PDA

View Full Version : AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Pages : 1 2 3 4 5 [6]

SudCaravelle
03-05-2018, 12:12
Dette var jo helt rått! Kan jeg spørre når i desember?

6 desember.. Vi har røde nelliker i knapphullene hvis du er i loungen.

Padman
08-05-2018, 08:17
Bestillte i dag CT for BOO - OSL - BKK - SIN - BKK - OSL - BOO med SAS og THAI i business for 140 000 poeng og total kostnad 5503 for to pers. Kan noen anbefale hotell i Singapore som gir bra valuta for pengene og ligger ok til så er jeg takknemnlig for input.

Chr1st1an
10-05-2018, 22:53
Noen som vet om det er mulig å oppdrive biz/first billetter til Male?
Har søkt på Expert F med LH og LX men finner bare økonomi. Jeg flyr ikke TK.
Er vel også bare 90.000 poeng dit?

FlyingDutchman
11-05-2018, 09:32
Hvis noen er på jakt etter en langhelg til Hong Kong: i løpet av dagen avbestiller jeg en bonustur som inneholder ARN-HKG 31/5 og HKG-ARN 4/6 for to personer i C.
Vet ikke om plassene vil dukke opp i systemet på nytt, men kan være greit å følge med dersom du mener det er fristende å ta en tur.

martino
14-05-2018, 10:10
Hei! Har en CompTicket jeg nylig har opptjent, men har ikke skjønt alt vedr booking og tilgjengelighet. Derfor:
1. Hvor finner man den nyeste "guiden" for bestilling av CT med hele prosessen beskrevet fra A til Å? Vet at det finnes flere i denne tråden (60 sider..), men ønsker altså den nyeste (og mest forståelige).
2. Hvor ville dere reist med CT når det står 90.000 poeng på konto? :-)

FlyingDutchman
14-05-2018, 11:06
Hei! Har en CompTicket jeg nylig har opptjent, men har ikke skjønt alt vedr booking og tilgjengelighet. Derfor:
1. Hvor finner man den nyeste "guiden" for bestilling av CT med hele prosessen beskrevet fra A til Å? Vet at det finnes flere i denne tråden (60 sider..), men ønsker altså den nyeste (og mest forståelige).
2. Hvor ville dere reist med CT når det står 90.000 poeng på konto? :-)

Start med steg 0... besøk https://travelhacks.azurewebsites.net og se hva som er ledig av SAS langturer i C.

1. Gå på sas.no, velg "poeng", finn en reise som er interessant, det dukker opp en rabatt"firkant" øverst til høyre (kan ta noen sekunder noen gang). Klikk på den for å aktivere CT, bestill ferdig reisen. Underveis i denne prosessen blir du bedt om å logge på hvis du ikke allerede var det.
2. Spørs om du reiser alene eller med følge. Alene har du nok å fly i F med en av *A partnere (gitt at du har amex platinum), men da er framgangsmåten annerledes, sikkert enklest å bare ringe de. Hvis du reiser alene, velg en av de intercontinentale destinasjonene og du har mer enn nok poeng (det blir 50.000 T/R i C). Jeg har vært på bonustur til Tokyo to ganger, anbefales.
Hvis du reiser med to, skaff 10.000 poeng til (fort gjort ved å skaffe mastercard premium eller tegne strømabo mens kampanjen varer) slik at begge kan reise i C, for på lang tur vil du ikke sitte i plus eller eco hvis du ikke må ;)

Chr1st1an
18-05-2018, 10:01
Har egentlig en booking med Thai biz osl-bkk-nrt.
Fant derimot en åpning med All Nippon osl-dus-nrt.

Burde jeg bytte?

SudCaravelle
18-05-2018, 10:12
Har egentlig en booking med Thai biz osl-bkk-nrt.
Fant derimot en åpning med All Nippon osl-dus-nrt.

Burde jeg bytte?

Jeg er svært glad i Thai, men hadde nok absolutt heller valgt ANA 787.. (Spesielt hvis du ikke har fløyet ANA før)

Det er jo en fantastisk service og mat om bord som jeg vil si er hakket over TG.

https://www.youtube.com/watch?v=BPIsgpqV1XY

Chr1st1an
18-05-2018, 10:20
Takk for raskt svar! Fant den videoen der jeg også.
Har flydd Thai bkk-osl biz tidligere og det var ok, men de flyene virker litt utdaterte.
All nippon har jo Dreamliner på den ruten!

Da har jeg byttet. :-)

kimpe
29-05-2018, 17:37
Hei venner!

Da er det min tur å spørre om hjelp og råd! Kona og jeg tenkte å reise til Malaysia (eller Australia/Stillehavet) i Mars/April 2019. (Kan gjerne reise etter påsken, da vi ikke er avhengige av å dra i "ferier") Vi vil være bort i ca 2-3 uker +-, og har avreise fra Trondheim.

Har CT tilgjengelig hos *A, og over 380000 poeng liggende, så verden ligger åpen!

Kan jeg spørre dere ekspertene på temaet om litt hjelp til forslag på reiserute og reisemål? Viktig at det er godt og varmt, vi er av den typen som reiser til Las Vegas og Dubai midtsommers for å sole oss når vi har fri... :) :)

Vil jo gjerne fly First om det er mulig, men skal nok også overleve godt i Business om det er eneste alternativ. men First er "firstevalg". :)

Vet at det finnes nettsider hvor man kan lete seg igjennom millioner av reiseruter på jakt etter seter, men det frister svært lite. Derfor tenkte jeg ydmykt å spørre her inne.

Kim

3cseat
30-05-2018, 09:48
Hei venner!

