View Full Version : AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.
Ok jeg måtte ringe LH. Det er noen år siden dog.
Chr1st1an
29-07-2016, 09:09
Noen som vet om det er mulig å booke Asiana biz/First med CT?
Har funnet ledige billetter men foreløpig sier Estland at de ikke kan booke dem.
Er det bare for langt frem i tid for at Asiana slipper andre *A til? (Avreise er i julen)
Insomnia4u
29-07-2016, 17:38
Noen som vet om det er mulig å booke Asiana biz/First med CT?
Har funnet ledige billetter men foreløpig sier Estland at de ikke kan booke dem.
Er det bare for langt frem i tid for at Asiana slipper andre *A til? (Avreise er i julen)
Det må være noe nytt, jeg hadde inne en booking for et par mnd siden med dem i F FRA-ICN. Skiftet imidlertid til LH, men OZ var bekreftet.
erlendag
29-07-2016, 18:32
Asiana har blackout dates. Selv om plasser viser i søkemotorene, klarer ikke sas å booke dem. Se https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://us.flyasiana.com/C/pdf/Download_Form/ACCguide_en.pdf&ved=0ahUKEwjU29vIjJnOAhVJCSwKHYBMATgQFggaMAA&usg=AFQjCNGp1QkkS6ooGmr7EymS3rkMGSDYkw&sig2=eYkUp0S3PdTkP2XGkggKTQ
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Long story short: Jeg opptjente en CT i fjor, altså måtte jeg bruke den i løpet av dette året. Jeg har lurt på en tur til Tokyo med kona i slutten av november, men SAS har jo ingenting ledig på business. Jeg har sjekket KVS og sett alternativer med business med andre i alliansen og forberedt meg på lange samtaler med callsenteret i Estland.
MEN!
Da jeg sjekket ledig bonusseter på nettsiden til SAS våren 2017, så kunne jeg fortsatt bruke min nåværende CT!?! Jeg booket sporenstreks en tur i juni for oss to til Tokyo.
Er dette en glipp hos SAS? CT skal jo bare vare ut kalenderåret, året etter opptjening..skal det ikke?
Er dette en glipp hos SAS? CT skal jo bare vare ut kalenderåret, året etter opptjening..skal det ikke?
Ingen glipp dette, da det er bestillingstidspunktet og inne avreisetidspunktet som teller
sail4fun
30-07-2016, 16:00
Ingen glipp dette, da det er bestillingstidspunktet og inne avreisetidspunktet som teller
Takk for tips , har en CT jeg trodde jeg måtte bruke i 2016 , men det holder altså å bestille reisen i 2016 , goodie , da avventer jeg til jeg har >=80.000 poeng.
Det er en glipp ihht pkt#18 i T&C:
Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass og gjennomføres før utløpsdato
på Companion Tickethttps://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx2016/Vilkaar%20og%20betingelser/0090_AMSE_CompanionTicket_vilkaar_0815_LR.pdf
Mens for poengene er det som Someone sier at man må bestille før utløp
Dag Viking
31-07-2016, 09:13
Det er en bug hos SAS it. Bare å bestille, men man kan få problemer når man skal gjøre endringer. Jeg fikk gjort en endring, med beskjed om at det ble den eneste, for CT booket etter utløp.
Chr1st1an
01-08-2016, 11:14
Asiana har blackout dates. Selv om plasser viser i søkemotorene, klarer ikke sas å booke dem. Se https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://us.flyasiana.com/C/pdf/Download_Form/ACCguide_en.pdf&ved=0ahUKEwjU29vIjJnOAhVJCSwKHYBMATgQFggaMAA&usg=AFQjCNGp1QkkS6ooGmr7EymS3rkMGSDYkw&sig2=eYkUp0S3PdTkP2XGkggKTQ
Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Takk for info!
At ikke Estland vet dette er jo irriterende! Ser ut som jeg kan komme meg hjem fra Seoul 9. januar da...
sondre251
02-08-2016, 19:33
Booket en CT-tur til NY med SAS i Plus, da det ikke var noe tilgjengelig i biz. Gjorde dette via sas.no, men hørte fra damene i Estland at de trodde biz-billettene ble sluppet senere?
Er dette tilfelle? Vil det være noe problem å oppgradere/ombooke, evt prisforskjell i poeng?
sabergum
02-08-2016, 20:14
Booket en CT-tur til NY med SAS i Plus, da det ikke var noe tilgjengelig i biz. Gjorde dette via sas.no, men hørte fra damene i Estland at de trodde biz-billettene ble sluppet senere?
Er dette tilfelle? Vil det være noe problem å oppgradere/ombooke, evt prisforskjell i poeng?
Hvis det blir ledig i business senere så kan du ombooke mot endringsgebyr. Poengmessig er det ingen forskjell fra om du hadde booket business med en gang (CT-en gjelder altså også for "mellomlegget").
sondre251
02-08-2016, 21:39
Hvis det blir ledig i business senere så kan du ombooke mot endringsgebyr. Poengmessig er det ingen forskjell fra om du hadde booket business med en gang (CT-en gjelder altså også for "mellomlegget").
Vil jeg kunne se denne "tilgjengeligheten" på sas.no, eller må jeg ringe CT-telefonen for å finne det ut? Blir slitsomt å ringe de en gang i uken for å sjekke...
sabergum
02-08-2016, 21:55
Vil jeg kunne se denne "tilgjengeligheten" på sas.no, eller må jeg ringe CT-telefonen for å finne det ut? Blir slitsomt å ringe de en gang i uken for å sjekke...
Bare gjør et vanlig søk på bonusseter på sas.no, så vil du se det der om det blir noe ledig.
Chr1st1an
12-08-2016, 22:13
Jeg trenger litt innspill på hvorfor jeg ikke finner noen ledige seter med ANA.
Prøver å finne flights primært LON-HND 21.12, men er åpen for forslag fra f eks FRA. Problemet er at jeg ikke får opp noen ledige seter i First, biz, eco hverken i august, september eller desember. Så ser ut til at det gjelder hele året.
Tenkte ANA hadde blackout dates slik som Asiana, men ser ikke slik ut heller.
Har derimot lest at ANA kun slipper award når det bookes hos ANA og er t/r, men ser flere har skrevet her i denne tråden at dere har klart å booke en vei og med CT.
Jeg benytter Expertflyer for å søke på ledighet.
I følge United.com er det ledig. Forsøk der. united.com
Chr1st1an
16-08-2016, 13:48
I følge United.com er det ledig. Forsøk der. united.com
Var vist bare 1 ledig på First på de flightene vi ønsket. Får heller se om det åpner seg mer etterhvert.
Takk for hjelpen!
Hvor tett opp til avgang kan en bestille en t/retur med Star Alliance?
Insomnia4u
17-08-2016, 09:20
Inntil 4t. Så lenge de klarer å utstede billetten
Er det nå slik at det er 100.000 poeng for award med *A til Asia eller gjelder dette bare SAS flyvninger?
Er det nå slik at det er 100.000 poeng for award med *A til Asia eller gjelder dette bare SAS flyvninger?
Star A=140.000
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vel 90.000 i økonomi, 140.000 i business på *A.
Fikk booket OSL-MIA-OSL i business i juli 2017 :D Funket fint å booke på sas.no og bruke Amex voucheren fra i fjor som bare har gyldighet ut 2016 egentlig.
sail4fun
24-08-2016, 06:55
Fikk booket OSL-MIA-OSL i business i juli 2017 :D Funket fint å booke på sas.no og bruke Amex voucheren fra i fjor som bare har gyldighet ut 2016 egentlig.
Godt å høre at den ruta er mulig , samme setting her, må bare gjette på noen tider hvor vi får fri.
Dag Viking
24-08-2016, 07:30
Godt å høre at den ruta er mulig , samme setting her, må bare gjette på noen tider hvor vi får fri.
Husk at hvis ct er utgått på reisetidspunktet og man kun får booket online pga bug, så kan endringer via tlf bli svært vanskelig.
Er det noen som har fått lov å bestille reise med Stopover? Jeg fikk lov til det for to år siden, men da jeg ringte i dag hevdet de at det ikke var mulig (over 24 timer). Jeg ser at det står rundt om kring på forum at det ikke går, men på SAS sine nettsider står det:
One stopover on the outward and return journey is permitted on SAS intercontinental routes.
https://www.flysas.com/en/eurobonus/about-eurobonus/howeurobonusworks/award-rules/
Finner heller ikke noe i CT-reglene som skulle tilsi at dette er annerledes enn for vanlige bonusreiser. Er det feil på nettsidene, kan de ikke reglene i Estland, eller har jeg misforstått noe?
Insomnia4u
30-08-2016, 14:58
Er det noen som har fått lov å bestille reise med Stopover? Jeg fikk lov til det for to år siden, men da jeg ringte i dag hevdet de at det ikke var mulig (over 24 timer). Jeg ser at det står rundt om kring på forum at det ikke går, men på SAS sine nettsider står det:
One stopover on the outward and return journey is permitted on SAS intercontinental routes.
https://www.flysas.com/en/eurobonus/about-eurobonus/howeurobonusworks/award-rules/
Finner heller ikke noe i CT-reglene som skulle tilsi at dette er annerledes enn for vanlige bonusreiser. Er det feil på nettsidene, kan de ikke reglene i Estland, eller har jeg misforstått noe?
Hvis du klarer å finne ruter med SK IC så får du lov. Men de eksisterer ikke siden SK flyr kun direkteruter IC...Det står ikke Star Alliance IC ;)
Hvis du klarer å finne ruter med SK IC så får du lov. Men de eksisterer ikke siden SK flyr kun direkteruter IC...Det står ikke Star Alliance IC ;)
Men hvis man har SK IC til USA f.eks og så videre med United innenriks burde det vel gå?
magnusant
03-09-2016, 11:46
Var vist bare 1 ledig på First på de flightene vi ønsket. Får heller se om det åpner seg mer etterhvert.
Takk for hjelpen!
Satt også i sommer og lette etter flights med ANA i C.
Fant haugevis av billetter, så lenge jeg søkte en person. Når jeg søkte to, var det nada , null, nix, zip :(
Endte opp med å bestille med Asiana fra London via Seoul
Hei alle.
Jeg er ny på forumet. Har akkurat opparbeidet meg min første CT, og driver å ser på måter å komme meg til Tokyo med *A i C eller F. Klarer likevel ikke finne svar på et ganske enkelt spørsmål, selv om jeg har lest mye rundt på forumet: Hva er konverteringsnøkkelen på miles vs Eurbonus-poeng? Altså; dersom jeg ser på en saver award-tur i F på f.eks United som koster 100k miles, hva koster denne i EB?
Takk for svar.
Dag Viking
03-09-2016, 16:41
Hei alle.
Jeg er ny på forumet. Har akkurat opparbeidet meg min første CT, og driver å ser på måter å komme meg til Tokyo med *A i C eller F. Klarer likevel ikke finne svar på et ganske enkelt spørsmål, selv om jeg har lest mye rundt på forumet: Hva er konverteringsnøkkelen på miles vs Eurbonus-poeng? Altså; dersom jeg ser på en saver award-tur i F på f.eks United som koster 100k miles, hva koster denne i EB?
Takk for svar.
Det er ingen konverteringsnøkkel, SAS har egne satser for både egne og *A reiser. Google "eurobonus Star Alliance award chart "
sabergum
03-09-2016, 21:27
Det er "faste priser" på Star Alliance award hos SAS. Se http://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/ (gå til Spend Chart - Star Alliance).
Tusen takk sabergum og Dag Viking! 190K i F til Tokyo, det var litt mer enn jeg håpet på. Får fortsette sparinga!
Noen som vet når United frigir sine award-seats til SAS kunder? Prøvde å booke CT med OSL-CPH-ORD-LAS i juni neste år, men selv om united.com sier at det er ledig award-seter på ORD-LAS så sa damen på telefon at det ikke var noe ledig og hun la til at de flere ganger har opplevd at united.com sier det er ledige seter men at de ikke får booket dem. Hun mente de var kun tilgjengelig for Uniteds egne kunder.
Å booke egne bill ORD-LAS t/r hadde vært ok økonomisk, men da får jeg reisen på 2 billetter og det er overhode ikke ønskelig.
Hva skjer i Estland nå? Jeg forsøker å ringe, men får bare beskjed om at "tjenesten ikke er tilgjengelig."
Hva skjer i Estland nå? Jeg forsøker å ringe, men får bare beskjed om at "tjenesten ikke er tilgjengelig."
Etter 30min i telefonkø, så kom jeg gjennom. Det var i 11-tiden i dag. Sikkert bare midlertidig feil på noe, forsøk igjen senere.
Noen som vet når United frigir sine award-seats til SAS kunder? Prøvde å booke CT med OSL-CPH-ORD-LAS i juni neste år, men selv om united.com sier at det er ledig award-seter på ORD-LAS så sa damen på telefon at det ikke var noe ledig og hun la til at de flere ganger har opplevd at united.com sier det er ledige seter men at de ikke får booket dem. Hun mente de var kun tilgjengelig for Uniteds egne kunder.
Å booke egne bill ORD-LAS t/r hadde vært ok økonomisk, men da får jeg reisen på 2 billetter og det er overhode ikke ønskelig.
Var det Saver du fant?
Da ble årets, eller mulig fjorårets, CT svidd av. Kona og en venninne sendes på Plus til KEF senere i høst, så kan ikke akkurat se at jeg fikk sånn kjempeglede av den selv, selv om jeg da får jævlig mange "bonuspoeng" på hjemmebane :p
Insomnia4u
27-09-2016, 10:13
Da ble årets, eller mulig fjorårets, CT svidd av. Kona og en venninne sendes på Plus til KEF senere i høst, så kan ikke akkurat se at jeg fikk sånn kjempeglede av den selv, selv om jeg da får jævlig mange "bonuspoeng" på hjemmebane :p
Kort utløpsdato på de poengene der ;)
Musta Pekka
29-09-2016, 22:08
Tenkte jeg skulle bruke min første Companion Ticket opparbeidet gjennom mitt Amex Platinum kort. Ser at det ulike svar på forskjellige spørsmål så jeg lufter hva jeg har planer på.
Vil ha reise i C fra OSL - HAN. Retur BKK - OSL. Dette vil da være en open jaw billett har jeg forstått. Er dette godkjent routing ?
Prisen vil være 140.000 poeng. Men får jeg 50% rabatt på denne poengprisen siden jeg tenker å reise alene ? Booker jeg bonusbillett på sas.no sine sider har jeg sett at jeg kan ta 50% rabatt om jeg reiser alene.
Open Jaw er ikke lov...noen sier at det vil komme tilbake, men ikke når. Du får 50% ja. Du får den rabatten uansett om du reiser med SAS eller Star A. Om du reiser med Star må du ringe Tallinn. Star har en god del mer avgifter enn SAS.
