PDA

View Full Version : AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Pages : 1 2 3 4 [5] 6

SudCaravelle
03-09-2017, 14:34
De mener de har søndagsåpent på CT telefonen. Har vært i kø nå i snart to timer nå og jeg synes ikke dette er veldig imponerende.

BårdK
03-09-2017, 17:18
Har bare ventet i en halvtime, men nå er klokken over 1700, men den forferdelige musikken går fortsatt. Stenger de kl. 1700?

fly4fun
04-09-2017, 09:42
Hei,
jeg har en companion ticket som går ut 31 desember, og plus minus 80K eurobonus poeng til gode.

Hvor anbefaler dere å reise? Jeg vet at det er nok for å komme tur/retur til New York i plus, og det burde ikke være så vanskelig å få til, men det er begrenset med dager jeg kan ta fri, mao. vil jeg også høre om muligheter innenfor nærmere destinasjoner som er verdt å besøke i oktober/november med andre airlines enn SAS

darkcho
04-09-2017, 11:37
Skal du reise alene? Da vil du få halvpris med CT, ergo en person i Business for 50 000 poeng.

fly4fun
04-09-2017, 12:05
Åj,
jeg glemte å spesifisere det.
Vi er faktisk to, men 100K er ikke så langt unna at det skal bli uaktuelt med en tur/retur i Biz. Da er det kanskje såpass behagelig med turen at man trenger ikke flere dager.
Men spørsmål her ville då blitt om det går an i det hele tatt å booke 2 biz som bonus award, det eneste jeg klarer å finne på de fleste avgangene av longhaul sier bare 1 sete ledig :(

fly4fun
04-09-2017, 22:33
Forresten, ang. Companion Ticket, når det står at det går ut i 2017 betyr det at jeg må bestille innen 31dec17 eller at selve turen må være før den datoen?
Også er det virkelig så lav tilgjengelighet i Biz på sånne EB billetter at man omtrent aldri kan få håpe å være to stikker på tur?
Eller er det noe feil i hvordan websiden fungerer?

zico77
04-09-2017, 22:48
Forresten, ang. Companion Ticket, når det står at det går ut i 2017 betyr det at jeg må bestille innen 31dec17 eller at selve turen må være før den datoen?

Også er det virkelig så lav tilgjengelighet i Biz på sånne EB billetter at man omtrent aldri kan få håpe å være to stikker på tur?

Eller er det noe feil i hvordan websiden fungerer?

Meiner at retur må vera gjennført innan 31.12.2017.
Dersom du har amex plat., kan du også reise med Star Alliance, og der er det nok fleire billetter ledig. Dei to andre amex korta gjelder bare på Sas (meiner classic er sas scandinavia/europa?, premium sas world wide) og då dei ledige billettane du finn.

Jarlabanke Vking
05-09-2017, 07:59
Booket akkurat følgende med utreise 20. oktober og retur 30. oktober

OSL-FRA LH i C
FRA-ICN OZ i F
ICN-HAN OZ i C

SGN-BKK TG i C
BKK-CDG TG i F
CDG-BRU SN i C
BRU-OSL SK i "C"

190 000 SK-daler <3

fly4fun
05-09-2017, 09:36
Dersom du har amex plat., kan du også reise med Star Alliance, og der er det nok fleire billetter ledig. Dei to andre amex korta gjelder bare på Sas (meiner classic er sas scandinavia/europa?, premium sas world wide) og då dei ledige billettane du finn.

Spiller det noe rolle om jeg hadde Platinum da jeg opptjente CT eller ikke?
For jeg fikk nemlig platinum i år, mens billetten ble tjent opp på forrige kort. Også virker det på SAS websiden som om jeg kan faktisk bestille turer som har tur og retur neste år med det rabatt, forvirrende :S

zico77
05-09-2017, 10:08
For jeg fikk nemlig platinum i år, mens billetten ble tjent opp på forrige kort.

-Det svaret kjenner eg dessverre ikkje.
-Eit godt tips med større grad av sikkert svar, ring Sas Amex og still spørsmålet (prater bare engelsk).

Også virker det på SAS websiden som om jeg kan faktisk bestille turer som har tur og retur neste år med det rabatt, forvirrende :S
-Dette kan du også enklare oppklare med å ringe.

Dag Viking
05-09-2017, 17:24
For jeg fikk nemlig platinum i år, mens billetten ble tjent opp på forrige kort. Også virker det på SAS websiden som om jeg kan faktisk bestille turer som har tur og retur neste år med det rabatt, forvirrende :S

Bug på siden. Bare å bestille, men du kan få problemer med å endre etter nyttår.

Insomnia4u
05-09-2017, 18:04

I følge flere poster på søsterforum har de endret disse reglene sier flere kundebehandlere i Tallin. Det holder å bestille billetten før 31.12 for reise neste år. Hvordan det blir når en ev vil endre bookingen vet jeg ikke, men skulle tro det gikk fint så lenge man ikke kansellerer, kun endrer.

SudCaravelle
06-09-2017, 11:21
Hei - noen som vet om man blir hentet med med staselig bil selv om man kommer med SAS på fjernpark Frankfurt for videre med Lufthansa First?

Blir da muligheten spolert og man burde heller reise Med Lufthansa til mer ugunstig tid?

view
06-09-2017, 11:33
Hei - noen som vet om man blir hentet med med staselig bil selv om man kommer med SAS på fjernpark Frankfurt for videre med Lufthansa First?

Blir da muligheten spolert og man burde heller reise Med Lufthansa til mer ugunstig tid?

Muligheten blir spolert med SAS flyvning, kun LH gruppens flyvninger som gjelder. Dog ingen garanti for fjernpark, så lander du med Lufthansa på gate må du ut å gå likevel.

Samme med retur hvis du tenker benytte FCT, da må du ha Lufthansa. Ellers kan du bruke FCL og gå til SAS gate.

A-380
06-09-2017, 19:38

Er ikke sikkert det blir staselig bil heller. Selv ble jeg hentet i Mercedes varebil, da det vist var 2 andre i flyet som også skulle fly first. Da bruker de stor bil, og ikke S-klasse / Cayenne.

Dag Viking
06-09-2017, 20:16
De har forresten begynt med bil fra a-loungen også, det har jeg ikke opplevd tidligere.
Uansett er bil/ikke bil noe av det minst vesentlige for meg, hadde bil både i MUC og FRA i august.

SudCaravelle
07-09-2017, 10:35
For meg er bil/ikke bil vesentlig da jeg flyr First kun et par ganger i året og jeg digger rockestjernefaktoren. Fikk også for øvrig van her for noen måneder siden med fatteren som ikke så helt hva som var så stas.

Uansett så her jeg da valgt Lufthansa for å øke sjansen for dette noe som dessverre gir nesten 6 timer på FRA.

Så..

1 - Hvordan er statistikken på OSL flyet, hvor ofte havner morgenflyene på fjernpark?

2 - Hva gjør man med en 5 åring nesten sekst timer på FRA? Porsche experience er lite aktuelt da hun har vokst opp med raske biler og jeg bøtter meg ikke gjennom malt whiskyene på FCT med en liten en på slep.

Insomnia4u
07-09-2017, 14:17
For meg er bil/ikke bil vesentlig da jeg flyr First kun et par ganger i året og jeg digger rockestjernefaktoren. Fikk også for øvrig van her for noen måneder siden med fatteren som ikke så helt hva som var så stas.

Det er eksternt firma som leverer bilservice-tjenesten, så LH har liten kontroll over hvilken bil som henter/kjører.

Jeg ba uansett spesifikt om en Cayenne i loungen siden det var skuffende med van sist runde. De lovet ingenting, men skulle legge inn request til eksternt firma. Og det gikk greit.

Tror vel kanskje det sitter langt inne å nekte en F-passasjer egen bil, kan da ikke koste så mye i forhold til en billett til 80 000 kr. Om de differensierer poengreiser ift fullprisbilletter vet jeg ikke, men siden det er det eksterne firmaet som leverer vil det kanskje ikke si noe.

Mener også å huske at det gikk på kapasitet, altså hvor mange biler som var tilgjengelige. Gerda & Co. ble vel skuflet inn i en van, så meg og min sønn skulle få Cayenne :D

Men personlig syntes vi begge det var mer behagelig sete i Mercedes limo (ikke van) enn Cayenne.

Tottentom
08-09-2017, 11:21
Da har jeg fått skrapet sammen 190000 poeng og har en CT tilgjengelig så da får jeg forhåpentlig vis endelig oppfylt min drøm om å få fly i den helligste klasse:-)

Jeg har tenkt å kombinere denne flyturen med en fin tur for meg og min samboer. Reisemål er ikke 100% bestemt enda, men vi har sett for oss Cancun eller noen reisemål i Asia som Phuket eller Bali. Men andre reisemål er absolutt aktuelle så lenge vi får en fin tur i first class.

Som sagt så har vi aldri flydd verken business eller første klasse,f aktisk aldri pluss eller premium for den saks skyld, og jeg tviler på at vi får sjansen igjen, hvert fall blir det lenge til. Så det er veldig viktig for meg at dette blir et meget bra opplegg slik at vi får mest ut av min CT og mest mulig ut av flyturen med tanke på første klasse og det som er inkludert der.

Jeg har sett en del i det siste på både flyselskap og flytyper og har vel landet på at jeg har meget lyst til å prøve ut Lufthansa. Kunne gjerne ha tenkt å kombinere med et annet flyselskap, men det er ikke like viktig hvilket dette er, men gjerne Thai. Når det gjelder aktuelle flytyper står A380-800 samt 747-8i høyt på ønskelista.

Det hadde også vært kjekt å kunne fått opplevd FCL/FCT i Frankfurt, har hørt det er rimelig luksus. Men Munchen også har vel også en brukbar lounge;-)

Kunne gått tenkt meg en flyvning på minst 10 timer i første klasse, gjerne lengre, og en av turene, om ikke begge hadde vært flott og fått til som en nattflyvning som starter på kvelden. Da får vi prøve alt, både sittende i sete samt prøve å få noen få timer søvn.

Er det noen som har tips/kommentarer til denne turen hadde jeg satt stor pris på det. Evt strekninger som er lettere å få taki first på har jeg ikke peiling på. Har vært inne på united.com, men ser det er ikke så mye ledig... Så gjerne kom med noen fine leg til meg:-) Reiseperiode kan være fra midten av november til midten av april og vi vil være 14 dager borte pluss tiden det tar å fly tur/retur. Jeg bor i Kristiansund så det hadde vært kjekt om billetten hadde startet her, men jeg vet ikke om det vanskeliggjør turen i forhold til antall strekninger?

Håper på tilbakemelding!!!

TriStar
08-09-2017, 12:25
Erfaringsmessig er det ganske god tilgjengelighet med Thai, de har ganske mange F-destinasjoner til Europa. I farten kommer jeg på Frankfurt, München, Paris, London. Noen flyes av A380 og andre av B744. Så vil tippe at det vil bære greit å finne en tur til Phuket i løpet av den aktuelle perioden. F-fascilitetene på BKK er veldig bra. Selv har jeg brukt United og ANA sine nettsider for å finne flighter. Lykke til!

Tottentom
08-09-2017, 19:24
Erfaringsmessig er det ganske god tilgjengelighet med Thai, de har ganske mange F-destinasjoner til Europa. I farten kommer jeg på Frankfurt, München, Paris, London. Noen flyes av A380 og andre av B744. Så vil tippe at det vil bære greit å finne en tur til Phuket i løpet av den aktuelle perioden. F-fascilitetene på BKK er veldig bra. Selv har jeg brukt United og ANA sine nettsider for å finne flighter. Lykke til!

Takk for svar. Jeg har brukt united sine sider, men aldri ANA sine. Er det samme måten å søke på, eller er dette noe man må betale for hos ANA?

tdb
09-09-2017, 12:24
Hei alle!

Vet dere om dette er en gyldig Routing? Jeg mener det har vært en oppmykning av reglene med skifte i 3. sone, men ikke sikker..

OSL-FRA-ICN-HAN
HAN-BKK-HND-FRA-OSL

zico77
09-09-2017, 14:54
Da har jeg fått skrapet sammen 190000 poeng og har en CT tilgjengelig så da får jeg forhåpentlig vis endelig oppfylt min drøm om å få fly i den helligste klasse:-)
.........

Skal kommentere litt om THAI:
Eg kan bekrefte at TG i First er veldig bra! Vi fløy TG A380 og B747 i First, og det var veldig bra opplevelse. Kan nevne og at eg ville valgt A380 foran B747 pga at kabinen oppleves nyare. Legg merke til at enkelte av TG's B747 har 10 seter i First, og ikkje 9. Den med 10 seter har gammel konfig, og du ønsker heller å reise med ny konfig, den som har 9 seter. Ifbm våre flighter, sjekka eg litt kva som blei brukt, og det kunne virke som det var litt av begge deler, så viss du vil vera garantert det "nye" produktet -velg A380 dersom du velger Thai. Btw: Eg sov 7,5 timer av ca 12 på vei til LHR.
Business class i Thai B747, var greit, men det var "skli-seter", så First er nok å foretrekke.

Eg støtter også utsagnet om at Thai har forholdsvis grei tilgjengelighet på First.

Vedr. Lufthansa, så trur eg også at det er noko som virkelig er verdt å prøve. Det står på mi TODO-liste også, men slik eg har forstått det, er tilgjengeligheten langt mindre enn Thai, og det kan bli litt sjanse-spel kanskje å prøve å skaffe LH First? -Ver i såfall tomodig ;) Evt. book business, og sats på at dei frigjer First-seter... dog riski.

SudCaravelle
09-09-2017, 15:55
Vi har hatt to turer med Thai F i år og vi satt igjen med et veldig delt inntrykk. Ny konfigurasjon 747 er helt herlig og servicen utrolig - en nydelig klassisk luksusfølelse av det hele. Maten derimot var ikke vond, men ekkel. Det ble vel en 15 forskjellige "retter" totalt og alt var virkelig guffent (reisemakker brakk seg) Jeg er ikke særlig begeistret for skildringer som kritiserer 1 klasse med detaljer om årganger osv. men smaken av flymat som prøver å være eksklusiv fungerte meget dårlig. Maten på TG economy er langt bedre da en thaigryte er ikke vrient å gjenskape på 38000 fot.

Maten på LH er bedre og der kan du i alle fall bestille burger :colgate:

43791

TriStar
09-09-2017, 16:02
Takk for svar. Jeg har brukt united sine sider, men aldri ANA sine. Er det samme måten å søke på, eller er dette noe man må betale for hos ANA?

Du må ha en profil hos ANA, og være innlogget når du søker. Mulig at du også må ha registrert en flight for å få det til å funke. Men like greit å bruke United.

Sent from my iPhone using Tapatalk

TommyB
10-09-2017, 12:02
Hei alle!

Vet dere om dette er en gyldig Routing? Jeg mener det har vært en oppmykning av reglene med skifte i 3. sone, men ikke sikker..

OSL-FRA-ICN-HAN
HAN-BKK-HND-FRA-OSL

Jeg har fått gjennom en tur i oktober med routing:

OSL-FRA-ICN-NRT
HND-KIX-BKK-MUC-ARN-OSL

Ikke en lyd om at dette ikke gikk :D

martino
10-09-2017, 15:41
Jeg har en faktura på noen tusen kroner. Kan dette betales med AmEx? Finnes det noen andre smarte måter for poengopptjening på faktura?