Da er det min tur å spørre om hjelp og råd! Kona og jeg tenkte å reise til Malaysia (eller Australia/Stillehavet) i Mars/April 2019. (Kan gjerne reise etter påsken, da vi ikke er avhengige av å dra i "ferier") Vi vil være bort i ca 2-3 uker +-, og har avreise fra Trondheim.

Har CT tilgjengelig hos *A, og over 380000 poeng liggende, så verden ligger åpen!

Kan jeg spørre dere ekspertene på temaet om litt hjelp til forslag på reiserute og reisemål? Viktig at det er godt og varmt, vi er av den typen som reiser til Las Vegas og Dubai midtsommers for å sole oss når vi har fri... :) :)

Vil jo gjerne fly First om det er mulig, men skal nok også overleve godt i Business om det er eneste alternativ. men First er "firstevalg". :)

Vet at det finnes nettsider hvor man kan lete seg igjennom millioner av reiseruter på jakt etter seter, men det frister svært lite. Derfor tenkte jeg ydmykt å spørre her inne.

Kim

Drar til Australia i November på CT, med følgende rute OSL-LHR-ICN-SYD-PEK-CPH-OSL. Fikk lyst å prøve noe nytt så dette er SK til LHR, så Asiana (OZ) til ICN og SYD. Retur med Air China til PEK, som etter sigende har pysj også på business. SK fra PEK til CPH. 180.000 poeng og ca Kr 6.200 for 2 pers på biz

Someone
30-05-2018, 09:52
Vi brukte CT til Sør-Øst Asia for 3 år siden, og dro da blant annet til Malaysia, både Langkawi og Kuala Lumper. Dog brukte vi CTen til og fra Singapore, hadde da noen dager der også, og kjøpte separate billetter SIN-LGK, LGK-KUL og KUL-SIN

TriStar
30-05-2018, 19:07
Pleier å bære grei tilgjengelighet på Thai i både First og business på den tiden av året. Og så kan dere dere ev. hoppe av i Bangkok, og fikse billetter intra Asia derfra. Da har dere mange muligheter og stor fleksibilitet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

amund78
06-07-2018, 13:51
Er det noen som vet hva som gjelder nå ang. Companion Ticket og Open Jaw på Star Alliance-flygninger? Mener det er vært nevnt tidligere at dette kun er mulig innenfor samme land. Lar det seg ikke gjøre med utreise feks til DPS eller KUL og retur fra SIN?

ln-bre
06-07-2018, 14:12
Ingen problem med open jaw til/fra ulike land. Har selv en CT i høst til Chile med Avianca og med retur fra Argentina med Lufthansa.

zico77
06-07-2018, 14:15
Vi fekk ikkje lov å ha open-jaw i Australia med TG i august i fjor, så virker som det kjem an på agenten du booker av.

Insomnia4u
06-07-2018, 16:23
Er det noen som vet hva som gjelder nå ang. Companion Ticket og Open Jaw på Star Alliance-flygninger? Mener det er vært nevnt tidligere at dette kun er mulig innenfor samme land. Lar det seg ikke gjøre med utreise feks til DPS eller KUL og retur fra SIN?

Jeg har i Juni endret en booking fire ganger med open jaw i flere land. Ulike agenter hver gang.

Så jeg vil påstå at det bare er unntaksvis at agentene ikke kan reglene. Bør gå helt greit.

cforoe
06-07-2018, 20:53
Jeg har i Juni endret en booking fire ganger med open jaw i flere land. Ulike agenter hver gang.

Så jeg vil påstå at det bare er unntaksvis at agentene ikke kan reglene. Bør gå helt greit.

Reglene for CT har blitt endret så nå er Open Jaw tillatt.

Insomnia4u
07-07-2018, 18:47
Reglene for CT har blitt endret så nå er Open Jaw tillatt.

Altså, mulig jeg var uklar i posten, men reglene jeg referer til er selvsagt at det er tillatt med Open Jaw.

Gizmoo
20-08-2018, 10:57
Trenger råd av dere erfarne folk:
Jeg hadde tenkt å bruke egen og ektefelles CT og poeng til å bestille reise for 4 til Asia med SAS før desember. (Har reist med *A før, men poengene strekker kun til SAS denne gangen).
I helgen så jeg den perfekte reisen (PEK i midten av okt). Men den var borte samme kvelden. Nå finner jeg bare reiser i slutten av sept, og i desember.

Er det erfaringsmessig trolig at SAS legger ut flere seter for høsten (midt av okt eller nov) til Asia? Eller legger de ut én gang per periode? Altså, bør jeg gi opp mine planer og prøve å finne noe annet tidspunkt?

ToreD
20-08-2018, 17:11
Bonusbilletter legges ut ca 330 dager før. Og noen ganger kommer det en billett eller to litt nærmere avgang om det er lite belegg. Du er nok alt for sent ute for å få så mange billetter.

Gizmoo
21-08-2018, 13:08
Bonusbilletter legges ut ca 330 dager før. Og noen ganger kommer det en billett eller to litt nærmere avgang om det er lite belegg. Du er nok alt for sent ute for å få så mange billetter.

