PDA

View Full Version : USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Pages : 1 2 [3]

Discus
17-01-2019, 23:31
Men så blir man vist hvor man skal gå videre til desse skrankene der det sitter noen og vurderer om du skal få slippe inn eller ikke .... men idag var det en som bare sjekket de lappene vi fikk fra automaten og viste oss videre (forbi skrankene). Plutselig stod jeg ved bagasjebåndet uten å vert gjennom skranken.

Var samme i LAX forleden, dvs. han stemplet passet uten å se på det, han greide 3-4 personer pr minutt så det gikk unna tross lang kø. Null problem med utreise.

Reisehistorikk kan sjekkes her: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home

Dc-10
18-01-2019, 01:41
Tusen takk for svar! Da kan jeg og fruen puste lettet ut og nyte ferien , takk

Henshaw
18-01-2019, 07:42
Kan forøvrig aldri huske at de sjekker passet noe spesielt på utreise heller, hvertfall ingen dedikert passkontroll

Discus
18-01-2019, 09:20
Kan forøvrig aldri huske at de sjekker passet noe spesielt på utreise heller, hvertfall ingen dedikert passkontroll
Det er flyselskapets ansvar å gjøre det (derav avlesing av pass ved innsjekk/gate fra USA også). Samme fra UK også som har utreise-"kontroll" basert på flyselskapenes lister.

TLS at OSL
20-01-2019, 18:43
Jeg fikk ESTA i fjor(februar, hvis jeg ikke husker feil). bekreftelsen kom på mail, men den har jeg klart å slette for godt.
Hvor lenge varer innreisetillatelsen, er det et eller to år?

Trent600
20-01-2019, 18:50
Hvor lenge varer innreisetillatelsen, er det et eller to år?

To år, og du bør klare å sjekke når din ESTA går ut, her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

TLS at OSL
21-01-2019, 09:07
To år, og du bør klare å sjekke når din ESTA går ut, her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Takk for hjelpen!

Hypern
24-01-2019, 09:07
Alt er elektronisk logget via passet ditt. Så lenge passet ditt er registrert i ankomst (du fikk print av automaten som godkjennelse) så vil du heller ikke ha problemer når du skal ut.

For bekreftelse kan man også sjekke sin egen elektroniske I94 her
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home

Da spiller det forsåvidt ingen rolle om passet er stemplet eller ei.

Hypern
24-01-2019, 09:17
Var samme i LAX forleden, dvs. han stemplet passet uten å se på det, han greide 3-4 personer pr minutt så det gikk unna tross lang kø. Null problem med utreise.

Reisehistorikk kan sjekkes her: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home

Tenk om USA klarer å automatisere mye av det kontrollørene i dag gjør. Feks så scannes jo alt opp mot internasjonale databaser etc. Jeg heier jo på alle tiltak som gjør det lettere for vanlig besøkende å komme inn. Altså folk som ikke har tenkt å bryte noen vilkår eller lover.

tdb
24-01-2019, 14:19
Jeg kom til MIA i går og var i Uber’n 40 m etter landing. Da hadde jeg også innsjekket bagasje.
Det var første gang jeg var her med min ESTA. Jeg trodde jeg da måtte bruke manuell skranke, men med automaten gikk det super smooth!

Sent from my iPhone using Tapatalk

SQ 777
01-02-2019, 11:03
For en uke siden ankomst EWR med UA. Det er ofte tilfeldig om de kommer til B ( tauer flyet til C for neste avgang ) eller C. Siste gangene for oss har vært B.

Men denne gangen C. Raste til immigration . Der var det veldig mange Global Entry bokser og masse folk i kø.

Spurte en dame om ESTA.. Hun forklarte at vi skulle gå helt til høyfre bak alle andre. Der ventet en immigrtation officer uten "kunder". To raske spørsmål, rask fingeravtrykk fire fingre av høyre hånd, bilde rett ut.

Bak oss ingen andre... Uvanlig ute etter mindre enn 5 min..^_^

rampen
29-06-2019, 11:32
Hei. Skal på reise til USA og flyr fra Oslo via London til Miami i slutten av oktober. I den forbindelse trenger jeg vel visum, men er usikker hvordan jeg går frem for å få dette. Sist jeg var i USA var på 80 tallet, og da fikk jeg dette i ambassaden i Oslo. Noen som vet hvordan jeg går frem ? Har fått billetter gjennom British Airways, er det noe jeg trenger å fylle ut på siden til BA når reisen er bekreftet ?

LN-MOW
29-06-2019, 11:59
Du trenger ESTA, ikke visum, hvis du skal på feriereise.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Gyldig i to år, eller til passet ditt utløper.

WF-380
29-06-2019, 16:01
Og så må du fylle ut ankomstadressen i USA og passnummer på sidene til BA.

Hypern
29-06-2019, 19:22
Ja det er ESTA du trenger ja MED mindre du ikke har vært i Irak, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia eller Yemen etter 1 mars 2011. Da kan du ikke bruke ESTA, men må søke visum.
Mer info her
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program/visa-waiver-program-improvement-and-terrorist-travel-prevention-act-faq

rampen
23-07-2019, 00:48
Hei. Jeg trenger litt hjelp og råd da jeg har forsøkt å opprette en ESTA visum søknad. Jeg fikk skrevet inn navn og epost adresse og trøblet veldig når jeg skulle legge inn bilde av den maskinlesbare linjene i passet. Fikk beskjed at det var utydelig, skjevt, osv.. Så klarte jeg å trykke på et eller annet slik at jeg falt ut av hele siden... Fikk så mail om at jeg hadde en pågående søknad, men jeg har ikke ville forsøkt å prøve på nytt i frykt for å kåle til dette enda mere. Noen som har en idè hva jeg skal gjøre videre?

WF-380
23-07-2019, 20:29
Prøv "Sjekk eksisterende søknad" eller "check existing application" på sidene til ESTA for å se hva statusen er.

Chriscross
09-09-2019, 17:07
Søkte ESTA i går kveld. Gikk inn nå og ser det står innreise ikke tillatt. Det står også at jeg har betslt 4 og ikke 14 dollar. Er det fordi søknad ikke er behandlet, eller må døtrene mine reise alene? Ikke fått noe epost om avslag.

Martin
09-09-2019, 17:40
Søkte ESTA i går kveld. Gikk inn nå og ser det står innreise ikke tillatt. Det står også at jeg har betslt 4 og ikke 14 dollar. Er det fordi søknad ikke er behandlet, eller må døtrene mine reise alene? Ikke fått noe epost om avslag.

Står det at du faktisk har fått avslag, eller ser det mer ut som du bare ikke har fått svar?
Det kan ta opptil 72 timer før den blir godkjent.

Du betaler 4 USD med en gang, og blir belastet ytterligere 10 om den blir godkjent.

Chriscross
09-09-2019, 18:11
Står ikke avslag, står innreise ikke tillatt.

Martin
09-09-2019, 18:14
Står ikke avslag, står innreise ikke tillatt.

Vel, hvis den ikke er godkjent får du jo ikke lov til å reise.

Ville ventet til det hadde gått 72 timer før jeg hadde blitt nervøs.

robertaas
09-09-2019, 18:42
Om ESTA ikke godkjennes vil ejg tro at det er pga besøk til land USA mener man ikke bær besøke eller fordi man er straffedømt. De som ikke har noe slikt bør bare vente på svar.

Trent600
09-09-2019, 19:03
"AUTHORIZATION PENDING" sto det hos meg før jeg fikk "AUTHORIZATION APPROVED"

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=47620&stc=1&d=1568048581

Chriscross
09-09-2019, 20:32
Jeg ser jeg har klart å krysse ja på at jeg har kolera, etccc. Hva gjør jeg nå? Kan jeg søke på nytt? Noen jeg kan kontakte?

Edit: Har sendt en e-post til ESTA-hjelpen. Satser på at de svarer raskt. Ser at om en har svart feil på at en har oppholdt seg ulovlig etc i USA, kan en bare vente 24 timer og søke på nytt. Satser på at de svarer det samme for spørsmål 1.

robertaas
09-09-2019, 20:35
Fastlegen?

Chriscross
10-09-2019, 19:36
Det ordner seg for snille gutter. Sendte e-post til esta gjengen. Kom melding på skjermen om 10-15 dager behandlingstid. Stålsatte meg derfor for å ringe dem (åpent 08.30-15.30 eller noe New York tid). Kom imidlertid svar 14 timer etter epost sendt om at jeg kunne søke på nytt 24 t etter første søknad. Denne var godkjent etter 5 timer.

I meldingen fra usa stod det også at felt kunne endre seg om en gikk frem og tilbake i søknaden. Anbefaler derfor å stenge nettleser og starte helt forfra om en skriver noe feil og må rette opp.

kaijoar
13-09-2019, 23:25
Jeg ble dessverre frastjålet passet mitt i USA i 2016 (innbrudd), og måtte reise hjem på nødpass. Etter dette har jeg blitt "flagged" i systemet ved innreise til USA, og har ved de to tilfellene jeg har vært der i ettertid måttet gå videre til intervju før jeg har fått innreise. En plagsom detalj som vanligvis tar et par timer ekstra etter en allerede lang og slitsom reise, og som har gjort at jeg ikke har orket reise så mye til mitt favorittferieland. Ved begge tilfellene fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått avslag på ESTA tidligere (det gjelder ESTAen som fulgte mitt gamle pass, og som selvfølgelig ble "avslått" da passet ble stjålet.

Da jeg spurte om hvorfor jeg ble tatt til side, fortalte de at det sto i systemet deres at de "måtte sjekke at jeg var meg".

Er det noen som har vært borti lignende problemstilling, og kanskje vet om det å søke om et visum kan gjøre at det ikke lenger er nødvendig å bli sluset inn sammen med den store massen av mennesker som av ulike grunner blir mistenkt for å forsøke å komme seg inn i landet ulovlig?

Michael
13-09-2019, 23:46
Sjekk om dette kanskje kan være noe for deg:
https://www.dhs.gov/dhs-trip

Fnate
14-09-2019, 04:09
Sjekk om dette kanskje kan være noe for deg:
https://www.dhs.gov/dhs-trip

Det funket for en kollega av meg med nogenlunde sammenlignbar issue

Fredrik74
17-09-2019, 22:24
Är det bara jag som inte visste att ESTA inte längre är giltigt om man rest till Nordkorea?

robertaas
17-09-2019, 23:12
Är det bara jag som inte visste att ESTA inte längre är giltigt om man rest till Nordkorea?
Nordkorea og 6 andre land. Det er 4 år siden de regene ble innført så de fleste som reiser litt burde ha fått det med seg.

Men det er jo selvsagt de som ikke engang har fått med seg at de trenger pass om de skal ta danskebåten.

espenlok
18-09-2019, 00:22
Nordkorea og 6 andre land. Det er 4 år siden de regene ble innført så de fleste som reiser litt burde ha fått det med seg.

Men det er jo selvsagt de som ikke engang har fått med seg at de trenger pass om de skal ta danskebåten.

I følge Koryo tours, så ble Nord-Korea inkludert i denne regelen i 6. august i år, så det må vel ansees som ganske ferske nyheter, som det vel er mange som ikke har fått med seg.

De 7 landene som tidligere har vært lista opp er: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen

https://koryogroup.com/blog/news-update-travel-to-the-us-the-esta-visa-waiver-program
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program

robertaas
18-09-2019, 00:42
I følge Koryo tours, så ble Nord-Korea inkludert i denne regelen i 6. august i år, så det må vel ansees som ganske ferske nyheter, som det vel er mange som ikke har fått med seg.

De 7 landene som tidligere har vært lista opp er: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen

https://koryogroup.com/blog/news-update-travel-to-the-us-the-esta-visa-waiver-program
Trodde faktisk Nord-Korea hadde vært med på sen listen hele tiden, men ser at det ble lagt til listen på den siste siten i løpet av 5. august.

viking_travler
18-09-2019, 21:06
Har gyldig ESTA. Denne er ikke registrert med en adresse i usa men som TRANSIT. Skal til usa snart og var inne for å oppdatere informasjonen, men det er ikke mulig å endre fra transit til en adresse i usa.

Må jeg ha en ny ESTA? eller er det ikke noe problem at den står med transit?

LN-MOW
18-09-2019, 21:21
Du må alltid registrere adresse når du sjekker inn, så det har ingen betydning.

Sondbjo
29-10-2019, 05:17
Nå må de som har besøkt Nord Korea søke om visum til USA. Jeg ser de har oppdatert ESTA spørsmålene. Det er trist. USA er ikke det enkleste landet å søke om visum til akkurat...

Bergern
29-10-2019, 10:52
Nå må de som har besøkt Nord Korea søke om visum til USA. Jeg ser de har oppdatert ESTA spørsmålene. Det er trist. USA er ikke det enkleste landet å søke om visum til akkurat...

Er det noen tidsbegrensning på dette, som i løpet av de siste fem årene, for eksempel?

robertaas
29-10-2019, 11:07
Er det noen tidsbegrensning på dette, som i løpet av de siste fem årene, for eksempel?
Fra og med 1. mars 2011 er det som gjelder for svartelisten for USA. Somalia, Sudan, Yemen, Syria, Libya, Irak og Iran var på listen. De nye er Nord-korea, Venezuela og Tsjad som ikke har kommet inn i tekstene så mange steder enda.

Kina derimot har ingen offisiell liste, men det er flere stempel i passet som gjør at man ikke kan få visa on arrival, så det er vanskeligere å planlegge.

Cecilie
10-11-2019, 12:39
Når sluttet CBP i USA å stemple passene ved entry? Ved entry i Miami på fredag så ble ikke passene våre stemplet?

LN-MOW
10-11-2019, 13:20
Antagelig samtidig som de begynte å ta inn tollskjema/automatprint i immigration og ikke ved utgangen.

Sondbjo
17-11-2019, 05:13
Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?

Discus
17-11-2019, 12:41
Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.

Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):

Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
Nationals of VWP countries who are also nationals of Iran, Iraq, North Korea, Sudan, or Syria.

roger
17-11-2019, 15:19
Antagelig samtidig som de begynte å ta inn tollskjema/automatprint i immigration og ikke ved utgangen.Stussa på dette for ein mnd sidan, då fekk eg stempel på LAX. Men for to år sidan på SFO er eg rimeleg sikker på at eg ikkje fekk.

oy-viv
18-11-2019, 20:12
Når sluttet CBP i USA å stemple passene ved entry? Ved entry i Miami på fredag så ble ikke passene våre stemplet?

Jeg fik stemplet passet ved indrejse SFO den 17. oktober, efter at
automatkvittering og tolddeklaration var afleveret.
(Jeg lagde mest mærke til, at CBP agenten mødte mig med
et smil og et ‘ welcome to San Francisco!! :wow:)

robertaas
18-11-2019, 22:15
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.

