Recent content by AVIATor-Olav

  1. A

    LAPL(A) eller PPL(A)

    Litt usikker, noen steder star det max 4 seter, men utfra teksten jeg sakset fra LT står det kun max 3 passasjerer. Jeg hadde nok gått for PPL. Er uansett ingen problem å gå til LAPL fra senere om det skulle være ønskelig. Hvis du starter fra scratch så tror jeg du havner på ca same timetall før...
  2. A

    LAPL(A) eller PPL(A)

    Sakset fra luftfartstilsynets sider: Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) er et EASA-sertifikat. LAPL sertifikat gir deg privilegier til å fly på SEP eller TMG klasse, avhengig av hvilken klasse du har gjennomført trening og skill test på. Det er begrensninger i sertifikatet som gjør at flyet...
  3. A

    LAPL(A) eller PPL(A)

    Du har rett. Ser ut som LAPL natt er lov. Etter mitt syn er single engine natt dårlig praksis uansett sertifikat! :/
  4. A

    LAPL(A) eller PPL(A)

    Jeg tror prisgevinsten med LAPL er teoretisk. ift. PPL De aller fleste vil trenge flere timer enn minstekravet for PPL uansett før man er klar for skilltest. Mye pga. typisk gjennomsføringstid på et sertifikat I klubregi her på berget. Tar man et mer intesivt program kan man selfølgelig klare...
  5. A

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke

    Re: Sjøflyhavn ved Rauland kirke Gleder meg til å se bilder! :) Solheimfly ringer en bjelle langt bak i hukommelsen. Har nok hørt om det i en eller annen sammenheng. Første gang jeg fløy sjøfly var forøvrig med Jan Waldahl (dengang Firdafly) fra Tansvatn (Rauland) til Briskevatn på vidda. Må...
  6. A

    Bruce Dickinson skal til MOL

    Hans dager i cessna 421 "Bruce Goose" er vel over for lengst.
  7. A

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke

    Re: Sjøflyhavn ved Rauland kirke Den er allefall død og begravet desverre! :(
  8. A

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke

    Re: Sjøflyhavn ved Rauland kirke Ja, det må det ha vært!! :) takk for bildelink!
  9. A

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke

    Re: Sjøflyhavn ved Rauland kirke Ja det kan hende, men jeg mener det var ensfarget blått, større og at jeg så en rekke små runde vinduer langs flykroppen. Jeg kan selfølgelig ta feil da jeg max kan vært 6-7 år.
  10. A

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke

    Sjøflyhavn ved Rauland kirke Jeg vokste opp 500 meter fra Rauland kirke og husker godt sjøflyhavna der som liten gutt tidlig på 80 tallet. Den var hovedsakelig aktiv under reinsdyrjakta på høsten. Jeg løp alltid ned for å se på flyene da de kom susende over hustaket hjemme. Det var her...
  11. A

    Norske 707-piloter i Nigeria .. ?

    F/O's jobb på den tiden var jo stort sett begrenset til "gear up -> shut up" :)
  12. A

    727-200 hjemmecockpit

    Hei igjen. En liten oppdatering. Fremdeles en masse detaljer som skal på plass, men det grøvste er på plass! :)
  13. A

    727-200 hjemmecockpit

    Så absolutt! som nevnt litt over har jeg montert opp første projector i kveld. Planen er å få tak i fler projectorer etterhvert. Jeg har bygd en 220 graders buet vegg foran simmen så det blir nok bra til slutt. fler bilder kommer! :)
  14. A

    727-200 hjemmecockpit

    Takk for alle fine kommentarer! :) Panelet er 0,9mm stålplater som jeg fikk vannskjært. Rammene rundt instrumenten ble skjært ut av 6mm plexi glass, limt på panelet og lakkert. De runde rammene rundt motor instrumentene er lagd av 2" avøpsrør! :) Skruene rundt instrumentene er huene fra et...
  15. A

    727-200 hjemmecockpit

    Jeg bruker Flightsim 2004 og Dreamfleet sin 727. Captainsim sin er ikke egnet for cockpitbygging. Performance messig med så mange skjermer og views er det en fordel med fs2004 fremfor fsx. Takk for tilbakemeldinger alle sammen! :)
Back
Top