Aha, takk for svar! Det forklarer mye. Da blir det busstur til Svinesund i stedet:p

SudCaravelle
21-08-2018, 14:12

Men ring SAS direkte... Treffer du riktig person der så finner de fort billetter som ikke ligger på United.com Vi traff ved et "uhell" rett svenske og da fant hun 5 billetter t/r Dubai alle fire flightene i C. Dette var "bare" 150 dager før.

solheim01
27-08-2018, 18:25
Bestilte min første CT idag, ble BGO-OSL-LHR-SIN, SIN-CGD-CPH-BGO i November med oppgradert A380 biz kabin bort som visstnok skal ha "dobbeltseng" på 3 av radene som er mot vegg.
Men når jeg søkte på United og Expertflyer så fant jeg ikke ledighet på denne ruten, og var forberedt på en melkerute med Air China/SAS som jeg fant på United. Så det beste er nok bare å ringe dersom du ikke finner ledige seter. Veldig positiv erfaring fra hele bookingen, ingen ventetid heller.

SudCaravelle
29-08-2018, 09:30
Kjapt spørsmål.

Det er dessverre ikke Lufthansa First til DXB lenger. Noen som vet om man kan booke OSL-FRA-DEL-DXB?

Er det i det hele tatt book-bart og vil det da i såfall trekkes poeng som Asia?

Takker.

vbirk
29-08-2018, 10:30
Men når jeg søkte på United og Expertflyer så fant jeg ikke ledighet på denne ruten

Søkte du hele ruten i ett sveip eller bit for bit?

solheim01
29-08-2018, 20:32
Prøvde begge deler men fant ingenting, men husker jeg klarte å finne ledig på returen.

Til et annet spørsmål, noen som vet hvorfor SQ blokkerer bulkhead seter når en skal velge sete?

ToreD
29-08-2018, 21:03
Prøvde begge deler men fant ingenting, men husker jeg klarte å finne ledig på returen.

Til et annet spørsmål, noen som vet hvorfor SQ blokkerer bulkhead seter når en skal velge sete?

SQ viser av en eller annen årsak lite eller ingen bonusseter på United/EF. Men ringer du finner de ofte allikevel

martino
30-08-2018, 06:45
Vi er 2 som har totalt 80k poeng og 1 comp.ticket. Må brukes før januar 2019.
Hvor langt kommer vi oss for det? Hva er realistisk å håpe/prøve på?

Chriscross
30-08-2018, 07:07
Kjapt spørsmål.

Det er dessverre ikke Lufthansa First til DXB lenger. Noen som vet om man kan booke OSL-FRA-DEL-DXB?

Er det i det hele tatt book-bart og vil det da i såfall trekkes poeng som Asia?

Takker.

Mener at det i utgangspunktet ikke er lov, og du skal iallfall trekkes for reise til Delhi om det går. Har du sett hva slags rutinger den nye søkemitoren for star-bonus hos Sas tilbyr??

Kan det være et alternativ å fly til Auh og kjøre bil derfra om LH fortsatt har F dit? Er jo uansett raskere enn omveien med fly til Delhi. Tror ikke engang en flytulling som meg selv ville utsatt meg for transfer i India for å fly F.

FlyingDutchman
30-08-2018, 09:44
Vi er 2 som har totalt 80k poeng og 1 comp.ticket. Må brukes før januar 2019.
Hvor langt kommer vi oss for det? Hva er realistisk å håpe/prøve på?

Det som er mest viktig er hvor mange poeng bestilleren med CT har, ikke totalen. Det går an å overføre poeng mellom Eurobonuskonti, men det koster en del penger og det er ikke sikkert at det lønner seg.

På https://travelhacks.azurewebsites.net/ er det lett å få overblikk over hva som er ledig. Fra 60.000 poeng og oppover kan dere reise til USA/Asia, riktignok i økonomiklasse, business er 100.000.

Chr1st1an
30-08-2018, 10:09
Mener at det i utgangspunktet ikke er lov, og du skal iallfall trekkes for reise til Delhi om det går.

Kan det være et alternativ å fly til Auh og kjøre bil derfra om LH fortsatt har F dit?

Jeg har fått beskjed fra CT at så fort du setter landingshjula i en annen sone så trekkes du poeng for den sonen. Så India blir nok fort en dyr tur poengmessig.

Ang AUH så har jeg ringt CT og de finner null og niks i biz dit. Det er mye codeshare med Swiss, men det er Etiad som flyr og da får du ikke bonus billetter.

view
30-08-2018, 13:46
Jeg har fått beskjed fra CT at så fort du setter landingshjula i en annen sone så trekkes du poeng for den sonen. Så India blir nok fort en dyr tur poengmessig.

Ang AUH så har jeg ringt CT og de finner null og niks i biz dit. Det er mye codeshare med Swiss, men det er Etiad som flyr og da får du ikke bonus billetter.

Lufthansa la ned AUH i fjor og det er vel omtrent ingen i Star som flyr dit. Folk kan lett kommet dit med å fly til Dubai og kjøre en liten tur, så det er nok et tøft marked.

En tur via India skal vel koste 160K poeng i F, men spørs om Tallinn er med på notene da de har blitt ganske firkantet på ruting i det siste.

OttoL
30-08-2018, 15:42

Etihad kan bookes med EB jo, men ikke som CT.

Chr1st1an
30-08-2018, 22:49
Etihad kan bookes med EB jo, men ikke som CT.

Hehe. Kanskje det, men nå omhandler jo denne tråden kun om CT. ;)

SudCaravelle
27-09-2018, 10:47
Himmelspretten.