Jeg har imidlertid opplevd at agentene i Tallinn har tilbudt meg open jaw...men da kun om jeg reiste med SAS metall. Men de flyr ikke til BKK, så da er du uansett like langt...
Musta Pekka
29-09-2016, 22:45
Open Jaw er ikke lov...noen sier at det vil komme tilbake, men ikke når. Du får 50% ja. Du får den rabatten uansett om du reiser med SAS eller Star A. Om du reiser med Star må du ringe Tallinn. Star har en god del mer avgifter enn SAS.
Jeg har imidlertid opplevd at agentene i Tallinn har tilbudt meg open jaw...men da kun om jeg reiste med SAS metall. Men de flyr ikke til BKK, så da er du uansett like langt...
Takk for svar selvom det ikke ble helt det jeg håpet på !
jordbarsyltemannen
30-09-2016, 11:04
Skal på roadtrip neste år i USA. Tenker SAS i C.
Tenker å fly til New York også kjøre til Florida.
Hva er det beste alternativet for å reise tilbake?
Er det rett å slett å fly tilbake til New York med lokale fly?
sabergum
30-09-2016, 11:11
Skal på roadtrip neste år i USA. Tenker SAS i C.
Tenker å fly til New York også kjøre til Florida.
Hva er det beste alternativet for å reise tilbake?
Er det rett å slett å fly tilbake til New York med lokale fly?
SAS har vel nettopp startet opp Miami-Oslo, skulle tro det er beste alternativet da.
EDIT: Beklager, jeg innser at jeg misforstod spørsmålet. Ville prøvd meg på en open jaw på CT-telefonen. Eller så er jo tog et spennende alternativ til fly.
Open jaw med Star kan man bare glemme, det har jeg gitt opp nå etter utallige forsøk med agentrulett. Med SAS metall er det mulig om du treffer riktig agent...men å finne ledige seter på rette datoer til USA med SAS kan være vanskelig...
jordbarsyltemannen
30-09-2016, 12:25
Jeg betaler vel ikke noe ekstra i skatt og avgifter så lenge jeg bruker SAS?
Jeg finner faktisk ikke noe ledig på retur fra Miami uansett. Skal sjekke opp tog. Ikke lett å finne noen rimelige innenriksbilletter heller på fly.
Det blir vel denne ruten her:
https://www.amtrak.com/silver-service-palmetto-train
jordbarsyltemannen
02-10-2016, 14:35
Takk.
Et lite oppfølgningsspørsmål:
Minsker veldig på bonusbilletter dagen jeg tenker å reise.
Får akkurat nok poeng til å booke når forrige måneds poeng kommer inn (rundt 3-4?).
Men jeg kan få en kamerat til å booke på sin konto, også avbestille rett før jeg tenker å bestille.
Fungerer dette i det hele tatt? Kommer bonusbilletter automatisk tilbake som ledig etter avbestilling?
Takk.
Får akkurat nok poeng til å booke når forrige måneds poeng kommer inn (rundt 3-4?).
Men jeg kan få en kamerat til å booke på sin konto, også avbestille rett før jeg tenker å bestille.
Fungerer dette i det hele tatt? Kommer bonusbilletter automatisk tilbake som ledig etter avbestilling?
Eller bare få vedkommende til å overføre poeng til deg og så fører du tilbake, går på et blunk og koster 10€!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
jordbarsyltemannen
02-10-2016, 16:51
Aha! Takk for tipset :-)
jordbarsyltemannen
02-10-2016, 16:57
Overføringen skjer umiddelbart også?
Takk.
Forslaget til kekker er bedre. Du har ingen garanti for at disse setene kommer tilbake. Noen ganger gjør de det, andre ganger ikke.
jordbarsyltemannen
02-10-2016, 18:46
Jepp. Gikk for den. Fikk booket nå.
Kostet 450 kr for overføring av 10k poeng, men ikke verdt risikoen at setene blir tatt.
jordbarsyltemannen
03-10-2016, 18:42
Kunne jeg booket denne reisen gjennom Star Alliance?
Slik at jeg velger SAS til NY også Star Alliance til Miami?
Så Miami er endelig destinasjon.
Koster vel litt ekstra i skatter og avgifter + litt mer poeng?
Men kan man brukt CT på seg selv når man booker Star Alliance?
Kunne jeg booket denne reisen gjennom Star Alliance?
Slik at jeg velger SAS til NY også Star Alliance til Miami?
Så Miami er endelig destinasjon.
Koster vel litt ekstra i skatter og avgifter + litt mer poeng?
Men kan man brukt CT på seg selv når man booker Star Alliance?
Ja, men man kan ikke bruke CT på Star Alliance, så lenge ikke det er en open-jaw billett
jordbarsyltemannen
03-10-2016, 20:04
Så jeg kan bruke CT om jeg lager reisen open jaw? Er ikke det omvendt?
Så jeg kan bruke CT om jeg lager reisen open jaw? Er ikke det omvendt?
Nei, ved open jaw kan du ikke bruke CT, men du kan godt trikse og mikse forskjellige flyselskaper innen Star Alliance så lenge sluttdestinasjonen er den samme
jordbarsyltemannen
03-10-2016, 22:51
Men da kan jeg vel ringe å booke Oslo-Miami t/r og bruke CT selv om jeg reiser alene?
Men da kan jeg vel ringe å booke Oslo-Miami t/r og bruke CT selv om jeg reiser alene?
Ja, det kan du.
jordbarsyltemannen
04-10-2016, 15:38
Ringte Tallinn for å prøve å endre booking. Fikk beskjed om at United ikke har sluppet bonusseter ennå. Noen som vet når de bruker å åpne for det?
Hvilke datoer ser du etter?
jordbarsyltemannen
05-10-2016, 09:20
Hvilke datoer ser du etter?
11.mai fra NY til Miami, retur til NY fra Miami 18.mai. Helst EWR.
Du er interessert i domestic First (som er business på CT) ikke sant? Det er riktig at det ikke er noe tilgjengelig akkurat disse datoene pr i dag, men de mente nok ikke at det er for tidlig på generell basis, det er i så fall feil. De slipper hele tiden, finner seter både i mai og juni. Så det eneste du kan gjøre er å sjekke daglig. Meld deg inn i United Milage Plus, og sjekk seter der. Pass på at det er Saver Award du finner.
Eller Air Canada Aeroplan, helst begge.
jordbarsyltemannen
05-10-2016, 10:47
Du er interessert i domestic First (som er business på CT) ikke sant? Det er riktig at det ikke er noe tilgjengelig akkurat disse datoene pr i dag, men de mente nok ikke at det er for tidlig på generell basis, det er i så fall feil. De slipper hele tiden, finner seter både i mai og juni. Så det eneste du kan gjøre er å sjekke daglig. Meld deg inn i United Milage Plus, og sjekk seter der. Pass på at det er Saver Award du finner.
Eller Air Canada Aeroplan, helst begge.
Stemmer. Men tar gjerne økonomi om det er ledig. Hva blir forskjellen om man melder seg inn i Milage Plus, kontra å bare søke på award ticket hos United.com?
Jeg finner ledig i "Economy" nå, men ikke noe på de to fanene med saver award.
Nei, man trenger kanskje ikke det på Milage Plus, trodde man måtte det. Er vel ikke saver på eco nei. Men jeg finner kun ledig på retur i AC Aeroplan, så det er ikke sikkert at de ser utreisen i Tallinn...AC pleier å stemme bra med hva de finner igjen der borte.
Chr1st1an
07-10-2016, 18:02
http://www.dagbladet.no/nyheter/frarader-gravide-a-reise-til-thailand-og-filippinene/63949650
Folkehelseinstituttet fraråder gravide å reise til Thailand og Filippinene etter økt antall rapporterte tilfeller av zikavirus.
Da avbestilles årets juleferie..... :cry:
Hvor F skal man dra nå om dagen for å slippe Zika? Vi droppet sør-amerika akkurat på grunn av dette. :rolleyes:
Er det mulig å melde seg inn, for deretter å umiddelbart benytte seg av companion-ticket med allerede oppsparte eurobonuspoeng?
The Viking
02-11-2016, 10:35
Er det mulig å melde seg inn, for deretter å umiddelbart benytte seg av companion-ticket med allerede oppsparte eurobonuspoeng?
Du får ingen CT før du har brukt NOK100' påAmex-kortet ila kalenderåret, og du MÅ ha Amex-kortet når CT benyttes.
Strålende tilbud ...
Bestilte EuroBonus reise for 2 personer t/r BGO - TRD i GO til og PLUS for retur - totalt 30000 poeng.
Fikk det generøse valget om jeg ville benytte CT for den ene personen.
Et strålende tilbud for Amex - som kunne sluppet billig unna om jeg hadde trykket feil
chrisljo
09-11-2016, 20:27
Strålende tilbud ...
Bestilte EuroBonus reise for 2 personer t/r BGO - TRD i GO til og PLUS for retur - totalt 30000 poeng.
Fikk det generøse valget om jeg ville benytte CT for den ene personen.
Et strålende tilbud for Amex - som kunne sluppet billig unna om jeg hadde trykket feil
Av forskjellige grunner er det innenriks jeg har brukt alle mine CT på. Ikke optimalt, men dekker årsavgiften i hvert fall.
Hei,
Tenker å bruke en companion ticket fra Stockholm til Singapore om 2 uker.
Dette vil koste 140K poeng for to personer i C.
Slik jeg finner på United sine sider så ser det ut til at jeg kan velge mellom Swiss airlines fra Zurich med A340, eller Thai Airways med 777 og A350 via Frankfurt og Bangkok...
Er det noen som har noen forslag om hva som vil være mest for poengene?
Har tidligere fløyet mye Thai, så jeg er på en måte "lei" de... Men har aldri fløyet den nye A350, så det kunne vært gøy.
Takker for forslag.
Swiss er tipp topp, har riktignok bare prøvd dem én gang til Montreal, setet er bra, maten er veldig god og profesjonell service. Bare prøv å unngå toseter på vindusrekken hvis du reiser alene. Jeg var heldig og fikk tronesetet 4A som er første rad i minikabinen bak F. Deres intra-europeiske business class er også bra.
Tripreport fra turen min:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121569
Jeg likte også Swiss biz i 340. Satt også i minikabinen, men siden vi var 2 ble det 5A på meg. Synes setene i 340 begynner å bli godt slitte nå, så fant ikke helt komforten, men resten var veldig bra
Det ble Swiss A340 ut, og Thai 773 tilbake... Så da får vi prøve både Europeisk og Asiatisk :D
Jeg prøver å finne en Companion ticket med SAS til USA neste år. Jeg leser i regelverket at "Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse." Vi er jo to som vil reise sammen og helst sitte ved siden av hverandre på samme klasse. Men er det da mulig å ta Plus på utreisen og Business på returen ?
"Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse." Vi er jo to som vil reise sammen og helst sitte ved siden av hverandre på samme klasse. Men er det da mulig å ta Plus på utreisen og Business på returen ?
Dersom det på en bestemt avgang f.eks. kun finnes ett sete på business og ett sete på økonomi, så vil dere iht. regelverket ikke få bestille CT. Men det er ingen ting som hindrer at noen strekk på reisen flys med begge i økonomi, mens andre strekk flys med begge i business. Da vil poengsummen som trekkes være som om alt var booket i business; dyreste involverte kategori definerer poengprisen.
Takk for info, dette høres jo greit ut.
Med to personer til USA i plus og i business på returen blir det altså 100.000 poeng og ikke 90.000 som jeg hadde trodd. Viktigst med business på nattflyvning etter mitt syn, så går nok for en slik løsning om det er det jeg finner.
hanschristian
24-11-2016, 13:16
Med to personer til USA i plus og i business på returen blir det altså 100.000 poeng og ikke 90.000 som jeg hadde trodd. Viktigst med business på nattflyvning etter mitt syn, så går nok for en slik løsning om det er det jeg finner.
Skal ikke være noe problem for deg å fly Biz begge veier, med mindre dere helst ønsker å fly plus en av veiene. Dere trekkes uansett poeng for Biz for hele reisen.
sabergum
24-11-2016, 14:27
Jeg betalte 70.000 for to personer til USA med Plus på utreise og Go på retur.
@Gnilre Hvis du helst vil fly business begge veier og du bare finner kombinasjoner med SAS business én av veiene, så bør du vurdere å se etter business med en *A partner den reiseveien du ikke får SAS business. Da koster reisen 110K poeng til USA og du må ut med EUR 116 i fuel surcharge (*A partner en vei og SAS den andre).
Hei,
Jeg har kansellert en companion ticket for 8 dager siden, men det ligger fortsatt inne trekk på kortet mitt for skatter og avgifter. Kanselleringen ble gjort før grensen på 24 timer før avreise, så jeg skulle fått refundert det beløpet.
Er det noen her som har erfaring med dette og vet hvor lang tid det tar før beløpet blir tilbakeført ?
Takk!
chrisljo
02-12-2016, 08:19
Hei,
Jeg har kansellert en companion ticket for 8 dager siden, men det ligger fortsatt inne trekk på kortet mitt for skatter og avgifter. Kanselleringen ble gjort før grensen på 24 timer før avreise, så jeg skulle fått refundert det beløpet.
Er det noen her som har erfaring med dette og vet hvor lang tid det tar før beløpet blir tilbakeført ?
Takk!
Regner med du fikk poengene tilbake med en gang? Pengene kan ta en stund, fjerne flere uker.
Det stemmer. Poengene kom tilbake innen få sekunder.
Får vel bare vente med tålmodighet da...
@Gnilre Hvis du helst vil fly business begge veier og du bare finner kombinasjoner med SAS business én av veiene, så bør du vurdere å se etter business med en *A partner den reiseveien du ikke får SAS business. Da koster reisen 110K poeng til USA og du må ut med EUR 116 i fuel surcharge (*A partner en vei og SAS den andre).
I dag har jeg fått bestilt Companion Ticket på nettsiden til SAS. Det gikk med 75.000 (og ikke 100.000) poeng t/r USA i business begge veier fordi jeg tar med meg en 10-åring; det er bare halvparten så mye bonusuttak for barn under 12 år. Hadde jeg valgt annen Star Alliance partner ville det blitt 110.000 poeng selv om jeg tar med et barn. Så mange poeng har jeg ikke ennå.
Jeg er ikke helt fornøyd med reiseruten: Jeg hadde planlagt til San Francisco og fra Los Angeles i høstferien neste år, men det jeg endte opp med var til Chicago som jeg håper at jeg får endret senere, men returen fra Los Angeles er jeg fornøyd med. Er det noen sjanse for at de legger ut flere billetter Oslo - San Francisco senere ? Oslo - SF hadde jeg booket om jeg hadde fått tak i Plus-billetter også. Men en lørdag i Chicago er kanskje verdt å ta med seg på turen ?
