PDA

View Full Version : Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Pages : 1 2 3 [4] 5 6

Someone
22-09-2022, 10:27
Forstår det slik at Norse er i samtaler om å fremleie en 5. 787

Someone
22-09-2022, 10:40
Tallene for H1 2022 er ute, uten at de sier så mye. De startet jo opp fly helt i slutten av kvartalet så kun $3 mill i omsetning, og selvsagt er stort regnskapsmessig tap på en halv mrd kroner

Ellers er konklusjonen slik de selv egentlig sier det: Vinteren kommer til å bli tøff, og vi gleder oss til sommeren 2023 i stedet

https://mb.cision.com/Public/21212/3634651/93dc5da6310454cc.pdf

BU662
22-09-2022, 10:52
Tallene for H1 2022 er ute, uten at de sier så mye. De startet jo opp fly helt i slutten av kvartalet så kun $3 mill i omsetning, og selvsagt er stort regnskapsmessig tap på en halv mrd kroner

Ellers er konklusjonen slik de selv egentlig sier det: Vinteren kommer til å bli tøff, og vi gleder oss til sommeren 2023 i stedet

https://mb.cision.com/Public/21212/3634651/93dc5da6310454cc.pdf

Legg merke til Cash-Flow from Operations ...

De blör penger så det suser og med bare 76 Mio US$ unrestricted Cash inn i vinter. Minner meg mye om AB i 2017. Man snakker om den gyldene fremtida, uten at man sier hvordan man overlever i nåtida.

Brace for impact!

storg
22-09-2022, 12:31
Jeg er ikke uenig i at vinteren blir tøff. Men er usikker på hvor mye vi kan lese ut av tallene direkte. 14 dager drift, men 6 mnd med oppstartskostnader gjør det vel litt vanskelig å analysere.

Hvordan kommer videreutleien til syne i regnskapet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
22-09-2022, 13:05
Hvordan kommer videreutleien til syne i regnskapet?

Tror ikke det hadde noen effekt i halvårstallene, med mindre det gikk rett mot en eller annen balansepost. Men vil vel trolig synes i H2 tallene. Dog er jo dette hva man kan kalle "kostnadsdekning"

Omsetning på $3 mill for de 14 dagene i juni var jo ca $1,4 mill i billettinntekter, $600k i ancilliary revenue og $1 mill i cargo

Someone
22-09-2022, 20:42
Legg merke til Cash-Flow from Operations ...

De blör penger så det suser og med bare 76 Mio US$ unrestricted Cash inn i vinter. Minner meg mye om AB i 2017. Man snakker om den gyldene fremtida, uten at man sier hvordan man overlever i nåtida.

Brace for impact!

Uten at de endret konklusjonen, men i praksis sitter de på $100 mill i cash da de har investert $24 mill i hva som ser ut som treasury bonds, som bør være ganske så likvide

Stealth
23-09-2022, 07:38
Testet Norse for første gang igår fra OSL-LGW.
Veldig godt inntrykk av selskapet, og deilig med en widebody på en så kort tur.

Gjorde for morro skyld et liten telling når det kommer til pax. Økonomi hadde ca 140 pers, noen av disse skulle videre til JFK.

Så ikke hvor mange som satt på Premium.

Someone
23-09-2022, 15:29
Det hjelper neppe Norse at Delta neste sommer restarter JFK-BER og JFK-LGW

https://thepointsguy.com/news/delta-new-transatlantic-routes-summer-2023/

joandreas
24-09-2022, 23:56
Dette med kansellering fort Lauderdale er ikke på klagegruppa en gang.(orkan)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220924/c899a3dcf4e489dcbc7c76fcf8aff452.jpg

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

LN-MOW
24-09-2022, 23:58
skjønner ikke poenget med posten? Dette er rimelig standard og denne orkanen treffer nok. Southwest og de andre kansellerer som regel dagen før.

Someone
27-09-2022, 10:17
Da var britisk AOC og lisens på plass

https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-receives-uk-air-operator-certificate-and-operating-licence,c3637112

Norse Atlantic Airways is pleased to announce that the UK Civil Aviation Authority has granted the airline an Air Operator Certificate (AOC) and Operating Licence (OL) allowing the company to begin direct flights from the United Kingdom.

Someone
10-10-2022, 08:50
62,749 passasjerer og kun 56% belegg i september

https://newsweb.oslobors.no/message/572819

Ellers øker de nå distribusjonsmulighetene

Additional distribution channels have been recently introduced, including
Skyscanner, Finn.no, Travelfusion and, most recently, Google Flights, which have
resulted in an immediate positive increase in forward bookings.

RIBRO
10-10-2022, 09:26
62,749 passasjerer og kun 56% belegg i september

https://newsweb.oslobors.no/message/572819

Ellers øker de nå distribusjonsmulighetene

Blir uansett spennende å følge Norse utover vinteren. Høye renter, inflasjon og høy fuelpris gjør nok sitt.

SudCaravelle
10-10-2022, 09:50
Jeg skjønner vel i og for seg at prising er dynamisk, men har så langt aldri sett en eneste fristende åpning hverken til FLL eller LAX når det kommer til pris med Norse. Det er jo litt merkelig.. Ser at SAS kommer bedre ut OG noen av MIA flyene deres er jo stappet selv om det ikke er ferie.

Pris er ikke alltid viktigst, men det virker jo som de spiller litt på pris?

KjetilK
13-10-2022, 12:09
Vi tok en utvidet høstferie med OSL-JFK og MCO-OSL med familien på 5 da vi fikk skrekkelig billige billetter da vi bestilte i mai.

Norse var en positiv opplevelse, godt produkt, men jeg blir litt bekymret for framtiden deres da det var for god plass i kabinen begge veier... Håper de kan holde det gående en stund uten inntjening.

raider66
13-10-2022, 20:58
Det kan bli utfordrende og vanskelig, både for Norse og flere andre flyselskaper i Norge og Europa. Med stigende priser og økende renter er fritidsreiser noe av det første mange nedprioriterer. Og fritidsreiser må jo være en stor del av konseptet til Norse.

Espen

Midtiblinken
13-10-2022, 21:09
Det kan bli utfordrende og vanskelig, både for Norse og flere andre flyselskaper i Norge og Europa. Med stigende priser og økende renter er fritidsreiser noe av det første mange nedprioriterer. Og fritidsreiser må jo være en stor del av konseptet til Norse.

Espen
Norge er jo i en særstilling når det kommer til og binde huslån. Er vel bare et par prosent som gjør det. i USA er de aller fleste lån bundet. Alt annet går opp,men i hvert fall så blir den største utgiften din ikke større.

OJB
14-10-2022, 09:41

Espen

Jeg tror du kanskje kan få rett i dine antagelser her Espen. Ikke før COVID perioden er over så kommer en økonomisk nedtur med samme effekt , dog ikke overraskende for de som følger med.
Det har vært en tendens siste ukene med synkende antall PAX på de rush-tids avgangene jeg bruker hver uke. Jeg har brukt Flyr på et par slynger og det var jo direkte deprimerende. Ikke service , men belegg.
Jeg tror nok at Norse kan klare seg greit i det folk prioriterer ferie gjennom året til US destinasjoner fremfor weekendturer i Europa. Det er nok her det vil merkes mest vil jeg tro. Feriereiser til varmere strøk vil nok bli prioritert. Right size aircraft blir nok nøkkelordet fremover for alle markeder.
Her tror jeg Per Braathen gjør noe riktig med sin satsing på A319.
Norse skulle kanskje hatt A321XLR nå? Men den er riktignok en dyr maskin i anskaffelse selv om den skulle leies inn.

mach.86
14-10-2022, 10:23
Så et intervju med Bjørn Tore Larsen fra 11. oktober. Han var selvsagt ikke tilfreds med paxtallet for September. LGW- JFK var i en veldig god trend. (Gullruta til Norwegian). Cargo var bra. (Over 1000t laks OSL -USA). Bildeler og «fasion» fra BER. LAX er tilbake til våren.
E’commerce tilbake fra USA.
Ellers vurderes ACMI gjennom vinteren.

raider66
14-10-2022, 18:24
Og laks i buken blir det vel bare mer av siden SAS går over til å benytte A321LR over dammen fra OSL i vinter.

Espen

LN-MOW
14-10-2022, 19:43
Og laks i buken blir det vel bare mer av siden SAS går over til å benytte A321LR over dammen fra OSL i vinter.

Espen

Bare frem til 30. januar ifølge det som ligger inne nå.

LN-RTP
15-10-2022, 22:48
Fikk stor rød advarsel på email at avgangen har blitt forandret med 5 minutter.
Ingen hadde vel merket forskjell.
Har det noe å gjøre med slot-time mon tro?

LN-RTP
15-10-2022, 23:00
Bare frem til 30. januar ifølge det som ligger inne nå.

Ser at mere av oppdretts laksen solgt her i Florida er fra Chile isteden for Norge.
Jeg var også skyldig i å fly fersk laks fra Santiago til Miami ca 2006 og 2007, 109 tonn i et jafs, så tung at vi måtte stoppe i Manaus for drivstoff, kunne ikke fly non-stop :cry:
Norsk laks er kanskje dyrere og går heller til New York enn til Florida?
(Skulle man tro)

Trdfly
15-10-2022, 23:02
Fikk stor rød advarsel på email at avgangen har blitt forandret med 5 minutter.
Ingen hadde vel merket forskjell.
Har det noe å gjøre med slot-time mon tro?

Standard dette.
Og hvis de ikke hadde gjort det, så hadde det vært galt for noen andre :D

LN-RTP
16-10-2022, 01:10
Standard dette.
Og hvis de ikke hadde gjort det, så hadde det vært galt for noen andre :D

Standard kanskje, men har aldri sett det før og har reist mere enn Gud.
Har jo fått melding om flyet er kansellert eller forsinket, men å få melding om 5 minutter over 2 uker i forveien er jo imponerende.:colgate:

SK384
16-10-2022, 09:36
Standard kanskje, men har aldri sett det før og har reist mere enn Gud.
Har jo fått melding om flyet er kansellert eller forsinket, men å få melding om 5 minutter over 2 uker i forveien er jo imponerende.:colgate:

Har opplevd det samme med Lufthansa. Har fått melding fra dem om 5 minutters endring over en måned før avgang.

Hickok
16-10-2022, 10:42
... og Widerøe. Kjøper man billetter til LHR med dem tidlig, så er det nesten 100% sannsynlighet for at det kommer minst en slik 5 minutters endring før du får reist.

anders320
16-10-2022, 20:46
Ser ut til at Norse har fått DoT-approval for UK. Det vil vel bety starten på slutten for OSL-LGW flightene?
https://www.regulations.gov/document/DOT-OST-2022-0072-0015?fbclid=IwAR1xBVRG33DiQLIMhV5Fr43H4iBXkCFT31qI-6EpUfbJokAfLmSDrIfy10k

LN-RTP
16-10-2022, 22:32
Har opplevd det samme med Lufthansa. Har fått melding fra dem om 5 minutters endring over en måned før avgang.

Må være noe Slot Time som har blitt forandret, men det er vel ikke et problem på Gardemoen i November?

andreas_a
17-10-2022, 08:26
Hadde en liten runde T/R OSL - LGW torsdag til lørdag.
På torsdag var det vel 8 pax fremme i kabinen, usikker på hvor mange som var bak, men det var ikke veldig mange som ventet på gate.
Tilbake igjen var det ganske bra belegg bak i kabinen, men bare 2-3 stk der fremme.

Syns det var en positiv opplevelse med Norse. Pre-departure juice, ikke noe matservering, men fritt valg fra vogna når man hadde "Premium" og veldig hyggelig betjening. Fikk også en liten tur inn i cockpit

Someone
18-10-2022, 08:44
Da var en 18 mnd leasingavtale på den siste av -8 maskinene i ferd med å ferdigstilles

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/121810

Flyselskapet har inngått en ikke-bindende avtale om fremleie av nok et fly. Flyet, en Boeing 787-8, er det femte i rekken av flymaskiner Norse Atlantic leaser videre, og det gjeldende flyet vil kunne bli leaset bort i 18 måneder.

Someone
18-10-2022, 18:02
AFI KLM skal levere komponenter til Norse flåte fremover

https://newsroom.aviator.aero/norse-atlantic-airways-joins-afi-klm-e-ms-community-of-787-operators/

Norse Atlantic Airways, the new long haul low cost airline, with the headquarter in Norway, has selected AFI KLM E&M’s component support services for Boeing 787 aircraft.

raider66
18-10-2022, 18:14
Da var en 18 mnd leasingavtale på den siste av -8 maskinene i ferd med å ferdigstilles

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/121810

Noen som kjenner til hvilket flyselskap som skal leie dette flyet? Blir det Air Europa på denne også?

Espen

sgstrd
18-10-2022, 19:26
Merkelig at Norse ikke finner butikk i å fly Bangkok fra Osl-Arn-Cph i vinter. Ikke akkurat billig for tiden hos konkurentene ihvertfall. Cargo. er vel ok betalt på den ruten.

