View Full Version : USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)
Finnes inne på National også, på jernbane-delen. Var i alle fall det i desember, husker ikke pris
Finnes inne på National også, på jernbane-delen. Var i alle fall det i desember, husker ikke pris
Hehe kan bli moro når de flytter til Huseby for oppbevaring av ting man ikke får lov å ha med inn... :stir Her har man jo heldigvis jerbanestasjonen i nærheten... Dog så er sikkerhetsvaktene de hyggeligste ansatte på ambassaden er min erfaring, de lånte tom ut paraplyer.
robertaas
29-02-2016, 21:35
Og man skulle altså ikke ha med seg passfoto? Det står jo om størrelsen på passfoto og så står det senere ikke noe om at man skal ha med seg foto.
Og man skulle altså ikke ha med seg passfoto? Det står jo om størrelsen på passfoto og så står det senere ikke noe om at man skal ha med seg foto.
Jo ta med foto sånn for sikkerhets skyld i tilfelle det fotoet du lasta opp i DS160 skjemaet ikke blir godkjent etter at de har sjekket manuelt. I 90% av tilfellene får du bare det passfotoet du tar med tilbake.
Sjekklista uansett
Ta med minst mulig (kan man legge igjen store ting låst inne på arbeidsplass etc så er nok det tryggest)
Pass
Passfoto
Utskrift av DS160 bekreftelsen
Utskrift av en bekreftelse da man betalte
Bevis for at man er permanent bosatt i Norge (jobb, andre ting - dette glemte jeg gitt og han trodde ikke på meg)
Det går altså helt ok å ta med seg mobiltelefon, de bare putter den i en boks ved sikkerhetskontrollen der, men som sagt går det an å legge igjen på arbeidsplass er det fornuftig. Lommebok og sånt ikke noe problem.
Da fikk jeg invilget visum til USA, etter at jeg var en uke i Iran i Oktober. Ble spurt om hensikten med USA-turen, og hva/hvor lenge/ hvem jeg snakket med i Iran. Mindre en 5 minutter i intervju-luka.
Hadde tatt med alt av relevante papirer, som kontrakter og cv. Var ikke interessert i noe.
Meget hyggelig fyr.
robertaas
02-03-2016, 16:26
Var også innom ambassaden idag og gjorde en detaljert "tripreport" ut av det:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1039270
Siden jeg nå er gjennom slapp jeg en liten bombe:
Hele ordingen med Visa Waiver står i fare for å falle bort eller bli drastisk endret. Problemet er at det nå er i omløp så mange falske europeiske pass og at europeiske land i tillegg utsteder pass til så mange nyankomne personer med manglende identifisering.
Et spørsmål...må man ha med seg politiattest uansett? Selv om man ikke har noe på rullebladet? Eller er det kun hvis man har noe. Gidder ikke bestille attest om det ikke er nødvendig.
Hele ordingen med Visa Waiver står i fare for å falle bort eller bli drastisk endret. Problemet er at det nå er i omløp så mange falske europeiske pass og at europeiske land i tillegg utsteder pass til så mange nyankomne personer med manglende identifisering.
Ja dette har jeg i grunn bare ventet på. Europa slipper inn så mye rart nå, at dette bare er et tidsspørsmål. Det sier seg selv at USA kommer til å gjøre noe når Europa ikke klarer å ha en god grensekontroll.
Et spørsmål...må man ha med seg politiattest uansett? Selv om man ikke har noe på rullebladet? Eller er det kun hvis man har noe. Gidder ikke bestille attest om det ikke er nødvendig.
Nei det er ikke behov for saa lenge du har rent Rulleblad. Politi Attest tar for tiden 8 + uker for de som trenger det.
Nei det er ikke behov for saa lenge du har rent Rulleblad. Politi Attest tar for tiden 8 + uker for de som trenger det.
Ok, da slipper en det. Takk!
Da fikk jeg invilget visum til USA, etter at jeg var en uke i Iran i Oktober. Ble spurt om hensikten med USA-turen, og hva/hvor lenge/ hvem jeg snakket med i Iran. Mindre en 5 minutter i intervju-luka.
Hadde tatt med alt av relevante papirer, som kontrakter og cv. Var ikke interessert i noe.
Meget hyggelig fyr.
Men det var tydeligvis viktig for dem å ikke innvilge visum til en student som meg. Enda jeg har bodd hele livet i Norge.
Hvor fikk du denne infoen fra? Amerikanske myndigheter eller bare en person på ambassaden? Uansett virker som de har begynt å implementere Trump sin politikk lenge før han faktisk har sjansen til å bli formelt valgt som president... Om det skjer forventer jeg at europeiske politikere innfører visumplikt for alle amerikanske borgere også. Men tør dem det? Nei.
Hvor fikk du denne infoen fra? Amerikanske myndigheter eller bare en person på ambassaden? Uansett virker som de har begynt å implementere Trump sin politikk lenge før han faktisk har sjansen til å bli formelt valgt som president... Om det skjer forventer jeg at europeiske politikere innfører visumplikt for alle amerikanske borgere også. Men tør dem det? Nei.
Han tror kanskje det er fare for Trump blir valgt. Og da blir det nok å søke visum for alle....
Om det skjer er det nok slutten på direkte ruter til USA fra Norge.
Jeg syns det er rart Nord Korea ikke er på den listen om å søke visum.
Han tror kanskje det er fare for Trump blir valgt. Og da blir det nok å søke visum for alle....
Jeg syns det er rart Nord Korea ikke er på den listen om å søke visum.
Nord Korea kommer nok skal du se! Ellers er vel ikke de på lista fordi et besøk der er strengt regulert... Snart kommer vel Kina og Russland også. Ja vi må for all del ikke glemme Pakistan, Afghanistan og India. Egypt kommer også snart. Ja det er sikkert gode grunner til å utestenge Cuba og Venezuela også. For å ikke snakke om Mexico! Snart ender alle opp med å måtte søke visum. :drink
Fredrik74
03-03-2016, 16:36
Diskussionen om ESTA är riktig men jag vet inte om han på ambassaden förstått allt rätt.
Från kvalitetstidningen Daily Mail:
Five European countries have been warned to clamp down on the fake passport trade or lose visa-free ESTA travel to America, sources say.
US Secretary of State John Kerry is said to have issued warnings to Germany, Belgium, France, Italy and Greece after two bombers from the Paris terrorist attacks were found to have stolen passports.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3421333/USA-warns-France-Germany-Italy-clamp-fake-passport-trade-sparked-migrtant-crisis-lose-visa-free-travel.html
robertaas
05-03-2016, 19:21
Men det var tydeligvis viktig for dem å ikke innvilge visum til en student som meg. Enda jeg har bodd hele livet i Norge.
Husk at de må ha samme politikk for alle fra "utlandet". For dem er studenter fattige stakkarer og om studenter har penger til å reise mer enn normalen så er det mistenkelig. Og om en student i tillegg har vært innom et mistenkelig land så konkluderer de fort at det er derifra de har fått pengene.
Dette går nok litt begge veier, USA har betydelige inntekter fra ESTA og visumfri innreise fra utvalgte land og det er vanskelig å se for seg en situasjon der de går tilbake til visumplikt for f.eks Norge. Heller at de kommer med innspill til norske myndigheter om hva de trenger å gjøre for å beholde ESTA status - noe Norge som oftest vil innfinne seg etter fra den kanten.
Husk at de må ha samme politikk for alle fra "utlandet". For dem er studenter fattige stakkarer og om studenter har penger til å reise mer enn normalen så er det mistenkelig. Og om en student i tillegg har vært innom et mistenkelig land så konkluderer de fort at det er derifra de har fått pengene.
Altså selv studenter jeg kjenner som kun lever på studielånet til daglig og har lite hjelp fra foreldre har klart å komme seg til USA på en ESTA... Nå reiser jo de gjerne en gang i året eller to max men det går an. Men ser absolutt ikke bort fra antagelsen din.
robertaas
07-03-2016, 20:14
På intervju onsdag og passet lå i postkassen første mandag. Det må vel være rekord.
På intervju onsdag og passet lå i postkassen første mandag. Det må vel være rekord.
Husker da jeg skulle ha studentvisum - da var det rekommandert som gjaldt. Da var det Posten som rotet - de sendte passet til feil postkontor... Dette var i 2011.
I 2008 kunne jeg hente det på ambassaden dagen etter intervjuet. Det er det vel antagelig slutt på nå.
Jepp, ikke noe slik da broderen fikk studentvisum forrige sommer, så bestilte kjappest mulig levering så han fikk det tilbake for å reise til Sør-Afrika. Husker ikke hvor lang tid det tok
Skal fylle ut ESTA for opphavet nå. Ser de nye søknadene inkluderer arbeidsgiver. De er jo pensjonister.
Noen som er pensjonist som har fylt ut nye ESTA her?
Det er vanskelig å finne noe klart svar på nett. Noen sier man skal fylle ut sin siste arbeidsgiver før pensjon, andre sier man skal skrive retired, andre at man skal svare "NO".
Skal fylle ut ESTA for opphavet nå. Ser de nye søknadene inkluderer arbeidsgiver. De er jo pensjonister.
Noen som er pensjonist som har fylt ut nye ESTA her?
Det er vanskelig å finne noe klart svar på nett. Noen sier man skal fylle ut sin siste arbeidsgiver før pensjon, andre sier man skal skrive retired, andre at man skal svare "NO".
Stod det ikke noe sånt som: "Do you have a current or former employer"? (Holdt på med det samme i går). Da kan det jo virke logisk å legge inn siste før pensjonering. Selv om det også på en måte virker ulogisk.Hvorfor skulle de liksom behøve å vite hva man jobbet med for 5-10 år siden?
Reiste med følge som var ufør, de hadde bare skrevet "Retired". Det gikk helt fint og det ble ingen spørsmål for de.
Superhai
10-04-2016, 05:25
"Employment" brukes for å sjekke tilknytning til hjemlandet. Jeg regner med at søknadene blir behandlet automatisk ut fra forhåndsbestemte regler. Siden nordmenn over en viss alder har liten interesse i å bli immigranter i dagens situasjon så regner jeg med CBP ignorerer feltet, mens om profilen er mer usikker så vil søknaden bli "pending". Og da vil feltet bli brukt i en individuell vurdering sammen med resten av søknaden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker for tips.
Jeg endte opp med å føre opp siste arbeidsgiver før pensjon. Den gikk til manuell behandling på begge, men under et døgn senere var de godkjent begge to.
Neste ut er meg selv
Hvis man har vært godkjent flere ganger tidligere , går det lettere ?. Er selv retired men fortsatt i arbeid "self employed" i 27 år , eller oppgi mitt firma.??
Fruen har ikke vært employed de 28 årene i Norge.?
Begge skal fornye i sommer og gamle:old
'Self employed' og 'Housewife' burde gjøre susen.
sabergum
20-04-2016, 13:51
Tenkt tilfelle: Man reiser til USA (på ESTA/VWP), tar en tur over grensa til Canada eller Mexico, og mister/blir frastjålet passet der. Hva skjer da - er det noen som helst mulighet for å komme inn i USA igjen på nødpass når man ikke har visum? Hvis ikke vil det jo bli en relativt kjip situasjon, med returbillett fra og kanskje en leiebil parkert i et land man ikke kommer inn i...
Tenkt tilfelle: Man reiser til USA (på ESTA/VWP), tar en tur over grensa til Canada eller Mexico, og mister/blir frastjålet passet der. Hva skjer da - er det noen som helst mulighet for å komme inn i USA igjen på nødpass når man ikke har visum? Hvis ikke vil det jo bli en relativt kjip situasjon, med returbillett fra og kanskje en leiebil parkert i et land man ikke kommer inn i...
Naa kjenner jeg bare til Vancouver - USA grensene og paa YVR (Flyplassen) er det egne kontorer som vil hjelpe deg, om du kommer med bil er det ogsaa kurrant aa faa hjelp, det som er viktig er en Politi Rapport om det stjaalne / mistet Pass - baade Visum og Esta kan letes opp Online av Immigrasjons Myndighetene. Fra en fyr som krysser grensen meget ofte er min erfaring de aller fleste er meget forstaaelsefulle og behjelpelige.
Naa kjenner jeg bare til Vancouver - USA grensene og paa YVR (Flyplassen) er det egne kontorer som vil hjelpe deg, om du kommer med bil er det ogsaa kurrant aa faa hjelp, det som er viktig er en Politi Rapport om det stjaalne / mistet Pass - baade Visum og Esta kan letes opp Online av Immigrasjons Myndighetene. Fra en fyr som krysser grensen meget ofte er min erfaring de aller fleste er meget forstaaelsefulle og behjelpelige.
Kan egentlig stille meg bak denne. Har krysset grensen med bil noen ganger, og det er stort sett veldig bra hjelp å få. Noe helt annet enn JFK i rushtiden med 34 A380'er fra Mellom-Amerika, samtidig
Da jeg ankom Washington Dulles i mars, så kunne pax som brukte sin ESTA for andre gang eller mer benytte seg av noen maskiner for scanning av pass osv. Dette gjorde at det kun tok 5-10 min å komme seg igjennom immigration.
Noen som vet om det er slik på Chicago O'Hare også?
Det ser ut som jeg må sende vekk passet mitt som inneholder ESTA, dermed må jeg få en ny ESTA i reservepasset mitt. Vil jeg da regnes som en ny reisene til USA og må stå i de lange immigration køene, eller kan jeg bruke de samme maskinene jeg brukte på Dulles (med forbehold om at de også er på O'Hare)
Da jeg ankom Washington Dulles i mars, så kunne pax som brukte sin ESTA for andre gang eller mer benytte seg av noen maskiner for scanning av pass osv. Dette gjorde at det kun tok 5-10 min å komme seg igjennom immigration.