Bergern
18-11-2019, 22:32
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.

Når man ser hva som skjer der borte nærmest daglig, er det merkelig at jeg som har besøkt USA fem-seks ganger uten å komme i krangel med en drosjesjåfør engang, skal slite med å få komme, fordi jeg var nysgjerrig og tok en titt på DPRK.
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?

robertaas
18-11-2019, 23:11
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?
Var det ikke Brazil som som en hevn innførte noen restriksjon og ekstra bilder og fingeravtrygg av turister fra USA?

Sondbjo
12-01-2020, 12:27
Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...

espenlok
12-01-2020, 14:00
Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...

Dersom noen har skrevet noe om 5 år grense, så må det nok være en misforståelse. Datoen som gjelder, er 01.03.2011, og den datoen har vel aldri blitt endret etter at de innførte en "svarteliste" med land for noen år siden. Nord-Korea var imidlertid ikke inkludert på lista før i fjor.

Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
- Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).

robertaas
12-01-2020, 17:36
5 år, 10 år eller nytt pass, det er mye rart folk innbiller seg vil hjelpe dem, men det eneste som kan hjelpe dem om de først faller utenfor ESTA er en ny policy fra USA.

Fnate
12-01-2020, 19:27
5 år, 10 år eller nytt pass, det er mye rart folk innbiller seg vil hjelpe dem, men det eneste som kan hjelpe dem om de først faller utenfor ESTA er en ny policy fra USA.

Trodde man kunne søke på ambassaden om å komme inn i varmen igjen jeg?

Må man virkelig reise på visum resten av livet om man har besøkt noen av disse landene?

waytogo74
12-01-2020, 23:37

Må man virkelig reise på visum resten av livet om man har besøkt noen av disse landene?

I følge amerikanske myndigheter kan det til og med være fordeler ("Visa Waiver Program Improvement...") med det ekstra bryderiet det er for å få et ordinært B-1 eller B-2-visum:

If you are applying for a nonimmigrant visa after ESTA denial or revocation as a result of the Act and have imminent travel for business, medical, or humanitarian purposes to the United States, you may request an expedited visa appointment.

Visas have some advantages over the ESTA, including validity for up to 10 years versus a general two years validity for ESTA, and the option to stay in the United States for up to six months at a time, as opposed to up to 90 days under the VWP. Visa travelers generally may also extend their stay beyond six months or seek to change to a different visa class while in the United States, neither of which is allowed under the VWP.

https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program/visa-waiver-program-improvement-and-terrorist-travel-prevention-act-faq

Men så spørs det hvordan det oppleves i praksis når man sitter der med Pyongyang-stempel på første side i passet. Hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette løpet.

robertaas
13-01-2020, 01:23
Joda, men det man søker på heter visum.
Ifølge dagens regler så må man det.

I løpet av neste år så vil de første måtte søke visum for reiser gjort for over 10 år siden. Det vil da være rasjonelt å endre reglene fra "etter 01.03.2011" til "i løpet av de siste 10 årene", men det gjenstår å se om dette kommer. Dette kan imidlertid bli sett på som en oppmykning av reglene og å foreslå en oppmykning av reglene er ikkeno karrierefremmende tiltak hverken for politikkere eller for byråkrater i USA.

Hypern
18-01-2020, 15:39
I følge amerikanske myndigheter kan det til og med være fordeler ("Visa Waiver Program Improvement...") med det ekstra bryderiet det er for å få et ordinært B-1 eller B-2-visum:

Men så spørs det hvordan det oppleves i praksis når man sitter der med Pyongyang-stempel på første side i passet. Hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette løpet.
Jeg har vært i Nord Korea i 2017 og de stempler normalt ikke pass - man får i stedet et turistkort. Uansett jeg har vært i begge disse landa etter 2011 - men B1/B2 visum til USA har jeg nå. Mye styr og bryderi å få men når man først har fått det er det ikke no problem å reise dit (sett bort fra den ene gangen jeg fikk en strafferunde i secondary da - men det kan skje hvem som helst - slapp nå uansett inn i landet så er ihvertfall ikke svartelista på den måten). Gangen etter secondary så var jeg gjennom på null komma null - fryktet jo at jeg hadde blitt flagga for å få ekstra strafferunder. Men det hadde jeg tydeligvis ikke blitt heldigvis. Det som ofte gjør dette litt strevsomt er at man må innom skranka for at selskapet manuelt skal legge til visumet på bookinga di (måtte jo det da jeg dro til SFO i februar 2018). Fyren i skanka på Gardermoen fikk en del feilmeldinger og da frykta jeg at noe hadde skjedd, men han prøvde å legge til visumet på OSL-CPH leggen (var iallfall det han sa) og derfor fikk han feilmeldinger.

robertaas
18-01-2020, 19:49
Det som ofte gjør dette litt strevsomt er at man må innom skranka for at selskapet manuelt skal legge til visumet på bookinga di (måtte jo det da jeg dro til SFO i februar 2018). Fyren i skanka på Gardermoen fikk en del feilmeldinger og da frykta jeg at noe hadde skjedd, men han prøvde å legge til visumet på OSL-CPH leggen (var iallfall det han sa) og derfor fikk han feilmeldinger.
Huh? Hva er dette? Har ikke opplevd noen forskjell på å reise med ESTA og visum.

A-380
21-01-2020, 22:23
Jeg har vært i Nord Korea i 2017 og de stempler normalt ikke pass - man får i stedet et turistkort.

Spørsmålet er vel hvor mye USA i virkeligheten vet. Har de hacket Nord Korea sitt turistbyrå, så sitter de vel med fullt navn og personnummer på alle som har vært der. Og da hjelper det ikke med nye pass.

Men som en immigrasjonspoliti sa i Tyskland, de hadde ingen peiling på hvor folk hadde vært hvis det ikke stod i passet. Men med USA var han sannelig ikke sikker.

Selv reiste jeg til USA 1mnd etter Nord Korea turen, med fullt synlig visum i passet. Ikke et spørsmål om den reisen, eller alle de andre stemplene. Synd det ikke forble slik.:headbang

dc-8-63
21-01-2020, 22:46

Det du skriver er kun korrekt hvis du krysser inn i USA med bil, tog eller buss. Flyr du videre fra Canada trenger du ESTA også (selv i de aller fleste tilfeller er grensen inn i USA på den Kanadiske flyplassen. Forøvrig gjelder det samme om du reiser fra USA til Canada - Du må ha Kanadisk ETA om du flyr til Canada, men ikke hvis du kjører eller tar annen bakke transport.

robertaas
22-01-2020, 09:39
Men som en immigrasjonspoliti sa i Tyskland, de hadde ingen peiling på hvor folk hadde vært hvis det ikke stod i passet. Men med USA var han sannelig ikke sikker.
Engang jeg skulle inn til USA stod en av skjermene skjevt slik at jeg tilfeldigvis fikk se hva som kom opp om meg. Der kunne jeg se en liste av mine siste turer hvorav de fleste ikke var via USA eller med selskap fra USA.

USA har altså flere kilder enn sine egne grensepasseringer. Det kan fx være andre lands myndigheter, kredittkortselskaper, flyselskaper i andre land, hotellbookingselskaper, Google eller noen av de mange appene som folk har gitt tillatelse til å se lokasjon.

Jeg tror ikke at å prøve bløffe ovenfor myndighetene i USA er en særlig god taktikk.

A-380
22-01-2020, 11:38
Engang jeg skulle inn til USA stod en av skjermene skjevt slik at jeg tilfeldigvis fikk se hva som kom opp om meg. Der kunne jeg se en liste av mine siste turer hvorav de fleste ikke var via USA eller med selskap fra USA.

USA har altså flere kilder enn sine egne grensepasseringer. Det kan fx være andre lands myndigheter, kredittkortselskaper, flyselskaper i andre land, hotellbookingselskaper, Google eller noen av de mange appene som folk har gitt tillatelse til å se lokasjon.

Jeg tror ikke at å prøve bløffe ovenfor myndighetene i USA er en særlig god taktikk.

Enig med deg. Jeg tror de har ganske god kontroll over folk.

Hvor mye stress er det å skaffe seg visum. Hører mange sier det er et ork. Siden jeg ikke bor i Oslo, så må jeg jo komme meg der på intervju, men papirarbeidet er vel grei skuring?

robertaas
22-01-2020, 12:37
Hvor mye stress er det å skaffe seg visum. Hører mange sier det er et ork. Siden jeg ikke bor i Oslo, så må jeg jo komme meg der på intervju, men papirarbeidet er vel grei skuring?
Det kan ikke sammenlignes med å søke vssum til andre land som bare er en formalitet.

Prøv å forestille deg hvor omfattende det er å søke statsborgerskap i USA, gang det så med 2 så har du svaret.

Someone
22-01-2020, 18:44
Ser det meldes i media om at det trolig kommer en rekke nye land på no-go listen til USA, uten at de har bekreftet hvilke

LN-MOW
22-01-2020, 19:03
Ser det meldes i media om at det trolig kommer en rekke nye land på no-go listen til USA, uten at de har bekreftet hvilke

Ryktes å være disse. Stemmer Nigeria kan det bli interessant. Det skal være ca 100.000 amerikanse statsborgere i landet .. de har også direktefly til USA.

Hviterussland, Eritrea, Kirgisistan, Myanmar, Nigeria, Sudan, Tanzania.

Someone
22-01-2020, 19:04
Ryktes å være disse. Stemmer Nigeria kan det bli interessant. Det skal være ca 100.000 amerikanse statsborgere i landet .. de har også direktefly til USA.

Men har Nigeria ESTA i dag?

LN-MOW
22-01-2020, 19:10
Men har Nigeria ESTA i dag?

Ingen afrikanske land har ESTA.

Bergern
22-01-2020, 19:12
Men har Nigeria ESTA i dag?Spørsmålet er jo om du har vært i Nigeria. Svarer du som kommer fra feks Norge ja på det, blir det visum-styret. Sånn forstår jeg det vaffal.

Someone
22-01-2020, 19:12
Ingen afrikanske land har ESTA.

Da påvirker det jo ikke dem så mye

Bergern
22-01-2020, 19:14
Da påvirker det jo ikke dem så myeNei, men alle med ESTA som også har vært der nede. Eller har jeg misforstått dette?

roger
22-01-2020, 19:55
Tanzania og Kviterussland er vel land det finst gode grunna å reise til, for mange. Litt overraskande, med mi litt begrensa kunnskap til politikken.

Bergern
22-01-2020, 20:02
Tanzania og Kviterussland er vel land det finst gode grunna å reise til, for mange. Litt overraskande, med mi litt begrensa kunnskap til politikken.Jeg tipper at de fleste som reiser til alle de nye, nevnte landene, har gode grunner for å gjøre det. Hvorfor dette skal skape trøbbel for ESTA, kan man bare skylde på den amerikanske paranoiaen for. The land of the free :D

robertaas
22-01-2020, 23:04
Det vil jo ikke bety noen endring hverken for lokalbefolkningen eller amerikanske statsborgere som er innom landet. Europeere som er innom landet derimot...

livinspeed
23-01-2020, 10:53

Får da vitterlig ikke håpe de benytter Googles/appers posisjonsdata, så lett som det er å spoofe GPS-posisjon. Har vært på en del 10 minutters reiser på tvers av verden til mange eksotiske steder blant annet på no-go listen som kunne være interessant å spørre om...

Sondbjo
24-01-2020, 16:56
Om listen nå endres håper jeg de også endrer datoen til 2020 samtidig :)

dc-8-63
24-01-2020, 17:18
Det kan ikke sammenlignes med å søke vssum til andre land som bare er en formalitet.

Prøv å forestille deg hvor omfattende det er å søke statsborgerskap i USA, gang det så med 2 så har du svaret.

Du er jo ganske kritisk til forsknings data og beregninger i klima sammenheng, så en kan da forvente at du leverer din egen standard i denne sammenheng også :rolleyes:

Minimum for å få innvilget statsborgerskap i USA er Green Card først - det i absolutt beste fall 2 år, så må man oppholde seg i USA i minimum 3 år etter det før en kan søke om Statsborgerskap - noe som fortiden tar allt i fra 8-9 måneder til 20 år ! avhengig av ditt originale statsborgerskap.

Jeg har kollegaer her i den lille bokhandelen som har ventet i over 11 år på Green Card (de har H1B1 Visum) men det betyr hjemreise en gang i året for «visa stamping»

Dokumentasjon for Green Card blir fort en A4 perm svært full, bare lege undersøkelsene er langt mer enn hva du må ha av dokumentasjon for visum.

robertaas
24-01-2020, 21:52
Om listen nå endres håper jeg de også endrer datoen til 2020 samtidig :)
Det blir antagelig komplisert å ha forskjellige datoer for forskjellige steder. Mitt tips er at de endrer til "siste 10 år" for alle destinasjoner.

robertaas
24-01-2020, 21:56
Du er jo ganske kritisk til forsknings data og beregninger i klima sammenheng, så en kan da forvente at du leverer din egen standard i denne sammenheng også :rolleyes:
Det gjør jeg absolutt. Legg merke til at jeg refererer til hva folk forestiller seg. Selvsagt er det ---- enklere å få visum enn å få opphold.

WF789
24-01-2020, 21:59
Hvem er "folk" og hva slags statistikkrunnlag bruker du?

robertaas
24-01-2020, 22:13
Hvem er "folk" og hva slags statistikkrunnlag bruker du?
Jeg refererer til de som tror at det bare er en enkel formalitet å få visum til USA, jeg trodde deg var enkelt å forstå.

Vil anbefaler at folk puster med magen og holder antipatier og trang til å "ta" andre for seg selv.

WF789
24-01-2020, 22:16
Og jeg spør hvem alle "de" er, kan du ikke svare på det istedenfor å gå til det du selv pleier å kalle personangrep?

robertaas
24-01-2020, 22:26
Og det var nettopp det jeg svarte på... og igjen vil jeg anbefale folk å puste med magen,

WF789
24-01-2020, 22:35
Så utover dine egne subjektive oppfatninger har du ikke grunnlag for å si at "folk" tror det er så enkelt?

dc-8-63
24-01-2020, 22:46
Det gjør jeg absolutt. Legg merke til at jeg refererer til hva folk forestiller seg. Selvsagt er det ikke enklere å få visum enn å få opphold.

Er den siste setningen over korrekt ? Er er det et «ikke» for mye ?

Jeg refererer til de som tror at det bare er en enkel formalitet å få visum til USA, jeg trodde deg var enkelt å forstå.

Vil anbefaler at folk puster med magen og holder antipatier og trang til å "ta" andre for seg selv.

Her i den lille bokhandlen sitter en svært avslappet og puster rolig og er absolutt ikke ute for ta noen som helst - men jeg føler at det enten var uklart skrevet kombinert med noen feil (se over) og siden dette er en tråd som skal opplyse «folk» synes jeg det er viktig at vi gir korrekt informasjon.