Airbus 330
18-10-2022, 22:23
Merkelig at Norse ikke finner butikk i å fly Bangkok fra Osl-Arn-Cph i vinter. Ikke akkurat billig for tiden hos konkurentene ihvertfall. Cargo. er vel ok betalt på den ruten.

Da er vi to, dette var jo en god rute for Norwegian når de hadde den.

thedude
19-10-2022, 07:58
Da er vi to, dette var jo en god rute for Norwegian når de hadde den.

OSL/ARN/CPH - BKK hadde allerede før dagens sikkerhetsutfordringer lang flytid, når man i tillegg må fly utenom russisk luftrom og fuel prisene er høye er det svært vanskelig å få en slik rute til å gå rundt.
Hva mener du med at dette var en god rute for Norwegian?

sgstrd
19-10-2022, 10:24
Så er prisen 3 doblet på strekningen også da. Cargo prisene er høye også. Går det ikke å drive bussiness da så kan de vel viderelease de siste maskinene.

fluxie
19-10-2022, 11:34
Jeg har regnet litt på dette. Kan se ut som Norse skal slite med å tjene penger på BKK.
Uansett forutsetningene er som følger:

* CASM for typiske 787-9 operatører i 2019
* Justert CASM for fuelpris
* Gitt Norse 30% effektivitet på de andre parametrene
* OSL-BKK utenom Russland ca 6100 NM
* Overhead som administrasjon/distribusjon osv er ikke tatt med.
* 20 tonn med cargo til rate 14 kr kg
* USD/NOK 10,50
* 338 seter i flyet
* Avgifter G2, ZN, og andre luftfartsavgifter som er knyttet til PAX er ikke tatt med i CASM.

Da viser det seg at for å gå break even på OSL-BKK (1-vei) så må hver PAX legge igjen 3743 kroner. Dette er etter avgifter. Den reelle prisen en PAX vil måtte legge igjen er rett i overkant av 4000 for OSL-BKK

Retur fra BKK så er det med mye mindre cargo, satt denne til 0, så da blir det 4571 ex avgifter. Rundet opp til kr 4800 med avgifter.

Så totalt med dagens fuelpris, så vil Norse måtte ta ca 8.800 NOK for en rundtur OSL-BKK-OSL for 1 PAX om de skal gå i "break-even". Dette er med 100% load-factor. Er det færre PAX, så må prisen opp pr hode.

Dersom fuel-prisen hadde vært halvparten av dagens fuel-pris så hadde de greid "break-even" med en billettpris på 5500 NOK.

Klarer man å hente ut nesten 9000 NOK pr PAX i dagens marked (ved 100% LF)? Jeg tipper nei, Norse tipper nok også nei, siden de ikke har satt opp ruta.

Hvis noen har lyst til å leke seg med tallene, så kan dere laste ned Excel-fila her: (Klikk Fil - Last ned, om du vil leke med tallene.) Lagt ved eksempler for OSL-LAX/LGW/SIN/JFK

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WxN60EBzLLYlULB3_0ba_4gd3yUo_BpN/edit?usp=sharing&ouid=112877784175680167699&rtpof=true&sd=true

Edit: Litt morsomt at dette var reply nr 787 i tråden :)

sgstrd
20-10-2022, 15:29
Flott innlegg. Men hvis ikke Norse klarer å tjene penger når prisene er så høye. Vil ikke selskapet være liv laga. Ser prisene til U.S.A er veldig billig. Fort 8 timer flytid dit også. Har du sjekket priser til Thailand i det siste? Ving tar 18000,- på en Chartermaskin.

Someone
20-10-2022, 16:29
Flott innlegg. Men hvis ikke Norse klarer å tjene penger når prisene er så høye. Vil ikke selskapet være liv laga. Ser prisene til U.S.A er veldig billig. Fort 8 timer flytid dit også. Har du sjekket priser til Thailand i det siste? Ving tar 18000,- på en Chartermaskin.

Nå sjekket jeg litt bredt rundt i januar, og finner stort sett priser fra rundt 8000 t/r på de fleste datokombinasjoner.
Selv om du må legge til en koffert, så når man trekker fra avgifter blir det fort under 8000 netto igjen til flyselskapet

Det at man nå må fly omvei til Sørøst-Asia har i praksis slått bena under lavpris dit

Og Ving/SunClass sine maskiner er ikke mindre komfortable enn Norse sine, annet enn at 787 er noe stillere og har høyere lufttrykk. Jeg har prøvd begge [emoji6]

OJB
21-10-2022, 11:49

Og billigere til USA vil det bli når WISS(Wass) setter inn A321XLR fra UK om en liten stund frem i tid. Det kan nok bli den største konkurenten for NORSE på US- markedet.

dc-8-63
21-10-2022, 20:12
Jeg har regnet litt på dette. Kan se ut som Norse skal slite med å tjene penger på BKK.
Uansett forutsetningene er som følger:

* CASM for typiske 787-9 operatører i 2019
* Justert CASM for fuelpris
* Gitt Norse 30% effektivitet på de andre parametrene
* OSL-BKK utenom Russland ca 6100 NM
* Overhead som administrasjon/distribusjon osv er ikke tatt med.
* 20 tonn med cargo til rate 14 kr kg
* USD/NOK 10,50
* 338 seter i flyet
* Avgifter G2, ZN, og andre luftfartsavgifter som er knyttet til PAX er ikke tatt med i CASM.

Da viser det seg at for å gå break even på OSL-BKK (1-vei) så må hver PAX legge igjen 3743 kroner. Dette er etter avgifter. Den reelle prisen en PAX vil måtte legge igjen er rett i overkant av 4000 for OSL-BKK

Retur fra BKK så er det med mye mindre cargo, satt denne til 0, så da blir det 4571 ex avgifter. Rundet opp til kr 4800 med avgifter.

Så totalt med dagens fuelpris, så vil Norse måtte ta ca 8.800 NOK for en rundtur OSL-BKK-OSL for 1 PAX om de skal gå i "break-even". Dette er med 100% load-factor. Er det færre PAX, så må prisen opp pr hode.

Dersom fuel-prisen hadde vært halvparten av dagens fuel-pris så hadde de greid "break-even" med en billettpris på 5500 NOK.

Klarer man å hente ut nesten 9000 NOK pr PAX i dagens marked (ved 100% LF)? Jeg tipper nei, Norse tipper nok også nei, siden de ikke har satt opp ruta.

Hvis noen har lyst til å leke seg med tallene, så kan dere laste ned Excel-fila her: (Klikk Fil - Last ned, om du vil leke med tallene.) Lagt ved eksempler for OSL-LAX/LGW/SIN/JFK

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WxN60EBzLLYlULB3_0ba_4gd3yUo_BpN/edit?usp=sharing&ouid=112877784175680167699&rtpof=true&sd=true

Edit: Litt morsomt at dette var reply nr 787 i tråden :)

Dette er et flott stykke arbeid du har lagt ned her Fluxie, og det inspirerer til aa bygge videre paa dette (satt med tilsvarende utfordringer tilbake paa tidlig 2000 tallet naar den lille Italienerinnen var ansvarlig for aa finne ut om det var marked for Paris-Seattle med Air France - og naa som 3dje aktoer aapner Paris-Seattle maa vi ha funnet ut noe riktig ;-) )

Det foerste jeg vil legge til grunn i min tankegang til muligheter er at sjelden betaler de 300+ passasjerene ombord noeyaktig samme pris:

- Det er forskjeller i produkt, ikke bare klasse.
- Det er forskjeller i naar reisen kjoepes (lang tid forveien vs «dagen foer»
- Det kan vaere «pakker» (bundlet igjen) som Setevalg, Bagasje, mat etc.

Derfor tenker jeg paa de NOK 9000 som er breakeven ogsaa er gjennom snittprisen!

Og da aapner det seg muligheter, jo mere en selger over NOK 9000 kan man ogsaa selge mere under (og for noen betydelig under NOK 9000).

Naa har jeg ikke floeyet Norse, men mitt inntrykk er at det ligger muligheter for aa oppgradere Premium endel og hente inn tildels betydelig mere inntekter, som igjen burde gjoere det mulig aa vaere prisdriver / prispresset i Economy.

Se ogsaa litt rundt, Condor f.eks. Solgte oppgraderinger ombord naar doerene var lukket (benyttet meg selv av dette) - mulig Norse gjoer dette, men det ligger ikke med i Fluxie’s grunnmodell.

Se ogsaa til selskapene her i USA, som for 10 aar siden satt fast i gjoerma og var like innovative NSB paa Oestfoldbanen!.

Det snudde rundt 2018, de fleste innfoerte versjoner av Economy+ (ok United startet lenge foer 2018) Alaska som jeg kjenner best laget en pakke med 4 inches bedre benplass, Priority Ombordstigning, gratis Drikke (ogsaa Alkohol) og «Oppgradert Snack» dette er stort sett utsolgt (30-40 Seter paa en 737-900ER) og ofte koster det 60-120 USD pr.sete.

Hawaiian har pakket det litt anderledes, stort sett det samme, men 6 inches extra ben plass paa A330, Priority boarding og Priority (Premium) Sikkerhetskontroll, men ingen oppgradert servering. Her henter de inn mellom 100 og 160 USD pr sete.

Saa jeg ser muligheter - med litt produkt utvikling - ikke veldig kostbar utvikling, men mye aa hente(tm).

LN-MOW
22-10-2022, 00:21
Og billigere til USA vil det bli når WISS(Wass) setter inn A321XLR fra UK om en liten stund frem i tid. Det kan nok bli den største konkurenten for NORSE på US- markedet.

Og fra den andre siden er også Frontier lysten på transatlantiske flighter fra 2026 ….

https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/298860/frontier-airlines-ceo-transatlantic-a321xlr-routes-definitely-in-consideration/

dc-8-63
22-10-2022, 02:11

Og fra den andre siden er også Frontier lysten på transatlantiske flighter fra 2026 ….

https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/298860/frontier-airlines-ceo-transatlantic-a321xlr-routes-definitely-in-consideration/

Vel Wizz var langt i fra noen suksess i Norge, Norse har mye mye erfaring i dette markedet, se til WestJet som i starten var utrolig god forberedt - det tok tid mye mere tid enn hva Wizz investerte i Norge.

Selv har jeg liten tro paa at det er de absolutt billigste aktoerene som kommer til aa drive markedet, de som har kontroll og vet hva de driver med, kommer som regel meget bra ut.

Hoerte akkurat det samme naar Southwest startet Hawaii, 2 aar senere ja Southwest har fulle fly (737) men det har ogsaa Hawaiian med sine A330-200. Ser vi paa billett priser i maanedene fremover er det vanskelig aa finne t/r holmene for under USD 1000.00 og selv med disse prisene var vaar favoritt uke i Februar 2023 komplett utsolgt.

Someone
26-10-2022, 14:16
Har ikke Norse riktig CAT sertifisering og sliter dermed i tåke?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221026/474d3ff5df68f600c12441d7737bf7c3.jpg

SK384
26-10-2022, 14:29
Det ser ut til at alle andre fly lander på OSL i dag så litt rart at Norse diverter til Bergen.

LN-MOW
26-10-2022, 14:30
Har ikke Norse riktig CAT sertifisering og sliter dermed i tåke?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221026/474d3ff5df68f600c12441d7737bf7c3.jpg

Er nok ikke sertifiserte ennå. Får det først etter 6 måneder. Samme som Flyr slet med.

mach.86
26-10-2022, 14:59
Luftfartstilsynet har antydet 6 mnd fra juni 2022 for CatIII godkjenning.

LN-MOW
26-10-2022, 16:12
Luftfartstilsynet har antydet 6 mnd fra juni 2022 for CatIII godkjenning.

6 måneder, var det ja ... Så da skulle det kun være noen dager om å gjøre. First flight var jo 29/4 ...

mach.86
26-10-2022, 16:45
6 måneder, var det ja ... Så da skulle det kun være noen dager om å gjøre. First flight var jo 29/4 ...

Etter det jeg har hørt, har visstnok ikke tilsynet begynt deres telling før første ruteflyging i juni?

LN-MOW
26-10-2022, 17:01
Etter det jeg har hørt, har visstnok ikke tilsynet begynt deres telling før første ruteflyging i juni?

Ja, selvfølgelig ... jeg blandet kortene litt her.. :headbang

Someone
28-10-2022, 14:11
Alle de 6 maskine fra BOC skal nå være overtatt av Norse, uten at jeg helt vet hvor den siste maskinen faktisk befinner seg?

https://newsroom.aviator.aero/boc-aviation-completes-delivery-of-six-boeing-787-9-aircraft-to-norse-atlantic-airways/

BOC Aviation Limited (“BOC Aviation” or the “Company”) is pleased to announce that it has completed delivery of six Boeing 787-9 Dreamliners to Norwegian carrier Norse Atlantic Airways (“Norse”). All six aircraft are powered by Rolls Royce Trent 1000 TEN engines.

