Recent content by Empati

  1. E

    Ny Transasia ATR-72 krasj (4/2)

    Tragisk! Normalt skal et fly kunne klatre ut normalt etter motorbortgang ved mest kritisk punkt, V1. Piloter trener på dette hver 6 måned. Det krever koordinert og riktig handarbeid. Hva som har skjedd her vil etterforskningen vise.
  2. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly Widerøe må nå tenke økonomi og kjøper en skreddersydd ATR 42/72 600. Staten bygger ut baner der det er nødvendig til 950m. Der finnes i dag ikke bedre alternativ. ATR utvikler hele tiden ny teknologi i samarbeid med Airbus i Toulous. Pardon my english...
  3. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly Bare en pekepinn på hvor det nå går.... Mange av disse blir nok å sees i Norden. : Verdens største flåde af mindre regionalfly er dansk, og nu bliver flåden 2,1 milliarder dollar større efter en ordre på 90 turboprop-fly. Bagersønnen Martin Møller tager nu sin...
  4. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly Å sammenligne ATR med en Dash8 blir som å sammenligne teknologien i en Airbus A320 mot en B737.
  5. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly Hindringer i inn og utflyvning er ikke et problem for ATR. Den er godkjent bl.a. til flyvning inn til London City Airport (6' slope) og til operasjon inn til feks Bogota (hot and high). Den kan operere inn til baner på 950m med en optional RTO function. Så på...
  6. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly http://www.dias.unina.it/EWADE2011/Presentations/Workshop_Opening_Day_Conference/07_ATR_2_ORSI_EWADE_2011.pdf
  7. E

    Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

    Re: Widerøe skal kjøpe fly ATR 42/72 600 blir nok løsningen. ATR har gjennomgått mange oppgraderinger opp gjennom årene. ATR 42-600 har en short field option. Avionics suite er den mest avanserte i klassen (eneste fly i klassen med A380 technology) . ADS-b out og LPV. Motorene er oppgradert til...
  8. E

    "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

    IATA sier selv at medlemskapet ikke garanterer flysikkerhet. IATA sier også at der er lavkostselskap med god sikkerhet. MEN... IATAs Audit forbedrer sikkerheten hos medlemmene. 70% !!!!!!!!! Disse "detaljene" skrives det ikke om i avisen. Og folk flest vil aldri høre om dem. Selskap som ikke...
  9. E

    "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

    Ettersom denne diskusjonen dreier seg om flysikkerhet og ikke AirAsia ulykken; FAKTA: Flyselskap som er medlem av IATA Operational Saftety Audit har en 70% bedre flysikkerhet. AirAsia og Norwegian er ikke medlem. Medlemskapet koster penger, men skjerper flysikkerhets arbeidet blandt medlemmene.
  10. E

    SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc

    Re: SAS Outsourcer CRJene til Cimber NAC har i tillegg gjort store bestillinger av ATR72/42-600. Hvem skal ha dem? Kommer det en større flåte til SAS Cimber, Jettime el. Flybe?? 14th July 2014 NAC orders 75 ATR 42-600s Nordic Aviation Capital (NAC), the largest regional aircraft trading and...
  11. E

    Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet

    Re: Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet Amerikanerne har som regel de beste forklaringene på det meste innen luftfart. EGNOS er det samme som det amerikanske WAAS. De som har tatt flytrening i USA de siste ti årene er godt kjent med disse systemene, ettersom det har blitt en...
  12. E

    Norwegian minst punktlig i Europa

    Det har jeg observert flere ganger i vinter. Det koster selvfôlgelig å opprettolde god punktlighet. Når man hele tiden skal kutte til beinet, går det også ut over effektiviteten til deicing.
  13. E

    Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

    Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden) Man kan lese mer om dette på Wikipedia; Freedom of the air, first freedom. Var jo også årsaken til at Braathens SAFE sluttet å fly south america far east.. Hadde vært interessant å finne ut hvor mye eksta drivstoff DY bruker...
  14. E

    Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

    Viktig å poengtere/repetere at DY ikke har tillatelse til å fly igjennom Russisk luftrom. Det betyr at DY flyr langt sør for storsirkel rute og er begrenset i å velge ruter med fordelaktig vind. Dette betyr igjen lengre flytid i forhold til konkurrentene og større drivstoff forbruk (so much for...
  15. E

    SAS med wetlease av OMNI 767 i sommer

    Ser nå bra ut dette her: www.omniairintl.com/ Tror kundene blir fornøyde. Denne midlertidige løsningen blir bra.
Back
Top