Insomnia4u
10-09-2017, 16:09
Vi har hatt to turer med Thai F i år og vi satt igjen med et veldig delt inntrykk. Ny konfigurasjon 747 er helt herlig og servicen utrolig - en nydelig klassisk luksusfølelse av det hele. Maten derimot var ikke vond, men ekkel. Det ble vel en 15 forskjellige "retter" totalt og alt var virkelig guffent (reisemakker brakk seg) Jeg er ikke særlig begeistret for skildringer som kritiserer 1 klasse med detaljer om årganger osv. men smaken av flymat som prøver å være eksklusiv fungerte meget dårlig. Maten på TG economy er langt bedre da en thaigryte er ikke vrient å gjenskape på 38000 fot.

Jeg forhåndsbestiller alltid mat med TG F, det funker veldig bra. Hummeren er ok, og Grønn karri som vanlig god. I tillegg får velge litt annen mat i tillegg, alt etter hva de har lastet. Har hatt 16 turer i TG F nå, og det er varierende både med service og mat.

Fnate
10-09-2017, 18:01
Noen som vet om man må ringe SAS for å booke CT billett på rene SAS flighter nå?

Før kunne man det i selve bookingprosessen, så lenge det altså var ren SAS flight.

SudCaravelle
10-09-2017, 18:03
Jeg forhåndsbestiller alltid mat med TG F, det funker veldig bra. Hummeren er ok, og Grønn karri som vanlig god. I tillegg får velge litt annen mat i tillegg, alt etter hva de har lastet. Har hatt 16 turer i TG F nå, og det er varierende både med service og mat.

Den forhåndsbestilte hummeren var faktisk noe av det værste. Men cluet er jo selvfølgelig å bestille "asiatisk" mat.

43796

Insomnia4u
10-09-2017, 23:33
Den forhåndsbestilte hummeren var faktisk noe av det værste. Men cluet er jo selvfølgelig å bestille "asiatisk" mat.

Jeg bestiller bare asiatisk pga matallergi, men min far har hatt hummeren to ganger og sagt den var bra. Han er fra en fiskerfamilie så har ok referansegrunnlag. Når det er sagt skriver mange på FlyerTalk at den hummeren kan være ok eller helt krise. Du har tydeligvis fått sistnevnte.

Kan jeg spørre, var dette på HND-BKK? De gangene jeg har flydd TG F den strekningen er de helt elendig på både service og mat.

SudCaravelle
11-09-2017, 10:52
Litt borderline, men hvorfor ikke:

Vi har nøyaktig 60 minutter fra DXB flyet lander til OSL flyet går (på morgenen).

Er det da greit å gå av DXB maskinen rett til FCT for å få denne bilturen til OSL maskinen? (Synes igjen denne tarmac-Uberen er skikkelig kult)

Det tar vel like langt tid alt sammen og de blir vel ikke hissige på FCT hvis du kommer tuslende inn 30 minutter før flyet går?

SC

SudCaravelle
11-09-2017, 10:57
Jeg bestiller bare asiatisk pga matallergi, men min far har hatt hummeren to ganger og sagt den var bra. Han er fra en fiskerfamilie så har ok referansegrunnlag. Når det er sagt skriver mange på FlyerTalk at den hummeren kan være ok eller helt krise. Du har tydeligvis fått sistnevnte.

Kan jeg spørre, var dette på HND-BKK? De gangene jeg har flydd TG F den strekningen er de helt elendig på både service og mat.

Heisann - det var MUC-BKK. Vi er glade i sjømat men setter listen lavt for flymat og dette var ille. Mange av rettene hadde også kalde scampi som var virkelig merkelige.

Jeg tror god kokkekunst og fly er vrient å blande og de burde jo keep it simple. Noe av den beste flymaten jeg får er fisk på Bangkok Airways monkey class :-)

Jeg kan godt legge opp flere av TG matbildene hvis noen bryr seg (og klarer å vri hodet da alle mine bilder havner feil vei :D)

TriStar
11-09-2017, 19:38
Heisann - det var MUC-BKK. Vi er glade i sjømat men setter listen lavt for flymat og dette var ille. Mange av rettene hadde også kalde scampi som var virkelig merkelige.

Jeg tror god kokkekunst og fly er vrient å blande og de burde jo keep it simple. Noe av den beste flymaten jeg får er fisk på Bangkok Airways monkey class :-)

Jeg kan godt legge opp flere av TG matbildene hvis noen bryr seg (og klarer å vri hodet da alle mine bilder havner feil vei :D)

Har også noen TG-flighter i F, og er enig i at maten kan være litt varierende. Har alltid bestilt hummer ut fra Europa og synes den har vært veldig bra. Husker den som langt mer tiltalende enn bildet ditt, den så ikke bra ut... Liker også kaviar & vodka. På tur fra BKK pleier jeg å velge thai/asiatisk mat. Sist fikk vi til og med en helt OK Som Tam som bonusrett. Litt hit & miss altså. Og forøvrig synes jeg at det her OK med den "gamle" klassiske F i 747 også, så ingen katastrofe om man skulle ende opp i en slik.

Denne krabaten var helt grei:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170911/33faf530d5e3fcb1b56d774f4e7b62ef.jpg

Edit: Fant bilde

Discus
11-09-2017, 19:43
Noen som vet om man må ringe SAS for å booke CT billett på rene SAS flighter nå?

Før kunne man det i selve bookingprosessen, så lenge det altså var ren SAS flight.
Jeg fikk det til på nye sas.no for noen uker siden :musikk

SudCaravelle
11-09-2017, 22:11
Den var ny.. Complimenter sjåfør pickup fra Lufthansa First. Kommer oppi skogen her og henter oss FOC i morgen 0700. Da blir det fire limoer på oss i morgen da. To på FRA og Jumeirah henter oss med ny 7 serie. Tviler på at femåringen får varige men.

Tror jeg skal lage en av disse hipster live rapportene (men med alle bilder sidelengs)

Insomnia4u
11-09-2017, 23:29
Den var ny.. Complimenter sjåfør pickup fra Lufthansa First. Kommer oppi skogen her og henter oss FOC i morgen 0700. Da blir det fire limoer på oss i morgen da. To på FRA og Jumeirah henter oss med ny 7 serie. Tviler på at femåringen får varige men.

Tror jeg skal lage en av disse hipster live rapportene (men med alle bilder sidelengs)

Er det på poengreise hvor du har en transitstopp?

SudCaravelle
12-09-2017, 04:02
Er det på poengreise hvor du har en transitstopp?

Stemmer. De kjører oss også hjem fra Gardermoen.

Chriscross
12-09-2017, 06:55
Stemmer. De kjører oss også hjem fra Gardermoen.

Her er det noen som bommet hos LH for de skal ikke tilby dette på bonusbilletter. Gratulerer.

SudCaravelle
12-09-2017, 08:52
Her er det noen som bommet hos LH for de skal ikke tilby dette på bonusbilletter. Gratulerer.

De stilte klokken 0700, med indisk materiell til og med.

43807

Stuttfeiten
12-09-2017, 21:26

Det skal fortsatt vere mulig, men valget er litt betre kamuflert.
Om du har CT tilgjengelig skal det dukke opp ei grå linje på toppen av bookingsida på sas.no. Klikk på denne, velg og bekreft AmEx CT for å aktivere rabatten. (SAS EB MasterCard sin FlyPremium billett skal også finnast på denne grå linja.)

Peppep
13-09-2017, 11:34
Hvordan er LH F-tilgjengelighet til Japan for tiden? Skal prøve å få til en CT-tur i oktober - tenker å booke OZ/NH/TG F nå i løpet av de neste dagene og endre 10-15 dager før - under forutsetning at Japan ikke er en umulig LH-destinasjon.

Hvordan bestilte du transfers?

SudCaravelle
13-09-2017, 12:52
Hvordan er LH F-tilgjengelighet til Japan for tiden? Skal prøve å få til en CT-tur i oktober - tenker å booke OZ/NH/TG F nå i løpet av de neste dagene og endre 10-15 dager før - under forutsetning at Japan ikke er en umulig LH-destinasjon.

Hvordan bestilte du transfers?

Online på Lufthansas sider.

Erlingni
26-09-2017, 13:55
Jeg bestilte akkurat OSL - EWR - OSL i februar 2018 for meg og min datter med poeng + CT hos SAS.
Det ble i plus da det plutselig bare var eco og plus som kom opp som alternativer. Tidligere kom business også alltid opp, selv om det var fullbooket (da var det bare grået ut og umulig å velge).
Business var nå helt borte fra alle flighter og datoer (sjekket februar 2018) både direkte, og med mellomlanding.
Jeg er EB sølv og hadde over 100 000 poeng, altså nok til t/r business.

Noen som vet hvorfor business / C plutselig ikke er tilgjengelig lenger på sas.no for poeng?
Må jeg evt. ringe Tallin?

jamesclandestine
26-09-2017, 16:34
Skal reise med TK til Vietnam og tenkte det var på tide å fikse setene der, da dette ikke var mulig ved bestilling (TK åpner først 8 uker preflight for sete-reservasjon). På TK sin nettside går det ikke, og når jeg i dag ringer til companion service (nr som ender på 99), så får jeg et automatisert svar at servicen ikke er tilgjengelig..

Hva skjer? Nytt nummer?

Takk

SAS_flyer
26-09-2017, 17:59
Skal reise med TK til Vietnam og tenkte det var på tide å fikse setene der, da dette ikke var mulig ved bestilling (TK åpner først 8 uker preflight for sete-reservasjon). På TK sin nettside går det ikke, og når jeg i dag ringer til companion service (nr som ender på 99), så får jeg et automatisert svar at servicen ikke er tilgjengelig..

Hva skjer? Nytt nummer?

Takk

Reserver sete på classic.sas.se.

jamesclandestine
27-09-2017, 19:04
og da var det fikset. Takker for tips!

Chr1st1an
02-10-2017, 16:47
Vurderer en tur til Tokyo i mai 18. Vurderte det også ifjor, så har en del tanker om hva jeg ønsker. Ser for meg å få testet Asiana en vei og ANA en vei. Alternativt LH på en av strekningen. Ønsker Biz, men kan være vi prøver First om det byr seg. ICN er også et ønske om å stoppe i.

Noen som har noen anbefalinger på hvilke av strekningene som har best fly/service?
Ser ANA flyr B77W fra FRA-HND.
OZ flyr A350 fra LHR-ICN.
LH flyr 747 fra HND-FRA

Hva anbefales?
PS: skal ha med en unge på 4 mnd, så det kan kanskje sette noen begrensinger?

Chr1st1an
06-10-2017, 12:23
Vurderer en tur til Tokyo i mai 18. Vurderte det også ifjor, så har en del tanker om hva jeg ønsker. Ser for meg å få testet Asiana en vei og ANA en vei. Alternativt LH på en av strekningen. Ønsker Biz, men kan være vi prøver First om det byr seg. ICN er også et ønske om å stoppe i.

Noen som har noen anbefalinger på hvilke av strekningene som har best fly/service?
Ser ANA flyr B77W fra FRA-HND.
OZ flyr A350 fra LHR-ICN.
LH flyr 747 fra HND-FRA

Hva anbefales?
PS: skal ha med en unge på 4 mnd, så det kan kanskje sette noen begrensinger?

Hei.
Jeg prøver meg på en liten update her. Har funnet ut av noe av dette selv, men trenger fortsatt noen input på hvilke av disse som burde prioriteres.

1. Har ordnet Asiana i A380 ICN-FRA. :up:

2. Litt avhengig av hva som åpner seg så står vi mellom:
a. All Nippon 77W FRA-HND
b. All Nippon 789 Dreamliner DUS-NRT
c. Thai 773 OSL-BKK, Thai 380 BKK-NRT (denne er ledig nå og må bli valget om de andre ikke åpner fler enn 1 sete på biz.)
d. LH 744 FRA-KIX, NH 320 KIX-HND

Blir nok kun biz selv om jeg har poeng til first. Litt usikker på om det er verdt de siste 50.000 poengene...

PS: Fikk pris på baby for hele turen. 12 norske kroner skulle de ha for han... :crowded :colgate:

SAS_flyer
06-10-2017, 14:14
Hei.
Jeg prøver meg på en liten update her. Har funnet ut av noe av dette selv, men trenger fortsatt noen input på hvilke av disse som burde prioriteres.

1. Har ordnet Asiana i A380 ICN-FRA. :up:

2. Litt avhengig av hva som åpner seg så står vi mellom:
a. All Nippon 77W FRA-HND
b. All Nippon 789 Dreamliner DUS-NRT
c. Thai 773 OSL-BKK, Thai 380 BKK-NRT (denne er ledig nå og må bli valget om de andre ikke åpner fler enn 1 sete på biz.)
d. LH 744 FRA-KIX, NH 320 KIX-HND

Blir nok kun biz selv om jeg har poeng til first. Litt usikker på om det er verdt de siste 50.000 poengene...

PS: Fikk pris på baby for hele turen. 12 norske kroner skulle de ha for han... :crowded :colgate:Selv ville jeg prioritert ned LH i business og klart opp i first.

Peppep
07-10-2017, 01:08
LH Business er rimelig middelmådig. Ikke noe å trakte etter.

Chr1st1an
07-10-2017, 10:21
Selv ville jeg prioritert ned LH i business og klart opp i first.

LH Business er rimelig middelmådig. Ikke noe å trakte etter.

Så om vi ikke velger å gå for First hele veien, så burde vi altså holde oss unna LH. Da tolker jeg det slik at både All nippon og Thai er bedre i biz?

Til info så vi allerede prøvd thai biz, og vi syntes den var helt grei. Ikke beste, og ikke dårligste.

Eirik
07-10-2017, 22:56
Så om vi ikke velger å gå for First hele veien, så burde vi altså holde oss unna LH. Da tolker jeg det slik at både All nippon og Thai er bedre i biz?

Nippon ! De og Japan Airlines er noe av det råeste jeg har flydd i Biz IC.

Chr1st1an
08-10-2017, 09:25
Nippon ! De og Japan Airlines er noe av det råeste jeg har flydd i Biz IC.

Takk for info!
Da skal vi tilstrebe All Nippon fra enten Dus, Fra eller Lhr.

YawDamper
16-10-2017, 10:07
Er det streik i Tallin i dag? 1:05 i kø på telefon... prøvde callback fra et annet nummer, det ringer tilbake etter få minutter, men havner i endeløs kø... er dette vanlig?

EK 007
16-10-2017, 10:24
Regner med CT´en skrevet på 117-dokument, også hvis man reiser med Star Alliance?
Isåfall, får man 25% bonuspoeng hvis man betaler skattene & avgiftene med SAS Mastercard Premium, eller er det kun på SK-flighter man får 25%?

(Sorry hvis dette spørsmålet har vært oppe før.)

YawDamper
17-10-2017, 17:40
Er det streik i Tallin i dag? 1:05 i kø på telefon... prøvde callback fra et annet nummer, det ringer tilbake etter få minutter, men havner i endeløs kø... er dette vanlig?

Fasiten ble 1:26 i telefonkø. Mer enn nok til å bli lei av ventemelodien. Men om Paul, som etterhvert tok telefonen, har jeg bare godt å si. Langtur i F kom i boks.

cforoe
17-10-2017, 18:09
Regner med CT´en skrevet på 117-dokument, også hvis man reiser med Star Alliance?
Isåfall, får man 25% bonuspoeng hvis man betaler skattene & avgiftene med SAS Mastercard Premium, eller er det kun på SK-flighter man får 25%?

(Sorry hvis dette spørsmålet har vært oppe før.)
Jeg kan bekrefte ja på begge i mitt tilfelle. CT med Star Alliance kom på 117-dokument og fikk 25% bonus på avgiftene.