Jeg eter febrilsk etter godtur med denne dragen avreise 29 mai (østover) eller 30 mai (vestover). Noen tips for førsteklasse her? Finner ingenting, men kan fint booke en bra Business tur som høyst sannsynlig åpner seg for First to uker før. Noen ideer?

ma-are
15-10-2018, 22:53
Avbestilte tidligere i dag en SAS CT-tur til LAX. Etter å ha ventet i telefonen i over én time, slo det meg at jeg kunne prøve å avbestille på nettet. Har tidligere forsøkt å gjøre dette uten hell, men gav det en ny sjanse... billetten bestod av 2 voksne på CT, pluss barn utenom. Avbestillingen gikk igjennom, og poengsummen for barn dukket med en gang opp på saldoen. Poengsummen på CT-en har derimot latt vente på seg, og det har også CT-billetten. Noen andre med lignende erfaringer når det gjelder avbestilling på nett? Har tidligere avbestilt via telefon og da kommer det rett inn på konto igjen, samt at CT´en er tilgjengelig med én gang.

FlyingDutchman
19-10-2018, 17:27
Ringte i dag kl 1645, mindre enn et minutt kø. Dama i andre enden hjalp meg å avbestille turen til Beijing (som jeg ikke kan dra til pga nye visumregler) og var blid og hjelpsom med bestilling av en ny tur. Til Seoul.
Fram med Asiana i en B777, tilbake med Lufthansa i en A350. Pluss fire ekstra flyturer for å komme seg hjemmefra til riktig flyplass.

140.000 poeng og ca 6400kr for to personer. Helt OK.

Men! Hvordan i all verden får jeg valgt sete på Lufthansa eller Asiana? Lufthansa sin webside sier det ikke går og at jeg må sjekke med SAS, Asiana mener at bestillingen ikke finnes... Og på sas.no får jeg kun valgt sete for 3 SAS flygninger.

KennyBanja
19-10-2018, 17:43
Har du prøvd classic.sas.no?

SudCaravelle
19-10-2018, 17:46
Ringte i dag kl 1645, mindre enn et minutt kø. Dama i andre enden hjalp meg å avbestille turen til Beijing (som jeg ikke kan dra til pga nye visumregler) og var blid og hjelpsom med bestilling av en ny tur. Til Seoul.
Fram med Asiana i en B777, tilbake med Lufthansa i en A350. Pluss fire ekstra flyturer for å komme seg hjemmefra til riktig flyplass.

140.000 poeng og ca 6400kr for to personer. Helt OK.

Men! Hvordan i all verden får jeg valgt sete på Lufthansa eller Asiana? Lufthansa sin webside sier det ikke går og at jeg må sjekke med SAS, Asiana mener at bestillingen ikke finnes... Og på sas.no får jeg kun valgt sete for 3 SAS flygninger.

Hvis der er økonomi billetter så kan man vel ikke velge sete lenger på LH? Uansett er det faktisk best å maile/ringe SAS så ordner de det.

FlyingDutchman
19-10-2018, 18:15
Har du prøvd classic.sas.no?

Nå har jeg det, og det funket. Tusen takk!

Hvis der er økonomi billetter så kan man vel ikke velge sete lenger på LH? Uansett er det faktisk best å maile/ringe SAS så ordner de det.

Har bestilt business. Men tipset over funket :)

jameson82
31-10-2018, 08:48
SAS har over natten kommet med nok en snikforbedring og satt opp prisene på Star alliance bonusbilletter

FlyingDutchman
31-10-2018, 09:01
SAS har over natten kommet med nok en snikforbedring og satt opp prisene på Star alliance bonusbilletter

Ned med opptjening, opp med prisene, vanskeligere å få CT generelt. Dette merkes.

vbirk
31-10-2018, 11:49
Se der ja. Tillegg på iaf. 35 000 poeng på noen turer. Det gjør jo nytten det.

Chr1st1an
31-10-2018, 13:07

Leser jeg riktig når jeg ser at det koster 165.000 EB til sør-øst Asia med SAS?
Mot 140.000 for alle andre i SA?

Henshaw
31-10-2018, 13:45
Nei, er vel fortsatt 100.000 til Sør-Øst Asia med SAS i biz, og 165.000 om du flyr med *A

Someone
31-10-2018, 14:59
Samtidig går drivstoffavgiften (YQ) på bonusbilletter med partnere kraftig ned.

Chr1st1an
31-10-2018, 18:50
Nei, er vel fortsatt 100.000 til Sør-Øst Asia med SAS i biz, og 165.000 om du flyr med *A

Så det er ikke SAS som har satt opp prisene sånn sett. Det er alle partnerene?

Samtidig går drivstoffavgiften (YQ) på bonusbilletter med partnere kraftig ned.
Hva er kraftig? Standard er jo ca 3.000-3.200 til sør-øst asia.

vbirk
31-10-2018, 19:06

Når man bestiller EB-reise hos *A-partnere, må SAS betale en kompensasjon til "vertskapet". (Her (https://onemileatatime.com/much-award-tickets-cost-airlines/) er en liten diskusjon om dette.) Kanskje for å gjøre det mindre attraktivt å bestille slike EB-reiser, krever SAS flere poeng av EB-medlemmet.

Chr1st1an
31-10-2018, 22:05

Når man bestiller EB-reise hos *A-partnere, må SAS betale en kompensasjon til "vertskapet". (Her (https://onemileatatime.com/much-award-tickets-cost-airlines/) er en liten diskusjon om dette.) Kanskje for å gjøre det mindre attraktivt å bestille slike EB-reiser, krever SAS flere poeng av EB-medlemmet.

Ser jeg formulerte meg litt knotete, men det var det du skrev jeg mente. Altså vi som SAS EB medlemmer må nå betale 25.000 ekstra EB poeng for å fly biz med et annet *A selskap til østen.
Spent på hvor mye fuelcharge reduseres.
Begynner å revurdere alt som heter Amex, EB, CT om dagen.
150.000 poeng for å få CT, 15% EB poeng og en økning fra 140.000 til 165.000 til de stedene jeg stort sett flyr.
Begynner å lure på om det er verdt det snart....

vbirk
31-10-2018, 22:40
Sånn, da var Amex sagt opp. Så får vi se om abstinens nærmer seg når siste CT blir bestilt :)

Eriksan
01-11-2018, 08:46

Hva er kraftig? Standard er jo ca 3.000-3.200 til sør-øst asia.