Om jeg ikke får endret billettene står jeg igjen med disse alternativene for å komme meg til California:
1. Fly Chicago - nordre California (San Francisco).
2. Tog Chicago - San Fransisco.
3. Route 66 til Los Angeles.
Jeg regner med at statusen som pappa kan bli litt høyere forutsatt noen dager til bading og Disneyland på slutten av denne 9-dagersturen; Route 66 vil vel føre til et mer anstrengt forhold tipper jeg :-)
Takk for tips og innspill. Mye nyttig reiseinfo på disse sidene !
Gratulerer med flott tur til en behagelig sum poeng !
Om jeg ikke får endret billettene står jeg igjen med disse alternativene for å komme meg til California:
1. Fly Chicago - nordre California (San Francisco).
2. Tog Chicago - San Fransisco.
3. Route 66 til Los Angeles.
En egen kupé i 2. etg. i to døgn på California Zephyr forbi Rockies og Sierra Nevada kan jo fort bli et minne for livet.
https://www.amtrak.com/california-zephyr-train
En egen kupé i 2. etg. i to døgn på California Zephyr forbi Rockies og Sierra Nevada kan jo fort bli et minne for livet.
https://www.amtrak.com/california-zephyr-train
Det er den ruta jeg har sett på ja. Det tar 52 timer. Med sovekupé kostet det 8-900 USD da jeg sjekket. Litt dyrt, men jeg skal undersøke litt mer om dette.
Jeg skrev jo ikke det, men planen er selvfølgelig å kjøre kystriksveien SF-LA og ta en tur i noe Redwoodskog også. Har lyst å få med meg Yosemite også, men da gaper jeg over for mye antar jeg.
Det er den ruta jeg har sett på ja. Det tar 52 timer. Med sovekupé kostet det 8-900 USD da jeg sjekket. Litt dyrt, men jeg skal undersøke litt mer om dette.
Som formildende omstendighet inkluderer vel det helpensjon i de to døgnene. :)
Jeg skrev jo ikke det, men planen er selvfølgelig å kjøre kystriksveien SF-LA og ta en tur i noe Redwoodskog også. Har lyst å få med meg Yosemite også, men da gaper jeg over for mye antar jeg.
Ikke snu i LA, ta en tur til San Diego.
Jeg er ikke helt fornøyd med reiseruten: Jeg hadde planlagt til San Francisco og fra Los Angeles i høstferien neste år, men det jeg endte opp med var til Chicago som jeg håper at jeg får endret senere, men returen fra Los Angeles er jeg fornøyd med. Er det noen sjanse for at de legger ut flere billetter Oslo - San Francisco senere ? Oslo - SF hadde jeg booket om jeg hadde fått tak i Plus-billetter også. Men en lørdag i Chicago er kanskje verdt å ta med seg på turen ?
Siden du bestilte på sas.no klarte du å bestille en single open jaw, det går ikke om man ringer Tallinn for å endre eller bestille på nytt. Hvis det ikke har blitt en ny funksjonalitet så kan du ikke endre bestillingen på sas.no. Da må du avbestille og bestille på nytt, og det er ikke sikkert at LAX-OSL returen din vil være tilgjengelig da. Hvis det skulle åpne seg tilgjengelighet på utreisen til LAX ville jeg ringt Tallinn og booket om utreisen, men presisert at de ikke må røre returen. Åpner det seg opp utreise til SFO vil de ikke booke det med returen din fra LAX, grunnet single open jaw.
Siden du bestilte på sas.no klarte du å bestille en single open jaw, det går ikke om man ringer Tallinn for å endre eller bestille på nytt. Hvis det ikke har blitt en ny funksjonalitet så kan du ikke endre bestillingen på sas.no. Da må du avbestille og bestille på nytt, og det er ikke sikkert at LAX-OSL returen din vil være tilgjengelig da. Hvis det skulle åpne seg tilgjengelighet på utreisen til LAX ville jeg ringt Tallinn og booket om utreisen, men presisert at de ikke må røre returen. Åpner det seg opp utreise til SFO vil de ikke booke det med returen din fra LAX, grunnet single open jaw.
Takk for den infoen Eriksan. Har vært inne på tanken om å ringe Tallinn og høre om de kan endre noe, men da er det lite hensikt i det. Spørs om jeg ikke beholder Chicagobookingen fremfor å vente på to ledige billetter i business til LAX og heller bruker litt tid på å finne ut om jeg tar tog eller fly til San Francisco. En tur i Sears tower har jeg fått skikkelig lyst til, og det er jo mer å finne på i den byen for to som ikke har gått i gater med skyskrapere.
Ikke noe problem å fylle minst et par dager i Chicago med innhold.
closebutnocigar
09-12-2016, 10:54
Hei!
Samboeren fyller rundår snart, så jeg har fått booket award tickets og CT OSL-SFO i SK+ 17/5 og EWR-OSL i SK Business datoene 30/5. Turen ble dermed noen dager lengre enn jeg hadde tenkt, men det var det som var tilgjengelig atm. Dette fikk jeg for den nette sum av 100 000 EB points.
Er det noen her inne som tør å mene noe om oddsen for at det senere dukker opp flere awardbilletter på disse strekningene rundt denne tiden? Fortrinnsvis SK, men andre *A er også aktuelt. Hjemreise kan også være fra LAX eller ORD.
På forhånd takk.
Er det noen her inne som tør å mene noe om oddsen for at det senere dukker opp flere awardbilletter på disse strekningene rundt denne tiden? Fortrinnsvis SK, men andre *A er også aktuelt.
På forhånd takk.
Du har jo alltid muligheten for at LH slipper første klasse-billetter dersom du har lyst og mulighet til å løse ut slike. De er jo en snedig kvitt-eller-dobbelt-mulighet siden de generelt slippes maks 15 dager (og ofte mindre; har ikke funnet noe tydelig mønster) før avreise til *A-partnere. Det blir jo i så fall noe som du får følge med på i tiden rett før avreise. Om du vil ha en pekepinn på oddsene går det jo alltid an å sjekke hvor mye LH har solgt på de forskjellige dagene. Med åtte seter totalt ser det ut til at det ofte må være 4 seter igjen for at de slipper noe til *A-bonus.
Hei!
Samboeren fyller rundår snart, så jeg har fått booket award tickets og CT OSL-SFO i SK+ 17/5 og EWR-OSL i SK Business datoene 30/5. Turen ble dermed noen dager lengre enn jeg hadde tenkt, men det var det som var tilgjengelig atm. Dette fikk jeg for den nette sum av 100 000 EB points.
Er det noen her inne som tør å mene noe om oddsen for at det senere dukker opp flere awardbilletter på disse strekningene rundt denne tiden? Fortrinnsvis SK, men andre *A er også aktuelt. Hjemreise kan også være fra LAX eller ORD.
På forhånd takk.
Som jeg skrev et par poster lenger opp er det egentlig ikke lov å bestille single open jaw med CT, men det fungerer online med SAS. Tallinn vil sannsynligvis ikke godta det hvis du ringer inn for å endre til en *A partner med hjemreise fra en annen by.
Du får ikke full valuta for poengene siden du har blitt belastet for business begge veier og flyr plus én vei. Vet ikke om du vil ha open jaw fordi du vil ha en lang road trip eller noe. Men med *A partnere bør det være mulig å finne en t/r i business, men til LAX og SFO er det veldig begrenset tilgjengelighet ift. resten av USA.
Molinari
09-12-2016, 21:13
Forstår jeg det riktig at jeg kan booke CT til f.eks SFO med LH neste okt i C, og om LH slipper F inntil avreise så kan jeg booke om til F mot at de tømmer kontoen min for mellomlegget i points?
Om ja, kan jeg også endre routing, så lenge jeg beholder destinasjon? f.eks OSL-FRA-SEA-SFO iso OSL-FRA-SFO, om det er til SEA jeg finner F til?
Insomnia4u
09-12-2016, 23:26
Forstår jeg det riktig at jeg kan booke CT til f.eks SFO med LH neste okt i C, og om LH slipper F inntil avreise så kan jeg booke om til F mot at de tømmer kontoen min for mellomlegget i points?
Ja.
Om ja, kan jeg også endre routing, så lenge jeg beholder destinasjon? f.eks OSL-FRA-SEA-SFO iso OSL-FRA-SFO, om det er til SEA jeg finner F til?
Om du finner ledige plasser i andre routinger kan du endre de leg´ene du vil. Pass på å oppgi de du vil beholde.
Mulig jeg er blind, men hvor på sas.no er knappen for bestilling av companion ticket?
På høyresiden etter du har valgt avganger kommer det opp et felt der du kan krysse av for om du vil benytte din Amercian Express 50%-rabatt. Velger du denne reduseres poengprisen til det halve.
Noen smartinger kan sikkert paste inn et bilde her.. :)
Dette er da companionticketen.
Kim
På høyresiden etter du har valgt avganger kommer det opp et felt der du kan krysse av for om du vil benytte din Amercian Express 50%-rabatt. Velger du denne reduseres poengprisen til det halve.
Noen smartinger kan sikkert paste inn et bilde her.. :)
Dette er da companionticketen.
Kim
Takk for kjemperaskt svar. Kan ikke se noe der ute. Har fått brev i posten at den skal være opptjent, men da har de nok glemt å legge den inn på meg..
Takk for kjemperaskt svar. Kan ikke se noe der ute. Har fått brev i posten at den skal være opptjent, men da har de nok glemt å legge den inn på meg..
Viste seg at om jeg endret til to voksen og 0 babyer, så er knappen der. Hadde forstått det slik at man kunne ta med baby i tillegg på comp ticket, stemmer ikke det? Noen som vet?
Hadde forstått det slik at man kunne ta med baby i tillegg på comp ticket, stemmer ikke det? Noen som vet?
Ja, gjorde det selv i 2015. Teknisk sett ble vel infant lagt til som et tillegg, og betalte vel 200kr for business til Singapore.
closebutnocigar
13-12-2016, 14:57
Du har jo alltid muligheten for at LH slipper første klasse-billetter dersom du har lyst og mulighet til å løse ut slike. De er jo en snedig kvitt-eller-dobbelt-mulighet siden de generelt slippes maks 15 dager (og ofte mindre; har ikke funnet noe tydelig mønster) før avreise til *A-partnere. Det blir jo i så fall noe som du får følge med på i tiden rett før avreise. Om du vil ha en pekepinn på oddsene går det jo alltid an å sjekke hvor mye LH har solgt på de forskjellige dagene. Med åtte seter totalt ser det ut til at det ofte må være 4 seter igjen for at de slipper noe til *A-bonus.
First har jeg kanskje ikke råd til, og vet ikke om jeg vil tillegge meg slike vaner heller. Jeg har ikke engang flydd business på longhaul enda, så får kanskje ta det skrittet først ;)
MEN, dersom det skulle bli sluppet andre billetter med SK eller *A som jeg heller vil benytte meg av, hvor lang tid tar det fra avbestilling av awardbillett til både poeng og CT er tilgjengelig for bruk?
Viste seg at om jeg endret til to voksen og 0 babyer, så er knappen der. Hadde forstått det slik at man kunne ta med baby i tillegg på comp ticket, stemmer ikke det? Noen som vet?
Jeg bestilte CT på nett for to personer og ringte etterpå til SAS for å legge til en baby. Det var null problem og kostet kun noen ekstra kroner i avgifter.
SAS_flyer
13-12-2016, 18:09
CT gyldig ut 2017. Kan man ha avreise i des 2017 og retur rett over i 2018. Må retur starte i 2017 og avsluttes på dato i 2018? eller må retur være avsluttet på dato i 2017?
Insomnia4u
13-12-2016, 19:42
CT gyldig ut 2017. Kan man ha avreise i des 2017 og retur rett over i 2018. Må retur starte i 2017 og avsluttes på dato i 2018? eller må retur være avsluttet på dato i 2017?
Må avsluttes 15.jan 2018
Jeg bestilte CT på nett for to personer og ringte etterpå til SAS for å legge til en baby. Det var null problem og kostet kun noen ekstra kroner i avgifter.
Takk for svar.
Tok en telefon til companion ticket-nummeret, og de kunne fortelle at med baby så kan man ikke bestille på nett.
(Kunne for så vidt gjort det før jeg postet her, men jeg hater å ringe om slikt ;) )
SAS_flyer
13-12-2016, 22:30
Må avsluttes 15.jan 2018
Takk. Perfekt.
Da har man fått gjort noe fornuftig på kontoret en stille romjulsdag:) Har planer om en tur på hytta i Thailand i mars, så ringte SAS i Tallinn for å forhøre meg om en Companion Ticket. Etter 43 minutters ventetid kom jeg gjennom... Hadde sjekket opp reiserute i forkant på united.com, og en hyggelig dame som snakket godt engelsk fikset biffen.
03.03:
OSL-MUC med SK Plus
MUC-BKK med TG F i B747
28.03:
BKK-CDG med TG F i A380
CDG-CPH med SK Go
CPH-OSL med SK Go
Meget godt fornøyd med den, så får man følge med på om det åpner seg noen mulighet på vei ut med LH i F.
Og hele stasen kom på 95.000 EB-poeng og NOK 2.973,-.
SAS_flyer
30-12-2016, 22:47
Noen som har cirka pris på skatter og avgifter fra OSL til AKL via feks LHR, FRA eller CDG og via BKK eller ICN og SYD i F og C (sammenligning). 4 legs hver vei.
Noen som har cirka pris på skatter og avgifter fra OSL til AKL via feks LHR, FRA eller CDG og via BKK eller ICN og SYD i F og C (sammenligning). 4 legs hver vei.
Det er vel ikke prisforskjell i C/F annet enn poeng? Booket om LH C fra JFK til LH F EWR og måtte betale 34 kroner i differanse (byttet også noen innenriks mellomlandinger da)
SudCaravelle
02-01-2017, 09:12
Heisann… Min far fyller 70 år i Februar og jeg tenkte at jeg skulle overraske han med Rod Steward konsert i Las Vegas 1 april (Rod er en av de store favorittene hans)
Jeg ser da selvfølgelig på å bruke en CT billett og jeg har 135.000 poeng i dag men over 150.000 i god tid før avreise.
Noen ideer da om hva som kan være lett å booke? Vi må dessverre booke så tett opp mot avreise som mulig da jeg kommer hjem fra DXB den 28ende.
Dette ønsker (drømmer jeg om) i prioritert rekkefølge:
• Lufthansa i First via FRA
• Hvis ikke First men C så er LH i A380 eller B747 ganske ønskelig.
