PDA

View Full Version : Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways


Pages : 1 2 3 4 5 [6]

mach.86
19-12-2024, 20:49
Norse skal bytte til Terminal 6 på JFK fra 2026. Jeg liker nåværende terminal. Korte avstander og lite kaos, Men kan se at en helt ny terminal blir et friskt puss

https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-selects-jfk-s-new-terminal-6-for-operations-in-2026,c4085209

Someone
25-12-2024, 19:25
Ser de er nær ved å inngå en langtids wetleasekontrakt for 6 fly.


Ryktes være IndiGo

KnutW
26-12-2024, 09:20
Ryktes være IndiGo

Long haul mens de venter på A350’ene?

Someone
09-01-2025, 07:24
Bra fyllingsgrad i desember med 94%

https://newsweb.oslobors.no/message/636162

Norse Atlantic Airways again recorded its highest-ever load factor in a month, achieving 94% in December 2024, a 23-percentage point increase from 71% in the same month the year before. The Company operated 434 flights and transported 124,450 passengers across its network and ACMI/charter operations, a 57% increase in passenger numbers compared to the same period last year.

MountainDew
09-01-2025, 17:51
Hva er fyllingsgrad på deres egen operasjon?

Norse får vel samme pris om det så er 1 eller 330 passasjerer på charter/acmi…

OJB
27-01-2025, 15:50
Sakset fra FlightGlobal i dag :

IndiGo confirms ambition to expand widebody operations earlier via wet lease

Fri, 24 Jan 2025 12:44:00 GMT

Indian low-cost carrier IndiGo has confirmed that it is working to add widebody aircraft earlier than previously announced, as it aims to tap strong travel demand in its home country



Interessant å se om det da blir Norse her.

raider66
27-01-2025, 16:25
Sakset fra FlightGlobal i dag :

IndiGo confirms ambition to expand widebody operations earlier via wet lease

Fri, 24 Jan 2025 12:44:00 GMT

Indian low-cost carrier IndiGo has confirmed that it is working to add widebody aircraft earlier than previously announced, as it aims to tap strong travel demand in its home country



Interessant å se om det da blir Norse her.

Kan det ikke være Norseavtalen som omtales her?

Someone
06-02-2025, 08:42
Foreløpig bare 1 (av 6) fly til IndoGo som er firm

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/160670

Norse børsmelder at det har leid ut én av Dreamlinerne til Interglobe Aviation Limited. Flyet skal fly for Interglobe i seks måneder fra mars, med mulighet for en utvidelse av kontrakten på halvannet år.

Someone
07-02-2025, 09:54
Kraftig økning i charter og ACMI, bidrar til fulle fly, mer produksjon og flere passasjerer.

https://live.staticflickr.com/65535/54312388455_b4d362159d_z.jpg

storg
07-02-2025, 23:07
Kraftig økning i charter og ACMI, bidrar til fulle fly, mer produksjon og flere passasjerer.

https://live.staticflickr.com/65535/54312388455_b4d362159d_z.jpg


Regner de ACMi/charter som 100%? Ellers virker jo den fyllingsgraden mistenkelig høy.


Sent from my iPhone using Tapatalk

EB
08-02-2025, 10:08
Hvordan går den vanlige rutetrafikken?

Someone
08-02-2025, 11:34
Regner de ACMi/charter som 100%? Ellers virker jo den fyllingsgraden mistenkelig høy.



Jeg tror det, men selv med det så innebærer fyllingsgraden på den kommersielle biten lang oppå 80-tallet. Sånn veldgig raskt hoderegning.

mach.86
10-02-2025, 12:20
Det er liten aktivitet på egen produksjon frem til slutten av mars. Mye av tungt vedlikehold blir i følge mekanikerne gjort nå for å slippe det i sommer sesongen. Var inne og så litt på booking tall i nærmeste fremtid. LGW til JFK, MCO og MIA er overbooket. OSL-BKK ser tall på langt over 90%.
Etter hva jeg hører er det sterke booking tall for sommeren, spesielt fra USA til sør Europa der flere av flightene begynner å fylles opp. Svenskene har også tatt vel imot ARN-BKK. Det kan se ut som noen av rutene fra sør europa blir helårlige med redusert frekvens.
Selv om chartere sikkert er inne i tallene for fyllingsgrad, er tallene for egen produksjon også sterke på det lille som blir produsert.
Det snakkes om 4 fly til Indigo for kommende vinter.