Fuel surcharge på interkontinentale flygninger med *A award har vært €116 per vei, altså rundt 2200 kr t/r, flyplassavgifter tilkommer uansett. Fuel surcharge forsvinner helt, men et servicegebyr ved bestilling innføres samtidig, usikker på hvor mye.

Eirik
01-11-2018, 11:40
Sånn, da var Amex sagt opp. Så får vi se om abstinens nærmer seg når siste CT blir bestilt :)

Samme her, har kortet ut året, CT i boks, ser det an på nyåret om bestille nytt kort i en eller annen valør, det kan´jo og hende de 20.000 statuspoengene kan bli nyttige mtp. å opprettholde EBgullstatus.

Fnate
02-11-2018, 01:03
Fuel surcharge på interkontinentale flygninger med *A award har vært €116 per vei, altså rundt 2200 kr t/r, flyplassavgifter tilkommer uansett. Fuel surcharge forsvinner helt, men et servicegebyr ved bestilling innføres samtidig, usikker på hvor mye.

Var ikke det 450 kroner?

Insomnia4u
03-11-2018, 09:42
Var ikke det 450 kroner?

Stemmer :)

jjessen
11-11-2018, 13:39
Har en del bonuspoeng og en companion ticket som snart forfaller. Prøver å få til en guttetur til Vegas til våren. Har funnet bonusbilletter i business til Chicago med Austrian og tilbake fra Denver med Lufthansa. Har et par spørsmål:

1. Er det lov / mulig å bestille open jaw billetter. Vet det ikke går online men kan Tallin fikse det om jeg ringer?

2. Fra Las Vegas til Denver finner jeg tilgjengelighet i Economy på Saver Award. Kan jeg legge inn en leg i Economy class i en award booking i business class?

Fra Chicago til Las Vegas finner jeg ikke tilgjengelighet så da må vi supplere med en vanlig billett.

sabergum
11-11-2018, 19:09
1. Er det lov / mulig å bestille open jaw billetter. Vet det ikke går online men kan Tallin fikse det om jeg ringer?
Ja.

2. Fra Las Vegas til Denver finner jeg tilgjengelighet i Economy på Saver Award. Kan jeg legge inn en leg i Economy class i en award booking i business class?
Ja, men du blir belastet poeng for den høyeste klassen for hele leg-et.

kimpe
12-11-2018, 10:49
Noen som vet når det lønner seg å ringe det J#^*a nummeret for å bestille CT eller?

Har prøvd siden 09.00 nå, men får bare beskjed om at tjenesten er "utilgjengelig". Ringte så SAS på vanlig nummer, men de sa det ikke fantes noen køordning på CT-nummeret og at det var derfor jeg fikk beskjeden om at tjenesten var utilgjengelig...

Noen som har noen triks i ermet? :) Vi skal reise 3 pers nemlig, så fikk ikke booket online.

Kim

cforoe
12-11-2018, 10:52
Noen som vet når det lønner seg å ringe det J#^*a nummeret for å bestille CT eller?

Har prøvd siden 09.00 nå, men får bare beskjed om at tjenesten er "utilgjengelig". Ringte så SAS på vanlig nummer, men de sa det ikke fantes noen køordning på CT-nummeret og at det var derfor jeg fikk beskjeden om at tjenesten var utilgjengelig...

Noen som har noen triks i ermet? :) Vi skal reise 3 pers nemlig, så fikk ikke booket online.

Kim

Prøv det svenske nummeret: +46 18-480 91 67

kimpe
12-11-2018, 11:41
Takk for tipset!! Kom igjennom på 2 min. :)

Kim

PSC TOS
12-11-2018, 12:36

Kim

Får de til å legge inn alle tre i samme booking, to med CT og én til ordinær poengpris?

sabergum
12-11-2018, 13:24
Vet noen forresten om det går an å bruke SAS sin online *A award booking til å holde billetter, og så ringe CT-telefonen og bruke CT?

ma-are
12-11-2018, 13:27
Får de til å legge inn alle tre i samme booking, to med CT og én til ordinær poengpris?

Jeg har to ganger bestilt to voksne med CT, pluss to barn, og fått alle på samme booking.

kimpe
12-11-2018, 15:14

Ja, det får de til! Men å finne Businessbilletter er de dritdårlige på.... :) :) :)

Kim

kimpe
12-11-2018, 15:16
Vet noen forresten om det går an å bruke SAS sin online *A award booking til å holde billetter, og så ringe CT-telefonen og bruke CT?

Din CT skal ligge online også, så du kan booke direkte i *A-bookingen og bruke CT der.

Kan ikke reservere nei... Har mistet noen billetter i dag, da vi har måtte bytte dager og når vi kom tilbake igjen minutter etterpå var setene borte og vi måtte begynne samme rundreisen på nytt. Fortsatt ikke fått booket noe...

Kim

Jon_Noj
17-11-2018, 12:06
Din CT skal ligge online også, så du kan booke direkte i *A-bookingen og bruke CT der.

Hvor ser man egentlig CT status online? Prøvde å gå inn på bonusreise, Star Alliance og søke opp en reise, fikk kost i poeng men ikke noe info om CT (som jeg skal ha).

pmx_
18-11-2018, 17:13
Hvor ser man egentlig CT status online? Prøvde å gå inn på bonusreise, Star Alliance og søke opp en reise, fikk kost i poeng men ikke noe info om CT (som jeg skal ha).

