View Full Version : Leiebil i USA
Heisan.
Vi skal på ferie til USA og Orlando i sommer. Men vi trenger en leiebil, men jeg er usikker på hva som må være inkludert i forsinkringer og ikke. Har fått med meg at jeg trenger ALI og LDW, men er det noe mere ? Og hvor bør vi leie bil. Vi er 2 voksne og 3 barn. Barna er i alderen 5-11 år.
Alle tips mottas med takk
Mvh
Lars-Petter
LDW Loss Damage Waiver (eller i noen stater heter denne CDW Collision Damage Waiver) er et noe du absolutt boer ha. ALI har jeg ikke hoert om, men hvis det er en forsikring dekker skade paa tredje person er dette en fornuftig forsikring aa ta i tillegg. Utover disse er det tilbud om forskirkringer som dekker deg og dine....og de trenger dere ikke - Norsk reisforsikring dekker dette. Jeg ville ogsaa sjekke med Reiseforsikring selskapet i norge hva de dekker - muligens trenger du ikke ALI.
Bestiller du i fra Norge, noe som i den absolutt fleste tilfellene loenner seg, er de flinke til aa gi deg en pakke med de noedvendige forsikringene inkludert til en gunstig pris....Fra Norge ville jeg benyttet Avis elller Hertz, solide ryddige selskaper....om du ender med aa bestille her borte og ikke er ansatt i et stort selskap som har avtale med Avis eller Hertz....kommer som regel Dollar eller Enterprise gunstigst ut.....men de er i en noe lavere standard enn Avis og Hertz....(Bilene er noe mere slitne, hoeyere KM stand etc.)
I tillegg saa vil de forsoeke aa selge deg en full tank med bensin, dvs. du kan levere bilen tom....bare husk paa at de ikke krediterer deg for hva som er igjen i tanken, saa hvis du ikke dytter bilen inn er ikke dette en noedvendigvis en god deal.....MEN du slipper aa styre med aa fylle tanken rett foer du leverer bilen.....og bensinstasjoner rundt flyplassene vet aa ta seg litt ekstra betal nettopp av den grunn...
Vi skal på ferie til USA og Orlando i sommer. Men vi trenger en leiebil, men jeg er usikker på hva som må være inkludert i forsinkringer og ikke. Har fått med meg at jeg trenger ALI og LDW, men er det noe mere ? Og hvor bør vi leie bil. Vi er 2 voksne og 3 barn. Barna er i alderen 5-11 år.
Jeg bruker å leie hos Holiday Autos, et firma jeg gjerne anbefaler. De har gode priser og forsikringsløsninger som er beregnet på europeere. Du får en voucher som er gyldig hos Alamo eller National. Det eneste du skal behøve å betale lokalt i USA er en full tank med bensin, men les nøye gjennom avtalen før du signerer på utleiekontoret; Alamo lurte på meg noen dyre forsikringer en gang jeg ikke fulgte med.
Bestilling kan gjøres på www.holidayautos.no.
Jeg har veldig god erfaring med E-leiebil (http://www.eleiebil.no/) både i USA og Europa. Stort sett er de billigere og har de samme betingelsene som de andre. Har du SAS Eurobonuskort får du veldig gode priser hos Avis.
En tanke naar dere reiser med 3 barn.....Alamo, Enterprise, National og Dollar ligger ofte off terminal som kan bety en ekstra runde med laste barn, kone og kofferter ombord i en shuttle buss....Det hender at alle ligger slik til, men Hertz og Avis ligger som regel bedre til (de er villige til aa betale det koster)....
Tommy777
07-05-2008, 23:41
Naa inkluderer jo American Express og diverse andre kredittkort leiebilforsikring? Jeg har ihvertfall i alle aar declined LDW mm.
SudCaravelle
08-05-2008, 09:11
I Florida generelt har jeg hatt god erfaring med AVIS, og relativt dårlig med Hertz. Det virker som AVIS faktisk "try harder".
Orlando Airport er også meget godt tilrettelagt for AVIS. mens Hertz ligger et stykke unna så du må bruke shuttle bus og sette av en tim ca til levering av bilen.
Jeg har fått høre tilsvarende erfaringer om AVIS av bekjente og familie. Prøv å få en god pris av dem via avtaler/nettet eller lignende. Personlig syntes jeg AVIS er verdt de eksta dollarene.
Naa inkluderer jo American Express og diverse andre kredittkort leiebilforsikring? Jeg har ihvertfall i alle aar declined LDW mm.
Jeg tror du tar feil, men det beste er vel om noen orker å hente opp og lese vilkår?
Jeg tror du tar feil, men det beste er vel om noen orker å hente opp og lese vilkår?
jeg tror begge har rett...mitt ene AmEx kort dekker LDW/CDW, det andre gjoer det ikke...
Tommy777
09-05-2008, 03:17
jeg tror begge har rett...mitt ene AmEx kort dekker LDW/CDW, det andre gjoer det ikke...
Hvilket Amex dekker det ikke? Må vel være det Blue Chip kortet som gir 5% cash back?
Takk for alle tips. Avis ble valgt og vi fikk klasse H i 16 dager til 3500 og det er jeg fornøyd.
mindsweeper
24-05-2011, 22:41
Trenger leiebil i sommer fra BOS-NYC, i Orlando og fra IAD-BOS.
Noen som har tipd om hvor det lønner seg å leie? Vi er to voksne og tre barn... hvorav kona + 14 år gammel datter som er glad i å shoppe og jeg kan se for meg behov for større bil jo senere vi kommer i ferien.
Noen som har prøvd http://www.eleiebil.no? De har veldig lave priser, men er generelt skeptisk til å betale penger til noen som ikke vil oppgi hvor du får bilen fra før etter betalingen har gått.
Heisann!
Har selv leid bil i USA og rundt om i verden et antall ganger, og bruker 95% av gangene å leie disse via en av de største operatørenes norske sider. (Avis, Hertz, Sixt etc..)
Årsaken til at jeg gjør dette er at norske regler sier at alt av forsikringer (unntatt personforikring) er inkludert i prisene. Kommer du til et utleiefirma i USA uten å ha booket fra Norge, er det ofte dyrere med forsikring enn det er for selve leiebilen.
Jeg skal selv til Las Vegas til helgen nå (Trd-Cph-Ord-Las) og booket en SUV gjennom avis.no til kr 842 inkl forsikringer og free milage (Jeg er EBG-kunde hos SAS, så fikk litt rabatt der).
I fjor leide jeg bil i Washington (også hos avis.no) og betalte kr 3800 for stor mellomklasse i 3 uker med free milage..
Så rådet må være å bruke en av "de store" og alltid leie på forhånd via den norske nettsiden. (Bruk alltid de norske sidene, da det er andre regler der enn det er på .com domenene..)
God tur!
Larsabal
25-05-2011, 08:34
Jeg har mange gode erfaringer med http://www.holidayautos.no, både i USA og i Europa. I USA får man stort sett bil fra Alamo (3 av 3 ganger for min del). Ulempen er at de har samme policy som eleiebil med først å sende deg voucher etter betaling.
edit: forsikringer i USA er inkludert via Holidayautos også
Jeg har flere ganger leid hos eleiebil og autoeurope uten å ha hatt noen problemer noen steder, også i USA. Tror derfor det er helt trygt å bruke disse. Ulempen som jeg ser er at man må betale på forskudd og som du sier at man i noen tilfeller ikke vet utleier før man har betalt. Mener at jeg så utleier litt ut i bestillingsprosessen hos autoeurope før jeg bekreftet bestillingen.
Leier alltid hos Hertz i USA, de har flest og nyest biler, ofte mulig å få oppgradering til en billig penge.
mindsweeper
25-05-2011, 09:44
Takk for mange gode svar.
Jeg har alltid leid av Avis i USA tidligere, men det er da i forbindelse med jobbreise. Prisen direkte hos Avis / Hertz er nesten dobbel så høy som om jeg leier via eleiebil eller autoeurope (takk for tipset WF-380).
Hvordan fungerer det når du tropper opp med vouceren i hånda? Har de holdt av bilen du har bestillt eller er det mer flaks om du faktisk får biltypen / størrelsen du har bestillt?
SudCaravelle
25-05-2011, 10:00
Vi bruker denne nesten uten unntak i USA:
http://www.usrentacar.co.uk/
Alltid laveste priser og enkle oversiktelige tilbud.
Har også fått en del kollegaer og familie til å bruke siden med gode resultater.
Skal du ha luksus bil så er denne også bra med SVÆRT lave priser på feks. luxury SUV:
http://www.uscarhire.co.uk/
Vi har leid en Cadillac Escalade 8 seter nå i Juli for ca 7000 NOK for 10 dager.
(Avis med EBG kode koster langt over dette)
Hvordan fungerer det når du tropper opp med vouceren i hånda? Har de holdt av bilen du har bestillt eller er det mer flaks om du faktisk får biltypen / størrelsen du har bestillt?
Størrelsen har jeg alltid fått, selv om typen som regel har vært "or similar". Men jeg må si at den sida som SudCaravelle anbefalte - usrentacar - så veldig fristende ut, likte særlig måten de presenterte søkeresultatene slik at du så tilbyder også. Tipper jeg kommer til å prøve den sida neste gang jeg leier i USA.
Jeg har gode erfaringer med eBookers (http://clk.tradedoubler.com/click?p=469&a=1879311&g=16861850&epi=3) og leiebil i USA. Gode priser fra flere leverandører og greit å sammenligne. De siste gangene jeg har leid har de vært billigst.
Uansett hva du velger, så synes jeg det er greit å leie fra Europa og vite at jeg kan si "nei takk" til alle tilbud om ekstra forsikringer.
Reiser til San Diego neste lørdag og er på utkikk etter leiebil. Har sjekket og prisene er jo veldig lave, men det virket vanskelig å få med GPS. Noen tips?
Reiser til San Diego neste lørdag og er på utkikk etter leiebil. Har sjekket og prisene er jo veldig lave, men det virket vanskelig å få med GPS. Noen tips?
Vanskelig? Hos Hertz er det bare å krysse av når man booker
Sjekka bare AVIS, siden de lå nærmest hotellet. Skal sjekke Hertz også, vet du om de leverer til hoteller?
I San Diego er det vel mest praktisk å ta ut leiebilen på flyplassen og kjøre til hotellet? Hertz og Avis har store stasjoner med mange flotte biler der, gode muligheter for oppgradering mot et mellomlegg i pris.
Ja jeg vet det, men jeg har ikke tenkt å ha leiebil under hele oppholdet. Dessuten vil det forundre meg om jeg har null i promille etter 17 timer og 15 minutter på BA CW OSL-LHR-PHX-SAN med ankomst kl. 20.10 ^_^.
Du trenger ikke null i promille i USA ;)
Mange som har en "styrepils" innenbords der, husker blant annet en brisen herre som rygget sin Lexus IS rett inn i bilen bak utenfor en nattklubb i Los Angeles i 2009. Bilen hadde automatgir, så den stod og "stanget" mot bilen bak i noen sekunder før han fikk den i D og kom seg fremover.
Nei, de er vel mer opptatt at ulike koordingeringstester, men jeg stoler ikke helt på min testevne etter en så lang tur.
0.08 % er BAC-grensen i de fleste stater meg bekjent, men du kan fortsatt charges med Driving under the influence uten å ha nådd dette blodalkoholnivået. Når sant skal sies høres det vel fornuftig ut å ikke kjøre - samtidig som det er svært mye mer praktisk å ta ut leiebilen på flyplassen.
Kommer nok til å ha under 0,8 promille, men jeg trenger ikke leiebil de to første dagene og jeg gidder ikke å ha en bil stående som jeg ikke har skal bruke.
mindsweeper
26-05-2011, 09:49
Å leie GPS er uforholdsmessig dyrt - etter 4-5 dager har du gjerne betalt like mye i leie som det koster å kjøpe en selv... og da er det selvsagt gunstigst å kjøpe i USA. Evt last ned navigasjonsapp til iPhone / Android.
Kan anbefale NAVV (Apple app store), tror jeg betalte ca kr. 150 for NAVV USA. Bruker siste versjon av kartene til navteq.
Strålende forslag, jeg skal jo bo i USA fra august. Tar med meg padda og laster inn NAVV. På padda har jeg ikke sim-kort så da slipper jeg å være redd for telleskrittsjokk.
Får du kart over hele USA, samt selve kartprogrammet for 150 :wow: ?
mindsweeper
26-05-2011, 12:29
Sjekket prisen nå, hele USA for 139,-. NAVV Skandinavia koster 65,-.