• Hvis ikke noe av dette blir lett så er det komfort/opplevelse som er viktig.
Er trikset på denne ruten å prøve å få til LH og vente på åpning av First?
Avreise type 31 mars og hjem 3 april.
Tips og råd settes stor pris på.
Komfortmessig anbefaler jeg SAS til LAX og separate billetter mellom LAX og LAS. Swiss har vel begynt med 777 på LAX, så de kan jo også være et alternativ.
Ser på united.com at det er ledig med SAS til og Swiss hjem på dine datoer. Fort deg å booke
SudCaravelle
06-01-2017, 09:26
Nå ble jeg skuffet her og trenger litt hjelp.. Poengene og CTen ligger klare og jeg skal da til å booke tur til Las Vegas for fattern (som feirer 70) og meg (Rod Steward spiller 1 april og jeg tenker 31MAR-03APR.)
Jeg ringte SAS i Litauen og der møtte jeg en overraskende sur jente (sist gang jeg booket poeng-reise (2012) så var det en grisehyggelig godt voksen norsk SAS dame som var svært flink.
Hun mente det var overhodet ingen ledige award billetter på noen som helst måte hverken med Lufthansa, SWISS, UA, Air Cannada hverken i økonomi, business eller første… Heller ikke pluss minus tre dager i noen ende.. Helt tomt. Jeg spurte om hun var helt sikker og da ble hun sur og spurte «do you think I am lying?»
Hva er det som skjer? Jeg vet SAS har faktisk masse ledig i C for disse dagene.. Men håpet på LH.
Hva gjør jeg feil? Må jeg booke senere? Bær jeg booke SAS flighten og leie bil fra LAX og håpe på at jeg kan booke om til LH senere?
Hjelp
Tror du har vært uheldig med sur jente. Men det som kan gjøre prosessen enklere er å gjøre reseach selv i forkant slik at du har konkrete flygninger og datoer å foreslå. Den kanskje enkleste varianten er å søke award travel på united.com , strekning for strekning. Får opp ymse forslag, bl.a. ser det ut til å være plass på LH402 FRA-EWR 29. mars i kategorien "Business Saver" om du vil nøye deg med LH "halve strekningen". (Finner ikke noe på LH456 til LAX, men f.eks. biz på SK939 30. mars.) Når jeg har prøvd virker det som Tallinn "ser" seter i Business Saver-kategorien.
Nå ble jeg skuffet her og trenger litt hjelp.. Poengene og CTen ligger klare og jeg skal da til å booke tur til Las Vegas for fattern (som feirer 70) og meg (Rod Steward spiller 1 april og jeg tenker 31MAR-03APR.)
Jeg ringte SAS i Litauen og der møtte jeg en overraskende sur jente (sist gang jeg booket poeng-reise (2012) så var det en grisehyggelig godt voksen norsk SAS dame som var svært flink.
Hun mente det var overhodet ingen ledige award billetter på noen som helst måte hverken med Lufthansa, SWISS, UA, Air Cannada hverken i økonomi, business eller første… Heller ikke pluss minus tre dager i noen ende.. Helt tomt. Jeg spurte om hun var helt sikker og da ble hun sur og spurte «do you think I am lying?»
Hva er det som skjer? Jeg vet SAS har faktisk masse ledig i C for disse dagene.. Men håpet på LH.
Hva gjør jeg feil? Må jeg booke senere? Bær jeg booke SAS flighten og leie bil fra LAX og håpe på at jeg kan booke om til LH senere?
Hjelp
Ledig i C med SAS til LAX de datoene. Lufthansen business er ikke så mye å skryte av i forhold til nye biz hos SAS. I tillegg er avgiftene lavere. Og du slipper å forholde deg til Tallinn, alt kan bookes på sas.no.
Hjelp
Kan være greit å spille agentrulletten her. Veldig ofte løser det seg om du bare legger på og ringer på nytt.
SudCaravelle
06-01-2017, 12:51
Hei og takk for hjelpen.
Da ble det OSL-ARN-LAX med SK og en LAX-LAS med en BMW fra Sixt.
Hjem ble det nye 77W til SWISS via Zurich.
Alt i business, 110.000 poeng, 3700 i avgifter og 260 dollar for en 4 serie cab i fire dager.
Er det grei bruk av CT og poeng?
Å vippe SWISS billetten opp til F har jeg forstått er nå umulig.
Takk igjen.
Her får du valuta for pengene tenker jeg. Kjekke C klasser. Har du ikke prøvd nye SAS C før, vil du bli meget positivt overrasket. Skiller seg markant fra den gamle.
SWISS F kan ikke bookes med EB poeng, men litt dealing i innsjekk og ved gaten er sikkert mulig i bytte mot en neve dollar.
Å vippe SWISS billetten opp til F har jeg forstått er nå umulig.
Takk igjen.
Et alternativ kan være Lufthansa i F via Munchen. Her har det vært en del tilgjengelighet tidligere i motsetning til FRA som jeg aldri har funnet.
SWISS F kan ikke bookes med EB poeng, men litt dealing i innsjekk og ved gaten er sikkert mulig i bytte mot en neve dollar.
Er dette basert på erfaring? "Neve dollar" som i bestikkelse til gate agent?
kosvines
06-01-2017, 15:56
Er dette basert på erfaring? "Neve dollar" som i bestikkelse til gate agent?
Hihi, er vel mer å høre om du kan kjøpe deg opp hvis det er ledig. En del flyselskaper har dette for å kunne øke inntjening hvis ledige seter. Men det vil nok koste litt.
OK, trodde ikke upgrades for partner *A bonus-pax fra LX C til F forekom i det hele tatt (annet enn rent teoretisk ved overbooking etc). Men hva vet jeg.
Det var selvsagt snakk om å lovlig kjøpe seg opp.
Ja, jeg skjønner det. Men jeg har ikke hørt om noen som har klart LX C > F på EB award.
Er det noen som har klart å booke SQ C med CT? Jeg har i ExpertFlyer funnet ledige seter på et A330, for såvidt jeg har lest meg til er det seter på A380 og B773ER de kun slipper til egne medlemmer?
Er det noen som har klart å booke SQ C med CT? Jeg har i ExpertFlyer funnet ledige seter på et A330, for såvidt jeg har lest meg til er det seter på A380 og B773ER de kun slipper til egne medlemmer?
Eg fikk to seter frå København for halvanna år sidan, men det var jo med 772.
SudCaravelle
26-01-2017, 09:17
Hei,
Har en finfin tur booket til Tokyo hvor det er Air China 748 First til og Asiana 380 First i retur.
Ser det er en åpning nå på veien bort hvor man kan bytte Air China turen til Asiana - burde man det da Asiana er bedre eller er det "nye" First produktet til Air China verdt det for det eksotiske?
Ser det er en åpning nå på veien bort hvor man kan bytte Air China turen til Asiana - burde man det da Asiana er bedre eller er det "nye" First produktet til Air China verdt det for det eksotiske?
Kan du ikke ta en for laget, for å finne ut av det? :p:stir
SudCaravelle
26-01-2017, 09:27
Kan du ikke ta en for laget, for å finne ut av det? :p:stir
Et poeng - det er faktisk ikke en eneste reviw på 748 China Airlines First Class på nettet (annet en domestic).
Det kan jo ikke være så pyton - setene er jo av samme leverandør som de gjeveste og jeg har til dags dato aldri spist noe god mat på første klasse. (Beste flymaten jeg har fått er fremedeles ultra spicy mat på Sri Lankan)
Tror jeg holder på denne billetten og dumper den kun hvis LH 748 åpner seg - ser faktisk at de "slapp" noen C billetter på denne maskinen i dag og man kan jo håpe.
Takk.
Fly med oss
26-01-2017, 09:49
Jeg booket akkurat en tur til Osaka i mai for to personer med CT. Det var ganske lett å finne ledige seter i Asianas A380 i F mellom Frankfurt og Seoul. Vi får vurdere å bytte til Lufthansa dersom det åpner seg ledige seter i toukersperioden før avreise :stir
kosvines
26-01-2017, 18:44
Er en trip report fra Air China First her www.travelcodex.com/2014/09/trip-report-air-china-first-class-los-angeles-to-beijing-boeing-777-300er/
SudCaravelle
26-01-2017, 22:18
Er en trip report fra Air China First her www.travelcodex.com/2014/09/trip-report-air-china-first-class-los-angeles-to-beijing-boeing-777-300er/
Det ligger et par rapporter på Chinas First på nettet - men ingen på 748 (Annet enn på domesric)
SudCaravelle
27-01-2017, 13:12
Et poeng - det er faktisk ikke en eneste reviw på 748 China Airlines First Class på nettet (annet en domestic).
Det kan jo ikke være så pyton - setene er jo av samme leverandør som de gjeveste og jeg har til dags dato aldri spist noe god mat på første klasse. (Beste flymaten jeg har fått er fremedeles ultra spicy mat på Sri Lankan)
Tror jeg holder på denne billetten og dumper den kun hvis LH 748 åpner seg - ser faktisk at de "slapp" noen C billetter på denne maskinen i dag og man kan jo håpe.
Takk.
Hvis det er av interresse: Pratet med Christina fra Tallin (min favoritt nå) og ordnet hun oss MUC-BKK 747 First og BKK-Osaka A380 First. Da har jeg vel får mye bang for the points?
SAS 737 "C"
TG 747 F
TG 380 F
OZ 321 C
OZ A380 F
SAS 320 "C"
28 timer i ren F
190.000 poeng.
Insomnia4u
27-01-2017, 13:52
Hvis det er av interresse: Pratet med Christina fra Tallin (min favoritt nå) og ordnet hun oss MUC-BKK 747 First og BKK-Osaka A380 First. Da har jeg vel får mye bang for the points?
SAS 737 "C"
TG 747 F
TG 380 F
OZ 321 C
OZ A380 F
SAS 320 "C"
28 timer i ren F
190.000 poeng.
Fin routing der med spesielt TG og OZ 380. Har flydd begge. Personlig superfan av selve 747, kanskje det vakreste flydesignet som er lagd. Men ikke så begeistret for TG sin F der. Oppleves litt trangt. First world problems altså, men likevel :)
LH flyr 747-8i med ny kabin FRA-HND, men det blir bare "en" F-tur, og så enten ANA HND-KIX, eller Shinkansen.
KrisFlyer
28-01-2017, 19:16
Jeg har et spørsmål vedrørende bruk av companion ticket etter utløpsdato. Kona og jeg planlegger å reise på ferie sommeren 2018, mens min companion ticket med Amex utløper i desember 2017. Er det mulig for oss å reise på companion ticket i 2018 dersom billettene bookes før utløpsdato i 2017, eller kreves det også at selve reisen finner sted innen utløpsdato?
Beklager hvis spørsmålet mitt har blitt besvart tidligere, men kunne ikke finne det da jeg bladde meg gjennom tråden her. :-)
Jeg har et spørsmål vedrørende bruk av companion ticket etter utløpsdato. Kona og jeg planlegger å reise på ferie sommeren 2018, mens min companion ticket med Amex utløper i desember 2017. Er det mulig for oss å reise på companion ticket i 2018 dersom billettene bookes før utløpsdato i 2017, eller kreves det også at selve reisen finner sted innen utløpsdato?
Beklager hvis spørsmålet mitt har blitt besvart tidligere, men kunne ikke finne det da jeg bladde meg gjennom tråden her. :-)
Vilkårene sier at utreise og hjemreise må skje før utløpsdatoen.
KrisFlyer
28-01-2017, 20:38
Vilkårene sier at utreise og hjemreise må skje før utløpsdatoen.
Takk for svaret :-)
SudCaravelle
31-01-2017, 09:21
Fin routing der med spesielt TG og OZ 380. Har flydd begge. Personlig superfan av selve 747, kanskje det vakreste flydesignet som er lagd. Men ikke så begeistret for TG sin F der. Oppleves litt trangt. First world problems altså, men likevel :)
LH flyr 747-8i med ny kabin FRA-HND, men det blir bare "en" F-tur, og så enten ANA HND-KIX, eller Shinkansen.
Takker for råd. Vi er satt opp med en domestic monkey KIX-HND på vei til.
Utfordringen nå er jo hvis (eller når virker det som) LH slipper sine F billetter.. Er man flynerd så blir jo dette vrient (reisefølget mitt vil jo raskest mulig frem)
Jeg liker pamperingen på FRA med bilene osv.. men personlig frister det mer med fler First timer i luften, litt mer eksotisk luksus og den "artige" mellomlandingen i BKK.
Insomnia4u
31-01-2017, 09:29
Takker for råd. Vi er satt opp med en domestic monkey KIX-HND på vei til.
Utfordringen nå er jo hvis (eller når virker det som) LH slipper sine F billetter.. Er man flynerd så blir jo dette vrient (reisefølget mitt vil jo raskest mulig frem)
Jeg liker pamperingen på FRA med bilene osv.. men personlig frister det mer med fler First timer i luften, litt mer eksotisk luksus og den "artige" mellomlandingen i BKK.
Helt klart deilig å kjøre golfbil gjennom de uvaskede massene fra flyet :D TG har etter min mening det beste ground service produktet av alle.
SudCaravelle
01-02-2017, 08:01
Jeg fortsetter jeg (dere får si stopp når det er nok - håper det kommer frem nyttige CT tips til andre)
Det kom opp et nytt alternativ til OSL-MUC-BKK biten her også TG i F (Siste biten til Japan er TG 380 i F). Nå er det ledig OSL-LHR-BKK i F. Hva hadde "dere" valgt?
Fordeler via LHR:
- United Global First Loungen noen timer - Leser at det er gode greier.
- F i A380 i steden for B747 (Bra?)
- 25 minutter mer F i luften (Ser det begynner å bli borderline nå)
- 25 minutter mer F lounge BKK (Da rekker vi denne berømte massasjen)
Ulemper:
- Må stå opp to timer før til OSL
- Går glipp av "suitene" i snuten på 747
- Ca 1000 kroner mer i gebyrer
Ser at dette begynner å bli noe flydetaljert for en godt "voksen mann".
Insomnia4u
01-02-2017, 08:14
Jeg fortsetter jeg (dere får si stopp når det er nok - håper det kommer frem nyttige CT tips til andre)
Det kom opp et nytt alternativ til OSL-MUC-BKK biten her også TG i F (Siste biten til Japan er TG 380 i F). Nå er det ledig OSL-LHR-BKK i F. Hva hadde "dere" valgt?
Fordeler via LHR:
- United Global First Loungen noen timer - Leser at det er gode greier.
- F i A380 i steden for B747 (Bra?)