Ja dette lurer jeg også på. Synes å erindre at jeg har sett CT status der inne før de lanserte den nye websiden, men jeg kan heller ikke finne det nå.

SudCaravelle
19-11-2018, 08:40
Litt klønete spørsmål, men jeg skal præve å gjøre det enkelt.

Jeg har to turer booket som er på poeng - den ene med CT og den andre uten. Turen hvor jeg ikke har brukt CTener langt dyrere og jeg lurer på om våre venner i Tallin eller Åmål kan fikse dette?

Hvis ikke denne "switchen" går kan man da i alle fall gjøre om den "dyre" til en CT hvis man får in en ny frisk CT fær man reiser?

SC

Someone
19-11-2018, 08:47

Jeg har to turer booket som er på poeng - den ene med CT og den andre uten. Turen hvor jeg ikke har brukt CTener langt dyrere og jeg lurer på om våre venner i Tallin eller Åmål kan fikse dette?

Hvis ikke denne "switchen" går kan man da i alle fall gjøre om den "dyre" til en CT hvis man får in en ny frisk CT fær man reiser?

SC

Tja, hvis det skal gå inn må vel turen da kanselleres også bookes det en ny ett med CT. Da man ikke bare kan «switche» sånn helt uten videre. Dog så forutsetter det at når reisen avbestilles så frigjøres det da nye bonus plasser. Hvilket ikke alltid er tilfelle.

Det er i hvertfall i teorien, men man vet aldri når man tar telefonruletten hos SAS

Eriksan
21-11-2018, 08:50

SC

Det skal gå rent teknisk uten å måtte kansellere reisene og booke på nytt, altså bare å endre poengbelastningen og bruken av CT. Men det er ikke sikkert du finner en agent som kan eller vil gjøre det. Har lest på naboforumet at enkelte har fått endret poengbelastningen og CT fra egen konto til andres.

Booket du disse reisene før eller etter prisøkningen med *A? Booket du før økningen så kommer du mest sannsynlig dårlig ut av en sånn switch, siden ny poengbelastning vil følge nye priser.

Insomnia4u
24-11-2018, 02:11
Booket du disse reisene før eller etter prisøkningen med *A? Booket du før økningen så kommer du mest sannsynlig dårlig ut av en sånn switch, siden ny poengbelastning vil følge nye priser.
Poengprisen opp, avgiftene ned, så ikke sikkert han kommer dårlig ut av det om pengene er viktigere enn poeng.

BandIT
24-11-2018, 10:36
Når jeg skal booke bonusbillett står det "Medlemmer som har oppnådd sin American Express fordel med 50% rabatt, kan nå bestille online på SAS. Reise med andre selskap innen Star Alliance bestilles via telefon 64 81 60 99.", men når jeg går videre får jeg ikke noe valg om å benytte min Companion Ticket. Er dette valget borte for andre også?

Fbu76
25-11-2018, 22:54
Noen som har et godt råd til denne? 2 personer, CT og poeng. Mest mulig «first».

Utkast til plan :

Avreise Norge (TRD) kveld Onsdag 13.2.2019 eller Torsdag 14.
Hjemme senest til Søndag 24.2.2019.

Starter med 1-2 netter i Ho Chi Minh
Deretter resten av tiden på øya Phu Quoc Island

Forslag til flyrute ?

Chr1st1an
30-11-2018, 11:35
Noen som har et godt råd til denne? 2 personer, CT og poeng. Mest mulig «first».

Utkast til plan :

Avreise Norge (TRD) kveld Onsdag 13.2.2019 eller Torsdag 14.
Hjemme senest til Søndag 24.2.2019.

Starter med 1-2 netter i Ho Chi Minh
Deretter resten av tiden på øya Phu Quoc Island

Forslag til flyrute ?

Jeg ville flydd OSL-BKK-SGN med TG.
Deretter flyr dere med jetstar Pacific eller vietjet over til Phu Quoc. Ikke ta den båten som går over dit.
Vi fløy vel med Vietjet begge veier, og det var helt kurant. Splitter nye fly.

B747-8
05-12-2018, 14:27
Når slipper Lufthansa ut Business class seter som kan kjøpes for SAS eurobonus poeng?

B747-8
06-12-2018, 08:06
Jeg har CT/bonus poeng som jeg ønsker å bruke på Lufthansa Business class.
Ønsket er FRA - SEA i Business. Har søkt på united.com og award flight, men jeg finner ingen seter ca. 11 måneder frem i tid.

Chr1st1an
06-12-2018, 11:42
Jeg har CT/bonus poeng som jeg ønsker å bruke på Lufthansa Business class.
Ønsket er FRA - SEA i Business. Har søkt på united.com og award flight, men jeg finner ingen seter ca. 11 måneder frem i tid.

Lufthansa pleier ikke å slippe biz billetter for EB kunder før 1-2 uker før avreise. Anbefaler å finne et annet selskap og heller endre reisen om det åpner seg med LH.

tdb
06-12-2018, 13:34
Lufthansa pleier ikke å slippe biz billetter for EB kunder før 1-2 uker før avreise. Anbefaler å finne et annet selskap og heller endre reisen om det åpner seg med LH.

Joda, det gjør de! Det er First Class de slipper til andre fordelsprogram ca 14 dager før avreise.

Chr1st1an
06-12-2018, 22:17
Joda, det gjør de! Det er First Class de slipper til andre fordelsprogram ca 14 dager før avreise.