Ingen grunn til å betale 5x for TomTom e.l.
Strålende, da blir det NAVV på meg.
Jeg har leid bil fra Hertz 4 ganger i USA i vår, benytter en CDP-kode fra NAF som gir bedre rabatter enn noe annet, se http://www.naf.no/Medlemskap-og-fordeler/Medlemsfordeler/Reiser-og-bilferie/Leiebil/
Kan legges til at jeg aldri har blitt spurt om å vise medlemskort i NAF og vet med sikkerhet at flere andre her bort benytter seg av den koden uten å ha noe som helst med NAF å gjøre.. Følg også med på Hertx.com (Den amerikanske). Mange promotions gåendde til enhver tid, se etter PC nummer du kan putte inn under CDP på bookingsiden.
Flere gode PC koder til enhver tid på http://www.flyertalk.com/forum/hertz/1107806-few-good-coupon-codes-just-post-codes-here.html og http://www.flyertalk.com/forum/hertz/1107809-hertz-coupons-discount-discussion.html
Har veldig gode erfaringer med Hertz, fikk sist en Ford Mustang V6 ved bestilling av full-size.
Lykke til!
mindsweeper
29-05-2011, 13:46
Har bestilt bil av Autoeurope, 20/6 - 6/7 - BOS - DCA, 6/7 - 12/7 - MCO - MCO.
Så får vi kysse fingerene for at bilene er tilgjengelig og i rett størrelse :-)
hellbilly
30-05-2011, 17:57
Å leie GPS er uforholdsmessig dyrt - etter 4-5 dager har du gjerne betalt like mye i leie som det koster å kjøpe en selv... og da er det selvsagt gunstigst å kjøpe i USA. Evt last ned navigasjonsapp til iPhone / Android.
Kan anbefale NAVV (Apple app store), tror jeg betalte ca kr. 150 for NAVV USA. Bruker siste versjon av kartene til navteq.
Har du Android så anbefaler jeg Co-Pilot. Her får du hele Nord Amerika for $19.99. Har foreløbig bare testet den i norge (funker godt), men skal ha USA premiere med Co-Pilot nå til helga.
Jeg leier ofte hos Hertz Hawaii og nå ser jeg at de generelt har doblet prisene
sammenlignet med i fjor før ev rabatter. Kan dette ha noe med inkluderte forsikringer å gjøre .
På MSY neste uke har jeg droppet de i favør av Alamo.
HNL neste gang Budget som har kontor vegg i vegg med Hertz på Hyatt , Waikiki..
Bruger stort altid Alamo.....
Har altid fået upgrades og sidste gang havde vi en stor Chevy 4 x 4 som min søn valgte..
Altid været meget meget tilfreds
Hilsen Ole
Gikk for NAVV for USA på padda, men i dag da jeg skulle teste den ut i San Diego fikk jeg beskjed om at ingen GPS-signaler var tilgjengelig. Regner med at det skyldes at jeg ikke har sim-kort. Trodde det skulle gå bra da jeg ikke trenger sim-kort når jeg bruker padda som kartplotter på sjøen med Navionics.
Kjøpte meg derimot en Tomtom til 80 dollar og den fungerte helt greit. Kjekt å ha når jeg allikevel skal bo her et år fra slutten av juli.
seatsniffer
04-07-2011, 09:52
Jeg benytter meg av eksisterende tråd siden jeg har noen leiebilrelevante spørsmål.
Jeg har reservert en bil hos Thrifty, men de lar meg ikke bestille forsikring nå. Er det noen som erfaring med Thrifty og vet hva dette koster?
De har tre pakker; Risk Eliminator, Risk Freedom og Risk Reducer. Er Freedompakken som er mest aktuell.
Har reservert en Dodge Magnum(or simular) for en uke.
Jeg skal forresten leie i Huntsville, AL, og levere fra meg i New Orleans. Kjenner dere til noen utleiefirma som har gunstige priser på innlevering av bil et annet sted enn leiested?
Jeg benytter meg av eksisterende tråd siden jeg har noen leiebilrelevante spørsmål.
Jeg har reservert en bil hos Thrifty, men de lar meg ikke bestille forsikring nå. Er det noen som erfaring med Thrifty og vet hva dette koster?
De har tre pakker; Risk Eliminator, Risk Freedom og Risk Reducer. Er Freedompakken som er mest aktuell.
Har reservert en Dodge Magnum(or simular) for en uke.
Jeg skal forresten leie i Huntsville, AL, og levere fra meg i New Orleans. Kjenner dere til noen utleiefirma som har gunstige priser på innlevering av bil et annet sted enn leiested?
Tipper det blir mellom 25 og 35 dollar per dag i forsikring. Det lønner seg så og si aldri å bestille via amerikanske nettsider uten forsikring for så å måtte betale denne når du kommer til USA, da flås du levende.
seatsniffer
04-07-2011, 10:50
Takk for tilbakemelding!
ebookers.no som det linkes til over her, anbefales det? Går det som en "norsk" nettside med norske betingelser?
ebookers.no som det linkes til over her, anbefales det? Går det som en "norsk" nettside med norske betingelser?
Jepp, eBookers (http://clk.tradedoubler.com/click?p=469&a=1879311&g=16861850) har "norske" betingelser og ofte ganske gode priser på leiebil i USA.
Bruger stort altid Alamo.....
Har altid fået upgrades og sidste gang havde vi en stor Chevy 4 x 4 som min søn valgte..
Altid været meget meget tilfreds
Hilsen Ole
Jeg har booket 3 leiebiler med Alamo via deres web, hva kommer det på med forsikringer i tillegg her? Ser at det som er inkludert er CDW, og jeg synes det er litt uklart hva den egentlig er til.
Jeg har booket 3 leiebiler med Alamo via deres web, hva kommer det på med forsikringer i tillegg her? Ser at det som er inkludert er CDW, og jeg synes det er litt uklart hva den egentlig er til.
CDW (eller LDW) er dekning av bilen du disponerer, jmf. kaskoforsikring på din privatbil.
CDW (eller LDW) er dekning av bilen du disponerer, jmf. kaskoforsikring på din privatbil.
Hva er da de andre forsikringene de tilbyr til da?
Hva er da de andre forsikringene de tilbyr til da?
Nå vet jeg ikke helt hvilke du sikter til, men kort fortalt er det sånn:
Ansvarsforsikring er inkludert i prisen og dekker skade på tredjepart inntil en viss sum.
CDW/LDW er kaskoforsikring på bilen du leier.
SLI/ALI er ekstra ansvarsforsikring om du skulle forårsake stor skade på andres eiendom eller legeme; i USA kan man som kjent bli stilt ansvarlig for astronomiske summer.
PAI/PEC er forsikring som omfatter personene i leiebilen samt ting og tang de har med seg, denne er ofte unødvendig da man bør ha en reiseforsikring som dekker dette.
I tillegg har du mer perifere produkter som f.eks. skal dekke skade på dekk, redusere egenandeler etc.
Alamo, Avis m.fl. kjører leie inkl. AWD/LDW/SLI/ALI på de norske sidene sine. Viktig å huske på at US bookinger ofte også er uten tax, airportfee etc.
Booket via avis.se sist gang da de lå 20% (!) lavere i pris enn avis.no, heller ikke tillegg for enveisleie.
Har også brukt http://www.holidayautos.no flere ganger, bilen er fra et av de kjente amerikanske selskapene (kan være Alamo, Dollar etc) litt avhengig av destinasjon.
Nå vet jeg ikke helt hvilke du sikter til, men kort fortalt er det sånn:
Ansvarsforsikring er inkludert i prisen og dekker skade på tredjepart inntil en viss sum.
CDW/LDW er kaskoforsikring på bilen du leier.
SLI/ALI er ekstra ansvarsforsikring om du skulle forårsake stor skade på andres eiendom eller legeme; i USA kan man som kjent bli stilt ansvarlig for astronomiske summer.
PAI/PEC er forsikring som omfatter personene i leiebilen samt ting og tang de har med seg, denne er ofte unødvendig da man bør ha en reiseforsikring som dekker dette.
Takk, da vet jeg hva jeg trenger - greit å ha forsikringsgreiene i orden der borte! ;)
Hei,
du kan trygt leie med eleiebil eller Holiday Autos der borte.
Begge har alle nødvendige forsikringer inkludert så du trenger ingenting ekstra. Ofte på kortere leier lønner det seg å bestille en premium pakke som inkluderer avgift for ekstra sjåfør og en full tank bensin.
Med eleiebil har jeg i det siste alltid havnet hos Dollar (i Florida) og noen andre her nevnte at Holiday Autos bruker Alamo. Du får ikke vite før du betaler hvilket selskap du ender opp hos men er du misfornøyd så er det bare å bruke gratis avbestilling.
Når du henter leiebilen vil du sikkert oppleve at de prøver å få deg til å oppgradere til en større bil (mot tillegg) men det er bare å si høflig nei. Har også opplevd å få tilbud om ekstra ulykkesforsikring for passasjerer, den er bortkastet så lenge du har en norsk reiseforsikring.
Det som kan være greit hvis du skal kjøre i områder med mye bompenger er å betale for bombrikke, da slipper du å styre med quarters. Tror den ligger på 6USD dagen.
På små leiestasjoner er sjansen større for å få en gratis oppgradering fordi de ikke har rett bil inne men på flyplassene kan du noen steder selv velge bil på parkeringsplassen innenfor den kategori du har booket.
Har du en Amex kort så finnes det en rabattkode på deres hjemmeside som gir 15% rabatt hos Holiday Autos.
God tur!
hellbilly
06-07-2011, 14:12
Kom over en forklarende artikkel på na24.no vedrørende leiebil og forsikring.
http://www.na24.no/article3182211.ece
mindsweeper
18-07-2011, 12:30
Benyttet meg av AutoEurope for tre leieforhold i USA i sommer. Alle gikk via Alamo - og fikk det jeg bestillte. Veldig godt fornøyd.
AutoEurope lar deg også endre / kansellere bestillingene uten gebyr.
Er frekk nok til å dra opp denne gamle tråden..
Skal til Florida i Januar og må leie en bil en ukes tid. De fleste selskapene krever young driver fee for førere under 25. Leste nå betingelsene til sixt.com og fant ut at de tydeligvis ikke har young driver fee. Det eneste er at man for utvalgte bilgrupper (de minste/billigste - altså de som er aktuelle for meg) kun trenger å være 21 (noe jeg er) og ha hatt lappen sammenhengende i 1 år.
Noen forumbrukere som har erfaring med sixt.com og deres (mangel) på young driver fee?
Skal til Florida i Januar og må leie en bil en ukes tid. De fleste selskapene krever young driver fee for førere under 25. Leste nå betingelsene til sixt.com og fant ut at de tydeligvis ikke har young driver fee. Det eneste er at man for utvalgte bilgrupper (de minste/billigste - altså de som er aktuelle for meg) kun trenger å være 21 (noe jeg er) og ha hatt lappen sammenhengende i 1 år.
Noen forumbrukere som har erfaring med sixt.com og deres (mangel) på young driver fee?
Tidligere har sixt.com benyttet Budget i USA - muligens de er i ferd med å etablere seg i USA etter at Budget nå er en del av Avis. Men hvis de benytter f.eks. Budget så vil det være Budgets regler som gjelder (omtrent som Codeshare på fly ;) )
Sixt i Orlando driver tydeligvis ikke med codesharing. De har egen lokasjon på MCO og leier ut selv. Ringte akkurat til dem og fikk beskjed om at de ikke charger Young Driver Fee (YDF) men at man da må velge bil i normalkategorien, noe jeg tenkte. Så til alle youngsters som vil leie bil i Florida uten å måtte betale masse i ekstra avgifter fordi man er ung, vil jeg anbefale Sixt!
Kun leid hos Sixt en gang i Nederland -- aldri i USA -- men ser at jeg ikke ble charget noen young driver fee.
Hei. Har planer om forhåndsbestille leiebil i USA i sommer, men bor på Stratosphere Hotel i Vegas g ønsker bilen levert der, så jeg slipper dra til flyplassen den aktuelle morgenen bare for å hente ut leiebilen. Skal levere den på flyplassen etterpå. På nettet finner jeg jeg ikke disse valgene, noen som har tips? På Autoeurope og andre får jeg bare feilmeldinger hvis jeg prøver en slik combo....
