• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Recent content by HansJ

  1. HansJ

    SK Rar SAS Caravelle

    Det här är några förslag från Landor som presenterades för SAS styrelse. Designen på DC-9 längst ner är Landors slutförslag, och det var även den som provmålades på LN-RLP på Fornebu sommaren 1982. En journalist fick syn på den och så var hemligheten ute...
  2. HansJ

    SK Rar SAS Caravelle

    Dessvärre var det bara den skissen som fanns i Monö-arkivet när jag forskade där 2021. Däremot fann jag en annan Monö-skiss som ser ut att vara på en DC-6B med blått band utan drakhuvud, och röda texter... Logotyper i rött har föreslagits flera gånger i SAS historia. När SAS grafiska design...
  3. HansJ

    SK Rar SAS Caravelle

    Det är en bra fråga. Jag har inte funnit något svar i arkiven (ännu). Apropå flaggsköldarna så fanns en tanke om att lägga dem i linje redan på DC-7C. Rune Monö gjorde en skiss på ett förslag på ”jet-dekor” 1956. Här ser vi dessutom att flaggorna är i annan ordning. Orsaken till detta sades...
  4. HansJ

    SK Rar SAS Caravelle

    Hej Knut och ni andra! Registreringen framför vingen på SE-DAF har sin grund i moderniseringen av drakdekoren som infördes 1966. Hur då? Följ med nu, för detta är en kedja av orsaker... Flaggsköldarna på Caravelle var från början placerade på kroppen bakom motorerna, i den klassiska...
  5. HansJ

    SK SAS vinterprogram 1982

    Hej Knut, Som LN-MOW säger är 31 oktober vanligast men hösten 1982 ser det ut som att skiftet skedde redan 26 september. I tidtabellen 15 maj-25 september 1982 går SK901 med 747, men i tidtabellen 26 september 1982-26 mars 1983 är det DC-10. En orsak till det tidiga skiftet kan vara att First...
  6. HansJ

    Fargekode SAS 1998-skjema

    Hej Knut, Färgen heter SAS Light Grey och har Pantone-kod 9083. Se bifogad grafik från 1998. Jag vet dessvärre inte färgkoden för 2019 års dekor, men enligt designbyrån Bold så är det en annan grå nyans: "We have updated the base color of the fuselage to a cooler shade of gray"
  7. HansJ

    SAS tidiga 747

    Hej Rolf och ni andra! Det var aldrig aktuellt att byta motorerna på DDL och KHA till JT9D-70A. Däremot pratades det om det motsatta för de två Combi-maskinerna som levererades 1977 och 1979 med -70A (RNA och DFZ). RNA och DFZ skulle enligt denna planering genomgå motorbyte till JT9D-7Q som...
  8. HansJ

    The British Airways Speedbird Heritage Centre

    Jag var där på ett forskningsbesök 2018 och blev mycket väl mottagen. Utställningarna är professionellt gjorda och täcker hela British Airways historia, inklusive föregångarna (bl a Imperial Airways, BOAC, BEA, Northeast, BKS och British Caledonian). Arkivet är inte öppet för besökare, men om...
  9. HansJ

    OY-KHA med KLM logo

    Enig. Dessutom var ju KSSU en av två tekniska allianser i Europa vid den här tiden. ATLAS med Air France, Alitalia, Sabena och Lufthansa (senare även Iberia) bildades samtidigt med KSS(U), och med samma syfte, att samarbeta om 747-underhåll. Senare började ATLAS, på samma sätt som KSSU...
  10. HansJ

    OY-KHA med KLM logo

    Det är omtalat, men mycket kort i individhistoriken för OY-KHA i slutet :) det står lite kort om det i samband med att två av SAS 747 kolliderade i CPH 1980 också. Jag hade gärna skrivit mer om KSSU-samarbetet och hur det fungerade i praktiken för SAS och 747, men SAS tekniska arkiv ligger...
  11. HansJ

    OY-KHA med KLM logo

    Gratulerar till en unik bild! Bilden är tagen 1978 eller 1981, då SAS vid flera tillfällen lånade ut OY-KHA till KLM. Det skedde även 1985, men då var den omregistrerad till LN-AEO och ommålad i NCI-dekoren. KLM, SAS och Swissair lånade ibland 747 av varandra inom ramen för KSSU-samarbetet...
  12. HansJ

    Min nästa bok: SCANAIR

    Re: Min nästa bok: SCANAIR Är det denna du tänker på? Här heter hon Åsa och det är från Scanairs branschtidning "Charter" som publicerades 1983-1985. :)
  13. HansJ

    Min nästa bok: SCANAIR

    Re: Min nästa bok: SCANAIR Hej Kjell Oskar! Tack för erbjudandet, jag är mycket intresserad om du har bilder :wow: du kan gärna kontakta mig på hugeviking@outlook.com när du har tid! Bästa hälsningar Hans
  14. HansJ

    Min nästa bok: SCANAIR

    Min nästa bok: SCANAIR Hej, Mitt nästa bokprojekt presenterades tidigare denna vecka! MED VÄRME TILL VÄRMEN – HISTORIEN OM SCANAIR Planerad utgivning i 2025. Uppdateringar postas på vikingtails.se, så följ med! Hälsningar Hans Jakobsson
  15. HansJ

    Bok om SAS Boeing 747 kommer 2021

    Tack för intresset! Senare i vår planerar jag att öppna en bloggsektion på Viking Tails där jag publicerar intressant material ur mitt arkiv.
Back
Top