View Full Version : USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)
Et spørsmål angående gyldighet for ESTA. Slik jeg har forstått er en ESTA godkjenning gyldig i to år. Vi reiste til USA sist i November 2009. Når jeg nå la inn vår informasjon fikk jeg beskjed om at vi allerede hadde en gyldig ESTA godkjenning. Jeg oppdaterte da ESTA dokumentet med den oppdaterte flight og adresse informasjonen og fullførte.
Er dette riktig? Altså at man ikke trenger en ny ESTA for hver gang, men at den er gyldig i to år, og så lenge man har lagt inn oppdatert informasjon bør ikke dette skape problemer?
Takk for svar.
Andreas
Neida, du trenger ikke ny TSA for hver gang. Legg inn gjeldende informasjon for den reisa du skal på, så går det fint. Mener dog at du må søke på nytt hvis du bytter pass i løpet av de to årene.
Til neste gang. Hva skjer om man har en gyldig ESTA, men ikke oppdaterer reiseinformasjonen før en drar. Da tenker jeg på flight nr og adresse. Vil det egentlig få noen konsekvenser?
ESTA er gyldig i 2 år, og man trenger ikke oppdatere noe som helst. Jeg har ikke tatt meg bryet med å gjøre det de siste gangene jeg har reist. Uansett må det legges inn i APIS inforen
Eneste man må merke seg er at ESTA er koblet til passet, slik at hvis man får nytt pass, må man ha en ny ESTA godkjenning
SudCaravelle
07-04-2011, 15:01
ESTA er gyldig i 2 år, og man trenger ikke oppdatere noe som helst. Jeg har ikke tatt meg bryet med å gjøre det de siste gangene jeg har reist. Uansett må det legges inn i APIS inforen
Eneste man må merke seg er at ESTA er koblet til passet, slik at hvis man får nytt pass, må man ha en ny ESTA godkjenning
Strengt tatt så skal du vel oppdatere adresse hvor du skal - i det minste staten du skal til.
Strengt tatt så skal du vel oppdatere adresse hvor du skal - i det minste staten du skal til.
Ikke behov ved flyreise. Jeg la inn ESTA-søknaden uten adresse/flightnummer, og legger bare inn adressen ifbm. booking/innsjekk (har vært over dammen diverse ganger på den søknaden)
Oppdatert adresse kommer jo på API, ( Advanced passenger information) som man må oppgi til flyselskapet innen 72 timer før avreise
Ikke behov ved flyreise. Jeg la inn ESTA-søknaden uten adresse/flightnummer, og legger bare inn adressen ifbm. booking/innsjekk (har vært over dammen diverse ganger på den søknaden)
Snedig. Jeg har sittet og oppdatert hver gang jeg. Ikke ny søknad altså, bare endret flightnr og adresse.
Men kanskje jeg skal være litt "sprø" og droppe dette på neste tur om en måneds tid.
Det gjelder å legge inn en "blanko"-søknad som Discus og meg. Man trenger ikke fylle inn addresse og slikt for å få den godkjent. Dette gjøres uansett før man reiser i API/APIS. ESTA handler jo først og fremst at du og passet ditt er OK ;)
SudCaravelle
08-04-2011, 13:17
Ahh.. Takk, det var gode nyheter. Jeg burde satt et lite spørsmålstegn etter innlegget..
Dette er litt ot, men omhandler ESTA: til sommeren skal jeg muligens til Guatemala og det er veldig sannsynlig med mellomlanding i USA. Har tittet litt rundt på UD og US embassy sine sider og funnet følgende:
"A traveler going to or through the US from Norway can travel to the US if they hold:
1. An approved ESTA registration
or
2. A valid visa
Under ESTA-punktet fant jeg dette:
"Travelers who qualify for visa free travel under the Visa Waiver Program may transit the United States. Prior to boarding the carrier they must obtain travel authorization under ESTA."
Noen her som kan svare meg på om jeg har forstått det riktig når jeg tror at jeg trenger ESTA ved mellomlanding?
Det er ingen 'sterile' transittmuligheter på amerikanske flyplasser. Prosedyrene er de samme enten du skal hit eller bare bytter fly.
Takk for svar! Det bekrefter det jeg trodde. Da fyller jeg ut ESTA når (om) jeg trenger det...
Reiser til USA i mars som dere kanskje ser på signaturen min. ESTAen min utløper 10. august i år og derfor lurer jeg på om ESTA må være godkjent en periode etter hjemkomst slik som pass ikke må være utløpt før etter 6 måneder etter hjemkomst.
Reiser til USA i mars som dere kanskje ser på signaturen min. ESTAen min utløper 10. august i år og derfor lurer jeg på om ESTA må være godkjent en periode etter hjemkomst slik som pass ikke må være utløpt før etter 6 måneder etter hjemkomst.
ESTA er kun innreisekontroll.
If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure.
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1126
tabrenna
13-12-2013, 17:57
God kveld godfolk.
Sitter med en visumsøknad til USA her nå og trenger litt hjelp av dere.
Trenger vanlig turistvisum til ei langhelg i new york, men inne på DS-160 sjema som skal fylles ut er det intet mindre enn 3 valg:
Business & tourism (temporary visitor) (B1/B2)
Business/conference (B1)
Tourism/ medical treatment (B2)
Hvilken av disse skal jeg ha?
Ettersom avreise allerede er bestilt, er det kritisk i forhold til tiden at jeg får søknaden riktig på første forsøk, så jeg slipper 2 uker ekstra pga feil avkryssing her eller der..
Og nei, ESTA er i mitt tilfelle utelukket bare for og ha sagt det..
Du trenger et B2-visum ..
http://norway.usembassy.gov/b2.html
tabrenna
13-12-2013, 18:18
B2 som i temporay visitor eller B2 som i tourism/medical?
Superhai
13-12-2013, 22:25
B2 som i temporay visitor eller B2 som i tourism/medical?
B2 blir det uansett, men velg temporary hvis ikke du skal ha medisinsk behandling av noe slag.
Ble plutselig usikker men min ESTA utløper 12.februar 2014. Jeg reiser til USA 13.jan 2014 og hjem 20.jan 2014. Jeg er da innafor ift min nåværende ESTA?
Utløpsdato på ESTA er siste dag for innreise under VWP?
Ble plutselig usikker men min ESTA utløper 12.februar 2014. Jeg reiser til USA 13.jan 2014 og hjem 20.jan 2014. Jeg er da innafor ift min nåværende ESTA?
Står relativt greit på ESTA-sidene:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm#ata7
My travel authorization is valid for travel to the United States but will expire before I depart. Do I need to apply for a new one before my trip? No. ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States
Oppdatert adresse kommer jo på API, ( Advanced passenger information) som man må oppgi til flyselskapet innen 72 timer før avreise
Har ordnet ESTA, men nå har jeg oppdaget at det er noe som heter API/ APIS også. Hva er dette? I tråden står det at denne informasjonen må man oppgi til flyselskapet 72 timer før avreise. Hvordan? I informasjonsmailen jeg fikk fra Widerø etter bestilling står det at den må leveres senest ved innsjekk. Hva er riktig? Skal det legges inn på UA's hjemmeside?
Advance Passanger Information (System).
De ønsker rett og slett å få passinformasjonen din på forhånd. Samme til Storbrittannia. Holder fint å fylle ut rett før avreise.
Tipper det går bra uten også, men den skal ingen få skyte meg for ;)
Secure Flight information skal være i din reservasjon minst 72 timer før avreise. Det er fullt navn, kjønn og fødselsdato. Normalt legges dette inn når du bestiller. APIS (passinfo etc) ordnes ved innsjekk.
Secure Flight information skal være i din reservasjon minst 72 timer før avreise. Det er fullt navn, kjønn og fødselsdato. Normalt legges dette inn når du bestiller. APIS (passinfo etc) ordnes ved innsjekk.
Ja, dette ble jo lagt inn ved bestilling. Da er det vel bare å oppgi hotelladresse på ved innsjekk på OSL. Det er visst lenge siden jeg var i USA. Måtte da hente billettene på SAS-kontoret i Vika. Visum på den amerikanske ambasaden og vi fløy DC10 med de riktige SAS-fargene.(med dragestripe). Takk for hjelpa!! Det blir nok ikke det siste spørsmålet herfra før dere får meg trygt hjem igjen.
Drar også denne opp igjen :)...
Jeg lurer på om det spiller noen rolle fra hvilken by man reiser i Norge og over til USA?
Vil dette kunne skape "problemer" i immigration?
Undertegnede vurderer å legge inn en helgetur til Stavanger, og reise til/fra Stavanger i stedet for Bergen. For øvrig kan det nevnes at reise til/fra Stavanger gir et par mer eksotiske kombinasjoner for overfarten.
Veldig takknemlig for svar :)
Reiseinformasjon er visst ikke nødvendig i det hele tatt iflg det norske skjemaet.
https:// www. esta-america.org/esta-application.html?___store=norwegian
Reiseinformasjon er visst ikke nødvendig i det hele tatt iflg det norske skjemaet.
Takk for svar Bergern :) Det eneste de ber om å legge inn, ser jeg er hvor flighten inn til USA går fra. Satser på dette er greit da jeg har lyst til å fly Business om Chicago på hjemveien. Kjekt å eventuelt kunne få en ny flyplass på listen!
UBS UBS det der er nok en scamside, man bør ikke bruke noe annet enn denne for ESTA. Generelt skal man forholde seg til amerikanske myndigheter så er det kun .gov man bør forholde seg til.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Takk for svar Bergern :) Det eneste de ber om å legge inn, ser jeg er hvor flighten inn til USA går fra. Satser på dette er greit da jeg har lyst til å fly Business om Chicago på hjemveien. Kjekt å eventuelt kunne få en ny flyplass på listen!
Det er ikke nødvendig å legge inn reiseinfo på ESTA-siden, det legger du inn ifbm. bookingen/innsjekk
Og som nevnt over - bruk KUN denne: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
UBS UBS det der er nok en scamside, man bør ikke bruke noe annet enn denne for ESTA. Generelt skal man forholde seg til amerikanske myndigheter så er det kun .gov man bør forholde seg til.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Beklager tvilsom link. Gjorde bare et raskt søk for å finne ut av hva slags reiseinformasjon som var påkrevet og var åpenbart noe ukritisk til kilden.
Kabinsjef@DY
13-06-2014, 17:19
Har et spørsmål vedr. ESTA og turistvisum.
Madam'en og jeg skal reise til Mexico i september.
På både ut og hjemreisen skal vi mellomlande i henholdsvis New York og Houston. Vi har derfor søkt innreisetillatelse på ESTA's nettside og denne er blitt godkjent for begge. Spørsmålet er om vi trenger å foreta oss noe ytterligere eller om ESTA godkjenningen er tilstrekkelig? Ser at både Norge og England (som er mitt hjemland) er med på listen over land der man (tilsynelatende) ikke trenger turistvisum.
Kjempetakknemlig for svar! :-)
Noen som forøvrig har noen erfaringer med United på OSL-EWR ruten?
Har et spørsmål vedr. ESTA og turistvisum.
Madam'en og jeg skal reise til Mexico i september.
På både ut og hjemreisen skal vi mellomlande i henholdsvis New York og Houston. Vi har derfor søkt innreisetillatelse på ESTA's nettside og denne er blitt godkjent for begge. Spørsmålet er om vi trenger å foreta oss noe ytterligere eller om ESTA godkjenningen er tilstrekkelig? Ser at både Norge og England (som er mitt hjemland) er med på listen over land der man (tilsynelatende) ikke trenger turistvisum.
Kjempetakknemlig for svar! :-)
Noen som forøvrig har noen erfaringer med United på OSL-EWR ruten?
ESTA og gyldig pass er det du trenger.
Har bare gode erfaringer med UA39 OSL-EWR :)
Vi har derfor søkt innreisetillatelse på ESTA's nettside og denne er blitt godkjent for begge.
Da kan du reise til USA-krampa tar deg i to år, bare husk passet på turen. God tur
Kabinsjef@DY
13-06-2014, 17:47
ESTA og gyldig pass er det du trenger.