Har leid biler nå. Fikk ikke opp noe på autoeurope, men brukte avis.no og hertz.no. Fikk da gode priser, med avtale om betaling ved levering. Prisene jeg fikk opp da var tilsvarende dem jeg fikk på div søkemotorer ved å betale allerede nå. Feks 800,- for en stor familebil 2 døgn i Vegas.
Sjekket i nesten alle utleiefirmaene jeg kunne finne tidligere i år i forbindelse med unge sjåfører. Det jeg fant ut var at de aller fleste lar sjåfører mellom 21-24 kjøre bilen mot gebyr på 25 $, men kun Alamo tillater at 2 eller flere under 25 er sjåfører på samme bil. Alamo var attpåtil billigst og lot meg velge bil på plassen, eller komme tilbake å bytte bil om jeg ville ha en annen.
Skal til California nå i Mars med en kompis, og vi vil ha en amerikansk bil med litt gromlyd i (f.eks Mustang). Hva er den beste måten å være sikker på å få den bilen du har lyst på??? Har det noe for seg å ringe bortover før/etter man har bestillt?? Kan ett alternativ å vente til man kommer bort å gå fra selskap til selskap å høre hva de tilbyr?? (dette blir kanskje mye dyrere??)
Helikopter
22-02-2014, 11:49
Bestill en billig-bil. Sett av en sum til oppgraderinger. Be om oppgradering
Dette fungerte ypperlig for meg og en kompis som var ute etter det samme som deg. Hadde booket Corolla or similar, men fikk oppgradert til 2014 mustang for et lite mellomlegg. Skaff deg hertz Gold, gratis og gir litt flere fordeler.
God tur.
Skal til California nå i Mars med en kompis, og vi vil ha en amerikansk bil med litt gromlyd i (f.eks Mustang). Hva er den beste måten å være sikker på å få den bilen du har lyst på??? Har det noe for seg å ringe bortover før/etter man har bestillt?? Kan ett alternativ å vente til man kommer bort å gå fra selskap til selskap å høre hva de tilbyr?? (dette blir kanskje mye dyrere??)
Har du top tier medlemskap hos noen flyselskap eller hoteller? I såfall kan du statusmatche til Best Western Diamond, skal være ganske enkelt.
Deretter kan du skaffe deg sixt platinum kort, bare bruk denne linken her: http://partner.sixt.de/bestwestern/best-western-rewards-services/sixt-cards/?L=1
Hvis ikke de har Sixt kontor der du skal kan du sikkert status matche til Hertz, Avis statusmatcher ikke.
Med elite medlemskap hos bilutleiefirmaene skal det være god sjanse for å få oppgraderinger.
EBG matcher direkte til SIXT Platinum også
robertaas
12-07-2014, 01:10
Er det vanskelig å få leiebil med normalt gir i USA?
Hva mener De med "normalt gir?"
robertaas
12-07-2014, 08:18
Om det skulle være noen tvil, med normalt mener jeg manuelt.
jcnorway
12-07-2014, 09:04
Det er vel bare å angi det i søkekriteriet er det ikke? Selv om jeg personlig ikke skjønner hvorfor man skulle ønske seg manuelt gir når man kan slippe.
Om det skulle være noen tvil, med normalt mener jeg manuelt.
Det kan nok bli vanskelig. De aller fleste har automat, så du må søke for manuellt gir. Som regel er det bare manuell på noen ytterst få type sportsbil, men selv der er det ikke vanlig.
Vanskelig ja, umulig nei. De største leiebilselskapene som du finner på flyplassene har utelukkende bare bilparker med automatgir, noe få unntak finnes men da er det stort sett de dyreste bilene, Porcher og Ferrarier, osv. :) Mener at jeg leste en plass i et blad for en stund tilbake at av alle leiebiler levert av "Seriøse" leiebilselskap i USA så var det et totalt snitt på 1 av 200 (0,5%) biler som var manuelle....
Det er fult mulig å få fatt i en bil med manuell men da må du nok drive litt aktiv Googling på den destinasjonen du skal til, prøv "Rent a Manual Transmission Car" + Ønsket sted. Mye halvveis selskaper, men noen er seriøse og kommer til og med til flyplassen med bilen.
Spørsmålet er om det er verd alt strevet.
Henrik C
12-07-2014, 15:10
All den tid automatgir er enklere å kjøre med (og kanskje billigere i drift?) tror jeg det vanskelig skal gjøres å finne det på standardbiler.
Noen anbefalinger til selskap som er vennlige mot tilleggssjåfør under 25? Skal bort en uke i høst, og vi trenger en bil som har plass til 4 personer. Bagasjeplass er ikke viktig da vi har en annen bil der, så grei plass til 4 voksne er fokus. Jeg fyller 23 og vil kunne kjøre den. Hentes på SFO, evt. er eller annet sted i Silicon Valley. Har en EBG i familien som sikkert kan matche til Sixt Platinum, tror pappa fortsatt har grei status hos Hertz -- men helt andre selskap fungerer også fjell.
Noen anbefalinger og erfaringer?
Hvis du står som primary driver så charger ikke SIXT young driver fee
På Hawaii så skulle modern og jeg leie bil. Jeg lagde reservasjonen på avis.no med EBG AWDen. Da vi skulle plukke opp bilen og lurte på om jeg kunne være ekstra sjåfør, så fikk jeg beskjed om at jeg som ung fører måtte stå som hovedleietager og modern ekstra sjåfør. Så da ble det young driver fee pluss ekstra sjåfør fee.
All den tid automatgir er enklere å kjøre med (og kanskje billigere i drift?) tror jeg det vanskelig skal gjøres å finne det på standardbiler.
Noen anbefalinger til selskap som er vennlige mot tilleggssjåfør under 25? Skal bort en uke i høst, og vi trenger en bil som har plass til 4 personer. Bagasjeplass er ikke viktig da vi har en annen bil der, så grei plass til 4 voksne er fokus. Jeg fyller 23 og vil kunne kjøre den. Hentes på SFO, evt. er eller annet sted i Silicon Valley. Har en EBG i familien som sikkert kan matche til Sixt Platinum, tror pappa fortsatt har grei status hos Hertz -- men helt andre selskap fungerer også fjell.
Noen anbefalinger og erfaringer?
Sixt finnes ikke i SFO området så det er utelukket. I California finnes de kun på flyplassen i LAX
Er under 25 selv og har leid veldig mye bil hos Hertz og synes at de er greie uansett hvor i verden jeg befinner meg. I USA tar de et gebyr på 20-30$ dagen alt etter hvor stor bil du skal ha. Erfaringen min tilser at kombinasjonen av min staus og valg av forhåndsbetalt bil som er "sjekket ut" i forkant på nett, der du bare får nøkkelen rett i hånda ofte resulterer i null gebyr for ung sjåfør.
Vet ikke om det er så lett når dere er flere sjåfører, men har du "grei" status så ser dem oftere igjennom fingrene på de ulike gebyrene. Med et familiemedlemm som har status hos Hertz ville jeg lett valgt dem.
Da jeg leide bil for første gang i USA, hadde jeg aldri kjørt med automatgear og spurte litt nervøst om de hadde en bil med 'stick shift'. En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten. Husk imidlertid at bilen alltid må settes i P når du parkerer. Du får ellers heller ikke startet den igjen.
Så enkelt at selv MOW fikk det til! :)
Normalt gir i USA er nok automat som mange her påpeker. Hvorfor man på død og liv vil kjøre med manuellgiret bil i USA, i den trafikken som råder i de fleste bebygde strøk, er, for å bruke et amerikansk uttrykk, beyond me ;)
Men vi er kanskje ulike. Her hjemme har jeg ikke kjørt manuelt siden førerprøven på bil, sånn cirka.
Da jeg leide bil for første gang i USA, hadde jeg aldri kjørt med automatgear og spurte litt nervøst om de hadde en bil med 'stick shift'. En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten. Husk imidlertid at bilen alltid må settes i P når du parkerer. Du får ellers heller ikke startet den igjen.
Så enkelt at selv MOW fikk det til! :)
Heilt til første krysset ein stoppar litt hardt i fordi ein finn "clutchen". Men det går jo bra etter ei stund.
Godt sagt, hvor mange ganger kan man glemme at en bruker gammeldags clutch hjemme ( heldigvis lenge siden for oss ), og bremser og trykker inn "clutchen" og fruen havner nesten i frontruta og kjefter etc... :headbang
Fatter ikke hvorfor man fortsatt selger manuelt ... Bortsett fra racing car , Lamborghini , Ferrari etc...
robertaas
12-07-2014, 20:47
En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten.
Høres ut som når folk skal forklare hvor enkel apple-produkter er å bruke, jeg er helt ute av stand til å bruke dem. De gjør alltid noe annet enn hva jeg ønsker. Ser for meg at det blir det samme i en bil uten kjøtch og gir. Ser ellers at automatgir gjerne har 6 forskjellige mer eller mindre kryptiske posisjoner, hadde det vært bare 3 ville det hatt en viss logikk.
Hadde manuelt gir på leiebil i mai. Var f... ikke mulig å få f...skapet i revers. Måtte både trykke og dra.
Nei; gi meg en med automat.
Høres ut som når folk skal forklare hvor enkel apple-produkter er å bruke, jeg er helt ute av stand til å bruke dem. De gjør alltid noe annet enn hva jeg ønsker. Ser for meg at det blir det samme i en bil uten kjøtch og gir. Ser ellers at automatgir gjerne har 6 forskjellige mer eller mindre kryptiske posisjoner, hadde det vært bare 3 ville det hatt en viss logikk.
Du vil vel trenge fire steg, fram, bak, fri, parkering :)
Det er knallenkelt, trust me.
D-Drive
N-Fri (Neutral)
R-Revers
P-Park
De andre posisjonene er bare for blokkering av høyere gear hvis du f.eks. kjører i kø, eller på glatta. men i praksis kan du bare ignorere dem.
I tillegg har du en knapp for Overdrive hvis du trenger et lite 'spark', f.eks. ved forbikjøring eller filbytte.
Og BRUK BARE HØYREFOTEN på gass/brems, som du er vant til.. La venstrefoten hvile der clutchen skulle vært. Eller kan du risikere i en panikk- eller uhellssituasjon at du trykker begge pedaler samtidig. Og det er ikke lurt ..
Det er alt.
Kanskje legge til "N", brukes kun du trenger å dytte bilen av en eller annen grunn. På min bil her hjemme aldri brukt.
Så kun D ( forover ), R ( bakover ) og P ( Parkering ). Men husk å ha benet på bremsen ved start, for sikkerhets skyld. Nekter å starte dersom du ikke har beinet der...;)
En ting til, kjøre i USA , noe jeg har hatt litt vanskelig med i alle år.... Tillatt med høyresving på rødt lys hvis alt er 100% klart fra venstre... Hvis ikke tillatt, er det tydelig merket.. Du vil uansett raskt finne ut at trafikk kulturen er milevis langt unna norsk... Det vil si , finnes knapt bedre steder på kloden å leie bil enn der.
Disclaimer: sammenligner med rundt Lillestrøm...^_^
N bruker jeg på automatkjerra hjemme hvis jeg f.eks om vinteren står midt i en bakke og skal ned. Ved å sette den i R vil man risikere at motoren trekker litt, og det er lettere å skli.
Men det er strengt tatt en lite aktuell problemstilling med mindre robertaas har funnet en helgetur til Alaska, eller fjellknausene i Rocky Mountains midtvinters ;)
helgetur til Alaska,
I Anchorage fikk jeg en Mustang på vinterføre .. ikke spesielt festlig. Mustang er en ekstremt dårlig vinterbil ...
Robert trenger en orntli Lincoln MKS, arvtager til Town Car... Kjenner Robert, langt fra så mye gubbe som meg, men uansett en panservogn verd prøve :lol:
Prøvde den i HNL sist april....
http://www.lincoln.com/cars/mks/
Henrik C
14-07-2014, 16:29
Ble brått usikker på om automatgir-greiene var en spøk jeg. Noen som reiser så mye som Robertaas regner jeg med at klarer å lese skilt på flyplasser med mer enn to linjer, og det er omtrent like lett som automatgir - og enklere enn manuelt gir.
Er det kun Alamo og National i USA der du får velge bil selv?
I tillegg har du en knapp for Overdrive hvis du trenger et lite 'spark', f.eks. ved forbikjøring eller filbytte.
Grei brukerveiledning for betjening av automatgir fra MOW, bortsett fra at Overdrive er det motsatte av "et lite spark". Overdrive er et overgear som brukes for å spare drivstoff, gjerne på lange flate strekninger i relativt høy fart. Men du oppnår aldri bilens toppfart i overdrive, og akselerasjonen er skral...
