Norske 707-piloter i Nigeria .. ?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Fant dette på siden til en av mine Facebook-venner .. en ex-ATA pilot. Noe som vet hvem de er?

10659365_10152380929718471_4413071389573705760_n.jpg

1979 , Nigeria . Private B-720 ( an X EL- AL plane ) with Norwegian pilots and Nigerian F/As . What a banana operation ! The F/O had 50 hrs on Cessna 152 .

10689941_10152380930328471_1955002184750011573_n.jpg
 
FO'en, ligner på en kar jeg har sett her på Sola som i sin tid fløy for Thor Tjøntveit's Transit Air. Han var dersom det er samme karen innom Nordsjøfly i sin tid også. Hans store drøm den gang var å fly DC-8 eller B707 husker jeg, spesielt i Afrika.
Nils er fornavn , men jeg husker ikke etternavn i farten. Skal sjekke med Tjøntveit om han husker navnet på karen.
 
Det er nok Nils K, ja. I 1979 er han 25år og hadde fløyet seilfly siden 14 og A-lappen fra 18.
Tok sivilt norsk B og I Twin ca 20 år gammel.Hadde sikkert 3-4 tusen timer totalt, før han dro til USA for rating på 707/720. Hjemmom i Norge fløy han bl.a Nordsjøfly og 1981 Titan for TransitAir.Annet jeg husker i farten,var DC-8 for SurinamAW. De siste 20-25 år DC-8 og 747 for KALITTA.
 
Nils Kaarstein ble antydet på Facebook .. bor isåfall trolig i Miami.

Det er mannen ja. Jeg har flere flyginger med han på syttitallet når han var freelance flyger for Nordsjøfly og Transitair.
Artig kar full av historier og ønsker på den tiden.
 
Det er nok Nils K, ja. I 1979 er han 25år og hadde fløyet seilfly siden 14 og A-lappen fra 18.
Tok sivilt norsk B og I Twin ca 20 år gammel.Hadde sikkert 3-4 tusen timer totalt, før han dro til USA for rating på 707/720. Hjemmom i Norge fløy han bl.a Nordsjøfly og 1981 Titan for TransitAir.Annet jeg husker i farten,var DC-8 for SurinamAW. De siste 20-25 år DC-8 og 747 for KALITTA.

Kjenner han godt. Nils flyr enda og bor litt sør for meg, i Miami.
Har hørt endel av de historiene og vi møtes av og til for litt sladring og eller noe å drikke.
Hvis jeg skal hilse fra noen, bare send PM.
 
Hvilket selskap er det der egentlig? Central African Airways?

Från Tony Pither´s 707/720/C-135 bok: " Central Airlines leased a 720 for a brief period from December 1980 to April 1981 and operated it on Hadj flights for Nigeria Airways"

B720-058B c/n 18425 N8498T "City of Ilorin"

Har alltså ingenting med Central African Airways att göra.
 
Last edited:
Hvilket selskap er det der egentlig? Central African Airways?

Central African Airways fløy ikke jetfly. Det nærmeste de kom var å bestille BAC One-Eleven, men siden selskapet var registrert i Salisbury, Rhodesia ble det ikke noe av og de gikk til Zambia Airways og ett ble utleid til Air Malawi.

CAA ble etablert i 1946 som selskapet til britisk sentral Afrika, dvs koloniene Nord-Rhodesia og Nyasaland, og kronkolonien Sør-Rhodesia. Det er veldig stor forskjell på koloni og kronkoloni. De to første er protektorater og den siste selvstyrende. Denne forskjellen var med å skape store problemer for Føderasjonen av Rhodesia og Nyasaland i de ti årene den eksisterte og for CAA.

De fløy i utgangspunktet Vickers Viking mellom Salisbury og London og Dakota og DC-3 Otter lokalt. De hadde også noen DH Dominie. i 1956 fikk de Vickers Viscount som var i bruk fram til 1980-tallet hos døtrene. Disse to er fotografert i Ndola i Nord-Rhodesia i 1959. Høydedraget i bakgrunnen er for øvrig notorisk som stedet der Dag Hammaskjöld endte sine dager. CAA leide også inn en DC-6 fra Alitalia.

Ndola_Viscounts.jpg


Da Nord-Rhodesia og Nyasaland ble selvstendige i 1964 som Zambia og Malawi, etablerte CAA tre datterselskaper:
  • Air Malawi
  • Air Rhodesia
  • Zambia Airways
De fløy rundt med utskiftbare skilt på flyene som på disse to Viscountene i CAA-farger, men de flyr en RH-flight (Air Rhodesia) og en QZ-flight (Zambia Airways). Mannskapene kom fra CAA og det var først etter 1967 at bruddet ble helt og forholdet mellom landene ekstra vanskelig.

VP-YNB-RH.jpg


VP-YNC-QZ.jpg
 
De fløy i utgangspunktet Vickers Viking mellom Salisbury og London og Dakota og DC-3 Otter lokalt. De hadde også noen DH Dominie. i 1956 fikk de Vickers Viscount som var i bruk fram til 1980-tallet hos døtrene.

Kjært barn har mange navn, og for mange av oss er DC-3 nettopp noe av det kjæreste, men at den hadde navnet "Otter" har jeg ikke hørt før, derimot et av mine kjære fly DHC-3 heter jo Otter, manglet det en H her ? (ellers takk for en igjen interessant historisk godbit)
 
Back
Top