Det ser ut som jeg må sende vekk passet mitt som inneholder ESTA, dermed må jeg få en ny ESTA i reservepasset mitt. Vil jeg da regnes som en ny reisene til USA og må stå i de lange immigration køene, eller kan jeg bruke de samme maskinene jeg brukte på Dulles (med forbehold om at de også er på O'Hare)
På SFO da jeg var der før jul var ikke dette presisert - stod bare ESTA visitors mot maskinene. Nå hadde jeg vært i USA en gang før med det passet, så og om det ikke går vil jeg tro den spytter ut sinte feilmeldinger. På maskinen var det også flere tilvalg som visum også så det kan godt hende de vil utvide tilgangen også for de som har visum til USA.
Uansett har aldri hatt en mer smooth entry til USA enn da - tross Iran-visum som han kontrolløren brydde seg nada om (ja det er en kontroll etter maskinen har gitt deg en lapp), ikke brydde han seg da jeg sa jeg bare var på 3 dagers visitt heller eller var student. Tydelig at CBP driter litt mer i utenrikspolitikken enn ambassadene. Dette var etter at innstrammingen ble kjent, men før det ble implementert. Selv TSA på vei ut var hyggelige og ordnet det slik at folk i "fasttracken" ble sluppet til andre sluser hvor det var nada kø.
Bortsett fra at det kan være lange køer i immigration "over there", så er resten bare en lek.
Har kun vært i USA 2 ganger, og begge gangene med et pass fullt av visum og stempel (kun 4 sider ledig). Aldri har de brydd seg om mine tidligere reiser eller hvorfor jeg skal til USA. Det har bare vært KLAKK, KLAKK.....welcome to America
De hadde automater på O'Hare når jeg var der i desember og januar, men jeg har faktisk ikke brukt dem.
Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN.
sabergum
28-04-2016, 18:37
De hadde automater på O'Hare når jeg var der i desember og januar, men jeg har faktisk ikke brukt dem.
Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN.
Jeg kom til LAX på mandag, og da fikk vi beskjed på flyet om at alle med ESTA kunne gå i kø for automatene, men i den køen stod det agenter som stilte spørsmål om du hadde vært i USA på samme pass tidligere, og henviste de som ikke hadde det til de vanlige skrankene.
Når det er sagt så opplevde jeg ikke automaten som så veldig mye mer effektiv. Først og fremst tok det relativt lang tid å bruke den - måtte bruke 5-6 forsøk før den klarte å lese navnet riktig fra passet, deretter like mange forsøk før den var fornøyd med fingeravtrykkene, og deretter blir man uansett sendt til en skranke med en agent som stiller de samme kontrollspørsmålene som i de vanlige skrankene. Tidsbesparelsen er med andre ord minimal med mindre man lander på samme tid som mange non-ESTA.
Da kan jeg vel konkludere med at hvis nytt pass og ny ESTA brukes på min kommende USA tur, så blir det manuell behandling. Får håpe jeg ikke trenger å sende inn "USA" passet mitt til den brasilianske ambassaden før Chicago turen da.
Noen som vett hvordan trøkket er i immigration på O'Hare når SAS flyet fra København lander?
Superhai
28-04-2016, 20:51
Når jeg reiste sist til ORD, så reiste jeg med nytt pass (og ny ESTA), og det gikk greit å bruke automaten. De har to køer for de som har brukt automatene, og regner med at du kommer i den litt treigere om det er noe som mangler eller ikke kan identifisere. Det gikk likevel raskere enn den "helmanuelle". Jeg prøvde å spørre og, men de som var floorwalkere var mer motsignende og uenige med seg selv at jeg bestemte meg for å bare prøve.
Fokker-50
03-07-2016, 18:53
Har et familiemedlem som har klart å fått etternavn der fornavnet skal vere og omvendt på ESTA en.
Har dette noe å si?
Hvor strenge er de når det gjelder slike feil?
ESTA er godkjendt og alt, men kan hun bli nektet innreise av en så "liten" feil?
Har et familiemedlem som har klart å fått etternavn der fornavnet skal vere og omvendt på ESTA en.
Har dette noe å si?
ESTA er godkjendt og alt, men kan hun bli nektet innreise av en så "liten" feil?
Jeg ville vel søkt om ny ESTA, for å være på en sikre siden.
(Navn på billett/pass/ESTA skal vel helst være 100% like, så jeg ville neppe tatt sjansen)
Fokker-50
03-07-2016, 19:10
Jeg ville vel søkt om ny ESTA, for å være på en sikre siden.
(Navn på billett/pass/ESTA skal vel helst være 100% like, så jeg ville neppe tatt sjansen)
Takk for svar.
ja da skal vi se å hjelpe henne om å søke om nytt ESTA, var det så at den ESTA en som allerede er godkjendt blir slettet automatisk og det blir den nye som gjelder?
Eller er det noe vi må gjøre?
Glean EBG
05-07-2016, 07:46
Har dette noe å si?
Det hadde jeg ikke vert redd for.
Kan ikke tro de bryr seg med det. Har selv skrevet feil hotell for første natt og div ingen spørsmål om det.
Feil i navnerekkefølgen vil nok være noe mer alvorlig enn feil hotel. Hva detaljer angår, så har jeg blitt nødt til å nekte en person å reise fordi vedkommende hadde 1 siffer feil i passnummer på sin ESTA. Forskjellen på 884 og 844 er ikke stor, men det var grunn nok til å nekte reise.
Hold altså tunga rett i munnen når du fyller ut ESTA, og pass på å gi deg selv god tid til oppgaven!:old
Superhai
07-07-2016, 05:40
Hvis ikke ESTA er korrekt nok i forhold til CBP sine krav, så vil ikke vedkommende bli sjekket inn (sjekkinnsystemet får svar fra CBP at ESTA ikke er funnet). Da må man søke ESTA på nytt.
Fokker-50
07-07-2016, 19:19
Feil i navnerekkefølgen vil nok være noe mer alvorlig enn feil hotel. Hva detaljer angår, så har jeg blitt nødt til å nekte en person å reise fordi vedkommende hadde 1 siffer feil i passnummer på sin ESTA. Forskjellen på 884 og 844 er ikke stor, men det var grunn nok til å nekte reise.
Hold altså tunga rett i munnen når du fyller ut ESTA, og pass på å gi deg selv god tid til oppgaven!:old
Hvis ikke ESTA er korrekt nok i forhold til CBP sine krav, så vil ikke vedkommende bli sjekket inn (sjekkinnsystemet får svar fra CBP at ESTA ikke er funnet). Da må man søke ESTA på nytt.
Takk for svar, var nok best å søke om nytt....
Har aldri vert bort i dette før. Siden jeg alltid har klart å skrive rett første gang jeg søker
Men tilbake til saken. nå gjekk det fint, nå ligger hun inne med 2 godkjendte. forsvinner den gamle?
Eller kan det fremdeles bli rot siden det er to godkjendte ESTA er med forskjellig navn?
Må den slettes av meg på noen måte?
Kan ikke si jeg ble veldig mye klokere av dette, men:
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel
Q:
Does a traveler ever need to reapply for travel authorization through ESTA?
A:
Yes, a new travel authorization via ESTA is required when: (1) the traveler is issued a new passport; (2) the traveler changes his or her name; (3) the traveler changes his or her gender; (4) the traveler’s country of citizenship changes; or (5) the circumstances underlying the traveler’s previous responses to any of the ESTA application questions requiring a “yes” or “no” response have changed.
ESTA approvals are typically granted for a two–year period or until the applicant’s passport expires, whichever is sooner. ESTA provides validity dates upon approval of the application. Therefore, a traveler must apply for a new ESTA when the prior ESTA approval or passport expires. The associated fee will be charged for each new application submitted.
... det var vel det nærmeste jeg kom. Litt lengere ned står dette:
Q:
How can applicants correct a mistake on Passport Issuance Date or Passport Expiration Date after completing their ESTA application?
A:
If applicants enter the wrong Passport Issuance Date or Passport Expiration Date and they realize the mistake only after having submitted the ESTA application they will need to re-apply for a new travel authorization. The old application will be automatically cancelled. The associated fee will be charged for each new application submitted.
Så det ser ikke ut til at det skulle by på store problemer. Du har endret et navn (eller korrigert, satt fornavn og etternavn i rett rekkefølge), og sitter slik jeg har forstått deg med gyldig ESTA for den det gjelder. Evt. sletting ser det ut til at vil gjøres automatisk etter egne rutiner, og at du dermed ikke trenger å gjøre noe mer.
Fokker-50
10-07-2016, 23:05
Kan ikke si jeg ble veldig mye klokere av dette, men:
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel
... det var vel det nærmeste jeg kom. Litt lengere ned står dette:
Så det ser ikke ut til at det skulle by på store problemer. Du har endret et navn (eller korrigert, satt fornavn og etternavn i rett rekkefølge), og sitter slik jeg har forstått deg med gyldig ESTA for den det gjelder. Evt. sletting ser det ut til at vil gjøres automatisk etter egne rutiner, og at du dermed ikke trenger å gjøre noe mer.
Se derja , tenker det går bra da ..
Takk for svar
JFK T7 (BA-terminalen) har fått immigrasjonsautomater operative nå (rapporteres det om på div. forumer)
Har sendt i formiddag for oss to... Hvor lang tid tar det om dagen før svar ??
EDIT:
Ha ha, sjekket mine papirer. Tullebukk ...Trodde først Autorisasjon var for VISA, instant godkjenning, under 30 sek ^_^
Former employment svarte jeg "No" også.. Mye enklere... Husk det... Jfr. forrige side i tråden.
Men systemet sjekker vel antall ankomster i året også. Siste to år 16...
Hvis det er esta, og du ikke har svaret noget udenfor normalen er det ca 5 sekunder. Hvis du ikke har fået svar hurtig, er det fordi systemet har sendt ansøgningen til videre undersøgelse
Men systemet sjekker vel antall ankomster i året også. Siste to år 16... Mange besøk behøver vel ikke akkurat å være positivt for CBP?
Mulig det er nevnt før, delvis fun fact (med mindre du må telle antall dager av skattehensyn....); elektronisk i-94 form (tidligere stiftet i passet) og fullstendig inn- og utreisehistorikk knyttet til passnummer kan du selv slå opp her: https://i94.cbp.dhs.gov
EDIT:
Ha ha, sjekket mine papirer. Tullebukk ...Trodde først Autorisasjon var for VISA, instant godkjenning, under 30 sek ^_^
Former employment svarte jeg "No" også.. Mye enklere... Husk det... Jfr. forrige side i tråden.
Men systemet sjekker vel antall ankomster i året også. Siste to år 16...
Jeg fikk opp "authorization pending" da jeg søkte her for en ukes tid siden. Logget ut og inn igjen, og da var det godkjent.
Chicago-immigrasjons-diskusjon --> https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121924
Hei kjære reisemennesker!
Har et spørsmål angående noe esta greier.
Håper noen orker og lese.
Historien går som følger...
Søkte om esta til meg og min familie (4 stk) en såkalla gruppesøknad.
Alt ble greit med selve esta søknaden og det ble godkjent og alt det.
Men så når jeg skulle logge inn kom problemene.
Først må en da inn med Group ID. Den var grei
Så family name, der måtte jeg inn med mitt fornavn
og ved first name måtte jeg skrive etternavn mitt
for å komme meg inn på den gruppe oversikten med alle estaene.
Når jeg da tittet på de individuelle estaene stemte navnene på på punkt å prikke , med fornavn først og etternavn til slutt.
Har dette noe å si for meg som søkte om gruppevisum at selve innloggingen skjer omvendt?
Selv tenker je kanskje at selve innloggingsinfoen ikkje har noe å si, siden det er 4 godkjendte estaer nedenfor som det både stemmer med navn og etternavn
Alle mulige svar, tips og erfaringer er hjertelig velkommen.
Siden jeg reiser avgårde om 3 uker
SAS_flyer
07-08-2016, 21:34
Hei kjære reisemennesker!
Har et spørsmål angående noe esta greier.
Håper noen orker og lese.
Historien går som følger...
Søkte om esta til meg og min familie (4 stk) en såkalla gruppesøknad.
Alt ble greit med selve esta søknaden og det ble godkjent og alt det.
Men så når jeg skulle logge inn kom problemene.
Først må en da inn med Group ID. Den var grei
Så family name, der måtte jeg inn med mitt fornavn
og ved first name måtte jeg skrive etternavn mitt
for å komme meg inn på den gruppe oversikten med alle estaene.
Når jeg da tittet på de individuelle estaene stemte navnene på på punkt å prikke , med fornavn først og etternavn til slutt.
Har dette noe å si for meg som søkte om gruppevisum at selve innloggingen skjer omvendt?
Selv tenker je kanskje at selve innloggingsinfoen ikkje har noe å si, siden det er 4 godkjendte estaer nedenfor som det både stemmer med navn og etternavn
Alle mulige svar, tips og erfaringer er hjertelig velkommen.
Siden jeg reiser avgårde om 3 uker
Dette tror jeg er ok.
robertaas
09-08-2016, 23:08
Må man oppdatere noe ved sin andre reise med et B1/B2 visum? Og hvor(dan) gjør man det?
robertaas
10-08-2016, 09:21
Må man oppdatere noe ved sin andre reise med et B1/B2 visum? Og hvor(dan) gjør man det?
Svarer meg selv her med noe jeg fikk fra support-Norway@ustraveldocs.com og som jeg håper stemmer:
Please be informed that as long as your visa is undamaged, your nationality has not changed, and the terms under which you obtained your original visa have not changed, you travel to the US with your valid visa without taking any further action.
Med andre ord: vil det sige, at man kan bruge et ' indefinete' visum, selv
om det er udstedt for mange år siden? Jeg fik et 'indefinete' visum i 1982, det
er ikke beskadiget og står stadig pænt i passet, men selve passet er for forlængst annulleret.
Det turde jeg ikke stille med i en US immigration!
Jeg har en 2-årlig ESTA, så det holder jeg mig til, just to be on the
safe side!:)
Svarer meg selv her med noe jeg fikk fra support-Norway@ustraveldocs.com og som jeg håper stemmer:
Tja det eneste man trenger å oppdatere er vel APIS ved innsjekk? Visumprosessen til USA er jo såpass omfattende at det ville vært rart om man oppdatere noe mellom hver reise.
sabergum
10-08-2016, 10:42
Med andre ord: vil det sige, at man kan bruge et ' indefinete' visum, selv
om det er udstedt for mange år siden? Jeg fik et 'indefinete' visum i 1982, det
er ikke beskadiget og står stadig pænt i passet, men selve passet er for forlængst annulleret.