Enjoy Your drive Robert:)
robertaas
16-07-2014, 00:24
Enjoy Your drive Robert:)
Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt. Vil uansett først ta en grundig undersøkelse av hva som finnes av kollektive transporttilbud i Orlando.
Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt. Vil uansett først ta en grundig undersøkelse av hva som finnes av kollektive transporttilbud i Orlando.
Lynx-bussen. Men den ville jeg nok strukket meg lang for å unngå i fremtiden. Kollektivtrafikk i USA er og blir en litt spesiell greie.
jcnorway
16-07-2014, 07:54
Lynx-bussen. Men den ville jeg nok strukket meg lang for å unngå i fremtiden. Kollektivtrafikk i USA er og blir en litt spesiell greie.
Enig i at leiebil er å foretrekke, men hva er "galt"/spesielt med å reise kollektivt med f.eks. subway i NYC? Er nesten mer rart å se/oppleve på t-banen her i Oslo.
Enig i at leiebil er å foretrekke, men hva er "galt"/spesielt med å reise kollektivt med f.eks. subway i NYC? Er nesten mer rart å se/oppleve på t-banen her i Oslo.
NYC er jo litt annerledes igjen da. Nesten så jeg ikke regner det som USA :p
Tenker vel hovedsakelig på kollektivtilbud i byer hvor man kanskje strengt tatt er avhengig av bil.
Lokalbussen i Orlando er definitivt mer eksotisk enn undergrunnen i NYC.
jcnorway
16-07-2014, 08:35
NYC er jo litt annerledes igjen da. Nesten så jeg ikke regner det som USA :p
Tenker vel hovedsakelig på kollektivtilbud i byer hvor man kanskje strengt tatt er avhengig av bil.
Lokalbussen i Orlando er definitivt mer eksotisk enn undergrunnen i NYC.
Takk! Da hopper man glatt over slikt i Orlando. Om Robert velger den eksotiske varianten i Orlando så ser jeg fram til en trip report om opplevelsene ;)
robertaas
16-07-2014, 10:26
Hva er galt med den?
Hva er galt med den?
Absolutt ingen ting. Jeg har brukt Lynx mange ganger i Orlando, punktlig, billig og veldig hyggelige sjåfører. Bussene har aircon og er veldig rene.
Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt.
Automatgir er latterlig enkelt, men hvis du har en kompis med slik bil kan du jo prøve den først for å få ro i sjela.
Var nettopp i Orlando, og dette er en by jeg følte at man trengte bil, laaange avstander og alt virker som det er bygget opp for at du skal kjøre rett til døren og parkere utenfor, vet ikke om jeg så noen fortau engang, regarete på folk som gikk på gressplenen mellom kjørebanene.
Vært masse i Orlando, og her er det som flere sier, store avstander og man er nesten avhengig av bil. (Alternativt Taxi...)
Buss og gangavstand har vi prøvd èn gang, bare å glemme! Shuttle fra hotell til park funker, men å komme seg rundt i området med buss funket ikke...
Bil, bil, bil eller bil er det som gjelder. Og automatgir er enkelt. Press ned høyrefoten, kjør...
Kim
Nå begrenser min bruk av Lynxen seg til litt mer.. eherm.....tvilsomme områder i utkanten av Orlando, men allikevel - buss er skikkelig upraktisk der.
Lynxen tiltrekker seg også folk som gjerne ikke har noen mulighet til å få billån (av ymse årsaker)
Mulig jeg som singel jente på reise ikke var veldig bekvem med den situasjonen.
Kollektivtransport er stort sett for (veldig) uvaskede masser. (Så for man tolke det som man vil). Sikkerhetsrisikoen er generelt litt for høy for meg. Unntaket er selvfølgelig enkelte metroer som f.eks. NYC, WAS (enkelte baner ihvertfall) og Seattle.
Her i ATL kjører jeg av og til banen til flyplassen. Spesielt på kvelden er det mye rart å se. Bussene holder jeg meg langt unna.
Leiebil er Must de fleste stedet som det nevnes over. Boston, NYC og San Fransisco er byer jeg har vært i og som fungerer greit med kollektivtrafikk, men med unntak av bykjerne i litt eldre byer ser jeg ikke kollektivtrafikk som reell mulighet.
(JoeW, Currently i LA med en normal leiebil med automat. )
Er det kun Alamo og National i USA der du får velge bil selv?
Avhengig av destinasjon, på de store stedene har jeg allitd fått velge (eller bytte) hos både Avis og Hertz hvertfall.
Orlando uten bil villle ikke jeg forsøkt meg på ihvertfall...store avstander. Blir veldig låst ihvertfall.
Leiebil i Orlando er veldig praktisk i alle fall. Større frihet til å komme seg rundt, går mye raskere enn buss.
Kan være en del trafikk innimellom på enkelte strekninger, spesielt på ettermiddagen på hverdager, viktig at man tar det med i beregningen...
Hertz er det eneste leiebilfirmaet jeg har erfaring med der borte pga rabatt via NAF, men har vært veldig fornøyd med effektivitet på utleiestasjoner og med kvalitet på bil. Enkel og fin GPS har de også.
Trenger å leie bil i 45 dager i Florida til neste år. Anbefales det å leie her eller der? I ett leieforhold i 45 dager, eller dele opp?
Sundet81
10-11-2014, 17:31
Trenger å leie bil i 45 dager i Florida til neste år. Anbefales det å leie her eller der? I ett leieforhold i 45 dager, eller dele opp?
Jeg ville leid gjennom eleiebil.no. Rimelige alternativer fra de store forhandlerne (Alamo, Dollar, Avis, Hertz etc.), flott kundeservice og generelt idiotsikkert system. Egenandelsforsikring ligger alltid, såvidt jeg husker, inkludert (men dobbeltsjekk alltid slik). Jeg har leid gjennom eleiebil.no (fungerer på samme måte som booking.com, hotels.com etc) flere ganger, 1 x 90 dager i Houston, 2 x 30 dager i Florida, 1x30 dager i California og aldri hatt problemer.
En liten, god tommelfinger-regel er at om du leier via norske sider (Avis.no, hertz.no etc) så skal forsikring være inkludert i prisen! (Utenom ekstra tilvalg du selv vil gjøre...)
I USA er det ofte svært dyrt for forsikring, så kan spare mye på å leie via de norske sidene!
Kim
henrikvd
11-11-2014, 07:10
Noen som har erfaring med eller vet noen om tilgjengeligheten på vinterdekk på solfylte steder som San Diego(CA). Skal kjøre derfra og opp til Grand Canyon-området i dagene rundt nyttår. Etter hva jeg har lest så kan det bli snø og minusgrader i de områdene i desember/januar.
Det som er merkelig er at prisen for 45 dagers sammenhengende leie er høyere enn hvis jeg deler opp oppholdet i 22 og 23 dager. Jeg ville trodd at det var billigere for alle parter med ett leieforhold.
Norske sider er nok lurt mtp forsikring.
For noen år siden leide jeg bil på Hawaii, både på Ohau og Maui og det var ingen tvil om at det helt klart lønte seg å leie bil igjennom budget.no.
på flyplassen var de hissige på å oppgradere meg, siden de påsto at jeg fikk leie bil alt for billig.. :-D
Noen som har erfaring med eller vet noen om tilgjengeligheten på vinterdekk på solfylte steder som San Diego(CA). Skal kjøre derfra og opp til Grand Canyon-området i dagene rundt nyttår. Etter hva jeg har lest så kan det bli snø og minusgrader i de områdene i desember/januar.
Dette bør du i så tilfelle spesifisere, og særlig så langt syd. San Diego er jo stort sett "sommer" hele året, og bilene er utstyrt deretter. Så jeg er ikke så sikker på at dette er mulig, slik at du risikerer og/eller bør bytte bil under oppholdet.
henrikvd
11-11-2014, 13:29
Hmm... Fikk svar fra norske Avis (bestilt derfra) med
" Hei, de har dessverre ikke vinterdekk i California. Derimot er alle bilene utstyrt med "All weather tyres". "
Det virker jo litt tungvint å bytte bil underveis.. Jeg kan da ikke være den første som leier bil i Sør-California som skal kjøre opp til Grand Canyon vinterstid. Eller?
Jeg har leid bil både i Colorado og i Seattle (kjørte til Whistler Mountain) vinterstid og begge steder har de sagt at bilene har såkalte "all season tyres". Tror det er gjengs over hele USA at de har slike dekk, og at vinterdekk rett og slett ikke eksisterer. "Pigs in the deck" er i hvertfall ikke å finne.
Uansett, det har gått fint å kjøre i snøvær på den type dekk. Tror heller ikke at det kommer så voldsomme mengder snø i Grand Canyon-området at det skal bli noe problem. De er også flinke å brøyte og salte.
Vi måtte spørre om kjetting til dekka da vi leide bil fra Alamo i Portland, OR i fjor
henrikvd
11-11-2014, 22:12
Takk for svar folkens :-)
Vi får håpe på det beste, og plukke med oss litt Mojave-sand på veien i tilfelle vi må ut for å strø. :-p
Kan vel være fornuftig å leie en
SUV med firehjulsdrift, så går det nok helt greit.
Kan vel være fornuftig å leie en
SUV med firehjulsdrift, så går det nok helt greit.
Nja, det er jo ikke bare fremdriften som gjelder, men det å bremse er vel så viktig. Da hjelper ikke 4WD mye.
Om det er kaldt med snø og is, ville jeg ikke kjørt med "all season tyres" i alle fall. Kjettinger kan da faktisk være greit.
Det var fremgangsmåten i fjellene i AZ når jeg bodde der ihvertfall...
I California er det "additional drivers" included by law, men hvor mange ekstra sjåfører kan jeg registrere?
Hei,
er det noen som har gode tips med tanke på å leie bil i USA. Skal leie en Suburban eller tilsvarende i Orlando til sommeren. 3 uker.
Søk på nettet og reserver den billigste for å hente på flyplassen. Når du ankommer går du innom andre selskap for å høre om de kan levere billigere. Nesten alltid er det selskaper som vil levere billigere. Betal med det kredittkortet som dekker alt på forsikring - mitt Amex kort er meget bra på dette - Master fungerer også bra i kombinasjon med utvidet reiseforsikring.
Har hatt to turer med leiebil i Desember / Januar - National var først best og så val Alamo den beste. På nettet kom Hertz godt ut
Noe man allikevel skal være obs på når man sammenligner pris er type forsikringer inkludert i prisen. Både i forhold til eget kjøretøy, annet kjøretøy, personer, egenandeler osv.
Grovt sett kan kan si at kjøper man på en norsk side så er alle de viktigste forsikringer inkludert.
Kjøper man på en utenlandsk side eller møter opp i skranken så er prisene ofte pluss forsikringer.
Bare så man sammenligner epler og epler her og ikke minst er klar over den mulige forskjellen.
uscarhire.com , veldig gode priser, alle forsikringer m.m inkludert, aldri noe tull. Engelsk basert leiebil agent med bra kundeservice. Bilene blir levert av National og Alamo.
Ellers så går det mye i Hertz, da jeg er PC medlem. Ikke mye tull og pushing av ekstraforsikringer der heller så lenge du melder deg inn i Hertz Gold Plus Rewards før du reserverer bil. Hertz er dog ikke av de billigste.
Sundet81
08-02-2015, 21:18
Betal med det kredittkortet som dekker alt på forsikring - mitt Amex kort er meget bra på dette - Master fungerer også bra i kombinasjon med utvidet reiseforsikring.
Jeg tror jeg ennå har til gode å komme over forsikringsvilkår, det være seg via kredittkort eller andre typer, som dekker leiebilrelaterte saker. Så jeg ville på generelt grunnlag advare mot å stole på reiseforsikring i sammenheng med leiebil, med mindre forsikringsvilkårene helt eksplisitt stadfester at skader på leiebil mv. dekkes. Men som sagt: det har jeg fremdeles til gode å se, selv etter 7-8 ulike kredittkort og et utall personlige forsikringer. Mine Mastercard-betingelser ekspliserer ettertrykkelig at skader på eller i forbindelse med leiebil ikke dekkes.
rkvalvaa
08-02-2015, 22:17
Jeg tror jeg ennå har til gode å komme over forsikringsvilkår, det være seg via kredittkort eller andre typer, som dekker leiebilrelaterte saker. Så jeg ville på generelt grunnlag advare mot å stole på reiseforsikring i sammenheng med leiebil, med mindre forsikringsvilkårene helt eksplisitt stadfester at skader på leiebil mv. dekkes. Men som sagt: det har jeg fremdeles til gode å se, selv etter 7-8 ulike kredittkort og et utall personlige forsikringer. Mine Mastercard-betingelser ekspliserer ettertrykkelig at skader på eller i forbindelse med leiebil ikke dekkes.
