Her er mine opplevelser da jeg tok PPL-A. Det er riktignok 5 år siden, men jeg tror ikke det har forandret seg så veldig mye. http://ljosnes.no/cozy/ppla.html
Nå ser jeg i etterkant at jeg nok kan korrigere opp ruten min manuelt ved å slette koordinatene og heller legge inn stedsnavn før jeg filer FP'en, så det kan da fremdeles la seg gjøre å bruke SkyDemon, bare en korrigerer litt. Jeg skal teste litt mer neste gang jeg skal ut og fly.
Da har jeg fått litt mer erfaring med filing av FP's fra SkyDemon.
Det fungerer rent teknisk helt greit (fra pilotens ståsted).
Jeg filet FP'en fra PCen kvelden før og fikk kvittering på email om at alt var ok fra SkyDemon.
Ringte så Notam-kontoret påfølgende morgen. De måtte lete litt før de...
Men igjen - om en ringer Notam-kontoret etter å ha filet flightplan'en så får man i hvert fall bekreftet at planen er mottatt og ok. Det kommer jeg til å gjøre videre. :-)
Skjønner. FPL er sånn sett ingen "heft". Det jeg likevel stresses av er å angi tidspunkt for avreise. Har du noen tips til hvordan vi skal forholde oss til det? Om jeg planlegger å ta av 1330 så kan det hende at flyet er ledig litt før, og at jeg da er klar kanskje kl 13, eller at jeg av en...
Interessant - er det altså slik at vi da ikke trenger å skrive mer enn LOCAL på turene vi tar rundt ENZV (eller ENBR whatever) og at vi kan fly like "fritt" som vi gjør i dag?
Jeg har fløyet *litt* med iPad nå så jeg kan i hvert fall bidra med mine erfaringer så langt.
Jeg startet med å laste ned AirNavPro (ANP) på min iPhone og brukte den når jeg fløy, men kun som et suplement til flyets ordinære nav-oppsett. Dette var lenge før det digitale ICAO-kartet kom, så da...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.