Recent content by Helimaf

  1. H

    Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

    Jeg er mildt sagt målløs... At en motor svikter er én ting, men at drivverket svikter er noe for seg selv!
  2. H

    Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

    Nei, jeg sier ikke at piloten med vilje har utført en brå manøver, men som du vet er vi mennesker utsatte når det gjelder å overreagere. Mange ulykker skjer grunnet dette både på land, til vanns og i lufta. I low-energy situasjoner har det skjedd hinsides mange ganger i Robinsonmaskiner for...
  3. H

    Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

    Vel, slik som med Airlift AS350 på Hardanger ligner denne ulykken skrekkelig mye. De hadde en alvorlig ulykke i Hardanger hvor maskinen, en AS350 fikk noe som heter hydraulic lock-out, kjent som en jack-stall. Dette er en årsak som ligger bak en haug av ulykker med denne typen og er...
  4. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Vel, jeg har sett mye arrogant skit på Pprune ifbm dette, hvor høye-på-pæra piloter mener at de lett hadde reddet dagen med å følge Boeings instruksjoner til punkt og prikke. Jeg kjenner jeg blir litt kvalm. Ja vel, så burde de ha gjort slik og slik og slik, men når du er 1000 ft AGL i en high...
  5. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Har du noen gang prøvd håndsveiva på 737? Skulle likt å visst hvor strevsomt det er. Klart, jeg skjønner jo at beyond Vmo i 1000 ft AGL er det useless med håndsveiva stab.
  6. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Vel, det har hendt mang en ulykke hvor pilotene ikke har gjort QRH EMER CHECKLIST til punkt og prikke, men allikevel reddet maskinen. Det er altfor lett å sitte her, som mange på PPRUNE gjør, å si at «jammen de fulgte ikke sjekkliste». Hvis de for eksempel opplevde, i svært lav høyde og med...
  7. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Jo, men Colgan handlet om så sinnsykt mye mer en flygetimer. Det handlet utrolig mye om human factor, pendling og hviletid. Å sette 1500 timer som minste grense er forsåvidt greit, men det sier langt fra alt om en gitt kandidat. Jeg har en kompis i Sas og en i Dy, begge er FO, hvor begge på...
  8. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Yes SIR! Har gjort begge deler og FAA hadde én skriftlig eksamen per sertifikat som var griselett. Men skilltesten var rene torturen. 3 timers muntlig høring og en solid dose demonstrasjoner på capability under flygedelen allerede på PPL. Jeg fløy en Schweizer 300 med manuel RPM. Har aldri...
  9. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Mener du virkelig det? Spør du meg er det en skyt fra hofta-reaksjon på Colgan Air. Det blir som innføring av atter nye våpenlover etter terrorangrep som rammer vanlige mennesker uten vonde intensjoner, mens terroristene fortsatt får tak i det de skal ha når de trenger det, bare at de bryter 30...
  10. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Ah! Joda, jeg ser hva du mener og du har helt rett!
  11. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Da er det fortsatt ikke helt korrekt. ICAO har en standard på dette også.
  12. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Seattle Times-artikkelen viste til at MCAS gir mer stick force en dokumentert (opptil 4 ganger mer) Da kan man lure på hva annet MCAS gjør som ikke er dokumentert/sertifisert.
  13. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Helt spot on!
  14. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Det er ikke helt korrekt. ICAO har retningslinjer som alle medlemsland skal følge når det gjelder produksjon av fly. Denne er dog ikke heldekkende, men spesifiserer hva som skal være minstekrav for å dekke navigasjonsutstyr long range/short range, flyets lys innvendig og utvendig osv. I EU...
  15. H

    Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

    Du er klar over at piloter som reddet Gimli-glider og Hudson-ditch (Boeing 767 og Airbus A320 hhv) var ekstremt godt opplærte i manuell flyvning? Bob Pearson var til eksempel, en meget habil glideflyver. AF447 og Air Asia X 8501 er kroneksempler på piloter som garantert kunne systemene sine i...
Back
Top