Både Eurobonus Amex Platinum og Handelsbanken Visa Gold har en egen spesifisert leiebilforsikring som dekker opptil 30/40' av egenandel ved skade om leie er betalt med kortet. Betyr at man normalt ikke trenger å benytte seg av superdekning for å redusere egenadelen, denne koster normalt litt, men avhenger av bilklasse og selskap.
RescueMe
08-02-2015, 22:45
Både Eurobonus Amex Platinum og Handelsbanken Visa Gold har en egen spesifisert leiebilforsikring som dekker opptil 30/40' av egenandel ved skade om leie er betalt med kortet. Betyr at man normalt ikke trenger å benytte seg av superdekning for å redusere egenadelen, denne koster normalt litt, men avhenger av bilklasse og selskap.
Dette dekkes også av enkelte reiseforsikringer. Ser at min i Sparebank 1 dekker inntil 8000 i egenandel, men usikker på hvordan dette er hos andre.
Dette dekkes også av enkelte reiseforsikringer. Ser at min i Sparebank 1 dekker inntil 8000 i egenandel, men usikker på hvordan dette er hos andre.
Stemmer det; SpareBank1 Topp reiseforsikring dekker i punkt 2.2.2
Egenandel som følge av skade på leiebil på feriereise erstattes med inntil kr 8 000 per skadetilfelle.
Ellers:
* DNB for eksempel har ikke egenandel for skade på leiebil dekket i sine forsikringer, det inkluderer også kredittkort som Trumf visa.
* Amex dekker egenandel, men ikke på biler med verdi over 500.000kr da dekker de 0.
* Storebrand nevner ingen dekning av egenandel ved skade i sine vilkår.
* Europeiske reiseforsikring har dekning for intill 8.000 kr i sitt dyreste produkt.
MountainDew
09-02-2015, 04:20
Leier du leiebil og opplever at bilen blir skadet eller stjålet, er det ofte store egenandelsbeløp du som kunde må betale. Du kan forsikre deg mot disse egenandelene. Bestill leiebilforsikring og betal leiebilen fult ut med ditt Norwegian kort for å aktivere forsikringen. Mer informasjon om leiebilforsikringen finner du her. Pris 249 pr år.
https://www.banknorwegian.no/KundeService/forsikring/leiebilforsikring
Meldte meg inn i det Hertz programmet men da jeg skulle søke etter biler da spratt prisene plutselig opp 700 kroner - dette for ca 2 dagers leie i San Francisco. Logger man seg ut igjen er det de prisene jeg så først. Dette på Hertz sin norske side. Hva er greia?
Meldte meg inn i det Hertz programmet men da jeg skulle søke etter biler da spratt prisene plutselig opp 700 kroner - dette for ca 2 dagers leie i San Francisco. Logger man seg ut igjen er det de prisene jeg så først. Dette på Hertz sin norske side. Hva er greia?
Tilvalg i profilen din, forsikringer osv. De inkluderer gjerne drivstoff og alt mulig i den prisen du får som innlogget.
Tornerose
04-11-2015, 12:10
Sixt fortalte at ofte var tilbudene bedre på hjemmesiden enn i fordelskortet, kan være det samme gjelder for Hertz. Billigst i USA har vi funnet på finn.no.
Tilvalg i profilen din, forsikringer osv. De inkluderer gjerne drivstoff og alt mulig i den prisen du får som innlogget.
Beste er vel egentlig å bare avslå alt sammen?
Alle uten om super CDW er det lite nytte i, det er dekket igjennom reiseforsikringen.
En del forsikringer dekker også skade på leiebil, da er det bare å avslå alt.
Alle uten om super CDW er det lite nytte i, det er dekket igjennom reiseforsikringen.
En del forsikringer dekker også skade på leiebil, da er det bare å avslå alt.
Takk - ja er vel tom forsikring for stjelt bagasje så jeg. Så er det sikkert en egen forsikring for bilsyke passasjerer, og en og annen forsikring for at man bruker 12 voltsuttaket for mye. :stir Ok dette ble litt overdrevent men man må passe på så man ikke flås levende.
Hei, skal leie bil i Washington og levere den tilbake i Toronto. Har snakket med både Avis og Hertz her i Norge, men var ingen av de som kunne hjelpe meg. Noen som har et tips på hvem eg bør kontakte for å få dette til ?
Hei, skal leie bil i Washington og levere den tilbake i Toronto. Har snakket med både Avis og Hertz her i Norge, men var ingen av de som kunne hjelpe meg. Noen som har et tips på hvem eg bør kontakte for å få dette til ?
Hei - du kan jo booke online vil jeg tro, der velger du jo hvilke utleiestasjon du ønsker å returnere på. Det pleier ofte å være en ekstra fee å betale hvis du returnerer kjerren i en annen stat enn du henter den ut. Ved retur i nabolandet i nord vil det nok garantert være litt ekstra å betale.
Et tips kan være å ringe utleiefirmaene sine servicetelefoner i USA. Har du skype-out kan du ringe 800-numre gratis.
God tur :)
petter380
02-02-2016, 19:38
Hei, leste denne tråden og booket dermed via hertz.no :) Noe jeg syns var litt rart, var følgende i emailen jeg mottak som bekreftelse:
Total 152.68 USD
Prisen er garantert. Skatter, avgifter og gebyrer kan endre seg om de ikke er inkludert i prisen.
Tilgjengelig tilleggsutstyr i skranken
Ask at the counter for the following !
Ansvarsforsikringstillegg
daglig 13.95 USD
Bilskadedekning
daglig 21.99 USD
Personlig Ulykkesforsikring/ Bagasjedekning
daglig 5.50 USD
Jeg trodde det skulle være inkl. ettersom jeg bestilte fra hertz.no og ikke .com, eller er det noe jeg misforstår?
Usikker på hva forsikringene som listes som valgfrie tillegg betyr.
Men mener bestemt det er slik at så lenge du kjøper på et ".no" domene så er det Norske regler som gjelder. Da må alle viktige forsikringer være inkludert.
Eg brukte holiday autos, der fikk eg med alt av forsikringer :)
Hei, leste denne tråden og booket dermed via hertz.no :) Noe jeg syns var litt rart, var følgende i emailen jeg mottak som bekreftelse:
Jeg trodde det skulle være inkl. ettersom jeg bestilte fra hertz.no og ikke .com, eller er det noe jeg misforstår?
Tror du må forhåndsbetale i NOK?
Du har forsikring, det er tilleggene du kan bestille.
Total 152.68 USD
Prisen er garantert. Skatter, avgifter og gebyrer kan endre seg om de ikke er inkludert i prisen.
Tilgjengelig tilleggsutstyr i skranken
Ask at the counter for the following !
Ansvarsforsikringstillegg
daglig 13.95 USD
Bilskadedekning
daglig 21.99 USD
Personlig Ulykkesforsikring/ Bagasjedekning
daglig 5.50 USD
Det ingår försäkring med självrisk på bilen (typiskt 5000-12000 NOK). Bilskadedekning tar ned den till 0 kr. Ansvarsforsikringstillegg och Personlig Ulykkesforsikring är försäkringar som normalt sett ingår i din vanliga reseförsäkring. De brukar inte behövas.
Bilskadedekning täcks i Sverige av en del kreditkort och ingår även i en del reseförsäkringar.
Bengt sa det jeg mente, bare mye bedre :)
Noen som kjenner til Hertz upgrade på LAX? Sist jeg var der stod det en del premium biler (Lambo, Ferrari etc) man kunne oppgradere til for en viss sum.
Finnes dette fortsatt, og gjelder summen uansett bil man originalt har leid?
Har Avis eventuelt noe lignende? Har tydeligvis blitt President's Club her hva enn det måtte bety.
Skal noen dager til LA i morgen og booket akkurat leiebil. Forrige uke hadde Sixt tilbud på premium stasjonsvogn til under 2000,-, men det rakk jeg ikke og alle bilene lå nå på rundt 3000,-. Et raskt søk på finn.no ga meg Mercedes CLA til 1915,- istedenfor 3019,- som på sixt.no. Expedia lå også på rundt 3000,- for samme periode.
Noen som har brukt Turo (http://turo.com) ?
VirreVapp
08-04-2016, 14:50
Skal noen dager til LA i morgen og booket akkurat leiebil. Forrige uke hadde Sixt tilbud på premium stasjonsvogn til under 2000,-, men det rakk jeg ikke og alle bilene lå nå på rundt 3000,-. Et raskt søk på finn.no ga meg Mercedes CLA til 1915,- istedenfor 3019,- som på sixt.no. Expedia lå også på rundt 3000,- for samme periode.
Var det inclusive de same forsikringsdekninger?
Var det inclusive de same forsikringsdekninger?
Vi slapp heldigvis å teste det ut, men det eneste vi betalte ekstra var et hotellgebyr eller lignende vi ikke kom unna.
madisiri
10-04-2016, 16:57
Opplever noe merkelig, men sikkert en grunn til det som kanskje noen andre her vet?
Prøver å leie bil gjennom Hertz. Er medlem i Gold med laveste rangen.
Jeg får opp en en rimeligere pris ved å ikke logge inn som medlem? Når jeg logger meg inn får jeg 105usd dyrere? Bruker samme rabatten (18% rabatt på leier i USA).
Da lønner det seg å bestille uten å logge inn som medlem??:o
sabergum
10-04-2016, 17:36
Opplever noe merkelig, men sikkert en grunn til det som kanskje noen andre her vet?
Prøver å leie bil gjennom Hertz. Er medlem i Gold med laveste rangen.
Jeg får opp en en rimeligere pris ved å ikke logge inn som medlem? Når jeg logger meg inn får jeg 105usd dyrere? Bruker samme rabatten (18% rabatt på leier i USA).
Da lønner det seg å bestille uten å logge inn som medlem??:o
Det kan være at det ligger valg i profilen din på ekstra forsikringer osv som blir lagt til i prisen når du er logget inn. Uansett har jeg gitt opp bestillinga av leiebil i USA fra Hertz - har aldri klart opp å få priser som ligger noe mindre enn ca. 50% over nivået hos konkurrentene.
madisiri
10-04-2016, 17:48
Det kan være at det ligger valg i profilen din på ekstra forsikringer osv som blir lagt til i prisen når du er logget inn. Uansett har jeg gitt opp bestillinga av leiebil i USA fra Hertz - har aldri klart opp å få priser som ligger noe mindre enn ca. 50% over nivået hos konkurrentene.
Fikk Gruppe L SUV til 4.150kr for 2 uker, noe jeg må si er billig! :) Fant ikke tilsvarende bil hos noen andre..
Ringte inn til Hertz (Engelsk talende) og de skjønte heller ikke noe. Men de fikk endret reservasjonsnummeret slik at bestillingen ble lagt inn på Gold rewards kontoen til SAMME pris :)
Jeg regner jo med at når man bestiller fra den norske siden at de "vanlige" forsikringen er inkludert.. Betaler med Norwegian kortet så der har jeg også en egenandelsforsikringer som hjelper på :)
Eller så kan det være at du har forhåndsdefinerte rabattkoder i profilen, som blir valgt fremfor tilbudskoden når du logger inn. Rabatter/tilbud kan ikke kombineres (Rabatt/CDP/Club kode)
sabergum
11-04-2016, 18:03
Sitter og skal bestille leiebil ut fra LAX for snaue to uker, og har lyst på en amerikansk grombil. BMW og MB kan jeg kjøre hjemme... Står mellom Avis og Budget som har omtrent samme pris for Premium-kategori (Ford Taurus eller tilsvarende). Noen erfaringer med hva som kan forventes innenfor den kategorien hos de to?
Har Amex upgradevoucher hos AVIS, men den er jo "on availability", så om gir noe som helst er jeg vel litt skeptisk til. Noen som har prøvd?
Nå har jeg mest erfaring med Hertz, men har leid Luxury (I) klasse flere ganger. Typiske biler jeg har fått da er Chrysler 300, Cadillac XTS og CTS, har vært "uheldig" to ganger i SFO og blitt oppgradert til Mercedes C300 og GLK 350.