SK384
11-02-2025, 09:29
Det ser ut som Norse er litt interesssert i å starte opp Riga - New York. I følge artikkelen er det en del betingelser som må være oppfylt for at det skal være aktuelt som f. eks godt samarbeid med partnere i Latvia og de øvrige baltiske stater.

https://eng.lsm.lv/article/economy/transport/10.02.2025-norse-atlantic-airways-has-plans-for-riga-new-york-flights.a587176/

raider66
11-02-2025, 12:13
Det ser ut som Norse er litt interesssert i å starte opp Riga - New York. I følge artikkelen er det en del betingelser som må være oppfylt for at det skal være aktuelt som f. eks godt samarbeid med partnere i Latvia og de øvrige baltiske stater.

https://eng.lsm.lv/article/economy/transport/10.02.2025-norse-atlantic-airways-has-plans-for-riga-new-york-flights.a587176/

Spennende! Luftslottet (svindelen) Baltic International kom jo aldri på vingene. Men Uzbekistan Airways har vel også forsøkt seg på ruten, som mellomlanding på ruten Tashkent - JFK hvis jeg ikke tar feil.

Trdfly
11-02-2025, 12:36
Spennende! Luftslottet (svindelen) Baltic International kom jo aldri på vingene. Men Uzbekistan Airways har vel også forsøkt seg på ruten, som mellomlanding på ruten Tashkent - JFK hvis jeg ikke tar feil.

Uzbekistan Airways la vel ned ruten pga byttet fra 767 til 787.

mach.86
11-02-2025, 19:43
Hadde dette vært politikk, tror jeg dette kommer under kategorien «valgflesk». Det ble tidlig i 2024 klart at de satset på å tjene penger fremfor å vokse. Det passet også greit at leasingselskapet ønsket -8 tilbake. Indigo ville ha 6 maskiner på ACMI. Dette ble sett på som en sikker inntektskilde som ville gi pluss i regnskapet. Utover sommeren og høsten 2024 steg både kabinfaktor og inntekter fra egen produksjon til høyder de aldri hadde sett før. 2 maskiner til Indigo i mars, ble redusert til en. Det snakkes nå om 4 maskiner i september, og ikke seks. Hva resultatet blir får vi vente å se.
Samtlige ruter inn og ut fra JFK går med godt belegg og blir beholdt. Tillegget i år på sommeren blir LAX til FCO og ATH. Det snakkes om flere ruter ut av JFK, jeg tror ikke RIX står øverst på ønskelista.
Nå har de innsett at de mangler fly, men det er langt mellom hver -9 ute på markedet.

Futura
12-02-2025, 07:37
Hadde dette vært politikk, tror jeg dette kommer under kategorien «valgflesk». Det ble tidlig i 2024 klart at de satset på å tjene penger fremfor å vokse. Det passet også greit at leasingselskapet ønsket -8 tilbake. Indigo ville ha 6 maskiner på ACMI. Dette ble sett på som en sikker inntektskilde som ville gi pluss i regnskapet. Utover sommeren og høsten 2024 steg både kabinfaktor og inntekter fra egen produksjon til høyder de aldri hadde sett før. 2 maskiner til Indigo i mars, ble redusert til en. Det snakkes nå om 4 maskiner i september, og ikke seks. Hva resultatet blir får vi vente å se.
Samtlige ruter inn og ut fra JFK går med godt belegg og blir beholdt. Tillegget i år på sommeren blir LAX til FCO og ATH. Det snakkes om flere ruter ut av JFK, jeg tror ikke RIX står øverst på ønskelista.
Nå har de innsett at de mangler fly, men det er langt mellom hver -9 ute på markedet.Hvordan går Cape Town ruta? Hvorfor vil de ha flere fly? Om de tjener gode penger på sommeren, så hjelper ikke det om penga renner ut på vinteren. Bør de ikke konsentrere seg om å finne flere ruter der de kan tjene penger på vinteren med de flyene de har, og så ha en flåte tilsvarende det de trenger i lavsesong når et par maskiner er på vedlikehold. For øyeblikket står en maskin på OSL fra den ankommer fra BKK på søndag kveld, ved 20 tiden til den går ny tur til BKK ved 13 tiden på torsdag. Så går den 2x T/R BKK til søndag kveld. Når de starter BKK fra Stockholm blir det noe tilsvarende, maskinen brukes 2xT/R BKK per uke. En maskin burde klare minst 4xT/R BKK per uke, om man legger det opp riktig. (om ikke 6 turer)

mach.86
12-02-2025, 08:07
Hvordan går Cape Town.