Trdfly
07-11-2022, 07:37
Norse Atlantic UK Ltd. har fått tildelt IATA kode: Z0.

toftos
08-11-2022, 09:01
Norse fraktet 60 000 passasjerer i Oktober
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/11/08/7957893/norse-fraktet-60.000-passasjerer-i-oktober?internal_source=sistenytt

Someone
08-11-2022, 09:03
60% belegg, svakt, selv med en oppgang på 4pp fra forrige måned

C130
24-11-2022, 17:49
Norse må ut og hente 300 millioner i friske penger:
https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/oslo-bors/emisjon/norse-atlantic-vil-hente-300-mill-kroner-i-friske-penger/2-1-1360164

Someone
25-11-2022, 08:26
Emisjonen i boks, dog virket det meste være klart på forhånd. Man ganske kraftig rabatt, og kurs satt på 2,5. Det blir også en reperasjonsemisjon mot eksisterende aksjonærer, som kan bringe inn ytterligere 150 MNOK

https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/oslo-bors/emisjon/norse-atlantic-har-hentet-300-mill-kroner-i-friske-penger-bjorn-kjos-deltar-med-fem-mill-kroner/2-1-1360164?abtest=b

Norse Atlantic har hentet 300 mill. kroner i friske penger – Bjørn Kjos deltar med fem mill. kroner

Someone
25-11-2022, 13:13
Noen kommentarer:

https://www.dn.no/borskommentar/norse-atlantic-airways/xxl/dette-er-det-storste-griseriet-vi-har-sett-siden-xxl-emisjonen-i-2019/2-1-1361411

Dette er det største griseriet vi har sett siden XXL-emisjonen i 2019
Ingen voksen hjemme hos Oslo Børs.

At det er konsernsjef og største eier, Bjørn Tore Larsen som selv har snekret sammen dette makkverket gjør det ikke bedre. Dette er corporate governance fra helvete.

Det er Pareto Securities og Sparebank 1 Markets som er Norses tilrettelegger i emisjonen. Meglerhusene har jo nå skjønt at det er ingen voksne hjemme hos Oslo Børs, så nå er det bare å gønne på med den ene mer grisete emisjon enn den neste.

https://twitter.com/leiferix/status/1596040922093195265

Garantistene i Norse tar 7% provisjon i en emisjon med 40% rabatt. Det er mildt sagt uhørt!

semmern
25-11-2022, 17:26
Noen kommentarer:

https://www.dn.no/borskommentar/norse-atlantic-airways/xxl/dette-er-det-storste-griseriet-vi-har-sett-siden-xxl-emisjonen-i-2019/2-1-1361411

https://twitter.com/leiferix/status/1596040922093195265

Der var ikke DN nådige! Men det virker faktisk som om de voksne ikke er hjemme i en del tilfeller om dagen!

OttoL
29-11-2022, 12:03
Norse fortsetter å kopiere Norwegian og åpner CDG-JFK fra 26 mars med daglige avganger

https://twitter.com/flynorse/status/1597546074541289472

Siden Norwegian forsvant har jetblue kommet inn på samme marked

Someone
30-11-2022, 03:01
Norse fortsetter å kopiere Norwegian og åpner CDG-JFK fra 26 mars med daglige avganger

https://twitter.com/flynorse/status/1597546074541289472

Siden Norwegian forsvant har jetblue kommet inn på samme marked

Paris-New York får da 8 aktører, og Air France/Delta har jo nesten en shuttle der

Uansett, rutetidene:

N0 301 CDG 1945-2200 JFK (Daily)
N0 302 JFK 0030-1405 CDG (Daily)

Ser da ut som CDG får nummer i NO 3xx serien

MountainDew
30-11-2022, 14:02
Virker som Norse (og Norwegian i sin tid) kun får fatt i «langt utpå kvelden» slotter på JFK.

Dag Viking
30-11-2022, 14:20
Paris-New York får da 8 aktører, og Air France/Delta har jo nesten en shuttle der

Uansett, rutetidene:

Ser da ut som CDG får nummer i NO 3xx serien

Ja, her skiller det ikke mange minuttene ift AF8 og AF9

Forøvrig imponert over materiellet AF bruker på ruta, mange avganger med 77W. Tidligere var det også en del 332, men det ser ut som trafikkgrunnlaget rettferdiggjør store WB nå.

LN-MOW
30-11-2022, 14:56
Forøvrig imponert over materiellet AF bruker på ruta, mange avganger med 77W. Tidligere var det også en del 332, men det ser ut som trafikkgrunnlaget rettferdiggjør store WB nå.

I tillegg har du et par DL-kjerrer .. JFK er jo etterhvert også blitt en stor Skyteam hub.

view
30-11-2022, 16:07
Ettersom Norse er vel den eneste ekte LCC operatøren på CDG-JFK så kan det fort bli en "blodbad" med lave priser og dertil lønnsomhet. Air France var vel oppe i 6 daglige i sommer samt disse to Delta kjerrene var jo nærmest rullende fortau på ruta. Blir spennende å se hva S23 bringer her, om Østen kommer sterkere tilbake har jo Air France muligheter for å fokusere mer den veien. S22 hadde Air France 20% flere flyvninger til Nord-Amerika enn S19, som illustrerer dette.

Someone
30-11-2022, 16:16
Ettersom Norse er vel den eneste ekte LCC operatøren på CDG-JFK så kan det fort bli en "blodbad" med lave priser og dertil lønnsomhet. Air France var vel oppe i 6 daglige i sommer samt disse to Delta kjerrene var jo nærmest rullende fortau på ruta. Blir spennende å se hva S23 bringer her, om Østen kommer sterkere tilbake har jo Air France muligheter for å fokusere mer den veien. S22 hadde Air France 20% flere flyvninger til Nord-Amerika enn S19, som illustrerer dette.

Selv om det ikke er samme flyplass, så vil jeg si French Bee med deres ORY-EWR rute er en LCC konkurrent her

LN-MOW
30-11-2022, 17:01
Selv om det ikke er samme flyplass, så vil jeg si French Bee med deres ORY-EWR rute er en LCC konkurrent her

Ikke glem la Compagnie, selv om de blir en mygg her .. ;)

Someone
30-11-2022, 17:03
Ikke glem la Compagnie, selv om de blir en mygg her .. ;)

Nå var det snakk om LCCer ;)

72rompe
30-11-2022, 20:48
Selv om man kaller seg LCC strømmer ikke passasjeren til selv om ett par lapper under. Sjekket Norse tidligere i høst mot SAS til Florida, valget ville vært SAS. Hvorfor skal Norse kun til US? Dollar koster NOK for tiden. Hiv inn Goa et par ganger i uka, Karachi, Dehli, Mombasa. Blir langt til Manila og Krabi etc. Men prisen østover er høy. Hva som helst som frister mer enn US. Forstår det er trafikk motsatt. Mye Norse på OSL i dag. Gratis å ha flyene på bakken? Hvem står for vedlikeholdet?

Dag Viking
30-11-2022, 21:46

AF flyr 6 flighter i dag. 6,8,10,14,16,22.

TriStar
01-12-2022, 10:45
Stusser også over at Norse ikke begynner å snuse på Asia. Er jo veldig høye priser om dagen, også langt utover vinteren og våren. Selv til Bangkok må man ofte opp mot 10 laken for en OK routing. For ikke å snakke om prisen på Business. Tror Norse lett kunne selge Premium-seter til BKK for betydelig mer enn på USA-rutene.

joandreas
01-12-2022, 12:02
Heller kanariøyene visst det var slots. bangkok uten ukraina / russland blir lang omvei om jeg skjønner meg på Norwegian erfaringer.

chrisljo
01-12-2022, 12:12
Heller kanariøyene visst det var slots. bangkok uten ukraina / russland blir lang omvei om jeg skjønner meg på Norwegian erfaringer.

På den andre siden, nå flyr vel nesten alle utenom Russland så da er relativ konkurranseulempe mindre.

Someone
01-12-2022, 16:50
På den andre siden, nå flyr vel nesten alle utenom Russland så da er relativ konkurranseulempe mindre.

Ja, men samtidig krever det man klarer få betalt en premium for billetten

KnutW
01-12-2022, 18:59
Ja, men samtidig krever det man klarer få betalt en premium for billetten

OG får på plass overflygingstillatelser fra alle jallaballaene langs ruten østover...

Beechdriver
08-12-2022, 08:11
...DN melder i dag om en fyllingsgrad på 50% hos Norse Atlantic i november. Nå er ikke jeg en revenue-ekspert, men jeg kan ikke tenke med at en slik kabinfaktor kan være bærekraftig, med mindre flyet også har med 'high yield cargo'....

Oppdatering fra Norse – fløy med halvfulle fly i november
Norse Atlantic opplyser i en melding torsdag morgen at det hadde en fyllingsgrad i november på 50 prosent. Totalt ble det 190 flyvninger i måneden som gikk, og 29.816 passasjerer.

Kilde:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/124990

Someone
08-12-2022, 08:16
Ser de skriver de gjør det bedre fra BER og LGW enn OSL

Og truer np med redusert satsning fra OSL pga den økte passasjeravgiften på longhaul

https://newsweb.oslobors.no/message/577630

BU662
08-12-2022, 09:47
Ser de skriver de gjør det bedre fra BER og LGW enn OSL

Og truer np med redusert satsning fra OSL pga den økte passasjeravgiften på longhaul

https://newsweb.oslobors.no/message/577630

Dersom det går bedre fra BER enn fra OSL så betyr det at det går grise-dårlig fra OSL siden det går ikke veldig bra fra BER ...

mach.86
08-12-2022, 11:36
Det er rart hvordan det snakkes om fyllings graden i kabinen. Det som er interessant er vel Payload. Godt med frakt veier godt opp mot tomme seter. Ideelt hadde det vært med begge deler, men vintermånedene er harde på selskapene.

Someone
08-12-2022, 12:06
Det er rart hvordan det snakkes om fyllings graden i kabinen. Det som er interessant er vel Payload. Godt med frakt veier godt opp mot tomme seter. Ideelt hadde det vært med begge deler, men vintermånedene er harde på selskapene.

Ja, men her tror jeg ikke det er nok. Og fraktratene er jo nå vesentlige lavere enn på toppen under Korona

KHANSEN
08-12-2022, 12:06
Dersom det går bedre fra BER enn fra OSL så betyr det at det går grise-dårlig fra OSL siden det går ikke veldig bra fra BER ...

Alle ruter fra OSL er et udtryk for stolte nordmænd ...

ENGM RAMP
08-12-2022, 12:21
Alle ruter fra OSL er et udtryk for stolte nordmænd ...

Hehe den der kan vi vel liiiige godt spille tilbake til dere Dansker ? ;) hvor mange ganger hører vi ikke at alle longhaul-ruter bør gå fra CPH ?

:up::spin

KHANSEN
08-12-2022, 13:53
Hehe den der kan vi vel liiiige godt spille tilbake til dere Dansker ? ;) hvor mange ganger hører vi ikke at alle longhaul-ruter bør gå fra CPH ?

:up::spin

Her er det kapitalisterne der råber højst ;)

mach.86
08-12-2022, 15:21
Ja, men her tror jeg ikke det er nok. Og fraktratene er jo nå vesentlige lavere enn på toppen under Korona

Nei det er nok ikke nok til å tjene penger på, men jeg vil tro det demper fallet i en heller hard vinter.

Midtiblinken
08-12-2022, 15:38
Er sete avgift noe som kun de norske selskaper betaler eller det samme for KLM/BA etc?

KjetilK
09-12-2022, 00:48
Jeg var heldig med å få utrolig billige billetter i høstferien og slo til nettopp fordi jeg tenkte at det ikke ville stå seg særlig lenge. Og med såpass glissent baki på tross av slike priser spørs det om ikke markedet er for lite hvis økonomien forøvrig ikke er tipp-topp. Og da tenker jeg at 787-9 rett og slett er et for stort fly fra OSL, bortsett fra i virkelig spesielle tilfeller.

Så, vil det være mulighet for at Norse klarer å snu seg mot A321XLR i tide?

Someone
09-12-2022, 06:31
Er sete avgift noe som kun de norske selskaper betaler eller det samme for KLM/BA etc?

Alle som flyr fra Norge. Men den er lavere innen Europa enn for flighter som går utenfor

Midtiblinken
09-12-2022, 13:47
Så lenge den er lik for alle selskap, men ødelegger mye innenlands.

WF789
09-12-2022, 14:07
Alle som flyr fra Norge. Men den er lavere innen Europa enn for flighter som går utenfor

Men er vel sluttdestinasjon som teller?

LN-MOW
09-12-2022, 15:28
Men er vel sluttdestinasjon som teller?

Nei. Alle f.eks. med KLM betaler det samme, enten de skal til Amsterdam eller Atlanta.

Dag Viking
09-12-2022, 15:38
Nei. Alle f.eks. med KLM betaler det samme, enten de skal til Amsterdam eller Atlanta.