Har bare gode erfaringer med UA39 OSL-EWR :)
Strålende, takk skal du ha :-)
Kabinsjef@DY
13-06-2014, 17:47
Da kan du reise til USA-krampa tar deg i to år, bare husk passet på turen. God tur
Hehe takk skal du ha! :-)
The Ticketor
13-06-2014, 19:01
Og husk at ESTAen gjelder kun dersom du reiser med det passet du oppga i søknaden. Overraskende mange som ikke tenker logisk nok til å skjønne det. Ikke at jeg på noen måte påstår at du ikke er et logisk tenkende menneske! :-)
peterfox
31-07-2014, 06:30
Hei,
Ankom MIA 15-07-2014, med LH fra FRA. Det var noe ESTA krøll på OSL, men dette løste seg. Je var så fem dager i MIA, før kursen gikk til CUN. I ettermiddag, da jeg skulle sjekke inn på CUN, fikk jeg melding om at ESTA var trøblete.
Jeg landet DFW- midt i cowboy stripen av Texas. Først var alt OK, ble deretter forevist til et avhørsrom. Jeg holdt på min forklaring om at jeg hadde gyldig ESTA, CBP offiseren fylte da etter en halvtime ut ny ESTA søknaden for meg, og belastet AMEX kortet mitt med USD 14, har jeg vært heldig eller bare trukket ut i et lotteri ?
Når jeg kommer hjem lørdag, skal jeg saumfare samtlige AMEX kvitteringer og innboks av mottatte mail fra ESTA gov.
En litt guffen situasjon, men det løste seg uten de aller største problemene.
Fredrik74
31-07-2014, 09:08
Tur att det löste sig. Vad jag vet har flygbolagen tillgång till en databas där de kan kontrollera om du har ESTA.
Är det möjligt att du har sökt ESTA men aldrig fick ok?
Du kan jo også gå til esta.gov å sjekke statusen ved å oppgi passnummeret ditt.
Innsjekk skal kontrollere dette live (AQQ APIS Quick Query er en del av transaksjonen) og du skal ikke kunne bli sjekket inn hvis ikke ESTA er i orden. Imidlertid har jeg sett at man har hatt en del dataproblemer hos immigrasjonsdelen av DHS, og det er mulig dette er relatert og at det er derfor de var såpass hjelpsomme.
Jeg har også tatt med meg en utskrift av godkjenning på tur for sikkerhets skyld, da men aldri vet. Men godt å høre at det ordnet seg for deg, selv om du i verste fall tapte noen kroner.
Regner med at du hadde med utskrift av den ESTAen du søkte i Norge? ;)
Drar denne opp igjen. Jeg skal i slutten av august fly inn til Newark, og videre til Canada. I APIS-en hos SAS har jeg skrevet "Transfer Canada". Hjemmesiden til SAS er såpass behjelpelig at den ikke lar meg endre denne teksten nå. Er dette OK å legge inn når jeg har neste avgang på sammenhengende billett, bestilt gjennom sas.no?
Håper noen her inne kan komme med et klokt svar :)
Tar jeg ikke feil så skriver du det også på tollskjemaet du får ombord... Vi skal også i transit neste måned til Costa Rica...
Skal til USA i februar med familien. Passet til svogern og nevøen min utløper i hhv april og mai. Datoen vi reiser er 16.februar til 25.februar. Er det sånn at passet må være gyldig 3/6 måneder etter utreise fra USA? Eller trengs gyldigheten kun for oppholdet?
Skal til USA i februar med familien. Passet til svogern og nevøen min utløper i hhv april og mai. Datoen vi reiser er 16.februar til 25.februar. Er det sånn at passet må være gyldig 3/6 måneder etter utreise fra USA? Eller trengs gyldigheten kun for oppholdet?
Det går helt fint, trenger kun å være gyldig under oppholdet.
I teorien så skal passet være gyldig 6 mnd utover utreise, men norske pass er gyldige i USA 6 mnd utover det som står som utløpsdato i passet. Derfor kan du bruke det helt til den datoen som står i passet.
Uansett, med så kort tid opptil så hadde det neppe skadet og fornye passer litt før
sirpjalle
29-08-2014, 07:58
Enig med Someone! Sånn just in case!
Enig med Someone! Sånn just in case!
Ja, man blir brått litt låst i tilfelle det er irr-ops og man får tilbud om å reise via et annet land el.l.
Nja, er ikke enig. Hvilket land skulle det være? Norske pass er gyldige helt til utløpsdato i Mexico, Canada, USA samt hele EU, inkludert Storbritannia. Om passet går ut i April og de reiser i Februar så er det ingen problem noen steder på veien.
Nja, er ikke enig. Hvilket land skulle det være? Norske pass er gyldige helt til utløpsdato i Mexico, Canada, USA samt hele EU, inkludert Storbritannia. Om passet går ut i April og de reiser i Februar så er det ingen problem noen steder på veien.
Det var en generell betrakting ifht kommentaren om fornyelse og evt risiko med å tyne de siste dagene ut av passet. Dumt å få passproblemer på toppen av vulkanutbtudd eller snøstormer el.l. (i dette tilfellet liten risiko)
Det var en generell betrakting ifht kommentaren om fornyelse og evt risiko med å tyne de siste dagene ut av passet. Dumt å få passproblemer på toppen av vulkanutbtudd eller snøstormer el.l. (i dette tilfellet liten risiko)
I tillegg til og måtte stresse etter eller rett før det får ut. Jeg fikset nytt pass nå 4 måneder før mitt gikk ut da jeg hadde en ledig dag og tid til og dra til politiet. Mye bedre istedet for å stresse i siste lite en dag det egentlig ikke passer
Absolutt, vi skifter min 2 mnd før utløp, og om mulig "lavsesong" på det kontoret.
I tillegg ingen turer planlagt i nærmeste framtid..
Jeg er enig med de fleste her. Da får de ta turen til politiet i januar og fornye passet sitt.
kosvines
05-09-2014, 05:39
Er det mange flyplasser der vi som tidligere har vært reist på ESTA kan bruke automater? Det funket perfekt i Phoenix og var en skikkelig fast track i praksis.
Endringer på ESTA-sidene? Jeg får kun til å endre adresse for min neste tur til USA. Dette med flightnummer og andre opplysninger ligger fortsatt fast fra tidligere. Noen andre som kan sjekke sin ESTA og se hvilke muligheter de får opp :)? Spiller det noen rolle om jeg ikke får endret dette? Har ESTA godkjent ut februar 2015, så vil ikke utløpe under mitt opphold der borte.
Det stemmer, ser at nå spør de kun etter adresse og ikke hvilket fly du kommer med.
Trenger ikke å ha fly eller første-overnattingsadresse på ESTAen - det er bare styr å oppdatere. Dette legges inn ifbm. flighten og overstyrer det uansett.
Det stemmer, ser at nå spør de kun etter adresse og ikke hvilket fly du kommer med.
Tydeligvis en endring da :-) Ble bare veldig overrasket da jeg vanligvis legger inn alt av opplysninger. Tusen takk for at du sjekket, bmgzor!!
Trenger ikke å ha fly eller første-overnattingsadresse på ESTAen - det er bare styr å oppdatere. Dette legges inn ifbm. flighten og overstyrer det uansett.
Tusen takk Discus! Det var jeg ikke klar over :-) Glimrende tips.
Opplevde en litt rar situasjon på OSL på onsdag. ESTAen min gikk ut 15. november, min flight var 12. November med retur 20 november. Fikk beskjed om at ESTAen min ikke var gyldig for perioden jeg skulle være i USA. Så jeg poengterte at det er en innreisetillatelse og kun trenger å være gyldig for innreise. Noe skeptisk fikk jeg som svar at jeg kunne reise, men at jeg kunne fornye tillatelsen mens jeg var i USA. Jeg sa selvfølgelig at det akter jeg ikke å gjøre.
Syntes det er litt rart at de som sjekker inn for United på OSL ikke vet mer om ESTA en dette!
Hvorfor er ikke Norge med i Global Entry. På About Global Entry (http://www.cbp.gov/global-entry/about) er det bare Nederland og utvalgte fra UK og Tyskland som får tilgang på Global Entry.
Å slippe å stå i lang kø for å snakke med en US Border Patrol Agent hadde vært brilleglimmers etter en lang transatlantisk flight.
Hvor/hvem skal få forespørselen i Norge for å prøve å påvirke til at Norge får tilgang på Global Entry? Utenriksdepartementet?
Det kreves en grundig bakgrunnssjekk, og det kan være så enkelt at norske myndigheter ikke tillater at USA gjør denne på norske borgere i Norge.
kosvines
30-01-2015, 20:43
Samtidig så innfører flere og flere flyplasser slike maskiner for de som har reist på ESTA tidligere. Gjorde det sist gang, og gikk i et eget køfritt område der jeg kjapt fikk stempel og gikk direkte til bagasjeutlevering.
Blir dette standard så hadde jeg personlig ikke giddet å bry meg om Global Entry, selv om det skulle bli tilgjengelig.
Samtidig så innfører flere og flere flyplasser slike maskiner for de som har reist på ESTA tidligere. Gjorde det sist gang, og gikk i et eget køfritt område der jeg kjapt fikk stempel og gikk direkte til bagasjeutlevering.
Blir dette standard så hadde jeg personlig ikke giddet å bry meg om Global Entry, selv om det skulle bli tilgjengelig.
Har vært med på dette opplegget to ganger på ORD nå i januar. Fungerer utmerket, ingen kø og kun to kjappe spørsmål om hva jeg skulle og hva jeg jobbet med så var jeg igjennom.
Irriterende at jeg ikke har fått med meg dette tidligere. Regner med at det er "APC kiosk" det er snakk om? Så bl.a. på MIA for noen uker siden at de hadde massevis av kiosker stående, men regnet med at det bare var for Global Entry, US Citizens el.l.
Har nesten alltid fått TSA Pre de siste månedene, og med APC i tillegg blir det jo en drøm å reise til/i/via USA fremover sammenlignet med for noen få år siden.
APC er tilgjengelig mange steder: http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/automated-passport-control-apc
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Aruba Queen Beatrix International Airport (AUA)
Abu Dhabi International Airport (AUH)
Austin-Bergstrom International Airport (AUS)
Boston Logan International Airport (BOS)
Charlotte Douglas International Airport (CLT)
Chicago Midway International Airport (MDW)
Chicago O’Hare International Airport (ORD)
Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
Denver International Airport (DEN)
Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW)
Dublin International Airport (DUB)
Edmonton International Airport (YEG)
Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
Houston George Bush Intercontinental Airport (IAH)
Los Angeles International Airport (LAX)
Miami International Airport (MIA)
Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP)
Montréal - Pierre Elliott Trudeau International Airport (YUL)
New York - John F. Kennedy International Airport (JFK)
Newark Liberty International Airport (EWR)
Orlando International Airport (MCO)
Philadelphia International Airport (PHL)
Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX)
Reno International Airport (RNO)
San Diego International Airport (SAN)
Seattle Sea-Tac Airport (SEA)
Tampa International Airport (TPA)
Toronto Pearson International Airport (YYZ)
Vancouver International Airport (YVR)
Washington Dulles International Airport (IAD)
Irriterende at jeg ikke har fått med meg dette tidligere. Regner med at det er "APC kiosk" det er snakk om? Så bl.a. på MIA for noen uker siden at de hadde massevis av kiosker stående, men regnet med at det bare var for Global Entry, US Citizens el.l.
Stemmer det, på ORD stod det skiltet med; "Global Entry", "US Citizens" and "Returning ESTA application holders". Resten var henvist til to linjer med Others og ESTA.
Det der er jo bare.... genialt!
Dette med "returning ESTA application". Hvordan er det når man må ha ny ESTA, fordi den gamle utløper på tid? Må man da gå i den vanlige køen eller er det en mulighet å benytte disse APC kioskene? Har vært mange ganger i USA på min gamle ESTA, men må fornye i slutten av februar før jeg reiser over i mars.