Det turde jeg ikke stille med i en US immigration!
Jeg har en 2-årlig ESTA, så det holder jeg mig til, just to be on the
safe side!:)
Indefinite validity visas (Burroughs Visas) are tourist/business visas manually stamped into a traveler’s passport which were valid for ten years. Effective April 1, 2004, all indefinite validity Burroughs visas became void. Therefore, if you have an indefinite validity visa you must apply for a new visa for travel to the U.S.
robertaas
10-08-2016, 10:59
Tja det eneste man trenger å oppdatere er vel APIS ved innsjekk? Visumprosessen til USA er jo såpass omfattende at det ville vært rart om man oppdatere noe mellom hver reise.
Da jeg brukte ESTA oppdaterte jeg adresse jeg skulle bo på ved hver reise.
Da jeg brukte ESTA oppdaterte jeg adresse jeg skulle bo på ved hver reise.
Det er ikke nødvendig ;)
Fikk en mail om at ESTA'n min går ut 18.september 2016 nå.
"ATTENTION! The travel authorization submitted on September 18, 2014 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed."
Jeg skal nå til USA den 26.aug-04.sept, siden returen er før ESTA'n min går ut, regner jeg med at det går fint? Har ingen planer om å reise til USA etter førstkommende tur, så vegrer litt om å søke om ny ESTA.
Jeg skal nå til USA den 26.aug-04.sept, siden returen er før ESTA'n min går ut, regner jeg med at det går fint? Har ingen planer om å reise til USA etter førstkommende tur, så vegrer litt om å søke om ny ESTA.
Det går fint så lenge innreise til USA er før ESTA-en din går ut
Herlig, takk for rask svar :)
Forrige onsdag fløy vi AMS-IAH med UA...( Videre LAS )
Var spent på immigration, for nøyaktig to år siden kom vi fra Costa Rica også til IAH.. Kjempekø... Men kom oss videre med et nødskrik. Heldigvis var vår videreforbindelse forsinket...
Kom så inn sist onsdag. Ble først møtt av en kjempekø for visa etc.. I enden av korridoren lyste noen ESTA tårn opp som en redning..
Raskt ferdig og dro til siste sjekk. Enorm kø der også og få båser åpne.. Gikk langsomt, merket at noen ble lenge og grundig sjekket: "Four right hand fingers, right hand thumb, Four left fingers, left thumb".
Mistenkte at mange hadde prøvd ESTA boksen uten å bli godkjent..
Tok en time før vår tur.Rett inn uten spørsmål...^_^
Hvordan er det nu?
Tager de kun fingeraftryk ved første indrejse på ESTA, eller er det ved
hver ny ankomst til US?? Jeg kan faktisk ikke huske, om mine fingeraftryk
blev taget, da jeg rejste ind via JFK tidligere på året!
Immigrationsproceduren gik så hurtigt, at jeg blev helt rundt på gulvet!:p:p
Da jeg rejste ind via DTW i 2009 blev der også taget iris-foto. Det husker
Jeg heller ikke fra JFK. Måske er det bare hukommelsen, der svigter ;)!
Ble kun tatt av høyre tommel da jeg ankom i sommer. På to turer i fjor høst var det full pakke.
TRDmiler
30-10-2016, 22:28
Hei
Jeg skal reise til USA med SAS på tirsdag sammen med kjæresten.
ESTA (for min del) og visum (for hennes del) har vært på plass i lang tid.
Dette med at Advance Passenger Information (API) skal gis til flyselskapet minst 72 timer før avreise hadde jeg imidlertid glemt. Fylte ut dette med en gang det gikk opp for meg - ca 1.5 døgn før avreise.
Hvor strenge er reglene her? Grunn til bekymring?
/ TRDmiler
No worries, gjorde det selv ca 40 timer før avreise sist. Ikke et eneste spm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke helt korrekt. APIS-data sendes når du sjekker inn.
Det som skal finnes i bestillingen 72 timer før avreise er Secure Flight data, som er navn, kjønn og fødselsdato. Om du kjøper billetten under 72 timer før avreise, skal det legges inn på bestillingstidspunktet. De fleste selskaper har uansett dette inkludert i bestillingsdialogen eller profilen din, så du 'merker ikke' at dette blir lagt inn.
Crazydre
31-10-2016, 06:55
Forrige onsdag fløy vi AMS-IAH med UA...( Videre LAS )
Var spent på immigration, for nøyaktig to år siden kom vi fra Costa Rica også til IAH.. Kjempekø... Men kom oss videre med et nødskrik. Heldigvis var vår videreforbindelse forsinket...
Kom så inn sist onsdag. Ble først møtt av en kjempekø for visa etc.. I enden av korridoren lyste noen ESTA tårn opp som en redning..
Raskt ferdig og dro til siste sjekk. Enorm kø der også og få båser åpne.. Gikk langsomt, merket at noen ble lenge og grundig sjekket: "Four right hand fingers, right hand thumb, Four left fingers, left thumb".
Mistenkte at mange hadde prøvd ESTA boksen uten å bli godkjent..
Tok en time før vår tur.Rett inn uten spørsmål...^_^Du använde inte kioskerna paa IAH? Det brukar gaa mycket fortare
Da kan jeg vel konkludere med at hvis nytt pass og ny ESTA brukes på min kommende USA tur, så blir det manuell behandling. Får håpe jeg ikke trenger å sende inn "USA" passet mitt til den brasilianske ambassaden før Chicago turen da.Det varierar mellan flygplatser. Paa t.ex. MCO, MIA och LAX TBIT (de har gjort förändringar) kan numera ALLA ESTA-passagerare använda kioskerna, och paa IAH och JFK T4 kan alla som naagon gaang rest in i USA sedan 2008 använda dem även om det är första inresan paa ett nytt pass. Vet inte hur det är paa ORD däremot.
Joda, brukte selvfølgelig kiosken, og gikk raskt..
MEN etter kiosken laang kø før neste sjekk av kvitteringen ed bilde man fikk .
Kun en mann sjekket og det gikk saaakte.. Derfor mistenker jeg at noen ble ikke godkjent i ESTA kiosken.. ??
Crazydre
31-10-2016, 23:10
Hmm, märkligt. De flesta flygplatser har separata köer för de som faatt X paa kvittot ("inte blivit godkända") och de som inte faatt det.
Chriscross
09-11-2016, 20:52
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om min gamle ESTA fortsatt er gyldig dersom jeg ikke har referansenummeret lenger? Kan jeg finne ref nummeret noe sted på nett?
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om min gamle ESTA fortsatt er gyldig dersom jeg ikke har referansenummeret lenger? Kan jeg finne ref nummeret noe sted på nett?
Gå inn på den offisielle esta-siden. Der kan du søke etter eksisterende esta med navn og passnummer.
Ikke alltid det fungerer, sist fikk jeg opp at de ikke fant noe esta, men når jeg la inn ny søknad så fant de den og jeg fikk opp feilmelding med at esta allerede eksisterer som er gyldig i x antall mnd, og om jeg ville lage ny. Ikke byttet pass eller noe sånt.
Sjekk evt. historikk-siden, kanskje du kan finne ut noe via den: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/
(Evt. bla bakover i kredittkorthistorikken din, om du har den)
Chriscross
10-11-2016, 09:04
Takker for gode råd. Jeg fant en gammel e-post med kvittering der nummeret stod. Neste spørsmål er om jeg må oppdatere ESTA med ny hotelladresse etc. Dette la jeg inn for min datter da jeg søkte for henne i går. Holder vel at dette står i API?
Takker for gode råd. Jeg fant en gammel e-post med kvittering der nummeret stod. Neste spørsmål er om jeg må oppdatere ESTA med ny hotelladresse etc.
Nei, ESTA er ikke avhengig av oppdatering av slik info (det er/var heller ikke påkrevet å legge det inn når man søkte)
Men nå man man jo legge in point (person?) of contact...som er en hotelladresse i mangel av noe annet...det er påkrevet.
Captainspeaking
13-11-2016, 22:32
Hei, Planen er å Krysse Baja California med bil og bli i Mexico 6 måneder. Planen for reisen ned er vertfall og fly Direkte med Norwegian til LA, ta bussen til Tijuana og leie en bil der nede.
Tror dere det blir noe problemer å komme inn i USA siden jeg ikke har noen flybillett ut av landet?
er det noe problem og mellomlande i USA på vei tilbake om jeg blir over 3 måneder i Mexico?
Bør jeg kanskje satse på å søke et 6 måneders turistvisum istedenfor vanlig ESTA?
robertaas
13-11-2016, 22:42
Hei, Planen er å Krysse Baja California med bil og bli i Mexico 6 måneder. Planen for reisen ned er vertfall og fly Direkte med Norwegian til LA, ta bussen til Tijuana og leie en bil der nede.
Tror dere det blir noe problemer å komme inn i USA siden jeg ikke har noen flybillett ut av landet?
er det noe problem og mellomlande i USA på vei tilbake om jeg blir over 3 måneder i Mexico?
Bør jeg kanskje satse på å søke et 6 måneders turistvisum istedenfor vanlig ESTA?
Det er ikke sikkert at du blir spurt om returbillett, men du må jo uansett fylle inn hvor du skal bo. Om du har noen bookinger i Mexico (bil eller hus) så vil det bli lettere for dem å få tillit til historien din.
Men nå man man jo legge in point (person?) of contact...som er en hotelladresse i mangel av noe annet...det er påkrevet.
Det er mulig å skrive "unknown" på dette punktet, og det gjelder alle felt hvor informasjon om reisen kreves. På kontaktens telefonnummer er det bare å skrive en mengde nuller... Det står forsåvidt på informasjonssiden for ESTA at man kan søke uten at man har en planlagt reise.
Fredrik74
13-11-2016, 23:24
Enligt CBP själva kan du inte söka turistvisum till USA för att kunna besöka Mexiko i 6 månader. Du får som mest vara där 30 dagar.
B-1 or B-2 Visas: During your visit to the U.S., you may visit Canada or Mexico for up to 30 days and re-enter the U.S. as long as you re-enter within the period noted on the Form I-94 which you received when you first entered.
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/751/~/traveling-to-other-countries-while-in-the-u.s.-on-a-b1-or-b2-visa
Captainspeaking
13-11-2016, 23:41
Enligt CBP själva kan du inte söka turistvisum till USA för att kunna besöka Mexiko i 6 månader. Du får som mest vara där 30 dagar.
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/751/~/traveling-to-other-countries-while-in-the-u.s.-on-a-b1-or-b2-visa
ok, så en mellomlanding i USA er utelukket på tilbakeveien om man blir over 3 måneder i Mexico? Forstår det slik at ESTA "visumet" fortsatt går selv om man oppholder seg i Mexico eller Canada.
ok, så en mellomlanding i USA er utelukket på tilbakeveien om man blir over 3 måneder i Mexico? Forstår det slik at ESTA "visumet" fortsatt går selv om man oppholder seg i Mexico eller Canada.
ESTA gir deg lov til å reise til USA uten visum, gjelder for to år, og lar deg være i USA i inntill 90 dager hver gang du reiser inn.
I dette tilfellet, reiser du f.eks. til LAX med DY, og slipper inn i USA, og har 90 dager på å komme deg ut igjen, noe du gjør etter en dag.
Etter 6 måneder ankommer du på nytt (fra Mexico), og har da 90 nye dager.
Det blir på samme måte som om jeg f.eks. skulle ha reist OSL-USA tur/retur med 6 måneders mellomrom. At du befinner deg i Mexico, og ikke reiser hjem igjen, har ikke noe å si.
Det er vel faktisk noen andre regler for "continental NORTH america" eller tilsvarende for å unngå at folk kjører over grensen for så å komme tilbake og "kreve" nye 90 dager via ESTA. Så ikke helt likt som om det var hjem til Norge. Men her virker det jo åpenbart at det ikke er forsøk på omgåelse, og så lenge det kan sannsynliggjøres ved innreise (bookinger i Mexico etc) bør det være ukomplisert. Men sikkert lurt å lese reglene nøye fra kilden.
Fredrik74
14-11-2016, 07:45
I dette tilfellet, reiser du f.eks. til LAX med DY, og slipper inn i USA, og har 90 dager på å komme deg ut igjen, noe du gjør etter en dag.
Det är specialregler för Kanada och Mexiko.
Eftersom det inte fungerar med B1 eller B2 tror jag inte heller det fungerar med ESTA så jag skulle höra med amerikanska ambassaden vad som gäller.
Det er mulig å skrive "unknown" på dette punktet, og det gjelder alle felt hvor informasjon om reisen kreves. På kontaktens telefonnummer er det bare å skrive en mengde nuller... Det står forsåvidt på informasjonssiden for ESTA at man kan søke uten at man har en planlagt reise.
Ja det har du rett i...glemte at man kunne skrive unknown der.
sabergum
14-11-2016, 09:25
If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less.
Altså kan oppholdet i Mexico vare i maks 90 dager, minus de dagene du bruker på transitt gjennom USA.
Altså kan oppholdet i Mexico vare i maks 90 dager, minus de dagene du bruker på transitt gjennom USA.
Legg merke til at det står "stort trip".
6 måneder er ganske lenge.
Vet noen her om et utfylt DS160 skjema for visum har en gyldighetstid? Greia er at jeg fylte ut skjemaet for en stund siden - men fortsatt ikke fått fingeren ut for å skaffe intervjuslot på ambassaden. Frykter at det vil telle negativt at den er noen måneder gammel. I følge internett har ikke skjemaet noen bestemt gyldighetstid da det ofte i andre land er mange måenders ventetid på intervju
sabergum
14-11-2016, 11:04
Legg merke til at det står "stort trip".
6 måneder er ganske lenge.
Det er ikke definert noe nærmere hvor "short" den må være, men ved innreise til Mexico er det ingen passkontroll (iallfall var det ikke det når jeg kryssa grensa til fots i sommer), og dermed har ikke CBP kontroll på hvor lenge du har vært ute av landet. De ser nok bare på innreisestempelet og at du fortsatt er innenfor de 90 dagene.
