Og kinesiske COSCO som har kjöpt seg inn i China Air Cargo ... og ... og ... CMA CGM har introdusert containervessels med plass til 22,000 TEU altsä större enn Maersk sine EEE (18,000 TEU). Modal Change 2.0 (air cargo) gjenstär ä finne sted sä lenge nudagens fraktfly (dvs stort sett vanligvis...
Franske shipping-kjempe CMA-CGM starter eget fraktfly-selskap og kjöper 4 stk. A330F til ä begynne operasjon. Adm. direktör Rodolphe Saadé er kjent for sitt anlag for ä drive sine virksomheter pä stor skala. Tiden vil vise hvordan CMA CGM Air Cargo utvokser seg fremover, jeg tipper pä innföring...
Jvt posten ovenfor ... i fölgende weblink detaljeres situasjonen ang pax-flygninger vs frakt-flygninger slik den utvikler seg med Covid-19 :
https://leehamnews.com/2020/04/13/pontifications-airlines-oems-step-up-in-virus-crisis/
I og med massiv kansellering (> 35% ?) verden rundt av pax-flygninger pga Covid-19, kanselleres faktuelt ogsä 35 % av all bukfrakt pä samme flygninger, noe som skaper en akutt kapasitets-krise pä flyfrakt-markedet, en side-effekt som ikke fullt var strategenes mening...
Konsekvensen er press pä...
Re: Nye "ståplass"-seter
Hvis f.eks. i en A321XLR (> 7-timers flighter !) det innredes en bar-sone akterut eller i midt-kabinen, ville det ikke anbefales aa la kundene hekte seg fast til slike staa-stoler mens de tar seg en drink (bar-kundene antas aa ha hver sine egne vanlige seter andre steder...
Som nevnt i en annen traad, tok Stratolaunch sin jomfrutur forledes ... dessverre er denne ikke tiltenkt som AGA-liner, heller som privat-fraktfly for Stratolauncher-bedriften. Og payload ligger paa samme nivaa som Antonovs Mriya An-225, dvs 250 tonn max payload, eller vel i underkanten av de...
Re: Boeing 737MAX - statustråd
At Airbus ender opp som Highlander (jvt "there can only be one !") er usannsynlig, du har kineseren COMAC samt russeren Irkut som lurker rundt hjoernet, samt det finnes tredjepartier som ville benytte aapningen om Boeing gaar nedenom og hjem ved aa elbue seg frem...
Re: Boeing 737MAX - statustråd
Hvis man ser kritisk paa hvordan begivenhetene har lagt seg an tidsmessig, kunne Boeing sannsynligvis beskyldes for "Manslaughter by Negligence".
Nemlig, bare en kort ukes tid etter Lion Air-ulykken sender Boeing ut sin FCOM Update Bulletin den 6 November 2018...
Re: Boeing 737MAX - statustråd
Uttatt fra AW&ST 25 mars 2019, herved Guy Norris' artikkel ang sertifiserings-flight pr 12. mars med 737-7 FTV001 av den nye MCAS med oppdateringer etter Lion Air/Ethiopian ulykker :
Hvis svaret tilbake fra FAA/EASA er "Ja, det skal vaere standard" kan vel kundene ipso facto sende retrofit-regningene til Airbus, hhv til Boeing, da de kan paapeke at de etter kontraktene har kjoept og betalt for "standard airframes" hvorinn dette inngaar, jvt FAA/EASA, med mange takk ?!
Parsifal-prosjektet med universiteter (hvorav Pisa i Italia), forskningsinstitutter (hvorav DLR i Tyskland), industri-bedrifter (hvorav Airbus ...) arbeider videre med kapital-innskudd fra EU for ä kartlegge potensialet for det säkalte PrandtlPlane, en fly-geometri som forbedrer Payload-Range...
Akkurat, du traff spikeren pä hodet ! Det riktige tidspunkt er kommet for ä erstatte skuffelsen ved annonsert A380 produksjonsstopp med ä skape tilsvarende hjertelig glede ved ä ta fatt i et nytt program som vi her AvGeeks kan se frem til !? Selv mener jeg riktig tid er kommet for A322 = A321 +...
Hva med 1+2+1 i Business foran, deretter 1+3+1 i Premium Economy med generös pitch, videre samme 1+3+1 med vanlig globetrotter-pitch ? Resulatet blir at man fär med seg to ekstra AKH nedenunder med payfreight, hvor hver AKH innhenter samme inntekter som 10 pax YCff (Y-class full fare).
Dette...
Gary Kelly hos SWA uttrykker önske ä fä satt ned bakkesnuingene pä sine 737-700 til under 15 minutter. Dessverre ligger ikke groundworthiness i 737s DNA, derimot mener jeg at Kellys tankegang skulle före SWA til vurdering av 1+3+1 som mulig lösning for utfordringene...