Dette med "returning ESTA application". Hvordan er det når man må ha ny ESTA, fordi den gamle utløper på tid? Må man da gå i den vanlige køen eller er det en mulighet å benytte disse APC kioskene? Har vært mange ganger i USA på min gamle ESTA, men må fornye i slutten av februar før jeg reiser over i mars.
Jeg tok også fatt på ny ESTA nå i januar etter at min forrige gikk ut i november. Ikke noe problem å gå rett i APC. Tror bare det er viktig at du ligger i databasen fra før, slik at maskinen klarer å finne match på bilde og fingeravtrykk.
Vegasbaby
31-01-2015, 10:30
Gjorde dette på Atlanta airport i jula, men slet fryktelig med å avlese fingreavtrykkene - mulig det er en teknikk man blir god på etter hvert :-) Dessuten måtte man innom en kø for å besvare et par spørsmål, og siden det bare var en person som betjente den køen, følte jeg ikke at det gikk noe raskere enn "Others"-køen...
Jeg tok også fatt på ny ESTA nå i januar etter at min forrige gikk ut i november. Ikke noe problem å gå rett i APC. Tror bare det er viktig at du ligger i databasen fra før, slik at maskinen klarer å finne match på bilde og fingeravtrykk.
Kravet for APC er:
Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.
Noen brukt på EWR . Har passert to ganger den siste måned uten å vite om det, neste gang om 12 dager... ??
geirfugl
31-01-2015, 18:45
Tror nok disse maskinene blir standard etterhver,brukte de for første gang i Chicago for ettpar dager siden,og det gikk veldig fort,jeg reiser til USA ca 10 ganger i året og tror ikke at GE er noe bedre en dette.
For GE må man stå i en ganske lang kø,med maskinlesing av pass går man rett fra maskinen til en kontrolør, og besvarer ettpar idiotspørsmål,hele greia tar noen få minutter,maks.
Noen brukt på EWR . Har passert to ganger den siste måned uten å vite om det, neste gang om 12 dager... ??
Sist jeg reiste så var de kun tilgjengelig for customs i terminal C, plassering på siden av BorderXpress. Men dette er et par måneder siden så mulig at det har blitt noen forandringer.
Jeg så ingen slike maskiner på EWR terminal B etter SAS-ankomst for en uke siden.
Vel, da vi ankom for vel en uke ,22 Jan C, UA, så jeg en merkelig kø som ikke jeg forsto var. Synes den var for stor til å være Global Entry... Vanlig kø var liten, så jeg tenkte ikke mer på det. Var der også 9. Jan, og da la jeg ikke merke til det.
Tilbake 12. Feb og da vil jeg sjekke bedre..;)
geirfugl
01-02-2015, 19:35
Jeg så ingen slike maskiner på EWR terminal B etter SAS-ankomst for en uke siden.
De finnes ikke på EWR,foreløpig ORD,MIA og ettpar til av de som er mest aktuelle.
Mulig jeg tar feil og de finnes en eller anen plass på EWR,har vært der flere ganger i januar og ikke sett de på UA B.
MountainDew
02-02-2015, 05:39
På Orlando MCO ble alle ESTA reisende sendt til automater på lørdag. Meget enkelt og raskt. Kun 2 kjappe spørsmål fra immigration. Ellers var det lang kø med Brasiliere i den vanlige køen. Deilig å slippe å måtte stå i kø bak de!
nick5000
13-03-2015, 06:53
Ble nesten nekta å være med UA fra Palau til Guam her i forrige uke, da damen ikke kunne se om jeg hadde søkte ESTA. Hun sa jeg måtte vise utskrift fra esta bekreftelse. Hun kunne "kanskje" godta å se elektronisk kopi (på min pc).
Internett funka ikke på flyplassen, så begynte å bli litt stressa når avgangstiden nærmet seg. Jeg så at jeg aldri har fått noen email bekreftelse fra ESTA. Tilslutt fikk jeg tak i en annen innsjekkdame som søkte opp esta online og så med en gang at jeg var godkjent.
Er det krav om at man må ha med papirutskrift av ESTA bekreftelsen?
Heisann!
Aldri hørt om noe krav til det. Men kan være greit å printe ut og ha liggende i passet.. Det har jeg gjort og da slipper man styr.
Kim
Jeg har også blitt krevd papirkopi av søknadsnummeret (!) ved innsjekk hos SAS på KRS, før jeg skulle fly KRS-OSL-EWR.
Etter det har jeg alltid det liggende i passholderen.
rkvalvaa
13-03-2015, 08:37
Tok skjermbildekopi av godkjent søknad og har det liggende som bilde på telefonen min i en egen mappe. Har dog aldri blitt spurt om dette, men vil være på den sikre siden.
Trodde, som trådstarter at dette var helt unødvendig. Men ble også stoppet av BA på OSL som ville se denne. Etterpå har jeg hatt med print.
nick5000
13-03-2015, 09:51
Hvis man da blir nektet å reise, hvem sitt ansvar er det da å dekke ny billett? Står det i terms&conditions at man må vise dette?
Liker å ha papirutskrift av ting. Kjekt når berta i skranken mener du ikke har betalt eller har reservert noe mindre eller no annet slikt tull
Sundet81
13-03-2015, 11:53
Står det ikke nokså tydelig på ESTA-siden at man ikke behøver å printe ut?
Står litt her: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1130/~/do-i-need-to-show-a-printed-copy-of-the-vwp-form-that-i-have-completed-online...
U.S. regulation does NOT require a Visa Waiver Program (VWP) traveler to present a printed copy of the ESTA authorization page in order to travel. However, it is recommended that you print a copy for your records. Also, some airlines may ask you to bring a copy, in which case you should print it out.
Superhai
13-03-2015, 14:28
Jeg tror de aller fleste innsjekksystemer som blir brukt til flyvninger til USA, sjekker automatisk om ESTA er gyldig, samtidig med Secure Flight. Men det skjer bare på disse flyvningene, og om du har en forbindelse før og hvor man bruker ulike systemer eller ikke får sjekket inn på USA-flighten så ser man ikke dette. Det hender også iblant (men sjelden) at link mot CBP sine systemer ikke fungerer eller er nede.
onkelskrue
26-03-2015, 17:18
La inn søknad for min sønn, og la inn hans fornavn, og etternavn. Morens etternavn, står som fornavn i passet, men er jo mellomnavn i vanlig norsk bruk.
Ved ? tegnet i ESTA søknaden, stod det følgende:
In the Family Name field, enter your family name as the family name appears on your passport under the Family Name or Surname field. The family name is required to complete the application.
In the First (Given) Name field, enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First or Given Name field. Do not include the middle name in this field. The first name is required to complete the application. If you have no first name, then enter the letters FNU which stands for First Name Unknown.
Jeg tolket det dithen, at jeg bare fyllte ut fornavnet, uten mellomnavnet(mors etternavn), her. Har jeg da gjort rett, og at det ikke vil by på problemer ved evt innreise i USA?
Gjelder dette og vanlige mellomnavn, altså uten dobbelt etternavn? Men type Per Magne etc.
Skriv det AKKURAT som det står i maskinlinjen i passet. Og det samme på flybilletten.
onkelskrue
26-03-2015, 21:37
Takker :)
Da er det vel bare å fylle ut ny ESTA. Regner med det går greit.
Sundet81
27-03-2015, 08:58
Skriv det AKKURAT som det står i maskinlinjen i passet. Og det samme på flybilletten.
Dette er det beste rådet.
Jeg fikk en gang litt trøbbel i immigration fordi det er et eller annet merkelig med funksjonaliteten på sas.no som noen ganger fjerner mellomnavn etter at man har registrert passasjerinfo. Dermed ble det diskrepans mellom opplysningene fra flyselskapet og hva som sto i pass/ESTA, og dragen ved immigration i Houston ble i tvil. Det gikk dog bra til sist.
Jeg har ikke hatt mellomnavn (mors etternavn) på verken flybilletter eller ESTA, og ikke opplevd problemer.
RescueMe
27-03-2015, 09:33
Dette er det beste rådet.
Jeg fikk en gang litt trøbbel i immigration fordi det er et eller annet merkelig med funksjonaliteten på sas.no som noen ganger fjerner mellomnavn etter at man har registrert passasjerinfo. Dermed ble det diskrepans mellom opplysningene fra flyselskapet og hva som sto i pass/ESTA, og dragen ved immigration i Houston ble i tvil. Det gikk dog bra til sist.
Jeg har en haug med mellomnavn, men har aldri lagt de inn i ESTA, og har ikke hatt problemer med imigration... Og som referert til tidligere i tråden så står det jo eksplisitt at kun første fornavn og etternavn skal registreres.
I infoen hos flyselskapene derimot har jeg alltid lagt inn alle. Dog med litt problemer nå og da siden den tekniske kvaliteten til nettsidene er på høyde med en nettavis på 90-tallet...
Superhai
27-03-2015, 10:17
Nordmenn har ikke offisielt mellomnavn, derfor finnes heller ikke dette i passene våre og skal derfor legges inn enten som en del av fornavn eller etternavn slik det står i passet. Når passet sveipes i passleserne så legges informasjonen inn i systemene på samme måte.
nick5000
31-03-2015, 09:24
Hvis man da blir nektet å reise, hvem sitt ansvar er det da å dekke ny billett? Står det i terms&conditions at man må vise dette?
Jeg skrev til 1kvoice hos united og spurte om det er nødvendig å ha dette med.
Fikk raskt svar, dvs de svarte ikke på spørsmålet men sa beklager og at de skulle skjerpe seg, og ga meg en $200 travel voucher gyldig et år !
Så da tar jeg altså ikke med papirutskrift neste gang heller :)
Jeg skal til USA for første gang i mitt liv denne måneden her. I den anledning lurte jeg på om jeg må kunne vise godkjent ESTA søknad på flyplassen her i Norge? Eller vil flyselskapene finne frem min ESTA godkjennelse via passet mitt?
Ser at ESTA søknaden min er godkjent for 2 år. Hvis jeg skal til USA i løpet av denne 2 årsperioden, må jeg endre oppholdsadresse og slike ting og underveis? Eller trenger jeg ikke å gjøre noe mer med denne søknaden i løpet av de neste 2 årene?
Jeg pleier aldri ha med papirkopi av søknaden. Går alltid greit :)
Du skal oppdatere adressen hver gang, om noen sjekker det derimot..
Adressen trenger ikke å endres i ESTA. Imidlertid må den være i reservasjonen eller oppdateres på flyplassen, da den er en del av APIS-meldingen som sendes ved innsjekk.
petter380
04-05-2015, 09:10
Jeg skal til USA for første gang i mitt liv denne måneden her. I den anledning lurte jeg på om jeg må kunne vise godkjent ESTA søknad på flyplassen her i Norge? Eller vil flyselskapene finne frem min ESTA godkjennelse via passet mitt?
Ser at ESTA søknaden min er godkjent for 2 år. Hvis jeg skal til USA i løpet av denne 2 årsperioden, må jeg endre oppholdsadresse og slike ting og underveis? Eller trenger jeg ikke å gjøre noe mer med denne søknaden i løpet av de neste 2 årene?
ESTA er elektronisk så du trenger ingen kopi.
Jeg har aldri endret oppholdsadresse og flydd inn til USA flere ganger på samme godkjente søknad. Ditt siste spørsmål: ettee min erfaring trenger du ikke å gjøre noe [emoji4]
Jeg pleier aldri ha med papirkopi av søknaden. Går alltid greit :)
Du skal oppdatere adressen hver gang, om noen sjekker det derimot..
Har vært i 2. etasjen på EWR 2 ganger nå. Mitt tips er å ha oppdatert adresse ;)
Har vært i 2. etasjen på EWR 2 ganger nå. Mitt tips er å ha oppdatert adresse ;)
Jeg oppdaterer alltid ESTA online og sørger møysommelig for å fylle ut info på websiden til flyselskapet. Tar også alltid med papirkopi av godkjenning.
Har aldri blitt spurt om å vise papirversjonen på vei til USA. Myanmar, Bhutan og India derimot var det påkrevd.