Det går nok greit å reise til Mexico i en lengre periode, bare å forholde seg til prosedyrene:
If you are not a resident of Canada or Mexico and you receive an electronic I-94 and depart via land, but do not re-enter the United States prior to the expiration date stamped on your passport, you may want to travel with evidence of your departure into Canada or Mexico. Evidence of departure can include, but is not limited to, foreign entry stamps in a passport, transportation tickets, pay stubs and/or other receipts. Note: The burden of proof is on you to show that you have left the U.S.https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1674/~/report-departure-if-entering-by-air-and-departing-by-land
AlexanderDGL
16-11-2016, 23:19
Vil det være noe ytteligere hinder på enten innsjekk ved avgangslufthavn i Norge eller inntaksprossessen hos immigrasjonen i USA om jeg bestiller kun enveisbillett fks. til LAX og enveisbillett hjem fra en annen destinasjon? Må jeg bare ha bevis (fks. utprintet ark) på hjemreise? Er det noe annet jeg bør være obs på ved å gjøre det slik?
Vurderer dette siden en ikke han booke retur fra annen destinasjon på samme billett hos Norwegian.no.
sabergum
16-11-2016, 23:20
Vil det være noe ytteligere hinder på enten innsjekk ved avgangslufthavn i Norge eller inntaksprossessen hos immigrasjonen i USA om jeg bestiller kun enveisbillett fks. til LAX og enveisbillett hjem fra en annen destinasjon? Må jeg bare ha bevis (fks. utprintet ark) på hjemreise? Er det noe annet jeg bør være obs på ved å gjøre det slik?
Vurderer dette siden en ikke han booke retur fra annen destinasjon på samme billett hos Norwegian.no.
Nei, det er ingen problem. Ha med dokumentasjon på returreisen i tilfelle du blir bedt om å vise det. Normalt vil de ikke be om det, men bare spørre om hvor du skal, hva du skal, og hvor lenge du skal være.
Field in sight
17-11-2016, 00:09
Kanskje et litt dumt spørsmål, men vi begynte å diskutere her og finner ingen svar på det på internett. Om vi er en stor familie som reiser på tur, er det noen regler i forhold til hvor mange av oss som "går gjennom immigrasjon" sammen?
Hvis dere er på samme tollkort (det blå skjemaet) skal dere gå sammen.
sabergum
17-11-2016, 11:33
Hvis dere er på samme tollkort (det blå skjemaet) skal dere gå sammen.
Og for å være på samme tollkort så må man ha samme etternavn.
Jeg og sambo er på samme tollkort hver gang...og går sammen til immigration. Uten samme etternavn. Aldri fått noen kommentar på det.
SAS-Steward
17-11-2016, 14:05
Og for å være på samme tollkort så må man ha samme etternavn.
Du trenger ikke ha samme etternavn, men reise sammen som en gruppe/familie.
sabergum
17-11-2016, 14:09
Jeg og sambo er på samme tollkort hver gang...og går sammen til immigration. Uten samme etternavn. Aldri fått noen kommentar på det.
Jeg hadde iallfall følgende opplevelse når jeg reiste sammen med min samboer i fjor:
"Are you two related?"
"Uhhhm, we are in a relationship, live together..."
"Are you RELATED? Is she your sister? Or mother maybe?"
"Uhhmmm, no..."
"So, NOT RELATED. Step back sir."
Var nok en misforståelse. Har man samme adresse skal man/kan man bruke på samme kort. Guttungen og jeg har forskjellig etternavn, men vi gikk alltid på samme kort.
Det står noe sånt som "one declaration per family", så det er nok riktig det. Min erfaring er at de ikke pleier å være så nøye med tolldeklarasjonsskjemaene, verken hos immigrasjon eller personen fra toll som samler inn skjema etter bagasjeutleveringen, og det har nok i mange tilfeller vært enkelt å slippe gjennom selv om skjemaet er fylt ut feil.
"Domestic Partner" var nevnt på skjema under definisjoner for familie og jeg og min samboer har ikke fått noen spørsmål de siste par gangene vi har vært i USA. (Vi er begge menn)
"Domestic Partner" var nevnt på skjema under definisjoner for familie og jeg og min samboer har ikke fått noen spørsmål de siste par gangene vi har vært i USA. (Vi er begge menn)
Det ble vel endret for noen år siden ja. Tror det er en formulering om "same household" nå, som dermed dekker samboere av alle kjønn.
For fire år siden reiste svigers, svoger, kjæresten min og jeg til EWR, og på den tiden hadde kjæresten og jeg forskjellige adresser, så vi fylte ut fire tollskjemaer. Da svigers gikk bort til skranken, lurte fyren på hvem de tre som sto igjen der borte var, vinket oss bort og påførte resten av navnene på skjemaet til svigers og rev i stykker våre. Smidig og greit.
Er det bare meg eller er det å få en avtale på den amerikanske ambassaden for visum fullstendig håpløst. Får bare feilmeldinger når jeg prøver å betale med Visa debit kort, husker jeg slet med det samme sist også. Har prøvd å fjerne cookies, men til ingen nytte.
Noen som har erfaringer med DHL som den amerikanske ambassaden bruker for å shippe ut pass? Fikk melding nå om at passet er på vei med ETA 27 desember by "end of day" Det høres jo fullstendig håpløst ut og det virker som jeg må være tilstede for å kvittere ut... Har en avtale den dagen og det virker jo irriterende å måtte vente hele dagen på noe man ikke vet når dukker opp...
Noen som har erfaringer med DHL som den amerikanske ambassaden bruker for å shippe ut pass? Fikk melding nå om at passet er på vei med ETA 27 desember by "end of day" Det høres jo fullstendig håpløst ut og det virker som jeg må være tilstede for å kvittere ut... Har en avtale den dagen og det virker jo irriterende å måtte vente hele dagen på noe man ikke vet når dukker opp...
Har ikke brukt DHL med pass spesifikt, men de pleier å ringe når avsender har merket det med "privat adresse". Evt ringer de når de oppdager at du ikke er der, og så kan du avtale med sjåføren.
Noen ganger har de fast avtale med innlevering på Posten.
Har ofte DHL, TNT og UPS hjem, og jeg har til dags dato aldri vært der når de kommer
Har ikke brukt DHL med pass spesifikt, men de pleier å ringe når avsender har merket det med "privat adresse". Evt ringer de når de oppdager at du ikke er der, og så kan du avtale med sjåføren.
Har ofte DHL, TNT og UPS hjem, og jeg har til dags dato aldri vært der når de kommer
Ok takk. :) Må si de var effektive med å skrive ut visum - men frykter nå at de har ombestemt seg da, men det var ingen indikasjon fra fyren på intervjuet i går at visumsøknaden var avvist, da hadde jeg fått passet der og da.
Har ikke DHL en avtale med Narvesen/7-11 der du kan hente pakken i en boks på nærmeste kiosk?
DHL ringer typisk privatpersoner i forkant, til vanlig leveres ting på dagtid og privatkunder har en tendens til å være ute av hjemmet på dagtid. Min erfaring er at de gjerne leverer på jobben hvis det er i rimelig nærhet.
DHL ringer typisk privatpersoner i forkant, til vanlig leveres ting på dagtid og privatkunder har en tendens til å være ute av hjemmet på dagtid. Min erfaring er at de gjerne leverer på jobben hvis det er i rimelig nærhet.
Fant ut at jeg kunne endre leveringen til servicepoint/automat - og det var det jaggu på nærmeste Narvesen. Da slipper jeg å tenke så mye på at jeg må være hjemme :)
Da fikk jeg plukka opp passet og i det var det et flunkende nytt 10 års visum multiple entry B1/B2. :) Det er da noe og da er man klarert for å i det minste boarde et fly til USA og trygle på sine knær for å få slippe inn - men men CBP har jeg aldri hatt noe problemer med så. Nå har ikke jeg tenkt å være i USA så lenge, men er litt nysgjerrig på hvor lang tid man stemples vanligvis inn på et turistvisum? Med ESTA er det jo 90 dager, men har hørt 6 måneder med B1/B2.
Da fikk jeg plukka opp passet og i det var det et flunkende nytt 10 års visum multiple entry B1/B2. :) Det er da noe og da er man klarert for å i det minste boarde et fly til USA og trygle på sine knær for å få slippe inn - men men CBP har jeg aldri hatt noe problemer med så. Nå har ikke jeg tenkt å være i USA så lenge, men er litt nysgjerrig på hvor lang tid man stemples vanligvis inn på et turistvisum? Med ESTA er det jo 90 dager, men har hørt 6 måneder med B1/B2.
Det er seks måneder. Har fått det med alle mine tre innreiser siden jeg fikk visum i januar.
AlexanderDGL
28-12-2016, 16:14
Om jeg får spørre.. Fikk du innvilget med hovedsaklig feriering som grunn/det du skal, eller jobber du mye i USA? Bare av ren nyskjerrighet, på ett generelt grunnlag.
Om jeg får spørre.. Fikk du innvilget med hovedsaklig feriering som grunn/det du skal, eller jobber du mye i USA? Bare av ren nyskjerrighet, på ett generelt grunnlag.
Ferie, men B1/B2 visum er jo kombinert så er jo kortvarig business og pleasure som er gyldige grunner. Nei om jeg noen gang skal faktisk jobbe der blir jo det selvfølgelig med rett type visum, amerikanske myndigheter ser jo ikke blidt på folk som vil jobbe på turistvisum av åpenbare årsaker. :)
6 måneder skal jeg selvfølgelig ikke være der heller, tipper maks opphold om gangen blir en uke eller to sånn normal ferie. :)
nick5000
06-04-2017, 08:08
Er det ok med esta for business trip til usa ? Dvs ha et møte der, ikke arbeide der.
Er det ok med esta for business trip til usa ? Dvs ha et møte der, ikke arbeide der.
Jepp. ESTA er for business og pleasure. Et møte er i høyeste grad business. Det blir verre om du mottar lønn fra en amerikansk arbeidsgiver feks, men konferanser og møter og sånt er vel innafor bruken ESTA. Men her blir du sendt ut på oppdrag av din norske arbeidsgiver vil jeg tro så det er ikke noe problem.
Ja, møter, konferanser, kurs m.v. er helt innafor, mye brukt. (Men ikke om du jobber i/for pressen, eller kanskje bare for journalister, da tror jeg du må ha visum)
Norge Rundt På 14 Dager
09-04-2017, 01:06
Bare et spørsmål, så denne uken en episode av Grensepatruljen USA, og blant annet stoppet de en Canadier som kom på EST/Turistvisum. De spurte hva han skulle og han skulle kjøpe deler til motorsykkelen. Det ble et svar leven og masse spørsmål. Om dette var til han privat eller om han kjøpte dette for et firma i Canada for det hadde han vist ikke lov til som turist. (Han slapp inn tilslutt).
Stemmer det at hvis du er i USA på ESTA/Turistvisum så har du ikke lov til å handle varer / ting i firmaøyemed og ta med hjem?
For oss med ESTA er det jo ingen forskjell på lengden av oppholdet om de stempler Turist eller Business. Jeg pleier alltid å krysse for business om jeg skal gjøre noe for jobben der borte. Merker ingen forskjell i immigrasjonen.
Bare et spørsmål, så denne uken en episode av Grensepatruljen USA, og blant annet stoppet de en Canadier som kom på EST/Turistvisum. De spurte hva han skulle og han skulle kjøpe deler til motorsykkelen. Det ble et svar leven og masse spørsmål. Om dette var til han privat eller om han kjøpte dette for et firma i Canada for det hadde han vist ikke lov til som turist. (Han slapp inn tilslutt).
Stemmer det at hvis du er i USA på ESTA/Turistvisum så har du ikke lov til å handle varer / ting i firmaøyemed og ta med hjem?
Det er korrekt. Jeg har en bransjekollega som hadde svart turist mens han hadde kofferten full av vareprøver. Han hadde en fiks ide om at det var lurt å late som om man var turist.
Han fikk kjempeproblemer og slet med å komme inn i USA de neste 2 årene. Nå møtte han sikkert noen vanskelige folk.
Men greia er at er det noe som helst business involvert. Anything at all. Så krysser du av på Business. Evt begge om det er analog format.
Uansett alltid være ærlig. Da slipper du unna med det meste. Bare si det som det er og så får man litt pes men slipper igjennom uten stress.
Norge Rundt På 14 Dager
10-04-2017, 14:02
Takk skal dere ha.
Intemezz
04-07-2017, 16:50
Jeg har bestilt tur til USA til høsten og må skaffe visum. Problemet, om det er det, er at jeg har litt gammelt grums på rullebladet fra tidsrommet 1998-2002. Det er et par dommer for legemsfornærmelse, bruk av stjålet VISA-kort som også resulterte i heleri og bruk av falsk underskrift.
Jeg fikk 30 eller 60 dager betinget, men var snill gutt i tiden etterpå og har ikke sittet inne.
Hvordan vil dette påvirke meg?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg har bestilt tur til USA til høsten og må skaffe visum. Problemet, om det er det, er at jeg har litt gammelt grums på rullebladet fra tidsrommet 1998-2002. Det er et par dommer for legemsfornærmelse, bruk av stjålet VISA-kort som også resulterte i heleri og bruk av falsk underskrift.
Jeg fikk 30 eller 60 dager betinget, men var snill gutt i tiden etterpå og har ikke sittet inne.
Veldig enkelt. Vær ærlig å søk vanlig turistvisum (men gjør det med en gang, det tar tid). ESTA får du ikke om du er ærlig, men ikke lyg på det. Det blir oppdaget, og da er det alvor.
Husk på å fremskaffe all dokumentasjon som er mulig å få tak i tl intervjuet på ambassaden. Arbeid etc og ting som bekrefter at du ikke har gjort noe i etterkant er positivt. Møkkete rulleblad er ikke i seg selv diskvalifiserende og at det kun ble betinget er nok positivt. Men viktig å få disse dokumentene fra politiet etc.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Jeg har ESTA fra 2016,som jeg brukte i 2016.