Ja det en unødvendig klønete prosess å få visum til USA, men for folk flest med lav «kranglefantfaktor» tar det i snitt 2 uker, og det er rimelig greit å få bestilt time på Ambassaden i Oslo.

Siden det nå er endret fra Stasborgerskap til opphold (en betydelig forskjell) er det ennå en komplisert prosess. Først og fremst behandles allt i forbindelse med søknad om permanent opphold ved Amassaden i Stockholm - Amassaden i Oslo kan ikke behandle slike søknader. En må på samme måte møte frem personlig flere ganger i løpet de 2 årene (minimum) det tar. Når det i innlegget jeg først refererte til stod «gang med 2» forstår jeg, selv med senkede skuldre, at det antydes at det tar 4 år for å få visum, det er en overdrivelse om en må få lov til påpeke det ;)

Martin
24-01-2020, 23:46
Vet ikke om jeg er blandt "folk flest", men på sånn rent generelt grunnlag, så ser jeg stort sett for meg at det å skulle søke om statsborgerskap i et land er mer komplisert enn det å skulle søke om lov til å få reise dit på ferie eller en kort jobbtur.

Men nå har jeg aldri søkt om hverken visum eller statsborgerskap noe sted, så jeg aner selvsagt ikke.

LN-MOW
24-01-2020, 23:50
Nå er sikkert ikke jeg 'folk' siden jeg er 'rik, hvit og vellykket', men for meg gikk det veldig lett både å få grønt kort og blått pass.

Eller så var jeg bare heldig.

Eller så hadde jeg gjort hjemmeleksa usedvanlig godt.

dc-8-63
25-01-2020, 00:40
Nå er sikkert ikke jeg 'folk' siden jeg er 'rik, hvit og vellykket', men for meg gikk det veldig lett både å få grønt kort og blått pass.

Eller så var jeg bare heldig.

Eller så hadde jeg gjort hjemmeleksa usedvanlig godt.

Det er vel noen år siden du fikk Green Card - jeg var vel 1 år før deg, den gang 1998 tok det en drøy måned og allt kunne gjøres ved ambassaden i Oslo. Min kalender viser år 2020 altså 22 år senere og for min kollega tok det akkurat 2 år (hans kone kom fra Tyskland - helt uten komplikasjoner - 2 år er minimum nå) det tar 8 måneder for blått pass i dag.

robertaas
25-01-2020, 00:52
Er den siste setningen over korrekt ? Er er det et «ikke» for mye ?
Ja, selvsagt.

robertaas
25-01-2020, 01:10
Vet ikke om jeg er blandt "folk flest", men på sånn rent generelt grunnlag, så ser jeg stort sett for meg at det å skulle søke om statsborgerskap i et land er mer komplisert enn det å skulle søke om lov til å få reise dit på ferie eller en kort jobbtur.

Men nå har jeg aldri søkt om hverken visum eller statsborgerskap noe sted, så jeg aner selvsagt ikke.
Jeg skjønner at mange går i surr her så jeg tar det en gang til:

-X personer er naive og tror at å få seg visum til USA er en enkel formalitet.
-mitt utsagn er så "Person i gruppe X, du som er naiv om dette, se for deg hvor omsattende du tror det er å få opphold i USA og multipliser det med to så kommmer du nærmere hvor omfattende det er å få visum."
-Å faktisk få opphold er selvsagt mye mer omfattende enn dette igjen.

Om noen har veldig stor interesse av det kan de selv finne en kvalitetssikret måling av hvor stor X er.

Håper dette ender avsporingene.

dc-8-63
25-01-2020, 02:11

Synes du fremdeles at «gang det med 2 gir et korrekt svar»

Jeg skjønner at mange går i surr her så jeg tar det en gang til:

-X personer er naive og tror at å få seg visum til USA er en enkel formalitet.
-mitt utsagn er så "Person i gruppe X, du som er naiv om dette, se for deg hvor omsattende du tror det er å få opphold i USA og multipliser det med to så kommmer du nærmere hvor omfattende det er å få visum."
-Å faktisk få opphold er selvsagt mye mer omfattende enn dette igjen.

Om noen har veldig stor interesse av det kan de selv finne en kvalitetssikret måling av hvor stor X er.

Håper dette ender avsporingene.

Jeg bare oensker aa gi en korrekt beskrivelse - jeg synes fremdeles at din beskrivelse sitert over gir total feil informasjon og er 100% subjektiv feilaktig overdrivelse :angry:

Someone
25-01-2020, 09:06
Ja det en unødvendig klønete prosess å få visum til USA, men for folk flest med lav «kranglefantfaktor» tar det i snitt 2 uker, og det er rimelig greit å få bestilt time på Ambassaden i Oslo.

Lurer på «kranglefantfaktor» gjør at noen opplever visumprosessen som vanskelig? Og det er et relevant aspekt her?

robertaas
25-01-2020, 11:32
Lurer på «kranglefantfaktor» gjør at noen opplever visumprosessen som vanskelig? Og det er et relevant aspekt her?
Man trenger jo sette av minst en hel dag til utfylling av skjemaer, det kan ta flere måneder å få avtale og så må man vente på svar... helt uten å være "kranglefant".

Fnate
26-01-2020, 02:37
Søøøøøren... Hviterussland er jo kjempekjipt. Jeg skulle møte en kompis i morgen og planlegge langhelg der i sommer siden det er visumfritt. Nå burde jeg ikke det lenger, tydeligvis. Makan :(

Fredrik74
26-01-2020, 15:54
Det vet vi inte än. Jag har vitrysk stämpel i passet så detta är dåliga nyheter för mig.

Det kan vara Vitrysslands problem att få biometriska pass som är det verkliga problemet. I så fall borde det här lösa sig inom kort.

A-380
26-01-2020, 17:18
Søøøøøren... Hviterussland er jo kjempekjipt. Jeg skulle møte en kompis i morgen og planlegge langhelg der i sommer siden det er visumfritt. Nå burde jeg ikke det lenger, tydeligvis. Makan :(

Har besøkt Nord Korea, Hviterussland, Myanmar og Tanzania. Så nå må jeg vel snart ta den turen til US of A ambassaden :headbang

dc-8-63
26-01-2020, 17:18
Man trenger jo sette av minst en hel dag til utfylling av skjemaer, det kan ta flere måneder å få avtale og så må man vente på svar... helt uten å være "kranglefant".

Kranglefant faktoren er ganske høy ennå ;) ja det er masse spørsmål, men nettløsningen lar deg lett lagre svarene og det tok meg en drøy time å fylle ut «renewal of Green Card» versjonen som er betydelig lengre.

I Oslo er det avtaler ledig neste uke og i ukene fremover. 90% får svar i løpet av avtalen mens man er på Ambassaden, så tar det vel 5-10 dager før passet med Visumet blir levert hjemme på døren.

Sondbjo
02-02-2020, 08:46
https://edition.cnn.com/2020/01/31/politics/trump-administration-travel-ban-six-new-countries/index.html

Det ble de nevnte landene minus Hviterussland.

TriStar
02-02-2020, 09:38
https://edition.cnn.com/2020/01/31/politics/trump-administration-travel-ban-six-new-countries/index.html

Det ble de nevnte landene minus Hviterussland.

Pokker, har stempel fra Burma i passet. Og i følge denne artikkelen ser det ut til at det er landets manglende kontroll med pass på avveie som er problemet. Burma er jo ikke nettopp kjent for å være vennlig innstilt overfor muslimer. Men er det gitt at stempel i passer fra Burma (OK, Myanmar da) utelukker muligheten for fornyelse av ESTA? Hvor står det ev. å lese?

espenlok
02-02-2020, 10:37
Pokker, har stempel fra Burma i passet. Og i følge denne artikkelen ser det ut til at det er landets manglende kontroll med pass på avveie som er problemet. Burma er jo ikke nettopp kjent for å være vennlig innstilt overfor muslimer. Men er det gitt at stempel i passer fra Burma (OK, Myanmar da) utelukker muligheten for fornyelse av ESTA? Hvor står det ev. å lese?

Så vidt jeg forstår de nye reglene, så gjelder de kun de som har pass fra de aktuelle landene. Den nye regelen påvirker dermed ikke hvem som kan benytte ESTA.

TriStar
02-02-2020, 16:55
Så vidt jeg forstår de nye reglene, så gjelder de kun de som har pass fra de aktuelle landene. Den nye regelen påvirker dermed ikke hvem som kan benytte ESTA.

Takk, det høres jo rimelig ut. Satser på at det er riktig tolkning av reglene.

Bergern
02-02-2020, 18:18

Det var det da. Kan noen vise eller linke til den nye lov-/regelteksten?

Hypern
02-02-2020, 20:09
Hadde en litt artig opplevelse i går da - immigration LAX. Hvorfor reiser du med visum spurte ham - har vært i Iran svarte jeg også krysssjekket han amerikanske visumet med det iranske for å sjekke at jeg fikk det amerikanske visumet etter det iranske. Han sa det høyt at yeah you got the US visa after the iranian visa. Det kan hende at B1/B2 visum fra ESTA land trigger noen alarmer hos CBP. Og det norske politiet som mente jeg burde bytte pass i 2018 kan ta seg en bolle. Når selv amerikanerne ikke bemerket det - det regner jeg med de ville ha gjort om det var noe. Og jeg liker de automatene altså. Synes de har speeda opp prosessen ved innreise USA en god del. Nå var det litt kø da men tror jeg var gjennom på 15 20 minutter og bagen var på båndet da jeg kom så om jeg likevel måtte ha venta der så gjorde det lite at ventinga var i passkontrollen. Og tollen bare sa you have a nice day sir og pekte mot utgangen

robertaas
02-02-2020, 20:16
Bruker få samme spørsmål, men var i Iran 2 år før jeg fikk passet så det må til noen runder med forklaring på hvorfor jeg ikke har visum til Iran i det passet.

Fredrik74
02-02-2020, 20:57
Det var det da. Kan noen vise eller linke til den nye lov-/regelteksten?

Det finns ingen text. De är bara optimistiska som tror det blir annorlunda nu.

Tills nu har travel ban betytt att turister som varit dit inte får ESTA. Ingen från Homeland Security har sagt att det blir annorlunda nu.

robertaas
02-02-2020, 21:47
Ikke den mest pålitelige kilden, men da jeg ble utspurt i immigration sist helg sa jeg at jeg hadde hørt at listen med land som vil ødelegge sjangsene til å kunne bruke ESTA vill bli lengere. Han bekreftet at det var 100% korrekt.

espenlok
03-02-2020, 00:13
Det finns ingen text. De är bara optimistiska som tror det blir annorlunda nu.

Tills nu har travel ban betytt att turister som varit dit inte får ESTA. Ingen från Homeland Security har sagt att det blir annorlunda nu.

Tja, det finnes en rekke nyhetssider, der det er skrevet at det har skjedd utvidelse på travel ban lista, mens jeg ikke har funnet noe som helst som minner om offiisielt som sier at det har skjedd endringer på unntakslista for visa waiwer.

Så vidt jeg klarer å lese det som er skrevet, så er det snakk om en utvidelse av Executive Order 13769, også kjent som Trump travel ban, eller Muslim ban, ettersom alle landene som ble inkludert i første omgang hadde hovedsakelig muslimsk befolkning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_13769
https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_travel_ban

Det kan selvfølgelig tenkes at det også på et tidspunkt vil komme utvidelser for hvilke land man ikke skal ha besøkt dersom man skal kunne benytte Visa Waiwer. Men det er i hvert fall ikke skrevet noe slikt per nå på de nyhetssidene jeg har funnet om saken, inkludert den det blei lenka til ovenfor.

Det har ikke vært fullt samsvar mellom de to listene tidligere, og dermed er det ikke nødvendigvis slik at det blir fullt samsvar nå heller. Før de nye endringene ser det ut som om Tsjad og Venezuela har stått på Trump travel ban og ikke på unntakslista for Visa Waiwer, mens Sudan har stått på unntakslista for Visa Waiwer, men ikke på travel ban. Mens nå er Sudan tydeligvis kommet inn på travel ban-lista igjen.

Men vi får følge med framover, så får vi se om det skjer noe med tilgangen på bruk av ESTA. Jeg krysser fingrene for at det ikke dukker opp noen slike vedtak, men man vet jo aldri.

espenlok
03-02-2020, 00:24
I følge BBC nyhettsak om dette, så er det i hovedsak immigration visa og lignende visum som vil påvirkes av endringen.
https://www.bbc.com/news/world-africa-51341570

The new US rules will come into effect on 21 February but will not apply to official, business and tourism visas, Mr Buhari's office said in a statement on Saturday.

Sondbjo
02-12-2020, 01:29
Nå som Biden blir president neste år. Er det lov å håpe på at man kan begynne med esta igjen? Han sier han skal skrote travel ban.

Hypern
02-12-2020, 11:36
Nå som Biden blir president neste år. Er det lov å håpe på at man kan begynne med esta igjen? Han sier han skal skrote travel ban.

Blir nok neppe mulig før en tilstrekkelig andel er vaksinert. Men man får lov å være optimist - sommeren kanskje.

Sondbjo
02-12-2020, 23:52
Blir nok neppe mulig før en tilstrekkelig andel er vaksinert. Men man får lov å være optimist - sommeren kanskje.

Nå tenker jeg mer på dette med å har reist til Iran og NK og slikt dette med korona glir nok over neste år.

LN-MOW
02-12-2020, 23:58
Nå mumles det om å åpne for EU/Schengen, men så lenge USA er rød kan det fort bli dyrt for en utlending som havner på sykehus ... så det er ikke å anbefale foreløpig uansett.

WF789
03-12-2020, 00:41
Om det åpnes for innreise vil jeg tro noen ser muligheten for å selge enkeltreiseforsikring som dekker det nødvendige for en akseptabel pris.

Hypern
03-12-2020, 09:07
Nå tenker jeg mer på dette med å har reist til Iran og NK og slikt dette med korona glir nok over neste år.

Å ja nei akkurat de restriksjonene var vel Obama som starta med så blir nok neppe reversert med Biden-administrasjonen. Tror de som har vært der må belage seg på B1/B2 visumet og et fint intervju på amerikanske ambassaden. Den gode nyheten er at et slikt visum er gyldig i 10 år og man kan reise på gammelt pass med visumet i slikt at om passet løper ut er ikke det i seg selv en stor krise. Jeg har et slikt visum nettopp pga Iranbesøket.'

Men det er en grunn til optimisme at coronareglene blir borte til sommeren eller høst. SOmmeren kommer muligens litt fort, men vi få se på takten i vaksineringa. Sistnevnte er avgjørende for når land føler seg trygge for å åpne opp. En skal ikke bli overraska på om det blir krav med den gule WHO boka for å reise generelt. Vanligvis er dette kun et krav i afrikanske land for å bevise gulfeber vaksinasjon. Fordelen i det minste er at den gule boka er anerkjent generelt allerede.