YawDamper
18-10-2017, 16:31
Jeg kan bekrefte ja på begge i mitt tilfelle. CT med Star Alliance kom på 117-dokument og fikk 25% bonus på avgiftene.

Ditto. All-LH metal på 117.

Jarlabanke Vking
19-10-2017, 15:37
hva gjør man når man får "tjenesten er ikke tilgjengelig for øyeblikket" når man forsøker å ringe telefonnummeret til SAS AMEX CT?

magnusant
19-10-2017, 21:19
Prøver igjen om ett minutt

cforoe
19-10-2017, 21:39
Prøver igjen om ett minutt

Kan også prøve det svenske nummeret. Ble ikke helt billig for min del etter 1,5 time på tråden. Men jeg kom iallfall igjennom. +46 18-480 91 67

SAS_flyer
20-10-2017, 20:28
Ble betjent av svensktalende i Östersund i dag etter cirka 15 min i kø på norsk nummer. Ringte ved åpning 0900 presis.

Kjeksen
24-10-2017, 13:52
Har vært håpløst å komme gjennom på telefon de siste dagene.

Bestilte CT tur for meg selv på fredag etter lang venting. Ordnet info`n til en kompis og skulle booke samme reise for han, ringte vel kl 1620, fant ut kl 1710 at det var vel bare å legge på, da de stenger kl 17.

Prøvde flere ganger på mandagen, så mye teknisk feil at jeg aldri kom igjennom.

Kom gjennom i dag etter flere forsøk, ba om callback, ble oppringt, men det tok 40 minutter før noen svarte! Og fra i går til i dag har tydeligvis samtlige award tickets med SAS OSL-NRT for Jan-August 2018 forsvunnet. I går var det mange tilgjengelige.. håpløst! KVS-tool viser tilgjengelighet..

Noen som kan foreslå en reiseruter for 2 i biz 12. januar fra OSL-NRT?

toftos
24-10-2017, 16:58
Er ledig i Biz fra Osl via CPH til NRT den 12 Januar på Sas sine sider.

Kjeksen
24-10-2017, 17:29
Er ledig i Biz fra Osl via CPH til NRT den 12 Januar på Sas sine sider.

Så det nå, det skjedde nå i ettermiddag etter kl 16. Har krangla med kundeservice i tre forskjellige ledd om at det måtte være en feil i systemet dems, men de sto på sitt at alle bonusbilletter var borte. Fant ikke en eneste ledig fra Januar-August 2018 og sa at noe måtte være galt.

Så plutselig nå kom det opp 4 ledige i biz. Har fått booket, random retur og får ta endringen med CT-folka etterhvert.

Men takk for hjelpen!

toftos
25-10-2017, 10:15
Så det nå, det skjedde nå i ettermiddag etter kl 16. Har krangla med kundeservice i tre forskjellige ledd om at det måtte være en feil i systemet dems, men de sto på sitt at alle bonusbilletter var borte. Fant ikke en eneste ledig fra Januar-August 2018 og sa at noe måtte være galt.

Så plutselig nå kom det opp 4 ledige i biz. Har fått booket, random retur og får ta endringen med CT-folka etterhvert.

Men takk for hjelpen!

Eg har leitet etter biz billetter til LAX i Jan/feb i hele høst, uten å finne noe, men på Søndagen var det ledig i Biz nesten hele januar. Så de må ha sluppet ut ledige poeng billetter no de siste dagen

YawDamper
30-10-2017, 19:45
Nettopp heimkommen fra adhoc-tur med bedre halvdel til USA i LH F. Sånn ca. midt i USA. Vestkysten var ikke farbar med award i annet enn eco. Uaktuelt.
Fikk en meget bra tur med Lufthansas utmerkede service. Vel verdt å stå i telefonkø for. Så det nytter. :)

WF789
05-11-2017, 00:09
Fikk booket en 9-dagers til LAX i april/mai, par dager lenger en planlagt, men begrenset med utvalg når man bare får premiumkort fra amex..

Insomnia4u
09-11-2017, 20:25
Telefonkø routes rett til Amex Sverige nå, så kø er normal igjen.

Gnilre
11-11-2017, 19:13
Jeg bestilte en CT til San Fransisco i business på sas.no tidligere i uken med avreise neste år, men er ikke fornøyd med returen. Vil det da gå greit å forandre returen uten ekstra avgifter eller endringsgebyr på sas.no så fremt jeg finner en annen routing med sas, kanskje fra LAX ? Flighten til SFO er helt perfekt fra CPH, så vil ikke endre på den.

Hvis jeg ikke finner noe på sas.no kan jeg da ringe CT-telefonen og be dem finne en annen retur, kanskje da med 150 kr i endringsgebyr ?

Gnilre
17-11-2017, 12:57
Jeg bestilte en CT til San Fransisco i business på sas.no tidligere i uken med avreise neste år, men er ikke fornøyd med returen. Vil det da gå greit å forandre returen uten ekstra avgifter eller endringsgebyr på sas.no så fremt jeg finner en annen routing med sas, kanskje fra LAX ? Flighten til SFO er helt perfekt fra CPH, så vil ikke endre på den.

Hvis jeg ikke finner noe på sas.no kan jeg da ringe CT-telefonen og be dem finne en annen retur, kanskje da med 150 kr i endringsgebyr ?
Jeg svarer meg selv på denne:
Det gikk ikke an å endre returen på sas.no når endringen bestod i en annen avreiseflyplass i USA - jeg fikk ikke det til i hvert fall. Men SAS kundeservice pr tlf fikset endringen slik at jeg nå får returen fra LAX i stedet etter en drøy i uke i California. Jeg ringte ikke CT-telefonen. Tror det blir en bra tur med SAS business hele veien.

vbirk
17-11-2017, 21:59
..eeh.. er det bare jeg som ikke har fått med meg at Tallinn (etter dialekten å dømme) har begynt å booke enkeltreiser for 60% av t/r, at double open jaw tillates (A-B og C-D), og at reisen ikke lenger må begynne i Skandinavia--?? Eller var det bare en svært ny eller snill jente jeg snakket med? Sitter uansett med GRU-ZRH-CPH med LX i Biz, 42 000 poeng.

Insomnia4u
18-11-2017, 13:43
..eeh.. er det bare jeg som ikke har fått med meg at Tallinn (etter dialekten å dømme) har begynt å booke enkeltreiser for 60% av t/r, at double open jaw tillates (A-B og C-D), og at reisen ikke lenger må begynne i Skandinavia--?? Eller var det bare en svært ny eller snill jente jeg snakket med? Sitter uansett med GRU-ZRH-CPH med LX i Biz, 42 000 poeng.

Det stemmer de reglene ja, er endel poster på andre forum som bekrefter dette. I tillegg har jeg booket Open-Jaw selv nettopp.

Nytt er også at det ikke er noe endringsgebyr for EBD.

vbirk
18-11-2017, 16:02
Det stemmer de reglene ja, er endel poster på andre forum som bekrefter dette. I tillegg har jeg booket Open-Jaw selv nettopp.

Det som vi LH F-addicts kunne håpe på var jo at de også ville gi muligheten til å oppgradere retur fra I til O etter at billett er utstedt. Vi vet jo at de kan om de vil.... Men det er klart, det å booke enkeltturer mot et poeng-tillegg på 24% blir jo en mellomting.

Insomnia4u
20-11-2017, 00:07
Det som vi LH F-addicts kunne håpe på var jo at de også ville gi muligheten til å oppgradere retur fra I til O etter at billett er utstedt. Vi vet jo at de kan om de vil.... Men det er klart, det å booke enkeltturer mot et poeng-tillegg på 24% blir jo en mellomting.

De forandrer vel neppe vanlige EB-regler for å tilpasse amex-reiser :) Men klart, hadde jo vært greit.

Er vel litt mer en 24 % siden du bare får brukt CT på én av enkeltturene.

CT t/r Asia 190k 2 pers
vs
CT én vei Asia to pers 119K
Eb-reise én vei Asia - Europa 119Kx2=238 (Ev halvparten om du har én CT til..)
Totalt 357K

Til gjengjeld kan du ha opptil 8 legs på hver enkeltreise, og forandre som du vil når LH F åpner opp.

LCH
20-11-2017, 01:23

Jeg fikk beskjed om at open jaw var greit innen samme land, f.eks. inn til JNB og ut fra CPT, men ikke inn til et land og hjem fra et annet (f.eks. inn til JNB og hjem fra DAR). Stemmer dette?

vbirk
20-11-2017, 08:00
De forandrer vel neppe vanlige EB-regler for å tilpasse amex-reiser :) Men klart, hadde jo vært greit.

På den annen side er vel CT et nokså spesialtilpasset regime utenom vanlige EB-reiser allerede. :)

SudCaravelle
20-11-2017, 09:46
Kjapt spørsmål som ofte blir besvart, men jeg trenger dette med teskjeer:

Fattern bikket 100.000 kroner i november, Amex fakturaen blir utstedt 5 desember og forfall 20 desember. Når kan han ringe våre venner i Litauen?

På forhånd takk!

tdb
20-11-2017, 10:33
Jeg spurte Amex om dette en gang, og jeg mener de sa at det gikk enda en fakturaperiode før CT voucheren ble utstedt da de måtte ta hensyn til eventuelle refunderinger til kortet som ville føre til at det omsatte beløpet kom under 100.000 kroner igjen.

3cseat
20-11-2017, 11:08
Jeg spurte Amex om dette en gang, og jeg mener de sa at det gikk enda en fakturaperiode før CT voucheren ble utstedt da de måtte ta hensyn til eventuelle refunderinger til kortet som ville føre til at det omsatte beløpet kom under 100.000 kroner igjen.

Dette er vel min erfaring også. Tar et par måneder før du får voucher i posten. Men på en annen side betyr dette utstedelse i Jan/feb 2018, og da er den gyldig ut 2019. Kanskje ikke så dumt det heller?

Eriksan
21-11-2017, 08:36

Fattern bikket 100.000 kroner i november, Amex fakturaen blir utstedt 5 desember og forfall 20 desember. Når kan han ringe våre venner i Litauen?

På forhånd takk!

Har flere års erfaring med slik periode og når CT blir utstedt, dvs fakturadato rundt den 5. i måneden og forfall 20. Så lenge 100K grensen ble nådd før månedsskiftet (bokført senest 30. nov), så vil CT bli utstedt i begynnelsen av måneden etter faktura og forfallsdato - altså primo januar.

TommyL
21-11-2017, 08:58
Dette er det motsatte DnB nettopp sa til meg. Forbruk måtte være innen fakturadato forfall, ikke slutten av mnd. Er du sikker på det?

jordbarsyltemannen
21-11-2017, 10:12
Tenkt en tur til Tokyo i okt neste år.
Sjekker daglig sas.no og de åpner jo litt og litt. Men ingenting ledig i business.
Blir det revet bort med en gang? Eller legges bare plus ut i første omgang?

Eriksan
21-11-2017, 14:38
Tenkt en tur til Tokyo i okt neste år.
Sjekker daglig sas.no og de åpner jo litt og litt. Men ingenting ledig i business.
Blir det revet bort med en gang? Eller legges bare plus ut i første omgang?

Det varierer, noen ganger er business tilgjengelig lenge før, inntil 330 dager før avgang når bonusbilletter legges ut. Det kan også bli tilgjengelig nærmere avgang.

FlyingHigh
21-11-2017, 20:52

På forhånd takk!
Companion Ticket genereres den 1. i påfølgende måned etter at omsetningskravet er oppnådd. Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Etter det vil Companion Ticket bli utsendt den 1. i påfølgende måned etter at Companion Ticket har blitt generert.

F.eks: har man forfall den 20. i hver måned blir fakturaen som regel produsert 15 dager tidligere, rundt den 5. Så hvis man oppnådde en omsetning på NOK 100 000 før den 5. desember (forfallsdato 20. desember, fakturaproduksjon 5. desember) så vil Companion Ticket genereres 1. januar og sendes ut/aktiveres 1.februar.

Dvs at din far kan ringe Tallinn etter 1.februar etter mine erfaringer.

Eriksan
22-11-2017, 08:56
@FlyingHigh Jeg har sett du har skrevet dette flere ganger tidligere. Jeg vet fra alle mine år med CT at det ikke tar over 2 måneder å få CT hvis omsetningskravet er nådd før månedsskiftet. Hvis man derimot når kravet mellom månedsskiftet og fakturadato så tar det 2 måneder. For noen år siden brant jeg meg på det, siden har jeg sørget for å nå kravet før månedsskiftet hvis jeg var i nærheten.

Eksempel 1: 100.000 kr omsetning oppnådd innen 30. november, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. januar
Eksempel 2: 100.000 kr omsetning oppnådd 1.-5. desember, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. februar siden omsetningskravet ble oppnådd i desember.

FlyingHigh
22-11-2017, 12:54
Det jeg (flere ganger) refererer til er det jeg har fått opplyst av kundeservice hos AmEx og det stemmer bra med mine erfaringer. TommyL får vel også opplyst noe annet fra DnB enn det du refererer til her i innlegget noen poster ovenfor.

Men hvis du har andre erfaringer er jo det bare supert at det i visse tilfeller utstedes Companion Ticket én måned tidligere, for jo tidligere jo bedre :)

@FlyingHigh Jeg har sett du har skrevet dette flere ganger tidligere. Jeg vet fra alle mine år med CT at det ikke tar over 2 måneder å få CT hvis omsetningskravet er nådd før månedsskiftet. Hvis man derimot når kravet mellom månedsskiftet og fakturadato så tar det 2 måneder. For noen år siden brant jeg meg på det, siden har jeg sørget for å nå kravet før månedsskiftet hvis jeg var i nærheten.

Eksempel 1: 100.000 kr omsetning oppnådd innen 30. november, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. januar
Eksempel 2: 100.000 kr omsetning oppnådd 1.-5. desember, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. februar siden omsetningskravet ble oppnådd i desember.

Eriksan
01-12-2017, 11:21
Det jeg (flere ganger) refererer til er det jeg har fått opplyst av kundeservice hos AmEx og det stemmer bra med mine erfaringer. TommyL får vel også opplyst noe annet fra DnB enn det du refererer til her i innlegget noen poster ovenfor.

Men hvis du har andre erfaringer er jo det bare supert at det i visse tilfeller utstedes Companion Ticket én måned tidligere, for jo tidligere jo bedre :)

Da kan jeg bruke årets CT som eksempel - som er helt dagsfersk. Jeg oppnådde 100K i omsetning på SAS Amex Platinum i løpet av oktober. Faktura utstedt 3. november med forfall 20. nov bekreftet også godt over 100K i omsetning. Logget meg inn på sas.no nå og søkte på bonusbilletter, og der lå allerede American Express 50% rabatt inne som et valg!

Som jeg har skrevet flere ganger tidligere, basert på egen erfaring med Amex og CT siden oppstart, så utstedes CT 1 måned etter første månedsskifte der omsetningskravet er oppnådd.

Eirik
06-12-2017, 13:11
..eeh.. er det bare jeg som ikke har fått med meg at Tallinn har begynt å booke enkeltreiser for 60% av t/r, at double open jaw tillates (A-B og C-D), og at reisen ikke lenger må begynne i Skandinavia--??.

Perfekt dette; fikk booka Krabi-Bangkok-Munchen i business med Thai Airways i januar. 42.000 poeng + 1.259 NOK.
Utreisen blir også Thai; A380 i First, på en særdeles hyggelig Lifemiles-deal. :D

Eirik
07-12-2017, 18:14
Fikk booka Krabi-Bangkok-Munchen i business med Thai Airways i januar. 42.000 poeng + 1.259 NOK.