Ellers så er denne listen kjekk og ta en titt på: http://www.flyertalk.com/forum/hertz-gold-plus-rewards/1357294-us-fleet-list-hertz-what-car-might-you-get.html
Tornerose
04-05-2016, 10:43
Pass nøye på forsikringer når dere leier bil i USA. Jeg har pleid å være flink men gikk på en blemme nå og prisen ble doblet. Brukte appen til Sixt. Prisene var lik andre så jeg tenkte ikke noe mer over det.
Leide fra finn.no nå.
Ca 20 - 25 % billigere (samme som holiday autos)
Endte opp med en Mustang fra Avis.
PS: De angivelig gode tilbudene via Avis direkte EB er jo bare rør.
sabergum
23-05-2016, 10:20
Leide fra finn.no nå.
Ca 20 - 25 % billigere (samme som holiday autos)
Endte opp med en Mustang fra Avis.
PS: De angivelig gode tilbudene via Avis direkte EB er jo bare rør.
Om du har Amex så er prisene på www.avisworld.com/amex ganske gode. Her får du også gratis oppgradering til neste kategori hvis du printer ut voucheren og tar den med (funket for min del, ble oppgradert fra premium til luxury på LAX).
Jeg skal til California om 2 uker og ønsker å leie bil i ca en uke. Er 22 så er klar over at det vil komme et ung sjåfør tillegg, spm er hvem er å anbefale da? Har også EBG, men vet ikke om disse rabatt kodene hos avis, hertz mm er noe særlig?
Vil gjerne leie en medium size suv eller en ''rimelig'' convertible.
Jeg skal til California om 2 uker og ønsker å leie bil i ca en uke. Er 22 så er klar over at det vil komme et ung sjåfør tillegg, spm er hvem er å anbefale da? Har også EBG, men vet ikke om disse rabatt kodene hos avis, hertz mm er noe særlig?
Min erfaring med leiebiler i USA er sjekk totalpris, sjekk totalpris, sjekk totalpris. Og book hjemmefra så får du normalt med alt i prisen (men sjekk det også)
Jeg synes det varierer voldsomt fra gang til gang hvem som er gunstigst (jeg leier ikke bil der borte så ofte)
Vil gjerne leie en medium size suv eller en ''rimelig'' convertible.
For de under 25 er stort sett Alamo eller Sixt billigst da de har best betingelser for unge sjåfører. Kan lese litt i denne artikkel om aldersgrense for leiebil i USA: http://www.roadtripusa.no/2016/04/aldersgrense-leiebil-usa.html
Tornerose
05-06-2016, 20:38
Bare ikke bruk sixt-appen... Jeg pleier å være nøye med å sjekke og dobbeltsjekke, men noe gikk galt denne gangen og det ble dyrt.
Glean EBG
07-06-2016, 17:06
Et lite tips leide nettop bil i USA og det var over dobbel pris om jeg hadde leid den samme bilen fra flyplassen som i byen dette var i newark med budget men var det samme på de andre utleierne har sett det før og men virker og være bare i new york omerådet.
Er dette normalt?
Et lite tips leide nettop bil i USA og det var over dobbel pris om jeg hadde leid den samme bilen fra flyplassen som i byen dette var i newark med budget men var det samme på de andre utleierne har sett det før og men virker og være bare i new york omerådet.
Er dette normalt?
La oss heller si at det ikke er uvanlig, avhengig av Flyplass og Leiebil selskap. Det koster tildels MYE aa leie ut biler paa Flyplassene - selv i Norge er ikke dette ukjent, paa FBU kostet hver parkerings plass for leiebiler NOK3500.00 i maaneden paa begynnelsen av 90 tallet ! Og det var ute i tildels noksaa daarlig oppbygde plasser. Ikke sjelden ligger det en solid Avgift til Flyplassen ogsaa, ser at naar jeg en sjelden gang har leid bil av Dollar i Downtown Seattle (fordi laa rett ved der jeg jobbet) maatte jeg skrive under paa at jeg ikke hadde ankommet til SEATAC i loepet av de siste 24 timene.
SudCaravelle
05-10-2016, 09:17
Jeg har bestilt en bil i Miami gjennom SIXT (booket vi norsk kundeservice hvor det var meget god service). Det som trigget meg er "double upgrade" for Platinum og jeg vet de har en spennende bilpark (bookrt Tahoe og du kan riskere å ende opp med en G Wagen)
De mente at Miami er flinke til å oppgradere, men Platinumkortet jeg har fått på grunn av EBG gjelder ikke da de mener du må ha leid 20 ganger. Er ikke da poenget med Platinum borte? Kommer det opp i systemet til gutta i MIA at jeg ere en semi-free loader?
Takker.
Jeg har bestilt en bil i Miami gjennom SIXT (booket vi norsk kundeservice hvor det var meget god service). Det som trigget meg er "double upgrade" for Platinum og jeg vet de har en spennende bilpark (bookrt Tahoe og du kan riskere å ende opp med en G Wagen)
De mente at Miami er flinke til å oppgradere, men Platinumkortet jeg har fått på grunn av EBG gjelder ikke da de mener du må ha leid 20 ganger. Er ikke da poenget med Platinum borte? Kommer det opp i systemet til gutta i MIA at jeg ere en semi-free loader?
Takker.
Jeg har hatt samme erfaring med at platinum-medlemskap man har fått som statusmatch blir oversett og ikke har noen reell betydning hos Sixt. Prøvde å leie hos dem én gang etter at jeg hadde fått oppgradert medlemskap, men det ble med den ene gangen.
Har booket 2 ganger med Sixt i Ft Lauderdale og Las Vegas. Oppgradering begge gangene. Er statusmatchet fra EBG.
Hvordan er det med vanlig bilforsikring i Norge, dekker den også leiebil?
Likeså med Norske kredittkort, er leiebilforsikring inkludert?
Har ofte venner som kommer til Florida for å feriere med leiebil og flere har blitt oppfordret til å ta kostbar forsikring til nesten samme pris som leiebilen for de var ikke sikker på om hva de hadde hjemmefra.
En kar som har vært her ofte leide via Finn.no og da var visst alt inkludert med forsikring og skatter, etc.
Prøvde det samme selv, brukte Finn.no for å leie bil i Norge, det var rimligst, men på innsjekk var dem skeptisk på at jeg var dekket av min privatbil forsikring med Citibank eller AmEx som back-up forsikring, meget skeptisk.
Hvordan er det med vanlig bilforsikring i Norge, dekker den også leiebil?
Likeså med Norske kredittkort, er leiebilforsikring inkludert?
Har ofte venner som kommer til Florida for å feriere med leiebil og flere har blitt oppfordret til å ta kostbar forsikring til nesten samme pris som leiebilen for de var ikke sikker på om hva de hadde hjemmefra.
En kar som har vært her ofte leide via Finn.no og da var visst alt inkludert med forsikring og skatter, etc.
Prøvde det samme selv, brukte Finn.no for å leie bil i Norge, det var rimligst, men på innsjekk var dem skeptisk på at jeg var dekket av min privatbil forsikring med Citibank eller AmEx som back-up forsikring, meget skeptisk.
Bilforsikring følger bil og ikke person.
Bilforsikring følger bil og ikke person.
Aha, da er det forskjell fra land til land.
Her I USA er man forsikret uansett vilken bil man kjører, men på den annen side, hvis man låner bort bilen til en kompis så en den kanskje ikke dekket.
Har måtte ringe forsikringa for å godkjenne at venner på ferie lånte bil.
Angående Sixt, så kan norsk kundeservice fortelle dette om statusmatchede kort og oppgradering
Du har et platinumkort hos Sixt, men dessverre har du ikke hatt 20 leier de siste året hos Sixt og ditt kort kvalifiserer dermed dessverre ikke til gratis oppgradering.
Platinumkortet man får er tydeligvis ikke verd så mye med mindre man har 20 leier hos dem og allikevel hadde kvalifisert til platinum
Heisann!
Har selv Platinum som er matchet og brukt Sixt flere ganger. Alltid hatt positive opplevelser som oppgraderte biler og "garantibil" selv om leiestedet var tomme offisielt når jeg skulle ha.
Så har funket fint for meg!
Kim
MountainDew
31-10-2016, 23:01
Anbefaler bank norwegian sin forsikring på egenandel ved skade. 250kr pr år.
https://www.banknorwegian.no/KundeService/forsikring/egenandelsforsikring-leiebil-cdw
Anbefaler bank norwegian sin forsikring på egenandel ved skade. 250kr pr år.
https://www.banknorwegian.no/KundeService/forsikring/egenandelsforsikring-leiebil-cdw
Har du hatt behov for den?!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Forferdelige parkeringspriser i USA. Jeg var i Chicago i november, og der kostet det $ 100 i døgnleie plus tax i et parkeringshus i sentrum. Nå har jeg bestilt leiebil fra Sixt på flyplassen i MIA, og Embassy suites hvor jeg skal bo i fire dager, tar $ 30 pr. døgn plus tax, og på gaten kan man ikke parkere, hele området er regulert med timespris varierende med tidspunktet fra 3 - 5 $ / time. Så nå funderer jeg på å skippe hele leiebilen, og satse på Supershuttle istedet. Jeg skal på et cruise, og etter cruiset hadde jeg tenkt å booke GalleryOne i Ft Lauderdale, og da trenger man strengt tatt ingen bil. Leiebilen Fcar inkl. alle forsikringer koster egentlig mindre enn for 4 personer med Supershuttle en vei.
Vegasbaby
26-12-2016, 12:31
Det er ikke veldig mye rett rundt GalleryOne i Ft Lauderdale, bortsett fra Macys. Det er et godtstykke å gå både til strand og Las Olas. Mulig Uber kan funke for deg, men sjekk ut spothero, en parkeringsapp jeg har brukt med hell både i Chicago og Boston.
Forferdelige parkeringspriser i USA. Jeg var i Chicago i november, og der kostet det $ 100 i døgnleie plus tax i et parkeringshus i sentrum. Nå har jeg bestilt leiebil fra Sixt på flyplassen i MIA, og Embassy suites hvor jeg skal bo i fire dager, tar $ 30 pr. døgn plus tax, og på gaten kan man ikke parkere, hele området er regulert med timespris varierende med tidspunktet fra 3 - 5 $ / time. Så nå funderer jeg på å skippe hele leiebilen, og satse på Supershuttle istedet. Jeg skal på et cruise, og etter cruiset hadde jeg tenkt å booke GalleryOne i Ft Lauderdale, og da trenger man strengt tatt ingen bil. Leiebilen Fcar inkl. alle forsikringer koster egentlig mindre enn for 4 personer med Supershuttle en vei.
Nå trenger man vel strengt tatt ikke leiebil i storbyer i USA. Chicago? Galskap. Der burde kollektivnettet være mer enn godt nok til å komme seg rundt. Ville heller venta med leiebil når det var strengt nødvendig.
Nå skal det sies at jeg riktnok leide en bil i San Francisco da jeg var der men var taktisk lur nok til å finne et sted med gratis parkering. Det var egentlig kun for å se litt steder utafor byen at jeg gjorde det, men inni byen var det bedre med kolllektiv/gå.
Plukka den også opp på en intown office og ikke flyplassen.
En del hoteller/moteller nær flyplass/havn har ofte "Stay'n'park"-priser som kan lønne seg, Noen ganger ifbm. AAA-priser, så sjekk det om du er NAF-medlem.
Spothero ser ut til å være veldig gunstig, men parkeringsområdene ligger alt for langt vekk fra hotellområdet der jeg skal bo, så det blir ikke aktuelt i dette tilfellet. Ser ut som Spothero er mer brukervennlig i større byer.
Leiebil fra Chicago til New York er planen.
Finner ikke Sixt i Chicago.
Noen som har råd om hvilket selskap jeg bør bruke?
Amerikanske biler billigere å leie enn europeiske??
Leiebil fra Chicago til New York er planen.
Finner ikke Sixt i Chicago.
Noen som har råd om hvilket selskap jeg bør bruke?
Amerikanske biler billigere å leie enn europeiske??