Og da er dette konkurransevridende. Det lønner seg for folk å fly via Europa, selv om det fører til flere passasjerkm og dermed i teorien også større utslipp. God miljøpolitikk når det gjelder denne avgiften altså.

Someone
12-12-2022, 17:56
Med 120 millioner nye aksjer ute i dag ble det trangt ut døren og kursen endte på 2,05, ned over 13%. Så de som var med i starten og ikke kom seg ut har nå tapt nesten 90% av investeringen

joandreas
20-12-2022, 18:25
Ifølge Norse gruppen

DUB - JFK BOS

LGW får og 5 ruter Washington, Los Angeles, Boston. I tillegg til 2 i Florid

https://ishrionaviation.com/news/norse-atlantic-airways-dublin-boston-washington
Norse, which commenced operations in June 2022, intends to begin flying to several new destinations next year:

Boston, USA | Boston Logan International Airport (BOS)
Dublin, Ireland | Dublin Airport (DUB)
Washington D.C., USA | Washington Dulles International Airport (IAD)
Paris, France | Paris Charles de Gaulle Airport (CDG)

From these four airports, Norse Atlantic Airways plans to add the following five routes:

Dublin (DUB) to Boston (BOS)
Dublin (DUB) to New York (JFK)
London (LGW) to Boston (BOS)
London (LGW) to Washington D.C. (IAD)
Paris (CDG) to New York (JFK)

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Someone
20-12-2022, 18:38
Ifølge Norse gruppen

DUB - JFK BOS

LGW får og 5 ruter Washington, Los Angeles, Boston. I tillegg til 2 i Florid

https://ishrionaviation.com/news/norse-atlantic-airways-dublin-boston-washington

For å presisere litt, så har de fått slots for disse. Ikke annonsert noe ennå

vadheim
26-12-2022, 13:35
Flyr Norse kun til LGW fra Oslo nå? Synes det blir mindre og mindre aktivitet. Dette går vel ikke helt bra…

LN-MOW
26-12-2022, 13:50
Flyr Norse kun til LGW fra Oslo nå? Synes det blir mindre og mindre aktivitet. Dette går vel ikke helt bra…

De flyr fortsatt til FLL og JFK noen ganger i uka.

Hadde det ikke vært for utleie til Air Europa hadde de nok vært konk for lenge siden.

vadheim
26-12-2022, 15:23
Nord Amerika går vel generelt svakt fra OSL om dagen gitt reduksjon fra Norse og SAS har nedgradert EWR til A321. Ingen amerikanske selskaper heller lenger.

(Til motsetning fra ARN og CPH hvor det stadig kommer nye ruter og med store fly).

LN-MOW
26-12-2022, 15:35
Nord Amerika går vel generelt svakt fra OSL om dagen gitt reduksjon fra Norse og SAS har nedgradert EWR til A321. Ingen amerikanske selskaper heller lenger.

(Til motsetning fra ARN og CPH hvor det stadig kommer nye ruter og med store fly).

Norwegian ødela nok mye. De oversvømmet markedet med billige seter og seter folk trodde var billige. Markedet er der men kjøpevanene er endret. Tipper det ser litt annerledes ut fra 2024.

krølle
26-12-2022, 16:30

Ifølge FR24 så flyr de OSL-JFK, hadde vel 4 iløpet av uken 17-24/12

RIBRO
28-12-2022, 09:40
Føler det aldre ble noe "vi skal revolusjonere longhaul" fra Norse.
Har @BU662 noen informasjon om hvordan det går for Norse? Liker dine analyser. :)

dc-8-63
28-12-2022, 20:53
Har @BU662 noen informasjon om hvordan det går for Norse? Liker dine analyser. :)

Naa er jeg ingen BU662 :D (har ogsaa dyp respekt for hans analyser) men siden vi taxet inn til Gate i Calgary forbi en WestJet 787-9 og jeg et doegn senere saa 5-6 Norse 787-9 parkert paa OSL, har jeg fundert endel - baade paa forskjellen mellom WestJet 787-9’en og Norse 787-9.

Utenpå er de ganske like, men paa innsiden er WestJest betydelig mere moderne og langt bedre utstyrt til aa tjene penger (det er litt av ideen med aa drive flyselskap mener naa jeg :rolleyes:).

Jeg har ikke floeyet Norse, men floey Norwegian Long Haul og ut i fra Norse sine egne Web sider maa jeg si at Produktene (det de tjener penger paa) synes veldig likt det Norwegian startet med omtrent for 11 aar siden, de planene og ideene Kjos hadde for 10-12 aar siden.

Grunnideen om lave kostnader er det ikke noe galt med, men det er ikke nok, noe DY Long Haul nok tydelig beviste. For aa kunne tilby billige reiser, er det noedvending aa selge nok dyre billetter for aa soerge for at avgangen gaar i pluss. Her er Norse daarlig forberedt, Premium Produktet som var greit i 2013-14 er utdatert i 2022-23 - det er ikke konkuranse dyktig til aa hente inn USD 1000-1500 envei transatlantisk, noe de trenger for aa drive loennsomt (tror de trenger 1500-2000 pr Premium sete).

Ja nonstop er absolutt et pluss, men mange markeder er avhengig av videre forbindelser i tillegg til lokal trafikk, og dermed er baade Icelandair og Condor meget sterke (og begge bedre i Premium) konkurrenter.

Tror man maa komme over KjosSkam, det er et marked for Premium Produkter paa begge sider av Atlanteren - aa staa i lange koeer med masse mennesker er ikke like attraktivt etter Covid, aa kunne hvile i en Kantine har en verdi.

LN-RTP
29-12-2022, 04:38
Premium Produktet som var greit i 2013-14 er utdatert i 2022-23 - det er ikke konkuranse dyktig til aa hente inn USD 1000-1500 envei transatlantisk, noe de trenger for aa drive loennsomt (tror de trenger 1500-2000 pr Premium sete).

På Norse har jeg betalt fra $650 til $750 enveis for Premium sete.
Betalte rundt $800 på Norwegian's 787 for samme rute FLL-OSL og tilbake, men DY hadde innebygget Lounge, TSA PreCheck og Fast Track.
Som du sier er det valuta for pengene å slippe å stå i kø, betaler gjerne noen hundrelapper ($$) ekstra for et bedre produkt. Har sagt det til Norse flere ganger, også direkte til Larsen.
Håper han lytter..:o

Futura
29-12-2022, 12:50
På Norse har jeg betalt fra $650 til $750 enveis for Premium sete.
Betalte rundt $800 på Norwegian's 787 for samme rute FLL-OSL og tilbake, men DY hadde innebygget Lounge, TSA PreCheck og Fast Track.
Som du sier er det valuta for pengene å slippe å stå i kø, betaler gjerne noen hundrelapper ($$) ekstra for et bedre produkt. Har sagt det til Norse flere ganger, også direkte til Larsen.
Håper han lytter..:o
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$ Med de prisene blir det ikke så mye dyrere enn Eco +noe mat +bagasje. Om jeg venter her eller der spiller ikke så stor rolle for meg, foretrekker å være såpas tidlig ute at jeg har tid til litt venting. Derimot er det store behagelige seter, selv om det ikke er lie-flat, så sov jeg 4,30 til 5 timer som en stein hjem fra FLL i sommer, og matservering som teller for meg. Jeg bestilte til og med ekstra tapas på turen ut.

Someone
29-12-2022, 12:58
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$ Med de prisene blir det ikke så mye dyrere enn Eco +noe mat +bagasje. Om jeg venter her eller der spiller ikke så stor rolle for meg, foretrekker å være såpas tidlig ute at jeg har tid til litt venting. Derimot er det store behagelige seter, selv om det ikke er lie-flat, så sov jeg 4,30 til 5 timer som en stein hjem fra FLL i sommer, og matservering som teller for meg. Jeg bestilte til og med ekstra tapas på turen ut.

Og det understreker jo problemet: de selger for mange seter lavere enn kostnadene

LN-RTP
29-12-2022, 13:30
Jeg betalte, for noen minutter siden 387$ OSL-FLL 20.01 og 317$ FLL-OSL 27.01 +sete reservasjon på 75$

Da er det ikke Premium kabin, men på vanlig økonomi klasse...?

SK384
29-12-2022, 14:08
Da er det ikke Premium kabin, men på vanlig økonomi klasse...?

Jeg tok akkurat et kjapt søk på de to datoene og det er rimeligste premium kabin. :) Faktisk fant jeg turen OSL-FLL til 369 dollar.

KnutW
29-12-2022, 14:21
Det skal dog tilføyes at Norse’s «premium» kommer med veldig mange påslag i prisen før man er i mål. Men, som debattert i det uendelige før, dette er bånnsegmentet av prissensitiviteten i markedet og det er lokkeprisene som drar salget.

mach.86
29-12-2022, 16:03
LN-FNG er også på vei til ARN. Kan det være skaden er større enn antatt på TUI’s egen 787?

LN-RTP
29-12-2022, 16:15
Jeg tok akkurat et kjapt søk på de to datoene og det er rimeligste premium kabin. :) Faktisk fant jeg turen OSL-FLL til 369 dollar.

Hmm, ok.
Jeg betaler dobbelt så mye, men må ha full flex for å kunne kansellere i siste øyeblikk, derfor var det $1600 sist jeg reiste, i November, T/R.

BU662
01-01-2023, 15:41

Jeg kan ikke love like mye analyser i 2023 som tidligere, men nå er det litt tida til overs ;)

Hovedproblemet med Norse - slik som de er idag - er rett og slett enkelt: Som en longhaul LCC har de langt for mye ledige seter. På de seter som de selger, er RASK for lav.

Noen av Norse sine valg har - mild sagt - skapt forundring blant folk som kjenner rute-mønstre. BER-FLL ... thank you for nothing. Det finnes seg rett og slett ikke nok volum fra Berlin. AB hadde i sin tid en voldsom andel transfer på sin BER-MIA og uten feed er Norse sine load-factors som de er... beskjeden.

Fra utsiden virker det som Norse ikke bruker penger, tools og smarte hoder på å analysere ruter for sitt potensial vs risikoen som selskap innegår dersom man starter opp.

La meg gi deg en god eksempel:
London-Boston marked er noe både jetBlue og Norse vil fly i 2023. JetBlue gjorde sitt homework og fant ut at reisebehoved for forretningsreisende er Nord-London-Boston, ergo started man BOS-STN. Norse kommer nå med 334 seter på toppen på LGW-BOS. Disse seter er discount seats, fordi de kan ikke håpe å kapre de forretningsreisende som JetBlue har identifisiert, targeted og sikred. Risikoen for Norse er langt større, fordi de må fylle opp en B787 vs jetblue sitt A321. Day-in, Day-out.

Samme gjelder for Dublin ruter hvor man kaster seg i en kamp mot AerLingus som man kommer å tape.

I mitt tid i AB kjørte vi dype analyse av alle ruter som vi fløy. For noen ruter ble etter analysen siste utvei å instille ruta, fordi man fant at det fant seg ikke tilstrekkelig business grunnlag. Selvsagt ble mesteparten shorthaul, men man begynnte med longhaul ruter hos AB.

En charakteristika av longhaul marked er faktum at det totale volum ikke vokser like som på shorthaul. Det er mer em omrokkering av eksisterende volumer under normale forhold. Selskap XZ stjeler på pax fra selskap XY og vice versa. Og dersom en ny direkt-rute e.g. GOT-NYC dykker opp, så tar SAS mye av volumet fra denne OnD som tidligere gikk via store hubs, noko som medfører at de som taper forsøker å "stjele" traffik fra andre selskaper*s OnD*s. Norse er langt mer limitert på denne gamet fordi de rett og slett mangler like good feeders hvor de selv kan styre de kapasitæter. Det er ett stort forskjell mellom en full-verdig hub&spoke system som er revenue-optimized og en IT løsning som tilbyr connex fra selskap XZ til XY via Leg-pluss-Leg logikk.

2022 ble det mye demand grunnet 2 års med Covid som møtt relativ nedjusterte kapasitæter. Ser vi på 2023, så ser man at alle store selskaper bringer enda mer kapasitæter på ruter over Nord-Atlanteren. All disse seter skål fylles. Pluss Norse sine seter som også skål fylles. Selv om Kina åpnes opp, så vil de big-3 fra USA ikke flytte kapasitæter vekk fra Nord-Atlanteren. De vil heller kutte domestic for å free-up kapasitæter til Asia.

I motsetning til 2022 har mange privatpersoner en mer presset privat-økonomi. Inflasjonen, energie- og matpriser medfører at man kan ikke forvente de samme volumer og betalingsvilje som i 2022. Rett og slett fordi noen "fyrer opp deres feriepenger i peisen". Norske Ola og Kari merker det også med svindyr strømregninger. Under streken kan man bare handle med en krone en gang, dersom man bruker den på mat, kan man ikke bruke like mange på ferie-reiser.