- 25 minutter mer F i luften (Ser det begynner å bli borderline nå)
- 25 minutter mer F lounge BKK (Da rekker vi denne berømte massasjen)
Ulemper:
- Må stå opp to timer før til OSL
- Går glipp av "suitene" i snuten på 747
- Ca 1000 kroner mer i gebyrer
Ser at dette begynner å bli noe flydetaljert for en godt "voksen mann".
Hvis poenget er å teste ulike F-produkter hos TG, gå for MUC. Ellers blir det 2x380.
Massasje etter å ha slitt seg gjennom en reise på F skal man imidlertid ikke kimse av, så her strides de lærde..ev flygale :P
Heisann!
Jeg har en booking i F, A380, med Thai via FRA. Nå ser jeg at den ikke lenger er bookbar i First. Vil det bety at de planlegger en equipment change? Jeg har ikke fått noen endringer. Jeg ser at det er ledig via LHR. Er det lurt av meg å booke om til den for å sikre meg A380 F? Reisen er i mai.
Jeg fant dette nå på routesonline.com
Bangkok – Frankfurt
TG920/921 First class A380 service remains unavailable for booking from 26MAR17 to 31JUL17
TG922/923 Operational aircraft changes
27MAR17 – 01MAY17 77W Day x357
02MAY17 – 15JUN17 359 Day 26 77W Day 14
17JUN17 – 28OCT17 359 Day x357
Jeg booker om!
Insomnia4u
01-02-2017, 09:19
Heisann!
Jeg har en booking i F, A380, med Thai via FRA. Nå ser jeg at den ikke lenger er bookbar i First. Vil det bety at de planlegger en equipment change? Jeg har ikke fått noen endringer. Jeg ser at det er ledig via LHR. Er det lurt av meg å booke om til den for å sikre meg A380 F? Reisen er i mai.
Bangkok – Frankfurt
TG920/921 First class A380 service remains unavailable for booking from 26MAR17 to 31JUL17
Jeg booker om!
Den infoen pleier å stemme siden det går på faste operational changes og sendes ut som en slags pressemelding. Ikke overraskende at man ikke får beskjed, med poengreiser gjelder det å følge godt med. Selv har jeg av den grunn et angsfylt forhold til US Airways sin kjenningsmelodi på tlf :drunk:Det var vel ifjor de begynte med å bruke 773 FRA-BKK TG920/21 på sommerhalvåret.
kosvines
01-02-2017, 12:45
Heisann!
Bangkok – Frankfurt
Jeg booker om!
Det er korrekt. Jeg ble nedgradert til Business for ikke så lenge siden, men jeg fant til slutt et sete i First via CDG og fikk booket om. Fikk heller ikke noen beskjed før jeg ringte angående noe annet.
Geffelator
01-02-2017, 22:58
Heisann!
Bangkok – Frankfurt
Jeg booker om!
Det var jo nitrist informasjon å få.
Rekker akkurat eqiupment changen på TG920/921 og det er jo ikke akkurat flust med alternativer heller lenger.
Skal ikke være lett å få seg en tur i F.
[emoji35]
Men for en som ikke har helt greie på det. Det står 27MAR17 – 01MAY17 77W Day x357
Hva flyr de resten av uken og hvilken dag starter uken på her?
Det vil si at de flyr B777 på onsdag, fredag og søndag på TG922/923 i perioden fra 27. mars til 1.mai. Så skifter de til en blanding av A350 og B777.
Første klasse på TG920/921 er bare ikke tilgjengelig i perioden 26.mars til 31.juli. Det kan jo bety så mangt ... jeg tipper en B777 på denne ruten i perioden. Det gjorde de i fjor.
Fredrik KH
24-02-2017, 23:52
Jobber for øyeblikket med å snekre i sammen en CT til Australia SYD for 3 personer (2+1). Har allerede fått booket en billett til mine foreldre med OSL-BKK-SYD-BKK-FRA-OSL med LH C og TG F på alle lange legs. Denne er booket og billett sendt ut.
Så skal jeg også bestille en billett til meg selv og ønsker å følge samme routing, men var i utgangspunktet innstilt på C. Etter bestilling ligger det likevel tilgjengelig F på FRA-BKK-FRA, og C fra SYD-BKK. Problemet er med BKK-SYD flighten. Her finner jeg likevel en mulighet med BKK-SIN C og SIN-SYD eco slik at jeg hvertfall får holdt av F billettene og retur fra SYD. Når jeg forsøker å bestille denne billetten får jeg ikke godkjent det ekstra stoppet i SIN.
Kort oppsummert, er denne routingen "ulovlig" iht CT vilkårene? Alle forbindelser er under 24 timer.
OSL-FRA LH C
FRA-BKK TG F
BKK-SIN TG C
SIN-SYD SQ Eco
SYD-BKK TG C
BKK-FRA TG F
FRA-OSL LH C
Har tidligere bestilt en USDM billett, men det begynner å bli noen år siden, og er vel noe annerledes ifht CT. Setter stor pris på noe hjelp her! :-)
Fredrik
KennyBanja
25-02-2017, 10:44
Ja, i følge SAS sine regler kan du bare ha ett stopp ved transitt i tredjesone (og du må dra via samme transittsone på ut og hjemreisen), dette gjør at man har få valgmuligheter på eurobonusreiser til Oceania). Slet som bare det når jeg booka CT til SYD med utreise i romjulen og det var få ledige billetter. Så er det sikkert noen som har fått det til ved å spille "agentrulett" men det lyktes ikke for meg.
Hvis det er ledig BKK-MEL så kan kanskje det være et alternativ for så å rebooke om TG slipper flere billetter BKK - SYD nærmere avreise (de pleier å gjøre det). Ulempen er seff at du også da må booke utreise fra MEL da open jaw heller ikke er lov.
Fredrik KH
25-02-2017, 11:13
Takk for svar Kenny!
Jeg fant ledige billetter til MEL i C begge veier, så det er forsåvidt ikke et dumt forslag. Får bare følge med på tilgjengeligheten mellom BKK og SYD og satse på det åpner seg noe her, hvis ikke er det ingen krise å dra fra fra MEL.
Er i grunn veldig fornøyd med å få ut 3 F billetter mellom FRA-BKK-FRA, så får man heller være litt fleksibel i siste etappe.
Insomnia4u
25-02-2017, 11:21
...
Har tidligere bestilt en USDM billett, men det begynner å bli noen år siden, og er vel noe annerledes ifht CT. Setter stor pris på noe hjelp her! :-)
Fredrik
USDM sine regler var mer romslige med blant annet 1 stopover+destinasjon. Pluss at agentene sjelden kunne reglene og geografi :D
Amex CT sine agenter har stort sett kontroll, og følger EB-reglene. Som nevnt av KennyBanja er det ikke lov med mer enn ett stopp i transitsone. Derav utfordrende med Australia, som bare har F tilgjengelig med TG.
Har booket en CT med ET (i 787) OSL-ADD-SEZ i C-klasse til våren.
Sjekket tilgjengelighet på united.com og ringte inn. Det gikk gjennom raskt og helt uten problemer (bortsett fra at ET ikke lar meg velge sete før nærmere avgang).
Det kosta 90K poeng + ca 5700,- i avgifter (tilsammen for begge). Spent på servicen til ET, men synes poengprisen for en såpass lang reise er lav nok til at det er verdt å teste.
Noen som har testa ETs C-klasse?
Har nettopp booket en CT til Singapore med TG, OSL-BKK-SIN-BKK-OSL på C. Total 140.000 poeng og ca 4900 i avgifter for 2.
Som vanlig rask og fin service fra EB/Amex/CT. Hadde skjekket tilgjengelighet på United.com på forhånd
magnusant
07-03-2017, 21:55
Heisann og hoppsann.
Er det noen med expertflyer som vil gjøre meg en tjeneste?
Sjekke kapasitet i biz og first på OZ 521 den 16. april
På forhånd takk og stort vennlig smil :)
Har booket vår første tur til USA med CT. Planen var å kjøre bil fra LA til SFO, men nå sier plutselig kjærringa nei til USA pga Trump, så da må vi avbestille turen.
Det er kun i PLUS, men tilgjengelighet til USA med SAS er elendig, så noen kan kanskje være interessert alikevel i disse setene.
OSL-LAX 21. Mai
SFO-OSL 26. Mai
Blir avbestilt i dag og seter trolig sluppet ganske snart
SudCaravelle
08-03-2017, 08:26
. Planen var å kjøre bil fra LA til SFO, men nå sier plutselig kjærringa nei til USA pga Trump, så da må vi avbestille turen.
Den var hissig..
Dag Viking
08-03-2017, 10:26
Har booket vår første tur til USA med CT. Planen var å kjøre bil fra LA til SFO, men nå sier plutselig kjærringa nei til USA pga Trump, så da må vi avbestille turen.
Det er kun i PLUS, men tilgjengelighet til USA med SAS er elendig, så noen kan kanskje være interessert alikevel i disse setene.
OSL-LAX 21. Mai
SFO-OSL 26. Mai
Blir avbestilt i dag og seter trolig sluppet ganske snart
Ta med en kammerat i stedet.
Har booket en CT med ET (i 787) OSL-ADD-SEZ i C-klasse til våren.
Sjekket tilgjengelighet på united.com og ringte inn. Det gikk gjennom raskt og helt uten problemer (bortsett fra at ET ikke lar meg velge sete før nærmere avgang).
Det kosta 90K poeng + ca 5700,- i avgifter (tilsammen for begge). Spent på servicen til ET, men synes poengprisen for en såpass lang reise er lav nok til at det er verdt å teste.
Noen som har testa ETs C-klasse?
Det er mulig å velge seter fra Oslo nå. Det er en gjeng fra InsideFlyer som skal teste ET C i påsken.
Chr1st1an
10-03-2017, 09:24
Heisann og hoppsann.
Er det noen med expertflyer som vil gjøre meg en tjeneste?
Sjekke kapasitet i biz og first på OZ 521 den 16. april
På forhånd takk og stort vennlig smil :)
OZ 521 0 ICN
04/16/17 2:30 PM LHR
04/16/17 6:25 PM 77W
Daily
37% / 43m J4 C2 D1 Z0 U0 Y9 B3 M0 H0 E0 Q0 K0 S0 V0 W0 T0 L0 G0
magnusant
10-03-2017, 11:52
OZ 521 0 ICN
04/16/17 2:30 PM LHR
04/16/17 6:25 PM 77W
Daily
37% / 43m J4 C2 D1 Z0 U0 Y9 B3 M0 H0 E0 Q0 K0 S0 V0 W0 T0 L0 G0
Tusen takk!
Meg og madammen har en confirmed CT i Biz på den flighten, men jeg får kun valgt sete til en av oss. Noen gode idéer om hvorfor?
Siden J sier 4...
Chr1st1an
11-03-2017, 09:01
Tusen takk!
Meg og madammen har en confirmed CT i Biz på den flighten, men jeg får kun valgt sete til en av oss. Noen gode idéer om hvorfor?
Siden J sier 4...
Det er ikke alle selskapene som er like enkle å velge seter på selv. Anbefaler å ringe CT telefonen og be dem velge seter for begge.
magnusant
11-03-2017, 09:17
Det er ikke alle selskapene som er like enkle å velge seter på selv. Anbefaler å ringe CT telefonen og be dem velge seter for begge.
Må vel prøve på det. Men fikk valgt sete på outbound for begge, og som sagt for én av oss på hjemreisen, så det virket litt mystisk. Setekartet viser ingen flere ledige.
Geffelator
28-03-2017, 00:04
Har funnet meg en fin rute til DPS hvor det blir mye moro for poengene. Har lett litt rundt for å finne regler for booking uten å finne svar så da håper jeg noen her inne kan hjelpe meg.
Kan man fly følgende OSL-MUC-HKG-BKK-DPS eller blir det ett stopp for mye i Asia på veien?
Har funnet meg en fin rute til DPS hvor det blir mye moro for poengene. Har lett litt rundt for å finne regler for booking uten å finne svar så da håper jeg noen her inne kan hjelpe meg.
Kan man fly følgende OSL-MUC-HKG-BKK-DPS eller blir det ett stopp for mye i Asia på veien?
Ett stopp i transfersone (HKG) på vei til South East Asia er det som er lov, så den routingen er helt fin.
Geffelator
28-03-2017, 08:51
Ett stopp i transfersone (HKG) på vei til South East Asia er det som er lov, så den routingen er helt fin.
Takk for raskt svar.
Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men blir ikke både stoppet i HKH og BKK ett stopp i transfersone?
Takk for hjelpen så langt.
Insomnia4u
28-03-2017, 09:40
Takk for raskt svar.
Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men blir ikke både stoppet i HKH og BKK ett stopp i transfersone?
Takk for hjelpen så langt.
BKK og DPS er i arrival zone, så det går bra. Transit zone er den som er mellom avreisesone og ankomstsone. F.eks kan du ha endel stopp i begge disse, men kun ett i transitsonen.
Kilde:
https://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/staralliance/star_alliance_award_chart/star_award_zones/
Så det er avhengig av hva som er destinasjonen din og hvilken sone den tilhører. Om du f.eks skulle ha HKG som destinasjon kan du ha både ICN og TYO med. Men da bare ett stopp i transitsonen BKK.
SudCaravelle
29-03-2017, 09:18
Beklager men må slippe en liten selvopptatt post igjen, men håper andre kan dra nytte av svarene..
Jeg har denne relativt fine turen satt opp nå i Mai, men lurer fremdeles på om den kan optimaliseres;
OSL-MUC SAS Plus
MUC – BKK Thai 747 First
BKK-OSAKA Thai A380 First
OSAKA-HND ANA Economy (Denne er litt kjip og det er fem og en halv time på KIX)
Returen tror jeg vi beholder uansett:
HND-ICN Asiana A330 Business
ICN-FRA Asiana A380 First
FRA-OSL Lufthansa Business
Noen ideer for å optimalisere denne turen? Skjønner en del kommer til å åpne seg nærmere avreise (pinsen).
Regner med vi kan vippe det over til 748 med Lufthansa, men da blir det jo mye mindre kos for pengene og dette har jeg gjort før. Kan man få til Lufthansa til en annen asiatisk by og deretter First derifra til Tokyo i First?
På forhånd takk.
Insomnia4u
29-03-2017, 14:17
Regner med vi kan vippe det over til 748 med Lufthansa, men da blir det jo mye mindre kos for pengene og dette har jeg gjort før. Kan man få til Lufthansa til en annen asiatisk by og deretter First derifra til Tokyo i First?
Andre asiatiske byer LH F flyr til fra FRA/MUC er PEK, PVG, HKG, SIN og TYO som jeg kommer på i farten. Fra SIN kan du få tak i NH F SIN-NRT. Ingen *A i F fra HKG. Personlig ville jeg unngått transit i Kina, dårlige lounger og service.
(...)