Kan jeg fly videre til Oslo en uke senere på samme billetten, mon tro ?

view
07-12-2017, 22:46
Kan jeg fly videre til Oslo en uke senere på samme billetten, mon tro ?

Nei, ingen stop-over tillatt på Eurobonus, dvs du må videre innen 24 timer.

LNv22
11-12-2017, 13:47
Sitter og søker etter en tur på nyåret med KVS-tool.

Får opp ledige seter med Asiana når jeg søker med ANA som bonusprogram, men de samme setene vises ikke når jeg skifter til Air Canada.

Ringte SAS og disse setene kom heller ikke opp som tilgjengelige for EuroBonus. Er dette en typisk greie? Er det slik at Asiana forbeholder disse setene for seg selv og andre (nærmere) partnere? Vil de i så fall (kunne) slippes til alle senere?

ex_trd
11-12-2017, 14:06
Sitter og søker etter en tur på nyåret med KVS-tool.

Får opp ledige seter med Asiana når jeg søker med ANA som bonusprogram, men de samme setene vises ikke når jeg skifter til Air Canada.

Ringte SAS og disse setene kom heller ikke opp som tilgjengelige for EuroBonus. Er dette en typisk greie? Er det slik at Asiana forbeholder disse setene for seg selv og andre (nærmere) partnere? Vil de i så fall (kunne) slippes til alle senere?

Hvilke datoer? Asiana har blackout dates rundt jul og nyttår, se bilde tatt fra deres medlemsguide.

LNv22
11-12-2017, 14:26
Hvilke datoer? Asiana har blackout dates rundt jul og nyttår, se bilde tatt fra deres medlemsguide.

Takk! Det var meget verdifull informasjon. Jeg ser på første uken i januar, og den er jo tydeligvis blacket ut. Da får jeg nesten vente på LH mulighetene som kommer 14 dager før...

Har heller ikke funnet noe F med ANA... hadde det på HND - FRA for to år siden... det var strålende!

LNv22
14-12-2017, 16:17
Da har årets CT blitt booket!

Uke 1 - Januar 2018... så det var vanskelig med tilslutning til og fra FRA/MUC etc... F med ANA er svært sjelden vare og den dukket opp i løpet av natten (har søkt mye den siste uken).

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)
FRA - HND F (ANA, 77W Suites)

ICN - FRA F (Asiana, 380, Suites)
FRA - OSL C (LH)

Gleder meg stort! Vi får se om LH legger ut noen F billetter til ICN eller Tokyo første uken i januar... da får eventuelt utreisen byttes til LH F så det blir first class lounge / terminal også. Men, det er ikke sikkert jeg gjør det heller; F på ANA var rett og slett sykt bra sist!

Chr1st1an
15-12-2017, 11:07
Da har årets CT blitt booket!

Uke 1 - Januar 2018... så det var vanskelig med tilslutning til og fra FRA/MUC etc... F med ANA er svært sjelden vare og den dukket opp i løpet av natten (har søkt mye den siste uken).

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)

FRA - OSL C (LH)

Gleder meg stort! Vi får se om LH legger ut noen F billetter til ICN eller Tokyo første uken i januar... da får eventuelt utreisen byttes til LH F så det blir first class lounge / terminal også. Men, det er ikke sikkert jeg gjør det heller; F på ANA var rett og slett sykt bra sist!

Det der ser ut som en bra rute! Neste lik den jeg prøver å få til i juni, men jeg tenker AirCanada andre veien til Tokyo. Og ICN tilbake med OZ. Med mindre NH åpner opp noen billetter i den perioden direkte fra Frankfurt. Ser ut som de ikke slipper før det nærmer seg 1 måned før avreise.

Fikk du booket den returen uten problem? Altså ingen billett mellom Tokyo og Seoul?

jordbarsyltemannen
18-12-2017, 11:11
Jeg skal svi av en del poeng og tenker å reise på helgetur til Buenos Aires eller Rio De Janeiro i første klasse med Lufthansa.

Hvor ville folk reist av de to destinasjonene? Det blir en mini-tur fra torsdag til søndag.
Jeg er kanskje mest giret på Rio, men da får vi ikke reist direkte, men må mellomlande i Sao Paolo.

Total flytid fra Frankfurt til Buenos Aires er 13t og 45min. Total tid til Rio er 14t og 50min.
Er det verdt å bruke ekstra tid for å komme seg til Rio? Hvordan er loungene i buenos/sao paolo/rio?

vbirk
18-12-2017, 12:32
Star-loungen i BsAs opplever jeg å være langt over gjennomsnittet. Den er ikke mange år gammel. En del år siden jeg var i GRU-loungen, og da var det mere Narvesen + .

Dersom du venter til mars er vel 748 på FRA-GIG tibake, så da har du F direkte der også.

Hilsen fra FCL MUC ;), på vei nedover.

jordbarsyltemannen
18-12-2017, 13:18
Takk for svar!
Vet du når den er på plass i mars igjen?

Hva synes du ellers om destinasjonene?

God tur! Gleder meg selv som en unge til å få teste F med Lufthansa :-D

vbirk
18-12-2017, 14:41
Det er vel når vinterprogrammet er over, vet ikke nøyaktig når. Er ikke det siste uken i mars ofte?
Søk aktuell dato på seatguru.com og legg inn LH 500. Da får du opp hvilke seter/klasser som er tilgjengelige.

Jeg er inhabil; jeg har prøvd begge og landet (knis) på Buenos Aires. Men- - skal du over i mars så er du jo midt i karnevalsonen; avhengig av hvor påsken faller. Og det er uforglemmelig. Men om karnevalsfeiring det er et alternativ ville jeg ikke stoppet i Rio, da ville jeg dratt til Recife, Salvador eller Olinda. Men det er jo bare meg.

TriStar
19-12-2017, 07:42
Hva synes du ellers om destinasjonene?

:-D

Har vært i alle 3 byene noen ganger og ville rangert de slik:

1. Rio de Janeiro (med god margin)
2. Buenos Aires
3. Sao Paulo

Forøvrig en fin tid på året å reise på. Lykke til med bookingene!

jordbarsyltemannen
19-12-2017, 09:46
Takk for svar, Tristar.
Er litt lenge å vente til påske med å reise direkte til Rio.

Ville du heller tatt ruten til Sao Paolo også videre til Rio?
I stedet for Buenos Aires, altså.

TriStar
19-12-2017, 11:13
Ja, ville nok satset på det. Og ev. et par dager i Sao Paulo, men den byen er ganske stor og uoversiktlig... Trives godt i Rio, men om det blir for mye storby kan jeg anbefale Paraty. Den ligger mellom Sao Paulo og Rio og nåes enkelt med buss fra begge byer.

jordbarsyltemannen
19-12-2017, 11:29
Ja, ville nok satset på det. Og ev. et par dager i Sao Paulo, men den byen er ganske stor og uoversiktlig... Trives godt i Rio, men om det blir for mye storby kan jeg anbefale Paraty. Den ligger mellom Sao Paulo og Rio og nåes enkelt med buss fra begge byer.

Ok. Reiser på en torsdag og blir til søndag. Så er litt begrenset hvor langt vi kan reise ut fra Rio tenker jeg.

LNv22
19-12-2017, 13:24
Det der ser ut som en bra rute! Neste lik den jeg prøver å få til i juni, men jeg tenker AirCanada andre veien til Tokyo. Og ICN tilbake med OZ. Med mindre NH åpner opp noen billetter i den perioden direkte fra Frankfurt. Ser ut som de ikke slipper før det nærmer seg 1 måned før avreise.

Fikk du booket den returen uten problem? Altså ingen billett mellom Tokyo og Seoul?

Yep. Jeg fikk booket returen uten problem. Har gjort det tidligere også (OSL - MUC - JFK // EWR - ARN - OSL). Det som er essensielt er vel at utreisen er fra Skandinavia, samt at reisen må starte og slutte på samme flyplass.

Siden sist har også one way HND - GMP blitt booket med ANA i C (787-8). Tok dette på gamle Aegean-poeng for begge reisende (21 000 poeng pr. person + kr 170 i avgifter). Må si det var veldig smooth å bestille award billetter med Aegean online; raskt system som enkelt viste all tilgjengelighet på ønskede datoer i hele *Alliance (+ månedsvisning).

Opplegget blir etter dette fire dager i Tokyo og fire dager i Seoul.

Revised plan:

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)

HND - GMP C (ANA, 787)

FRA - OSL C (LH)

darkcho
19-12-2017, 15:15
Hva koster en one-way HND - GMP? Booket du med poeng eller cash?

LNv22
19-12-2017, 16:19
Hva koster en one-way HND - GMP? Booket du med poeng eller cash?

Alt står i posten ovenfor.

Jeg brukte 21 000 poeng (fra Aegean Airlines) pr. person. Avgiftene kom på kr 170 pr. person (noe jeg tror er vesentlig mindre enn avgiftene som det hadde blitt ved å bruke EuroBonus poeng).

I Aegean sin *A award chart tabell tar de 42 000 poeng for en t/r reise i C i den regionen. Dette er for øvrig sweet spot i tabellen også; det er samme poengsum på Tokeo - Seoul (2t 30m) som på Tokyo - Singapore (vesentlig lenger). Men, nå passet det seg bra å bruke disse gamle Aegean-poengene og det ble uansett en meget pen deal tatt i betraktning at one way i C hadde kostet over kr 12 000 for to personer disse datoene.

Av SAS Eurobonus sin *A award chart fremkommer det at de til sammenlikning tar 50 000 poeng pr. person t/r i samme klasse på denne strekningen. Aegean belaster imidlertid kun 50 % av poengene ved one way; EuroBonus 60 %. Så for to personer ble det enten 60 000 EuroBonus poeng (+ avgifter), eller 42 000 Aegean poeng (+ kr 340 i avgifter). Eller kr 12 - 13 000 i cash... Lett valg :)

egat123
19-12-2017, 17:35
For snart første ct.. hvilke sider bruker dere for se hvor mange poeng forsjellig destinasjoner koster?
Non som vet hvor mye man trenger for LH i F fra osl-ewr feks?

cforoe
19-12-2017, 21:10
For snart første ct.. hvilke sider bruker dere for se hvor mange poeng forsjellig destinasjoner koster?
Non som vet hvor mye man trenger for LH i F fra osl-ewr feks?

Inne på disse siden til SAS ser du både poengprisen for SAS og Star Allianse.
https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller
LH F OSL-EWR "koster" 150.000 Eurobonuspoeng før bruk av CT. Det vil påløpe noen skatter og avgifter i tillegg.

egat123
19-12-2017, 22:24
Inne på disse siden til SAS ser du både poengprisen for SAS og Star Allianse.
https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller
LH F OSL-EWR "koster" 150.000 Eurobonuspoeng før bruk av CT. Det vil påløpe noen skatter og avgifter i tillegg.

Takk for bra svar. Vanskelig å få disse bilettene? De må evt bestilles over «ct telefon» ?

cforoe
19-12-2017, 22:29
Takk for bra svar. Vanskelig å få disse bilettene? De må evt bestilles over «ct telefon» ?

Billetter med noe annet enn SAS må bestilles på tlf +47 64 81 60 99. Tilgangen til billettene varierer. Og som relativt fersk bruker av CT kan nok andre svare for tilgangen spesifikt til NY. Men det er bare å begynne å lese seg opp her på forumet. Start forfra i denne tråden f.eks.

Chr1st1an
20-12-2017, 15:03
Yep. Jeg fikk booket returen uten problem. Har gjort det tidligere også (OSL - MUC - JFK // EWR - ARN - OSL). Det som er essensielt er vel at utreisen er fra Skandinavia, samt at reisen må starte og slutte på samme flyplass.

Siden sist har også one way HND - GMP blitt booket med ANA i C (787-8). Tok dette på gamle Aegean-poeng for begge reisende (21 000 poeng pr. person + kr 170 i avgifter). Må si det var veldig smooth å bestille award billetter med Aegean online; raskt system som enkelt viste all tilgjengelighet på ønskede datoer i hele *Alliance (+ månedsvisning).

Opplegget blir etter dette fire dager i Tokyo og fire dager i Seoul.

Revised plan:

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)

HND - GMP C (ANA, 787)

FRA - OSL C (LH)

Takk for info LNv22!
Jeg prøvde å gjøre en routing via Canada, men det var de vanskelige på. De nekter å la meg fly den veien til Tokyo så lenge jeg skal andre veien tilbake igjen. Så da ser det ut til at jeg må ta til takke med OSL-BKK-NRT med mindre det åpner seg plasser BKK-TPE-NRT.

Er det noen som har klart å få til en reise jorden rundt?

TriStar
29-12-2017, 10:00
Da var hytteturen for februar/mars 2018 i boks. Ringte CT-telefonen i går ettermiddag, og fikk nærmest sjokk da den ble besvart av en hyggelig svensk tjej etter bare 2 minutter. Så bra start:)

Booket følgende:
OSL-MUC, SAS i Plus
MUC-BKK, Thai i F (747)

BKK-HKG, Thai i F (747)
HKG-ICN, Asiana i C (333)
ICN-FRA, Asiana i F Suites (380)
FRA-OSL, LH i C

Ganske godt fornøyd med den. MUC-BKK med TG i F blir tredje gang... Men hadde vært fint om det åpnet seg en mulighet med Lufthansa. Blir kult med OZ på returen (første gang), og det blir også en helaften i Seoul. Lander i ICN 17:30 og flyr videre neste dag kl 11:00.

Fly med oss
29-12-2017, 12:27
Fikk akkurat varsel fra MyFlights (kommer til å savne den, snufs) om endringer i hjemreisen ved neste CT. Tydelig at Asiana har justert på programmet da alle flyvningene med de har blitt endret. Det eneste bekymringsfulle er at connection i Seoul på vei hjem har krympet til 30 minutter (se vedlagte bilde fra SAS-appen). Jeg tviler på at 30 minutter er lovlig connection i dette scenariet. Skal vi bare sitte stille i båten, eller skal vi foreta oss noe? Kommer SAS til å booke oss om automatisk? Her tas alle sorger og bekymringer på forskudd :p

TriStar
29-12-2017, 13:21
Tja, ikke godt å si... Minimum connection i FRA er 1 time 15 min. Det gjør at det manglet 5 min på at jeg kunne fly hjem fra FRA kl 16:00 i stedet for kl 21:20.

Men hva som er minimum i ICN vet jeg ikke. Fordelen er at flight inn og ut er med samme selskap, så vil vel tro at du blir booket om dersom det er for kort tid?

view
29-12-2017, 22:55
Fikk akkurat varsel fra MyFlights (kommer til å savne den, snufs) om endringer i hjemreisen ved neste CT. Tydelig at Asiana har justert på programmet da alle flyvningene med de har blitt endret. Det eneste bekymringsfulle er at connection i Seoul på vei hjem har krympet til 30 minutter (se vedlagte bilde fra SAS-appen). Jeg tviler på at 30 minutter er lovlig connection i dette scenariet. Skal vi bare sitte stille i båten, eller skal vi foreta oss noe? Kommer SAS til å booke oss om automatisk? Her tas alle sorger og bekymringer på forskudd :p

MCT på Incheon er 45 min på int-int så denne ryker. Hvis du finner et alternativ selv så ville jeg bare ringt inn og bedt om det først som sist.

Fly med oss
29-12-2017, 23:23
MCT på Incheon er 45 min på int-int så denne ryker. Hvis du finner et alternativ selv så ville jeg bare ringt inn og bedt om det først som sist.