Sondbjo
04-12-2020, 00:01
Å ja nei akkurat de restriksjonene var vel Obama som starta med så blir nok neppe reversert med Biden-administrasjonen. Tror de som har vært der må belage seg på B1/B2 visumet og et fint intervju på amerikanske ambassaden. Den gode nyheten er at et slikt visum er gyldig i 10 år og man kan reise på gammelt pass med visumet i slikt at om passet løper ut er ikke det i seg selv en stor krise. Jeg har et slikt visum nettopp pga Iranbesøket.'

Men det er en grunn til optimisme at coronareglene blir borte til sommeren eller høst. SOmmeren kommer muligens litt fort, men vi få se på takten i vaksineringa. Sistnevnte er avgjørende for når land føler seg trygge for å åpne opp. En skal ikke bli overraska på om det blir krav med den gule WHO boka for å reise generelt. Vanligvis er dette kun et krav i afrikanske land for å bevise gulfeber vaksinasjon. Fordelen i det minste er at den gule boka er anerkjent generelt allerede.

De siste endringene med NK var det jo T**** som la til. Biden har sagt han vil knytte USA til Iran avtalen også så håper virkelig de siste endringene som ble lagt til blir fjernet.

SudCaravelle
17-10-2022, 08:37
Kjapp en.. Utløpsdatoen på ESTA overstyrer "andre" regler?

Passet mitt går ut allerede i Februar (så godt under 6 mnd), men ESTAen er gyldig til og med dagen passet går ut. Da er alt greit?

Chriscross
17-10-2022, 12:01
Kjapp en.. Utløpsdatoen på ESTA overstyrer "andre" regler?

Passet mitt går ut allerede i Februar (så godt under 6 mnd), men ESTAen er gyldig til og med dagen passet går ut. Da er alt greit?

Sikkert noen som kan skyte meg nå og mulig jeg misforstår, men mener bestemt at passnummeret i ESTA må være samme som passet du reiser med. Du må altså søke ny EASTA.

SudCaravelle
17-10-2022, 12:05
Sikkert noen som kan skyte meg nå og mulig jeg misforstår, men mener bestemt at passnummeret i ESTA må være samme som passet du reiser med. Du må altså søke ny EASTA.

Heisann. Det er samme passet, men det går ut i februar, så ikke gyldig i 6 måneder. Nytt er bestilt, men det tar noen uker til.

SudCaravelle
17-10-2022, 13:01
Heisann. Det er samme passet, men det går ut i februar, så ikke gyldig i 6 måneder. Nytt er bestilt, men det tar noen uker til.

Så tolker jeg dette riktig.. Så lenge passet er gyldig innen hjemreise fra USA så kan jeg på torsdag reise med et pass som går ut om 3 måneder?

Spørsmål 2: Det gamle passet er gyldig helt til det nye er klar for fysisk henting, og blir kun ugydlig i det det klippes opp av politiet? Det vil si, det gamle blir ikke slettet elekronisk på noen måte i det det nye er klar til henting?

LN-MOW
17-10-2022, 13:19
Nytt pass, ny Esta. Hvis passnummeret ditt ikke matcher Esta blir du avvist.

SudCaravelle
17-10-2022, 15:17
Nytt pass, ny Esta. Hvis passnummeret ditt ikke matcher Esta blir du avvist.

Sånn.. Da satt jeg hastighetsrekord Skøyen-Knausen-Bærum Politi-Knausen og har det nye passet i hende.

Så dagens to siste "dumme" spørsmål":

- Må jeg da slette den gamle ESTA?
- Denne informasjonen til flyselskapet innen 72 timer - er det noe trøbbel nå som det er under 72 timer og jeg forandrer nå?

LN-MOW
17-10-2022, 16:11
Så dagens to siste "dumme" spørsmål":

- Må jeg da slette den gamle ESTA?
- Denne informasjonen til flyselskapet innen 72 timer - er det noe trøbbel nå som det er under 72 timer og jeg forandrer nå?

1. '' Can I apply for a new ESTA before the old one expires?
You may apply for a new ESTA before or after a previous one has expired. There are no restrictions on the number of times you can obtain a new ESTA authorization which is valid for two years from the date of issue. If you wanted to, you even could apply for a new ESTA again the day after obtaining the previous one. ''

1. Nei, normalt ikke. Det verifiseres uansett når du blir sjekket inn.

SudCaravelle
17-10-2022, 16:41
1. '' Can I apply for a new ESTA before the old one expires?
You may apply for a new ESTA before or after a previous one has expired. There are no restrictions on the number of times you can obtain a new ESTA authorization which is valid for two years from the date of issue. If you wanted to, you even could apply for a new ESTA again the day after obtaining the previous one. ''

1. Nei, normalt ikke. Det verifiseres uansett når du blir sjekket inn.

Thank you Sir.

Fnate
18-10-2022, 09:10
Thank you Sir.

Ta med deg utskrift av den nye. Ikke nødvendigvis fordi den er så ny, men jeg har hatt noen situasjoner der de har slitt med å få dataen til å fange dette opp automagisk på OSL. Da har en utskrift ikke hjulpet, som sådan, men veldig på troverdigheten. Så det har vært mindre stress. :)

Fnate
16-11-2023, 18:00
Om det er etter nyttårstrafikken så blir det sikkert okay. Lenge siden jeg kom gjennom der, og jeg bruker Global Entry som gjør livet lettere.
MSP er vanligvis en veldig bra flyplass, med enkelte hjørner som er dårligere. Oversiktlig med tog for de lange distansene. Så om jeg gir deg høye forventninger så blir du vel garantert skuffet…

Takk for svar. Ja, dette er 15 januar så godt etter nyttår. Da satser jeg på høye forventninger og store skuffelser. Skal kjefte på deg etterpå. :)

På tide at vi Nordmenn kunne fått Global Entry altså

Midtiblinken
16-11-2023, 19:11
Ja GE tar 15 sekunder i immigrasjon.

KnutW
16-11-2023, 19:24
Er det kun USA’ske statsborgere som kan få Global Entry?

LN-MOW
16-11-2023, 19:41
Er det kun USA’ske statsborgere som kan få Global Entry?

Neida, du trenger bare green card. Eller stasborgerskap fra ett av landene nevnt her:

https://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry/eligibility

Henshaw
17-11-2023, 07:52
Neida, du trenger bare green card. Eller stasborgerskap fra ett av landene nevnt her:

https://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry/eligibility

Det var en mildt sagt variert liste

KnutW
17-11-2023, 12:23
Det var en mildt sagt variert liste

Tenkte akkurat det samme. Kokainsmuglende mafiabosser fra Mexico og Colombia, skattesnytere fra Sveits og Panama samt halvannen milliard indere er hjertelig velkommen, men ikke oss snille og gode nordboere?!

Makan. Regjeringa må gå.

Dag Viking
21-11-2023, 13:23
Noen som har erfaring med connection på MSP? Har noe jeg virkelig misliker her i januar og det er fly inn fra Europa til MSP og så connection videre til DEN samme dag. Har god tid (3 timer).

Men noen som aner om det pleier være megakaos på immigration der? Tenkte det kanskje var mindre der enn på de største hubbene.

Tror dette var et større problem tidligere, når NW kom med to 744 fra Japan samtidig.
Nå er vel det vel både mindre fly og bedre spredt utover dagen.

Hypern
21-11-2023, 15:14
Tenkte akkurat det samme. Kokainsmuglende mafiabosser fra Mexico og Colombia, skattesnytere fra Sveits og Panama samt halvannen milliard indere er hjertelig velkommen, men ikke oss snille og gode nordboere?!

Makan. Regjeringa må gå.

Jeg tror nok dette har noe med personopplysninger osv som strider i mot norsk lovgiving. Men når selv tyskerne kan få så burde det være uproblematisk for Norge å være med i dette.

Midtiblinken
21-11-2023, 15:40
Vet ikke om det er så mye fornuft for en nordmann og ha Global. Det er en prossess og et intervju, tviler det er verdt det for de fleste. Koster $100 og må fornyes hvert 5. år. Jeg har uker jeg går gjennom toll og immigrasjon 6 dager på rad og «kjenner» folk i luka, så verdt det for meg. Hele familien har GE, men mye av grunnen er at det inkluderer TSA Pre Check innenlands.

eirikub
09-12-2023, 20:59
For nokre dagar sidan fekk eg ein e-post om at eg hadde ein «ESTA Status Change». Eg gjekk inn for å sjå, og då stod det «Travel Not Authorized». Er det nokon andre som har opplevd dette heilt ut av det blå, og er det nokon som har teoriar om kvifor?

Som eg skreiv då eg kontakta dei:
– I have absolutely no criminal history.
– I have never overstayed the permitted number of days in the US (I think my longest visit was around three weeks).
– I have never been deported from the US.
– I have never worked in the US.
– I have never visited any of these countries on your blacklist: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen.

joandreas
09-12-2023, 21:56
Umulig gi svar på det. Kan være 1)familiemedlem som reiste til rødt flagg land. 2) noe som er postet på sosiale medier
3) likt navn til en ettersøkt person.

Eller andre ting listet her.
Må nok søkes på b visa.
https://esta-center.com/en/refusal/index.html

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

eirikub
09-12-2023, 22:23
Umulig gi svar på det. Kan være 1)familiemedlem som reiste til rødt flagg land. 2) noe som er postet på sosiale medier

Nei, ingenting av dette er tilfellet heller. Det er rett og slett ikkje mogleg å skjøne kvifor denne endringa kom. Veldig surt. Det går sjølvsagt an å søkje om ny ESTA og sjå om den blir avslått.

Men først får eg vente og sjå om det kjem noko svar frå amerikanske styresmakter.

Sondbjo
09-12-2023, 22:50
Nei, ingenting av dette er tilfellet heller. Det er rett og slett ikkje mogleg å skjøne kvifor denne endringa kom. Veldig surt. Det går sjølvsagt an å søkje om ny ESTA og sjå om den blir avslått.

Men først får eg vente og sjå om det kjem noko svar frå amerikanske styresmakter.

Ikke regn med å få noe endring. Veldig dårlig service om det blir avslag.
Desverre er det å søke visum til USA ingen enkel affære. Dessuten veldig dyrt.

Martin
09-12-2023, 23:25
Muligens dumt spørsmål, men den har ikke rett og slett utløpt? At den har "fylt" to år?

eirikub
10-12-2023, 00:02
Muligens dumt spørsmål, men den har ikke rett og slett utløpt? At den har "fylt" to år?

Nei, dessverre. Han er frå april 2022.

LN-MOW
10-12-2023, 05:01
Er passet utløpt?

Hypern
10-12-2023, 11:26

Må nok søkes på b visa.
https://esta-center.com/en/refusal/index.html

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Og du har lenket til en uoffisiell side som ikke tilhører amerikanske myndigheter. Kan folk være så snill å ikke lenke til bogus ESTA nettsider? På akkurat den samme siden kan man søke om ESTA, men de tar seg nok heftig betalt for en service man ikke trenger.

Men ja det er mange forskjellige grunner til at man plutselig blir denied ESTA. Dessvere så er nok den eneste måten å komme rundt det på å søke om visum. Her står iallefall info om det på ambassden her i Oslo sine nettsider.
https://no.usembassy.gov/visas/

Som nevnt her så er det å søke visum til USA en tidkrevende og kostbar affære, men umulig er det ikke. Kort sagt er det å fylle ut det mildt sagt omfattende DS160 skjemaet, betale 160 USD, booke tid for et intervju på ambassaden og det er det. Selve intervjuet på ambassaden er av kortvarig karakter (kanskje 3-5 minutter maks), det er mest venting det går i.
Typiske spørsmål om man søker om B1/B2 er hva man jobber med, om familien bor her og lignende ting. Hovedpoenget er at man skal overbevise vedkommende på ambassaden at man ikke har noe intensjon om å flytte til USA eller jobbe i USA. Har man fast jobb, familie, leilighet osv hjemme så er det ganske lite sannsynlig at man vil pakke sakene sine og flytte ulovlig til USA.

Uansett når visumet er i boks så er det gyldig i 10 år og kan også brukes etter at passet har gått ut (man må da bare si tydelig i fra når man fornyer passet at politiet ikke makulerer den siden med visumet i, da kan man dra til USA med visum i gammelt pass og det nye passe, CBP vil da stemple det nye passet med VOPP - visa in other passport).

Ulempen med dette er et vanlig spørsmål man får i grensekontrollen er hvorfor man da reiser med visum fra et land hvor man kan få ESTA. Om man da ikke har noen bedre forklaring enn at ESTA ble kansellert uten at man vet hvorfor så kan man fort få en strafferunde innom secondary. Jeg mener å ha fått det spørsmålet samtlige ganger jeg har reist inn i USA på visum. Men jeg har en forklaring på det pga reiser til rødmerka land (selv om de ikke liker akkurat den forklaringen da, men det er en annen sak og har endt opp i secondary to ganger pga det, mens andre igjen har bare godtatt det uten å stille flere spørsmål - mye kommer an på hvem man møter i grensekontrollen)

dc-8-63
10-12-2023, 18:54
For nokre dagar sidan fekk eg ein e-post om at eg hadde ein «ESTA Status Change». Eg gjekk inn for å sjå, og då stod det «Travel Not Authorized». Er det nokon andre som har opplevd dette heilt ut av det blå, og er det nokon som har teoriar om kvifor?

Som eg skreiv då eg kontakta dei:
– I have absolutely no criminal history.
– I have never overstayed the permitted number of days in the US (I think my longest visit was around three weeks).
– I have never been deported from the US.
– I have never worked in the US.
– I have never visited any of these countries on your blacklist: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen.

Jeg ville brukt litt tid på å finne årsaken, mest sannsynleg er det noe som har utløst en slik reaksjon. En mulighet er jo at noe skjedde når du sist returnerte fra USA - at flyselskapet du reiste med ikke registrerte utreisen korrekt uten at det er din skyld. Det kan jo etter 90 dager føre til at du ender opp på en liste over overstay og det kan ta lang tid før noen gjør noe med en slik liste.

Det jeg vil gjøre er å finne dokumentasjon på utreisen fra USA sammen med dokumentasjon på at du har oppholdt deg utenfor USA etter utreisen. Selv med dette må du nok belage deg på å søke visum.