Summerer man all dette tilsammen så stiller jeg meg meget tvilende til heile Norse prosjekt. De vil klare å starte opp disse ruter, men jeg frykter at man vil ikke klare å fylle opp flyene sine med pax og tilstrekkelig RASK. Under streken vil det bli fett minus og aksjonærer vil betale regningen. Enten via en nytt emisjon eller via konkurs. Kanskje det ville har vært smartere å re-organsiere seg som ACMI selskap for longhaul kapasitæter. Da bærer man ikke det kommersielt risiko for en ruta, man bare flyr for andre...

Midtiblinken
01-01-2023, 16:59
Vet ikke om det var det du mente, men JetBlue flyr ikke til Stansted.

Scandinavien_Airlines
01-01-2023, 22:55
Jeg kan ikke love like mye analyser i 2023 som tidligere, men nå er det litt tida til overs ;)

Hovedproblemet med Norse - slik som de er idag - er rett og slett enkelt: Som en longhaul LCC har de langt for mye ledige seter. På de seter som de selger, er RASK for lav.

Noen av Norse sine valg har - mild sagt - skapt forundring blant folk som kjenner rute-mønstre. BER-FLL ... thank you for nothing. Det finnes seg rett og slett ikke nok volum fra Berlin. AB hadde i sin tid en voldsom andel transfer på sin BER-MIA og uten feed er Norse sine load-factors som de er... beskjeden.

Fra utsiden virker det som Norse ikke bruker penger, tools og smarte hoder på å analysere ruter for sitt potensial vs risikoen som selskap innegår dersom man starter opp.

La meg gi deg en god eksempel:
London-Boston marked er noe både jetBlue og Norse vil fly i 2023. JetBlue gjorde sitt homework og fant ut at reisebehoved for forretningsreisende er Nord-London-Boston, ergo started man BOS-STN. Norse kommer nå med 334 seter på toppen på LGW-BOS. Disse seter er discount seats, fordi de kan ikke håpe å kapre de forretningsreisende som JetBlue har identifisiert, targeted og sikred. Risikoen for Norse er langt større, fordi de må fylle opp en B787 vs jetblue sitt A321. Day-in, Day-out.

Samme gjelder for Dublin ruter hvor man kaster seg i en kamp mot AerLingus som man kommer å tape.

I mitt tid i AB kjørte vi dype analyse av alle ruter som vi fløy. For noen ruter ble etter analysen siste utvei å instille ruta, fordi man fant at det fant seg ikke tilstrekkelig business grunnlag. Selvsagt ble mesteparten shorthaul, men man begynnte med longhaul ruter hos AB.

En charakteristika av longhaul marked er faktum at det totale volum ikke vokser like som på shorthaul. Det er mer em omrokkering av eksisterende volumer under normale forhold. Selskap XZ stjeler på pax fra selskap XY og vice versa. Og dersom en ny direkt-rute e.g. GOT-NYC dykker opp, så tar SAS mye av volumet fra denne OnD som tidligere gikk via store hubs, noko som medfører at de som taper forsøker å "stjele" traffik fra andre selskaper*s OnD*s. Norse er langt mer limitert på denne gamet fordi de rett og slett mangler like good feeders hvor de selv kan styre de kapasitæter. Det er ett stort forskjell mellom en full-verdig hub&spoke system som er revenue-optimized og en IT løsning som tilbyr connex fra selskap XZ til XY via Leg-pluss-Leg logikk.

2022 ble det mye demand grunnet 2 års med Covid som møtt relativ nedjusterte kapasitæter. Ser vi på 2023, så ser man at alle store selskaper bringer enda mer kapasitæter på ruter over Nord-Atlanteren. All disse seter skål fylles. Pluss Norse sine seter som også skål fylles. Selv om Kina åpnes opp, så vil de big-3 fra USA ikke flytte kapasitæter vekk fra Nord-Atlanteren. De vil heller kutte domestic for å free-up kapasitæter til Asia.

I motsetning til 2022 har mange privatpersoner en mer presset privat-økonomi. Inflasjonen, energie- og matpriser medfører at man kan ikke forvente de samme volumer og betalingsvilje som i 2022. Rett og slett fordi noen "fyrer opp deres feriepenger i peisen". Norske Ola og Kari merker det også med svindyr strømregninger. Under streken kan man bare handle med en krone en gang, dersom man bruker den på mat, kan man ikke bruke like mange på ferie-reiser.

Summerer man all dette tilsammen så stiller jeg meg meget tvilende til heile Norse prosjekt. De vil klare å starte opp disse ruter, men jeg frykter at man vil ikke klare å fylle opp flyene sine med pax og tilstrekkelig RASK. Under streken vil det bli fett minus og aksjonærer vil betale regningen. Enten via en nytt emisjon eller via konkurs. Kanskje det ville har vært smartere å re-organsiere seg som ACMI selskap for longhaul kapasitæter. Da bærer man ikke det kommersielt risiko for en ruta, man bare flyr for andre...

Eh jetBlue flyver altså LHR og LGW? STN betjenes faktisk ikke rigtig af andre end Ryanair, og lidt easyJet, Jet2, pegasus og Emirates.

Trdfly
02-01-2023, 03:48
Tipper han mente LGW…

joandreas
03-01-2023, 15:29
justplanes ute med første Orlando i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=QWHTdy9y3j4&t=176s

EspenLia
03-01-2023, 20:42
Er det mange ikke-norske piloter i Norse?

ToreD
03-01-2023, 21:14
Er det mange ikke-norske piloter i Norse?

Ja, en god del engelskmenn

Futura
04-01-2023, 20:09
Ja, en god del engelskmenn

Og han til høyre på bildet tror jeg er finsk. Han var piloten da vi fløy hjem fra FLL i Juni, med samme maskin(LN-FNC) som i denne YT filmen. Om eksakt 2 uker sitter jeg å slapper av i sete 8J etter middagen. Blir det med samme pilot og samme maskin tro?

mach.86
06-01-2023, 15:00
Ser ut som de går etter der hvor Norwegian LH tjente penger. Det ryktes om FCO er i støpeformen.

Scandinavien_Airlines
09-01-2023, 10:42
Norse: ser ud til at rekruttere fra Arlanda nu: https://crewroom.net/community/flight-deck-jobs/b787-non-type-rated-captains-norse-atlantic-airways-sweden/?fbclid=IwAR0FWKLTjaAocAEnDb7JlxbgdvALC5NvJugCXsPk u2Dj9NgDG2oWnKRMzoo

Someone
11-01-2023, 12:32
44,172 passasjerer og 61% belegg i desember

RIBRO
11-01-2023, 12:36

Skulle gjerne sett belegg per routing.

LN-MOW
22-01-2023, 15:18
Samarbeidet med Dohop er i gang, og det er unektlig et produkt som ville passet inn i Bongo-gruppen.... ;)

RIBRO
23-01-2023, 08:51
Samarbeidet med Dohop er i gang, og det er unektlig et produkt som ville passet inn i Bongo-gruppen.... ;)

Noen som har glemt å sette et filter med max stopover time her... Fett å vente 1 døgn på OSL....

Futura
23-01-2023, 14:57
Noen som har glemt å sette et filter med max stopover time her... Fett å vente 1 døgn på OSL....
Det er vel alternativer som ikke har 24 timer på OSL.....
Jeg elsker sånne alternativer. Da vi i 2020 skulle fra Delhi til Dubai, dukket det opp et alternativ med 24 timer i Colombo, med Srilankan. Det kostet 900kr, mot billligste på 800 som var Air India express, direkte. Vi valgte selvfølgelig 24 timer i Colombo. Til torsdag skal jeg ha 14 timer i Bogota, med LATAM, jeg skulle ønske vi hadde ytterligere noen timer...
Jeg valgte å ikke benytte dette DOHOP tilbudet da jeg ville ha mer å velge i. Det kom opp med alternativer med Spirit og et annet lavpris selskap og klarte ikke å gi meg mulighet til å betale for håndbagasje på Spirit, men ikke på Norse, der vi ville ha premium Economy. Fordelen ville vært å hatt gjennomgående billett. Nå er alt på egen risiko, Vi har 7 timer fra vi lander i MIA til avgang med Norse fra FLL. 3 timer til Imigration på MIA, 2 timer til transfere til FLL og innsjekk 2 timer før avgang. Det bør gå greit med 2 timers forsinkelse også, men toget mellom MIA og FLL går bare en gang i timen.

RIBRO
23-01-2023, 15:14
Det er vel alternativer som ikke har 24 timer på OSL.....

Nei, det er det faktisk ikke. Tenker 98% har lyst å fly CPH-OSL-LAX og ikke stoppe her lenger enn nødvendig.

"Vi skal revolusjonere intercont...." :D

dc-8-63
23-01-2023, 15:28
Nei, det er det faktisk ikke. Tenker 98% har lyst å fly CPH-OSL-LAX og ikke stoppe her lenger enn nødvendig.

"Vi skal revolusjonere intercont...." :D

Har Norse avgang fra OSL til LAX fredag 16 Juni ? Hva skjer om man velger bort Filterene som ser ut til aa vise avganger med 1 doegn stopover ? Ut i fra ekseplemet burde man jo kunne faa opp en kombinasjon med avgang 09:20 fra CPH og reise videre med Norse til LAX samme dag naar Norse har avganger ledige.

Er enig i at Norse neppe revolusjonerer Long Haul (med eller uten Dohop) andre Long Haul LCC har (og har hatt) Interline av bagasje og gjennom gaaende billetter i 10 aar, jeg brukte dette saa sent om i May 2022.

WF789
23-01-2023, 15:54
Finner "normale" reiser fra LA til Køben, til LA derimot...

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=52726&stc=1&d=1674485565

Ellers gir ikke Dohop meg noe som ikke er dekket gjennom reiseforsikringen allerede.

dc-8-63
23-01-2023, 17:21
Finner "normale" reiser fra LA til Køben, til LA derimot...

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=52726&stc=1&d=1674485565

Ellers gir ikke Dohop meg noe som ikke er dekket gjennom reiseforsikringen allerede.

Hva skjer om du velger avreise fra CPH 16 Mai ? Jeg ser at Norwegian har avganger 07:10, 09:20 og 10:50 som alle burde komme opp som forbindelser i Dohop (jeg gjetter paa at Norse ikke flyr OSL - LAX den 15 Mai ?)

Scandinavien_Airlines
24-01-2023, 09:46
Norse lancere nu FCO-JFK: ruten starter 16 juni 2023.

https://twitter.com/SeanM1997/status/1617783156245164034/photo/1

WF789
24-01-2023, 10:09
Hva skjer om du velger avreise fra CPH 16 Mai ? Jeg ser at Norwegian har avganger 07:10, 09:20 og 10:50 som alle burde komme opp som forbindelser i Dohop (jeg gjetter paa at Norse ikke flyr OSL - LAX den 15 Mai ?)

Dukker opp med fornuftig reise nå, mener den kom opp i månedsoversikten med fargen for "ingen avganger" i går.

TheEirikK
24-01-2023, 11:30
Norse Atlantic Airways åpner Roma (FCO) - New York (JFK) den 19. Juni med en daglig avgang.

N0 401 FCO-JFK 19:30-23:00
N0 402 JFK-FCO 01:00-15:45

https://check-in.dk/ny-norse-destination-i-europa/?fbclid=IwAR1CeR-_APUe4FAPhMc_8Xs6T-KWgkcuZ6Vm8CmLUhQvz2asbYwidC79fdM

EB
24-01-2023, 12:31
Er på stranda rett under innflyvning fra syd 20. juni….så kan jo håpe å se den norske vikingen.

Twin Otter
24-01-2023, 19:49
Avreise klokken 1 om natten fra New York.

Futura
09-02-2023, 22:42
Norse har fått en ny president, Charles Duncan.
Hvor i hierarkiet hører en president til?

https://simpleflying.com/charles-dunacan-new-norse-atlantic-airways-president/

Someone
10-02-2023, 08:54
Norse har fått en ny president, Charles Duncan.
Hvor i hierarkiet hører en president til?

https://simpleflying.com/charles-dunacan-new-norse-atlantic-airways-president/

Det vil variere og er en litt amerikansk tittel. Ofte vil jo CEO også ha President tittelen også kommer hele sulamitten av Vice Presidents under der.

Men i Norses tilfelle vil nok presidenten i praksis ha en over seg ;)

Someone
13-02-2023, 09:46

35,150 passasjerer og kun 52% belegg i januar. Og belegget er inkludert charter, så er jo helt kriselave tall

https://newsweb.oslobors.no/message/582123

Ellers skal 2 ruter fra LGW lanseres denne uken

TCAS
13-02-2023, 09:51
"To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan communicated during the Private Placement in November 2022."

52% kan da ikke være iht. eller bedre enn plan? 🙈

sgstrd
13-02-2023, 13:15
Når de har parkert fly og etterspørselen til feks Thailand er stor med høye priser er det ikke rart om de snart er i skifteretten.