Men er det da sånn at SAS bare vil rebooke oss til ledige bonusplasser eller kan vi få bli med en hvilken som helst flyvning med ledige plasser? Føler det er SAS som bør strekke seg langt da de i dette tilfellet er reisebyrået vårt som vi allerede har kjøpt en reise av.

Edit: Jeg ser det er to ledige bonusplasser med et tidligere fly fra Haneda, så vil ringe og høre om vi kan bytte til de. Ser da for meg at det må gjøres kostnadsfritt siden det er snakk om forhold utenfor vår kontroll?

Insomnia4u
29-12-2017, 23:59
Edit: Jeg ser det er to ledige bonusplasser med et tidligere fly fra Haneda, så vil ringe og høre om vi kan bytte til de. Ser da for meg at det må gjøres kostnadsfritt siden det er snakk om forhold utenfor vår kontroll?

Involuntary change. Er kostnadsfritt å endre.

Fly med oss
30-12-2017, 07:11
Involuntary change. Er kostnadsfritt å endre.

Prøvde å ringe men traff Baltikum og de kunne ikke røre CT-bestillinger, så fikk tips om å prøve på dagtid. Men har noen erfaring med om de åpner opp vanlige seter for å løse sånne floker, eller er det utelukkende bonusseter som må brukes?

TriStar
30-12-2017, 09:41
Prøvde å ringe men traff Baltikum og de kunne ikke røre CT-bestillinger, så fikk tips om å prøve på dagtid. Men har noen erfaring med om de åpner opp vanlige seter for å løse sånne floker, eller er det utelukkende bonusseter som må brukes?

Har selv blitt booket om til «vanlige seter» ved en anledning, så siden dette er forhold utenfor din kontroll går det nok bra.

A-380
30-12-2017, 13:08
Min erfaring når noe uforutsett skjer er at AMEX/SAS ikke gjør noe som helst, men sier det er opp til flyselskapet som flyr deg i å fikse opp.

I mitt tilfelle var det en Thai A380 i F som ble degradert til B77W i C ett døgn før hjemreisen.

- AMEX/SAS ville ikke gjøre noe.

- Thai (på telefon) ville gjøre noe, men kunne ikke fordi det var AMEX/SAS som hadde bestilt reisen og måtte gjøre det.

- Thai (ved innsjekk) booket meg om på en senere flight i en B744 i F, noe som ga meg nesten 10 timer i First Class loungen i BKK

Fly med oss
30-12-2017, 13:18
Min erfaring når noe uforutsett skjer er at AMEX/SAS ikke gjør noe som helst, men sier det er opp til flyselskapet som flyr deg i å fikse opp.

I mitt tilfelle var det en Thai A380 i F som ble degradert til B77W i C ett døgn før hjemreisen.

- AMEX/SAS ville ikke gjøre noe.

- Thai (på telefon) ville gjøre noe, men kunne ikke fordi det var AMEX/SAS som hadde bestilt reisen og måtte gjøre det.

Med bonusreiser ser jeg på SAS som reisebyrået, og følgelig bør de ordne opp. Men der har folk tydeligvis forskjellige erfaringer. Jeg fikk tak i en svenske for et par timer siden - da hadde Sandinavia våknet - men han henviste meg til CT-gjengen som (trolig) er på jobb 1. nyttårsdag ("dom arbetar på måndag.."). Han mumlet noe om å kanskje måtte fly fra Tokyo kvelden før. Vi får se på mandag/tirsdag når de våkner til :rolleyes:

Fly med oss
01-01-2018, 13:58
Med bonusreiser ser jeg på SAS som reisebyrået, og følgelig bør de ordne opp. Men der har folk tydeligvis forskjellige erfaringer. Jeg fikk tak i en svenske for et par timer siden - da hadde Sandinavia våknet - men han henviste meg til CT-gjengen som (trolig) er på jobb 1. nyttårsdag ("dom arbetar på måndag.."). Han mumlet noe om å kanskje måtte fly fra Tokyo kvelden før. Vi får se på mandag/tirsdag når de våkner til :rolleyes:

Ringte CT-nummeret i dag. Null ventetid. De fant en tidligere avgang med OZ fra Tokyo så vi rekker F-flyvningen med god margin. Måtte ut med rundt 170 kroner i ekstra avgifter på grunn av svakere kronekurs, men det orket jeg ikke krangle på. Det skal sies at de gav uttrykk for at hvis de ikke hadde funnet ledige bonusseter med en tidligere avgang så hadde jeg pent vært nødt til å vente på at noe åpnet seg opp... Heldigvis ble ikke dette en problemstilling, men det føltes ikke særlig betryggende.

SudCaravelle
04-01-2018, 16:22
Hei / noen som vet om Lufthansa helt har sluttet med first award til BKK?

Jeg finner overhodet ingen uansett om det er om en, fjorten eller seksti dager.

Ser også at det er mer eller mindre null first ledig generelt til BKK (fikk snappet opp to fra LHR med TG A380, men returen er delvis monkey og C)

(Mine datoer er 7-11 Mars, men jeg har for moro skyld sjekket fra og med i dag for å se noen "statistikk".

Chriscross
04-01-2018, 16:27
Vet ikke om LH har blokkert BKk hel for F, men deneste to ukene er det velfortsatt mange som skal hjem etter lange juleferier i "syden". LH åpner vel uansett ikke for F før 14 dager før avreise?

vbirk
04-01-2018, 16:36
Dersom du ser på nærmeste uke med LH772 så er det mellom 1 og 3 ledige revenue-seter i F hver dag. Det vil jeg hevde automatisk utelukker slipp av Star Alliance-bonusseter.

Splite
04-01-2018, 17:46
LH har i first lenger til BKK.

SudCaravelle
04-01-2018, 18:44
Vet ikke om LH har blokkert BKk hel for F, men deneste to ukene er det velfortsatt mange som skal hjem etter lange juleferier i "syden". LH åpner vel uansett ikke for F før 14 dager før avreise?

Takker, de aapner 14 dager foer ja. Men jeg sjekket alle dager fra om 14 dager til 7 mars og der var det ingen. (ei heller paa noe annet selskap).

Som nevnt s\ dukket det helt tilfeldig opp to billetter paa den dagen vi skal dra og det var First med Thai fra LHR som er flott.

SudCaravelle
04-01-2018, 18:45
LH har i first lenger til BKK.

Hvis "i" betyr ikke saa stemmer ikke det. De flyr A380 med First daglig.

Chriscross
04-01-2018, 19:02
Takker, de aapner 14 dager foer ja. Men jeg sjekket alle dager fra om 14 dager til 7 mars og der var det ingen. (ei heller paa noe annet selskap).

Som nevnt s\ dukket det helt tilfeldig opp to billetter paa den dagen vi skal dra og det var First med Thai fra LHR som er flott.

Mulig du er så dreven at fu allerede har gjort det, men ville satt opp autosøk på expertflyer for billetter fra cdg, muc og fra. Expertflier er verdt 10 dollar/mnd for formålet. Mulig tg også har F fra fco og mxp også.

vbirk
04-01-2018, 19:06
Takker, de aapner 14 dager foer ja. Men jeg sjekket alle dager fra om 14 dager til 7 mars og der var det ingen.

Nei, det vil jo ikke ha noe for seg å lete etter *A-bonusbillett i LH First i mars. Du vil ikke finne noe. Det du kunne ha funnet på LH F (eller O da) ville jo vært fra nå og fram til ca 18. januar. Men om de har solgt 6-7 billetter i F på en gitt avgang så fyller de ikke opp de siste plassene med *A-bonus-reisende.

view
04-01-2018, 20:20
Et annen moment med Lufthansa First award til Bangkok er jo at dette er drømmemålet for mange tyskere om vinteren og Miles & More medlemmer har tilgang til å booke bonusbilletter før det slippes for den gemene Star hop 14 dager før.

Insomnia4u
05-01-2018, 11:40
Lufthansa flyr ikke F til BKK på sommerruten, da de skifter fra A388 til fly uten F. Antar at de setter inn 380 igjen på vinterruten.

tstyles
13-01-2018, 01:47
Hei. Er det noen vervekampanjer for tiden for Amex platinum? En kamerat som ønsker å bli medlem.

tdb
13-01-2018, 03:41
Det er ikke lenger lov å verve noen til kredittkortavtaler i Norge.

closebutnocigar
18-01-2018, 15:25
Bare en erfaringsrapport herfra. Første gangs bestilling av CT med *A. Satt og lusket på ANA, og kom tilfeldigvis over businessbilletter til Tel Aviv i påsken. Jeg og samboeren snakket senest for et par dager siden om å dra dit, men slo det fra oss grunnet dyre billetter. Swiss via ZRH nedover, Brussels via BRU tilbake. Business hele veien. OK, kanskje ikke optimal utnyttelse av poeng da kun etappen ZRH-TLV er med "interkontinental" standard, men what the heck. Jeg er ikke veldig godt vant, med intraeuropeisk SAS+ som det foreløpig mest overdådige jeg har prøvd ombord på et fly...

Ringte så SAS booking på 9150 5400, og fikk kontakt med en svært hyggelig og effektiv svensktalende kvinne. Jeg la frem ruten, og alt var ordnet på 3 minutter. Må dog sies at hun først ikke fant billetter da hun søkte etappevis, men på hennes eget initiativ søkte hun så på hele strekningen, og da dukket det opp, helt i hht ANA tool.

Så med det var 90 000 EB-poeng og en CT brukt, og jeg er godt fornøyd med å få prøvd CX C klasse i en A340 slik det ser ut p.t.

Gizmoo
18-01-2018, 18:48
Air India? Har booket en reise med CT til India, og tenkte å ha endelig destinasjon til en mindre flyplass. I KVStools får jeg opp sinnsykt mange AI-flyvninger på award, i alle klasser. Men da jeg ringte CT fikk jeg vite at Eurobonus-tilgangen til det meste av AI-billetter er blokkert.

Har noen erfaring med å få brukt eurobonus-poeng til å fly med Air India? Jeg skal bare fly en time videre fra Dehli, og da er det litt kjedelig å kjøpe en egen billett for dette, uten godene jeg tar med meg fra høyeste klasse på Lufthansa inn til landet.

sabergum
18-01-2018, 19:46
Air India? Har booket en reise med CT til India, og tenkte å ha endelig destinasjon til en mindre flyplass. I KVStools får jeg opp sinnsykt mange AI-flyvninger på award, i alle klasser. Men da jeg ringte CT fikk jeg vite at Eurobonus-tilgangen til det meste av AI-billetter er blokkert.

Har noen erfaring med å få brukt eurobonus-poeng til å fly med Air India? Jeg skal bare fly en time videre fra Dehli, og da er det litt kjedelig å kjøpe en egen billett for dette, uten godene jeg tar med meg fra høyeste klasse på Lufthansa inn til landet.

Har samme erfaring, masse AI-flights både i KVS Tool og på United, men CT-telefonen klarer ikke å booke de.

SAS_flyer
18-01-2018, 21:25
Har samme erfaring, masse AI-flights både i KVS Tool og på United, men CT-telefonen klarer ikke å booke de.Samme erfaring.

Gizmoo
18-01-2018, 22:12
Samme erfaring.

Takk for svar, begge to. Dette var bedrøvelig, og underlig. Hørte at disse billettene er tilgjengelige for United-kunder og gjennom andre bonusprogrammer enn Eurobonus.

SpotOn
20-01-2018, 13:09
Er det noen som sitter på en e-post adresse som kan brukes for å sjekke ut en CT-routing? Tenkte å fyre avgårde et forslag fra KVS for å høre om det var bookbart (orker ikke sitte timesvis i telefon hvis det kan unngås...).

Tar gjerne imot PM.

Dag Viking
20-01-2018, 18:37
Er det noen som sitter på en e-post adresse som kan brukes for å sjekke ut en CT-routing? Tenkte å fyre avgårde et forslag fra KVS for å høre om det var bookbart (orker ikke sitte timesvis i telefon hvis det kan unngås...).

Tar gjerne imot PM.

Timevis? Bestilte en tur fredag og alt fra kvs gikk gjennom. Tok vel under 10 min fra jeg tastet nr til turen var booket. Totalt 14 min inkludert setevalg, betaling og trippelsjekk av staving av navn.

SpotOn
20-01-2018, 19:08
Timevis? Bestilte en tur fredag og alt fra kvs gikk gjennom. Tok vel under 10 min fra jeg tastet nr til turen var booket. Totalt 14 min inkludert setevalg, betaling og trippelsjekk av staving av navn.

Det er jo kjempebra.

Jeg lurer likevel på om noen har en e-postadresse.

Chr1st1an
21-01-2018, 00:18
Det er jo kjempebra.

Jeg lurer likevel på om noen har en e-postadresse.

Det finnes ingen e-post til CT kontoret. Jeg spurte senest for 2 dager siden. Tenkte å skrive en litt stygg e-post siden de har klart å fu*ke opp bestillingen med å skrive feil navn. Nå må billetten kansellere og plassene kommer sannsynligvis ikke tilbake.😡

Dag Viking
21-01-2018, 14:41
Det finnes ingen e-post til CT kontoret. Jeg spurte senest for 2 dager siden. Tenkte å skrive en litt stygg e-post siden de har klart å fu*ke opp bestillingen med å skrive feil navn. Nå må billetten kansellere og plassene kommer sannsynligvis ikke tilbake.😡

Ba du de stave navnene fonetisk tilbake til deg?
Navn er viktig at blir riktig, vel verdt å ta seg tid tid å sjekke at det er riktig.

chrisljo
21-01-2018, 17:52

Mulig jeg tar feil, men har inntrykk at feilt navn bare et en re-issue av billet og ingen risiko for tap av plass. Litt gebyr blir det sikkert.

Chr1st1an
21-01-2018, 19:55
Ba du de stave navnene fonetisk tilbake til deg?
Navn er viktig at blir riktig, vel verdt å ta seg tid tid å sjekke at det er riktig.
Ja det gjorde jeg, men klarte å få det feil uansett...

Mulig jeg tar feil, men har inntrykk at feilt navn bare et en re-issue av billet og ingen risiko for tap av plass. Litt gebyr blir det sikkert.
Ikke så lenge det er andre carrier en SAS involvert. CT kontoret sier de ikke får lov til å endre navn på andre leg enn sine egne. Jeg tok derimot saken i egne hender å ringte alle de andre 3, og de gav tillatelse til å endre navnet. Når jeg ringte tilbake til CT så sa de at plassene blir borte om de endrer navn. Vurdere å bare la de prøve på det. Og heller bare satse på at plassene åpner seg igjen ila de neste månedene. Tør iallfall ikke å la billetten stå med etternavnet stavet feil..

Dag Viking
21-01-2018, 20:26
Tydelig at noen har lest feil eller noen har hørt dårlig etter. Fikk spesifikt beskjed om å sjekke at navn var stavet riktig og ringe tilbake samme dag dersom noe var feil. Kanskje det er lettere å rette opp før reisen blir billettert?
Har i alle fall aldri hatt noe som helst problemer med hverken CT eller alle DM reisene, alt ble som planlagt.

sabergum
22-01-2018, 11:09
Er det noen som har klart å booke bonusbilletter på AI (Air India) fra SAS i det hele tatt? Virker rart at de ikke er tilgjengelige for SAS, når AI er *A og de kan bookes hos United.

eql1zr
23-01-2018, 08:27
Er det noen som har klart å booke bonusbilletter på AI (Air India) fra SAS i det hele tatt? Virker rart at de ikke er tilgjengelige for SAS, når AI er *A og de kan bookes hos United.Jeg fikk booket utreise med AI i forrige uke. For returen klarte de ikke å finne ledige seter, selv om jeg fant ledige seter med AI i Expertflyer.