Det gjelder også mange biz billetter. Jeg har autosøk på en rekke ulike LH destinasjoner i biz og ledige seter dukker som oftest opp i innboksen 1-2 uker før avreise.

B747-8
07-12-2018, 12:18
Jeg mener at jeg leste et sted her på forumet at Lufthansa legger ut Business ca. 11 måneder frem i tid.

Det gjelder også mange biz billetter. Jeg har autosøk på en rekke ulike LH destinasjoner i biz og ledige seter dukker som oftest opp i innboksen 1-2 uker før avreise.

Du har autosøk??
Hva er det du bruker får å sette opp autosøk?

Chr1st1an
08-12-2018, 00:08
Jeg mener at jeg leste et sted her på forumet at Lufthansa legger ut Business ca. 11 måneder frem i tid.

Du har autosøk??
Hva er det du bruker får å sette opp autosøk?

ExpertFlyer.
Men du får ikke lov til å sette opp søk på den flighten jeg venter på nå i romjulen. :P hahaha

B747-8
10-12-2018, 09:10
ExpertFlyer.
Men du får ikke lov til å sette opp søk på den flighten jeg venter på nå i romjulen. :P hahaha

Ja, ExpertFlyer. Den bruker jeg :)
Ok, jeg lover å ikke søke på den flighten som du venter på ;) haha

Jeg tenker å søke på SEA i september/oktober.
Kanskje ExpertFlyer har en "sperre" så de ikke viser det før rett før avgang.

Chr1st1an
10-12-2018, 13:21
Ja, ExpertFlyer. Den bruker jeg :)
Ok, jeg lover å ikke søke på den flighten som du venter på ;) haha

Jeg tenker å søke på SEA i september/oktober.
Kanskje ExpertFlyer har en "sperre" så de ikke viser det før rett før avgang.

Jeg fant noen fly fra EWR til SEA i september når jeg søkte.
Et par tips;
Søk bare på 1 pax, og inkluder øko samt biz.

Sett så på varsel for 2 pax i biz på det ! på høyre side.

B747-8
11-12-2018, 15:29
Jeg fant noen fly fra EWR til SEA i september når jeg søkte.
Et par tips;
Søk bare på 1 pax, og inkluder øko samt biz.

Sett så på varsel for 2 pax i biz på det ! på høyre side.

Jeg har reist så mye med United, at jeg ønsker å prøve noe annet.
Og Lufthansa flyr med B747 FRA - SEA som er veldig PLUSS!

Klarer du å finne noe på FRA til SEA i biz?

Chr1st1an
11-12-2018, 16:05
Jeg har reist så mye med United, at jeg ønsker å prøve noe annet.
Og Lufthansa flyr med B747 FRA - SEA som er veldig PLUSS!

Klarer du å finne noe på FRA til SEA i biz?

Skjønner.
Nei fikk ikke opp noe på den direkte flighten deres nei. Kan være den åpnes senere i 2019.
Jeg ville booket United biz og heller byttet om LH åpner opp ruten for award.

julenissen
12-12-2018, 19:12
Booket nylig en tur for to personer til Miami i slutten av mars. Jeg har Amex Premium og er desverre begrenset til SK sitt eget nettverk. Fant etter mye søking to ledige seter i C på turen til Miami, men det ble Pluss tilbake. Har satt opp slett i expert flyer hvis det kommer noen ledige seter i C på returen.

Så, om det på mirakuløst vis blir to ledige seter i C på returer og, kan jeg da ringe og be de oppgradere og betale de ekstra poengene som trengs?

Jeg booket selv reisen på sas.no og brukte min CT som har utløp i januar 2019.

Takker og bukker! [emoji16]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

flugger
12-12-2018, 22:27
Booket nylig en tur for to personer til Miami i slutten av mars. Jeg har Amex Premium og er desverre begrenset til SK sitt eget nettverk. Fant etter mye søking to ledige seter i C på turen til Miami, men det ble Pluss tilbake. Har satt opp slett i expert flyer hvis det kommer noen ledige seter i C på returen.

Så, om det på mirakuløst vis blir to ledige seter i C på returer og, kan jeg da ringe og be de oppgradere og betale de ekstra poengene som trengs?

Jeg booket selv reisen på sas.no og brukte min CT som har utløp i januar 2019.

Takker og bukker! [emoji16]

Etter 15.01.19 får du ikke gjort noen endringer. Da mister du CT men får igjen poeng som ikke er utløpt.

toftos
12-12-2018, 23:12
Et lite spm i forhold til posten over, ser at han har en CT som utløper 15.01.19 men skal reise i Mars 19. Holder det å bestille før CT går ut ? Trodde man måtte reise før den gikk ut. Eg har en som går ut 15.01.2020 kan eg da reise i hele 2020 så lenge eg bestiller ila 2019 ?

julenissen
12-12-2018, 23:50
Etter 15.01.19 får du ikke gjort noen endringer. Da mister du CT men får igjen poeng som ikke er utløpt.Ja okei, så da om det dukker opp to seter før 15. Jan så kan jeg ringe og endre til C?

flugger
13-12-2018, 11:46
Et lite spm i forhold til posten over, ser at han har en CT som utløper 15.01.19 men skal reise i Mars 19. Holder det å bestille før CT går ut ? Trodde man måtte reise før den gikk ut. Eg har en som går ut 15.01.2020 kan eg da reise i hele 2020 så lenge eg bestiller ila 2019 ?

Ja, du kan bestille inntil 15.01.2020 og reise i hele 2020.

flugger
13-12-2018, 11:47
Ja okei, så da om det dukker opp to seter før 15. Jan så kan jeg ringe og endre til C?