En maskin burde klare minst 4xT/R BKK per uke, om man legger det opp riktig. (om ikke 6 turer)

De er godt fornøyde med CPT. Var inne å så på booking. Frem til mars er alt så godt som fullt. (Mindre pax CPT-LGW riktignok) Dessuten er det godt med frakt på ruta. LGW-CPT er lagt ut for salg også neste vinter.

Flere av dagens sesong ruter fra Sør-Europa blir helårsruter med noe redusert frekvens.

Når det gjelder BKK neste vinter er jeg ganske sikker på at en maskin skal betjene både OSL og ARN i et W mønster. 3x OSL-BKK og 2 ARN-BKK holder en maskin i aktivitet.

Om det forsvinner 6 maskiner til Indigo på helårlige kontrakter må de skjære ned på egen produksjon på sommeren. Dette ville jo vært synd nå som loadfactor ser ut til å ligge oppe på nittitallet?

Blubird
24-02-2025, 12:48
I henhold til 2024 Q3-presentasjonen skulle de tre 8-maskinene som er utleid til Air Europa ut fra Norse innen utgangen av januar 2025. Noen som kjenner status på disse avtalene nå?

LN-MOW
24-02-2025, 14:00
To er aktive, en er parkert. Ingen av de vises i flåteoversikten til Norse i Planespotters.

Blubird
24-02-2025, 14:31
To er aktive, en er parkert. Ingen av de vises i flåteoversikten til Norse i Planespotters.

Yes, tenkte på det formelle ift. leasingavtalene.

Someone
26-02-2025, 07:54
Underskudd på $35 millioner i Q4 2024

https://newsweb.oslobors.no/message/639688

Although overall the quarter saw a net loss of USD 35 million, this was a
reduction of USD 30 million compared to the same quarter last year, while intra
-quarter the Company recorded a profit for the standalone month of December.

Someone
26-02-2025, 08:56
Da er det bekreftet ytterliger 3 787-9 på damp lease for IndiGo fra slutten av 2025 og i 18 måneder.

https://bsky.app/profile/airwaysmag.bsky.social/post/3lj2ttlwfns2i

IndiGo signs a firm damp lease agreement for three additional Boeing 787-9 aircraft with Norse Atlantic Airways, starting in late 2025 for up to 18 months.

Blubird
26-02-2025, 09:42
To av tre 787-8 er da formelt tilbakelevert til utleier, siste ventes tilbakelevert i mars.

mach.86
26-02-2025, 21:48
Da er det bekreftet ytterliger 3 787-9 på damp lease for IndiGo fra slutten av 2025 og i 18 måneder.

Med 1/3 av flåten utleid neste vinter forsvinner MIA og LAS som destinasjon. CPT blir beholdt. Kan se ut som JFK, LAX og BKK blir de store satsingsområdene. Jeg kan se for meg at FCO, LGW, CDG til JFK blir helårlige dog med en redusert frekvens på vinteren. Yield og antall solgte billetter ligger allerede over fjorårets salg. De satser på at 90%+ solgte seter over sommeren holder seg.

Someone
05-03-2025, 08:44
Trafikktall for februar.

De har nå begynt å opplyse om belegget for egen trafikk, hvilkt var 93%, mens totalen inkludert ACMI var på 95%

https://live.staticflickr.com/65535/54366667524_6e2d7a8ee8_b.jpg

raider66
05-03-2025, 11:49
Trafikktall for februar.

De har nå begynt å opplyse om belegget for egen trafikk, hvilkt var 93%, mens totalen inkludert ACMI var på 95%

Fornuftig:up:

Someone
20-03-2025, 17:18
Crankyflier med analyse på Norse

https://crankyflier.com/2025/03/20/norse-atlantic-learns-the-best-way-to-make-money-is-to-fly-for-someone-else/

Norse Atlantic Learns the Best Way to Make Money is to Fly for Someone Else

KjetilK
24-03-2025, 10:54
Ja, som han sier, jeg kjenner ikke noe behov for å dra til junaiten nå, så spørsmålet er hvor mange andre føler på det samme...

Vi var heldig og fikk utnyttet de aller første ekstremt billige billettene til famileferie, og jeg liker produktet til Norse veldig godt, men akkurat nå er ikke destinasjonen så veldig attraktiv.