Hypern
11-12-2023, 21:41
Forøvrig finner man sin I94 dokumentasjon her hvor man bare plotter inn passnummer, navn, nasjonalitet etc så får man det opp.
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home

Om man skal ha noe mer enn dette her kan man be om freedom of information act innsyn i sin egen mappe hos CBP, men slike innsynskrav kan jo ta litt tid. Men man slipper nok ikke unna visumprosessen uansett, men det kan hjelpe en å dokumentere ovenfor ambassaden at overstay etc ikke har skjedd.

eisa01
12-12-2023, 00:36
Jeg ville brukt litt tid på å finne årsaken, mest sannsynleg er det noe som har utløst en slik reaksjon. En mulighet er jo at noe skjedde når du sist returnerte fra USA - at flyselskapet du reiste med ikke registrerte utreisen korrekt uten at det er din skyld. Det kan jo etter 90 dager føre til at du ender opp på en liste over overstay og det kan ta lang tid før noen gjør noe med en slik liste.

Hvordan funker det egentlig? Relatert, reiste inn til Mexico nå (EWR-CUN) på amerikansk pass oppgitt til United, men brukte norsk i meksikansk immigration. Får jeg trøbbel?
Må jo reise på norsk ut for å komme inn i Norge
Og hvordan vet de at samboer reiste ut? Via United? Var jo ingen kontroll ut på EWR

Forøvrig, samboer bommet på første spørsmålet i ESTA om helse.. Ringte inn og fikk beskjed om å prøve 24 timer senere. Da ble den heldigvis godkjent :)

dc-8-63
12-12-2023, 01:07
Hvordan funker det egentlig? Relatert, reiste inn til Mexico nå (EWR-CUN) på amerikansk pass oppgitt til United, men brukte norsk i meksikansk immigration. Får jeg trøbbel?
Må jo reise på norsk ut for å komme inn i Norge
Og hvordan vet de at samboer reiste ut? Via United? Var jo ingen kontroll ut på EWR

Forøvrig, samboer bommet på første spørsmålet i ESTA om helse.. Ringte inn og fikk beskjed om å prøve 24 timer senere. Da ble den heldigvis godkjent :)

For deg med Amerikansk pass burde det ikke vaere noe problem selv om du benyttet ditt Norske pass ved innreise til Mexico (om du hadde benyttet det Amerikanske inn i Mexico og det Norske passet ut av Mexico kunne det bli litt kluss).

For din samboer har United registrert utreisen av USA, de skanner passet i innsjekk og slik blir det registrert.

Someone
18-12-2023, 16:12
Innreise til USA og ESTA, hvordan er det med billettene når man har glemt et mellomnavn når det ble booket?

Hypern
18-12-2023, 21:23
Innreise til USA og ESTA, hvordan er det med billettene når man har glemt et mellomnavn når det ble booket?

ESTA og navn på flybilletten er jo to uavhengige ting. Det viktigste her er nok at ESTAen er helt korrekt og fornavn og etternavn i billetten er korrekt (dvs i Norge har man jo ikke mellomnavn men kun flere fornavn).

Jeg tviler på at dette vil by på store problemer, men møter du på en pirkete innsjekksagent så kan alt skje.

view
18-12-2023, 21:34
Det er ikke noe stress med SAS hvertfall om man har glemt et såkalt mellomnavn i ESTA, har gjort dette med begge ungene senest i sommer.

WF789
19-12-2023, 00:07

Reist et tosifret antall ganger uten mellomnavn, og aldri vært noe problem.

tdb
19-12-2023, 10:44
Jeg søkte ny ESTA i går, og ble da spurt om jeg hadde besøkt bl.a Cuba etter 2011. Jeg forstår at har man besøkt Cuba etter mars 2021 blir man automatisk nektet ESTA sammen med de andre landene i «Axis of evil». Jeg var på Cuba i 2017 så dette blir interessant. Er det noen som har noen erfaring med dette?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hypern
19-12-2023, 10:59
Jeg søkte ny ESTA i går, og ble da spurt om jeg hadde besøkt bl.a Cuba etter 2011. Jeg forstår at har man besøkt Cuba etter mars 2021 blir man automatisk nektet ESTA sammen med de andre landene i «Axis of evil». Jeg var på Cuba i 2017 så dette blir interessant. Er det noen som har noen erfaring med dette?

Sent from my iPad using Tapatalk

Cuba står vel ikke på den lista der? Virker uansett sært. Får du avslag må du gjennom visummølla. Fordelen med visum vs ESTA er at visumet i det minste varer i 10 år da.

tdb
19-12-2023, 11:53
Det er et spørsmål om man har vært i et av disse landene etter 2011 nå. Fikk nettopp godkjent, så da var det ikke noe problem med mitt besøk på Cuba i 2017.

Hypern
19-12-2023, 19:35
Det er et spørsmål om man har vært i et av disse landene etter 2011 nå. Fikk nettopp godkjent, så da var det ikke noe problem med mitt besøk på Cuba i 2017.

Bra jeg synes nå Cuba ville vært rart å ikke få godkjent på all den tid det går direktefly mellom de to landene. USA har i dag en fullverdig ambassade i Havana.

Midtiblinken
19-12-2023, 19:56
Jeg har flydd til Cuba i mange år, men kun som jobb. Alle pax måtte ha en grunn til og dra dit, men det var ikke vanskelig og oppdrive.

espenlok
19-12-2023, 20:35
Bra jeg synes nå Cuba ville vært rart å ikke få godkjent på all den tid det går direktefly mellom de to landene. USA har i dag en fullverdig ambassade i Havana.

Det står faktisk på den offisielle hjemmesiden for ESTA at

The U.S. Department of State designated Cuba as a State Sponsor of Terrorism (SST) on January 12, 2021.

With limited exceptions, a traveler who is found to have visited Cuba on or after this date is not eligible for travel under the Visa Waiver Program (VWP) using an Electronic System for Travel Authorization (ESTA) and must apply for a visa to travel to the United States.

Official Website of the Department of Homeland Security (https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About%20ESTA%20and%20The%20Visa%20Wai ver%20Program&answerToDisplay=How%20does%20Cuba%E2%80%99s%20desi gnation%20as%20a%20State%20Sponsor%20of%20Terroris m%20impact%20my%20travel%20to%20the%20United%20Sta tes%20under%20the%20Visa%20Waiver%20Program%3F)

Men da var det tydeligvis mulig å få unntak fra det...

Hypern
20-12-2023, 09:23
Det står faktisk på den offisielle hjemmesiden for ESTA at

Official Website of the Department of Homeland Security (https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About%20ESTA%20and%20The%20Visa%20Wai ver%20Program&answerToDisplay=How%20does%20Cuba%E2%80%99s%20desi gnation%20as%20a%20State%20Sponsor%20of%20Terroris m%20impact%20my%20travel%20to%20the%20United%20Sta tes%20under%20the%20Visa%20Waiver%20Program%3F)

Men da var det tydeligvis mulig å få unntak fra det...

Ja nei hele den amerikanske politikken ovenfor Cuba fremstår jo latterlig. State sponsor of terrorism lol - hva slags terroristgrupper er det Cuba har støttet da? Det var vel sikkert en del grupper Cuba støttet under den kalde krigen, men å designere dem som terrorsponsorer i 2021 er jo tja mildt sagt latterlig.

Midtiblinken
20-12-2023, 12:51
Mange cubanere i USA, særlig i Florida. De hater Castro og alle som støttet han. De vil ikke ha frie relasjoner med Cuba før det kan bli et demokrati. De er en stor og vokal gruppe.

B747-8
26-12-2023, 17:46
Fant dette, men jeg skjønner ikke så mye av det.

Er dette noe som vil forenkle det så vi som er fra Norge kan søke om Global Entry?

Ekstrautgave: Nytt grunnlag for overføringer for personopplysninger mellom EU og USA er på plass

https://www.linkedin.com/pulse/ekstrautgave-nytt-grunnlag-overf%25C3%25B8ringer-mellom-eu-og-usa-jan-sandtr%25C3%25B8/?trackingId=tY7FgLSwRkGEYHB%2Fwpr4cw%3D%3D

Discus
26-12-2023, 19:31
Fant dette, men jeg skjønner ikke så mye av det.

Er dette noe som vil forenkle det så vi som er fra Norge kan søke om Global Entry?

https://www.linkedin.com/pulse/ekstrautgave-nytt-grunnlag-overf%25C3%25B8ringer-mellom-eu-og-usa-jan-sandtr%25C3%25B8/?trackingId=tY7FgLSwRkGEYHB%2Fwpr4cw%3D%3D
Dette er generelle EU-saker og er gammelt nytt. Har lite/ingen ting med GE å gjøre. Tyskland og Nederland (som er i EU) er med i GE allerde så det er nok andre forhold enn Schrems-dommene som spiller inn.

eirikub
27-12-2023, 23:11

Tusen takk for denne oppdateringa. Då har eg nok endeleg forstått kvifor eg plutseleg fekk endring i ESTA-statusen min. Eg var på Cuba i 2017 og 2022.

mrabcx
29-12-2023, 13:02
Hvis det skulle være tilfelle, fant amerikanske myndigheter ut at du hadde vært på Cuba på egenhånd eller hadde du oppgitt dette et eller annet sted ?

eirikub
05-01-2024, 00:11
Hvis det skulle være tilfelle, fant amerikanske myndigheter ut at du hadde vært på Cuba på egenhånd eller hadde du oppgitt dette et eller annet sted ?

Nei, eg har ikkje opplyst det til dei. Kan dei ha fått opplysningar frå Bahamasair, som eg flaug NAS–HAV, eller Air France, som eg flaug HAV–CDG?

LN-MOW
05-01-2024, 00:26
Siden planlagte en route alternates nok er i USA, skal de få APIS-data ..

Crazydre
26-01-2024, 12:15
Hej, läste nyligen om det här med "Simplified Arrivals", https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-completes-simplified-arrival-expansion-all-us-airports

Verkar som om man inte behöver visa sitt pass alls, utan tittar in i kameran varpå CBP får upp ens info från flygbolagens manifest. Bara amerikanska medborgare (och vissa behöriga utlänningar) som inte önskar genomgå denna process behöver visa pass.

Stämmer detta verkligen? Förstår att gränskontroll utvecklas och att USA är på framkanten med detta, men låter lite för "bra" för att vara sant.

Hypern
26-01-2024, 13:46
Hej, läste nyligen om det här med "Simplified Arrivals", https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-completes-simplified-arrival-expansion-all-us-airports

Verkar som om man inte behöver visa sitt pass alls, utan tittar in i kameran varpå CBP får upp ens info från flygbolagens manifest. Bara amerikanska medborgare (och vissa behöriga utlänningar) som inte önskar genomgå denna process behöver visa pass.

Stämmer detta verkligen? Förstår att gränskontroll utvecklas och att USA är på framkanten med detta, men låter lite för "bra" för att vara sant.

Neh de stempler fortsatt passet ditt, iallefall gjorde de dette i fjor. Hele simplified arrival har ikke klart å ta bort køene iallefall, slik automatene gjorde tildels.

LN-MOW
26-01-2024, 14:16

Det gjelder oss som har Global Entry. Ja, jeg ankom ATL sist fredag, smilte til automaten og gikk ut uten å vise pass. Dog er det en CBP-officer som holder et øye med trafikken og som har noe i bakgrunnen som monitorerer.
Tok meg 5 minutter fra flydør til parkeringsshuttle. :D

Discus
26-01-2024, 14:22
Neh de stempler fortsatt passet ditt, iallefall gjorde de dette i fjor. Hele simplified arrival har ikke klart å ta bort køene iallefall, slik automatene gjorde tildels.
Jeg fikk ikke tempel i november 2022 eller 2023 (norsk pass)

Hypern
26-01-2024, 14:30

Ok kan være at jeg fikk stempel pga jeg var innom strafferunden i secondary da. Uansett så har amerikanske grensevakter inntatt en mer streng holdning virker det som mot folk som har besøkt land de ikke har på vennelista si på Facebook. Deriblant Kina faktisk, han jeg hadde med å gjøre i SFO (!) av alle steder mente at ingen dro til Kina. Da burde han nok kanskje tittet mer opp på tavla over ankommende flyginger der...

B747-8
26-01-2024, 15:02

Jeg fikk heller ikke tempel i februar 2023 på LAX (norsk pass).

Savipix
26-01-2024, 15:28

Nov 22 ingen stämpel på EWR
Feb 23 Stämpel på JFK

WF789
27-01-2024, 09:07
11 ganger i USA etter covid, 2 stempler.

Fnate
27-01-2024, 09:30
Fikk stempel på MSP i forrige uke. Det varierer.

Det er imidlertid kjipt at de fjernet opplegget med automater. Kan ikke helt forstår hvorfor de gjorde det. Må være sysselsetting eller at de ikke vil ha turister og businessfolk fra utlandet på besøk.

Airbus 330
15-04-2024, 18:45
Skal reise til SEA med LH i september, tidligere hadde man kunne legge til API data under bestillingen men finner ikke dette nå.

Kan heller ikke finne det igjen under My Booking, er dette ikke nødvendig lengre?

dc-8-63
15-04-2024, 21:22
Skal reise til SEA med LH i september, tidligere hadde man kunne legge til API data under bestillingen men finner ikke dette nå.

Kan heller ikke finne det igjen under My Booking, er dette ikke nødvendig lengre?

Har du bestillt via Lufthansa direkte ? Jeg la API Data inn senest 2 uker siden via Manage My Reservations paa Lufthansa.com

Airbus 330
16-04-2024, 17:25
Har du bestillt via Lufthansa direkte ? Jeg la API Data inn senest 2 uker siden via Manage My Reservations paa Lufthansa.com

Stemmer, er det den som nå ligger inne under Passenger/Modify/Advance Information?

dc-8-63
16-04-2024, 18:04
Stemmer, er det den som nå ligger inne under Passenger/Modify/Advance Information?

Ja det er det.

Airbus 330
16-04-2024, 20:08
Ja det er det.

Takker. Må Add Document fylles ut også, eller er ikke den nødvendig?

88charlie
17-04-2024, 07:48
Ok kan være at jeg fikk stempel pga jeg var innom strafferunden i secondary da. Uansett så har amerikanske grensevakter inntatt en mer streng holdning virker det som mot folk som har besøkt land de ikke har på vennelista si på Facebook. Deriblant Kina faktisk, han jeg hadde med å gjøre i SFO (!) av alle steder mente at ingen dro til Kina. Da burde han nok kanskje tittet mer opp på tavla over ankommende flyginger der...

Nå har ikke jeg vært i kina på noen år men jeg reiser stadig til USA sammens med andre som er der 2-3 ganger i året. Har aldri vært noe problem på hverken LAX, EWR eller MIA.

Det jeg har opplevd noen ganger er en bråte med idiotiske spørsmål og kommentarer fra kontrollørene, når de, antar jeg, må vente på at systemet henter opp dataene mine. Samtalene ender straks det "lyser grønt", uansett hvilken utledning jeg var inne i. F.eks. å måtte forklare at jeg hadde returbillett, men ikke en utprintet sak sånn som vi hadde på 90-tallet.

