Recent content by gustavf

  1. gustavf

    Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Det er vel, strengt tatt, opp til norske politikere hva den norske staten skal ta ansvar for, og hvilke oppgaver Avinor skal ha. Så kan man være uenig i hvilke oppgaver Avinor og staten skal ha ansvar for, men det er noe annet. Her synes jeg det også er verdt å merke seg at det faktisk ikke er...
  2. gustavf

    Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

    Relativt tett program fra 12:10 til 12:30.
  3. gustavf

    Nordwind med Moskva SVO - Pyongyang

    Ja, jeg tror denne ruta/avgangen er mer en bekreftelse på dårlige nyheter enn noe å ferie.
  4. gustavf

    Pilot/flyger

    Veldig mye. Jeg vil kanskje si at det eneste de har til felles er at både fly og tog er transportmidler, i tillegg til at begge kan ha sin solide dose ukurante arbeidstider. En forskjell er, for eksempel, at det er veldig mye mer åpenhet rundt hva lokførere tjener...
  5. gustavf

    BGO den store utbyggingstråden

    Re: BGO den store utbyggingstråden Jeg aner ikke hva som har vært planlagt, men det er selvfølgelig fullt mulig at et byggeprosjekt planlegger med at frigitte arealer settes av til framtidig utvikling uten at det er detaljplanlagt hva de skal brukes til. Å sette av plass til framtidige behov...
  6. gustavf

    SAS og Scandic - Friends with benefits

    Så bra er, tross alt, ikke den frokosten.
  7. gustavf

    Flyplass-struktur i Norge på kortbane/regionalflyplassene (splittet)

    Re: Norwegian kjøper Widerøe Min gjetning: En tilbud med større variasjon enn i dag. For ganske mange ruter kan ATR være et godt alternativ. I motsatt ende kan kanskje noen steder ende opp som Værøy, med helikopter som beste alternativ. Noen flyplasser kan bli lagt ned. For å ta et ekstremt...
  8. gustavf

    Handelskrig og flybransjen

    Regner med at politisk kontroll over flybransjen i Kina er såpass sterk at dette betyr bom stopp for alle Boeing-levanser.
  9. gustavf

    Handelskrig og flybransjen

    Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen. Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket? Og flyreiser er jo også typisk...
  10. gustavf

    RIP Flytoget

    Jeg er rimelig sikker på at du ikke klarer 12 avganger i timen til Gardermoen uten å gjøre noen betydelige reduksjoner andre steder. Det burde også være mulig å tenke seg å dele opp dagens 3+3 Flytog-ruter med et eller annet ekspress-tilbud som ikke nødvendigvis starter på Gardermoen. Tenk...
  11. gustavf

    RIP Flytoget

    Som sagt, jeg er ingen ruteplanlegger så ikke ta det jeg sier som noen fasit, men jeg er ganske sikker på at svaret er nei. Det går allerede 12-15 tog i timen i Romeriksporten. I tillegg kjører togene fra Gjøvikbanen ca 2 km på Gardermobanen. Litt rom må det være for å hente inn forsinkelser...
  12. gustavf

    RIP Flytoget

    Nei. Jeg er ingen ruteplanlegger, men kikket så vidt på strekningsbeskrivelsen og rutegrafen. Det ser ut, for et utrent øye, som kapasiteten på strekningen Gardermoen-Lillestrøm begrenses av strekningen Enger blokkpost-Leirsund blokkpost-Lillestrøm stasjon, med kjøretid på ca 4-5 minutter. Det...
  13. gustavf

    RIP Flytoget

    Flaskehalsen er også Lillestrøm-Gardermoen, når dobbeltsporet nordover skal utnyttes. Så dersom det skal prioriteres plass på sporet til dedikerte tog Gardermoen-Oslo, uansett hvem som driver det, så betyr det et dårligere tilbud Lillehammer-Hamar-Oslo.
  14. gustavf

    SAS roter det til på JFK

    Re: SAS roter det til på JFK Basert utelukkende på erfaring som sofapilot (og en PPL som neppe gir spesielt nyttig bakgrunn) er mitt inntrykk av amerikansk ATC todelt. På den ene sida, veldig profesjonell og effektiv håndtering i luftrom som ofte er ekstremt travelt. På den andre sida en...
  15. gustavf

    SAS roter det til på JFK

    Re: SAS roter det til på JFK Det virker jo også som de har litt problemer med å oppfatte hva SAS mumler som svar.
Back
Top