Futura
24-03-2025, 11:20
Ja, som han sier, jeg kjenner ikke noe behov for å dra til junaiten nå, så spørsmålet er hvor mange andre føler på det samme...

Vi var heldig og fikk utnyttet de aller første ekstremt billige billettene til famileferie, og jeg liker produktet til Norse veldig godt, men akkurat nå er ikke destinasjonen så veldig attraktiv.Vi er nok ikke de eneste som føler for å droppe USA frem til i alle fall 2029, men Norse begynner også å bli "store" på å fly Amerikanere til Europa. Jeg tror både Paris, Athen og Roma har et flertall av Amerikanere ombord. Dette er dog en pris sensitiv gruppe som gjerne flyr fullservice til samme pris, om det blir større konkurranse om passasjerene. Når Europeerne dropper USA hvor drar de da? Kan Norse opprette ruter til Kanada? Kan de begynne å fly intra europeisk med 787? BKK har blitt en kjempe suksess for Norse, kan de utvide enda mer dit? Cape Town ruta går bra fra LGW, kan de fly dit fra andre destinasjoner, spesielt nå når man må ha visum til UK for å bytte fly på LGW.
Med 4 fly i India og BKK og CPT ruter som går bra og binder opp noen maskiner så kan de kanskje få det til å gå rundt ved å fly amerikanere til Europa.

mach.86
02-04-2025, 23:15
Litt ubemerket gikk første flyging FCO-LAX 1. april. FCO kan se ut til å bli et tungt satsingsområde for Norse. Skulle tro det var en litt treig start etter at flygingene til USA tok en pause fra midten av Januar. Var inne og kikket på bookingene og både JFK og LAX lå godt over 90% i ukene som kommer, og det gjelder begge veier.

Someone
03-04-2025, 08:38
Trafikktall for mars

https://live.staticflickr.com/65535/54427957360_dda46349f3_b.jpg

EB
04-04-2025, 06:06
Men punktligheten…..huff da.

Blubird
04-04-2025, 08:07
For øvrig skal vel gjenværende 787-8 nå være tilbakelevert leasingselskapet, om alt har gått etter planen.

raider66
04-04-2025, 08:48
Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med den transatlantiske trafikken fremover. Også for dette selskapet, som jo har en stor del av sin produksjon i dette markedet.

OJB
06-04-2025, 15:45
LN-FNC har nå fått Indigo titler for wetlease kontrakten i India.
Ser flott ut!
Kredit mach.86

Futura
07-04-2025, 09:09
LN-FNC har nå fått Indigo titler for wetlease kontrakten i India.
Ser flott ut!
Kredit mach.86
Huff a meg. Maskinen jeg hadde mine 3 første Norse flighter med, har blitt indisk. Arbeidshest nr1 i Norse, den første Dreamliner på Sydpolen. Huff huff. Det mangler bare at den blir døpt om fra Everglades, til Kerala Backwaters.

Gunnar90
08-04-2025, 12:45
Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med den transatlantiske trafikken fremover. Også for dette selskapet, som jo har en stor del av sin produksjon i dette markedet.

"drømmen om Amerika" som ferieland ser ut til å ha fått et skudd for baugen med alt som skjer nå:

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/04/06/8255896/turister-vender-usa-ryggen?zephr_sso_ott=OTAoFT

Spørsmålet er jo hvor folk drar istedet.

Happyflyer
08-04-2025, 18:54
Trafikktall for mars

https://live.staticflickr.com/65535/54427957360_dda46349f3_b.jpg

Jeg tipper det er en grunn til at de slår seg på brystet med loadfactor, og ikke fortjeneste.

Something
13-04-2025, 11:06
Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med den transatlantiske trafikken fremover. Også for dette selskapet, som jo har en stor del av sin produksjon i dette markedet.

I sommer er vel 100% av egne ruter USA-Eurpoa. Det ser mørkt ut.

MountainDew
13-04-2025, 22:36
Juni, Juli og August går nok bra uansett. Verre med resten.

OJB
14-04-2025, 14:48
I sommer er vel 100% av egne ruter USA-Eurpoa. Det ser mørkt ut.

Markedene i Europa er veldig forskjellig. Rutene fra Italialand og Hellas går veldig bra.
Selskapet har vist en evne til å endre på rutene etter som utfordringer dukker opp. Det klarer de nok videre også.