(...).
Shinkansen Osaka - Tokyo? Tar ish 3 timer.
Etter at samboeren min endelig sa ja til å dra til Thailand til sommeren, har jeg nå kansellert CT til MIA i juli direkte med SAS i business og booket ny CT til BKK.
Har ikke vært lett å sy sammen en optimal reise i business siden vi kun har et 2-ukers vindu å gjennomføre turen på. I tillegg er både utreisen og returen i helger for å maksimere lengden på ferien, med dertil redusert frekvens og tilgjengelighet OSL-Europa.
Fikk veldig god hjelp av en hyggelig dame på CT telefonen i TLL, hun tok seg også god tid til å hjelpe med å velge seter på alle segmentene. Her er reiseruten:
OSL-FRA LH A320
FRA-ICN LH A380 for første gang :D
ICN-BKK TG 747 også for første gang, viktig siden mange selskap faser ut flytypen
BKK-ZRH LX 773 og seter på rad 5 i minikabinen bak F
ZRH-OSL LX (Helvetica) F100
Har 22 timer transfer i ICN, så vi får et lite glimt av byen og et nytt land på listen. Må også overnatte i ZRH på returen. Var dessverre ikke ledig OSL-FRA med LH i kombinasjon med Asiana til ICN, såkalt married segments med LH OSL-FRA + LH FRA-ICN.
Og for de som leter febrilsk etter bonusbilletter i business med SAS fra MIA kan jeg fortelle at det nå er 2 I-cl ledig 13JUL MIA-OSL. Utreisen vår 04JUL OSL-MIA åpnet seg ikke opp i I-cl etter jeg kansellerte.
magnusant
10-04-2017, 12:28
Fant ikke ved søk, er det mulig å endre en retur etter reisen er påbegynt? For å få en bedre f-routing hjem?
Nei, ikke i følge reglene. Enkelte har dog fått dette til. Jeg fikk opplyst på telefon at jeg kunne få dette siden jeg var diamant, men benyttet meg ikke av muligheten.
Skal i utgangspunktet ikke kunne gjøres.
Chriscross
10-04-2017, 13:30
Nei, ikke i følge reglene. Enkelte har dog fått dette til. Jeg fikk opplyst på telefon at jeg kunne få dette siden jeg var diamant, men benyttet meg ikke av muligheten.
Skal i utgangspunktet ikke kunne gjøres.
Og det gjøres ikke nødvendigvis for Diamanter heller, selv med legeerklæring.
magnusant
10-04-2017, 14:24
Takk, da beholder vi hjemreisen.
Nå er snart CT i boks, og kjæresten og jeg vurderer tur til New Zealand i 2018. Ser at business koster 180.000. Er det slik at dette absolutt? Ingen kampanjer?
Har erfart at det er få bonusreiser tilgjengelig, spesielt på business og first class. Hvor tidlig må vi bestille, og er det tidspunkt det er best å reise på (regner vel med det er lettest å få tak i bonusreiser utenfor turistsesongen)?
Hvilke selskap er verdt å satse på, eventuelt lettest og vanskeligst å få tak i businessbilletter?
Er det verdt 60.000 poeng fra business til first class?
Svært liten tilgang på First og Biz til de kanter. Aldri kampanjer på de poengprisene, så begynn å leite etter ledig og du må være svært fleksibel på reisetidene dine
Svært liten tilgang på First og Biz til de kanter. Aldri kampanjer på de poengprisene, så begynn å leite etter ledig og du må være svært fleksibel på reisetidene dine
Ringer fortsatt CT-nummeret for å bestille (var i hvert fall dit jeg ringte da jeg bestilte CT da jeg hadde Amex Premium) så de kan fortelle når og til hvor det er ledig? Eller er det et annet nummer når det er Star Alliance-bestillinger?
Hva med Hawaii, hvordan er det med First og Biz der?
Ringer fortsatt CT-nummeret for å bestille (var i hvert fall dit jeg ringte da jeg bestilte CT da jeg hadde Amex Premium) så de kan fortelle når og til hvor det er ledig? Eller er det et annet nummer når det er Star Alliance-bestillinger?
Hva med Hawaii, hvordan er det med First og Biz der?
Ingen som kan svare på spørsmålene?
Sundet81
15-04-2017, 07:10
Når jeg bestilte CT med infant ble alt ordnet gjennom SAS og trengte ikke bestille infant separat hos carrier. Har var på samme billett som oss
Har nettopp bestilt CT for meg og øverstkommanderende via sas.no. Hvordan legger vi til infant i bookingen? Ringer vi Tallinn eller SAS?
Har nettopp bestilt CT for meg og øverstkommanderende via sas.no. Hvordan legger vi til infant i bookingen? Ringer vi Tallinn eller SAS?
Både SAS og Tallin har fikset dette for meg.
Thomas
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
SudCaravelle
10-05-2017, 13:11
Beklager men må slippe en liten selvopptatt post igjen, men håper andre kan dra nytte av svarene..
Jeg har denne relativt fine turen satt opp nå i Mai, men lurer fremdeles på om den kan optimaliseres;
OSL-MUC SAS Plus
MUC – BKK Thai 747 First
BKK-OSAKA Thai A380 First
Returen tror jeg vi beholder uansett:
HND-ICN Asiana A330 Business
ICN-FRA Asiana A380 First
FRA-OSL Lufthansa Business
Noen ideer for å optimalisere denne turen? Skjønner en del kommer til å åpne seg nærmere avreise (pinsen).
På forhånd takk.
Da er jeg tilbake med litt ønsker om råd igjen... (reisefølget er noe lei av mine ombookinger nå... :rolleyes:)
Ruten til Tokyer ganske fin nå med antall timer kos:
OSL-MUC SAS Pluss
MUC - BKK - Thai First New Conf 747
6 timer i Thai loungen
BKK - HBD - Thai First New Conf 747.
Men... i dag poppet det opp ledig med LH MUC-Tokyo First A346..
Hva velger man her??
Insomnia4u
10-05-2017, 13:42
Da er jeg tilbake med litt ønsker om råd igjen... (reisefølget er noe lei av mine ombookinger nå... :rolleyes:)
OSL-MUC SAS Pluss
6 timer i Thai loungen
Hva velger man her??
Kommer jo helt an på, har du ikke flydd LH F før og opplevd FCT ville jeg gått for det. Du har vel uansett Thai på vei tilbake?
SudCaravelle
10-05-2017, 13:48
Kommer jo helt an på, har du ikke flydd LH F før og opplevd FCT ville jeg gått for det. Du har vel uansett Thai på vei tilbake?
Takker
Det er via München så ingen FCT
Har hatt en LH tur F tidligere med FCT (B744)
Returen er Asiana (A380 i F)
Insomnia4u
10-05-2017, 14:24
Takker
Det er via München så ingen FCT
Har hatt en LH tur F tidligere med FCT (B744)
Returen er Asiana (A380 i F)
Holder en knapp på TG x2 og massage da.
sabergum
10-05-2017, 15:47
Har en CT-booking i economy PEK-CPH 21JUN i Go. Er det noe sjans/håp om at det blir lagt ut flere C-billetter etter hvert?
Har en CT-booking i economy PEK-CPH 21JUN i Go. Er det noe sjans/håp om at det blir lagt ut flere C-billetter etter hvert?
Hvis det er direkte med SAS du tenker på så er nok sjansen minimal, det gjelder som regel å være tidlig ute for å snappe den begrensede tilgjengeligheten i I-cl på SK Intercont. Men det bør være håp om business med *A på en routing PEK-Europa. Husk at returen ikke kan endres fra utreisedagen.
Hva flyr du til PEK?
sabergum
11-05-2017, 10:09
Hvis det er direkte med SAS du tenker på så er nok sjansen minimal, det gjelder som regel å være tidlig ute for å snappe den begrensede tilgjengeligheten i I-cl på SK Intercont. Men det bør være håp om business med *A på en routing PEK-Europa. Husk at returen ikke kan endres fra utreisedagen.
Hva flyr du til PEK?
Fly SK begge veier, men i C til PEK. Kan man kombinere SK på utreise med *A på tilbakereise, og hva blir i tilfelle poengprisen? Ser det er 100K med SK og 140K med *A, så da blir det kanskje 120K (minus 50%) totalt?
Insomnia4u
11-05-2017, 11:56
Fly SK begge veier, men i C til PEK. Kan man kombinere SK på utreise med *A på tilbakereise, og hva blir i tilfelle poengprisen? Ser det er 100K med SK og 140K med *A, så da blir det kanskje 120K (minus 50%) totalt?
Mener de fleste rapporterer at det blir 140K siden *A. Du tenker kanskje på at AA har en slik modell der de beregner snittprisen av C og F.
SudCaravelle
16-05-2017, 08:10
OSL-MUC SAS Pluss
6 timer i Thai loungen
Hva velger man her??
Hei igjen... Nå er det returen..
Jeg har
HND-ICN - Asiana A321 Business
ICN-FRA - Asiana A380 First
FRA-OSL - Lufthansa A320 Business
Nå har det heldigvis/desverre åpner seg
HND-FRA - Lufthansa 748 First
FRA - OSL Lufhtansa Businsess.
Hva velger man her da?? Lander faktisk samtidig i Oslo men Asiana opplevelsen tar syv timer mer..
Tja, det er vel avhengig av hva du vil mest. LH F er jo aldri feil. Jeg har ikke prøvd Asiana F enda, så jeg hadde kanskje vektet det. Pluss LH F er jo best ut fra FRA, ikke til FRA.
Men ingen løsning her er feil :)
SudCaravelle
16-05-2017, 08:39
Hei igjen... Nå er det returen..
Jeg har
HND-ICN - Asiana A321 Business
ICN-FRA - Asiana A380 First
FRA-OSL - Lufthansa A320 Business
Nå har det heldigvis/desverre åpner seg
HND-FRA - Lufthansa 748 First
FRA - OSL Lufhtansa Businsess.
Hva velger man her da?? Lander faktisk samtidig i Oslo men Asiana opplevelsen tar syv timer mer..
Forøvrig noen som vet om det er noe limo/FCT-stas når man kommer inn med F og videre til Oslo med C?
Chriscross
16-05-2017, 09:50
Var iallfall ikke det før. Dersom du uansett for boen timer lay over i Fra tror jeg at LH ville vært førstevalget pga F loungen du vel fortsatt har tilgang til.
Ja, du har tilgang til FCL/FCT om du kommer inn med LH F og skal videre med LH C. Fløy nøyaktig samme løsning i fjor fra Tokyo. Trivelig opplevelse.
Om du ikke har prøvd LH F før er det jo en liten bucket list i seg selv. Jeg mangler Asiana, de står derav høyt på min liste. Men ser absolutt problemstillingen. LH F er jo alltid et foretrukket valg.
SAS har for noen dager siden lagt om EuroBonus-søke siden sin. Er det jeg som er "blind" eller kan en ikke lengre bestille CT via sas.no? Tidligere var det en knapp nede til høyre som gjorde at en kunne velge å bruke CT når en bestilte men jeg ser den ikke lengre.
Når en har valgt fra-til og dato og kommer til siden som spør om en vil bruke poeng eller poeng+penger så står det en tekst under med "Medlemmer som har oppnådd sin American Express fordel med 50% rabatt, kan nå bestille online på SAS. Reise med andre selskap innen Star Alliance bestilles via telefon 64 81 60 99.", men dette valget finner jeg ingen steder.
Må en nå ringe Tallin?
Prøvde også å booke en CT i dag, men fikk beskjed online om at "rabatten er ikke tilgjengelig".
Har vel noe med oppdateringen av systemene å gjøre får vi håpe..
Kim
har du forsøkt å gjøre det på classic.sas.no evt?
har du forsøkt å gjøre det på classic.sas.no evt?
Hmmm. Kanskje det er så enkelt at alle CT'ene er midlertidig "glemt "av sas i forbindelse med oppgraderingen. Forsøkte på classic.sas.no, og der sier de "den aktuelle kampanjen er ikke tilgjengelig". Inntil videre tror jeg at løsningen min er å ringe om jeg skal booke snart, men håper de får fikset det snart.
Det funker hos meg.
Når jeg har logget inn på de nye sidene til SAS, så søker jeg en destinasjon og dato; etter å ha trykket enter kommer resultatene på neste side. Helt øverst dukker det opp et grått banner over hele skjermen, hvor det står "Kampanjer er tilgjengelige". Trykker på den, da kommer det opp en ny side som viser at det er en 50% rabattkampanje for Amex-kunder.
Ved å bekrefte denne, trekkes halve poengprisen etter at man har plukket flighter.
Fungerte (overraskende) helt som det skulle....
Fervidus
25-05-2017, 22:54
Hei. Nå har jeg gravd litt og har ikke funnet svar på et spørsmål jeg har. Håper noen her som kjenner reglene så godt at det ikke medfører noen anstrengelser å svare.
Jeg har lest at det er lov å reise fra Oslo til Taipei på denne måten: OSL->FRA->JFK/EWR/LAX->ICN->TPE, (Alle forbindelser videre under 24 timer) Korriger meg hvis jeg tar feil. Når jeg skal reise hjem fra Taipei til Oslo, må jeg reise via Nord-Amerika eller kan jeg reise rett til Europa som f.eks. TPE->HKG->FRA-OSL?
Tusen takk for hjelpen.
Insomnia4u
26-05-2017, 04:05
Hei. Nå har jeg gravd litt og har ikke funnet svar på et spørsmål jeg har. Håper noen her som kjenner reglene så godt at det ikke medfører noen anstrengelser å svare.
Jeg har lest at det er lov å reise fra Oslo til Taipei på denne måten: OSL->FRA->JFK/EWR/LAX->ICN->TPE, (Alle forbindelser videre under 24 timer) Korriger meg hvis jeg tar feil. Når jeg skal reise hjem fra Taipei til Oslo, må jeg reise via Nord-Amerika eller kan jeg reise rett til Europa som f.eks. TPE->HKG->FRA-OSL?
Tusen takk for hjelpen.
Her er det litt ulike erfaringer. Noen agenter tillater, andre sier at du må bruke samme transfersone hver vei. Så eneste mulighet er å teste agentruletten.
Her er det litt ulike erfaringer. Noen agenter tillater, andre sier at du må bruke samme transfersone hver vei. Så eneste mulighet er å teste agentruletten.
Det bør gå fint å droppe transfersone på returen og fly direkte mellom Central Asia og Europe som i eksemplet til Fervidus. Jeg hadde ingen problemer med å bestille OSL-FRA-ICN-BKK / BKK-ZRH-OSL for noen uker siden, med samme problemstilling.