Endte opp med å booke enveisbillett og sikre meg utreise og skal prøve å endre til tur/retur senere.

SudCaravelle
23-01-2018, 09:53

Fremdeles helt tørke for "alle datoer" med LH First til BKK.

Vi har nå LHR-BKK i TG First og returen er "dessverre" BKK-FRA i TG Business.

Det popper heller ikke opp noen spennende returer i Thai First (drar fra BKK 12 Mars)

TriStar
23-01-2018, 10:22
Det popper heller ikke opp noen spennende returer i Thai First (drar fra BKK 12 Mars)

Har du sjekket Asiana F på returen? 15-16. mars har jeg følgende routing:

BKK-HKG TG F
HKG-ICN OZ C
ICN-FRA OZ F suites
FRA-OSL LH C

Booket for ca 3 uker siden. Var tilgjengelig på flere datoer da.

Chr1st1an
23-01-2018, 15:53

Har du sjekket Asiana F på returen? 15-16. mars har jeg følgende routing:

BKK-HKG TG F
HKG-ICN OZ C
ICN-FRA OZ F suites
FRA-OSL LH C

Booket for ca 3 uker siden. Var tilgjengelig på flere datoer da.

Er det så mye bedre med F enn Biz på de strekkene at det er verdt de ekstra 50’ poeng?
Jeg har ikke drøssevis av poeng, men klarer som regel å tjene opp ca 150-200’ per år. Med de 140’ jeg brukte nå klarer jeg en CT tur til ila året også. Om jeg svir av 50’ ekstra nå så klarer jeg nok ikke nye 140’ frem til høsten....

Har en booking; cph-Bkk-nrt TG biz og Nrt-icn-fra med Asiana i biz. Det er derimot ledig i F på to av strekkene. Flyr med samboer og en på 4 mnd. Dama er litt skeptisk til å bruke de ekstra 50’ på «bare» en større sitteplass..... Det å bli kjørt ut til flyet er liksom ikke så viktig.
Hva tenker folket?

TriStar
23-01-2018, 17:10
Med kun en reisende og greit med poeng blir merkostnaden «bare» 25 K poeng. Med en del poeng på konto synes jeg det er vel benyttede poeng. Med reisefølge blir jo kostnaden høyere, og med dagens lieflat bizstoler lider man ingen nød i C heller... Og ikke bra å la damene bli vant med å fly F[emoji6]

SudCaravelle
23-01-2018, 19:45
Er det så mye bedre med F enn Biz på de strekkene at det er verdt de ekstra 50’ poeng?
Jeg har ikke drøssevis av poeng, men klarer som regel å tjene opp ca 150-200’ per år. Med de 140’ jeg brukte nå klarer jeg en CT tur til ila året også. Om jeg svir av 50’ ekstra nå så klarer jeg nok ikke nye 140’ frem til høsten....

Har en booking; cph-Bkk-nrt TG biz og Nrt-icn-fra med Asiana i biz. Det er derimot ledig i F på to av strekkene. Flyr med samboer og en på 4 mnd. Dama er litt skeptisk til å bruke de ekstra 50’ på «bare» en større sitteplass..... Det å bli kjørt ut til flyet er liksom ikke så viktig.
Hva tenker folket?

Det er vel litt smak og behag, men det er jo like mange poeng opp fra monkey til business som fra business til first. En first billett koster vel fort det dobbelte av en business billett så for meg er det et meget enkelt valg. Jeg synes også totalopplevelsen på first er en totalt annen verden en ganske så vanlig business-tur.

Chr1st1an
23-01-2018, 22:16
Takk til begge for synspunkter. Jeg skal se an når det nærmer seg avreise om det blir aktuelt å oppgradere.

Eirik
24-01-2018, 03:00

En del ledig i Thai First BKK-MUC nå i helgen/ neste uke, så mulig det åpner seg nærmere avreise.

Gizmoo
26-01-2018, 15:13
Hei!

Jeg trenger litt hjelp med å skjønne hva som skjer med tilgangen på bonusbilletter hos SAS. Er sølv-medlem, og prøvde å finne noe til Tokyo i business i 2018...finner ingenting. I alle fall ingen sannsynlig t/r. Er det slik at SAS legger ut billetter en viss tid før reisedato, er det derfor det ikke er noe som helst ledig til høsten? Bør jeg droppe Tokyo helt hvis jeg skal bestille 4 billetter i C på bonuspoeng? Finner ikke svar uten videre ved å søke, derfor spør jeg nå, selv om jeg antar dette er et nybegynnerspm.

Har forresten fått til å booke F med Lufthansas A380 til Delhi, det var ingen sak å få til. (Bortsett fra at jeg lærte at Air India er nærmest umulig å få flydd med på poeng).

vbirk
26-01-2018, 15:55
Hei!

Jeg trenger litt hjelp med å skjønne hva som skjer med tilgangen på bonusbilletter hos SAS..

Du får grei oversikt her, om det hjelper:

https://travelhacks.azurewebsites.net/Home/List

Gizmoo
26-01-2018, 16:11

Tusen takk! Men ser ut til at jeg kan glemme å ta med hele familien (4 stk) på C...

Someone
26-01-2018, 23:08
Tusen takk! Men ser ut til at jeg kan glemme å ta med hele familien (4 stk) på C...

4 er nok veldig vanskelig å få til.

Men slippes billetter til Tokyo stadig. De gamle sikret seg nylig 2 i C tur retur Tokyo høsten 2018

Chr1st1an
27-01-2018, 06:43

Vi drar 4 stk i C til Tokyo i juni. Var ingen problem å få tak i billetter så lenge du velger andre enn SAS i *A. Da blir det vel og merke en del ekstra poeng om du ikke har 2x CT. Vi booket bare i to omganger siden det sjeldent er mer enn 2 ledig på de ulike strekkene om gangen.

Gizmoo
28-01-2018, 00:24
Vi drar 4 stk i C til Tokyo i juni. Var ingen problem å få tak i billetter så lenge du velger andre enn SAS i *A. Da blir det vel og merke en del ekstra poeng om du ikke har 2x CT. Vi booket bare i to omganger siden det sjeldent er mer enn 2 ledig på de ulike strekkene om gangen.

Jepp, tanken var å fly i C med SAS kun fordi det er så mye billigere som eurbonus-medlem, både i avgifter og poeng. Hadde fått med begge barna for 50.000 poeng med CT. Men ser jo at det er et enormt utvalg reiser om jeg går for andre i *A, så da får jeg spare opp litt flere poeng og velge en litt billigere destinasjon poengmessig, (da jeg brant opp en del poeng på kommende India-reise).

EK 007
28-01-2018, 12:55

Jøss, hva slags side er dette?
Informasjonen jeg fikk derifra stemte jo overens med hva som var tilgjengelig på sas.no...

EK 007
28-01-2018, 13:14
Er det et SAS IT-problem eller burde jeg bli bekymret over at Companion Ticket-knappen er borte på profilen min?
Jeg har også SAS Mastercard Premium, og heller ikke den "knappen" viser, men hvis jeg prøvebooker en reise i Plus eller Business, så trekker den automatisk fra rabatten, uten at den linjen som tidligere kom opp øverst på skjermen viste, den hvor det stod "Kampanje tilgjengelige" eller noe i den duren.

Jeg er jo såklart mer bekymret for at ikke CT-knappen viser. Jeg opptjente CT i september, så den burde jo vise.

Er det andre her som har problemer med CT-knappen for tiden?

Jeg brukte min CT opptjent 2016 i november 2017, så på det tidspunktet jeg booket på telefon via Tallinn, hadde jeg to CT-kvoter. Er det årstall på CTene, slik at hun agenten kan ha brukt 2017-CTen for min reise, og at 2016-CTen dermed gikk ut på dato ved årskiftet nylig?

(Huff, for noen i-landsproblemer som oppstår av og til....)

egat123
28-01-2018, 15:10
Hei.. oppnådde CT 16.12.2017 .. når kan man forvente pappirer i posten å aktivert på sas.no? :)

Eriksan
29-01-2018, 10:11
Hei.. oppnådde CT 16.12.2017 .. når kan man forvente pappirer i posten å aktivert på sas.no? :)

Hvis du passerte 100K i omsetning 16.12.2017 så bør CT bli generert 01.02.2018, altså én måned etter første månedsskifte med 100K i omsetning. Dette er min erfaring over flere år og senest bekreftet her i slutten av 2017.

Log in på sas.no etter 1. februar og test å booke bonusreise og se om tilbudet med CT dukker opp øverst. CT i posten kommer gjerne en ukes tid inn i måneden.

3cseat
29-01-2018, 10:15
Hvis du passerte 100K i omsetning 16.12.2017 så bør CT bli generert 01.02.2018, altså én måned etter første månedsskifte med 100K i omsetning. Dette er min erfaring over flere år og senest bekreftet her i slutten av 2017.

Log in på sas.no etter 1. februar og test å booke bonusreise og se om tilbudet med CT dukker opp øverst. CT i posten kommer gjerne en ukes tid inn i måneden.

Jeg har samme erfaring

egat123
29-01-2018, 10:24
Takker for svar :)

tdb
31-01-2018, 11:18
Jeg er booket på TG659, ICN-BKK i april i First. Denne er endret til A350 uten First. Jeg har ennå ikke fått skriftlig beskjed om dette enda, men har sett det i bookingen selv.

Jeg har veldig lyst til å booke om til ICN-KIX-BKK for å få First flyvningen. Jeg vil da derimot få 9 sektorer på bookingen. Vet dere om Tallin godtar dette som «kompensasjon» for ufrivillig nedgradering, eller må jeg bite tenna i sammen og lide meg gjennom flyvningen i Business class?

SudCaravelle
02-02-2018, 13:50

Jeg gir meg ikke med denne turen og håper svarene jeg eventuelt får kan hjelpe andre.

Jeg "sliter" fremdeles veldig med returen og taktikken der. Vi har BKK-FRA-OSL i Business med Thai, men har jo "betalt" for første.

Hva kan jeg regne med? Retur fra BKK er 11 eller 12 Mars (må være på OSL senest kvelden 12te)

Ser ut som Lufthansa har fremdeles null First (eller C for den saks skyld) 14 dager før noen datoer (pinlig, men sjekker hver morgen)

Er det noen routing østover som er lettere å få? Ingen per i dag for 11 mars. Er det LAX, ORD eller lignende man burde søke seg frem til på United.com?

Er det noen spennende rute jeg burde ha klar nøyaktig 14 dager før den 11te før jeg ringer SAS hvor jeg har størst sjanse for i det minste ett legg i First? (helst Lufthansa)

Det var ledig BKK-DEL-FRA-OSL i First i en time, men rakk ikke booke før en annen luring hadde snappet det opp..

Hjelp meg da..

Upsaker
02-02-2018, 20:54
Jeg er booket på TG659, ICN-BKK i april i First. Denne er endret til A350 uten First. Jeg har ennå ikke fått skriftlig beskjed om dette enda, men har sett det i bookingen selv.

Jeg har veldig lyst til å booke om til ICN-KIX-BKK for å få First flyvningen. Jeg vil da derimot få 9 sektorer på bookingen. Vet dere om Tallin godtar dette som «kompensasjon» for ufrivillig nedgradering, eller må jeg bite tenna i sammen og lide meg gjennom flyvningen i Business class?

Så lenge du får snakke med en svenske så går det fint.

oyvindbj
13-02-2018, 19:19
Etter å ha latt 2 tidligere CT gå ut på dato, har jeg kommet frem til at i år må jeg komme meg avgårde på langtur igjen.

Prøver å finne tur fra OSL til HNL 19-21 Mars med retur 4-7 April. Ved bruk av united.com finner jeg SAS+UA tur i biz disse datoene, men ikke ved bruk av KVS tool. Signa nettopp opp for KVS for å se om jeg kunne finne en mer eksotisk booking enn SAS/UA, men er ikke helt stødig i hvordan man søker.

Liker gjerne å ha alternativene for routing klar når jeg ringer til Tallinn.

Noen som klarer finne noe med SAS/LH/LX på aktuelle datoer i biz? Kanskje til og med F over atlanteren?

sabergum
19-02-2018, 20:14
Er det noen som vet om LH pleier å slippe flere C-seter nærmere avreise? Har en CT KRS-OSL-FRA-SAN og retur, men på FRA-SAN er det (foreløpig) kun ledig i Y. Utreise i slutten av mars. Har det at ruta ellers er i C og at det er betalt poengpris for C noe å si for sjansen for å bli oppgradert ved avreise?

Chr1st1an
20-02-2018, 11:46
Jeg gir meg ikke med denne turen og håper svarene jeg eventuelt får kan hjelpe andre.

Jeg "sliter" fremdeles veldig med returen og taktikken der. Vi har BKK-FRA-OSL i Business med Thai, men har jo "betalt" for første.

Hva kan jeg regne med? Retur fra BKK er 11 eller 12 Mars (må være på OSL senest kvelden 12te)

Ser ut som Lufthansa har fremdeles null First (eller C for den saks skyld) 14 dager før noen datoer (pinlig, men sjekker hver morgen)

Er det noen routing østover som er lettere å få? Ingen per i dag for 11 mars. Er det LAX, ORD eller lignende man burde søke seg frem til på United.com?

Er det noen spennende rute jeg burde ha klar nøyaktig 14 dager før den 11te før jeg ringer SAS hvor jeg har størst sjanse for i det minste ett legg i First? (helst Lufthansa)

Det var ledig BKK-DEL-FRA-OSL i First i en time, men rakk ikke booke før en annen luring hadde snappet det opp..

Hjelp meg da..

Ser ikke ut til at du får noe hjelp her... hehe.
Jeg kan ikke bidra så veldig mye, men har prøvd å finne routinger i samme området selv. Du kan ikke ta veien via ICN og First fra ICN til et sted i europa da?

Chr1st1an
20-02-2018, 11:48
Er det noen som vet om LH pleier å slippe flere C-seter nærmere avreise? Har en CT KRS-OSL-FRA-SAN og retur, men på FRA-SAN er det (foreløpig) kun ledig i Y. Utreise i slutten av mars. Har det at ruta ellers er i C og at det er betalt poengpris for C noe å si for sjansen for å bli oppgradert ved avreise?

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet 100%, men man blir vel adri oppgradert om man flyr på en CT. Da blir det den klassen man er booket i. Om det er fult i de ulike klassene så oppgraderer man vel sannsynligvis en betalende reisende.

SudCaravelle
21-02-2018, 15:25

Hjelp meg da..

Da var det 14 dager før og vi fikk justert litt på utreisen og det ble:

OSL-FRA LH A320 Business
FRA-DEL LH A380 First (og to timer på Dehli Airport)
DEL-BKK TG B787 Business

Egentlig ikke en ille rute da man forlater OSL 10.00 og lander lokal tid 09.00

Noen som har noen erfaring med First til DEL? Skjer det noe spennende der?

Eller noen som vet om en bedre rute?

Takker.

Dag Viking
21-02-2018, 16:48
Da var det 14 dager før og vi fikk justert litt på utreisen og det ble:

OSL-FRA LH A320 Business
FRA-DEL LH A380 First (og to timer på Dehli Airport)
DEL-BKK TG B787 Business

Egentlig ikke en ille rute da man forlater OSL 10.00 og lander lokal tid 09.00

Noen som har noen erfaring med First til DEL? Skjer det noe spennende der?

Eller noen som vet om en bedre rute?

Takker.

Kanskje lurt å spesifisere antall reisende og ønsket dato for utreise og hjemreise når du ber om hjelp , ikke bare quote dine gamle innlegg der det heller ikke er informert om dette.