Derimot er det ikke alltid korrelasjon mellom hvor jeg faktisk tilbringer første natten og den informasjonen som er gitt online og på arrival-cards. Fortalte en myndig dame i immigration på EWR etter å ha stått i kø lenge nok til at connection var borte for lengst om det egentlig gjorde noe at jeg kom til å bo første natten i en annen by. Hun kunne bekrefte at det betydde ingenting.
I Kina må man i følge info på arrival card, hvis man bor privat - ikke på hotell, melde seg på en politistasjon innen 24h. Har jeg aldri gjort og har aldri skapt problemer. Derimot glemte jeg å skrive bostedsadresse på arrival card en gang på vei til Kina og fikk beskjed om at det gikk ikke. Så skrev "Hotel in the city" og spurte om det var greit. Det var det.
Jeg oppdaterer aldri bostedsadresse i ESTA. Har ikke støtt på problemer enda.
Kommer helt an på hvem du reiser med. UA/SK på OSL får vanligvis ikke printet boardingkort uten at ESTA er godkjent (Feilmelding popper opp), og trenger derfor ikke utskrift, men passasjerer fra andre stasjoner her i Norge kommer ofte til OSL uten godkjent ESTA. Skader uansett ikke å printe en kopi, eneste du må være klar over er at om du har fylt ut noe feil, og systemet ikke finner ESTAen din pga det, så hjelper det ikke emd utskrift. Da må du søke på nytt. Så nok en gang, sjekk at passinfo er fylt ut riktig til punkt og prikke :) Og ikke minst at du søker på den ofisielle siden:D
Adresse trenger du egentlig ikke å endre da det ikke er krise, i og med at det må fylles ut på innsjekk uansett. Flyselskapene henter ikke den informasjonen fra søknaden.
Man må huske at til USA blir 'APIS' sendt som en del av innsjekkingstransaksjonen (AQQ) og informasjonen går til DHS' database før du får fullført innsjekkingen. Hvis ikke DHS gir OK, blir ikke transaksjonen fullført.
Jeg har aldri hatt adresse på ESTAen, har hatt null problem. Det er ikke (var ikke) obligatorisk å fylle ut, og når det ikke ligger inne så slipper jeg også å huske på å endre det ;)
rkvalvaa
10-05-2015, 15:20
Søkte nylig om ESTA på nytt da forrige 2 års periode nærmet seg slutten. Det er nå kommet en del nye spørsmål, bla. Om arbeidsgiver, navn på foreldre og sist, men ikke minst navn/adresse på kontaktperson i USA. Sistnevnte er jo det ikke alle som har, og da måtte man bare skrive unknown på navn/adresse og 999... Etc på telefon. Grunnen til endringen er å evt. fange opp fremmedkrigere fra Syria. Måtte Google litt for å finne ut av og ESTA søknaden tok noen minutter å få godkjent, mot normalt at det kommer "approved" med en gang.
Ja, der var det en del nytt nå ja. Spørsmåltegnene gir også grei informasjon
If you do not have a U.S. point of contact, please enter the name, address and telephone number of the location where you will be staying (e.g. a hotel name). You may also enter UNKNOWN.
Ser ut som spørsmålet om man var aktiv nazist i 2. verdenskrig endelig er fjernet...
Et spørsmål: Navn på billetten må stemme overens med navn i passet på reiser til USA, men så er da spørsmålet, hva da om man i mellomtiden har fått et ekstranavn? Om jeg bestiller billetter til USA på navnet mitt akkurat slik det står i passet, uten å ta med ekstranavnet, kan det skape et problem? Tenker på at det ekstra navnet jeg har fått står i offentlige registre som i Folkeregistreret f.eks. Kan de sjekke opp mot folkeregistreret f.eks?
Noen som har reist til USA, som kanskje har fått andre navn, som f.eks ved giftermål, på sitt "gamle" navn?
Superhai
11-05-2015, 22:07
Noen som har reist til USA, som kanskje har fått andre navn, som f.eks ved giftermål, på sitt "gamle" navn?
Nytt etternavn må du få endret i bookingen, mellomnavn ol. er normalt ikke viktig.
Det viktigste er at billetten er lik den maskinskrevne linjen i passet (som ikke bruker ÆØÅ). DHS har ikke tilgang til norsk folkeregister.
Neste gang du får nytt pass vil det nye navnet stå der, så da må du passe på at ESTA også korrigeres.
Superhai
11-05-2015, 22:26
Neste gang du får nytt pass vil det nye navnet stå der, så da må du passe på at ESTA også korrigeres.
Ikke korrigeres, nytt pass - ny ESTA.
Hvor mye informasjon har de tilgang til ved behandling av denne søknaden?
Har en bekjent som ønsker å reise over dammen men er litt bekymret for om det vil kreve visum. Dette pga spørsmålet i søknaden om bruk av narkotika. Vedkommende ble bøtelagt for å ha røykt cannabis for ca 15 år siden. Dette er vel foreldet og kommer ikke opp på en vandelsattest, foruten den såkalte uttømmende attesten. Er dette noe som vedkommende burde "glemme" eller vil det fort føre til problemer ved innreise? Ideelt sett ønskes det ikke å opplyse om dette men det er enda mindre ønsket å snu i døra og bli sendt rett tilbake til Norge..
sabergum
25-05-2015, 19:16
Ja, de har selvsagt tilgang til strafferegisteret.
Det beste han kan gjøre er å spille med åpne kort og ta kontakt med ambassaden i forkant. Narkotikadom (et forelegg er også å betrakte som en dom) er i utgangspunktet utelukkende for adgang til USA, men hvis dommen ligger langt tilbake i tid kan ambassaden utstede en waiver.
Kilde: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/736/~/admission-to-the-u.s.-with-either-a-misdemeanor-or-criminal-record
Hvis han derimot IKKE opplyser om dette, men satser på at det skal gå bra, og så blir oppdaget i rutinekontroll, så vil det sannsynligvis ende med hjemreise og utestengelse i x antall år.
Trent600
25-05-2015, 20:56
Det er ikke selvsagt for meg at amerikanske myndigheter har tilgang til det norske strafferegisteret. Sikker på at det stemmer?
Vegasbaby
25-05-2015, 22:25
Det er ikke selvsagt for meg at amerikanske myndigheter har tilgang til det norske strafferegisteret. Sikker på at det stemmer?
Amerikanske myndigheter har ikke slik tilgang etter norsk rett, tror jeg. Politiregisterloven regulerer idag uttømmende hvem som kan få se hva av slike opplysninger. Jeg kjenner ikke alle detaljer i denne nye loven, men den ble vedtatt nettopp for å sikre bedre personvern. Det kan selvfølgelig være at det skjer utlevering av straffeopplysninger i konkrete saker under radaren (som ledd i etterretningssamarbeid mellom fremmede stater), men det er vel ikke så veldig aktuelt her. Dessuten, hvorfor skulle vi gi amerikanerne innsyn på generelt grunnlag i norske personopplysninger/registre? Er vel ikke akkurat sånn at dette går motsatt vei?
AirbusTrond
27-05-2015, 14:14
Vedkommende ble bøtelagt for å ha røykt cannabis for ca 15 år siden.
Dette er jo tillatt aktivitet i visse deler av landet i dag, og så dobbeltmoralske kan de vel ikke være?
Har alltid ellers lurt på hva som skjer ved "retur" - altså når noen blir nektet innreise og sendt tilbake, må de betale ny billett selv? Har en nevø som nesten ikke kom inn i landet, trolig pga politisk aktivitet, men han kom da seg inn likevel. :spin
Nei det har de ikke. Jeg antar at hvis du blir stoppet i kontroll så kommer de til å be deg signere på at de kan hente ut opplysninger om deg. Hvis det da viser seg at ESTA-søknaden inneholder uriktige opplysninger er jeg rimelig sikkert på at konsekvensene blir rimelig kjipe. Jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen :) Nok av andre land her i verden.
Det har de ikke, da hadde det vært mange jeg vet om som ikke hadde kommet inn, kan jeg love...
Jeg har vært borti prosessen fra innsiden og kan si:
Nasjonalt strafferegister er det ingen andre nasjoner som har tilgang til, skal en annen nasjon ha opplysninger fra det så må de sende en forespørsel og da ha sjelelig grunn til mistanke, og da er det igjen opp til norske myndigheter om de vil gi ut opplysninger. (det er hvertfall den lovlige prosessen, slik det i utgangspunktet skal virke....)
Dersom norske myndigheter har rapportert ugjerningen inn i det internasjonale strafferegisteret så har selvfølgelig amerikanske myndigheter tilgang til det. Havner du i det registrert er du virkelig ute å kjører.
Trenger du å sjekke om du er stemplet riktig inn eller ut av USA - her har du oversikt online over turene dine, og også siste innreise ifht. hvor lenge den gjelder: https://i94.cbp.dhs.gov
Superhai
23-07-2015, 19:02
Trenger du å sjekke om du er stemplet riktig inn eller ut av USA
Interessant nok så mangler det en "Departure".
Bestilte meg nettopp en tur til jomfruøyene i januar. Denne går via London og Miami, (og new York tilbake) men uten noe layover. Trenger jo ikke visa for selve jomfruøyene, men må jeg skaffe meg visa til USA siden jeg har en mellomlanding der?
Og, om så, vil det her da regnes som "transit på vei til et annet land?". For dette er jo egentlig USA? Men vet ikke om det regnes som det..
Forresten, noen tips og anbefalinger om St. Thomas, utenom snorkling og den velkjente stranda?
Det enkle er ofte det beste.. Fylt ut å betalt ESTA.. ;)
Superhai
27-07-2015, 08:24
US Virgin Islands er en del av USA, men du må innom CBP når du reiser inn/ut – jeg antar det skyldes ulike toll-områder. Men du trenger ikke multiple-entry visum, eller om du er norsk statsborger så holder det med ESTA.
Øyene er ferieøyer og man gjør ferie-ting, men som tidligere danske kolonier er det gøy å få med seg noe av historiske som fortsatt er igjen.
1944vintage
27-07-2015, 10:08
Usikker på om disse operer lengre, men kanskje en alternativ utflukt:
http://www.seaborneairlines.com/services/seaplane/
Superhai
27-07-2015, 20:34
Usikker på om disse operer lengre, men kanskje en alternativ utflukt:
http://www.seaborneairlines.com/services/seaplane/
De finnes vel fortsatt, men jeg tror heller jeg ville valgt Cape Air.
1944vintage
27-07-2015, 21:43
Ja - smak og behag..
For min del slår en Twotter på flottører en Cessna - når som helst. :)
Dessuten > rett fra sentrum Charlotte Amalie til sentrum Christiansted og vv.
Espen_An
04-08-2015, 12:38
Ser at dersom man har fått godkjent ESTA så er denne ok for multiple entries.
Betyr dette at man ikke trenger å oppdatere noe ift point of entry og hvor man skal bo etter første reise? Ser at man kan oppdatere adresse ved opphold, men ikke for eksempel flight number og lignende?
Ser at dersom man har fått godkjent ESTA så er denne ok for multiple entries.
Betyr dette at man ikke trenger å oppdatere noe ift point of entry og hvor man skal bo etter første reise? Ser at man kan oppdatere adresse ved opphold, men ikke for eksempel flight number og lignende?
Det stemmer, ikke noe poeng oppdatere dette. Strengt tatt trenger man ikke oppholdaddresse og slikt når du søker om ESTA heller. Dette legges inn når du sjekker inn på flyet uansett
Hei,
Ikke akkurat relatert til reising, men heller flytting ;
Er det noen som vet hva som må til for å flytte til USA og jobbe for et selskap som holder til i Houston ?
Jeg har fem-års B1 /B2 C1/D , men vet ikke helt hvor det strekker til …
Takker for svar :)
sabergum
13-08-2015, 19:00
Du kan ikke ha inntekt fra amerikansk arbeidgiver på B- eller C-visum. Har du (minst) en bachelorgrad kan H1B være den enkelste muligheten.
http://www.christianmingle.com/ :colgate:
Du kan ikke ha inntekt fra amerikansk arbeidgiver på B- eller C-visum. Har du (minst) en bachelorgrad kan H1B være den enkelste muligheten.Her er det dog stramme kvoter og til dels høye legal fees for arbeidsgiver - med mindre det er healthcare/non-profit (mulig det også er andre unntak).