Insomnia4u
26-05-2017, 18:01
Det bør gå fint å droppe transfersone på returen og fly direkte mellom Central Asia og Europe som i eksemplet til Fervidus. Jeg hadde ingen problemer med å bestille OSL-FRA-ICN-BKK / BKK-ZRH-OSL for noen uker siden, med samme problemstilling.
Som nevnt melder enkelte poster på andre forum om det motsatte. Så her er det altså agentrouletten som gjelder. Det er ikke logikken vi diskuterer, men agentenes selektive forståelse av regelverket.. ;)
Fervidus
28-05-2017, 13:53
Takk for svarene. Jeg får nesten ringe og prøve lykken. :) Å fly rundt jorda er jo litt gøy og. :)
CrtochRocket
28-05-2017, 21:46
Takk for svarene. Jeg får nesten ringe og prøve lykken. :) Å fly rundt jorda er jo litt gøy og. :)
Det blir mere Nordkalotten rundt, dessverre, men moro allikevel.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170528/8f293142a988df7a49096f4d4c97c802.png
Skal selv ut på noe tilsvarende i pinsen:
FRA-ICN-JFK-FRA
Alt i F, alt med A380. 2 x OZ legs og 1 x LH.
Har noen klart å booke eurobonus tur i det siste? Har prøvd i går og i dag, men bare en drøss med feilmeldinger. Mulighet for CT dukker heller ikke opp
Jamesbond_ppk
14-06-2017, 15:23
Til info er (+47) 64 81 60 99 nummeret for de som skal booke *A turer ut av drift akkurat nå.
Booket CT-reise på SAS.no. Ønsker å endre denne (datoer).
På den nye nettsiden til SAS er det åpenbart ikke mulig å endre CT-billetter på nett. Ringte Gull-linjen om dette, men de viderehenviser bare til Estland. Ringer opp dem, får da vite at de kan endre, men at dette koster 15 EUR per hode.
Jeg synes det er helt feil å skulle betale for noe som egentlig skal være gratis å gjøre med selvbetjening?! Har protestert men kommer ingen vei med Estland.
Andre med erfaringer? AA, BA og UA f.eks. waiver alltid fees når det er bugs/mangler på nettsidene som gjør at man må ringe.
Booket CT-reise på SAS.no. Ønsker å endre denne (datoer).
På den nye nettsiden til SAS er det åpenbart ikke mulig å endre CT-billetter på nett. Ringte Gull-linjen om dette, men de viderehenviser bare til Estland. Ringer opp dem, får da vite at de kan endre, men at dette koster 15 EUR per hode.
Jeg synes det er helt feil å skulle betale for noe som egentlig skal være gratis å gjøre med selvbetjening?! Har protestert men kommer ingen vei med Estland.
Andre med erfaringer? AA, BA og UA f.eks. waiver alltid fees når det er bugs/mangler på nettsidene som gjør at man må ringe.
Et alternativ er å avbestille/bestille på nytt via Estland. Det er gratis. Om du tar sjansen på at setene ikke blir booket i løpet av de minuttene
Et alternativ er å avbestille/bestille på nytt via Estland. Det er gratis. Om du tar sjansen på at setene ikke blir booket i løpet av de minuttene
Ja, jeg vet det. Men denne sjansen er jeg mindre villig til å ta. Jeg synes det vitner om en total mangel på forståelse av kundeservice og kundetilfredshet å behandle oss på denne måten. Også latterlig at avbestilling og ny booking er gratis, mens endring koster. Datoendringer burde i det minste være gratis.
Ja, jeg vet det. Men denne sjansen er jeg mindre villig til å ta. Jeg synes det vitner om en total mangel på forståelse av kundeservice og kundetilfredshet å behandle oss på denne måten. Også latterlig at avbestilling og ny booking er gratis, mens endring koster. Datoendringer burde i det minste være gratis.
Helt enig. Har selv gjort endringer to ganger på min neste års CT. 300 kr + hver gang i gebyr
Hei dere
Jeg er ganske ny i bonusprogramverdenen og prøver nå å finne ut om samboerens CT, samt mine og hennes bonuspoeng, kan brukes for å få oss tur/retur Tokyo i september/oktober. Derimot er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette, ikke minst fordi det er noen ulike forutsetninger:
Jeg:
EBG, SAS AmEx Platinum, ca 90 000 EB-poeng, ingen CT
Henne:
EBS, SAS AmEx Premium, ca 56 000 EB-poeng, CT som gjelder ut året
Slik jeg har forstått det kan vi kun reise med SAS med hennes CT siden hun kun har Premium-kortet til SAS AmEx. Det gjør jo langdistanse litt vanskelig, siden det ikke er overflod av bonusreiser med SAS. Jeg vil ikke få CT før neste år.
Er det noen "smutthull" som gjør at hun kan overføre CT til meg, eller at siden jeg har Platinum-kortet så kan vi likevel velge fra alle i Star Alliance på et vis?
Er det en mulighet at vi flyr med flere mellomlandinger slik at Oslo - Tokyo med SAS muliggjøres, f.eks. via København/Stockholm, evt utreise fra en av disse?
Uansett, det vi prøver å få til er følgende:
Utreise: 20.09 – 24.09 (dess tidligere dato dess bedre)
Hjemreise: 01.10 – 04.10
Om CT blir vanskelig bruker vi gjerne bonuspoengene på vanlig måte og sparer CTen til en tur i desember f.eks.
Konkrete reiseforslag eller råd for hvordan jeg bør gå frem tas i mot med takk! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! :)
PS: Vi vurderer 4-5 dager i Tokyo og resten i en annen del av landet, men det er vel ikke relevant her siden man uansett må returnere fra samme flyplass?
Hei. CT følger eier og eiers poeng. Den er altså låst på hennes konto og med hennes poeng. Hun kan booke for andre, men fortsatt fra hennes konto.
sabergum
26-06-2017, 14:31
Jeg tror CT-en endres til Platinum vilkår om hun oppgraderer kortet etter at CT er opptjent/utstedt.
Insomnia4u
26-06-2017, 15:45
Jeg tror CT-en endres til Platinum vilkår om hun oppgraderer kortet etter at CT er opptjent/utstedt.
Det var omvendt før i alle fall, at en måtte endre kort rett før opptjening bikket 100K for å få premium-vilkår. Mener CT følger de vilkårene til gjeldende kort på utstedelsesdato.
BGOflyer
27-06-2017, 22:47
hvilke flyselskaper er det man slipper YQ med? Sist jeg sjekket var det SAS og United, men jeg vet ikke om det fremdeles er tilfelle. Det står sikkert på en av de mange postene, men jeg har ikke anledning til å saumfare nå. Målet mitt er å bruke CT på SAS i C, eventuelt på C hos annen *A, men da uten YQ for å få fornuftig "pris".
Insomnia4u
28-06-2017, 04:16
hvilke flyselskaper er det man slipper YQ med? Sist jeg sjekket var det SAS og United, men jeg vet ikke om det fremdeles er tilfelle. Det står sikkert på en av de mange postene, men jeg har ikke anledning til å saumfare nå. Målet mitt er å bruke CT på SAS i C, eventuelt på C hos annen *A, men da uten YQ for å få fornuftig "pris".
De har gått bort fra varierende YQ og har nå en fast pris, noe som førte til at long haul-flightene ble ganske mye rimeligere på *A.
Når det gjelder SK er det vel bare noen hundrelapper i avgifter, så ikke YQ mener jeg. Imidlertid vanskeligere å få tak i enn C hos *A.
BGOflyer
28-06-2017, 09:39
Takk for kjapt svar! Så nå er fast pris uavhengig av hvem man reiser med? Hvor finnes informasjon om dette slik at man kan beregne hva som kommer i tillegg til poengene?
Hei dere
Jeg er ganske ny i bonusprogramverdenen og prøver nå å finne ut om samboerens CT, samt mine og hennes bonuspoeng, kan brukes for å få oss tur/retur Tokyo i september/oktober. Derimot er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette, ikke minst fordi det er noen ulike forutsetninger:
Jeg:
EBG, SAS AmEx Platinum, ca 90 000 EB-poeng, ingen CT
Henne:
EBS, SAS AmEx Premium, ca 56 000 EB-poeng, CT som gjelder ut året
Slik jeg har forstått det kan vi kun reise med SAS med hennes CT siden hun kun har Premium-kortet til SAS AmEx. Det gjør jo langdistanse litt vanskelig, siden det ikke er overflod av bonusreiser med SAS. Jeg vil ikke få CT før neste år.
Er det noen "smutthull" som gjør at hun kan overføre CT til meg, eller at siden jeg har Platinum-kortet så kan vi likevel velge fra alle i Star Alliance på et vis?
Er det en mulighet at vi flyr med flere mellomlandinger slik at Oslo - Tokyo med SAS muliggjøres, f.eks. via København/Stockholm, evt utreise fra en av disse?
Uansett, det vi prøver å få til er følgende:
Utreise: 20.09 – 24.09 (dess tidligere dato dess bedre)
Hjemreise: 01.10 – 04.10
Om CT blir vanskelig bruker vi gjerne bonuspoengene på vanlig måte og sparer CTen til en tur i desember f.eks.
Konkrete reiseforslag eller råd for hvordan jeg bør gå frem tas i mot med takk! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! :)
PS: Vi vurderer 4-5 dager i Tokyo og resten i en annen del av landet, men det er vel ikke relevant her siden man uansett må returnere fra samme flyplass?
Både CT og poeng er personlig, så det blir vanskelig.
Tror også det er vanskelig å finne noe med SAS i september nå, i business tror jeg det er umulig. Så da er du nok tvunget til å tenke Star Alliance, merk deg dog at antall poeng som kreves med Star Alliance er noe høyere.
Du kan ha open-jaw med CT, altså retur fra annen by.
Takk for tips, vi gir dette et forsøk nå. Burde være mulig å få oppgradert kortet hennes gitt forbruk og betalingshistorikk. Hadde løst veldig mye om vi kunne velge fra hele Star Alliance.
Både CT og poeng er personlig, så det blir vanskelig.
Tror også det er vanskelig å finne noe med SAS i september nå, i business tror jeg det er umulig. Så da er du nok tvunget til å tenke Star Alliance, merk deg dog at antall poeng som kreves med Star Alliance er noe høyere.
Ja, det jeg har sett av bonusreiser hos SAS har vært veldig begrenset. Angående business er ikke dette så viktig for oss, uten at vi hadde takket nei om poengene strekker til selvfølgelig. Det viktigste er likevel at vi faktisk får brukt CT og poeng til denne turen.
Er det united.com man bør bruke for å søke opp mulige ruter? Bare å velge bonusreise når man søker, for så å ringe det nummeret jeg ikke har for hånda akkurat nå for å booke?
Jeg er ganske sikker på at den opptjente CTen forblir en premium CT desverre.
Jeg bruker united.com for å skjekke ledige *A biletter. C hos SAS har jeg gitt opp for lenge siden på long hault.
Når det gjelder å utnytte CT, kan dere da ikke overføre poengene til den som kan få CT? Det er jo ikke noe krav om hvordan poengene er oppnådd, som kan være vanlig opptjening på fyvninger, kortbruk, kjøp av poeng, trumpf, overføring fra famile eller kjente osv. På denne måten kan man oppnå tilstrekkelig poeng hos den som har best muligheter for CT og award turer generellt. Har flere ganger overført fra min kones konto til min, og benyttet dette til CT
Jeg bruker united.com for å skjekke ledige *A biletter. C hos SAS har jeg gitt opp for lenge siden på long hault.
Når det gjelder å utnytte CT, kan dere da ikke overføre poengene til den som kan få CT? Det er jo ikke noe krav om hvordan poengene er oppnådd, som kan være vanlig opptjening på fyvninger, kortbruk, kjøp av poeng, trumpf, overføring fra famile eller kjente osv. På denne måten kan man oppnå tilstrekkelig poeng hos den som har best muligheter for CT og award turer generellt. Har flere ganger overført fra min kones konto til min, og benyttet dette til CT
Hei og takk for tips!
Ja, det kommer vi nok til å gjøre neste år, da jeg har Platinum og vil oppnå CT hvert år antakeligvis. Utfordringen nå er at det er hun som har fått CT nå i år, og hun har bare Premium-AmEx som gjør at vi kun kan reise med SAS og ikke Star Alliance.
sabergum
01-07-2017, 08:15
Jeg er ganske sikker på at den opptjente CTen forblir en premium CT desverre.
I mitt tilfelle var CT opptjent men ikke utstedt før jeg oppgraderte kortet, og da fikk jeg den på Platinum vilkår når den ble utstedt.
Vi har fått oss ein CT til SYD, med nokså behagelig rute
Utreise
OSL-CDG, SK Plus (B737)
CDG-BKK, TG First (A380)
BKK-SYD, TG Biz (B747 old config)
Retur
SYD-BKK, TG First (B747 old config)
BKK-LHR, TG First (A380)
LHR-FRA, LH Biz (A320)
FRA-OSL, LH Biz (A320)
-hadde nok vore fint med LHR-OSL direkte, men dessverre har SK 0 award tickets på 3 direkteflighter på vår ankomstdag -alt-i-alt, gleder meg til denne turen :)
Vi har fått oss ein CT til SYD, med nokså behagelig rute
Utreise
OSL-CDG, SK Plus (B737)
CDG-BKK, TG First (A380)
BKK-SYD, TG Biz (B747 old config)
Retur
SYD-BKK, TG First (B747 old config)
BKK-LHR, TG First (A380)
LHR-FRA, LH Biz (A320)
FRA-OSL, LH Biz (A320)
-hadde nok vore fint med LHR-OSL direkte, men dessverre har SK 0 award tickets på 3 direkteflighter på vår ankomstdag -alt-i-alt, gleder meg til denne turen :)
Høres ut som en flott reise, hvor mange poeng måtte du bruke ?
Høres ut som en flott reise, hvor mange poeng måtte du bruke ?
240000 ebp + 8000,- i avgifter (2 pax)
.....
Vi fekk ikkje lov å booke utreise til BNE og retur frå SYD, og meldinga var vel at open-jaw ikkje var lov på Star Alliance, men lov med SK så vidt eg husker av samtalen.
Noen som har tips og/eller erfaringer med å booke CT til 2 voksne, 1 inf og 1 barn på to år? Infant går fint å legge til etter hva jeg har skjønt, så utfordringen er toåringen... tenker å reise til USA el Asia, og har platinum.
Noen som har tips og/eller erfaringer med å booke CT til 2 voksne, 1 inf og 1 barn på to år? Infant går fint å legge til etter hva jeg har skjønt, så utfordringen er toåringen... tenker å reise til USA el Asia, og har platinum.