Har god erfaring med Hertz, men om man ikke har statuskort hos noen er det vel hipp som happ hva man velger. Europeiske biler er "premium" i USA, så det meste i standardsortimentet er japansk/koreansk eller amerikansk.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sixt holder seg stort sett til Florida og vesten av USA så det er helt korrekt at du ikke finner de i Chicago. Ellers er jeg enig med med Tristar at produktet er ganske homogent så lenge du ikke har status. Selv har jeg best erfaring med Alamo når jeg trenger leiebil i USA (http://www.roadtripusa.no/p/leiebil-usa-tips-erfaringer.html)
Det som kan skille en del fra selskap til selskap er avgiften for enveisleie så jeg hadde sjekket ut dette, Autoeurope og Rentalcars for eksempel viser dette tydelig så man lett kan sammenligne mellom selskapene. Troligvis vil også avgiften for enveisleie bli lavere hvis du leverer bilen for eksempel i Washington og tar toget videre derfra (ganske behagelig å kjøre hurtigtog på denne strekningen).
Tyske biler er det jo stort sett Sixt som er kjent. Ellers er det amerikanske merker det går i og større og større innslag av Nissan, Hyundai osv. Selv har jeg klart å styre unna asiatiske biler frem til nå da man jo stort sett kan velge selv innenfor kategorien på flyplassene.
Skal til USA neste måned. Vi flyr inn til EWR fra Oslo og jeg bestilte nettopp leiebil.
Første natta tar vi på et flyplasshotell i Newark. Neste morgen skal vi ha leiebil.
Jeg søkte først på Expedia etter pickup og delivery på EWR, og fikk et tilbud på en Ford Edge or similar til drøye 12 lapper for 2 uker.
Så kikket jeg på pickup og delivery i Jersey City (en kort taxi- eller tog/PATH-tur unna) og fikk opp en pris til rett under 6000 kr for samme bilen. Gjorde så et søk med pickup i Jersey City og levering EWR, og da fikk jeg også opp samme pris til rett under 6000, så da ble det valget enkelt.
Off-airport pickup kan jo ofte være en hassle, men jeg tenker at når vi skal starte kjøreturen dagen etter ankomst så er ikke det er så stort minus. I tillegg er det kun 15-20 minutters kjøring unna flyplasshotellet vi har kikket på også, så da var det mye penger å spare på en liten "omvei". Levering på flyplassen igjen passer oss jo bare helt supert på hjemreisedagen.
MountainDew
15-05-2017, 18:53
Hvilken tid på døgnet er det flest biler å velge mellom?
Troligvis vil også avgiften for enveisleie bli lavere hvis du leverer bilen for eksempel i Washington og tar toget videre derfra (ganske behagelig å kjøre hurtigtog på denne strekningen).
Nå er bilen nesten i boks og vi vurderer sterkt å levere den i Washington.
Ser på Amtrack sine sider at baggasje utenom hånbagasje er fy-fy.
Hvordan reiser med tog fra Washington til NYC med bagasje???
Hurtigtog er amtrack??
Siden mitt Amex Plat liggger hjemme og jeg er på jobb.
Er det noen her inne som kan sende meg de kodene bak på kortet som er for Avis, Hertz og to til......
Siden mitt Amex Plat liggger hjemme og jeg er på jobb.
Er det noen her inne som kan sende meg de kodene bak på kortet som er for Avis, Hertz og to til......
PM er sendt.
Sent from my iPad using Tapatalk
Troligvis vil også avgiften for enveisleie bli lavere hvis du leverer bilen for eksempel i Washington og tar toget videre derfra (ganske behagelig å kjøre hurtigtog på denne strekningen).
Nå er bilen nesten i boks og vi vurderer sterkt å levere den i Washington.
Ser på Amtrack sine sider at baggasje utenom hånbagasje er fy-fy.
Hvordan reiser med tog fra Washington til NYC med bagasje???
Hurtigtog er amtrack??
Både hurtigtog og "vanlig" tog er Amtrak. Du kan jo ta med 2 kolli bagasje opp til 23 kg hver inn på toget. Det er noe maks størrelse på koffertene men så vidt jeg vet går de ikke akkurat rundt og måler dette. Men ikke noe "innsjekking" av bagasje på slik det er på lengre strekninger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tornerose
31-05-2017, 10:04
Vi har nettopp fått President Club status hos Avis, har første leie på Dulles nå til helgen. Er det vanlig at man får oppgradering? (Vi har booket klasse C)
AlexanderDGL
13-07-2017, 00:12
Skal leie bil ved LAX i September. Noen som har kjennskap til SUVer som har integrert GPS?
Med Hertz kjøpte jeg en gang med GPSen deres, men bilen hadde integrert GPS så det hadde vært helt unødvendig.
Skal leie bil ved LAX i September. Noen som har kjennskap til SUVer som har integrert GPS?
Med Hertz kjøpte jeg en gang med GPSen deres, men bilen hadde integrert GPS så det hadde vært helt unødvendig.
Kan ikke huske siste gangen jeg fikk bil uten navigasjon, helt uavhengig av selskap og helt uten å ha bestilt med. Er det kjempeviktig, må det jo bestilles på forhånd...
Tornerose
13-07-2017, 07:25
Vi har flere ganger fått uten, så er det viktig så betal for det. Vi bruker Avis.
MountainDew
13-07-2017, 13:06
Google maps (offline) gjør det unødvendig å betale ekstra for GPS. Fungerer utmerket og mye mer oppdatert en Garmin, Tomtom osv...
Noen som har erfaring med barneseter man kan leie sammen med leiebilen? Skal til LAX i november med jenta vår som da vil være 15 måneder og har bestilt bil med sete fra Avis, bil Ford Edge eller lignende. I følge denne siden (https://www.avis.com/en/products-and-services/products/childsafetyseats) skal de ha bakovervendt sete som vi er vant med fra Norge som festes med noe som kalles LATCH, det skal visst være deres versjon av ISOFIX. Da skulle vel alt være greit, eller er det noe annet jeg bør tenke på?
Tornerose
13-07-2017, 17:36
Noen som har erfaring med barneseter man kan leie sammen med leiebilen? Skal til LAX i november med jenta vår som da vil være 15 måneder og har bestilt bil med sete fra Avis, bil Ford Edge eller lignende. I følge denne siden (https://www.avis.com/en/products-and-services/products/childsafetyseats) skal de ha bakovervendt sete som vi er vant med fra Norge som festes med noe som kalles LATCH, det skal visst være deres versjon av ISOFIX. Da skulle vel alt være greit, eller er det noe annet jeg bør tenke på?
Vurder å ta med sete selv. Vårt ble rotet bort på vei til USA når jenta var liten og setet vi fikk fra Avis var veldig dårlig. Men nå var dette 10 år siden så håper det har bedret seg...
Vi har samme utfordring ift med 1 mnd permisjon i sept da vår 10 mnd datter skal være med. Har så vidt begynt å sjekke på Avis, Hertz og Sixt.
Vi leide babysete til 6mnd gammel baby. Ikke fornøyd! Dyrt, gammelt, skittent og kunne fått et mye bedre sete til samme pris ved å kjøpe på Target... fikk pengene tilbake etter å ha klagd. Til baby kommer vi til å ta med hjemmefra neste gang, for større barn er jeg usikker...
Larsabal
17-07-2017, 10:48
Jeg har dårlige erfaringer mht leie av seter fra leiebilselskapene. Det er dyrt og det er stort sett seter jeg ikke har følt meg trygg på, i tillegg til at de er slitt/møkkete. Da vi i fjor var på roadtrip i USA kjøpte vi sete på Target, som ble brukt i begge leiebilene og div Uber – og så tatt med hjem til Norge. Det er senere brukt når vi har leid bil i Europa i andre sammenhenger.
Jeg har dårlige erfaringer mht leie av seter fra leiebilselskapene. Det er dyrt og det er stort sett seter jeg ikke har følt meg trygg på, i tillegg til at de er slitt/møkkete. Da vi i fjor var på roadtrip i USA kjøpte vi sete på Target, som ble brukt i begge leiebilene og div Uber – og så tatt med hjem til Norge. Det er senere brukt når vi har leid bil i Europa i andre sammenhenger.
Kanskje ikke dumt. Men så må man jo komme seg til Target også...
AlexanderDGL
16-08-2017, 00:25
Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.
"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."
Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.
Hvis du er Hertz #1 Club (gratis å melde seg inn) er det ikke tillegg for ekstra sjåfør så lenge vedkommende er 'domestic partner'. Så da er det bare å la samboer bestille og føre opp deg som ekstra sjåfør.
Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.
"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."
Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.
I California er det gratis med tilleggssjåfør, så da er det gjerne like greit å føre deg opp i tillegg? Så fremt samboer også har førerkort...
Jeg har flere ganger leid for andre med mitt kort, uten at det har vært noe problem (forskjellige utleieselskaper i USA).
Alternativt kan du jo leie via en formidler som Autoeurope eller Rentalcars. Da går betalingen via de og du kan betale med samboers kort. Ditt kort registrerer du for depositum etc når du henter ut bilen.
Ref. California - Hertz fortalte oss at om den andre sjåføren er kollega (ansatt i samme selskap) eller "spouse" så behøver man ikke en gang registrere den ekstra sjåføren. Alt regulert av CA-lov. Ekstra-tips er at om man er BA-medlem så er ekstrasjåfør gratis hos Avis (avh. av land) om man booker med rett AWS-kode.
Google maps (offline) gjør det unødvendig å betale ekstra for GPS. Fungerer utmerket og mye mer oppdatert en Garmin, Tomtom osv...
Og kan legge til at en del biler etter hvert har Andriod Auto eller CarPlay, så da får man en grei integrert kartløsning i bilen (bare kjekt å huske på å trykke på "clear privat data" før tilbakelevering i tilfelle man har tanket opp bilen med alt av SMSer, kontakter og bilder fra nattklubben i Vegas :lol:)
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Glean EBG
29-12-2017, 13:49
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.
Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.
Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.
Ikke mange som kjører på vinterdekk i USA. Det er noen som kjører med all season dekk, men ellers lite. Unntak finnes i fjellene, men om man leier bil på en flyplass, så er det nok 99,9% sikkert at vinterdekk ikke er tilgjengelig.
Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.
Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.
Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.
Ok - takk for tips. :) Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.
Vinterdekk har jeg aldri hatt her borte - selv ikke i Seattle. Hadde imidlertid alltid et sett kjettinger i bagasjerommet om vinteren. Brukte det stort sett kun hvis vi skulle til Stevens Pass, Mt. Baker e.l. ..
Ok - takk for tips. :) Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.
Om du vil gjennom alle 50 statene med en leiebil, så er det problemfritt (kanskje med unntak av noen mindre hindringer i form av sjø).
Ok - takk for tips. :) Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da.
De sidste tre somre har jeg lejet bil fra AVIS rundt omkring i USA, og hver gang har bilen faktisk været indregistreret i en helt anden stat end der hvor jeg lejer bilen.
Så vidt jeg har forstået , hænger det sammen med at selskaberne simpelthen registrerer deres biler , hvor det nu engang er billigst mht. skatter, afgifter, forsikringer osv.
Det eneste selskab jeg har set nævne begrænsninger på geografien er SIXT.
Forvent at veier kan være stengt for trafikk med mindre man har kjettinger eller 4WD med M&S-dekk (mud&snow). Har selv opplevd det på tur fra SFO til Tahoe
Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.
I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet :)
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.
Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.
Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
Man må jo bare ta det som er billigst, for min del ble faktisk pickup på Reno flyplass billigere enn i byen av en eller annen grunn. Brukte Avis, Hertz prisa seg fullstendig ut.
Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.
I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet :)
Her i vest har jeg ennå ikke opplevd salting, men selv i går ble veien lokalt "de-iced" med en væske ikke ulik hva som brukes for fly, dog ser det ut som den har lengre holdbarhet, da jeg ofte ser at de "sprøyter" kvelden før og det holder isen borte selv ut på formiddagen etterpå.
De har samme eier og helt klart begynner de å jobbe tettere - mange felles kontorer og skranker, men ennå forskjellige priser og markedsføring.
Jeg undersøkte selv leiebil priser før jul og det ble en del dypdykk uten at jeg fant annet enn meget store forskjeller selv innen samme selskap (avhengig av hvor en plukket opp bilen) men klarte ikke å finne noe logisk mønster. Vi vurderte å kjøre til Syd Californa i julen og ønsket en stor SUV noe det var masse tilgjengelig av. I Seattle kunne vi stort sett spare 2-300 USD i ukeleie om vi hentet bilen på Flyplassen, i Portland var det motsatt. Billigst var Portland under USD 300 for en Ford Expedition eller Chevy Surburban - dyrest var by kontorer i Seattle med over 700 USD for samme bil type. Mindre forskjeller mellom selskapene, dog ser Hertz ut til å lide av misoppfatninger at Japanske SUV'er er Full Size.