Denne er som vanlig gyldig i 2 år.
Nå skal jeg reise,i 2017.
Jeg har logget meg inn på min gamle 2016 søknad,
og oppdatert adresse (første natt) osv.
Saken (eller ikke saken) er at man IKKE kan forandre Stat.
Min gamle 2016 søknad har registrert stat på Florida.
Jeg skal nå til California.
Og stat kan ikke forandres.
Jeg regner med at dette ikke er noe problem,siden jeg kan forandre adresse,og Zip code.
Eller er det trygest å betale for en ny søknad.
Noen som har hatt dette problemet før.
Du trenger ikke oppdatere hotell/US-adresse i ESTA pr. reise, det legges inn ifbm. flybillett/innsjekk og er det som brukes.
Dag Viking
19-08-2017, 21:51
Jeg har ESTA fra 2016,som jeg brukte i 2016.
Denne er som vanlig gyldig i 2 år.
Nå skal jeg reise,i 2017.
Jeg har logget meg inn på min gamle 2016 søknad,
og oppdatert adresse (første natt) osv.
Saken (eller ikke saken) er at man IKKE kan forandre Stat.
Min gamle 2016 søknad har registrert stat på Florida.
Jeg skal nå til California.
Og stat kan ikke forandres.
Jeg regner med at dette ikke er noe problem,siden jeg kan forandre adresse,og Zip code.
Eller er det trygest å betale for en ny søknad.
Noen som har hatt dette problemet før.
Det skal fint gå an å forandre, jeg har brukt tre ulike stater i år.
Det går ikke an å legge inn en ny søknad når du allerede har en gyldig i systemet, jeg fikk bare feilmelding når jeg prøvde.
AlexanderDGL
21-08-2017, 10:58
Ser at det skal være immigrasjonsautomater/APC på MSP.
Er disse greie å finne? Er bare kravet for å bruke disse (ESTA) at en har vært inne i USA med samme passet tidligere?
Ser at det skal være immigrasjonsautomater/APC på MSP.
Er disse greie å finne? Er bare kravet for å bruke disse (ESTA) at en har vært inne i USA med samme passet tidligere?
Vet ikke hvor lette de er å finne men for å bruke automatene må man ha vært i USA med samme ESTA (og følgelig også samme pass) en gang tidligere.
APC skal funke så lenge passet har vært "fingeravtrykksjekket" en gang før, dvs. om man får ny ESTA på gammel pass så skal det ikke spille noen rolle. Worst case får man kryss på lappen og kommer til manuell skranke (iflg. div. tilbakemeldinger på andre forumer). Mener også at det står på div oppslag. Er man i tvil så spør noen som er der, eller bare prøv automaten.
Litt mer teknisk: Fingeravtrykk og fjes matches mot passet, og sjekkes at det ligger i systemet. Maskinen sjekker at det er gyldig ESTA (som er knyttet til passnummeret) og du er good to go
APC skal funke så lenge passet har vært "fingeravtrykksjekket" en gang før, dvs. om man får ny ESTA på gammel pass så skal det ikke spille noen rolle. Worst case får man kryss på lappen og kommer til manuell skranke (iflg. div. tilbakemeldinger på andre forumer). Mener også at det står på div oppslag. Er man i tvil så spør noen som er der, eller bare prøv automaten.
Litt mer teknisk: Fingeravtrykk og fjes matches mot passet, og sjekkes at det ligger i systemet. Maskinen sjekker at det er gyldig ESTA (som er knyttet til passnummeret) og du er good to go
Blir man ikke alltid sendt til en manuell skranke for en liten sjekk? Man leverer jo den lappen til noen.
Håper denne greia blir tilgjengelig for B1/B2 visum etterhvert...
Ørlite OT, men kvar i passet ligg biometrien, og i kva form er det lagra? Eller er det berre oppslag mot eit register?
Ørlite OT, men kvar i passet ligg biometrien, og i kva form er det lagra? Eller er det berre oppslag mot eit register?
Bilde og fingeravtrykk ligger på en chip i passet. Selve chipen ligger rett under signaturen i passet. Lys med en lommelykt bak så kan du se den. Den trenger ikke strøm da den får strøm via induksjon.
Bilde og fingeravtrykk ligger på en chip i passet. Selve chipen ligger rett under signaturen i passet. Lys med en lommelykt bak så kan du se den. Den trenger ikke strøm da den får strøm via induksjon.
Så er jo spørsmål hva offiseren får opp når han skanner den da. Var vel nevnt en gang her at alle "farlige" land dukket opp da offiseren hadde skjermen litt feil vei... Amerikanerne sjekker vel alt opp mot egne databaser og internasjonale databaser som garantert inneholder mye rart.
I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:
"Politiske endringer i USA gjør at amerikanske universiteter nå (2017/18) setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra sine hjemland. Forsikringene koster vanligvis omkring USD 500-600, men kan også være dyrere."
Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.
Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:
"Politiske endringer i USA gjør at amerikanske universiteter nå (2017/18) setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra sine hjemland. Forsikringene koster vanligvis omkring USD 500-600, men kan også være dyrere."
Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.
Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.Da jeg utvekslet til USA hadde jeg ANSA. Det dekker omtrent alt. I 2011 var det en litt dyrere forsikring jeg valgte fra ANSA Det pga jeg vet hvor dyrt helsehjelp kan være i USA. Den varte hele semesteret jeg var der.
Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
Det er nok mere en foelge av endringer I helseforsikringer her I USA, og stor usikkerhet rundt forsikrings ordningene. Det triste med en slik forsikring du antagelig maa ha er at den vil dekke veldig lite og noksaa sikkert ha en meget hoey egenandel - saa USD 500-600 er noksaa sikkert "rett ut av vinduet" omtrent (det er vel USD 500-600 pr. maaned ?).
Det er 2 Senatorer, hvorav den ene fra vaart distrikt som forsoeker aa stabilisere markedet, men med dagens ledelse ser det ikke ut til at de lykkes (det er Bi-Partisan - en Demokrat og en Republikaner som forsoeker). Skjoenner godt at du ser paa andre kontinenter, slik masse studenter naa velger.
petter380
24-10-2017, 07:54
Reis til fremtiden, Asia, Cecilie! [emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Husk at studentforsikringer fra Norge (Europeiske, ANSA, med flere) har folketrygden i bunn (som du automatisk er medlem av som student med lånekassestøtte). Hvis universitet godtar denne forsikringen (og/eller dekningen fra folketrygden direkte) kommer du dermed betydelig bedre ut - langt under månedsbeløpene som er vanlig lokalt.
Forresten, hvis noen lurer. Det er mulig å fikse ESTA 5 minutter før innsjekk stenger. En i reisefølget mitt til NYC forrige helg som hadde klart å "ordne" seg ESTA gjennom en eller annen obskur ESTA-service-nettside. Så da måtte jeg fyre opp pc'en på flyplassen og hasteutfylle ESTA-skjemaet. Det funka. Vi rakk bagdrop med 1 minutts margin.
Det ble SSSS på boardingpasset til vedkomne, men det er en annen historie :)
En annen historie er det også at jeg aldri i mitt liv har vært såååå stressa før.
Forresten, hvis noen lurer. Det er mulig å fikse ESTA 5 minutter før innsjekk stenger. En i reisefølget mitt til NYC forrige helg som hadde klart å "ordne" seg ESTA gjennom en eller annen obskur ESTA-service-nettside. Så da måtte jeg fyre opp pc'en på flyplassen og hasteutfylle ESTA-skjemaet. Det funka. Vi rakk bagdrop med 1 minutts margin.
Det ble SSSS på boardingpasset til vedkomne, men det er en annen historie :)
En annen historie er det også at jeg aldri i mitt liv har vært såååå stressa før.
Ja som regel blir ESTA godkjent nærmest umiddelbart, men hadde vært dritt hvis ikke i dette tilfellet. Hva skjedde med personen med SSSS på boardingkortet?
Ja som regel blir ESTA godkjent nærmest umiddelbart, men hadde vært dritt hvis ikke i dette tilfellet. Hva skjedde med personen med SSSS på boardingkortet?
20-25% får SSSS på internasjonale flyginger til USA nå. Normalt bare en kjapp ekstra sjekk i gate ref: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144165
Ja det var bare en ekstra sjekk ved gate til 907
He, he disse ekstra spørsmål..:rolleyes: Da vi kom til FRA 12. DES med LH videre med UA . Ankom Z . Ble møtt av en hyggelig dame, amerikansk. Hun kom med noen morsomheter og vi svarte tilsvarende. Godkjent. På under et minutt.
Ikke et "vanlig" spørsmål... Vi så vel ikke farlige ut..:colgate::spin
He, he disse ekstra spørsmål..:rolleyes: Da vi kom til FRA 12. DES med LH videre med UA . Ankom Z . Ble møtt av en hyggelig dame, amerikansk. Hun kom med noen morsomheter og vi svarte tilsvarende. Godkjent. På under et minutt.
Ikke et "vanlig" spørsmål... Vi så vel ikke farlige ut..:colgate::spin
Såvidt jeg har skjønt så er disse tiltakene kun noen få bla hey har du pakka bagasjen din selv osv.
Hmm ser nå at CBP har klart å få med seg innreiser på mitt forrige pass når jeg nå søkte det opp på nettsiden med mitt nåværende passnummer.
Dette har neppe ingenting med manglende dekning fra Norge å gjøre. Det er derfor de skriver at denne endringen har amerikanske politiske årsaker. Vanlige fulltidsstudenter i USA som mottar regulær støtte fra Lånekassen og er medlem av Folketrygden, får utgifter til nødvendige helsetjenester refundert av HELFO. Slik har det vært i tredve-førti år, om jeg ikke tar feil. (JJVAHIEFÅG)
https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/studenter-utenfor-eu-eos
robertaas
18-01-2018, 23:53
I morgen er det mulig at det meste av offentlig sektor i USA blir stengt da det er uenighet om å øke gjeldstaket. Dette skjedde faktisk i 2013. Er det noen som vet hva effekten var for immigration og security på flyplassene? Lengere køer? Helt stengt?
Hadde ingen effekt på flytrafikken, men alle museer, statsparker etc var stengt.
Border Control er regnet som en "Essential Service" saa det blir ikke helt stengt, normalt vil du ikke foele virkningene de foerste dagene i Immigration - det som skjer er at Web Sider etc. ikke blir oppdatert, Automater blir ikke fikset ved Teknisk Feil.
Jeg tror det blir enighet om nok en "Stop Gap Spending Bill" tror det er nok Demokrater som vil stemme for en Stop Gap selvom det naa er ganske mange Republikanere som vil stemme mot.
Spennende Robert hvordan immigration SFO fungerer i morgen.. Da vi kom i september gikk det raskt etter ESTA boksen.
12. desember var det lange køer for å levere papirlappen etter boksen. Da man kom fram ble det full prosedyre med spørsmål, bilde, faingeravtrykk begge hender. Tok lanaang tid.
Tittet på de som ikke brukte boksen, kortere kø ! Så Robert, gi rapport. Vi er tilbake i SFO i mars igjen...;)
firsttimer
22-01-2018, 18:05
Hvordan fungerer det når man skal til USA med ESTA program? Hva spør de egentlig om? Er det sånn at man bør legge inn litt ekstra tid til deres spørsmål?
jameson82
22-01-2018, 18:12
Hvordan fungerer det når man skal til USA med ESTA program? Hva spør de egentlig om? Er det sånn at man bør legge inn litt ekstra tid til deres spørsmål?
Kommer veldig an på hvilken flyplass du kommer til og på hvilket tidspunkt. Noen ganger er man igjennom på noen minutter, andre ganger er det mange hundre foran i køen å det går fort 1,5 time fra man går av flyet til man er ved bagasje-karusellen. Spørsmål man kan bli spurt er hva skal du i USA? Reiser du alene,Hvordan skal du forsørge deg i USA,Hva jobber du med og er du heldig blir det en spøk som samboeren ble spurt om: Har du med noen troll i bagasjen? :p
firsttimer
22-01-2018, 18:15
Kommer veldig an på hvilken flyplass du kommer til og på hvilket tidspunkt. Noen ganger er man igjennom på noen minutter, andre ganger er det mange hundre foran i køen å det går fort 1,5 time fra man går av flyet til man er ved bagasje-karusellen. Spørsmål man kan bli spurt er hva skal du i USA? Reiser du alene,Hvordan skal du forsørge deg i USA,Hva jobber du med og er du heldig blir det en spøk som samboeren ble spurt om: Har du med noen troll i bagasjen? :p
haha! snikinnføring av troll,den var ny.
Tenkte hvis man reiser fra Oslo til egentlig hvilken som helst rute til USA.
Ser på mange muligheter og masse mellomlandingsmuligheter,så ikke godt å si hvor det evt blir.
Ikke et veldig godt datagrunnlag, men for å gi deg en idé:
Ankom EWR to ganger i 2017 med SK907 fra OSL. Den første gangen var vi gjennom på ca 45 minutter, fra vi gikk ut av flyet til vi kom ut gjennom tolla. Den andre gangen var det ca 30 minutter.
Det som kan ta lengst tid er å stå og vente i kø før passkontrollen. Men de begynner å få grei sving på opplegget der nå, er min erfaring. De som styrer køene er flinke til å få køen til å bevege seg fremover og finne luker som det ikke står så mange og venter i. Siste gangen jeg var gjennom, ble vi faktisk sendt bort mot køene for US citizens, noe de tydeligvis gjorde for å få unna flest mulig.
I Chicago brukte jeg 9 minutter fra flyet til jeg var gjennom tolla. Kom da med Lufthansa fra Frankfurt. Der har de sånne automater som du kan bruke dersom du har reist til USA minst en gang tidligere på samme ESTA. Superenkelt og raskt. Kun en kjapp sjekk hos en kontrollør som tar kvitteringen din som printes ut av automaten.
Spørsmål varierer, kommer an på om det er første gang med den ESTA eller ikke.