Strengt tatt har US-immigration bare blitt smoothere og smoothere de siste årene og det er flere og flere tilfeller av at det nærmest går like raskt som det normalt tar å gå til baggasjeutleveringen.

Alpha
21-04-2024, 18:46
Nå har ikke jeg vært i kina på noen år men jeg reiser stadig til USA sammens med andre som er der 2-3 ganger i året. Har aldri vært noe problem på hverken LAX, EWR eller MIA.

Det jeg har opplevd noen ganger er en bråte med idiotiske spørsmål og kommentarer fra kontrollørene, når de, antar jeg, må vente på at systemet henter opp dataene mine. Samtalene ender straks det "lyser grønt", uansett hvilken utledning jeg var inne i. F.eks. å måtte forklare at jeg hadde returbillett, men ikke en utprintet sak sånn som vi hadde på 90-tallet.

Strengt tatt har US-immigration bare blitt smoothere og smoothere de siste årene og det er flere og flere tilfeller av at det nærmest går like raskt som det normalt tar å gå til baggasjeutleveringen.Enig. USA i 2018 var et mareritt. I 2023 ganske smooth. Selv når ESTA er utløpt og nytt medbringes. Skal sies at det likevel har deg på fil med fingeravtrykk så dermed vil det alltid være smoothere enn første gang.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

sabergum
21-04-2024, 21:01
Enig. USA i 2018 var et mareritt. I 2023 ganske smooth. Selv når ESTA er utløpt og nytt medbringes. Skal sies at det likevel har deg på fil med fingeravtrykk så dermed vil det alltid være smoothere enn første gang.

Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.

Alpha
21-04-2024, 21:14
Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din? [emoji848]

88charlie
21-04-2024, 21:20
Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.

Hva var den mistenkelige reisehistorikken da?

Hypern
22-04-2024, 07:32

Det ekke meningen at du skal ha nye fingeravtrykk og bilde hver gang i USA lenger , har du vært i USA før på det samme passet og tatt dette en gang så hopper de over den biten senere i tråd med såkalt "simplified arrival".
Det viktigste er at du har en I94 opprettet , det kan du sjekke her
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/recent-search
Er den opprettet så er alt i orden egentlig. USA har som kjent ingen formell passsjekk på vei ut av landet(slik Schengen har), denne infoen mottar CBP fra flyselskapenes manifest.

Hypern
22-04-2024, 07:39
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din? [emoji848]

CBP har ekstremt vide fullmakter i amerikansk lov, man kan jo nekte, men da er jo risken stor for at du blir satt på første fly hjem igjen om man er en såkalt alien. Er man amerikansk borger så kan man nekte da de ikke kan nekte innreise for amerikanske borgere. Men da vil de nok ta sin tid før du slipper inn... Uansett om man har ting på telefonen man ikke vil at CBP skal se så er det beste å legge igjen den telefonen hjemme og så dra dit med en forholdsvis clean telefon. Jeg vet at en del gjør dette.

sabergum
22-04-2024, 20:45
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din? [emoji848]Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Hva var den mistenkelige reisehistorikken da?Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��

88charlie
22-04-2024, 20:58
Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��

Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene

sabergum
22-04-2024, 21:30
Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene

Til USA, og ikke businessturer. Så kan jo forsåvidt forstå at de stusser litt.

Alpha
22-04-2024, 21:45
Samme her, USA og korte reiser. Men business og konkrete events jeg skal delta på, så det har gått fint.

Ift. mobil så er det problematisk jobbmessig, men forstår at det i praksis ikke er et valg om man skal inn. Og USA står vel fritt til å lage så crazy regler som de vil.

Fnate
30-04-2024, 16:21
Har forsøkt å søke i tråden men finner ikke noe.

Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget? Har lastet ned appen og fyllt inn det som går an å fylle inn.

Har et par landinger på EWR med SAS i Juni og det står at det skal funke der på Terminal B. Når jeg åpner appen nå står det bare "have you arrived at Newark Liberty..." og så kan jeg velge "Yes, submit now".

Etter hva jeg forstår skal dette forenkle immigration ganske ekstra mest. Men har altså til gode å teste i praksis

Trent600
30-04-2024, 16:53

Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget? Har lastet ned appen og fyllt inn det som går an å fylle inn.

Når jeg landet på LAX i januar tenkte jeg å teste det ut for første gang. Sendte inn når jeg landet og når jeg kom til immigrasjonen så så jeg etter noe skilt, men fant ikke noe. Spurte en frøken som sto og dirigerte men fikk ikke noe fornuftig ut av henne, så bare stilte meg i den vanlige lange køen.

Leste at det noen andre gjorde noen dager/uker etter jeg prøvde på LAX var å gå i køen for US passports og det hadde gått greit og det har vært mange andre etter det også.

Er en tråd på et av naboforumene hvor bl.a. MPC diskuteres og i følge innlegget under så var det faktisk skiltet på EWR nå i april.

I går prøvde jeg for første gang MPC. Det var ved ankomst med SAS til EWR. Siden Stockholm-flyet kom rett før, var det LANG kø i vanlig immigrasjon. Mange hundre mennesker. Så jeg fulgte pilene til MPC, og der var det 3 i kø. Det tok 5 minutter fra jeg kom til immigrasjonen til jeg var ute. Som andre har nevnt, var de ikke interessert i QR koden. Jeg bare leverte passet, de tok bilde, de spurte hva hensikten med besøket var, og så "God tur"! En fin opplevelse.

https://insideflyer.no/forums/threads/usa-esta-visum-innreise-samletr%C3%A5d.3300/page-166#post-535395

Fnate
30-04-2024, 18:34
Takker

Dette høres jo helt nydelig ut. Blir stas å teste på EWR.

B747-8
30-04-2024, 20:08
Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget?

Hva er dette MPC?

LN-MOW
30-04-2024, 20:17
Hva er dette MPC?

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/mobile-passport-control

Mobile Passport Control (MPC) allows eligible travelers to submit their travel document, photo, and customs declaration information through a free, secure app on their smartphone or other mobile device. The use of MPC streamlines the traveler’s entry process into the United States by reducing passport control inspection time and overall wait time. Use of MPC does not require pre-approval. Travelers who successfully use the MPC app will no longer have to complete a paper form and may be provided a designated queue. As a result, travelers may experience shorter wait times, less congestion and efficient processing.

Chriscross
30-06-2024, 13:27
Kona la inn en dag feil dato of issue på passet sitt da hun søkte om ESTA. Esta er godkjent, men jeg sa hun måtte søke på nytt, men noen som har erfaring om date off issue feil skaper krøll om passnummeret er riktig?

88charlie
01-07-2024, 10:32
Jeg tar aldri sjansen med sånt. Se om du kan editere søknaden, hvis ikke er det bare å søke på nytt.

Så er det lov å google

https://www.visa-waiver.cl/english/what-information-can-i-update-on-my-esta.html

Hypern
01-07-2024, 11:02
Jeg tar aldri sjansen med sånt. Se om du kan editere søknaden, hvis ikke er det bare å søke på nytt.

Så er det lov å google

https://www.visa-waiver.cl/english/what-information-can-i-update-on-my-esta.html

Sukk og slutt å gi misvisende scamsider da. DEN eneste rette ESTA siden er denne, alt annet er bare tull. Det er mange sider som mener de er den rette ESTA siden og som irriterende nok dukker opp i Googlesøk også.

https://esta.cbp.dhs.gov/

88charlie
01-07-2024, 11:04
Sukk og slutt å gi misvisende scamsider da. DEN eneste rette ESTA siden er denne, alt annet er bare tull. Det er mange sider som mener de er den rette ESTA siden og som irriterende nok dukker opp i Googlesøk også.

https://esta.cbp.dhs.gov/

Huff, det visste jeg jo.

Spanderer en øl i loungen ved neste anledning

Chriscross
02-07-2024, 08:40
Kona la inn en dag feil dato of issue på passet sitt da hun søkte om ESTA. Esta er godkjent, men jeg sa hun måtte søke på nytt, men noen som har erfaring om date off issue feil skaper krøll om passnummeret er riktig?

Kona søkte på nytt og fikk godkjent, men vær obs på at en tydligvis får en strafferunde i godkjenningsprosessen siden det tok ca 30 timer før den ble godkjent mot 4 timer første gang.

88charlie
02-07-2024, 10:54
Kona søkte på nytt og fikk godkjent, men vær obs på at en tydligvis får en strafferunde i godkjenningsprosessen siden det tok ca 30 timer før den ble godkjent mot 4 timer første gang.

Jeg syntes nå 4 timer var litt drøyt også. Første gang i USA?

Chriscross
05-07-2024, 23:11

Har et par landinger på EWR med SAS i Juni og det står at det skal funke der på Terminal B. Når jeg åpner appen nå står det bare "have you arrived at Newark Liberty..." og så kan jeg velge "Yes, submit now".

Etter hva jeg forstår skal dette forenkle immigration ganske ekstra mest. Men har altså til gode å teste i praksis

Noen som har testet dette nå, eller blir jeg evt førstemann i morgen? Har lastet ned og registert meg i app. All info jeg kunne legge inn var tolldeclareringsjemaet. Skal ikke passnummer etc registreres?

dc-8-63
06-07-2024, 02:32
Noen som har testet dette nå, eller blir jeg evt førstemann i morgen? Har lastet ned og registert meg i app. All info jeg kunne legge inn var tolldeclareringsjemaet. Skal ikke passnummer etc registreres?

Mender at en Fnat har testet dette, ser paa SEATAC at MPC omtrent sidestilles med Global Entry, elite meg litt med App’en mens jeg ventet paa bagasjen og det ser ut til at det er enkle spørsmål uten Pass Nummer.

Chriscross
06-07-2024, 09:13
Mender at en Fnat har testet dette, ser paa SEATAC at MPC omtrent sidestilles med Global Entry, elite meg litt med App’en mens jeg ventet paa bagasjen og det ser ut til at det er enkle spørsmål uten Pass Nummer.

Takk. Tror Fnate ikke fikk testet pga udugelige sauegjetere da han ankom USA.
Ifølge en tripreport.

B747-8
06-07-2024, 13:07
Mender at en Fnat har testet dette,

Ja, det stemmer.
Første gangen virket det veldig bra, men andre gangen var det noe kluss for han.

Men det virker som det er veldig forskjellig fra flyplass til flyplass i USA.

Fnate
06-07-2024, 17:32
Stemmer at det funket første gangen. Andre gang visste ikke kølosene hva det var, selv pm det var skiltet.

Chriscross
07-07-2024, 14:02
Stemmer at det funket første gangen. Andre gang visste ikke kølosene hva det var, selv pm det var skiltet.

Funket fint i Bos i går. Sendte inn info fra flyet og en har da fire timer på seg. Passet på å ikke spørre noen, men følge skilter. Var riktignok ikke kø i vanlig immigration heller.

Hypern
09-07-2024, 11:35
Funket fint i Bos i går. Sendte inn info fra flyet og en har da fire timer på seg. Passet på å ikke spørre noen, men følge skilter. Var riktignok ikke kø i vanlig immigration heller.

BAre så synd vi som reiser på visum ikke kan bruke det der da. Satser på at det kommer sik at B1/B2 kan bruke...

Crazydre
25-08-2024, 14:47
Hej allihopa! Ville bara fråga om det stämmer att man, i och med det nya "Simplified Arrivals", vanligtvis inte ens behöver visa passet för CBP, utan bara tittar in i kameran varpå officern får upp ens information från flygmanifestet.

LN-MOW
25-08-2024, 14:58
Utenlandske pass må vel fortsatt stemples?

Crazydre
25-08-2024, 15:06
Utenlandske pass må vel fortsatt stemples?Inte flyg- eller sjövägen, det har de slutat med. Bara elektronisk I-94 registrering numera. Med undantag för exempelvis immigrant visas som måste stämplas för att funka som green card i 1 år.

dc-8-63
25-08-2024, 16:11
Utenlandske pass må vel fortsatt stemples?

Nei, det er lenge siden de sluttet aa stemple utenlandske pass.

MountainDew
21-10-2024, 11:18
Mye surr med den der CBP MPC app.

Klarer ikke å lese data korrekt fra passet.

Feil fødselsdato, feil utløpsdato og feil passnummer.

Kan legges inn manuelt men da blir det bare ugyldig reisedokument.

Dette gjelder både det gamle og det nye norske passet.

Discus
21-10-2024, 11:30
Mye surr med den der CBP MPC app.

Klarer ikke å lese data korrekt fra passet.

Feil fødselsdato, feil utløpsdato og feil passnummer.

Kan legges inn manuelt men da blir det bare ugyldig reisedokument.

Dette gjelder både det gamle og det nye norske passet.

Ser ut som den konsekvent tar dagen før datoen den leser av både for fødselsdag og utløpsdag hos meg. :headbang
Ilfg et annet forum er det en kjent bug i Andriod at dato blir feil og at man ikke får endret den. Ble rapportert av den som brukte den at det allikevel ble "accpted" under ankomst.

MountainDew
22-10-2024, 00:36
Var ingen egen kø for MPC i ATL men gikk veldig hurtig.

Mulig svarene på skjemaet lå inne i systemet.

Brukte 1 time gate til gate :)

Hypern
24-01-2025, 20:06
Hm jeg måtte avgi fingeravtrykk atter engang på LAX etter tre måender siste visitt på ORD hvor jeg også måtte avgi det. Trodde meningen med nye prosedyrene skulle liksom slutte med å avgi det hver gang. Jeg trodde jo først på ORD at jeg måtte pga nytt pass (men visum i gammelt pass) nå er jeg jo mer usikker på hvorfor jeg måtte. Joda vet jeg ikke får svarene her og at kun CBP vet det svaret, men stusset litt læll. Eller kanskje det er bare det som er procedure når du reiser med visum i gammelt pass og et nytt pass kombinert. Er uansett ingen fare for at jeg bruker opp de 6 månedene man får med B1/b2 visum.

Og ingenting om Iran eller andre for USA farlige land. Vennlig fyr med latinamerikansk opprinnelse som prosesserte meg på LAX. Men det må jo være noe nytt at immigrasjonen spør om jeg skal deklarere noe (men nå er jo det gamle tollskjemaet helt på vei ut - men i ORD fikk jeg et av immigrasjonen likevel som jeg ikke trengte å fylle ut noe på fikk jeg vite og bare gav det til en fyr ved utgangen som i gamle dager). Tydelig at ulike CBP stasjoner gjør ting litt ulikt. Om jeg skulle deklarert noe kan det jo være at jeg hadde fått noe av han fyren i LAX. Jaja for de i CBP er man jo bare en i mengden og de har jo sine prosedyrer for alt. Jeg så jo noen ble sendt til secondary, men der virka det som det var en papirpakke, det er vel ofte sånn om man er på immigrantvisa eller jobbvisum og alt sånt blir vel håndtert der fordi det kanskje tar litt tid å prosessere. Har jo hatt mine strafferunder dit et par ganger ved innreise USA, men er glad jeg har sluppet det de siste to gangene iallefall.