SudCaravelle
21-02-2018, 17:29
Kanskje lurt å spesifisere antall reisende og ønsket dato for utreise og hjemreise når du ber om hjelp , ikke bare quote dine gamle innlegg der det heller ikke er informert om dette.

Takker - 2 pax - 7 mars til 11/12 mars - Bangkok

SudCaravelle
22-02-2018, 09:57
Noen her som opplever at svenskene på CT telefonen synes at det er greit å fly via USA til Asia men de østeuropeiske mener det er totalt umulig?

jonkebassen
22-02-2018, 10:07
Noen her som opplever at svenskene på CT telefonen synes at det er greit å fly via USA til Asia men de østeuropeiske mener det er totalt umulig?

Jeg fikk hvertfall gjennom reise via USA til Asia med LH F og ANA F med svenskene.

SudCaravelle
22-02-2018, 10:17
Jeg fikk hvertfall gjennom reise via USA til Asia med LH F og ANA F med svenskene.

Det var det jeg prøvde å forklare Igorina. Jeg nevnte at flere har gjort dette før og at hennes svenske kollegaer er med på det. Hun ble bare sur til slutt og plutselig var det ikke en ledig billett til noe som helst sted i noen som helst klasse :D

Chr1st1an
22-02-2018, 10:56

Jeg prøvde meg på Norge-Europa-Canada-Japan-Seoul-Tyskland-Norge.
Det var ikke mulig selv med en svenske. Måtte ta det opp med ledelsen på CT og svaret var at det finnes en kortere rute, og da må man ta den.
Kan være det kunne løst seg om jeg fløy tilbake samme vei, men da blir det jo ikke jorden rundt. 🤓

jonkebassen
22-02-2018, 11:39
Det var det jeg prøvde å forklare Igorina. Jeg nevnte at flere har gjort dette før og at hennes svenske kollegaer er med på det. Hun ble bare sur til slutt og plutselig var det ikke en ledig billett til noe som helst sted i noen som helst klasse :D

Tror nok det er det dummeste man kan gjøre. Ikke nødvendigvis for seg selv, men for alle andre som kommer etterpå. Hvis man bare spiller inn ruten som om det er verdens mest naturlige ting å fly til Japan via USA så går det som regel fint, og ingen stusser noe mer på det. Det eneste min svenske reagerte på var at jeg hadde like lang tid i LA som jeg hadde i Tokyo, som var min endelige destinasjon.

Dag Viking
22-02-2018, 11:59
Takker - 2 pax - 7 mars til 11/12 mars - Bangkok

Vi som er her inne liker jo gjerne litt odde reiseruter, men reisefølget liker det oftest så enkelt og direkte som mulig.
Ser det er ledig OSL-LHR-BKK 7 mars med Thai 388 i F. Thai er jo ikke i nærheten av LH, men mellomlanding på natta i DEL er langt fra optimalt. Det ser sikkert bra ut på papiret, men tipper du angrer når du må ut av 1.kl setet ditt på et tidspunkt du helst skulle sovet.

SudCaravelle
22-02-2018, 12:55
Vi som er her inne liker jo gjerne litt odde reiseruter, men reisefølget liker det oftest så enkelt og direkte som mulig.
Ser det er ledig OSL-LHR-BKK 7 mars med Thai 388 i F. Thai er jo ikke i nærheten av LH, men mellomlanding på natta i DEL er langt fra optimalt. Det ser sikkert bra ut på papiret, men tipper du angrer når du må ut av 1.kl setet ditt på et tidspunkt du helst skulle sovet.

Jeg ser den Viking. Vi hadde opprinnelig den flighten (TG fra LHR) men liker Lufthansa opplevelsen med Frankfurt-terminalen og maten om bord så mye bedre at vi ofret dette. Delhi er det eneste ledige så langt med Lufthansa så vi får ta baksmellen den morgenen og eventuelt knipse en Imovane på Thai-flighten.

Jeg får logge meg på United hver morgen til vi drar.

Mekum
24-02-2018, 14:25
Vet ikke om det er mulig å besvare dette, men er det noen her som vet sånn ca hva en tur fra Oslo til Auckland bør koste i EB-poeng, i økonomi / business?

Har ca 200 000 EB poeng og en companion ticket som brenner i lomma, vurderer tur rundt juletider 2018.

funkenstein
24-02-2018, 15:17
Vet ikke om det er mulig å besvare dette, men er det noen her som vet sånn ca hva en tur fra Oslo til Auckland bør koste i EB-poeng, i økonomi / business?

Har ca 200 000 EB poeng og en companion ticket som brenner i lomma, vurderer tur rundt juletider 2018.

https://www.flysas.com/en/uk/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/

Så skal vel bli 180k for to i biz, evt 90k dersom du reiser alene på CT'en.

SudCaravelle
26-02-2018, 09:46
Da jubler flynerden en kald mandag morgen (mye mas på meg, men håper noen kan bruke informasjonen til sine CT)

Returen er nå i boks og det ble en konge-tur (for nerder, kona mente jeg var som svenskene sier - efterbliven...)

Turen er nå låst og som følger:

OSL-FRA - Lufthansa A320 Business
FRA - DEL - Lufthansa A380 First
DEL - BKK - Thai 787 Business.

Fire hele dager på Peninsula

BKK - PEK - Thai A330 Business
PEK - HND - ANA B787 Business
HND - FRA - Lufthansa 747-8 First
FRA - OSL - Lufthansa A320 Business

Det er mye CO2 og Champagne for Kiwi grønsakende det..

Og det er fremdeles nesten innenfor hva kona godtar som langhelg da man reiser onsdag morgen og hjemme igjen mandag kveld.

Og da noen enkle spørsmål:

* Når en av strekkene er First på samme billetten, har man da first class lounge adgang på BKK og PEK?

* Vil det bli noen spesialbehandling når man lander på HND med ANA C og skal videre med LH First?

Gleder meg som en firfisle.

Scribble
26-02-2018, 10:02

Hadde en lignende variant som jeg brant meg på (ANA 787 HND-PEK og skulle over i LH First PEK-FRA). Ble forsinket avgang fra HND pga. problemer/forsinkelser i PEK og dermed ville vi ikke rekke connection i PEK, som i utgangspunktet var god - 2 timer. Endte med ANA business hjem igjen. Dette er jo noe som kan skje enhver reise, men har skjønt det sånn at det skjer ekstra ofte i PEK, så pass på at dere har godt med tid mellom flyvningene der.

flugger
26-02-2018, 10:48
Da jubler flynerden en kald mandag morgen (mye mas på meg, men håper noen kan bruke informasjonen til sine CT)

Returen er nå i boks og det ble en konge-tur (for nerder, kona mente jeg var som svenskene sier - efterbliven...)

Og det er fremdeles nesten innenfor hva kona godtar som langhelg da man reiser onsdag morgen og hjemme igjen mandag kveld.

* Når en av strekkene er First på samme billetten, har man da first class lounge adgang på BKK og PEK?

* Vil det bli noen spesialbehandling når man lander på HND med ANA C og skal videre med LH First?

Så kult. Fikk du god deal på Peninsula? Forventer TR... 😎

SudCaravelle
26-02-2018, 11:01
Så kult. Fikk du god deal på Peninsula? Forventer TR... ��

Jeg skal lage en liten live-rapport tenkte jeg.. Er vel ca 40 timer i luften.

Peninsula var ikke så galt - 2.200 per rom per natt og da litt bedre Balcony Room med full frokost.

FlyingDutchman
27-02-2018, 13:32

Takket være denne lenken fant og bestilte jeg en tur til Hong Kong i C... men det virker som gleden av et supert verktøy som dette var kortvarig, nå får jeg opp:

"An error occurred while starting the application.
.NET Core 4.6.26020.03 X86 v4.0.0.0 | Microsoft.AspNetCore.Hosting version 2.0.0-rtm-26452 | Microsoft Windows 10.0.14393 | Need help?"

Chriscross
27-02-2018, 13:57

Det er mye CO2 og Champagne for Kiwi grønsakende det

Hvor mye handler du egentlig på Kiwi????

Chriscross
27-02-2018, 13:58
Noen måte å få snakke med svensker fremfor Øst-Europa når en booker? Eller må en ringe igjen, igjen og ogjen?

SudCaravelle
27-02-2018, 15:34
Noen måte å få snakke med svensker fremfor Øst-Europa når en booker? Eller må en ringe igjen, igjen og ogjen?

Den virker faktisk helt hipp som happ... Noen av disse svenske jentene er svært flinke og løsningsorienterte.

SudCaravelle
27-02-2018, 15:36
Hvor mye handler du egentlig på Kiwi????

He he.. Med tre barn og forkjærlighet for mat så blir det mye Meny, Kiwi og Jacobs. Ser at jeg har dratt inn 436.000 eurobonuspoeng siste 12 månedene hvorav kun 60.000 er på fly :D

LN-JAV
27-02-2018, 16:09
Akkurat booket årets CT.
OSL-ZRH-BKK med LX (773) og retur med TG 773 BKK-FRA-OSL.
140k poeng og 6000,- for 2.

Koster det alltid så mye i fuel surcharge når man flyr med *A?

darkcho
27-02-2018, 16:17
Ja, du kan regne med 2500-3500kr pr person i fuel surcharge med *A.

magnusant
27-02-2018, 22:09
Den virker faktisk helt hipp som happ... Noen av disse svenske jentene er svært flinke og løsningsorienterte.

Jeg har booket og ombooket tilsammen tre ganger her siden midt januar. Alltid fått svensk service.
Kan det være noe med status? Pappa booket også rett før nyttår, fikk også svenske, også EBG.

Chr1st1an
28-02-2018, 12:57
Jeg har booket og ombooket tilsammen tre ganger her siden midt januar. Alltid fått svensk service.
Kan det være noe med status? Pappa booket også rett før nyttår, fikk også svenske, også EBG.

Har også ringt CT telefonen ca 5-7 ganger siden desember, og kun fått svensker. Det har nok ingenting med status å gjøre.

Eriksan
01-03-2018, 10:40
Akkurat booket årets CT.
OSL-ZRH-BKK med LX (773) og retur med TG 773 BKK-FRA-OSL.
140k poeng og 6000,- for 2.

Koster det alltid så mye i fuel surcharge når man flyr med *A?

Fuel surcharge med *A er EUR 116 per vei som med dagens kurs utgjør ca. 2300 kr t/r. I tillegg kommer flyplassavgifter, det er fort 200+ kr per flyplass.

Dag Viking
01-03-2018, 11:00

Kul rute det. Du reiser vel ikke fra BKK samme dato som du har F-flighten hjem, og da skal du på papiret ikke ha tilgang. Er ikke sikker på om du hadde hatt tilgang uansett, siden du har biz ut fra BKK. Jeg fikk i alle fall ikke F-lounge i BKK for noe tilsvarende for noen år siden, men ting endrer seg jo.
Det er jo bare å prøve, men får ikke noe verre enn et høflig nei.

Jeg tror heller ikke du kan vente deg noen særbehandling som transfer på HND, selv om du skal ut med F. Jeg har kun fått eskorte og dill når jeg har sjekket inn på F-avreiseflyplassen, ikke når jeg har vært i transfer. Men du blir sikkert henta i loungen på HND, LH pleier være gode på slikt.

Du har vel alt sjekka meny på både ut- og hjemreise, og vet hva du har å glede deg til både på tallerken og i glasset?

SudCaravelle
01-03-2018, 19:05
Kul rute det. Du reiser vel ikke fra BKK samme dato som du har F-flighten hjem, og da skal du på papiret ikke ha tilgang. Er ikke sikker på om du hadde hatt tilgang uansett, siden du har biz ut fra BKK. Jeg fikk i alle fall ikke F-lounge i BKK for noe tilsvarende for noen år siden, men ting endrer seg jo.
Det er jo bare å prøve, men får ikke noe verre enn et høflig nei.

Jeg tror heller ikke du kan vente deg noen særbehandling som transfer på HND, selv om du skal ut med F. Jeg har kun fått eskorte og dill når jeg har sjekket inn på F-avreiseflyplassen, ikke når jeg har vært i transfer. Men du blir sikkert henta i loungen på HND, LH pleier være gode på slikt.

Du har vel alt sjekka meny på både ut- og hjemreise, og vet hva du har å glede deg til både på tallerken og i glasset?

Det blir en "god" rute dette ja. Rart med det, men gleder meg nesten mest til ANA da denne er ny for meg og ganske eksotisk.

Det spøker nok for Thai First loungen men vi f[r ta det igjen på HND / den synes jeg er en av de bedre.

Selvfølgelig er menyene snoket grundig igjennom som seg hør og bør :D og ble litt "skuffet" da jeg så at "Norwegian skrei" som var på februar menyen så det blir nok indisk og japansk etter rognen.

Vinemenyen er vippet over til min søster for kommentar da hun er fra Somalia eller sommelier som de kaller det.

Dag Viking
01-03-2018, 19:10
Det blir en "god" rute dette ja. Rart med det, men gleder meg nesten mest til ANA da denne er ny for meg og ganske eksotisk.

Det spøker nok for Thai First loungen men vi f[r ta det igjen på HND / den synes jeg er en av de bedre.

Selvfølgelig er menyene snoket grundig igjennom som seg hør og bør :D og ble litt "skuffet" da jeg så at "Norwegian skrei" som var på februar menyen så det blir nok indisk og japansk etter rognen.

Vinemenyen er vippet over til min søster for kommentar da hun er fra Somalia eller sommelier som de kaller det.
Er forrrsten vinmenyen fra februar som ligger ute ennå. Mars kommer sikkert snart. Rødvinene i februar var (veldig)gode alle sammen, jeg hadde problemer med å velge hvem jeg ville ha påfyll av.

jonkebassen
01-03-2018, 19:26

Norwegian Skrei var faktisk utrolig god når jeg flydde MUC - LAX.

Samtidig synes jeg First Class-loungen på HND var kjedlig. God champagne og alt det, samt kul øl-tappekran, men ellers småtrist.

SudCaravelle
01-03-2018, 20:17
Er forrrsten vinmenyen fra februar som ligger ute ennå. Mars kommer sikkert snart. Rødvinene i februar var (veldig)gode alle sammen, jeg hadde problemer med å velge hvem jeg ville ha påfyll av.

Pleier de å forandre mye på vinkartet fra måned til måned?

sabergum
01-03-2018, 23:50
Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet 100%, men man blir vel adri oppgradert om man flyr på en CT. Da blir det den klassen man er booket i. Om det er fult i de ulike klassene så oppgraderer man vel sannsynligvis en betalende reisende.

Spørsmålet er egentlig om det er noen sjans for å få oppgradering i gate når jeg har betalt poengpris for C (for hele reisen), men det ikke var ledig i C på den ene flighten.

Dag Viking
02-03-2018, 00:10
Pleier de å forandre mye på vinkartet fra måned til måned?

Ja. Januar kontra februar var vel 4 nye røde og 4 nye hvite. Samme champagne. Dog var en rød i januar og en i februar kjenninger fra tidligere turer.

SudCaravelle
04-03-2018, 16:00
Ja. Januar kontra februar var vel 4 nye røde og 4 nye hvite. Samme champagne. Dog var en rød i januar og en i februar kjenninger fra tidligere turer.

Hvor mange ganger i døgnet kan man sjekke om de har lagt ut vinlisten for mars før det kan klassifiseres som borderline?

https://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/16/media_355951616.pdf

sabergum
13-03-2018, 10:28
Da har jeg fått brukt årets CT til å booke meg en liten påsketur. Aldri prøvd business interkontinentalt før, så dette blir spennende.