Har kun vært på secondary én gang, men det var med studentvisum for mange år siden
Sist lørdag mye folk , på B, men gikk vel på en halvtime. UA fra LHR. Vi satt framme i flyet, døra rett til venstre. Bruker alltid "løp for livet" taktikk på EWR, siden ingen APC. Senere laaang kø. Sparte mye tid på det.
robertaas
23-01-2018, 22:02
Du må legge inn tid til køen, ikke til selve utspørringen. Som andre har sagt så går det raskere om de ser du har vært gjennom før. Et dobesøk når du kommer ut av flyet kan raskt bety over en halvtime mere i kø. Jeg har masse stempel ved siden av mitt visum til USA (Har man besøkt for mange land så holder ikke ESTA) så sist fikk jeg kun spørsmålet "How are you?".
Når det er sagt så er det viktigste egentlig ikke hva man sier, men hvordan man oppfører seg. De stiller helt enkle sprøsmål som alle burde kunne svare uten problemer og det se etter er folk som har problemer med å svare. De kan også stille samme spørsmål igjen senere for å se om de får samme svar.
BTW, en periode jeg hadde mange transiter gjennom EWR ble jeg gjenkjent av en av de som kontrollerte passene der. Tror ikke det er for mange vanlige turister som har opplevd det. :cool:
Litt morsomt dette, Robert.. Hadde en som vi for noen år siden hadde en lang hyggelig samtale med om min kones opprinnelige hjemland som han var meget interessert i. Dette UA concourse C.
Noen uker senere gjenkjente han oss og vinket oss foran alle i køen...Litt lang samtale, men vi sparte litt tid totalt...^_^
Glemte å nevne tidligere. På LHR sist lørdag fikk vi begge SSSS for første gang på mange år. Raskt og effektivt kalt opp med navn. Inn i et lite rom. Ingen spørsmål , swipet min håndbagasje ( ikke ryggsekk ) på utsiden, fruens på innsiden. Det var alt og rett ut på et par minutter.
Dag Viking
24-01-2018, 17:07
I fjor hadde jeg et snitt fra fly via immigrasjon, bagasje og toll til friluft eller ferdig reinnsjekk av bagasje på under 20 min. Dette var ORD, SFO og LAX. Typiske spørsmål var «hva skal du i USA ?» og «hvor lenge blir du». Easy peasy og fort gjort .
Men de kan om humøret deres er grinete sende deg på en strafferunde inn i secondary. Der kan man fort vente noen timer, ikke nødvendigvis i rent avhør, men bare på en stol. Og ja CBP har myndighet til å lyve og de gjør det også aktivt. Da jeg havna i secondary var det slik at det var tre forskjellige som intervjuet meg med omtrent samme spørsmål, bare litt annen vinkling. SIste intervjuer var mer oppsummerende som lurte på om jeg noen gang hadde blitt arrestert eller om jeg drev med rusmidler. Sa at jeg drakk alkohol jeg, så sa han at han også drakk. Etter det ventet jeg i kanskje 10 minutter før jeg fikk stempel og beskjed om at jeg kunne dra. Men ja mesteparten av tiden var venting... Intervjuene varte vel kanskje 15-20 min tilsammen. :headbang
robertaas
27-01-2018, 00:42
SFO med B1/B1 visum.
5 min fra fly til kø.
Køer først splittet i 3: US Citizen - Visitor - Crew
Så omdøpt: Returning/ESTA - Visitor - Global entry
Den førte og de siste hadde automater, kun manuellt i midten og da det var litt uklart havnet sikkert mange med ESTA også i den køen.
15 min i kø
1 min utspørring. Litt overrasket over helgeturer til USA. Ble ikke spurt noe om hvorfor jeg hadde visum.
Takk, Robert.. Helt forskjellig hva vi hadde 12. desember, men mer eller mindre da vi var der slutten av september. Vil avgi rapport i slutten av mars ( påske ).
Men sikkert avhengig hvor mange ramler inn på forskjellige tider.
Takk, Robert.. Helt forskjellig hva vi hadde 12. desember, men mer eller mindre da vi var der slutten av september. Vil avgi rapport i slutten av mars ( påske ).
Men sikkert avhengig hvor mange ramler inn på forskjellige tider.Med ESTA kan man bruke automater, det samme kan man med B1/B2 visum også selv om Robert havna i manuell kø. Automatene anbefales sterkt. Man får en kvittering som man tar til en skranke, stiller kanskje et spørsmål eller to, men mitt inntrykk er at det går raskere enn manuell. Fingeravtrykk og foto er da tatt av automaten.
Huff. Nå tar jeg jo i februar sjansen på USA og med tanke på episoden på Newark for et år siden frykter jeg jo enda mer avhør. Men nå er det jo ikke en helgetur men litt over en uke med en ganske detaljert plan. Så burde jo gå...
robertaas
27-01-2018, 18:45
Med ESTA kan man bruke automater, det samme kan man med B1/B2 visum også selv om Robert havna i manuell kø. Automatene anbefales sterkt. Man får en kvittering som man tar til en skranke, stiller kanskje et spørsmål eller to, men mitt inntrykk er at det går raskere enn manuell. Fingeravtrykk og foto er da tatt av automaten.
Hvem som kan bruke automatene varierer fra flyplass til flyplass og også mellom terminaler på samme flyplass. Skiltingen kan også være uklar og guidene kan si noe som ikke stemmer med skiltingen. Og jeg har fått mye lengere utspørring etter automat enn hva jeg har fått uten automat.
Variasjon er altså veldig stor og med lite datagrunnlag kan man komme med bastante påstander som oppleves som helt gale for andre.
Som jeg nevnte i en tidligere tråd, 12. des "papirlappkøen"i SFO var lang og sakte. Ved avlevering spørsmål, nytt fingeravtrykk begge hender og nytt bilde.
På EWR terminal B for 8 dager siden, lang kø men rask og god organisering uten APC...
Så mye merkelige tilfeldigheter.
Dag Viking
30-01-2018, 12:17
JFK i går, ingen kø for noe og kofferten kom som nr to. Et spørsmål i immigrasjon, «hvor lenge blir du?»
Total tid fra flyet til friluft rundt ti min, dvs mye mindre enn på en typisk SVG-OSL med bagasje.
Chicago i desember. Ca 15 minutter fra flyet til bagasjebåndet, inklusive secondary screening. Eneste kommentaren der inne var "Have a nice stay". Båndet var ikke engang begynt å gå.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Chicago i desember. Ca 15 minutter fra flyet til bagasjebåndet, inklusive secondary screening. Eneste kommentaren der inne var "Have a nice stay". Båndet var ikke engang begynt å gå.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Virker som de virkelig har fått dreisen på sakene sine i Chicago nå. Minnes med grøss og gru min "rekord" på 2,5 timer i kø der for 5 år siden. I august? 9 minutt fra flyet, til curbside, inkl. plukke opp kofferten. :)
Ja jeg frykter jo at jeg er flagga for secondary for godt jeg nå, lakmustesten blir om litt over to uker i SFO. Hvis det blir en secondary til der uten noen god grunn så antar jeg at jeg er flagget og holder meg unna USA det neste tiåret kanskje. Jeg har bedre ting å bruke tia mi på enn å sitte og vente 3 timer på å komme inn i landet.
robertaas
31-01-2018, 01:15
Ja jeg frykter jo at jeg er flagga for secondary for godt jeg nå,
Høres merkelig ut om noen som er sjekket skal merkes for å bli sjekket igjen. Det burde isåfall være motsatt, at du er markert for ikke å få secondary igjen.
Jeg har mere tro på at det er faktorer fra informasjon, utseende og/eller oppførsel som har trigget secondary og det kan det lett gjøre også neste gang da jeg regner med at dette er noe de er trent for. At man reiser alene kan sees som en mistenkelig faktor. At en yngere person reiser uten å studere der eller besøke noen kan sees som mistenkelig. At noen reiser så langt uten å ha en godt betalt jobb sees som mistenkelig.
Det er ellers veldig stor variasjon i hva de tror eller henger seg opp i. En trodde at alle stemplene jeg hadde fra USA var fra "visa run" til Mexico.
Høres merkelig ut om noen som er sjekket skal merkes for å bli sjekket igjen. Det burde isåfall være motsatt, at du er markert for ikke å få secondary igjen.
Jeg har mere tro på at det er faktorer fra informasjon, utseende og/eller oppførsel som har trigget secondary og det kan det lett gjøre også neste gang da jeg regner med at dette er noe de er trent for. At man reiser alene kan sees som en mistenkelig faktor. At en yngere person reiser uten å studere der eller besøke noen kan sees som mistenkelig. At noen reiser så langt uten å ha en godt betalt jobb sees som mistenkelig.
Det er ellers veldig stor variasjon i hva de tror eller henger seg opp i. En trodde at alle stemplene jeg hadde fra USA var fra "visa run" til Mexico.
Nå kom jeg jo inn og fikk stempel for maks gyldighetstid (6 måneder) så fikk ikke noen restriksjoner sånn sett. Jøss - hva slags agent var dette? På alle USA stempler jeg har fått står det jo ganske tydelig IATA koden til flyplassen man har fått stempelet fra...Og dessuten så får de jo APIS når man kommer med fly og flyet vil jo neppe komme fra Mexico....:old Husker den ene gangen jeg brukte automat der - stod faktisk hvilken flight jeg kom inn med og jeg måtte konfirmere det om det stemte (noe det gjorde).
Uansett denne gangen jeg skal på en litt lenger ferie enn en helgetur (1 uke og 1 dag) så blir vel litt mindre mistenkelig.
Men men CBP er generelt skarpere i hodet enn deres kollegaer i TSA... En TSA agent hang seg jo innmari opp Æ og Ø i passet mitt ikke matchet heelt med etternavnet på boardingkortet, dette på HNL som nok håndterer en del asiatiske passasjerer daglig med en del uvanlige anvn.
For en gangs skyld enig med Robert. Legg til ung person uten (etter amerikansk målestokk) god/fast jobb og inntekt og generelt hyppig reiseaktivitet til dels eksotiske land, så kan jeg jo skjønne at man stiller noen ekstra spørsmål ved en helgetur på egenhånd til USA.
For en gangs skyld enig med Robert. Legg til ung person uten (etter amerikansk målestokk) god/fast jobb og inntekt og generelt hyppig reiseaktivitet til dels eksotiske land, så kan jeg jo skjønne at man stiller noen ekstra spørsmål ved en helgetur på egenhånd til USA.
Legg til at jeg også tror at dette har blitt mye strengere under Donald Trump. Siste innreisen min med ESTA var i desember 2015 (dvs etter at reglene om visum for folk med Iranvisum var kjent, men før det ble innført), da dro jeg på 3 dagersvisitt til San Francisco, han brydde seg knapt om Iranvisumet.
Rett skal være rett det var Obama som innførte regelen om Iran og at man må ha visum, men håndhevelsen av ting tror jeg har blitt en del strengere etter Trumps famøse travel bans..
Er det noe krav at ESTA må være gyldig X-dager etter reise eller slikt?
Er i USA i midten av mai og ESTA er gydlig ut mai
robertaas
04-03-2018, 20:12
ESTA er jo kun en forhåndsgodkjennelse til å få reise frem til USAs grense så det høres merkelig ut om den skal være gyldig også etter denne reisen.
Pass må derimot være gyldig i en god tid etter.
Sjekk under "Travelling with an ESTA"
Do I need to apply for a new ESTA if my current travel authorization will expire while I'm in the United States?
No. ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1
Ankom SFO med SK935 2. juni.
Passagerer med ESTA (undtaget dem med nye pas) blev sendt til
automaterne, hvor man scannede passet, gav fingeraftryk af
højre hånd - minus tommelfinger- og endelig tog apparatet et foto af
den slags, hvor man ligner noget katten har slæbt ind og efterladt
på gulvet! Derpå spyttede automaten en kvittering med foto ud!
Jeg troede, at det skulle lette immigrationensproceduren, men i så fald
er det ikke for passageren! For vi blev sendt videre til den bemandede
skranke, hvor hele møllen startede forfra!
Immigrationsofficeren interesserede sig også for, at jeg - en ældre dansk
dame- uden strithår, tatoveringer o. lign. rejste alene!
Det var den mest bøvlede immigrationsprocedure, jeg har haft i USA
i nyere tid!
Så hvad er egentlig formålet med disse ESTA automater??
sabergum
22-06-2018, 10:25
i nyere tid!
Jeg vet ikke - i november i fjor var innom automaten og deretter til en skranke hvor jeg fikk et raskt "Welcome back" og et smil, mens i påsken i år var det videre til de vanlige båsene med et lengre kryssforhør om hvorfor jeg reiste alene, hva jeg jobber med, dokumentasjon på at jeg hadde penger på konto/kredittkort osv. Begge ganger ESTA, begge ganger alene.
i nyere tid!
Det skyldes muligens at du ikke før har besøkt USA på samme pass. Eller at du har blitt plukket ut til tilfeldig sjekk. Evt har svart "feil" på et spørsmål.
Har selv svært gode erfaringer med ESTA og automater. Til og med Miami går som smurt med dette. Men om jeg f.eks svarer "ja" på at jeg har med "commercial merchandise" eller noe i den duren, hender det rett som det er jeg blir loset litt rundt om igjen.
Sto 3 timer i kø på SFO i begynnelsen av mai etter å ha brukt automatene. Halvparten av automatene var også tatt ut av drift da de trengte arealet til mere kø. Har heller aldri fått så mange spørsmål andre steder enn mine to ankomster til SFO.
Det skyldes muligens at du ikke før har besøkt USA på samme pass. Eller at du har blitt plukket ut til tilfeldig sjekk. Evt har svart "feil" på et spørsmål..
Ingen af delene, Fnate! Jeg har været i USA to gange tidligere på samme
pas. Mens vi stod i kø (1 time) talte jeg med nogle danskere og nordmænd
fra 935, som også havde været ved ESTA automaterne og fået en
kvittering, eller hvad den nu hedder.
Så vidt jeg kunne se, blev alle pax sendt til skrankerne,
når de var færdige ved automaterne!
Surt show:rolleyes:!
Man må innom skranken for kontroll av kvittering og stempling av tolldeklarasjon.