Ja, hvis du finner ledige seter.

julenissen
13-12-2018, 11:55
Ja, hvis du finner ledige seter.Okei, kjekt å vite. Takk for svar![emoji16]

BårdK
13-12-2018, 16:27
Har nettopp booket en tur neste år, men fant ingen mulighet til å bruke CT på hjemmesiden til SAS. Er det slik at man må reise to sammen for å bruke CT? Og, kan jeg ringe for å konvertere fra poeng til CT?

Dag Viking
13-12-2018, 17:19
Nei, kan reise alene til halv pris.
Usikker på hva du mener. Booket to for full pris og vil i stedet bytte til ct? Det kan gå, men hvis reisen må kanselleres er det stor sannsynlighet for at begge setene ikke kommer tilbake.

BårdK
13-12-2018, 18:37
Takk for svar, klønete formulert av meg. Jeg booket på poeng da jeg ikke fikk spørsmål om å bruke CT. Prøver å ringe i morgen for å bytte CT mot 65K poeng tilbake. Tror kanskje at det kløneriet AmEx DNB har holdt på med er det som gjør at CT ikke kom opp som alternativ.

BårdK
14-12-2018, 14:38
Det ordnet seg greit å bytte CT mot 65000 poeng.

3cseat
17-12-2018, 12:07
Har nettopp kommet tilbake fra en CT tur til Australia. Hadde booking SYD-PEK-CPH-OSL hjem, men av en eller annen grunn ble PEK-CPH kansellert. Fikk melding via mobil som vanlig, og beskjed om at vi var booket om til PEK-LHR-OSL i stedet med Air China på PEK-LHR ( vi hadde også Air China SYD-PEK ).
Vi slo oss til ro med det, men det skulle vise seg at det ikke var så enkelt. Man kan liksom ikke bare booke om til et annet fly og destinasjon når man er stemplet inn i Kina! Vi tenkte det var helt ok at vi fikk nye boarding pass ved gaten. Men det var ikke så enkelt. Plutselig sto det en kar foran meg å sa jeg måtte følge med han for å få booket om osv. Jeg fulgte med jeg, da jeg tenkte det var like greit å få riktig boarding pass med en gang. Hvordan han fant meg skjønner jeg fortsatt ikke, da det satt flere europeere i loungen?
Men han tok meg til resepsjonen i loungen og ringte et nummer og ga meg tlf. Fikk da beskjed om at hvis jeg skulle reise via LHR med Air China, måtte jeg ned å hente bagasje osv og gå igjennom transit, innskjekking osv på nytt. Hvorfor aner jeg ikke, men det var beskjeden jeg fikk. Men så fikk jeg forslag om å reise via HEL med Finnair. Da kunne de fikse bagasjen for meg også. Tenkte vel det var en god ide, da vi ville komme hjem tidliger enn planlagt også. Vi ble derfor fotfulgt gjennom det som virket det meste av PEK, stemplet inn og ut av Kina transit, igjennom en rekke sluser, masse folk med skjekk av pass osv, men vi endte til slutt ved gaten. Fikk en fin tur i C med Finnair hjem

Synes dette var fint gjort av *A, da Finnair ikke jo ikke er i *A. Det betyr jo at det kostet litt å få oss hjem, og dette var jo tross alt en award tur. Dette synes jeg totalt sett var veldig bra service. Veldig fornøyd med den.

At det er enkelt å være i transit i Kina er noe helt annet

Chr1st1an
19-12-2018, 16:04
Artig historie 3cseat! Helt enig at det er flott at de går på tvers av alliansene.
Jeg fikk en tilsvarende opplevelse nå i helgen.
Skulle fly Swiss fra Zrh til Dxb. Hadde 50 min connection men landet slik at connection ble 10 min. Når jeg landet var jeg automatisk booket om på Emirates biz med A380.
Jeg var ikke veldig ivrig etter å løpe for å kanskje rekke connection med Swiss allikevel. :D

PSC TOS
23-12-2018, 23:11
Noen som har klart å booke 3 eller flere business-seter på en SAS-flight? Min erfaring er at hvis det er ledige business-seter så er det alltid én eller to, aldri flere.

Bestilte en reise til MIA i pluss for meg og familien på to voksne, ett barn og en baby. Lurer på om det er noen vits i å holde øye med om det skulle bli noe ledig i C...

SAS_flyer
25-12-2018, 22:03
Noen som har klart å booke 3 eller flere business-seter på en SAS-flight? Min erfaring er at hvis det er ledige business-seter så er det alltid én eller to, aldri flere.

Bestilte en reise til MIA i pluss for meg og familien på to voksne, ett barn og en baby. Lurer på om det er noen vits i å holde øye med om det skulle bli noe ledig i C...Det går det, men des slippes tettere på avgang. Forsøk å følge med cika 3 mnd før avgang. På companion ticket får en maks to dog.

Eriksan
27-12-2018, 08:40
Det går det, men des slippes tettere på avgang. Forsøk å følge med cika 3 mnd før avgang. På companion ticket får en maks to dog.

Ikke noe problem å legge til flere pax til vanlig poengpris i en CT-booking.

SAS_flyer
27-12-2018, 23:02
Ikke noe problem å legge til flere pax til vanlig poengpris i en CT-booking.Det har jeg ikke forsøkt før. Funker det også online? Nyttig info. Takk!

Eriksan
28-12-2018, 09:40
Det har jeg ikke forsøkt før. Funker det også online? Nyttig info. Takk!

Fungerer ikke online nei. Hvis første agent man snakker med ikke kan gjøre det er det bare å prøve agentruletten, ikke noe unormalt med andre ord.