Savner jo litt stempelet i passet da jeg synes sånt er kult, men det er jo ikke så mye nødvendig det lenger i 2024 hvor alt er elektronisk, men noen land er veldig nøye på at stempelet er riktig. Av alle steder i Iran så måtte de tolke innreisestempelet da jeg skulle ut for å se om jeg hadde overstayet eller ikke (hadde ikke det da), men det gikk jo fort. Jeg fikk faktisk stempel av norske politimannen på Sola i 2004 da familien skulle til Aberdeen og hadde flybytte der.

Det virker uansett som at CBP har blitt mer effektive med årene, joda man kan være uheldig men altså både LAX og ORD var veldig smooth og at de tre timerskøene som vel noen ganger oppstod rett etter pandemien kanskje er en saga blott med mindre ikke Trump fyrer av noen direktiver hit og dit som han gjorde i 2017 hvor det jo ble kaos på flyplassene.

dc-8-63
19-03-2025, 18:45
Det begynner å dukke opp artikler i forskjellige media (Seattle Times, Guardian, NPR) om turister som ender opp i ICE Detention Centers, ja selv en med Green Card !

Først var det en Britisk jente, som ankom New York i begynnelsen av Januar og hun hadde alle papirer i orden og reiste rundt i USA uten problemer, tilbrakte noen uker i Portland Oregon før hun reiste opp til Vancouver BC. Her er hva som skjedde på grensen inn til Canada litt uklart, det som er kjent er at hun ble nektet innreise til Canada pga at de mente hun skulle jobbe i Canada og hadde feil visum (som Britisk trenger hun vel ikke Visum ?) Uansett ble hun sendt tilbake til USA - noe som på grensen ved Blaine er kort spasertur - eller om hun ankom med tog er grensekontrollen på jernbanestasjonen i Vancouver.

Det som er kjent er når hun møtte US Grensekontroll ble hun arrestert og sendt til en ICE Facility i Tacoma. Her ble hun holdt i 14 dager uten mulighet til kontakt med familie, advokat etc. Forholdene beskrives som veldig dårlige. Uansett hun var legt i USA helt til hun krysset grensen til Canada og skulle ha blitt sluppet inn uten problemer.

Den neste saken er en tysk statsborger som også ankom USA (LAX) uten problemer og oppholdt seg i USA som turist helt lovlig. Hans kjæreste er US Citizen og sammen dro til Mexico på en ferie, ved ankomst tilbake til USA ble han også arrestert og sendt til ICE Facility hvor han ble holdt i 14 dager, her er det mulig at han svarte feil når han ble spurt om “where is home” han svarte Las Vegas som ikke er hans hjemsted, men hvor han oppholdt seg lovlig som turist. Det kan være språk forvirring.

Så en Kanadisk Skuespillerinne, som har jobbet endel i Hollywood, som ankom med en søknad om midlertidig arbeidstillatelse, noen hun hadde gjort flere ganger tidligere og som er 100% lovlig, hun ble også arrestert og tatt i ICE Bevaring i 14 dager uten adgang til kontakt med familie, advokat.

Nok en tysker, som er Greencard Holder (gyldig Green Card) ble anholdt ved ankomst BOS og han sitter vel ennaa i ICE Bevaring, han kollapset og dermed ble det kjent for hans mor (også Greencard Holder).

The Guardian har en bra artikkel om dette i dag: https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/18/germany-investigates-after-national-with-green-card-arrested-at-us-border

Hypern
19-03-2025, 19:15
Det begynner å dukke opp artikler i forskjellige media (Seattle Times, Guardian, NPR) om turister som ender opp i ICE Detention Centers, ja selv en med Green Card !

Først var det en Britisk jente, som ankom New York i begynnelsen av Januar og hun hadde alle papirer i orden og reiste rundt i USA uten problemer, tilbrakte noen uker i Portland Oregon før hun reiste opp til Vancouver BC. Her er hva som skjedde på grensen inn til Canada litt uklart, det som er kjent er at hun ble nektet innreise til Canada pga at de mente hun skulle jobbe i Canada og hadde feil visum (som Britisk trenger hun vel ikke Visum ?) Uansett ble hun sendt tilbake til USA - noe som på grensen ved Blaine er kort spasertur - eller om hun ankom med tog er grensekontrollen på jernbanestasjonen i Vancouver.

Det som er kjent er når hun møtte US Grensekontroll ble hun arrestert og sendt til en ICE Facility i Tacoma. Her ble hun holdt i 14 dager uten mulighet til kontakt med familie, advokat etc. Forholdene beskrives som veldig dårlige. Uansett hun var legt i USA helt til hun krysset grensen til Canada og skulle ha blitt sluppet inn uten problemer.

Den neste saken er en tysk statsborger som også ankom USA (LAX) uten problemer og oppholdt seg i USA som turist helt lovlig. Hans kjæreste er US Citizen og sammen dro til Mexico på en ferie, ved ankomst tilbake til USA ble han også arrestert og sendt til ICE Facility hvor han ble holdt i 14 dager, her er det mulig at han svarte feil når han ble spurt om “where is home” han svarte Las Vegas som ikke er hans hjemsted, men hvor han oppholdt seg lovlig som turist. Det kan være språk forvirring.

Så en Kanadisk Skuespillerinne, som har jobbet endel i Hollywood, som ankom med en søknad om midlertidig arbeidstillatelse, noen hun hadde gjort flere ganger tidligere og som er 100% lovlig, hun ble også arrestert og tatt i ICE Bevaring i 14 dager uten adgang til kontakt med familie, advokat.

Nok en tysker, som er Greencard Holder (gyldig Green Card) ble anholdt ved ankomst BOS og han sitter vel ennaa i ICE Bevaring, han kollapset og dermed ble det kjent for hans mor (også Greencard Holder).

The Guardian har en bra artikkel om dette i dag: https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/18/germany-investigates-after-national-with-green-card-arrested-at-us-border

Tja er det noe jeg ikke gidder så er det ICE detention. Nå var jeg riktignok i USA i tiden rett etter 20 januar (men da hadde ikke Trumps mest crazy politikk virket helt enda) og fikk bare de vanlige rutinespørsmålene fra CBP. Men nå virker det som risken er større fordi jeg har vært i mange land Trump hater. Skal dog sies at jeg var ute for et jævelig spetakkel på SFO i 2023 og på EWR i 2017, ja reiser på et B1/B2 visum ja. Brødhuet jeg møtte på i SFO mente oppriktig at ingen dro til Kina (kanskje lese avgangstavla på din egen flyplass din gjøk tenkte jeg hardt inni meg).

Uansett så er Canada ganske picky med visum de også, men det venter nok ikke ICE detention der. Slik jeg fikk inntrykk av så lot de denne britiske turisten fikse papirarbeidet i USA så hun kunne komme tilbake på riktig visum. Vanlige ETA greia til Canada er jo kun for business/pleasure slik ESTA er i USA. Antagelig hadde nok hun fikset dette på canadiske konsulatet i Seattle (som de sikkert har der).

Uansett det som er sykt er å sette green card holdere rett i ICE leire. Men ok jeg kan utmerket godt holde meg unna USA, jeg trenger ikke flere uker i et amerikansk fengsel (selv om ICE mener at detention ikke er punishment). Jeg tror nok de er mer picky på Iran og Kinavisum og alt alt nå.

KnutW
19-03-2025, 19:23
Den britiske damen hadde jobbet (muligens lovlig?) som tatovør både i USA og Canada før hun returnerte til USA fra Canada. Hun hadde da med seg mye tatoveringsutstyr og myndighetene var usikre på hvorvidt hun ville fortsette å jobbe eller ikke. Dermed ble det noe kluss. Mener å huske kjæresten/samboeren hennes også hadde noe uggent forhold til immigrasjonsmyndighetene.

Det kan kanskje forsvare noen dager i forvaring til jussen blir avklart, men ikke ufin behandling under oppholdet.

Hypern
19-03-2025, 19:24
Den britiske damen hadde jobbet (muligens lovlig?) som tatovør både i USA og Canada før hun returnerte til USA fra Canada. Hun hadde da med seg mye tatoveringsutstyr og myndighetene var usikre på hvorvidt hun ville fortsette å jobbe eller ikke. Dermed ble det noe kluss. Mener å huske kjæresten/samboeren hennes også hadde noe uggent forhold til immigrasjonsmyndighetene.

Det kan kanskje forsvare noen dager i forvaring til jussen blir avklart, men ikke ufin behandling under oppholdet.

Her var det vel snakk om 2 uker.

dc-8-63
19-03-2025, 19:49

Det er ikke samme person, tatovøren er Tysk, den Britiske jenta i 20 årene slapp aldri inn i Canada. Den Tyske Tatovøren ble også tatt i forvaring av ICE (tror det er nevnt Guardian Artikkelen jeg linket til.

Fnate
19-03-2025, 20:56
Men er dette en endring av handling og policy eller er det bare at det blir blåst opp i media og blogger fordi det nå er "in" å skrive drit om Amerika?

Mens det egentlig har vært more or less like mange saker før

KnutW
19-03-2025, 21:01
Men er dette en endring av handling og policy eller er det bare at det blir blåst opp i media og blogger fordi det nå er "in" å skrive drit om Amerika?

Tror du absolutt er inne på noe der…

LN-MOW
19-03-2025, 21:09

For å holde epler og tomater adskilt ...

Trump fokuserer ikke på 'vanlige' grensekryssinger (som turisme), der er Biden ham langt overlegen i antall deportasjoner.

Når det gjelder deportasjoner av individer som er 'inne' er Trump-regimet overlegent, for å bruke sportsspråket. Fnate snakker her fornuft (!). 'Rare' hendelser under grensepasseringer har mindre med regimet å gjøre ..

When removing recent border crossers from the total and counting only immigrants who were deported after first being arrested by ICE, nearly 4,300 immigrants were deported this February compared with roughly 2,100 in February 2024.

https://www.nbcnews.com/politics/national-security/trump-deported-fewer-people-biden-year-ago-border-crossings-plummeted-rcna195605

dc-8-63
19-03-2025, 22:56

Nå har jeg mest lest om dette i Amerikanske media (Seattle Times, NPR, PBS, New York Times) jeg opplever ikke at noen av disse drives av at det er “in” å skrive dritt om Amerika.

For å holde epler og tomater adskilt ...

Trump fokuserer ikke på 'vanlige' grensekryssinger (som turisme), der er Biden ham langt overlegen i antall deportasjoner.

Når det gjelder deportasjoner av individer som er 'inne' er Trump-regimet overlegent, for å bruke sportsspråket. Fnate snakker her fornuft (!). 'Rare' hendelser under grensepasseringer har mindre med regimet å gjøre ..

https://www.nbcnews.com/politics/national-security/trump-deported-fewer-people-biden-year-ago-border-crossings-plummeted-rcna195605

Dette er jo ikke snakk om Deportasjonene eller antall, men om at disse alle ble arrestert av ICE og ble holdt isolert i 14 dager uten lovfestet rett til adgang til kontakt med familie, adgang til advokat - dette er helt nytt !

Om vi ser på tyskeren med Green Card er det liten tvil om at noe er endret, han har bodd i USA og har hatt Green Card i 17-18 år, han er i jobb som Elektro Ingeniør er gift med en Amerikansk Dame (han hadde Green Card før han giftet seg) de har en datter på 8 måneder, han fornyet Green for et aar siden uten noe som helst ble flagget. Så noe har endret seg - det som er så langt gitt som årsak er “possession of Marijuana” for 10 år siden, noe som lovmessig er droppet fra hans “record” etter det ble lovlig å ha Marijuana til eget bruk.

Han ble (som alle de andre !) kledd naken, ble sent i en kald dusj, han kollapset og endte opp på sykehus, ICE forsøkte å få han til å gi fra seg Green Card - uten noen legal grunn…

Skuespillerinnen har gitt en meget detaljert forklaring og ja hun ble også kledd naken, #1 job var i en kopp i et helt åpent rom…..

For oss som krysser grensene mellom USA og Canada betydelig mere enn LN-MOW vet vi forskjellene mellom det vi opplevde under Trump 1.0 og under Biden, under Trump 1.0 ble den lille Italienerinnen til stadighet tauet inn til 2nd “inspection” som varte i 1-2 timer, alltid spørsmål om hennes oppvekst i Argentina (hun var 1.5 år gammel når de emigrerte) - under Biden var det totalt annerledes - min siste grensepassering fra Kanada etter Hawaii Mars var utelukkende om opplevelsene med Hawaii Mars (US Border Kontrol er i Victoria BC) og jeg fikk se grense politiets bilde av Maskinen i Low Pass over Victoria Harbour).

Igjen dette handler om at ICE nå har en aktiv rolle på grensene - det hadde de ikke under Biden ….

Hypern
19-03-2025, 23:02
Nå har jeg mest lest om dette i Amerikanske media (Seattle Times, NPR, PBS, New York Times) jeg opplever ikke at noen av disse drives av at det er “in” å skrive dritt om Amerika.

Dette er jo ikke snakk om Deportasjonene eller antall, men om at disse alle ble arrestert av ICE og ble holdt isolert i 14 dager uten lovfestet rett til adgang til kontakt med familie, adgang til advokat - dette er helt nytt !

Om vi ser på tyskeren med Green Card er det liten tvil om at noe er endret, han har bodd i USA og har hatt Green Card i 17-18 år, han er i jobb som Elektro Ingeniør er gift med en Amerikansk Dame (han hadde Green Card før han giftet seg) de har en datter på 8 måneder, han fornyet Green for et aar siden uten noe som helst ble flagget. Så noe har endret seg - det som er så langt gitt som årsak er “possession of Marijuana” for 10 år siden, noe som lovmessig er droppet fra hans “record” etter det ble lovlig å ha Marijuana til eget bruk.

Han ble (som alle de andre !) kledd naken, ble sent i en kald dusj, han kollapset og endte opp på sykehus, så Nei Fante vet faktisk ikke hva han snakker om og dermed er det ikke fornuft !

Skuespillerinnen har gitt en meget detaljert forklaring og ja hun ble også kledd naken, #1 job var i en kopp i et helt åpent rom…..

For oss som krysser grensene mellom USA og Canada betydelig mere enn LN-MOW vet vi forskjellene mellom det vi opplevde under Trump 1.0 og under Biden, under Trump 1.0 ble den lille Italienerinnen til stadighet tauet inn til 2nd “inspection” som varte i 1-2 timer, alltid spørsmål om hennes oppvekst i Argentina (hun var 1.5 år gammel når de emigrerte) - under Biden var det totalt annerledes - min siste grensepassering fra Kanada etter Hawaii Mars var utelukkende om opplevelsene med Hawaii Mars (US Border Kontrol er i Victoria BC) og jeg fikk se grense politiets bilde av Maskinen i Low Pass over Victoria Harbour).