Man må innom skranken for kontroll av kvittering og stempling av tolldeklarasjon.
Ja, hvis de så bare ville nøjes med det! Men den 2. Juni fik alle stillet spørgsmål,
taget fingeraftryk og iris-foto, hvad enten de havde været ved
automaterne eller ej!
robertaas
22-06-2018, 16:36
Ja, hvis de så bare ville nøjes med det! Men den 2. Juni fik alle stillet spørgsmål,
taget fingeraftryk og iris-foto, hvad enten de havde været ved
automaterne eller ej!
Når man innser at USA egentlig er et uland så skjønner man lettere hvordan det fungerer der. Automatisering og forenkling skjønner de lite av, et nytt system kommer alltid i tillegg til andre systemer og erstatter aldri noe.
Og det er viktig at så mye som mulig gjøres manuelt slik at så mange som mulig får jobb med minimumsbetaling.
Kom tilLAX fra ARN på torsdag, først 1 timevis kø ved automatene, fingeravtrykk, foto og kvittering, så 45 min i kø til manuell skranke, og alt på nytt igjen
Jeg var på visumintervju på den amerikanske ambassaden i Oslo på mandag. J-1 utvekslingsstudentvisum. Fikk beskjed på intervjuet at visumet var godkjent og ville bli sendt i posten til meg i løpet av 7-10 dager.
Nå for noen minutter siden tikket det inn en SMS fra en avsender som kaller seg "ustraveldoc" som skriver:
"Ditt pass (Number XXXXXXXX) er klar for tilbakelevering. Vennligst besA,k http:// wwww. ustraveldocs. com for mer informasjon."
(URL skrevet med mellomrom on purpose)
Passnummeret mitt stemmer med det som står i SMSen. Synes dette virket litt scam-ish??
robertaas
27-06-2018, 13:16
Jeg var på visumintervju på den amerikanske ambassaden i Oslo på mandag. J-1 utvekslingsstudentvisum. Fikk beskjed på intervjuet at visumet var godkjent og ville bli sendt i posten til meg i løpet av 7-10 dager.
Nå for noen minutter siden tikket det inn en SMS fra en avsender som kaller seg "ustraveldoc" som skriver:
"Ditt pass (Number XXXXXXXX) er klar for tilbakelevering. Vennligst besA,k http:// wwww. ustraveldocs. com for mer informasjon."
(URL skrevet med mellomrom on purpose)
Passnummeret mitt stemmer med det som står i SMSen. Synes dette virket litt scam-ish??
Det virker ikke mindre tvilsomt for de som sjekker domeneregistreringen og finner at det er brukt privacy shield for å skjule hvem som har registrert domenet...
Så absolutt uprofft, men fikk tilsvarende mail fra dem da jeg søkte visum for 2 år siden.
Veldig uproft ja. Virker faktisk å være ekte denne SMSen. Men dårlig språk, skrivefeil samt en litt skummel URL (ikke .gov) gjorde at mine varsellamper lyste.
Har nå fått email med samme budskap pluss et sporingsnummer fra DHL. Forventet ankomst er i morgen, så det var raskt ekspedert.
Veldig uproft ja. Virker faktisk å være ekte denne SMSen. Men dårlig språk, skrivefeil samt en litt skummel URL (ikke .gov) gjorde at mine varsellamper lyste.
Har nå fått email med samme budskap pluss et sporingsnummer fra DHL. Forventet ankomst er i morgen, så det var raskt ekspedert.
Det er uproft og det er korrekt at det ikke kommer fra .gov .Ambassadenes «Customer Service» er «Out Sourced» til et av alle mulig rare grunner til et Kanadisk håpløst firma.
På hennes önskemål skall jag till New York i oktober med 13 åriga dottern till två av mina goda vänner. Då USA är USA, vad rekommenderas av eventuellt extra pappersarbete för att göra infarten till USA så smidig som möjligt? Hade nog också reagerat om en sådan duo kom resande utan föräldrar eller nära släkting.
På hennes önskemål skall jag till New York i oktober med 13 åriga dottern till två av mina goda vänner. Då USA är USA, vad rekommenderas av eventuellt extra pappersarbete för att göra infarten till USA så smidig som möjligt? Hade nog också reagerat om en sådan duo kom resande utan föräldrar eller nära släkting.
Her er informasjon fra en .gov-side :colgate:
https://de.usembassy.gov/visas/travel-tourism/travelers-faqs/children-traveling-with-one-parent-or-with-someone-who-is-not-a-parent-or-legal-guardian/
Har nå fått email med samme budskap pluss et sporingsnummer fra DHL. Forventet ankomst er i morgen, så det var raskt ekspedert.Mener jeg fikk sms fra DHL som er de som leverer ut pass for den amerikanske ambassaden i Norge. Dette desember 2016.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Her er informasjon fra en .gov-side :colgate:
https://de.usembassy.gov/visas/travel-tourism/travelers-faqs/children-traveling-with-one-parent-or-with-someone-who-is-not-a-parent-or-legal-guardian/
Spørgsmålet er så, hvem der skal "notarize" en sådan erklæring fra
forældrene? Det svenske utrikesdepartement (hvis barnet er svensk
statsborger) eller US Embassy eller både - og?
Spørgsmålet er så, hvem der skal "notarize" en sådan erklæring fra
forældrene? Det svenske utrikesdepartement (hvis barnet er svensk
statsborger) eller US Embassy eller både - og?
En notar er en som bekrefter at underskriften på papirene er korrekt så man behøver ikke blande inn UD eller ambassaden.
Her litt om Danmark:
Notar eller Notarius Publicus er i Danmark en embedsmand på et dommerkontor, der bekræfter underskrivning af testamenter og andre retsgyldige dokumenter og andre notarialforretninger som bekræftelse af kopi af f.eks. eksamensbevis, kontrol af, at en lodtrækning går rigtigt til, og protest af veksler og checks.
https://da.wikipedia.org/wiki/Notar
En notar er en som bekrefter at underskriften på papirene er korrekt så man behøver ikke blande inn UD eller ambassaden.
Jamen mange tak, jeg vidste nu i forvejen, hvad en notar er ;)!
Jeg ved ikke, hvordan reglerne er i Norge, men, skal en dansker
bruge en dansk attest, attestering eller et andet dokument, der
verificerer en gyldig underskrift i udlandet, tager sagen sig anderledes ud:
Ifølge det danske udenrigsministerium skal et dokument
1. oversættes, 2. påtegnes af notaren og 3. legaliseres (eller apostille påtegnes, afh. af dokumenttype) af UM.
check evt. "legalisering" på det danske udenrigsministeriums hjemmeside.
Til din orientering: jeg er akademiker ( ikke jurist),
statstjenestemand, og ansat af et ministerium,
og jeg har før digitaliseringen haft en del kontakt med det
danske udenrigsministerium i sager, hvor danske statsborgeres
identitet (og underskrift) skulle verificeres over for udenlandske myndigheder. Det var altid besværligt,
når USA var involveret!! Også før Trump! Også før 9/11.
Savipix skal rejse ind i USA med en mindreårig pige, der ikke
er hans datter! Mine alarmlamper blinker allerede!
Jeg kan af gode grunde ikke fortælle ham, hvad han skal gøre;
jeg kender ikke nationaliteten på den pige, han skal rejse sammen
med o.s.v.! Men da jeg ikke ønsker, at de skal komme i ubehageligheder
ved indrejsen til USA, håber jeg, at han undersøger, hvad der kræves
af dokumentation og i øvrigt sikrer sig "i hoved og i r.v", som vi siger
på folkeligt dansk!
Jamen mange tak, jeg vidste nu i forvejen, hvad en notar er ;)!
Jeg ved ikke, hvordan reglerne er i Norge, men, skal en dansker
bruge en dansk attest, attestering eller et andet dokument, der
verificerer en gyldig underskrift i udlandet, tager sagen sig anderledes ud:
Ifølge det danske udenrigsministerium skal et dokument
1. oversættes, 2. påtegnes af notaren og 3. legaliseres (eller apostille påtegnes, afh. af dokumenttype) af UM.
check evt. "legalisering" på det danske udenrigsministeriums hjemmeside.
Til din orientering: jeg er akademiker ( ikke jurist),
statstjenestemand, og ansat af et ministerium,
og jeg har før digitaliseringen haft en del kontakt med det
danske udenrigsministerium i sager, hvor danske statsborgeres
identitet (og underskrift) skulle verificeres over for udenlandske myndigheder. Det var altid besværligt,
når USA var involveret!! Også før Trump! Også før 9/11.
Savipix skal rejse ind i USA med en mindreårig pige, der ikke
er hans datter! Mine alarmlamper blinker allerede!
Jeg kan af gode grunde ikke fortælle ham, hvad han skal gøre;
jeg kender ikke nationaliteten på den pige, han skal rejse sammen
med o.s.v.! Men da jeg ikke ønsker, at de skal komme i ubehageligheder
ved indrejsen til USA, håber jeg, at han undersøger, hvad der kræves
af dokumentation og i øvrigt sikrer sig "i hoved og i r.v", som vi siger
på folkeligt dansk!
Oh yes, och som god "gammal" SAS anställd vet jag att man aldrig kan ha med sig för många dokument. Hon har svenskt och jag har nroskt pass.
Vegasbaby
26-07-2018, 14:43
Reiser OSL-EWR i morgen, men hadde glemt å legge inn passnr + første natts adresse i reservasjonen. Gjorde det nå, og SAS chat sier at alt er på stell bortsett fra at jeg ikke får sjekket inn online. Bør jeg ringe eller foreta meg noe mer? Hilsen nervøs-
Reiser OSL-EWR i morgen, men hadde glemt å legge inn passnr + første natts adresse i reservasjonen. Gjorde det nå, og SAS chat sier at alt er på stell bortsett fra at jeg ikke får sjekket inn online. Bør jeg ringe eller foreta meg noe mer? Hilsen nervøs-
Bare sjekk inn på flyplassen. Alt er i orden - dette er helt normalt for reiser til USA.
Bare sjekk inn på flyplassen. Alt er i orden - dette er helt normalt for reiser til USA.Helt riktig det. Jeg som reiser på visum må alltid innom skranke fordi de må legge inn visumet på reservasjonen. Ble litt nervøs sist jeg skulle til USA og han fyren på OSL fikk opp mange feilmeldinger. Viste seg at han forsøkte å legge inn visumet på feil leg sa han da. Antagelig OSL-CPH og ikke CPH-SFO. Men han fiksa det nå etter et par minutter. Var ikke rent få ganger han sveipet pass og visum i leseren.
Jeg var seriøst redd for at visumet hadde blitt kansellert. Ankomst SFO var dog en lek med kun et par rutinespørsmål. Var nervøs for at jeg hadde blitt flagget etter jeg fikk strafferunde i secondary et år tidligere
Vegasbaby
26-07-2018, 16:07
Bare sjekk inn på flyplassen. Alt er i orden - dette er helt normalt for reiser til USA.
Helt riktig det. Jeg som reiser på visum må alltid innom skranke fordi de må legge inn visumet på reservasjonen. Ble litt nervøs sist jeg skulle til USA og han fyren på OSL fikk opp mange feilmeldinger. Viste seg at han forsøkte å legge inn visumet på feil leg sa han da. Antagelig OSL-CPH og ikke CPH-SFO. Men han fiksa det nå etter et par minutter. Var ikke rent få ganger han sveipet pass og visum i leseren.
Jeg var seriøst redd for at visumet hadde blitt kansellert. Ankomst SFO var dog en lek med kun et par rutinespørsmål. Var nervøs for at jeg hadde blitt flagget etter jeg fikk strafferunde i secondary et år tidligere
Takk begge to :-) Damen i chat'en sa først at det var "problematisk" fordi det var mindre enn 24 timer før, men sjekket med back office (?) at det eneste som var problemet var at jeg måtte sjekke inn online. Hun skremte jo først vannet av meg...
Jeg må nesten alltid innom skranke på OSL selv med ESTA jeg. Dog er det som regel med BA til London og AA videre. Ingenting å være redd for
Vegasbaby
29-07-2018, 21:32
Jeg må nesten alltid innom skranke på OSL selv med ESTA jeg. Dog er det som regel med BA til London og AA videre. Ingenting å være redd for
Det gikk fint, både jeg og reisepartner fikk SSSS på boardingkortet og en ekstra undersøkelse av håndbagasjen,men ingen reaksjon på EWR.
Snakket med en bekjent her om dagen. Foretok ESTA for familie på tre...
$ 99..... Så vær forsiktig med hvilken web du bruker !!!:cry::cry:
robertaas
08-08-2018, 11:48
Snakket med en bekjent her om dagen. Foretok ESTA for familie på tre...
$ 99..... Så vær forsiktig med hvilken web du bruker !!!:cry::cry:
Økt kost er ikke det største problemet med å bruke "alternative websiter". At noen som lever av å lure folk på nettet får tak i dine personalia og kanskje kredittkortinfo er mye verre.
https://www.dn.no/nyheter/2018/08/03/2050/Reiseliv/forbrukerradets-direktor-om-visumhjelp-til-nordmenn-pa-reisefot-kynisk-utnyttelse
Hvis man skal på USA-reise og gjør et Google-søk for en innreisesøknad som kreves før avreise, såkalt Esta, er listen over muligheter lang.
Da DN søkte fredag, var de første treffene annonser fra private selskaper i Norge og utlandet som tilbyr å fullføre søknaden for deg raskt og med godkjennelse «umiddelbart».
Prisen deres ligger vanligvis på mellom 70 og 100 dollar – fra 570 til 820 kroner.
Det er nok mere en foelge av endringer I helseforsikringer her I USA, og stor usikkerhet rundt forsikrings ordningene. Det triste med en slik forsikring du antagelig maa ha er at den vil dekke veldig lite og noksaa sikkert ha en meget hoey egenandel - saa USD 500-600 er noksaa sikkert "rett ut av vinduet" omtrent (det er vel USD 500-600 pr. maaned ?).