Hei,
Ikke akkurat relatert til reising, men heller flytting ;
Er det noen som vet hva som må til for å flytte til USA og jobbe for et selskap som holder til i Houston ?
Jeg har fem-års B1 /B2 C1/D , men vet ikke helt hvor det strekker til …
Takker for svar :)
Andre ulempen med B1/B2 -- utover at du ikke kan ha inntekt i USD fra amerikansk arbeidsgiver, er at du kun kan oppholde deg i USA inntil seks måneder ad gangen - selvom visumet som sådan er gyldig lenger.
KristianSk
13-08-2015, 20:56
Andre ulempen med B1/B2 -- utover at du ikke kan ha inntekt i USD fra amerikansk arbeidsgiver, er at du kun kan oppholde deg i USA inntil seks måneder ad gangen - selvom visumet som sådan er gyldig lenger.
Man kan vel heller ikke delta i annet enn "passivt" arbeid selvom man ikke har inntekt fra amerikansk selskap? F.eks. kan du ikke jobbe som konsulent i USA for en amerikansk klient, men være lønnet og bosatt i utlandet med B1.
Det var hvertfall slik jeg tolket det når jeg leste meg opp på det en gang...
Man kan vel heller ikke delta i annet enn "passivt" arbeid selvom man ikke har inntekt fra amerikansk selskap? F.eks. kan du ikke jobbe som konsulent i USA for en amerikansk klient, men være lønnet og bosatt i utlandet med B1.
Det var hvertfall slik jeg tolket det når jeg leste meg opp på det en gang...Tja - det er veldig grenseland ihvertfall... (Det utstedes blandt annet en del B1 med annotation "in lieu of H1B" typisk for kategorien du nevner -- uten at det er en ekte visumklasse -- men en del indiske IT-selskaper spesielt har misbrukt ordningen og det hele er oppe til debatt).
Etter å ha vært i 83 land, så syns jeg det var på tide å avlegge USA et besøk.
Siden jeg reiser en del i jobben, så har jeg 2 pass, og jeg er ikke sikker på hvilket av passene jeg har til rådighet når jeg skal "over there".
Hvordan gjøres dette med tanke på ESTA? Kan jeg legge inn 2 pass der?
Kun ett pass, og du kan ikke bytte uten å lage ny ESTA.
sabergum
14-08-2015, 15:56
Siden jeg reiser en del i jobben, så har jeg 2 pass, og jeg er ikke sikker på hvilket av passene jeg har til rådighet når jeg skal "over there".
Hvordan gjøres dette med tanke på ESTA? Kan jeg legge inn 2 pass der?
Du trenger ikke å søke om ESTA før 72 timer i forkant, og da har du kanskje mer oversikt over hvilket pass du kommer til å bruke. Evt. kan du legge inn en søknad nå på det ene passet, prøve å sørge for at det er det du har når du skal reise, og hvis det ikke går legge inn en ny søknad på det andre passet minst 72 timer før avreise.
Takk for kjapt svar gutter :up:
Hjelp?
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/USA-skjerper-besokskontrollen-for-norske-statsborgere-8276451.html
Hva skal jeg gjøre med en nært forestående USA reise og har vært i Iran de siste 5 åra? Det er rett og slett for kort tid til å styre med visum? Håper det er en noe senere ikrattredelsesdato?
Norge Rundt På 14 Dager
09-12-2015, 15:22
Hjelp?
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/USA-skjerper-besokskontrollen-for-norske-statsborgere-8276451.html
Hva skal jeg gjøre med en nært forestående USA reise og har vært i Iran de siste 5 åra? Det er rett og slett for kort tid til å styre med visum? Håper det er en noe senere ikrattredelsesdato?
Hva med å fornye passet ditt. (NB ikke nødpass).
Tviler på at amerikanske myndigheter vet at du har vært i Iran, så hvis du har et pass uten visum/stempel herifra så bør det gå greit.
Hva med å fornye passet ditt. (NB ikke nødpass).
Tviler på at amerikanske myndigheter vet at du har vært i Iran, så hvis du har et pass uten visum/stempel herifra så bør det gå greit.
Tja du skal aldri lyve ovenfor amerikanske myndigheter - det er liksom ikke verdt risken det er å bli utestengt på livstid... Men det er greit for meg - da kan jeg bruke mine penger i et annet land.
Du vil neppe få spørsmålet.
Poenget mitt er at denne reisen er om 10 dager... Så det holder ikke med verken turistvisum eller nytt pass antagelig. Men jeg ser jo at det bare har passert House så er neppe noen fare før Obama faktisk har signert loven.
Den må gjennom senatet også, før den evt blir lov. kan nok ta en stund, spesielt om det blir endringer på den. Hvis du skal reise i desember ville jeg ikke vært bekymret.
Og dersom du allerede har en ESTA innreisetillatelse så vil dette uansett ikke gjelde deg, før du evt fornyer.
Den må gjennom senatet også, før den evt blir lov. kan nok ta en stund, spesielt om det blir endringer på den. Hvis du skal reise i desember ville jeg ikke vært bekymret.
Og dersom du allerede har en ESTA innreisetillatelse så vil dette uansett ikke gjelde deg, før du evt fornyer.
Ja jeg har ESTA ja - på den annen side er jo de turistvisumene gyldig en stund da så kanskje jeg kan søke om det før neste reise. Kjenner til det politiske systemet i USA ja så jeg vet at ting kan ta tid. Kan gå noen runder i Kongressen, men jeg vet nok at det er større sjanse for at det blir lov kjappere jo flere som har slutta seg til den. Nå var det jo noe så sjeldent som både Demokrater og Republikanere som stemte for - i et politisk nokså polarisert land for tiden.
Hjelp?
tror ikke du behøver at "frygte" noget overhovedet......
Hilsen Ole
mht til ESTA...
I min SAS tid hændte det, at psgr ikke have lavet ESTA....det lavede vi så "over the counter", men det er vel slut med at gøre dette, når de nye regler træder i kraft..
Hilsen Ole
PS: det var var så post nr. 5000
robertaas
09-12-2015, 17:23
Jeg har blitt spurt om det engang da jeg har visum til Iran i passet mitt.
I tillegg fikk jeg engang se hva som kom opp på skjermen som stod i feil vinkel til en som satt i immigration. Jeg kunne se en liste med "farlige" land jeg tidligere hadde vært innom som det ikke var spor etter i det nye passet jeg brukte og fra reiser hvor jeg ikke hadde reist via USA. Så de har nok måter å vite mere enn hva de fleste tror.
Har allerede booket turer til USA i desember, januar og februar og alle med ikke for lang transfer på første flyplass i landet så dette blir spennende...
Hvis du har vært der i den perioden, er det kanskje like greit å gå på ambassaden med en gang ..
robertaas
10-12-2015, 00:17
Hvis du har vært der i den perioden, er det kanskje like greit å gå på ambassaden med en gang ..
Har flere reiser til utlandet i år så det er ikke mulig å søke visum nå. Håper jeg i alle fall kan reise å år uten visum.
Håper også at de har en type åpne multientry visum. Om ikke må jeg slutte å reise til USA.
I gamle dager fikk man vel turistvisum for fem eller ti år av gangen, hvis jeg husker rett. Vi kunne til og med bruke gyldig visum i foreldet pass så lenge man passet på at visumet ikke ble gjennomhullet. Ubegrenset inn/ut.
Vi kunne til og med bruke gyldig visum i foreldet pass så lenge man passet på at visumet ikke ble gjennomhullet. Ubegrenset inn/ut.
... det kan man fremdeles!:old
(men husk selvsagt å også ha med nytt, gyldig pass)
Fryktet det verste etter å ha lest kommentarene her før jeg leste Aftenposten artikkelen, men kan puste lettet ut da det kun gjelder reiser til Iran de siste 5 årene. Mine Iran-reiser er allerede "foreldet", siste Iran-turen min var i oktober 2010.
Jeg ville neppe turt å sjanse på ESTA selv med nytt pass hvis det ikke hadde gått fem år, siden jeg fikk spørsmål av US immigration en gang om hva jeg gjorde i Iran da agenten så visumet i passet.
For de som vil kan følge loven her
https://www.congress.gov/bill/114th-congress/house-bill/158/text
For de som vil kan følge loven her
https://www.congress.gov/bill/114th-congress/house-bill/158/text
Jeg ser ikke noe land nevnt i teksten der, så det er kanskje lov å håpe at den listen over land som ble nevnt ikke er 100% og at Iran ikke kommer med?
Jeg ser ikke noe land nevnt i teksten der, så det er kanskje lov å håpe at den listen over land som ble nevnt ikke er 100% og at Iran ikke kommer med?
Tja CNN sier nå ihvertfall at Iran er med - men amerikanske lover er nok noe komplisert å skjønne for oss menige som ikke er fra USA.
http://edition.cnn.com/2015/12/08/politics/visa-waiver-program-house/
Og vel er i USA nå. Fra jeg kom ut av flyet og igjennom alt tok det under 10 minutter. Iranske visumet kunne de ikke ha brydd seg mindre om. Fikk bare spørsmål om hva jeg gjorde hjemme.
Siste nytt er at Obama har signert loven - men Iran har protestert heftig. Kerry har måttet roe gemyttene til sin iranske motpart.
http://www.cnsnews.com/news/article/patrick-goodenough/kerry-iranian-regime-dont-worry-about-those-visa-waiver-program
Det som dog er interessant er at regjeringen har muligheten til å overkjøre loven så kan hende Iran ikke kommer med på lista allikevel. Også europeiske land har protestert. SÅ forhåpentligvis så blir det ikke tilfellet at vi som har vært i Iran må søke visum.
Uansett min siste erfaring for tre dager tilbake var at CBP brydde seg niks om det - som nevnt over.
Crazydre
31-12-2015, 12:24
Ni som har varit i USA på ert nuvarande pass kan ju använda kioskerna på de flesta flygplatser (på MIA, tror även MCO, funkar det även för "first-timers"). Då ställer officern oftast bara en fråga eller ingen alls. (förutsatt att man inte får ett X-markerat kvitto) så har ni varit i något av riskländerna men redan har godkänt ESTA borde detta inte vara något Problem (kan ha fel)
Scandinavian
31-12-2015, 16:30
Hva er grunnen til at man får en slik X på kvitteringen fra maskinen. Jeg fikk en slik i Miami tidligere i år.
Er det fordi passet mitt er fra 2006 og ikke har det nyeste nye innen biometri?
Jeg tror jeg fikk en X på kvitteringen men var ikke noe mer enn standardspørsmål nå før jul.
Crazydre
31-12-2015, 18:02
Hva er grunnen til at man får en slik X på kvitteringen fra maskinen. Jeg fikk en slik i Miami tidligere i år.Ofta (men inte alltid) beror det på problem med att läsa fingeravtrycken. Var på JFK i juni (mitt andra besök i USA) och då fick jag ett X. Frågade officern om jag kunde få ta nya fingeravtryck, han sade då ja. Sedan lät han mig prova Kiosken en gång till för att se om det skulle fungera, och det gjorde det. (fick förresten ingen stämpel i passet, bara på kvittot)
Så ska bli intressant att se hur det går på LAX nu i januari.
Er det fordi passet mitt er fra 2006 og ikke har det nyeste nye innen biometri?Tvivlar på det. Alla ESTA-godkända pass ska kunna användas i kioskerna utan problem.
Er US stasborger og sist jeg brukte Global Entry-maskinen fikk jeg en stor stygg X. Gikk gjennom Global Entry kanalen likevel og fikk beskjed om at det var noe feil med kontoen min. På ATL er det et Global Entry kontor rett utenfor tollen, så jeg gikk inn dit for å få det rettet opp. Det viste seg imidlertid at det var feil på manifestet til Lufthansa og av en eller annen grunn var jeg ikke registrert som avreist. Så det kan forekomme feil hos flyseskapet også.