LN-MOW
13-02-2023, 13:38
Når de har parkert fly og etterspørselen til feks Thailand er stor med høye priser er det ikke rart om de snart er i skifteretten.

De drar godt inn på Air Europa-utleie og wetlease/ad-hoc charter, så vil tro de klarer seg brukbart.

mach.86
13-02-2023, 16:01
Jeg vil tro at «spøkelsesflightene» OSL-LGW-OSL drar ned belegget. Disse flightene vil jeg tro forsvinner på sommerprogrammet.
Det det snakkes lite om er hvor mye belly cargo som fraktes.

Someone
13-02-2023, 16:21
Jeg vil tro at «spøkelsesflightene» OSL-LGW-OSL drar ned belegget. Disse flightene vil jeg tro forsvinner på sommerprogrammet.
Det det snakkes lite om er hvor mye belly cargo som fraktes.

Ja, men samtidig er de ganske korte. Så ikke så mange ASK som produseres og de dermed utgjør en ganske liten del av produksjonen til beregningen av belegg

Jens W
13-02-2023, 17:38
Ja, men samtidig er de ganske korte. Så ikke så mange ASK som produseres og de dermed utgjør en ganske liten del av produksjonen til beregningen av belegg
Men belegg måles vel stort sett pr flyvgning, og ikke i ASK/RPK?

Someone
13-02-2023, 17:46
Men belegg måles vel stort sett pr flyvgning, og ikke i ASK/RPK?

Jo, load factor er RPK/ASK

I hvertfall er det slik IATA og Norwegian definerer det

MountainDew
13-02-2023, 18:53
Bjørn Tore Larsen spør i kveld på facebook-gruppen "Norse Atlantic Travel Group"
om det er noen som har lyst å fly til Thailand :)

Futura
13-02-2023, 20:35
35,150 passasjerer og kun 52% belegg i januar. Og belegget er inkludert charter, så er jo helt kriselave tall

https://newsweb.oslobors.no/message/582123

Ellers skal 2 ruter fra LGW lanseres denne uken
Da vi fløy hjem fra FLL 28.01 var det 134pax ombord, om jeg husker rett. ca40 av oss var i Premium, så de i Economy hadde en 3 seter hver.
Det føles litt juks å inkludere belegg på Ad-Hoc carterflyvning.
Jeg har bevist sett etter cargo og det virker som om det lastes ombord en del.

Airbus 330
13-02-2023, 21:26
Bjørn Tore Larsen spør i kveld på facebook-gruppen "Norse Atlantic Travel Group"

Kanskje de har regnet mere på det, etter de rutene de hadde for TUI og funnet ut at det kan være lønnsomt?

EB
13-02-2023, 21:44

Norse Asia Airways?

Someone
13-02-2023, 21:52
Jeg er i grunn usikker på om BKK er "the holy grail" for europeiske flyselskap

LN-RTP
14-02-2023, 00:43

Tja, er vel bedre å fly direkte fra OSL til BKK enn å stoppe i Istanbul eller Dubai i timesvis for så fortsette ferden.
Med andre ord: Hvis jeg var kunde så er non-stopp gull og verdt mange kroner.

mach.86
14-02-2023, 10:14
Norse Atlantic Airways UK har fått godkjennelse fra FAA. De vil nå kunne operere som eget selskap. Det vil komme en del kunngjøringer og nyheter utover dagen sies det.
Regner med nye ruter ut av LGW blir lagt ut for salg, samt en slutt dato for OSL-LGW.

Someone
14-02-2023, 10:17
.... samt en slutt dato for OSL-LGW.

Basert på prisingen, så ser det ut som lørdag 25 mars blir siste da

Etter det ser det kun ut som det nå er full fare billetter tilgjengelig

joandreas
14-02-2023, 10:59
er artikkel om det her. ikke noe klart svar.
https://flysmart24.no/2023/02/14/avinor-det-er-behov-for-direkterute-til-bangkok/
– Vi vurderer alltid lønnsomme muligheter og destinasjoner hvor vi kan se sterk etterspørsel. For øyeblikket ser vi frem til å øke sommeren 2023-programmet vårt som er fokusert på Europa og USA, sier informasjonsdirektør Philip Allport i Norse til flysmart24.

mach.86
14-02-2023, 15:17
Først ute er LGW-MCO fra 25 mai. LGW-FLL Fra 26. Avgang 14:00. Da er det vel mulig å komme seg til LGW med DY før den tid.

OJB
14-02-2023, 15:30

Det er nok et langt stykke unna.
Oppsiden hva leieavtalene er verdt vurderes til 300 mill USD over 11 år.
Altså har de leieavtaler som ligger med denne verdien under "fair market value" for flytypen idag.
Når man da har 5 maskiner på fremleie til Air Europa med positiv inntjening har man en solid forretningsmodell.

b142
14-02-2023, 20:51
Når man da har 5 maskiner på fremleie til Air Europa med positiv inntjening har man en solid forretningsmodell.

Er det noen som vet hvor mye de tjener pr fly pr måned på å leie ut til Air Europa? Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly? På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden, litt usikker på om det er nok til å være en solid forretningsmodell, gitt at egenproduksjonen flyr rundt med 50% loadfaktor.

LN-MOW
14-02-2023, 21:02
Sannsynligvis langt bedre. 50% loadfaktor er tapsbringende. Et 'LCC'-selskap trenger generelt minst 80%. De har jo heller ikke de best betalende premiumpassasjerene.

Eirik
15-02-2023, 07:56
Phuket eller Krabi i vintersesongen er kanskje vel så interessant ?

SudCaravelle
15-02-2023, 08:25
For en som ikke er fly-økonom og skal fem stykker til Thailand i julen så er det nesten rart de ikke setter opp noe.. Overraskende mange vi prater med skal bortover i julen og det aller billigste vi finner er 13.500 per pers i monkey. (Det er vel kanskje egentlig prisen det skal være for å være levedyktig)

mlindgreen
15-02-2023, 11:13
Er det noen som vet hvor mye de tjener pr fly pr måned på å leie ut til Air Europa? Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly? På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden, litt usikker på om det er nok til å være en solid forretningsmodell, gitt at egenproduksjonen flyr rundt med 50% loadfaktor.

Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly?
På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden

Det var ikke resultatet da jeg gik i skole for mange år siden . . . ;)

SK384
15-02-2023, 11:22
Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly?
På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden

Det var ikke resultatet da jeg gik i skole for mange år siden . . . ;)

Matematikklæreren klarer ikke å dy seg her. Han skriver et hundre tusen dollar i måneden. Det vil si 200 000 dollar per fly per måned. Med 5 fly blir det 1 000 000 dollar i måneden. Tar vi utgangspunkt i en kurs på 10 kroner for en dollar blir det i norske kroner 10 000 000 kroner. :)

mlindgreen
15-02-2023, 11:26
Matematikklæreren klarer ikke å dy seg her. Han skriver et hundre tusen dollar i måneden. Det vil si 200 000 dollar per fly per måned. Med 5 fly blir det 1 000 000 dollar i måneden. Tar vi utgangspunkt i en kurs på 10 kroner for en dollar blir det i norske kroner 10 000 000 kroner. :)

Du har ret - jeg havde ikke set at der var en omregning fra USD til NOK med i regnestykket :headbang :lol:

Someone
15-02-2023, 11:29
Det jeg har sett av tall er at pre-korona lå leasingrater på en ny 787-9, godt over $1 mill per måned. Mens en «gammel» 787-8 selvsagt lå vesentlig under. Jeg har sett anslag på at man at enkelte selskap betaler godt under $500k for en 787-8 også

Så blir det jo mer eller mindre spekulasjonen hva Norse leaser sine for og ikke minst hva de leaser dem ut for igjen. Det eneste de har sagt er at ratene bidrar til positiv cash flow

Ikke noe svar egentlig og før Norse kommer med årsrapporten blir det vanskelig få en pekepinn

OJB
15-02-2023, 13:29
Det jeg har sett av tall er at pre-korona lå leasingrater på en ny 787-9, godt over $1 mill per måned. Mens en «gammel» 787-8 selvsagt lå vesentlig under. Jeg har sett anslag på at man at enkelte selskap betaler godt under $500k for en 787-8 også

Så blir det jo mer eller mindre spekulasjonen hva Norse leaser sine for og ikke minst hva de leaser dem ut for igjen. Det eneste de har sagt er at ratene bidrar til positiv cash flow

Ikke noe svar egentlig og før Norse kommer med årsrapporten blir det vanskelig få en pekepinn

Du er ikke så langt unna , men selvsagt er dette info som er begrenset. -FNA og -FNB har gått på PBH og skal snart over på faste månedsleier

Someone
28-02-2023, 11:39
Norse tapte i andre halvår 2022 $106 millioner på driften

Dog hevder de at de nå ligger foran planen som ble lagt ved emisjonen i november

Presentasjonen finnes her under vedleggene:
https://newsweb.oslobors.no/message/583787

https://live.staticflickr.com/65535/52717364568_7590ad61da_h.jpg

MountainDew
28-02-2023, 13:02
Hvorfor fører et norsk selskap regnskapet i dollar?

Someone
28-02-2023, 13:09
Hvorfor fører et norsk selskap regnskapet i dollar?

Det er ikke uvanlig for selskaper som enten driver i «dollarbransjer» eller primært har sine utgifter og inntekter i andre valutaer enn NOK

F.eks driver Equinor å presenterer tallene sine i dollar, og jeg jobber selv i et selskap hvor alt går i dollar, selv om vi er et norsk selskap. Innen energibransjen er NOK bare et forstyrrende element (og det som dukker opp på lønnsslippen min)

OJB
28-02-2023, 13:14
Legg merke til hvor gode frakt inntekter de har. Det er uten tvil en av bærebjelkene så langt.

Someone
28-02-2023, 13:21
Legg merke til hvor gode frakt inntekter de har. Det er uten tvil en av bærebjelkene så langt.

Samtidig er det bare 10% av inntektene, og de har høyere omsetning fra fremleie av fly

joandreas
28-02-2023, 16:18

Etter det ser det kun ut som det nå er full fare billetter tilgjengelig

e24 artikkel på dette så hjelper nok på load faktor.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mQznvE/dette-vil-norse-atlantic-unngaa

erikber
28-02-2023, 18:49
Tap større enn omsetning, høres ut som en solid utfordring å holde i luften særlig lenge. Hvis ikke noen kan gi kunstig åndedrett lenge.

Eirik
07-03-2023, 11:23

Noen som har dratt tilbake igjen med samme fly ?
Ser ut som det er 2 timer mellom ankomst på LGW og avgang tilbake til OSL, burde vel holde (?)
Som back up-løsning ev., prøver å få til et døgn i London :)

Someone
07-03-2023, 11:51
Noen som har dratt tilbake igjen med samme fly ?
Ser ut som det er 2 timer mellom ankomst på LGW og avgang tilbake til OSL, burde vel holde (?)
Som back up-løsning ev., prøver å få til et døgn i London :)

Det er ikke samme fly. Maskinen som kommer fra OSL fortsetter videre til JFK. Ditto, det er maskinen som ankommer fra JFK til tar turen tilbake til OSL

Eirik
07-03-2023, 11:58
Det er ikke samme fly. Maskinen som kommer fra OSL fortsetter videre til JFK. Ditto, det er maskinen som ankommer fra JFK til tar turen tilbake til OSL

Ah, takk. ..

mach.86
07-03-2023, 12:07
25. mars er det slutt på OSL-LGW. Norse UK er vel klar til å ta over med sine fly. Av det jeg har fått med meg er 2 fly registrert på UK AOC

wilhelm
07-03-2023, 14:31
Ser Norse nå skal benytte terminal 7 på JFK for Oslo-ruten, godt fornøyd med det!

w

b142
10-03-2023, 10:57
Er det noen som forstår hvordan de kan ha et rekord resultat i februar med 50% load?

Norse February operational update - Record results in February with complete summer schedule available for sale between Europe and the US

https://newsweb.oslobors.no/message/584862

Martin
10-03-2023, 11:05
Er det noen som forstår hvordan de kan ha et rekord resultat i februar med 50% load?

At det er den beste måneden deres?

Personlig rekord er ikke det samme som verdensrekord

fluxie
10-03-2023, 11:16

Rekorden var knyttet til salg fremover, og ikke faktiske inntekter i FEB. Husk at flyselskap først inntektsførerer passasjerinntektene når man har flydd passasjerer, og ikke når billetten er solgt.

The month of February marked a milestone for Norse Atlantic Airways as record
ticket sales combined with a focus on ancillaries led to the most successful
month in the company's history.

RIBRO
10-03-2023, 11:48
Rekorden var knyttet til salg fremover, og ikke faktiske inntekter i FEB. Husk at flyselskap først inntektsførerer passasjerinntektene når man har flydd passasjerer, og ikke når billetten er solgt.