Det er 2 Senatorer, hvorav den ene fra vaart distrikt som forsoeker aa stabilisere markedet, men med dagens ledelse ser det ikke ut til at de lykkes (det er Bi-Partisan - en Demokrat og en Republikaner som forsoeker). Skjoenner godt at du ser paa andre kontinenter, slik masse studenter naa velger.
En liten follow-up til denne problematikken.
Jeg har fått godkjent en insurance waiver fra mitt universitet. Alle norske studenter som studerer i USA med støtte fra Lånekassen, er dekket av folketrygden, Helfo og deres samarbeidspartner Equian i USA. Jeg slipper altså å betale over 1000 USD for en forsikring jeg ikke trenger. Heldigvis :)
Søknadsprosessen for å få Equian-forsikringa godkjent var ganske smooth, et lite skjema som måtte fylles ut via universitetets hjemmesider, la ved et skjema som viser dekningen jeg har gjennom Equian, og vips, så fikk jeg det godkjent.
Equians representant var veldig behjelpelig per email og sender nå et forsikringsbevis til min kommende amerikanske adresse.
Mer info her: https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/medlemskap-i-equian-for-arbeidstakere-og-studenter-i-usa
Og bare som en påminnelse for hvor man bør søke ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Offisielle sider er oftest best. God tur:fly
robertaas
08-08-2018, 19:33
Ser at flere av de utallige "alternative websitene" man får opp om man søker på ESTA har norsk tekst. De må tydeligvis tjene penger på dette.
En liten follow-up til denne problematikken.
Jeg har fått godkjent en insurance waiver fra mitt universitet. Alle norske studenter som studerer i USA med støtte fra Lånekassen, er dekket av folketrygden, Helfo og deres samarbeidspartner Equian i USA. Jeg slipper altså å betale over 1000 USD for en forsikring jeg ikke trenger. Heldigvis :)
Søknadsprosessen for å få Equian-forsikringa godkjent var ganske smooth, et lite skjema som måtte fylles ut via universitetets hjemmesider, la ved et skjema som viser dekningen jeg har gjennom Equian, og vips, så fikk jeg det godkjent.
Equians representant var veldig behjelpelig per email og sender nå et forsikringsbevis til min kommende amerikanske adresse.
Mer info her: https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/medlemskap-i-equian-for-arbeidstakere-og-studenter-i-usaJeg brukte ANSA sin forsikring i USA jeg. Dette i 2011
Jeg brukte ANSA sin forsikring i USA jeg. Dette i 2011
Som reiseforsikring, ja. Så den må jeg ha i tillegg. Equian er ren helseforsikring.
Ser at flere av de utallige "alternative websitene" man får opp om man søker på ESTA har norsk tekst. De må tydeligvis tjene penger på dette.
Yupp. Visumservice ble vek solgt for 110 millioner. Og de driver slike sider også.
Tidligere i år laget jeg en ESTA i tilfelle jeg måtte mellomlande i USA på reisen min. Heldigvis trengte jeg ikke det, så den ble ikke brukt.
Siden ESTA er gyldig i 2 år, så kan jeg jo bruke den eksisterende ESTA på neste ukes tur til USA. Men må jeg oppdatere addressen til det stedet vi skal bo? Sist gang skrev jeg bare TRANSIT på adressefeltet, siden den bare skulle bli brukt til det i nøden.
Og hvis dette må gjøres, hvordan gjør jeg det. Når jeg søker opp ESTA, og velger edit, så får jeg bare opp muligheten til å forandre epost adressen.
Nei, det holder at du gjør det i bookingen eller ved innsjekk.
Satte forresten ny rekord gjennom "mølla" ved ankomst LAX forrige mandag med SAS.
Tok 7 min fra exit fly til bagasjebåndet, og nye 6 min venting på bagasje og gjennom toll. Så 13 min totalt fra arrival till taxi må sies å være veldig godkjent! :) :)
Kim
Nei, det holder at du gjør det i bookingen eller ved innsjekk.
Takk for raskt svar LN-MOW
Så det holder altså bare å oppdatere APIS infoen før avreise og at jeg har svart dette på ESTA betyr egentlig ikke noe:
TRAVEL INFORMATION
IS YOUR TRAVEL TO THE US OCCURRING IN TRANSIT TO ANOTHER COUNTRY?
YES
Eller kan det være lurest å bare lage ny ESTA med adresse (og ikke at en er i transit), det koster jo ikke mye med en ny ESTA.
Har vært 3 ganger i USA før, alle gangene uten noe utspørring. Men denne gangen kommer jeg bort på nytt pass. Betyr det at jeg ikke kan bruke automatene ved ankomst og må elage meg på lang kø (SFO med SAS)?
Og var nettopp en tur i Nord Korea for å "feire" 70 år med diktatur, vil dette gi meg en lenger diskusjon i passkontrollen?
Har du byttet pass? Da må du lage ny ESTA. ESTA er knyttet til passet ditt.
Har du byttet pass? Da må du lage ny ESTA. ESTA er knyttet til passet ditt.
Den eksisterende ESTA er knyttet til rett pass. De 3 turene jeg har hatt til USA før var på annet pass og annen ESTA.
Hei A-380!
Jeg ville tatt en telefon til ambassaden i Oslo for å sjekke før du reiser, siden du har vært i Nord-Korea med passet ditt.
Meget mulig du må ha ordienært visum i stedet for ESTA om det er tilfellet. Mulig noen her vet mer om problemstillingen enn jeg, men jeg tror Nord-Korea er på en slags "NO GO"-liste sammen bl.a Iran, Syria etc...
Kim
espenlok
19-10-2018, 19:47
Hei A-380!
Jeg ville tatt en telefon til ambassaden i Oslo for å sjekke før du reiser, siden du har vært i Nord-Korea med passet ditt.
Meget mulig du må ha ordienært visum i stedet for ESTA om det er tilfellet. Mulig noen her vet mer om problemstillingen enn jeg, men jeg tror Nord-Korea er på en slags "NO GO"-liste sammen bl.a Iran, Syria etc...
Kim
Nord-Korea er i hvert fall ikke nevnt som no-go i den offisielle informasjonen (https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program/visa-waiver-program-improvement-and-terrorist-travel-prevention-act-faq):
Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States, without a waiver, under the VWP:
•Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, or Yemen at any time on or after March 1, 2011 (with limited exceptions); and
•Nationals of VWP countries who are also nationals of Iraq, Syria, Iran, or Sudan.
Trump og kjakan i Nord-Korea er jo blitt bestiser, så Nord-Korea er nok ikke noe problem lenger.
robertaas
15-12-2018, 11:42
Innstramming av ESTA. Ikke lengere mulig å reise under 72 timer etter godkjenning.
Innstramming av ESTA. Ikke lengere mulig å reise under 72 timer etter godkjenning.Nå burde man jo bare søke så fort man har kjøpt en billett til USA men dukker sikkert opp noen historier i agurktiden hvor fæl regelen er. Av og til lurer jeg på om noen i det hele tatt kan finne ut av ting selv
robertaas
15-12-2018, 17:28
Nå burde man jo bare søke så fort man har kjøpt en billett til USA men dukker sikkert opp noen historier i agurktiden hvor fæl regelen er. Av og til lurer jeg på om noen i det hele tatt kan finne ut av ting selv
Det et 3 grupper dette vil berøre:
-de som får beskjed av firma til å reise på kort frist og aldri har vært i USA før.
-de som dukker opp på flyplassen og aldri har hørt om ESTA.
-de som vet om ESTA, men utsetter alt til siste øyeblikk
Man vil kun klare få den siste gruppen til å endre seg.
-de som får beskjed av firma til å reise på kort frist og aldri har vært i USA før.
...og de som plutselig må reise av familiære årsaker (dødsfall, alvorlig sykdom etc)
Innstramming av ESTA. Ikke lengere mulig å reise under 72 timer etter godkjenning.
Helt feil. Kun en anbefaling. Men søknadsbehandlingen tar lenger tid enn før, så svært sannsynlig at du ikke får svar i tide hvis du er sent ute..
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-reminds-travelers-allow-72-hours-esta
Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available. Citizens of participating Visa Waiver Program (VWP) countries traveling to the United States are strongly encouraged to apply for an ESTA at the time of booking their trip and no later than 72 hours prior to departure. Applicants who apply on the same day of their flight’s departure risk not having an approved ESTA prior to their scheduled departure. International travelers without an approved ESTA will not be authorized to board their flight.
Man vil kun klare få den siste gruppen til å endre seg.
I nødsfall finnes det noen muligheter, ESTA er for Air Travel, så en kan fly til Canada (som krever en eTA - som også tar minutter og har ikke restriksjoner for når man kan reise) og kjøre bil / ta buss / tog inn i USA med det gode? gamle i90 formularet.
Ikke ideelt, men det virker.
... gleder meg til media begynner å skrive om folk som ikke har ordnet ESTA, og som ikke fikk bli med flyet sitt fordi det ikke gikk gjennom i tide... 72-timers-regelen har jo eksistert helt siden ESTA sin forgjenger. Husker jeg fikk streng beskjed av reisebyrået i 2007 om å registrere meg på en nettside minst 72 timer før avreise...
Dette med en omvei via Canada: hva med å reise til Canada på en bilett, og så ha en separat bilett fra Canada til USA? (evt. Mexico?) Det burde i alle fall kunne fungere for en del av dem som reiser i jobb, og får beskjed om å reise på kort varsel? (litt avhengig av nøyaktig hvor kort varsel selvsagt)
Skal du fly fra Canada til USA blir dokumentene kontrollert i Canada. Hvis du ikke har ESTA vil du neppe bli sluppet ombord.
Nå var ikke tanken å reise uten ESTA, men å gi ESTA-systemet mer tid når en reise er på kort varsel: søknad om ESTA sendes før avreise til Canada, og så satse på at den kommer gjennom innen annkomst i Canada. Helt rissikofritt er det selvsagt ikke, men da har man i alle fall kommet seg til rett side av dammen...
Nå var ikke tanken å reise uten ESTA, men å gi ESTA-systemet mer tid når en reise er på kort varsel: søknad om ESTA sendes før avreise til Canada, og så satse på at den kommer gjennom innen annkomst i Canada. Helt rissikofritt er det selvsagt ikke, men da har man i alle fall kommet seg til rett side av dammen...
Og man må også søke ETA til Canada også... Mye rart man må søke om dagen. Australia har jo også evisitor.
En ESTA kan jo lages selv om en ikke skal til USA, så personer som reiser en del bør vel ha en slik klar i tilfelle det trengs en gang. Det er jo ikke mange kronene det koster for en ESTA.
Selv lagte jeg en ESTA når jeg skulle fly til Mexico via Canada, sånn i tilfelle vi ble forsinket å ble ombooket. Da har jo flyselskapene mulighet til å sende deg via USA også. Heldigvis trengte jeg den ikke.
Men da var den jo klar når jeg senere på året dro til San Francisco :up:
Og for oss som har vært i "farlige" land har man visum. Slipper å tenke på det før det går ut i 2026. Eller passet går ut i 2024 da.
anders320
22-12-2018, 16:31
Hva kan være årsaken til at realtime ESTA Approval ikke lenger fungerer? Jeg fikk amerikanerne og byråkratiet godt opp i halsen da jeg bodde der borte.
Hva kan være årsaken til at realtime ESTA Approval ikke lenger fungerer? Jeg fikk amerikanerne og byråkratiet godt opp i halsen da jeg bodde der borte.
Det funker jo på en måte, noe går gjennom på kort tid. Tror alltid det har vært en async prosess. Det med at det kan ta opptil 72 timer har alltid vært som en del av informasjonen. Men kan være de har lagt inn mer sjekker så flere søknader tar lenger tid? Eller, som jeg nevnte, at de ser at mange gambler i siste liten og at de derfor påpeker det igjen i krasse ordelag.
Trent600
22-12-2018, 17:14
De to foregående gangene jeg søkte gikk den gjennom med en gang, nå tok det ca seks timer.
Artikkel i E24 i dag:
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/flere-nordmenn-nektes-innreise-i-usa-etter-innstramming/24525070
Flere nordmenn nektes innreise i USA etter innstramming
Strengere regler for å få utstedt elektronisk innreisedokument har gjort at flere norske flypassasjerer er blitt nektet å gå om bord i fly til USA.
anders320
22-12-2018, 19:38
Men kan være de har lagt inn mer sjekker så flere søknader tar lenger tid? Eller, som jeg nevnte, at de ser at mange gambler i siste liten og at de derfor påpeker det igjen i krasse ordelag.
Isåfall hadde det vært både lønnsomt og effektivt om de hadde lagt ved option;
"For immediate answer on your application, you can pay a $50 fee"
De to foregående gangene jeg søkte gikk den gjennom med en gang, nå tok det ca seks timer.
Artikkel i E24 i dag:
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/flere-nordmenn-nektes-innreise-i-usa-etter-innstramming/24525070
Min første og anden ESTA ansøgning ( senest i 2016) strøg igennem
med det samme. I maj 2018 gik der 24 timer! I bekræftelsen stod der,
- sådan cirka - at 'det ikke nødvendigvis betød, at der var noget i vejen
med min ansøgning', men det betød vel, at jeg enten var prikket ud til et
nærmere check eller at jeg ikke skulle tro, at det var for let.....:)
Har et lite problem angående USA og utreise
Idag ankom jeg Miami med SAS, alt som det pleier .. trykket på maskinene, esta og alt ok.
Men så blir man vist hvor man skal gå videre til desse skrankene der det sitter noen og vurderer om du skal få slippe inn eller ikke .... men idag var det en som bare sjekket de lappene vi fikk fra automaten og viste oss videre (forbi skrankene). Plutselig stod jeg ved bagasjebåndet uten å vert gjennom skranken.
Så da er mitt store spørsmål, burde eg beregne ekstra god tid til hjemmereise da jeg ikkje er stemplet inn i USA? Fører dette til noe trøbbel? Får jeg i det heile tatt slippe ut sv dette landet?
Håper på svar fra noen som vet dette . Takk
Alt er elektronisk logget via passet ditt. Så lenge passet ditt er registrert i ankomst (du fikk print av automaten som godkjennelse) så vil du heller ikke ha problemer når du skal ut.