Har pleid få kryss om jeg svarer ja på at jeg har med commercial merchandise. Det har jeg jo ofte.
Crazydre
15-01-2016, 11:20
Så, reste igår in på LAX (Tom Bradley-terminalen). Otroligt dåligt organiserat speciellt efter kioskerna.
Först till vänster: diplomater, besättning och to-be permanent residents (dvs. med immigrant visas). Senare till vänster: "visitors", dvs. first-time ESTAs och folk med nonimmigrant visas.
40053
Fortsätter man hela vägen rakt fram kommer man hit. Idiotiskt att det står tre-fyra separata skyltar (tror det fanns en fjärde längst till höger "US Citizens") trots att de alla leder till kioskerna, som om det skulle vara tre olika köer. Under den blå ESTA-skylten finns kioskerna
40054
På t.ex. JFK T4 separeras folk med och utan X på kvittot efter kioskerna. Vet inte exakt hur det är på LAX TBIT och jag såg Inga skyltar, men jag fick gå till en kö som varade 10 minuter och ledde till luckor där jag fick besvara exakt 7 frågor).
Undrar om jag blev skickad till X-kön av misstag. För på en del flygplatser har jag läst att folk utan X går till ett bord (inte lucka) med en officer och besvarar en-två frågor, sen klart!
40055
Crazydre
18-01-2016, 09:46
Till er som frågat varför man får X-kvitton: har hittat ett CBP-dokument med svar på detta.
Det Finns en referenskod (Ref code) längst ned på alla kvitton. För icke-X-kvitton är denna PG=allt är perfekt.
Sedan Finns (för X-kvitton):
ER=problem med lagen
RR=stickprov
DR=svar ja på någon av deklarationsfrågorna
AP=flygbolaget är amatörer och har inte skickat APIS-datan korrekt
EA=godkänt ESTA saknas
BF=fingeravtrycken känns inte igen, eller har aldrig registrerats (detta får t.ex. en first-time ESTA som försöker använda APC, undantaget på Vancouver, Toronto och Miami)
CD=Passets giltighet är mindre än 6 månader, eller andra dokumentrelaterade Problem.
TR=tekniskt fel som förhindrat korrekt utförande av processen.
Fredrik74
22-01-2016, 00:02
Reglerna för visa waiver är nu uppdaterade och Hypern bör läsa noggrant.
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2016/01/251577.htm?goMobile=0.
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2016/01/251577.htm?goMobile=0.
Det er så tullete at jeg ikke kan få sagt det nok og særlig nå som USA faktisk har ingått en avtale. Jaja mine penger er nok bedre brukt andre steder.
rkvalvaa
22-01-2016, 07:24
Kom til EWR i går, spurte først om hvor disse kioske var, men fikk beskjed om at de ikke hadde de. Etter nærmere en time i kø, hvor jeg så at mange ble spurt ut ganske heftig og flere sendt til sekundær kontroll, kom jeg frem til skranken. Her ble jeg grillet på en måte jeg aldri har blitt tidligere, både om tidligere reiser, reisemønster, jobb, planer, familie, tilknytning til USA vs Norge. Passet og alle stempler ble gjennomgått med lupe. Tilslutt slapp jeg igjennom, men tok minst 5 minutter. Reiste til USA 4 ganger i fjor hvor jeg knapt fikk ett spørsmål, ble derfor litt overrasket, men når jeg så hvor lang tid de brukte på hver enkelt så er det tydelig at det har kommet noen nye direktiver, forhåpentligvis midlertidig.
Kom til EWR i går, spurte først om hvor disse kioske var, men fikk beskjed om at de ikke hadde de.
Kom du inn på B eller C? De har kiosker på EWR, men mistenker de er på United-terminalen (to separate immigrations)
Irak/Syria-sakene gjelder
Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Sudan, or Syria on or after March 1, 2011
Etter hva jeg kan forstå av det som er skrevet der er det bare de med dobbelt statsborderskap knyttet til Iran, Irak, Sudan og Syria som vil få sin ESTA trukket tilbake (revoked). Men da tolker jeg det også dithen at personer med (f.eks.) Norsk statsborgerskap (uten dobbelt statsborgerskap) og som har ESTA allerede vil kunne benytte sin allerede gyldige ESTA selv om de har besøkt en (eller flere) av de fire landene etter 1. mars 2011...
Uansett kommer det som antakelig er den aller viktigste delen helt til sist:
Current ESTA holders are encouraged to check their ESTA status prior to travel on CBP’s website at esta.cbp.dhs.gov
rkvalvaa
23-01-2016, 14:16
Kom du inn på B eller C? De har kiosker på EWR, men mistenker de er på United-terminalen (to separate immigrations)
Kom inn på B med SAS, tror også at det er to separate immigrations, da det står på nettet at EWR skal ha disse kioskene. I B immigrasjonen er det to deler, en for folk med pass fra USA og en for alle andre. I midten mellom disse er Global Entry kiosker og for diplomatiske pass.
Hadde vært knall om Norge kun blitt en del av Global Entry :-)
Kom inn med UA til Ewr B i går før stormen. Ikke APC, men crewet fortalte at de har APC kiosker nå på C.....?
rkvalvaa
23-01-2016, 15:59
Kom inn med UA til Ewr B i går før stormen. Ikke APC, men crewet fortalte at de har APC kiosker nå på C.....?
Ja, ombord før vi landet ble det også informert om at det var APC kiosker for de med ESTA, men jeg letet godt og spurte to ansatte som sa det ikke var kommet enda, før jeg innså nederlaget og stilte meg i køen for vanlig grensekontroll.
Det er så tullete at jeg ikke kan få sagt det nok og særlig nå som USA faktisk har ingått en avtale. Jaja mine penger er nok bedre brukt andre steder.
For et sted mellom 99% og 99,9% av alle nordmenn så er det jo i praksis ingen endring. Og av de det gjelder for så spør det uansett hvor mange som har/hadde tenk seg til USA.
Etter hva jeg kan forstå av det som er skrevet der er det bare de med dobbelt statsborderskap knyttet til Iran, Irak, Sudan og Syria som vil få sin ESTA trukket tilbake (revoked). Men da tolker jeg det også dithen at personer med (f.eks.) Norsk statsborgerskap (uten dobbelt statsborgerskap) og som har ESTA allerede vil kunne benytte sin allerede gyldige ESTA selv om de har besøkt en (eller flere) av de fire landene etter 1. mars 2011...
Men i tillegg så står det at man ikke er berettiget til å reise eller å bli slippet inn i USA under VWP om man har vært i noen av disse landene. Og om man har godkjent ESTA så reiser man under VWP..
Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Sudan, or Syria on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
Se der ja, godt med flere som leser! Man kan med andre ord få en situasjon hvor ESTA er "gyldig", men hvor man ikke har lov til å benytte seg av nevnte ESTA fordi man har besøkt et "forbudt land"... Greit å være klar over!:old
Crazydre
25-01-2016, 08:30
Det här är ju underbart. Min far är iranier och ska till Los Angeles på en introduktionskonferens för sitt nya jobb i mars. Det svinet (ja, han är ett svin) har läst på och gjort ESTA där han förnekar sitt dubbla medborgarskap.
Kommer vänta tills han checkat in och fått boardingkort (så han inte stoppas från att flyga) och sen direkt ringa till CBP och DHS och informera om hans bedrägeri. Så när han landar på LAX...hihihihihi! :colgate:
Sen så är det ju inte underligt att ESTAt inte revokas för de som bara besökt "terrorstaterna": det registreras ju inte i systemet var du har varit, däremot om du har dubbelt medborgarskap.
Det er bare det at visumkverna til USA er verre enn det meste man kommer borti. Ja har vært igjennom det før da jeg studerte der. Hadde det vært et "normalt " visum typ Russland eller Kina hadde jeg ikke brydd meg så mye.
Det er bare det at visumkverna til USA er verre enn det meste man kommer borti. Ja har vært igjennom det før da jeg studerte der. Hadde det vært et "normalt " visum typ Russland eller Kina hadde jeg ikke brydd meg så mye.
Fordelen med USA-visum, i motsetning til visum til Russland og Kina, er at det som regel varer ganske mye lenger. Hadde man måttet gå gjennom den prosessen hver gang man skulle til USA hadde det vært en del verre.
ESSA_TWR
27-01-2016, 03:22
Det här är ju underbart. Min far är iranier och ska till Los Angeles på en introduktionskonferens för sitt nya jobb i mars. Det svinet (ja, han är ett svin) har läst på och gjort ESTA där han förnekar sitt dubbla medborgarskap.
Kommer vänta tills han checkat in och fått boardingkort (så han inte stoppas från att flyga) och sen direkt ringa till CBP och DHS och informera om hans bedrägeri. Så när han landar på LAX...hihihihihi! :colgate:
Sen så är det ju inte underligt att ESTAt inte revokas för de som bara besökt "terrorstaterna": det registreras ju inte i systemet var du har varit, däremot om du har dubbelt medborgarskap.
Du var minnsan inte snäll du... [emoji1]
Da har jeg ihvertfall knota meg igjennom DS160 skjemaet for B1/B2 visumet og bestilt avtale på ambassaden. Visstnok så er normal gyldighetstid på dette for norske statsborgere 10 år og kan overføres til nytt pass ved å ta med det gamle. Woho da gjelder det å ikke miste passet da. Slipper å tenke på ESTA i god tid fremover. Ganske kjekt egentlig.
Her er mer utfyllende informasjon om endringene: Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act Frequently Asked Questions (http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program/visa-waiver-program-improvement-and-terrorist-travel-prevention-act-faq).
What should travelers do if they did not receive a revocation email, but have travelled to Iran, Iraq, Syrian or Sudan since March 2011? Can they still travel under the VWP?
We recommend that affected travelers apply for a U.S. nonimmigrant visa well in advance of desired travel to minimize the chance of delays.
Det hjelper altså ikke å ha gyldig esta om en har vært i disse landene. "Delays" i dette tilfellet kan vel bety nektet innreise og at forsinkelsen består i å søke og få innvilget visum og å kjøpe ny flybillett senere?
Da har jeg ihvertfall knota meg igjennom DS160 skjemaet for B1/B2 visumet og bestilt avtale på ambassaden. Visstnok så er normal gyldighetstid på dette for norske statsborgere 10 år og kan overføres til nytt pass ved å ta med det gamle. Woho da gjelder det å ikke miste passet da. Slipper å tenke på ESTA i god tid fremover. Ganske kjekt egentlig.
Kan det overføres? Jeg har tolket det sånn at en må ta med både nytt og gammelt pass (med visum) ved hver innreise om en får nytt pass.
robertaas
27-01-2016, 13:20
Ikke nytt ESTA annet hvert år er en sak, men er ikke immigration mye tregere om man har Visum?
Ikke nytt ESTA annet hvert år er en sak, men er ikke immigration mye tregere om man har Visum?
Neh er vel nesten akkruat samme som ESTA - har reist til USA på visum før (studentvisum) og var ikke noe tregere - men kanskje de ikke kan bruke de automatene.
Visum i seg selv medfoerer ikke tregere immigrasjon, men de bakenforliggende aarsakene til at man ikke faar ESTA godkjent kan medfoere en tregere immigrasjon.
Visum i seg selv medfoerer ikke tregere immigrasjon, men de bakenforliggende aarsakene til at man ikke faar ESTA godkjent kan medfoere en tregere immigrasjon.
Det kan godt hende - men jeg har uansett vært i USA mange ganger, aldri havnet i politiets søkelys verken her eller der borte og alltid holdt meg til vilkårene visumet og ESTA. Det eneste jeg nå har gjort "galt" er å ha vært en helgetur til Teheran. Iran ønsker jo nå å tiltrekke seg folk fra Vesten og som i stor grad land som kan reise igjennom VWP til USA (ESTA) nå som sanksjonene er opphevet fra FN og EU sin side. EU har protestert mot lovgivningen og det samme har iransk-amerikanske foreninger gjort i USA.