For å svare på mitt eget spørsmål: jeg ringte inn, snakket med ei hyggelig dame som het Christine. Booket to voksne og infant på CT, og la til ett barn på to år med standard 50% barnerabatt hos Eurobonus. Destinasjon LAX, SAS Plus, 120.000 poeng, og skatter og avgifter fire kroner billigere på telefon enn hva som stod på sas.no når jeg søkte uten CT. Med to barn ser jeg det som mest hensiktsmessig med Plus, kontra Business, som også er vanskelig å oppdrive.
Hadde et lite håp om å havne på 100.000 poeng i går under bestilling via nettet, da det plutselig var registrert CT når jeg kom til passasjerinfo på fire stk. Da jeg skulle til neste side var det derimot klikk og forkiling på siden, og årsaken vil jeg tro var at CT da ble brukt på for mange personer...
jordbarsyltemannen
15-07-2017, 23:50
Skulle fly i C til Miami 18 sept. Flyet er nå blitt kansellert.
Noen sjans for at SAS fikser ny billett i C? Selv om det ikke er ledige bonusseter?
jordbarsyltemannen
16-07-2017, 10:20
Virker som SAS ikke flyr direkte til Miami lenger? Har jeg rett på at de finner erstatningsbillett i C med et annet selskap i star alliance? Dette var en CT billett med SAS en vei og Austrian andre veien.
De flyr direkte, men har flyttet avgangene litt rundt slik at Miami nå deles mellom Oslo, Stockholm og København. Er vel kun 1 dag som går direkte fra Oslo til høsten.
Noen har sikkert vært borti dette eller vet svaret. Og hvis svaret står et sted i denne tråden, så skal jeg frivillig stille meg i skammekroken for ikke å ha lest skikkelig:
Er det lov til å ha Norge-Europa-Seoul-Tokyo-Bangkok og noenlunde det samme hjem igjen. Eller blir det for mange stopp oppi nordøst hjørnet av Asia?
Det var i de gode gamle US Airways tidene jeg var kreativ med bookinger, for de godtok jo nesten alt pga. dårlig geografikunnskaper. Men det er vel slik at Eurobonus er strengere.
Og er det noen som har fått stopp lenger enn 22 timer, hvis første fornuftige fly ikke går før om 25 timer?
På forhånd takk!
Insomnia4u
26-07-2017, 09:33
Er det lov til å ha Norge-Europa-Seoul-Tokyo-Bangkok og noenlunde det samme hjem igjen. Eller blir det for mange stopp oppi nordøst hjørnet av Asia?
Og er det noen som har fått stopp lenger enn 22 timer, hvis første fornuftige fly ikke går før om 25 timer?
Du må velge mellom Seoul eller Tokyo, kan bare ha ett stopp i transitsone. Ang transitstopp har flere agenter sagt at nye regler er på vei, og enkelte har tillatt lengre enn 24t. Men mange har også fått nei, så det beste er å spørre etter supervisor (som i gode gamle US Airways-dagene) :)
Jarlabanke Vking
07-08-2017, 15:45
til skrekk og advarsel så kan jeg fortelle om at om du hadde en companion ticket fra ditt premium kort (som jeg ser på som helt useless) og i mellomtiden fått platinum-kort som du har omsatt 6 ganger omsetningskravet på så sitter du fortsatt igjen med den lusne premium-CT`en. Ble god stemning når jeg skulle ringe å bestille billetter i dag kan du si.
Insomnia4u
07-08-2017, 19:03
Du må velge mellom Seoul eller Tokyo, kan bare ha ett stopp i transitsone. Ang transitstopp har flere agenter sagt at nye regler er på vei, og enkelte har tillatt lengre enn 24t. Men mange har også fått nei, så det beste er å spørre etter supervisor (som i gode gamle US Airways-dagene) :)
Da kan jeg oppdatere meg selv litt siden jeg bestilte en (posisjonerings) CT-rute for senere i høst. De holdt knallhardt på 4 legs + 4 legs, og ville f.eks ikke være med på 5+3. Ser ut til at de nå slår hardt ned på alle kreative routinger. Mange har jo pushet regelverket ganske mye med å fly til Asia via USA. Hinsidige routinger på søsterforumet businessclass.se for eksempel.
Uheldigvis fører det til at småstopp som ICN-SIN-BKK ikke ble godtatt, noe som nesten alltid gikk før. "Nye regler" sier det. Ja, men hvor står så disse reglene? "System will not confirm"....hm, så vi får se utover høsten når jeg oppdaterer/endrer routingen.
FlyingDutchman
14-08-2017, 21:47
I fjor klarte jeg å bestille en juletur til Tokyo i C, med CT, men det virker som det er helt umulig i år. Det står til og med røde prikker i kalenderen.
Er det noe nytt at det er total "black out"? Kan jeg forvente at det forsvinner når julen nærmer seg?
I år som i fjor kan jeg tenke meg laaaaaangt unna det norske julestyret.
Insomnia4u
15-08-2017, 13:19
I fjor klarte jeg å bestille en juletur til Tokyo i C, med CT, men det virker som det er helt umulig i år. Det står til og med røde prikker i kalenderen.
Er det noe nytt at det er total "black out"? Kan jeg forvente at det forsvinner når julen nærmer seg?
I år som i fjor kan jeg tenke meg laaaaaangt unna det norske julestyret.
Juletider gir høy inntjening hos flyselskapene samtidig som mange reiser. Og når mange reiser er det mange som plukker bonussetene. En må være ganske fleksibel med både routinger og datoer for å få det til. Og ikke minst endel tid til å søke opp alt. Men flere har fått det til, ingen total blackout med Star Alliance-selskap.
Forsøker desperat å få benyttet madammens CT, som dessverre er opptjent med Premium og derfor betyr SAS og ikke hele Star Alliance, til en tur til Tokyo nå om en måneds tid. Har fulgt med poengreisene i lang tid og gambler på at det kommer noe i siste liten. Plan B er å bare kjøpe ordinære billetter, som ikke er så altfor dyre heldigvis (evt bruke CTen kun til returreisen og betale utreise selv, selv om det gjør vondt i sjela å bruke CT kun på det).
Det er rikelig med retur-reiser å velge mellom (det dukker jevnlig opp flere og flere her), men ingenting på utreise de siste 2 ukene av september (slik har det vært i mange måneder). Ideelt sett har vi utreise 22.09 +/- 3 dager, og retur 03.10 +/- 3 dager.
https://image.ibb.co/kENBxF/Skjermbilde.png
Har derimot lagt merke til at det dukker opp en del poengreiser på kort sikt (1-2 uker før avreise) regelmessig. F.eks. var det mye å velge i i både slutten av juli og august faktisk.
Vi har utreise i god tid før høstferien så jeg har fortsatt et lite håp om at noe kan dukke opp. Sjekker også utreise fra Stockholm og København, men samme situasjon der.
Hva tenker dere? Bør vi avslutte sjansespillet og kjøpe ordinære billetter før de blir for dyre, eller vente noen uker til? Er det andre utreiseflyplasser med SAS til Tokyo som bør undersøkes (slik at vi bare dekker noen billige billetter dit selv)?
Forsøker desperat å få benyttet madammens CT, som dessverre er opptjent med Premium og derfor betyr SAS og ikke hele Star Alliance, til en tur til Tokyo nå om en måneds tid. Har fulgt med poengreisene i lang tid og gambler på at det kommer noe i siste liten. Plan B er å bare kjøpe ordinære billetter, som ikke er så altfor dyre heldigvis (evt bruke CTen kun til returreisen og betale utreise selv, selv om det gjør vondt i sjela å bruke CT kun på det).
Det er rikelig med retur-reiser å velge mellom (det dukker jevnlig opp flere og flere her), men ingenting på utreise de siste 2 ukene av september (slik har det vært i mange måneder). Ideelt sett har vi utreise 22.09 +/- 3 dager, og retur 03.10 +/- 3 dager.
Har derimot lagt merke til at det dukker opp en del poengreiser på kort sikt (1-2 uker før avreise) regelmessig. F.eks. var det mye å velge i i både slutten av juli og august faktisk.
Vi har utreise i god tid før høstferien så jeg har fortsatt et lite håp om at noe kan dukke opp. Sjekker også utreise fra Stockholm og København, men samme situasjon der.
Hva tenker dere? Bør vi avslutte sjansespillet og kjøpe ordinære billetter før de blir for dyre, eller vente noen uker til? Er det andre utreiseflyplasser med SAS til Tokyo som bør undersøkes (slik at vi bare dekker noen billige billetter dit selv)?
Du får ikke brukt CT på enveisreise dessverre, så din Plan B utgår.
FlyingDutchman
20-08-2017, 19:22
Da jeg så kalenderen i innlegget over, og nettopp hadde sett en reklamevideo for http://maricar.com/en/shibuya.html (kjøre go kart på gata i Tokyo!) måtte jeg bare sjekke... sjekking endet opp i en bestilling. 6-11/9 i C t/r Tokyo. Må nå bare la det synke inn litt og finne ut om dette er galskap som er akuratt innafor eller utafor (i sistnevnte tilfelle kanselerer jeg) :P
Dette løser samtidig "juleproblemstillingen" min...
Trent600
20-08-2017, 19:53
Da jeg så kalenderen i innlegget over, og nettopp hadde sett en reklamevideo for http://maricar.com/en/shibuya.html (kjøre go kart på gata i Tokyo!) måtte jeg bare sjekke... sjekking endet opp i en bestilling. 6-11/9 i C t/r Tokyo. Må nå bare la det synke inn litt og finne ut om dette er galskap som er akuratt innafor eller utafor (i sistnevnte tilfelle kanselerer jeg) :P
Dette løser samtidig "juleproblemstillingen" min...
Gikk ned mot Shibuya for et par uker siden og måtte le da åtte go-karts med sjåfører utkledd i forskjellige Super Mario kostymer plutselig passerte meg.:)
Trenger litt hjelp av dere som er erfarne: Har spart opp 150.000 poeng (men tenker å bruke CT for å reise til halve prisen) og har lyst til å erfare First. Da har jeg nok poeng til Nord/Sentral-Amerika og Nord-Afrika/Midtøsten. Men hvilke destinasjoner er det sannsynlig at jeg klarer å søke fram First-billetter nå i år (okt-des)?
Det er nesten likegyldig for meg hvor jeg reiser, bare det er et bedre selskap (i First) enn United og at det er long-haul-fly på minst én av legsene.
Noen lure destinasjoner jeg bør søke på? Benytter Uniteds søkefunksjon...
Hei,
du har gode muligheter. Chicago er ofte ledig, det samme med New York. Lufthansa har en haug med daglige avganger til New York som betjenes fra både MUC og FRA. Om du er fleksibel på datoer kan jeg nesten garantere at dette er null problem.
Hei,
du har gode muligheter. Chicago er ofte ledig, det samme med New York. Lufthansa har en haug med daglige avganger til New York som betjenes fra både MUC og FRA. Om du er fleksibel på datoer kan jeg nesten garantere at dette er null problem.
Tusen takk! Men er det andre destinasjoner, gjerne litt mer eksotiske enn USA/Canada? Eller bør jeg satse på kun USA? Det var jo mange spennende afrikanske land i oversikten - aner ikke om det finnes First til Kenya, Gambia, Tanzania osv? (Slår meg at dette kanskje kan være anledningen for å sette foten min i Afrika)
Og du er fast bestemt på å kun bruke 75 000 og ikke 95 000?
Hadde du gått for 95K hadde det åpnet opp for f. eks. LH First til Rio, Buenos Aires, Asia...
Selv har jeg ikke opplevd bedre "bang-for-the-points-per-hour-airborne". Men det har sikkert andre gjort.
Og du er fast bestemt på å kun bruke 75 000 og ikke 95 000?
Hadde du gått for 95K hadde det åpnet opp for f. eks. LH First til Rio, Buenos Aires, Asia...
Selv har jeg ikke opplevd bedre "bang-for-the-points-per-hour-airborne". Men det har sikkert andre gjort.
Det er vanskelig. Jeg hadde først tenkt Midtøsten/Nord-Afrika, for det ville kostet 60.000 med CT. Men tenkte det kan være verdt å øke til 75.000 og oppleve lengre reise til sentral-amerika. Nå frister det du sier, samtidig som jeg hadde som mål å opptjene CT neste år og dermed ha poeng til noe tilsvarende da også...meget vanskelig dette. Har ikke LH First til noen nord-/sentral-afrikanske land?
Og er det fremdeles slik at LH First stort sett ikke er tilgjengelig før noen uker før avreisetidspunkt?
SAS_flyer
25-08-2017, 12:44
Det er vanskelig. Jeg hadde først tenkt Midtøsten/Nord-Afrika, for det ville kostet 60.000 med CT. Men tenkte det kan være verdt å øke til 75.000 og oppleve lengre reise til sentral-amerika. Nå frister det du sier, samtidig som jeg hadde som mål å opptjene CT neste år og dermed ha poeng til noe tilsvarende da også...meget vanskelig dette. Har ikke LH First til noen nord-/sentral-afrikanske land?
Og er det fremdeles slik at LH First stort sett ikke er tilgjengelig før noen uker før avreisetidspunkt?Man sier 14 dager før, men opplevd 15.
Førte noen dagers statistikk i fjor, da slapp Lufth setene slik:
Fly nr 510
25 nov: 9 dec
27 nov: 7 dec
28 nov: 8 dec
02 dec: 11 dec
02 dec: 12 dec
03 dec: 13 dec
05 dec: 15 dec
06 dec: 16 dec
10 dec: 20 dec
15 dec: 19 dec
Fly nr 511
06 dec: 16 dec
09 dec: 18 dec
09 dec: 23 dec
10 dec: 19 dec
12 dec: 26 dec (sto vel som F8 A8, altså ingen reservasjoner)
12 dec: 21 dec
14 dec: 24 dec
14 dec: 30 dec
16 dec: 22 dec
17 dec: 27 dec
19 dec: 29 dec
21 dec: 27 dec
Du kan i viss grad forutsi hvilke datoer som kommer til å åpnes. Dersom du abonnerer på f.eks. Expertflyer kan du (foruten å få push-varsel når setet har blitt sluppet) sjekke ståa. De selger vel i hovedsak First-seter i F eller A-klasse. De har åtte seter å ta av. Samme sete kan figurere i både F og A-kategoriene. Står det f.eks. F2 A1 så kan man satse på andre gjøremål den dagen, med mindre avbestillinger skjer. Står det F5 A5 eller høyere to uker før avreise så er det min begrensede erfaring at man kan gjøre seg forhåpninger.
Min hypotese er jo ikke akkurat rocket surgery, men altså: jo tommere de åtte setene er, jo lengre tid opp mot 14-15-dagers-forhåndsreservasjon av bonusseter. Er de i tvil så venter de, jfr. 510 med avgang 19 des som ble åpnet fire dager før.