Igjen dette handler om at ICE nå har en aktiv rolle på grensene - det hadde de ikke under Biden ….

Ja var vel kun CBP som håndterte selve grensen, mens ICE vel utelukkende stod for deportasjoner og lignende, ikke at de stod klare på grenseovergangene.

Hypern
20-03-2025, 04:54
Kommer stadig nyheter
https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/19/trump-musk-french-scientist-detained

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

oy-viv
20-03-2025, 10:50
Jeg har været i USA ca. 10 gange, og det har været mit favorit ferieland!
Jeg har aldrig udtalt mig kritisk om “ incumbent Presidents” og har i
det hele taget opført mig pænt, synes jeg :-). Jeg var der senest i 2022, og jeg
kommer der næppe igen! For tænk hvis man blev tilbageholdt af en eller
anden obskur grund og fik at vide, at man først bliver løsladt, når DK har
overdraget Grønland… :rolleyes::D

SudCaravelle
20-03-2025, 11:10
Kommer stadig nyheter
https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/19/trump-musk-french-scientist-detained

He he.. Den hadde jeg nok tatt med en klype salt. Da hadde vel svært få fra Europa slippet inn.. Det er jo ikke bare kritikk, men det som vanligvis heter grov mobbing om at han er feit, dement, oransje osv..

Gunnar
20-03-2025, 11:24
Bare det at man kan bli avkrevet tilgang til elektroniske enheter ved innreise til USA, selv uten annen misstanke om kriminalitet e.l. er jo litt spesielt. Nå har ikke jeg planer om å reise til statene i utgangspunktet, men jeg ville nok ordnet meg med en "tom" (eller "dum"?) telefon for en slik reise. Og en "tom" (ny/nylig formatert) laptop. "Civil Asset Forfeiture" er jo også en greie, så jeg ville nok unngått å ha særlig med kontanter....

Polaris
20-03-2025, 13:13
He he.. Den hadde jeg nok tatt med en klype salt. Da hadde vel svært få fra Europa slippet inn.. Det er jo ikke bare kritikk, men det som vanligvis heter grov mobbing om at han er feit, dement, oransje osv..

Forskeren hadde ikke sagt noe av dette (at han har tegn på demens og at han farger seg oransje er objektive fakta, som at Biden også har tegn på demens, at himmelen er blå, og at gravitasjonskraften drar oss mot jordens kjerne. Det er ikke grov mobbing. Grov mobbing er å utelate en forsker fra å dele sin objektive fri forskning gjennom å falsk anklage vedkommende for å ha utført/sagt ting vedkommende ikke har gjort). Det er skremmende.

Fnate
20-03-2025, 17:42
Bare det at man kan bli avkrevet tilgang til elektroniske enheter ved innreise til USA, selv uten annen misstanke om kriminalitet e.l. er jo litt spesielt. Nå har ikke jeg planer om å reise til statene i utgangspunktet, men jeg ville nok ordnet meg med en "tom" (eller "dum"?) telefon for en slik reise. Og en "tom" (ny/nylig formatert) laptop. "Civil Asset Forfeiture" er jo også en greie, så jeg ville nok unngått å ha særlig med kontanter....

Ikke for å være vanskelig i tråden her altså, men for ordens skyld er jo heller ikke dette nytt.

dc-8-63
20-03-2025, 19:45

Jeg er, som jeg tror du også er, veldig glad i USA - jeg har bodd her nå i nesten 30 år - nettopp derfor er jeg veldig kritisk, trist og ja skremt over utviklingen vi ser her i landet (som de fleste av dere ser på avstand).

Dette er oppslaget du tar med en “klype salt” :

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2025/03/20/french-researcher-denied-entry-to-us-for-expressing-personal-opinion-on-trump-policies_6739346_4.html

Et interjuv i Lemonde med den Franske Forsknings Ministeren - Lemonde er ikke troverdig ? Den forskeren som ble avvist og sendt tilbake til Frankrike - hadde på ingen måte drevet med det du beskriver som grov mobbing (feit, dement, orange etc.) han hadde, med god innsikt kritisert hvordan Trump Administrasjonen nå still all forskning i tvil, uttaler at forskings institutter, sykehus med bedrar landet - disclaimer jeg jobbet i 10 år i et av disse og vårt bidrag ble belønnet med 3 Nobelpriser i medisin - noe som for meg er meget god investering. Nå er omtrent all kreft forskning stoppet (sammen med all annen forskning) det burde det være mulig å kunne kritisere uten å bli straffet !

Det er trist når gode nyhetskilder som Seattle Times, NPR, PBS settes i tvil. Som du hører på Politisk Kvarter, hører jeg daglig på en Amerikansk variant “Here and Now” (NPR) og i går diskuterte de med tidligere Direktør i US Immigration - Trumps angrep på Green Card Holders og andre helt legale Visum, dette er veldig skremmende…..

kaijoar
20-03-2025, 22:01
Det er helt absurd, og en god grunn til å ikke nærme seg USA de neste tre årene (minst...).

Forøvrig er jeg utrolig overrasket over hvor villig enkelte nordmenn (også her inne) er villig til å svelge hva som helst fra den kanten om dagen.

Twin Otter
20-03-2025, 22:50
Hei Finn Erik. Prøver å forstå situasjonen din slik du beskriver i morgen-tråden. Hva er det du risikerer? Kan du bli nektet innreise hvis du reiser ut av landet? Eller risikerer du å ikke slippe ut i det hele tatt?

Nils

dc-8-63
21-03-2025, 00:04
Hei Finn Erik. Prøver å forstå situasjonen din slik du beskriver i morgen-tråden. Hva er det du risikerer? Kan du bli nektet innreise hvis du reiser ut av landet? Eller risikerer du å ikke slippe ut i det hele tatt?

Nils

Hei Nils - jeg risikerer å ikke slippe inn igjen, og i så fall kan det legges på en “straff” på 5-10 år før jeg kan komme tilbake til USA.

Siden den lille (fantastiske) Italienerinnen ikke er født i USA er hun en klasse under f.eks. LN-MOW som er gift med en som er født i USA, dette til tross for at Alexandra har vært US Citizen siden 1966 !

En av Alexandra’s gode venninner her ute på Bainbridge er Østeriker, hun mistet moren sin i slutten av November og pendler fortiden til Wien / Salzburg for å rydde opp i arve oppgjøret - hennes stefar døde rett før moren - så det er lettere komplisert med stesøsken med mere….hun reiste også mye for å ta seg av moren før hun døde….ankommst USA var 0 problemer (hun har også Green Card) inntil begynnelsen av Februar, 4 timer i “avhør” det samme nå i Mars…..så langt har hun sluppet inn …..

Ja det er lett å sitte i Norge hvor det værste som kan skje er at en ferie ryker, men å bli blokkert fra å se familien igjen, måtte la Alexandra gjøre allt med å selge hus, biler og organisere flytting…..det er et stykke unna He he !

Midtiblinken
21-03-2025, 01:41
Jepp, helt absurd….
Jeg går gjennom immigrasjon hver uke, noen uker 6 dager på rad, og har aldri hatt noe trøbbel. Tror det er mye i hodet på enkelte her….

Hypern
21-03-2025, 02:59
Jepp, helt absurd….
Jeg går gjennom immigrasjon hver uke, noen uker 6 dager på rad, og har aldri hatt noe trøbbel. Tror det er mye i hodet på enkelte her….Nå er det kanskje litt annerledes i embeds medfør (skjønt du jobber som pilot) enn for andre.

SudCaravelle
21-03-2025, 08:25
Forøvrig er jeg utrolig overrasket over hvor villig enkelte nordmenn (også her inne) er villig til å svelge hva som helst fra den kanten om dagen.

Spørs jo litt hva du mener med å svelge da.. Det at ikke alle hopper på hylekoret som mener det nye regimet har 100 (ikke 99) prosent feil, betyr ikke at man heier på det. Jeg har reist hyppig til USA siden 1984 og har aldri hatt noen sans for politikken «over der» under noen omstendigheter.. Jeg har også reist til verre regimer som Thailand, Indonesia, Malaysia, Kina, Qatar, Oman, Russland, Tyrkia, Mexico osv.. Jeg til og med reiste til rivieraen da Frankrike sprengte Mururoa veggimellom. (Jeg har til og med bodd i et diktatur), men svelger ikke det de står for av den grunn. Jeg tror dessverre det nye regimet vant, og vokser på det ensidige fokuset på at de har 100% feil (Selv Jens mener at mye av det Donald gjorde forrige gang var faktisk riktig). De som leser en del her inne vet også godt at hvis du er 100% mot eller for noe, så er du også høyst sannsynlig på en eller annen måte manipulert.

Nå må man være helt stille, smile og si at alt de gjør nå er galt, eller så bjeffes det meget aggressivt tilbake og man er plutselig kvinnehatere og håper at planten ramler sammen. Dette er en taktikk som sjelden fungerer, og vi ser nå at verden er i en virkelig feil (høyre) retning.

Discus
21-03-2025, 08:58
<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder
</mod>

Polaris
21-03-2025, 09:52
For å trø tilbake til innreise i USA:

Du kan altså bli tvunget til å låse opp både pc og mobil på innreise til USA, uten spesiell grunn til mistanke, og agentene kan lese alle meldingene dine, bildene dine, all din personlige informasjon - ene og alene bare fordi du vil reise inn i USA. Dette gjør nok at mange vurderer om de vil reise til «land of the free».

Flere helt vanlige Tyskere har blitt holdt igjen på grensa og sendt tilbake, det kanskje mest skremmende er at du kan bli holdt i «detention camp» inntil det er plass tilbake, denne campen er ikke hilton 5*****.

https://amp.dw.com/en/germany-updates-us-travel-advice-after-citizens-detained/a-71980369

view
21-03-2025, 10:35
For å referere til egen erfaring, så suste jeg sist uke inn og ut fra USA på jobbtur som jeg gjør noen ganger i året og det gikk fortere enn svint, dette som returning ESTA. Ingen fingeravtrykk, ett spørsmål, bilde og have a nice stay.

Åpenbart mye mer risiko for mange grupper nå (green card, landkryssing etc) med det nye styret i landet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å bestille en familietur med ESTA for min familie for å si det sånn.

At CBP har brede fullmakter til å se gjennom dine elektroniske duppeditter er gammelt nytt.

Discus
21-03-2025, 10:58
For å trø tilbake til innreise i USA:

Du kan altså bli tvunget til å låse opp både pc og mobil på innreise til USA, uten spesiell grunn til mistanke, og agentene kan lese alle meldingene dine, bildene dine, all din personlige informasjon - ene og alene bare fordi du vil reise inn i USA. Dette gjør nok at mange vurderer om de vil reise til «land of the free».
Og slik har det bestandig vært, men sannsynligheten for å bli stoppet er kanskje noe større eller at profileringen er noe endret nå. Men det har også tidligere vært samme diskusjoner om slike ting når det har vært endringer der borte. I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært). Som nevnt litt lenger opp i tråden også.

Midtiblinken
21-03-2025, 11:16
Og slik har det bestandig vært, men sannsynligheten for å bli stoppet er kanskje noe større eller at profileringen er noe endret nå. Men det har også tidligere vært samme diskusjoner om slike ting når det har vært endringer der borte. I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært). Som nevnt litt lenger opp i tråden også.
Du kan jo se på både Terminal 4 i JFK og B terminalen i Newark. Det er tusenvis som kommer inn daglig. Det ville blitt litt kø om de skulle gå gjennom telefonene til folk. Men om du har noe på den som de finner interessant, så vil du sikkert ikke trives i USA uansett.

Gunnar
21-03-2025, 11:20
I tillegg så er det jo kjekt at folk blir minnet på at et visum eller esta ikke er det samme som at man er garantert innreise (slik det også alltid har vært).
Det er vel bare flyselskapene som kan lene seg 100% på Visum, ESTA, mm. ettersom de slipper bot for å sende folk over grensen så lenge slikt er på plass og godkjent.

Ellers er det vel frem til nylig ganske uvanlig å bli "snudd på grensen" med mindre man har løyet om noe i en søknad eller "har noe i bagasjen"...

Novair
21-03-2025, 13:26
For å referere til egen erfaring, så suste jeg sist uke inn og ut fra USA på jobbtur som jeg gjør noen ganger i året og det gikk fortere enn svint, dette som returning ESTA. Ingen fingeravtrykk, ett spørsmål, bilde og have a nice stay.

Samme erfaring tre uker tilbake. Smidigste på lenge, sett bort fra køen.

Polaris
21-03-2025, 13:56
Er noen av dere fra minoritetsbakgrunn, kvinne, fulltatovert, arbeider innen veldedighet, sosiale studier, eller noe annet enn hvit mann mellom 30-60 som jobber innen noe typisk norsk med en gjennomsnittslønn på over 750k de siste 10år?

Someone
21-03-2025, 18:23
Moderator

Tråden er stengt inntil videre, da vi moderatorene ikke gidder passe på.....

/Moderator

Som nevnt:

<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder
</mod>

Chriscross
03-04-2025, 18:27
Stemmer det at det ikke er noen regel om at pass må være gyldig i 3 eller 6 måneder ved innreise til Usa? Det holder medgyldig ESTA og da er det ok om passet går ut type to dager etter utreise? Ser at datters pass går ut i oktober 2025.

88charlie
03-04-2025, 18:30
Stemmer det at det ikke er noen regel om at pass må være gyldig i 3 eller 6 måneder ved innreise til Usa? Det holder medgyldig ESTA og da er det ok om passet går ut type to dager etter utreise? Ser at datters pass går ut i oktober 2025.

Passet må være gyldig minst 6 mnd etter avreise fra USA.

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html

meliiis
03-04-2025, 19:07
Må det virkelig være gyldig 6mnd for norske pass når man reiser med ESTA?

https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2024-Mar/six-month-passport-validity-update-20220316.pdf

MountainDew
03-04-2025, 19:15
Passet må være gyldig under oppholdet. Dette er en liste over land der 6mnd regelen *ikke* gjelder.

LN-MOW
03-04-2025, 20:24
Passet må være gyldig minst 6 mnd etter avreise fra USA.

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html

Les ordentlig. Det gjelder ikke Norge.

https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2024-Mar/six-month-passport-validity-update-20220316.pdf

Visitors traveling to the U.S. are required to be in possession of passports that are valid for six months beyond
the period of their intended stay in the U.S. Citizens of the countries listed below are exempt from the six-
month rule and need only have a passport valid for their intended period of stay.

Discus
21-04-2025, 13:26
En liten heads up sakset fra Virgin Atlantic:
Please be advised ESTA approval is taking longer than usual, we would encourage you to allow more time to apply before travel if you are travelling on the US Visa Waiver Program.