Jeg personlig har ikke hørt om noen som har blitt med i IS eller andre terrorgrupper etter å ha vært i Iran. Syria og Sudan kan man kanskje forstå (dvs Sudan er også litt rart) - så det tyder på at amerikanske myndigheter nå blander barter og snørr. Det her kommer aldri til å bli reversert uansett. Men men de frykter jo muligens for Donald Trumps popularitet.
Det kan godt hende - men jeg har uansett vært i USA mange ganger, aldri havnet i politiets søkelys verken her eller der borte og alltid holdt meg til vilkårene visumet og ESTA. Det eneste jeg nå har gjort "galt" er å ha vært en helgetur til Teheran. Iran ønsker jo nå å tiltrekke seg folk fra Vesten og som i stor grad land som kan reise igjennom VWP til USA (ESTA) nå som sanksjonene er opphevet fra FN og EU sin side. EU har protestert mot lovgivningen og det samme har iransk-amerikanske foreninger gjort i USA.
Jeg personlig har ikke hørt om noen som har blitt med i IS eller andre terrorgrupper etter å ha vært i Iran. Syria og Sudan kan man kanskje forstå (dvs Sudan er også litt rart) - så det tyder på at amerikanske myndigheter nå blander barter og snørr. Det her kommer aldri til å bli reversert uansett. Men men de frykter jo muligens for Donald Trumps popularitet.
nah skrev jeg med hensikt "kan" medfoere tregere immigrasjon. En skal ogsaa huske paa at EU med Schengen ogsaa har begrensninger for US Citizens som vi i Norge ikke saa lett er klar over.
Det er 90 dager sammenlagt i loepet av 180 dager.
Er noe ala det i USA også med ESTA - så akkurat den begrensingen er gjensidig.
Er noe ala det i USA også med ESTA - så akkurat den begrensingen er gjensidig.
I USA kan du reise ut noen timer tel Canada og komme tilbake samme dag aa faa nye 90 dager. Du faar ikke lov aa komme tilbake til EU foer 180 Dager har passert. Og dette haandheves meget strengt uten unntak.
<mod>
Denne tråden er for USA ESTA/Visum og de som lurer på noe rundt det
Visum generelt andre steder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128421
Om noen plutselig mangler noe så skriv på nytt et annet sted
</mod>
Crazydre
28-01-2016, 01:57
Ikke nytt ESTA annet hvert år er en sak, men er ikke immigration mye tregere om man har Visum?Man kan inte använda kioskerna och måste gå via Visitors-kön, och den är mycket långsammare. Undantaget på Torontos preclearance, där kan folk med B1, B2 eller B1/B2-visum använda kioskerna
I USA kan du reise ut noen timer tel Canada og komme tilbake samme dag aa faa nye 90 dager. Du faar ikke lov aa komme tilbake til EU foer 180 Dager har passert. Og dette haandheves meget strengt uten unntak.
Mener bestemt det er krav om utreise utover continental USA før du kan reise inn og få nye 90 dager.
Med b1/b2 visum isf esta er forøvrig standard opphold 180 dager.
Mener bestemt det er krav om utreise utover continental USA før du kan reise inn og få nye 90 dager.
CBP sier hvertfall dette om hvor lenge du må være ute:
When traveling to the U.S. with the approved ESTA, you may only stay for up to 90 days at a time - and there should be a reasonable amount of time between visits so that the CBP Officer does not think you are trying to live here. There is no set requirement for how long you must wait between visits. https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1072
Så med andre ord er det opp til de som tar deg i mot å vurdere det hele om du reiser under VWP
Men videre:
Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program.http://curacao.usconsulate.gov/visa_waiver_program.html
Nettopp, det var det siste jeg siktet til.
Man kan inte använda kioskerna och måste gå via Visitors-kön, och den är mycket långsammare. Undantaget på Torontos preclearance, där kan folk med B1, B2 eller B1/B2-visum använda kioskerna
Jeg mente man på SFO rett før jul kunne velge på automaten om man reiste med visum. Tipper man da scanner inn visumet i tillegg til passet, så godt mulig det er i ferd med å bli implementert.
Crazydre
30-01-2016, 20:17
Jeg mente man på SFO rett før jul kunne velge på automaten om man reiste med visum. Tipper man da scanner inn visumet i tillegg til passet, så godt mulig det er i ferd med å bli implementert.Ja, kioskerna har det alternativet, men det betyder inte att flygplatsen tillåter resenärer med Visum att använda kioskerna. På Toronto vet jag i alla fall att det går (med B1/B2 Visum).
Samma sak på PHL, Finns många val men där får inte ens returning ESTAs använda kioskerna, bara US Citizens+Perm. residents
Noen her som har vært på intervju for turistvisumet? Det står at man kan ta med alle supportdokumenter man selv anser som relevante men jeg er litt usikker på om jeg skal ta med bekreftelse på studieplass og sånt i Norge. Har i utgangspunktet bare tenkt å ta med pass, bevis på betalt visum, DS160 confirmation page og et passbilde (som står anvist).
Jeg har jo som sagt alltid overholdt vilkårene for mine turer til USA både på studentvisum og ESTA og har jo deltidsjobb ved siden av studiene.
Min eneste grunn er jo at jeg har vært i Iran som turist og jeg tror jo at det å få visumet nærmest er en formalitet for min del. Aldri vært i trøbbel med lovens lange arm verken i USA, Norge eller andre steder. Men er jo redd for å bli avvist bare fordi jeg ikke tok med meg bevis på at jeg faktisk bor i Norge permanent.
sabergum
31-01-2016, 11:08
Er vel nokså vesentlig i sånne vurderinger at du har gode grunner til å ville returnere til hjemlandet, så ville hatt med bekreftelse på studier og jobb. Er vel uansett bedre å ha med for mye enn for lite.
Heisann, flyprat!
Reiser til USA med SK denne måneden, og har fått innvilget ESTA. Noterte meg at i ESTA og pass står både for- og mellomnavn som fornavn, mens jeg skrev mellomnavn som, ja, mellomnavn i flybilletten. Kan det bli et problem i immigrasjonen av fornavn og mellomnavn står i hver sin "kolonne" i flybilletten, kontra i ESTA-en?
Takk for svar!
Kan det bli et problem i immigrasjonen av fornavn og mellomnavn står i hver sin "kolonne" i flybilletten, kontra i ESTA-en?
Etternavn er etternavn, alt annet er "fornavn" i pass/id-verden så alt er som det skal god tur
Se forøvrig denne tråden om det med navn på pass vs billetter
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108603
Noen her som har vært på intervju for turistvisumet?
Har ikke vært det selv, men rapportene fra de jeg kjenner som har vært gjennom kverna i Tyskland har vært udelt positive, mye mindre stress og utspørring enn forventa. Begge fikk 10-års visum ganske så kjapt.
Har ikke vært det selv, men rapportene fra de jeg kjenner som har vært gjennom kverna i Tyskland har vært udelt positive, mye mindre stress og utspørring enn forventa. Begge fikk 10-års visum ganske så kjapt.¨
Da kan jeg dele min erfaring i dag - jeg BLE ikke innvilga visum... Og til de som tror at dette er en formalitet - tro om igjen. De mente at jeg ikke hadde nok bånd til Norge - ble grilla ganske hardt om hva jeg studerte og hva jeg jobba med siden av studiene og ikke minst at de antydet hvorfor i HELVETE jeg var i Iran. Jaja nå er jeg flagged resten av livet og kan vel bare drite å sette mine bein på amerikansk jord igjen. De mener visstnok at jeg kan søke på nytt i følge skrivet men det tror jeg at jeg bare kan glemme.
Jaja verden er så mye mer enn USA. I etterpåklokskapens navn burde jeg bare ha unngåt USA de neste fem årene og reist med ESTA på nytt. Så visum til USA - GLEM At det er en formalitet. Bare GLEM det selv om du er fra Norge.
jordbarsyltemannen
08-02-2016, 11:23
Skal til USA i neste uke for fem dager.
Har jeg glemt noe på denne huskelisten? For å være sikker på å komme inn altså.
- Visum
- Fylle ut passasjerinfo hos SAS
- Pass (som ikke har utløpsdato med det første)
Skal til USA i neste uke for fem dager.
Har jeg glemt noe på denne huskelisten? For å være sikker på å komme inn altså.
- Visum
- Fylle ut passasjerinfo hos SAS
- Pass (som ikke har utløpsdato med det første)
Du var i det minste heldig som fikk visum da - god tur...
robertaas
08-02-2016, 14:29
De mente at jeg ikke hadde nok bånd til Norge - ble grilla ganske hardt om hva jeg studerte og hva jeg jobba med siden av studiene og ikke minst at de antydet hvorfor i HELVETE jeg var i Iran.
Er det noesn spesielle grunner på at de skulle tvile på tilhørighet i Norge?
Hvor lenge var du i Iran?
Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
Er det noesn spesielle grunner på at de skulle tvile på tilhørighet i Norge?
Hvor lenge var du i Iran?
Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
De tvilte på at jeg faktisk hadde binding ties når jeg er ferdig med å studere til sommeren og fortsatt ikke landet en fulltidsjobb (jeg har allerede en deltidsstilling). Spurte om jeg hadde CVen min med men det hadde jeg ikke. Jeg har en ganske lang CV med ting som jeg har drevet med ved siden av studier i forskjellige organisasjoner og har således et så sterkt sosialt nettverk i Norge jeg ikke vil flytte i fra (dette kan være binding ties).
Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv.
Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge.
Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte.
Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da. :rolleyes:
Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor.
Bare så jeg ikke har misforstått. Du er en etnisk norsk statsborger?
De tvilte på at jeg faktisk hadde binding ties når jeg er ferdig med å studere til sommeren og fortsatt ikke landet en fulltidsjobb (jeg har allerede en deltidsstilling). Spurte om jeg hadde CVen min med men det hadde jeg ikke. Jeg har en ganske lang CV med ting som jeg har drevet med ved siden av studier i forskjellige organisasjoner og har således et så sterkt sosialt nettverk i Norge jeg ikke vil flytte i fra (dette kan være binding ties).
Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv.
Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge.
Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte.
Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da. :rolleyes:
Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor.
Så kjedelig at visumet dit ble avvist. Det er så forferdelig å bli avvist. Jeg har opplevd det 2 ganger riktignok i Turkmenistan så ikke så farlig men alikevell...
Bare så jeg ikke har misforstått. Du er en etnisk norsk statsborger?
Etnisk norsk med skotsk krydder? Holder britisk statsborger i tillegg til det norske igjennom min mor men aldri bodd der.
Så kjedelig at visumet dit ble avvist. Det er så forferdelig å bli avvist. Jeg har opplevd det 2 ganger riktignok i Turkmenistan så ikke så farlig men alikevell...
En ting er å bli avvist i jalla land som Turkmenistan - det ville jeg ikke brydd meg så mye om. En annen ting er USA som er en av Norges fremste allierte i verden og som har hatt tette forbindelser helt siden Norge ble selvstendig i 1905. USA var det første landet som anerkjente Norges selvstendighet. Ja det bor jo flere amerikanere av norsk avstamning i USA enn det gjør i Norge. Likevel så ser det ut som at Trump med sin fiendtlige retorikk har vunnet hjertene til mange amerikanere. Dette tiltaket med VWP innstramminger kom jo i kjølvannet av Paristerroren. Ja de var jo nettopp franske statsborgere.
Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet.
Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt.
I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
NordicMaster
09-02-2016, 15:53
Jeg var for noen måneder i ambassaden for å søke om visum. I og med at man blir avhørt i en luke så kan alle følge med på prosessen. Her kunne jeg ha sittet i mange dager tror jeg. Flere før meg skulle finne Gud eller Jesus. Da var intervjuet kort. En dame skulle på cruise og da var det litt frem og tilbake. Ellers var det mye nervøs småprat.
Følgende samtale utspant seg når jeg ble intervjuet:
"What is the purpose og your visit?"
"I am hiking the Pacific Crest Trail"
"Finally, something interesting(!) Have you been training?"