Nytt for meg er disse "mystery" pakkene som Expedia tilbyr - du faar ikke vite selskap eller bil type, kun antall passasjerer og bagasje kapasitet (som sier en god del om størrelse). De gjør det samme med fly også, vi testet Seattle - Bend t/r som ble USD 120.00 billigere når vi kun oppgav datoer, først når vi hadde bestilt kom flyselskap og avgangstider.
Hvordan er sesongen (if any) for leie av bil? Eller andre faktorer som spiller inn?
I mai/juni i fjor, en-veis leie ORD-EWR, ca 7000.-
I juni i år, en-veis leie ORD-LAX, ca 15.000.-
Planlagt lengde på leie er 3 dager mer i år men det forklarer ikke dobling av prisen.
Forklaring, tips, råd ???
Merket definitivt forskjell på sesong når jeg leide bil flere ganger i California ifjor. Stort prishopp fra april og mai, til juni, juli, august. I tillegg gjerne dyrere og dårlig med biler på mandager når forretningsfolk har booket de fleste bilene fikk jeg beskjed om.
Hvordan er sesongen (if any) for leie av bil? Eller andre faktorer som spiller inn?
I mai/juni i fjor, en-veis leie ORD-EWR, ca 7000.-
I juni i år, en-veis leie ORD-LAX, ca 15.000.-
Planlagt lengde på leie er 3 dager mer i år men det forklarer ikke dobling av prisen.
Forklaring, tips, råd ???
Pkt 1) Du sammenligner to forskjellige markeder (EWR og LAX)
Pkt 2) For enveisleie spiller sesong inn, særlig nord-syd, men også geografi (ref #1). Priser er også avhengig av tilbud/etterspørsel
Pkt 3) Det er vesentlig lenger ORD-LAX enn ORD-EWR (hint: bilen skal normalt tilbake ...)
Pkt 4) Alle bilene tilhører ikke Avis (eller Hertz el.l.) globalt, men det er uavhengige lokale utleiere og selskaper om opererer i et område. Dvs. at det er ikke alle biler som er tilgjengelig for enveisleie. Eks. er ofte enveisleie i CA, NV, AZ, OR, WA billigere/gratis enn om man skal lenger østover. Det betyr også at returtransport må kalkuleres inn.
Pkt 5) Noen selskaper har også restriksjoner på hvor du kan kjøre bilene og har tillegg om man skal ut over det.
Priser på leiebil i USA styres jo veldig av tilbud og etterspørsel.
Så forklaringen er ganske enkel: Den strekningen du ønsker å kjøre er jo Route 66 som er en av de mest populære roadtrips. Og de aller fleste ønsker å kjøre denne fra Chicago til Los Angeles og da skrur selskapene opp prisen på enveis leie der det er størst etterspørsel. På den prisen du har oppgitt er troligvis minst 500 USD + tax gebyr for enveisleie av bil i USA (http://www.roadtripusa.no/2016/07/enveisleie-leiebil-usa-california-florida.html).
Et tips kan være å snu reiseruten så du starter i Los Angeles og avslutter i Chicago. Sjekket kjapt nå og det ser ut som du kan få bil helt uten enveisavgift og til rundt halvparten i pris da hvis du kjører "mot strømmen". Så leiebil selskapene tar rett og slett godt betalt for den retningen som er mest populær og så kjører andre prisbevisste kunder bilen tilbake igjen for de uten å betale for enveisleie.
Samme skjer i California i høysesong. Normalt er enveis leie gratis innenfor California, men siden flere ønsker å kjøre Highway 1 sydover enn nordover så har flere selskaper begynt å ta betalt for enveis leie fra San Francisco i Juli / August på grunn av den høye etterspørsel.
Da bukker og takker jeg for innspillene.
Skulle helt klart spurt her på forumet før vi booket billettene, da hadde vi nok reist motsatt vei.
Booket Avis fra San Fransisco til Los Angeles i går, jeg går ut i fra om det hadde kommet på gebyr for enveisleie, ville det ha stått i kontrakten, men det står det ingenting om.
Booket Avis fra San Fransisco til Los Angeles i går, jeg går ut i fra om det hadde kommet på gebyr for enveisleie, ville det ha stått i kontrakten, men det står det ingenting om.
Det ville vært inkludert/spesifisert, min erfaring er at det ofte ikke koster noe i CA/NV (dog finnes unntak, da gjerne på mer spesielle biler)
Tror det innen California ikke er lov, på samme måte som gebyr for ekstrasjåfør. Skal du ut av staten, er det annerledes.
Tror det innen California ikke er lov, på samme måte som gebyr for ekstrasjåfør. Skal du ut av staten, er det annerledes.
Som nevnt - veldig ofte ikke (for meg: aldri) noe ekstra til/fra Nevada hvertfall.
SudCaravelle
11-07-2018, 14:30
Sixt på Miami har virkelig gitt opp, her blir man prakket på en Indisk SUV man må dasse rundt med i 22 dager.
45236
Det var frekt! ( og med norskt flagg, men det var vel ekstra service ?)
SudCaravelle
11-07-2018, 18:22
Det var frekt! ( og med norskt flagg, men det var vel ekstra service ?)
De er frekke som fy.. de prøvde til og med først å prakke på oss en Range Rover Sport men da sa dragen nok er nok. Norgesflagget er en lang leiebiltradisjon og blir alltid satt på umiddelbart. :cool:
SudCaravelle
20-07-2018, 19:09
Noen som kjenner til en eller annen «VIP» service for tilbakelevering av leiebil på MIA slik de har på NCE så man slipper shuttle (30-40 minutter ferie)?
Noen som kjenner til en eller annen «VIP» service for tilbakelevering av leiebil på MIA slik de har på NCE så man slipper shuttle (30-40 minutter ferie)?
Er ikke leiebilsenteret på MIA i gangavstand til terminalen? Var slik da vi leide hos Avis der i 2015. Opp og ned noen heiser og på div rulleband gjennom noen ganger.
SudCaravelle
21-07-2018, 02:08
Er ikke leiebilsenteret på MIA i gangavstand til terminalen? Var slik da vi leide hos Avis der i 2015. Opp og ned noen heiser og på div rulleband gjennom noen ganger.
Desverre heis, gå, tog, to-tre rullefortau, heis og gå. Med åtte kofferter er det ikke noe problem, men ukomfortabelt :)
Desverre heis, gå, tog, to-tre rullefortau, heis og gå. Med åtte kofferter er det ikke noe problem, men ukomfortabelt :)
Kan man ikke sette av familien og koffertene ved terminalen først, og så dra og levere bilen?
Hvilke utleiere er det som har de feteste Amerikanske bilene i USA generelt, og Las Vegas spesielt?
Tenker da på biler med skikkelig med hester, godt fraspark og tar seg noenlunde bra ut på bilder.
Ford Mustang, Chevrolet Corvette og Camaro, Dodge Challenger etc.
Tysk muskelbil har jeg selv, så det er ikke så interessant å leie i USA, det er kjekkere på Autbahn i tyskland.
Japansk rakett kan vurderes hvis det er å oppdrive.
På forhånd takk
Vi leide vanlig Mustang hos Avis sist uke.
Hentet bilen på MGM Park ( Gamle montecarlo på siden av NYNY)
Veldig greit å hente bil der kontra Avis med flyplassen ( shuttle + kø+ mas)
Her kan du selfølgelig kun velge mellom klassene til Avis.
Hvis du er på jakt etter Lambo, Ferrari, Porche etc fins det flere utleiere langs stripa og de koster ca $100 / Timen.
Vet det er en utleier mellom Encore og Circus Circus
Vi leide vanlig Mustang hos Avis sist uke.
Hentet bilen på MGM Park ( Gamle montecarlo på siden av NYNY)
Veldig greit å hente bil der kontra Avis med flyplassen ( shuttle + kø+ mas)
Her kan du selfølgelig kun velge mellom klassene til Avis.
Hvis du er på jakt etter Lambo, Ferrari, Porche etc fins det flere utleiere langs stripa og de koster ca $100 / Timen.
Vet det er en utleier mellom Encore og Circus Circus
Takk for tips om å hente bilen i byen.
De italienske hingstene blir nok for dyre ja, så det er amerikanske muskelbiler jeg har i tankene.
Er det "Miljøvenlig" Mustang når en bare velger Mustang hos f.eks AvIS, eller er det værsting versjonen?
Jeg har idet siste benyttet Alamo. "Vanlig" Mustang eller tilsvarende ved bestilling og så en liten oppgradering når jeg henter. Hadde en Mustang convertible GT for et par uker siden, men hvis ikke man trenger plass ville jeg heller tatt en Camaro. Synes den er både bedre å kjøre og bedre kvalitetsmessig.
Hetz i vegas/los angeles har challenger rt, mustang gt, corvette og corvette stingray blant annet.
Noen formening hvorfor prisene er helt ville ved leie over nyttår?
F.eks 30.des 2018 - 06.jan 2019 = 3100,-
01.jan 2019 - 07.januar 2019 = 1300,-
Vi snakker om klasse intermediate, LAX og Alamo.
Nyttårs helgen er det som utslaget, enorm pågang, ta Uber til Santa Monica eller Hermosa Beach nyt helgen på stranden, hent ut bilen 1 Januar.:cool:
Samme her.. Har en leiebil ifra 11 desember til 15 desember 1100
Samme bil samme sted 23 desember - 27 desember 3400...
madisiri
04-09-2018, 22:47
Hei!
Trenger litt bistand/råd.
Vi reiser to voksne og 2 barn (1+2år), lander på MIA og og har leid en QX80 hos Hertz.
Har skjønt at man må gå et stykke og ta MIA Mover videre, og det kan jeg med én gang si kommer til å bli en kjempe utfordring med 2x barnevogner og kofferter!
Noen som har råd om hvordan enklest mulig hente ut bilen? Parkere kona og barna på terminalen, gå bort til Hertz og kjøre tilbake for å hente de på terminalen?
Hvor vanskelig/enkelt er isåfall dette? Erfaringer?
Hei!
Trenger litt bistand/råd.
Vi reiser to voksne og 2 barn (1+2år), lander på MIA og og har leid en QX80 hos Hertz.
Har skjønt at man må gå et stykke og ta MIA Mover videre, og det kan jeg med én gang si kommer til å bli en kjempe utfordring med 2x barnevogner og kofferter!
Noen som har råd om hvordan enklest mulig hente ut bilen? Parkere kona og barna på terminalen, gå bort til Hertz og kjøre tilbake for å hente de på terminalen?
Hvor vanskelig/enkelt er isåfall dette? Erfaringer?
Ja, parker kone, unger og bagasje i andre etasje, altså level over bagasjebåndet, deretter hent bilen.og kjør tilbake.
Jeg bruker som regel AA og bruker dør Nr. 5 som referanse. Enkelt å finne tilbake og å kjøre inntil kanten og laste opp.
Kommer du med et annet selskap og en annen terminal så har dem kanskje store skilt med nummer på dørene også, men har ikke lagt merke til det.
Hvor skal Dere feriere?
Husk å ta båt tur med www.odincharters.com hvs Dere er i Fort Lauderdale.
Vi tar 6 pax og saftig pris reduksjon for Flyprat Folk:
Se på hjemmesiden som dc-8-63 har møysomlig snekret sammen og pusset opp i det siste..
madisiri
04-09-2018, 23:30
Takk for svar.
Vi reiser forøvrig med SAS fra OSL, får satse på å parkere familien på terminalen :)
Båttur i F.lautherdale hørtes moro ut, vi har snakket om å svippe innom der. Tar isåfall kontakt :) :) Blir en tur til Orlando og Tampa ihvertfall.
Takk for svar.
Vi reiser forøvrig med SAS fra OSL, får satse på å parkere familien på terminalen :)
Båttur i F.lautherdale hørtes moro ut, vi har snakket om å svippe innom der. Tar isåfall kontakt :) :) Blir en tur til Orlando og Tampa ihvertfall.
Jada, det er fint på elva og mange turister jeg har tatt med på tur sier at det er et av høydepunktene på ferien.
(Jeg holder meg langt unna Orlando, men Disneyworld er vel spennende for unger, for voksne derimot..:8::p)
Er det noen som har erfaring med å leie 15-seters minibuss i Miami?
Fleksnes
14-07-2019, 16:13
Hei har leid en Mercedes E Class eller lignende (Luksus / premium bil) fra Sixt gjennom Norwegian Rewards, er det noen som har erfaring med denne typen fra LAX? Sjansen stor for at det er Merce som blir utlevert? Hva er evt tilsvarende biler i denne klassen?