Reiseruten:
27MAR WF276 KRS-CPH, Q400
28MAR SK501 CPH-LHR, A320, SAS Plus
28MAR UA26 LHR-DEN, 787-8, United Polaris
28MAR UA710 DEN-SAN, 737-800, United First

02APR LH467 SAN-FRA, A340, Business
03APR LH862 FRA-OSL, A320, Business
03APR SK227 OSL-KRS, 737-800, SAS Plus

Kan ikke love noen tripreport, men svarer gjerne på spørsmål om produktene :-)

Kan forresten også bekrefte at CT-telefonen nå tillater open jaw, iallfall for LAX/SAN.

Sundet81
18-03-2018, 09:19
Da har jeg fått brukt årets CT til å booke meg en liten påsketur. Aldri prøvd business interkontinentalt før, så dette blir spennende.

Reiseruten:
28MAR UA26 LHR-DEN, 787-8, United Polaris

Uniteds bizprodukt har fått noen mildest talt lunkne anmeldelser, så jeg ville ha forsøkt å komme med noe annet, hvis mulig. Men, da igjen, å oppdrive Biz-billetter over dammen i påsken er en bragd i seg selv, så det er neppe så mye annet å finne. Vær i alle fall forberedt på at Uniteds Polaris-produkt kan være så som så. Det samme kan vel sies om Luftwaffe, men jeg tror nok uansett du skal klare deg :-)

Sundet81
19-03-2018, 09:20
Hva i alle dager skjer med CT-telefonen for bestillinger med *A? 119 minutter estimert ventetid! Her måtte det da i det minste gå an å gi en perk for EBD/EBG?

SAS_flyer
19-03-2018, 10:31
Hva i alle dager skjer med CT-telefonen for bestillinger med *A? 119 minutter estimert ventetid! Her måtte det da i det minste gå an å gi en perk for EBD/EBG?Stod 90 min drøjt nå. Nummer 1 nå.

Polaris
19-03-2018, 10:43
Er ikke typ alle som ringer til CT-telefonen *A-gull eller diamond? :p

Someone
19-03-2018, 11:14
Er ikke typ alle som ringer til CT-telefonen *A-gull eller diamond? :p

Nei, ikke nødvendigvis

3cseat
19-03-2018, 13:28
Bestilte årets CT tur for ca en uke siden. Ca 20 min ventetid, og betjent av en svenske, det er vel ikke så værst. Måtte dog insistere litt for å få den routing jeg ville ha, men ellers fungerte det bra. Fikk undskyldning om at han ikke fikk opp den routing jeg ba om, men da jeg ba han skjekke igjen, fikk han det til. Hadde skjekket på United award travel på forhånd, så visste dette var mulig, og at det var ledige plasser

Så endte opp med

OSL - LHR med SAS plus
LHR - ICN med Asiana business
ICN - SYD med Asiana business

retur
SYD - PEK med Air China business
PEK - CPH med SAS business
CPH - OSL med SAS plus

litt lang layover i PEK, men det kan jeg leve med. Noen anbefalinger om hvilken lounge som anbefales i PEK? Trenger en dusj og noen gode stoler. God mat og drikke er også bra.

SAS_flyer
19-03-2018, 21:42
Bestilte årets CT tur for ca en uke siden. Ca 20 min ventetid, og betjent av en svenske, det er vel ikke så værst. Måtte dog insistere litt for å få den routing jeg ville ha, men ellers fungerte det bra. Fikk undskyldning om at han ikke fikk opp den routing jeg ba om, men da jeg ba han skjekke igjen, fikk han det til. Hadde skjekket på United award travel på forhånd, så visste dette var mulig, og at det var ledige plasser

Så endte opp med

OSL - LHR med SAS plus
LHR - ICN med Asiana business
ICN - SYD med Asiana business

retur
SYD - PEK med Air China business
PEK - CPH med SAS business
CPH - OSL med SAS plus

litt lang layover i PEK, men det kan jeg leve med. Noen anbefalinger om hvilken lounge som anbefales i PEK? Trenger en dusj og noen gode stoler. God mat og drikke er også bra.Air China loungen har noen enkle soverom og ok dusj. Mat er dog så som så.

trondove
20-03-2018, 10:05
United Polaris i Dreamliner er supert, har flydd det LAX-LHR, United på gammelt materiell er ikke strålende, 2X4X2 på business og slitte seter.

3cseat
20-03-2018, 16:30
Air China loungen har noen enkle soverom og ok dusj. Mat er dog så som så.

Så kanskje det beste er air China først for dusj etc, for så videre til neste lounge. I så tilfelle hvilken burde jeg da velge? Er *gold så kan jo i utgangspunktet velge den jeg ønsker

SAS_flyer
20-03-2018, 20:08
Så kanskje det beste er air China først for dusj etc, for så videre til neste lounge. I så tilfelle hvilken burde jeg da velge? Er *gold så kan jo i utgangspunktet velge den jeg ønskerTror du kun har adgang hos Air China.

saskjell
20-03-2018, 23:22
Jeg booked min CT idag:

OSL-CPH SK Plus
CPH-SIN SQ First
SIN-SYD SQ Business (A380)
MEL-SIN SQ Business
SIN-CPH SQ First
CPH-OSL SK Plus

Jeg valgte nattflygning fra SI til SY pga:
- En hel dag til sightseeing i SIN
- Sparte en dyr hotellnatt i SYD
- Fly A380

Eriksan
21-03-2018, 19:37
Jeg booked min CT idag:

OSL-CPH SK Plus
CPH-SIN SQ First
MEL-SIN SQ Business
SIN-CPH SQ First
CPH-OSL SK Plus

- Fly A380

Fin rute det der :fly

NasseNoff
22-03-2018, 00:06
Jeg booked min CT idag:

OSL-CPH SK Plus
CPH-SIN SQ First
MEL-SIN SQ Business
SIN-CPH SQ First
CPH-OSL SK Plus

- Fly A380

Pent! Kan jeg spørre hvor mange poeng den turen der kostet?

Insomnia4u
22-03-2018, 05:33

Det er vel ingen hemmelighet at det koster 240 000 poeng fra Europa til Australia ;)

saskjell
23-03-2018, 11:31
120000 poeng!

saskjell
23-03-2018, 11:32
Det er vel ingen hemmelighet at det koster 240 000 poeng fra Europa til Australia ;)

Jo, det må være en godt bevart hemmelighet. CT i First til Australia koster 120000 poeng for EN CT.

Insomnia4u
23-03-2018, 15:23
Jo, det må være en godt bevart hemmelighet. CT i First til Australia koster 120000 poeng for EN CT.

Èn CT kan være for opptil to personer, så da vil det være 120 000 ELLER 240 000 totalt.

Someone
02-04-2018, 20:32
Ha ha, da ble fjorårets CT nettopp bestilt, og er uansett ikke lenge til årets trolig kommer. Nå river sikkert endel seg i håret, men brukte den på OSL-BGO-OSL i GO for arvingen og meg, en helg vi uansett skal bort der. Så lite fancy men sparte noen få kroner

zico77
02-04-2018, 20:52

For 1 MED CT. Europa-Sydney =240000 poeng per pers. 2 pers med CT=240000, 1 pers med CT=120000.

trondove
03-04-2018, 08:15
Trenger råd.. Har planlagt reise til New York i slutten av oktober, ser på united.com at det er ledige plasser i biz, men ikke i first. Antar at det ikke slippes billetter i first før nærmere avreise. Er trikset da å booke i biz og så sjekke tilgjengelighet når det nærmer seg, og så avbooke biz og så bestille first?

waytogo74
03-04-2018, 17:26
Er det noen som har forsøkt å booke CT-reise med avreise neste dag? Er det noen skjær i sjøen man bør være klar over eller er det uproblematisk med kort tid mellom booking og avreise? Antar da selvfølgelig visum-fri destinasjon osv.

sabergum
03-04-2018, 20:54
Uniteds bizprodukt har fått noen mildest talt lunkne anmeldelser, så jeg ville ha forsøkt å komme med noe annet, hvis mulig. Men, da igjen, å oppdrive Biz-billetter over dammen i påsken er en bragd i seg selv, så det er neppe så mye annet å finne. Vær i alle fall forberedt på at Uniteds Polaris-produkt kan være så som så. Det samme kan vel sies om Luftwaffe, men jeg tror nok uansett du skal klare deg :-)

United Polaris Business i 787 var helt perfekt; hyggelig betjening, komfortable og romslige seter med massevis av oppbevaringsplass, godt utvalg av film/TV og god 5-retters (!) middag. Det eneste jeg har å utsette var at servicen var lite proaktiv, men spurte man om noe så fikk man det med et smil.

Lufthansa Business vil jeg si havner et hakk under. Trangere seter, dårligere mat og lite oppbevaringsplass, men et hakk bedre på servicesiden.

A-380
04-04-2018, 12:12
Er det noen som har forsøkt å booke CT-reise med avreise neste dag? Er det noen skjær i sjøen man bør være klar over eller er det uproblematisk med kort tid mellom booking og avreise? Antar da selvfølgelig visum-fri destinasjon osv.

Jeg har booket CT reise kun 4 timer før avreise. Gikk knirkefritt det, bortsett fra at dama var rimelig forbanna når jeg sa at jeg stikker til Argentina og Uruguay, snakkes om 10 dager.

view
04-04-2018, 13:24
United Polaris Business i 787 var helt perfekt; hyggelig betjening, komfortable og romslige seter med massevis av oppbevaringsplass, godt utvalg av film/TV og god 5-retters (!) middag. Det eneste jeg har å utsette var at servicen var lite proaktiv, men spurte man om noe så fikk man det med et smil.

Lufthansa Business vil jeg si havner et hakk under. Trangere seter, dårligere mat og lite oppbevaringsplass, men et hakk bedre på servicesiden.

United 787 med disse utdaterte B/E Diamond setene i 2-2-2 konfigurasjon som Continental introduserte på midten av 2000-tallet? Synes ikke de er noe å rope hurra for i dagens marked, ei heller Lufthansa sine 2-2-2 som ikke holder tritt med markedet. Begge er trange og gammeldagse i mine øyne.

Mat og drikke på United business synes jeg er bra, digger Bloody Mary tralla og iskremvogna. Nye United Polaris setet ser knall ut, gleder meg til å teste.

vbirk
23-04-2018, 13:13
Ringte nettopp "Tallin" (Sverige-overflow), og de så åtte *A-bonusseter på LH F rett før jul mens ExpertFlyer så null. Billett utstedt. Men dette gir vel ingen mening..

egat123
23-04-2018, 20:19
Booket CT idag OSL - FRA - JFK / EWR - FRA - OSL biz/F LH. Expertflyer fant kun business, svensken i telefon fant F begge veier.

A-380
24-04-2018, 18:19
Ringte nettopp "Tallin" (Sverige-overflow), og de så åtte *A-bonusseter på LH F rett før jul mens ExpertFlyer så null. Billett utstedt. Men dette gir vel ingen mening..

Hvilken rute var det på? Kjekt å vite hvis en skal prøve å planlegge fremtiden

vbirk
24-04-2018, 18:24
Hvilken rute var det på? Kjekt å vite hvis en skal prøve å planlegge fremtiden

LH510/LH511 FRA-EZE-FRA. Billett ble utstedt.
SAS CT ser også masse ledig på LX92 ZRH-GRU i business. Et ikke ueffent alternativ.

Chr1st1an
24-04-2018, 19:25
LH510/LH511 FRA-EZE-FRA. Billett ble utstedt.
SAS CT ser også masse ledig på LX92 ZRH-GRU i business. Et ikke ueffent alternativ.

Dette var jo spennende nyheter! Kanskje på tide å slutte å betale for expertflyer....
Vet du noe om det var ledig i biz også?
OG; var dette før eller etter julaften?

vbirk
24-04-2018, 19:39
Dette var jo spennende nyheter! Kanskje på tide å slutte å betale for expertflyer....
Vet du noe om det var ledig i biz også?
OG; var dette før eller etter julaften?

Ledig i business FRA-EZE? Ja, noe var det vel, men jeg sjekket ikke så nøye. Dette var fra ca. 12-13 des.

En hypotese går ut på at SAS CT nå ser omtrent samme seter som M&M (ikke Senator/HON) på LH/LX.

JoeW
24-04-2018, 21:39
En hypotese går ut på at SAS CT nå ser omtrent samme seter som M&M (ikke Senator/HON) på LH/LX.

Finnes det noen måte å se LHs egen tilgjengelighet online (eksempelvis innlogget via miles and more?)?

Chr1st1an
25-04-2018, 10:12
Ledig i business FRA-EZE? Ja, noe var det vel, men jeg sjekket ikke så nøye. Dette var fra ca. 12-13 des.

I den perioden der så tidlig i desember så finner jeg ledig med ExpertFlyer også. Senere i desember blir det derimot blankt. Det er vel "som forventet" mtp blackout dates etc.

vbirk
25-04-2018, 11:28
I den perioden der så tidlig i desember så finner jeg ledig med ExpertFlyer også. Senere i desember blir det derimot blankt. Det er vel "som forventet" mtp blackout dates etc.

Det har vel egentlig ikke vært noen blackout på denne strekningen, de har f. eks. ofte lagt ut F for nesten alle dager før/etter jul (se post #999). Men okkesom, EF og SAS CT så altså ikke samme tilgjengelighet. Så en telefonkø til Tallinn kan være verdt det, kanskje.

jonkebassen
27-04-2018, 12:02
Er vel noen teorier om at det stemmer overens med Lifemiles sin tilgjengelighet også. Det samsvarte hvertfall ganske greit med mine datoer.

AndersE
27-04-2018, 23:19
Dette var ei veldig velkommen endring! I dag fikk eg bestilt to seter i First til New York, via Munchen i slutten av juni.

På Expertflyer fant eg ikkje nokon seter.

Eit moment som kan vere greit å ta med seg om agenten slit med å finne seter: SAS-consultanten fann fyrst berre eitt sete fra NY til MUC. Men når han søkte på heile reisa, altså inkludert legget til Oslo, fekk han tak i to. Og då sa eg "ja takk".

JoeW
01-05-2018, 13:51
Er vel noen teorier om at det stemmer overens med Lifemiles sin tilgjengelighet også. Det samsvarte hvertfall ganske greit med mine datoer.

Funket for meg. Mye ledig i F til MEX i sommer (slutten av juli) ifølge Lifemiles. Agenten fant de samme setene.

Fint å glede seg til Lufthansa F i mer enn en uke!;)

SudCaravelle
02-05-2018, 12:47
Fryktelig godt humør og imøtekommende våre venner på CT-telefonen om dagen.

Jeg sitter med denne bookede Dubai ferien i desember hvor da fly mangler og sjekket på United til DXB og det var det jo lite og siden ler jo når du legger inn 5 reisende og award.

Snakket med Lisa-Lotta og bang så sitter familien SUD og okkuperer "halve" upper-decket på 747en fra Frankfurt. Dette er jo ufattelig hyggelig bruk av poeng og en meget fresh start på ferien. De klarte lett å lirke inn CT på dragen og meg, og tok vanlige poeng for SUD I, II og III. Jeg vet ikke om Diamant åpner bonus-seter på Lufthansa?

Så.. Jumbo andre etage, ingen lounge-krangling FRA samt billig Champagne er jo en super-kombinasjon.

Chr1st1an
03-05-2018, 11:35
Så.. Jumbo andre etage, ingen lounge-krangling FRA samt billig Champagne er jo en super-kombinasjon.
Dette var jo helt rått! Kan jeg spørre når i desember?