Men da må de jo skrive det? Når man leser "Norse February operational update - Record results in February with complete summer schedule available for sale between Europe and the US" så er det jo ikke mulig å forstå at det handler om forhåndssalg av billetter. Det står jo "Record results in February" så det er jo veldig uklart.

thedude
10-03-2023, 13:21
Helt klart misvisende tekst men de er nok "desperate" etter å legge inn noen positive nyheter.

Load factor sålangt i 2023:
JAN: 52%
FEB: 50%

Det lukter negativt resultat laaaang vei for 2023, selv om de selv melder at de er on track.

Fløy (uten sammenligning) med et annet selskap t/r USA i feb med 50 pax over og under 40 tilbake, så massiv overkapasitet til statene nå i Q1.

Someone
10-03-2023, 13:28
Men da må de jo skrive det? Når man leser "Norse February operational update - Record results in February with complete summer schedule available for sale between Europe and the US" så er det jo ikke mulig å forstå at det handler om forhåndssalg av billetter. Det står jo "Record results in February" så det er jo veldig uklart.

Litt misvisende overskrift, men der er lov å lese mer enn bare den også da [emoji6]

LN-MOW
10-03-2023, 13:55
Fløy (uten sammenligning) med et annet selskap t/r USA i feb med 50 pax over og under 40 tilbake, så massiv overkapasitet til statene nå i Q1.

Normalt for februar. Det vil snu seg når folk begynner å reise. Europa blir hovedreisemål for amerikanere i år.

RIBRO
10-03-2023, 14:56
Det er i hvert fall dyrt å feirere i USA nå, med en $ som koster mer enn 10,50 kr

b142
10-03-2023, 15:13
Litt misvisende overskrift, men der er lov å lese mer enn bare den også da [emoji6]

Record result er unødvendig tvetydig kommunikasjon. Record sales hadde vært noe annet. Men jeg forstår at de ønsker å vri fokuset vekk fra 50% fylling.

LN-RTP
10-03-2023, 15:21
Det er i hvert fall dyrt å feirere i USA nå, med en $ som koster mer enn 10,50 kr

Flott, da er det billig å reise på ferie til Norge, skjønt det blir vel bare litt mindre dyrt..
Skulle tatt meg en tur i Mai, men Norse vil ikke si om de skal fly på Orlando eller ikke, som er mye nærmere der vi bor nå, enn Fort Lauderdale.
4 timers kjøretur til FLL, møte opp 3 timer før avgang samt levere inn leiebil så blir det lang dag før flyturen begynner.
Kjære Norse: Begynn igjen med MCO og få ordnet med lounge og TSA Pre-Check så flyr jeg gjerne 3-4 ganger i året på Norgesbesøk.

mach.86
10-03-2023, 18:02
Flott, da er det billig å reise på ferie til Norge, skjønt det blir vel bare litt mindre dyrt..
Skulle tatt meg en tur i Mai, men Norse vil ikke si om de skal fly på Orlando eller ikke.

De skal fly MCO-LGW fra 25 mai. Så bli det DY fra LGW-TRD 😉

LN-RTP
10-03-2023, 18:39
De skal fly MCO-LGW fra 25 mai. Så bli det DY fra LGW-TRD 😉

Jaja, det høres ikke værst ut..Må man overnatte og derfor sjekke inn til UK, eller er det transitt hall?
Må se nærmere på den løsningen, det blir jo ikke mere flybytte enn å dra til OSL.
Thx.

Jens W
10-03-2023, 18:44
Jaja, det høres ikke værst ut..Må man overnatte og derfor sjekke inn til UK, eller er det transitt hall?
Må se nærmere på den løsningen, det blir jo ikke mere flybytte enn å dra til OSL.
Thx.

3-3 1/2 time på LGW, alt etter hvilken ukedag, mellom ankomst Norse og avgang Norwegian.

LN-RTP
10-03-2023, 18:50
3-3 1/2 time på LGW, alt etter hvilken ukedag, mellom ankomst Norse og avgang Norwegian.

Flott, men går det å være i transitt, eller må man gjennom Immigrasjon og toll på
Gatwick?

BU662
10-03-2023, 18:53
Helt klart misvisende tekst men de er nok "desperate" etter å legge inn noen positive nyheter.

Load factor sålangt i 2023:
JAN: 52%
FEB: 50%

Det lukter negativt resultat laaaang vei for 2023, selv om de selv melder at de er on track.

Fritt nabo-sete til hver eneste Pax. Wow, Norse definerer Low-Cost Travel på en helt nytt måte.

Sarkasme til side, det er urovekkende tall. Deres Buiness-Model feiler stort. De tilbyr en tjeneste som altfor få folk er villige å kjøpe til kampanje-priser. Rock bottom fares. Clear case of insufficient demand!

De ser for seg at de er on-track. Jeg kan bare riste med hodet. Det er sinnsykt mye mer kapasitæt inne i market i Sommer 2023 vs 2022. Alle disse seter skål fylles. LH Airline alene reaktiverer 10 stykk A340-600, 4 A380 og tar i bruk i minst 5 B787 mere i produksjon vs 2022. Add to that hva BA, AF og de big-3-fra-USA legger til. Det er voldsomt mye kapasitæt.Tusenvis av seter, hver eneste dag.

Jeg forutser at de klarer å ha to gode måneder: Juni og Juli, men alrede i AUG vil alarmlysene blinke dypt rød og pengene vil renne ut av selskap igjen.

LN-RTP
10-03-2023, 19:25
Fritt nabo-sete til hver eneste Pax. Wow, Norse definerer Low-Cost Travel på en helt nytt måte.

Sarkasme til side, det er urovekkende tall. Deres Buiness-Model feiler stort. De tilbyr en tjeneste som altfor få folk er villige å kjøpe til kampanje-priser. Rock bottom fares. Clear case of insufficient demand!

De ser for seg at de er on-track. Jeg kan bare riste med hodet. Det er sinnsykt mye mer kapasitæt inne i market i Sommer 2023 vs 2022. Alle disse seter skål fylles. LH Airline alene reaktiverer 10 stykk A340-600, 4 A380 og tar i bruk i minst 5 B787 mere i produksjon vs 2022. Add to that hva BA, AF og de big-3-fra-USA legger til. Det er voldsomt mye kapasitæt.Tusenvis av seter, hver eneste dag.

Jeg forutser at de klarer å ha to gode måneder: Juni og Juli, men alrede i AUG vil alarmlysene blinke dypt rød og pengene vil renne ut av selskap igjen.

Men...Er ikke Norse unik at dem kan fylle opp buken med fersk laks fra Norge og det ikke vises på vanlige pax load factors?

BU662
10-03-2023, 19:35
Men...Er ikke Norse unik at dem kan fylle opp buken med fersk laks fra Norge og det ikke vises på vanlige pax load factors?

Det bare finnes noen "praktiske" problemer. Norse ikke bare flyr enveis fra OSL til noen sted. De flyr t/r fra flere steder. Og det er en dyrt eventyr å først kjøpe laks i Supermarket her nede i Berlin for å kunne fylle Cargo på BER-NYC...:colgate:;)

Deres Business Model er London-USA pluss NYC-BER/PAR/OSL. Og dersom man ikke klarer å stimulere de volumer man trenger, så skulle man adjustere business modellen...

Men ... la oss se hva fremtida bringer og hva kapitalmarket sier med den neste emisjon.

LN-RTP
10-03-2023, 19:47
Det bare finnes noen "praktiske" problemer. Norse ikke bare flyr enveis fra OSL til noen sted. De flyr t/r fra flere steder. Og det er en dyrt eventyr å først kjøpe laks i Supermarket her nede i Berlin for å kunne fylle Cargo på BER-NYC...:colgate:;)

Deres Business Model er London-USA pluss NYC-BER/PAR/OSL. Og dersom man ikke klarer å stimulere de volumer man trenger, så skulle man adjustere business modellen...

Men ... la oss se hva fremtida bringer og hva kapitalmarket sier med den neste emisjon.

Jaja, nei tenkte på direkte til New York og direkte til Florida med buken full av laks.
Har selv drevet med det: Fløy mye laks fra Santiago til Miami, 109 metric tons i et jafs. Det betalte nok til at vi kunne fly tom Sydover.
Det var da oppdretts laks fra Chile, den Norske laksen er av bedre kvalitet pga mindre antibiotika i foret, ifølge min nabo som er sjømats importør til USA.
Det må vel finnes noe frakt fra USA til Norge skulle jeg tro, men aner ikke hva det kan være.

LN-MOW
10-03-2023, 20:08
Jaja, nei tenkte på direkte til New York og direkte til Florida med buken full av laks.

Norge er etterhvert blitt et lite marked for Norse. Gatwick, Roma, Paris, Berlin ... Fint med fersk fisk i buken, men begrenset med ruter de får slikt. Men de virker som å ta frakt mer seriøst enn det Norwegian gjorde.
Og med halve flåten opptatt med dry- og wetlease andre steder, har de ihvertfall bra med inntekter. Så vil tiden vise om det er nok.

mach.86
10-03-2023, 21:37
Jeg så en oversikt over hva som utgjorde mye av frakten. Det er hovedsakelig sjømat ut fra Norge. Fra de andre destinasjonene var det fordelt på bildeler, elektronikk, pharmacautical, skotsk laks, etc.
Via litt inside information kunne dette fort dra seg opp i 10-30 tonn. Oftest med 30++ var det sjømat.

mach.86
23-03-2023, 12:04
6 maskiner er i disse dager i ferd med å registreres tilbake til registreringene de hadde i Norwegian Longhaul.
Tilbake på norsk register blir LN-FNA, -FNB, -FNC og -FND.
Resten blir G registrert.

Someone
24-03-2023, 11:54
Ekstraordinær generalforsamling er gjennomført, dog egentlig ikke noe veldig spektakulært som ble vedtatt egentlig. Men de gjennomfører en aksjespleis som gjør at 4 aksjer blir til 1. Det justeres litt på noen vedtekter, blant annet å beskytte seg for at selskapet er innenfor EU/EØS eierskapsbegrensinger, også kan de trykke opp noen aksjer i forbindelse med selskapets opsjonsprogram

https://newsweb.oslobors.no/message/586109

Someone
25-03-2023, 07:25
I et intervju (bak betalingsmur) hos the Airlineobserver nevner den nye CEO en at de har et "godt volum" av self-transfer fra Easyjet, Norwegian, Spirit and Vueling. Uten å kvantifisere det nærmere

SBT
25-03-2023, 21:51
Self-transfer: Betyr det at om man får kjøpt en billett med Norse/Norwegian f eks FLL/LGW/OSL, så må man selv hente bagasjen på Gatwick og sjekke den inn på nytt med Norwegian, det tar jo tid på en engelsk flyplass.

LN-MOW
25-03-2023, 22:18
Jepp, og i tillegg får du lov til å betale for det.

Noen har funnet ut at det er en god ide.

mach.86
26-03-2023, 15:43
Første «Longboat» er på vei over dammen, samtidig som LN-FNA er på vei til CDG for første tur CDG-JFK.
Neste merkedag er vel 25-26 mai, med henholdsvis MCO og FLL fra LGW.

geirs
26-03-2023, 21:21
Teknisk feil på FNB?? Ble ståendes igjen i New York i går. Ser N02 ble kansellert. Og FNC flydde N0702 en del timer forsinket. Pax på N02 ble sikkert med denne.

martins
27-03-2023, 10:29
Teknisk feil på FNB?? Ble ståendes igjen i New York i går. Ser N02 ble kansellert. Og FNC flydde N0702 en del timer forsinket. Pax på N02 ble sikkert med denne.

Var forøvrig siste N0702, og dermed er det slutt med Norse mellom LGW-OSL.

geha
29-03-2023, 13:53
Thailand til vinteren, sier Larsen til USAtoday.

https://eu.usatoday.com/story/travel/airline-news/2023/03/27/norse-atlantic-ceo-expansion-plans/11552020002/

Cecilie
06-04-2023, 11:21
I følge en tråd på Reddit så kom passasjerer seg av flyet på JFK uten å gå gjennom pass- og tollkontroll.

https://www.reddit.com/r/Flights/comments/12cjf5q/i_flew_norse_into_jfk_and_they_let_us_off_the/

WF789
06-04-2023, 12:15
Norse bekrefter at det er tilfelle

https://twitter.com/flynorse/status/1643481810012196865

MountainDew
06-04-2023, 13:15
Lurer på hvordan det har skjedd. JFK T1 er vel kun satt opp til å ta i mot "aliens"?

EB
06-04-2023, 13:21
Hva med passasjerer som har reist videre? Må de også tilbake til JFK?

LN-MOW
06-04-2023, 13:57
Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.

WF789
06-04-2023, 14:58
Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.

De havnet på innenriks, så passasjerer med bagasje ble ventende ukjent tid før de ble ledet til immigration. Bare de som var uten bagasje reiste rett ut.

Someone
06-04-2023, 19:50

Fritt fra hukommelsen, men klarte ikke noen noe lignende på OSL for noen år siden?