"Yes"
"You will hear from us in about two week"
The end
I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
Jeg vil ikke bekymre meg veldig mye for Visa Denial - den blir "opphevet" naar du faar Visa, noe jeg tror du faar i neste runde. Fikk du et skriv med begrunnelse og henvisning til paragraf (214b, 221g) - 214b er den mest vanlige og da maa du gjennom hele prosessen paa ny, med ny avgift. 221g gir deg mulighet til aa legge ved flere dokumenter til samme soeknad innen et aar uten aa betale ny avgift.
Har du Britisk Pass ogsaa ? I saafall kan du jo soeke om Visa (og Esta) den veien, dog er det vel noe lengre koe ved Ambassaden i London.
Superhai
09-02-2016, 18:40
Jeg vil ikke bekymre meg veldig mye for Visa Denial - den blir "opphevet" naar du faar Visa, noe jeg tror du faar i neste runde.
Med andre ord å få visa til USA litt som et lotteri?
En ting er å bli avvist i jalla land som Turkmenistan - det ville jeg ikke brydd meg så mye om. En annen ting er USA som er en av Norges fremste allierte i verden og som har hatt tette forbindelser helt siden Norge ble selvstendig i 1905. USA var det første landet som anerkjente Norges selvstendighet. Ja det bor jo flere amerikanere av norsk avstamning i USA enn det gjør i Norge. Likevel så ser det ut som at Trump med sin fiendtlige retorikk har vunnet hjertene til mange amerikanere. Dette tiltaket med VWP innstramminger kom jo i kjølvannet av Paristerroren. Ja de var jo nettopp franske statsborgere.
Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet.
Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt.
Har du undersøkt muligheten for å klage? Ikke gi opp enda. :)
Helikopter
10-02-2016, 10:27
Har du Britisk Pass ogsaa ? I saafall kan du jo soeke om Visa (og Esta) den veien, dog er det vel noe lengre koe ved Ambassaden i London.
Skal man ikke passe seg for dette ? Eller jeg har ikke anelse, men på en episode med customs fra Australia fikk en dame mye kjeft. Hun hadde fått nei på sitt Amerikanske pass, så hun søkte med sitt Franske og fikk ja. Men nei da hun kom til Australia. -Uten sammenligning
Skal man ikke passe seg for dette ? Eller jeg har ikke anelse, men på en episode med customs fra Australia fikk en dame mye kjeft. Hun hadde fått nei på sitt Amerikanske pass, så hun søkte med sitt Franske og fikk ja. Men nei da hun kom til Australia. -Uten sammenligning
Det er nok ikke noe man skal ta sjansen på. I følge robertass lenger opp i tråden fikk han en gang se på en skjerm som stod i litt feil vinkel og da kom det info om land han hadde vært i men ikke i det passet.
Hei!
Som Hypern har jeg og vært i Iran den siste tiden (en god venn jobbet på den norske ambassaden). Nå er det planlagt sen sommerferie i USA, og i utgangspunktet hadde jo ikke jeg trodd at VISA skulle bli noe problem. Men siden dett etydeligvis kan være et problem ønsker vi å få avklart så mye som mulig så tidlig som mulig (og helst før billetter blir bestilt, siden det jo er litt kjedelig å kaste bort penger).
Jeg (og samboer) har jo dog fast jobb, leilighet og alt dette, så sånn sett er jo vår tilknyttning til Norge ganske sterk.
Jeg har forsøkt å finne ut på sidene til den amerikanske ambassaden på nett om hvor lang tid i forkant det er mulig å få visum, men det klarte jeg ikke å finne ut av. Dermed om noen av dere vet dette så ville det være fint om dere kunne delt informasjonen.
Jeg har sendt mail med spørsmålet, uten at det hjalp. Det var heller ikke noe større hjelp å få på telefonen, da det kun var forhåndsinnleste svar som ikke svarte på disse spørmålene.
Jeg har forsøkt å finne ut på sidene til den amerikanske ambassaden på nett om hvor lang tid i forkant det er mulig å få visum, men det klarte jeg ikke å finne ut av. Dermed om noen av dere vet dette så ville det være fint om dere kunne delt informasjonen.
Jeg har sendt mail med spørsmålet, uten at det hjalp. Det var heller ikke noe større hjelp å få på telefonen, da det kun var forhåndsinnleste svar som ikke svarte på disse spørmålene.
Nå varer vel visumet i 10 år eller noe sånt? Så da er vel ikke det noen problemstilling? Så det er vel egentlig bare og sette igang
sabergum
11-02-2016, 10:43
Turistvisum (B1/B2) utstedes med gyldighet på 10 år, så det burde ikke være noe problem å ordne det nå.
Nå varer vel visumet i 10 år eller noe sånt? Så da er vel ikke det noen problemstilling? Så det er vel egentlig bare og sette igang
Takker!
Det var jo forsåvidt ganske enkelt altså. På den annen side står ikke dette noe sted så vidt jeg kan se på hjemmesiden deres.
Dette virker forøvrig som en prosess som er ganske tungvint.
sabergum
11-02-2016, 11:05
Dette virker forøvrig som en prosess som er ganske tungvint.
Fordelen er jo at når du først har fått visum så slipper du å tenke på noe mer eller registrere ESTA osv. de neste 10 årene.
Jeg var på ambassaden i dag og fikk godkjent visum. Var i Iran i tre dager i november i fjor.
Jeg var på ambassaden i dag og fikk godkjent visum. Var i Iran i tre dager i november i fjor.
Jøss. Ble du grillet hardt på Iran? Har du fast jobb i Norge?
Jøss. Ble du grillet hardt på Iran? Har du fast jobb i Norge?
Egentlig ikke. Fikk spørsmål om varighet på oppholdet, når jeg reiste, om jeg bodde på hotell eller privat og om jeg hadde blitt oppsøkt av diverse myndighetspersoner/religiøse ledere.
Det var andre Iran-reisende som fikk godkjent, men også noen som fikk avslag mens jeg var det.
Jeg har fast fulltidsjobb i Norge, og jeg ble spurt om det.
robertaas
11-02-2016, 14:30
Dette er jo individuelle vurderinger og det er ikke alltid godt å vite hva som kan være utslagsgivende. Første gang jeg skulle inn i Canada fikk jeg et lengere intervju der. Det var en som reagerte veldig på at jeg ikke hadde med meg visittkort fra jobben på en privat tur.
Til dere som har vært på ambassaden. Hvor lang tid bruker dere? Står på nettet av vi må forvente å bruke flere timer.
Brukte 1,5 timer. 1,4 av dem på å vente. Ankom 15 minutter før oppmøtetid
robertaas
12-02-2016, 13:24
Hvor lang tid i tar det fra man reigstrerer seg til man kan få time til intervju?
Jeg registrerte meg mandag kveld og valgte første ledig time, torsdag kl. 10, så prosessen trenger ikke å ta så veldig lang tid. Så får jeg se hvor lang tid det tar før passet kommer i posten. Skal ta maksimalt ti dager.
Det passet meg bra mtp. USA-tur i mars og ikke altfor mange ti-dagers-perioder jeg kan være uten pass før den tid.
jordbarsyltemannen
13-02-2016, 22:11
Reiser til USA på tirsdag. Når jeg logger meg inn for å se på billetten hos SAS så får jeg beskjed om: Fyll inn obligatorisk passasjerinformasjon.
Dette har jeg allerde gjort for lenge siden, men når jeg trykker inn på siden er all info registrert, men jeg kan fortsatt trykke på "registrer"-knappen.
Men trykker jeg på den skjer akkurat det samme når jeg går inn en gang til.
Er alt i orden da?
sabergum
14-02-2016, 00:09
Reiser til USA på tirsdag. Når jeg logger meg inn for å se på billetten hos SAS så får jeg beskjed om: Fyll inn obligatorisk passasjerinformasjon.
Dette har jeg allerde gjort for lenge siden, men når jeg trykker inn på siden er all info registrert, men jeg kan fortsatt trykke på "registrer"-knappen.
Men trykker jeg på den skjer akkurat det samme når jeg går inn en gang til.
Er alt i orden da?
Ja, helt normalt.
robertaas
22-02-2016, 12:13
http://norway.usembassy.gov/visarestrictions.html
"After careful consideration, and in consultation with the Director of National Intelligence and the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security has determined that Libya, Somalia, and Yemen be included as countries of concern, specifically for individuals who have traveled to these countries since March 1, 2011."
http://norway.usembassy.gov/visarestrictions.html
"After careful consideration, and in consultation with the Director of National Intelligence and the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security has determined that Libya, Somalia, and Yemen be included as countries of concern, specifically for individuals who have traveled to these countries since March 1, 2011."
Rart at de ikke inkluderte de landa i første omgang. Langt, langt større sikkerhetsrisiko enn Iran. Vel nå har jeg blitt nekta visum en gang og kan bare glemme å bruke ESTA resten av livet....:headbang
sabergum
22-02-2016, 14:57
Hvordan vurderes dette med bånd til Norge når man reiser på VWP? Min samboer er fra et annet EØS-land og har godkjent ESTA, men har p.t. ikke fast jobb i Norge og den eneste "tilknytningen" hun sånn sett har til Norge er at hun er min samboer. Det var problemfritt og uten noen spørsmål ved innreise til EWR for et år siden, men nå har det jo åpenbart blitt strengere, så kan det tenkes at det er en reell mulighet for at hun kan bli avvist på grensa?
Hvordan vurderes dette med bånd til Norge når man reiser på VWP? Min samboer er fra et annet EØS-land og har godkjent ESTA, men har p.t. ikke fast jobb i Norge og den eneste "tilknytningen" hun sånn sett har til Norge er at hun er min samboer. Det var problemfritt og uten noen spørsmål ved innreise til EWR for et år siden, men nå har det jo åpenbart blitt strengere, så kan det tenkes at det er en reell mulighet for at hun kan bli avvist på grensa?
Med ESTA har dette nada å si - kun hvis man havner i situasjonen man må søke visum.
robertaas
22-02-2016, 21:58
Hmmm... må man virkelig ha booket hotell før man kan fylle ut DS-160?
Hmmm... må man virkelig ha booket hotell før man kan fylle ut DS-160?
Du trenger ikke å fylle i korrekt adresse før du sjekker inn.
robertaas
22-02-2016, 22:38
Du trenger ikke å fylle i korrekt adresse før du sjekker inn.
Sjekker inn? Får ikke engang lagret skjema for å fortsette senere uten å oppgi adresse.
robertaas
22-02-2016, 23:01
Og uten å få lagret skjema så får man heller ikke "application ID" så man må starte hele maset om igjen. :headbang
robertaas
23-02-2016, 02:24
Please do not bring an envelope to the interview
Large bags, such as backpacks, suitcases or packages are not allowed within the Embassy grounds.
Storage of luggage, backpacks, suitcases, shopping bags, handbags or items over 28 x 19 x 14 cm (12"" x 8"" x 6"") is not permitted, and applicants bringing items over this size will not be granted access to the embassy for their interview.
Please also do not bring mobile phones or any other electronic devices, such as Blackberries, iPods, PDAs or remote-entry automobile key ""fobs"" to the interview as they are not allowed within the Embassy. Failure to follow these instructions will result in the cancellation of your appointment.
man får altså ikke engang ha med noe å ha papirene i? Og er det noen oppbevaringsbokser som er nærmere enn Oslo S? Det var visst før på Nasjonalteateret.
man får altså ikke engang ha med noe å ha papirene i? Og er det noen oppbevaringsbokser som er nærmere enn Oslo S? Det var visst før på Nasjonalteateret.
Ta med så lite som mulig. De har oppbevaring til mobiltelefon og annet småtteri på ambassaden i sikkerhetskontrollen. Mappe til å ha papirene i er selvsagt lov. Du får et nummer som du da viser på veien ut for å hente tingene. Jeg tok ikke med mobilen men så mange andre som hadde.
Sjekker inn? Får ikke engang lagret skjema for å fortsette senere uten å oppgi adresse.
Prøv "NA". Mener jeg skrev det som gateadresse.
7-Eleven ett kvartal mot Nationaltheatret tilbyr bagasjeoppbevaring for 25kr. :D