LN-MOW
06-04-2023, 23:29
Fritt fra hukommelsen, men klarte ikke noen noe lignende på OSL for noen år siden?

Det skjer innimellom fortsatt, sikkert. Akkurat som det skjedde på FBU i gamle dager.

Discus
07-04-2023, 09:35
Lurer på hvordan det har skjedd. JFK T1 er vel kun satt opp til å ta i mot "aliens"?
De er på T7 som har mye innenrikstrafikk

mach.86
07-04-2023, 11:26
De er på både T1 og T7.
Alt på den Norske AOC parkerer på T7. (OSL, BER, CDG og snart FCO)
Alt på UK AOC parkerer på T1. (LGW)

anders320
07-04-2023, 16:08

Hva er standard ved slike saker?

- Flyselskap har leid inn et handlingselskap, handlingsselskapet eller vekter gjør en feil (feks å åpne opp en dør som ikke skulle vært åpnet)

Hvem tar regningen? Flyselskapet?

LN-MOW
07-04-2023, 16:26
Hva er standard ved slike saker?

- Flyselskap har leid inn et handlingselskap, handlingsselskapet eller vekter gjør en feil (feks å åpne opp en dør som ikke skulle vært åpnet)

Hvem tar regningen? Flyselskapet?

Det varierer nok litt, men generelt er det handlingselskapet som åpner og lukker passasjerpassasjer. Noen steder er det sikkerhetskontrollører som gjør det.

Normalt vil det ikke være noen direkte kostnader forbundet med dette, annet enn eventuelle bøter. De får flyselskapet.

Meldingen fra Norse var 'utradisjonell' og lite gjennomtenkt .... Konsekvensene er heller ikke større enn at de kan løses ved neste grensepassering eller ved å stikke innom et CBP-kontor. Jeg ble ikke stemplet inn en gang da jeg fortsatt (kun) hadde norsk pass, og jeg fikk noen spørsmål, men det var det hele. Feil kan skje i alle ledd. Og gjør det.

Someone
12-04-2023, 21:38
For de som har lyst til å lese 137 sider med prospekt i forbindelse med reperasjonsemisjonen, så finnes denne nå hos SB1 Markets (så lenge du ikke bor i USA og noen andre land)

https://www.sb1markets.no/transaksjoner

Someone
14-04-2023, 08:39
42.143 passasjerer og 60% belegg i mars

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/04/14/8000769/42.000-floy-med-norse-atlantic-i-mars

42.143 passasjerer fløy med Norse Atlantic i mars, meddeler flyselskapet i en månedsoppdatering fredag. Det er opp fra 32.970 måneden før.

Kabinfaktoren endte på 60 prosent, inkludert chartervirksomhet, som er en økning fra 50 prosent i februar.

b142
14-04-2023, 09:28

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/04/14/8000769/42.000-floy-med-norse-atlantic-i-mars

Hva må de ha i loadfaktor i Q2 for å levere hva de presenterte i investorpresentasjonen sin? "Average monthly load factor 74% in 1H23 and 78% full-year 2023"

Og hvor mye avvik i load skal til før de sliter med cash 30/6 ift hva de skriver i prospektet? "Cash balance of >$50 million at 30 June and >$100m at 31 December 2023". Cash her inkluderer vel depositum og annet som ikke er likvide midler?

MountainDew
14-04-2023, 09:30
Er det egentlig normalt å ta med charter i kabinfaktor for et selskap som hovedsakelig driver ruteflyvning?

Someone
21-04-2023, 09:09
Emisjonen ble overtegnet og skal være i boks

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/131873

Overtegnet Norse Atlantic-reparasjonsemisjon

Someone
21-04-2023, 09:36
Så blir det også en reverse-split, slik at 4 aksjer blir til 1 ny

https://newsweb.oslobors.no/message/588161

Someone
26-04-2023, 13:46
Norse-aksjen går også "opp en divisjon" på Oslo Børs, ved at den bytter markedsplass fra Euronext Growth til Euronext Expand, så snart alle krav er godkjent av børsen

Kort sagt er forskjellen strengere regulering og krav på Expand, så litt mindre cowboy og umodne selskaper

https://newsweb.oslobors.no/message/588566

Oslo Børs vedtok å ta aksjene i Norse Atlantic ASA opp til handel på Euronext Expand.

Someone
01-05-2023, 08:19
Bjørn Tore Larsen ble intervjuet av DN sist uke.

Bak betalingsmur, men en rask oppsummering av hans kommentarer:

Den siste kapitalinnhentningen var egentlig ikke nødvendig, hadde ikke britiske myndigheter kommet med et kapitalkrav
Ukrainakrigen og oljeprisen gjorde oppstarten mer utfordrende enn beregnet
Sier at sommerens bookinger er gode og gjort et byks de siste ukene
Innrømmer de delvis bommet med ruteprogrammet sist sommer
Ikke begymret som lav (eller tidvis negativ) egenkapital
Trekker frem London og Paris som går bra
Oslo skuffet i vinter, men de ser enn bedring inn mot sommeren
OSL-LGW ble i stor grad fløyet for å beholde slots på LGW
Mål om å gå i pluss fra andre halvår 2023, og totalt fra 2024

Pluss artikkel:
https://www.dn.no/luftfart/bjorn-tore-larsen/norse-atlantic-airways/norse-atlantic-grunderen-om-pengejakt-og-kursfall-alternativet-ville-ha-vart-smartere/2-1-1441369

Gründer Bjørn Tore Larsen i flyselskapet Norse Atlantic Airways mener det egentlig var unødvendig å hente friske penger i vinter. Tapt egenkapital er ingen bekymring.

Someone
03-05-2023, 06:02
Fra 1 april ble også LGW flightene flyttet til T7 på JFK, så da er alle flightene samlet der

mach.86
03-05-2023, 08:34
Fra 1 april ble også LGW flightene flyttet til T7 på JFK, så da er alle flightene samlet der

Var vel 1.mai vil jeg tro? Står det på hjemmesidene deres. :rolleyes:

Someone
03-05-2023, 08:35
Var vel 1.mai vil jeg tro? Står det på hjemmesidene deres. :rolleyes:

Ja selvsagt. Er mai vi er i nå [emoji2957]

Someone
11-05-2023, 08:27

48 847 og 67% belegg i april.

Færre flighter enn mars 218 vs 223, med vesentlig mer produksjon og salg med ASK på 449 vs 390 og RPK på 300 vs 234. Så man ser at OSL-LGW har blitt byttet ut med noe som er langt mer produktivt og da forhåpentligvis inntektsbringende

Ellers "skryter" de fortsatt av forhåndsbookingene

Winter 2023 sun routes out for sale – Oslo to Bangkok and London to Kingston, Montego Bay and Barbados. Strong bookings indicate that winter network strategy is on the right track.

Summer peak travel period continues to show positive booking trends with higher average fares and increased ancillary sales.

b142
11-05-2023, 12:20
48 847 og 67% belegg i april.

Hvis jeg regner riktig så det at at de må ha 94% load i mai og juni for å klare guidingen sin om 74% load i første halvår. Blir spennende å se om all den nye produksjonen som skal ut i mai og juni fyller så bra fra første dag samtidig som eksisterende produksjon løfter seg med 30% poeng.

andreas_a
12-05-2023, 08:09
Norse kutter den siste ruten, JFK, fra Berlin i høst.

Norse Atlantic Airways (N0) the latest European startup launching long-haul low-cost flights between European cities and America, is terminating all scheduled flights out of one of their bases, Berlin-Brandenburg Airport (BER), after progressively cutting off flights and reducing frequencies since its opening in August 2022.

https://airwaysmag.com/norse-atlantic-to-end-flights-out-of-berlin/

joandreas
12-05-2023, 08:42
Vi får se om OSL-JFK ligger i en tynn tråd.

i motsetning til flyr er ikke dette et selskap som flyr ruter med lavt belegg.

b142
12-05-2023, 19:07
i motsetning til flyr er ikke dette et selskap som flyr ruter med lavt belegg.

Med en loadfaktor på 58% på årets 4 første måneder så kan jeg vel ikke være helt enig at Norse ikke flyr ryter med lavt belegg

mach.86
24-05-2023, 16:08
Ikke sikker på hvorfor, men det kan se ut for meg at G-CKWP skal ha en luftetur over Oslo, før det setter kursen mot LGW?
I morgen starter vel LGW-MCO og fredag LGW-FLL?
Tynnes ut nå i «Flysamlingen Nord» :-)

Someone
24-05-2023, 16:18
Ikke sikker på hvorfor, men det kan se ut for meg at G-CKWP skal ha en luftetur over Oslo, før det setter kursen mot LGW?

Stod to maskiner der i dag. Samt en utenfor og en inni hangaren nærmest cargo

mach.86
24-05-2023, 17:19
En forsvinner i dag.
Neste i slutten av måneden, regner jeg med. IAD begynner 1. juni.

geirs
24-05-2023, 20:22

Fikk den rett over her i 6500 fot for litt siden. På vei tilbake etter en sving bort til Hønefoss.

Henshaw
25-05-2023, 17:10
Norse er på ballen om dagen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230525/d2ec369ef537225e0649ea60f8200547.jpg

Futura
25-05-2023, 17:49
Norse er på ballen om dagen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230525/d2ec369ef537225e0649ea60f8200547.jpg
Nå irriterer det meg skikkelig, at jeg ikke ble krenket på noe som helst måte.
Håper dog at noen føler seg skikkelig krenket og går til pressen med det, så Norse også får litt ekstra gratis reklame.

semmern
25-05-2023, 19:01
Haha, den var fantastisk fin!

EB
25-05-2023, 22:41
Vanvittig bra!!!!!

Blubird
25-05-2023, 22:57
Mulig jeg er treg, men ... Missionary accomplished? Er det en skjult mening her?

Det siktes nok til en form for stillings-tittel.

For øvrig deilig å se at humor fortsatt eksisterer.

LN-MOW
25-05-2023, 22:59
Det siktes nok til en form for stillings-tittel.

Fikk opp en haug med pornolinker da jeg googlet, så det gir nok mening ..

Får vel bli krenka, da .. :p

PSC TOS
25-05-2023, 23:30
Den skjulte meninga er nok denne:

On May 1, 2003, United States President George W. Bush gave a televised speech on the aircraft carrier USS Abraham Lincoln. Bush, who had launched the U.S.-led invasion of Iraq six weeks earlier, mounted a podium before a White House-produced banner that said "Mission Accomplished".

https://en.wikipedia.org/wiki/Mission_Accomplished_speech#:~:text=On%20May%201%2 C%202003%2C%20United,that%20said%20%22Mission%20Ac complished%22.

I ettertid viste vel historien at at missionen i Irak ikke var helt accomplished, for å si det mildt, så derav spørsmålstegnet på slutten.

LN-MOW
26-05-2023, 04:08
Den skjulte meninga er nok denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mission_Accomplished_speech#:~:text=On%20May%201%2 C%202003%2C%20United,that%20said%20%22Mission%20Ac complished%22.

I ettertid viste vel historien at at missionen i Irak ikke var helt accomplished, for å si det mildt, så derav spørsmålstegnet på slutten.

Ikke heeeeeelt sånn det var ment, nei ….

https://e24.no/naeringsliv/i/abLqQM/norse-med-dristig-reklame-rettet-mot-amerikanske-soldater?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

PSC TOS
26-05-2023, 07:44
Ikke heeeeeelt sånn det var ment, nei ….

https://e24.no/naeringsliv/i/abLqQM/norse-med-dristig-reklame-rettet-mot-amerikanske-soldater?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Ja, den direkte meninga her var det vel ingen som var i tvil om. Men artig at de gir et lite pek til George Bush i samme slengen, hvis det var noen som ikke tok den.

mach.86
29-05-2023, 11:16
Ser LN-FND skal ut på en lokal tur i dag. Er det denne som har stått AOG med plastikk over Radomen?
Så forsvinner det vel en G- registrert maskin senere i uka. LGW-IAD starter Torsdag.

Someone
31-05-2023, 08:42
Minus -$70 mill i Q1, og -$22 mill i cash flow fra driften. Var vel mer eller mindre som forventet

Presentasjon og rapport her:

https://newsweb.oslobors.no/message/592029

mach.86
31-05-2023, 15:32
I ettermiddag forsvinner nok en langtidsparkeringen fra OSL. G-CKWS er neste tilbake i produksjon.
Hvor mange er igjen på OSL etter denne har gått?

ENGM RAMP
31-05-2023, 16:53
I ettermiddag forsvinner nok en langtidsparkeringen fra OSL. G-CKWS er neste tilbake i produksjon.
Hvor mange er igjen på OSL etter denne har gått?

3 fly står igjen nå

mach.86
31-05-2023, 20:53
De skal ha ett i reserve/ad-hoc/ACMI. Uten at jeg vet, regner jeg med det blir en LN- maskin. Så det vil bli en stående igjen til slutt.
Neste rute ut er vel FCO-JFK den 19/6?