View Full Version : Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways
48 847 og 67% belegg i april.
Fpr mai ble fasiten 58 680 og 73%
Nytt intervju med Larsen i E24, riktig ikke mye nytt.
Sommeren ser bra ut
Forventer lønnsomhet i 2. halvår
Mål om "verdensrekord" i ancilliary revenue med $100 per passasjer
Endret rutenettverk til vinteren skal gjøre kommende mindre tapsbringende
De to siste lagrede maskiner forlater OSL neste uke for å settes i drift
Ingen planer om å sikre drivstoff
https://e24.no/boers-og-finans/i/EQEMJP/klar-for-den-avgjoerende-sommersesongen-kampen-skal-spilles-foerst-men-det-ser-veldig-bra-ut
Klar for den avgjørende sommersesongen: – Kampen skal spilles først, men det ser veldig bra ut
Da er det vel bare 2 maskiner igjen på OSL? Første avgang i dag fra FCO. Neste ut er vel om 11 dager når LGW- LAX/SFO starter.
Kampen skal spilles først, men det ser veldig bra ut
Var vel det Ståle Solbakken tenkte før alt raknet de siste 5 minuttene på lørdag.
Ny CFO, samtidig som dagens blir sjef for UK selskapet
https://newsweb.oslobors.no/message/593889
Norse Atlantic ASA is pleased to announce the appointment of a new Chief
Financial Officer, Anders Hall Jomaas, based at Norse's Head Office in Arendal,
Norway, effective from 1[st] July. Current CFO, Ben Boiling, will move to
Norse's UK office as Finance Director and Managing Director of Norse UK.
Hvordan går det egentlig med Norse? Inntjening og kontantstrøm vs gjeld og utgifter? Er det noen reell sjanse for at de overlever?
Hvordan går det egentlig med Norse? Inntjening og kontantstrøm vs gjeld og utgifter? Er det noen reell sjanse for at de overlever?
Det tror jeg Knut , gunstige leiebetingelser og inntekter på fremleie av maskinene til AE er av avgjørende betydning nå og noen år fremover.
Ser G-CKWD er satt opp til å fly OSL-LGW i dag. LGW-LAX starter vel i morgen. Etter mine beregninger er det vel bare reserveflyet som står igjen på OSL nå?
Ser G-CKWD er satt opp til å fly OSL-LGW i dag. LGW-LAX starter vel i morgen. Etter mine beregninger er det vel bare reserveflyet som står igjen på OSL nå?
Ja det er vel bare G-CKWT som ikke er satt i trafikk nå.
Så en rødmalt 787 på ARN. Skal den og hit
Det tror jeg Knut , gunstige leiebetingelser og inntekter på fremleie av maskinene til AE er av avgjørende betydning nå og noen år fremover.
Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren. Hvis man ikke klarer å fylle 10 Dreamlinere med load på 80-90 tallet gjennom høsten og vinteren så kommer de til å blø penger. Tror ikke fremleie av de 5 flyene er nok til å redde cashflowen.
Så en rødmalt 787 på ARN. Skal den og hit
Nei, de har fått allene maskinen de skal ha
Den på ARN er en maskin som ingen vil ha
Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren.
Uten å forsøke spå verken høsten eller behovet for mer cash, men slik jeg forstår det så har man ikke sett så mye etterspørselreduksjon på transatlantisk, men at det derimot er et større problem her i Norge. Og derfor f.eks Widerøe har sine utfrodringer nå.
Kontra de mer hjemlige selskapene har jo Norse fordelen av at de stort sett får inntektene sine i andre valutaer enn norske kroner og dermed ikke erlike rammet av svekket NOK som andre selskaper
Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren. Hvis man ikke klarer å fylle 10 Dreamlinere med load på 80-90 tallet gjennom høsten og vinteren så kommer de til å blø penger. Tror ikke fremleie av de 5 flyene er nok til å redde cashflowen.
Det er høy etterspørsel fra USA i sommer, spesielt til Middelhavet. I tillegg får de gode inntekter fra utleie til Air Europa. Så vil tro at de får fylt opp pengesekken brukbart i sommer.
Ja det er vel bare G-CKWT som ikke er satt i trafikk nå.
Den seg ut til å forsvinne i dag. Da er vel alle borte?
For mai ble fasiten 58 680 og 73%
Da kom junitallenne: 97.000 passasjerer og 83% belegg
Ser de sier de har nå passert $100/1000kr i ancilliary revenue per passasjer i juni. Det alene er jo 100 MNOK i inntekter
https://newsweb.oslobors.no/message/594842
Bjørn Tore Larsen bekrefter at selskapet nå har en positiv cash-flow, og tjener penger. Han peker også på en vinter som kan bli vanskelig.
Snakket nylig med en av mekanikerene til Norse, han kunne fortelle at det stadig jobbes med (LN-LNE?) for å få den i lufta igjen for Avianca. Når de er ferdig i ARN skal de begynne med den stakkaren som står på OSL.
Larsen har vært på CNN igjen
https://youtu.be/f-x3q7F9QWg
Charles Duncan, Norses President var nylig på Airline Weekly Podcasten og noen av punktene hans var
- Regner med gå i pluss i Q3. Og minus i Q4, men mindre enn profitten i Q3
- Flytting fra FLL til MIA er endel av planen om å fokusere på kjente primærflyplasser
- Utfordringen med vinteren blir å finne passende varme steder å fly til og redusere «kald-til-kald»
- Cargo går bra fra OSL
- Planlegger å få tilbake de 5 maskinene fra Air Europa sommeren 2024
- Dohop sine «virtuelle interline transfer» feiler 0,7% av gangene. Og da finner de løsninger.
- «Mid single digit» prosent av billettsalget deres er gjennom disse. Mye easyJet på LGW, men nevnte også Thai Vietjet i BKK
Norse markerer 1 million passerte bookinger
https://twitter.com/flynorse/status/1686397674663145472
Exciting times here at Norse!! We're delighted that we have reached the milestone of 1 million booked passengers.
Da kom junitallenne: 97.000 passasjerer og 83% belegg
Ser de sier de har nå passert $100/1000kr i ancilliary revenue per passasjer i juni. Det alene er jo 100 MNOK i inntekter
https://newsweb.oslobors.no/message/594842
Juli viste 150,621 passasjerer og 85% belegg
Men dårlig punktlighet med 62.5%
https://newsweb.oslobors.no/message/596451
Juli viste 150,621 passasjerer og 85% belegg
Men dårlig punktlighet med 62.5%
https://newsweb.oslobors.no/message/596451
Nå har ikke LGW sluppet tallene for juli enda, men i juni var det kun 40% av flyene som tok av innen 16 min og 45% som landet innen 16 min av oppsatt rutetid. Det er jo skandaløst dårlig, og til sammenligning lå OSL på 77,9% på avgang og 75% på ankomst. Er nok ikke Norse, men LGW det her.
Nå har ikke LGW sluppet tallene for juli enda, men i juni var det kun 40% av flyene som tok av innen 16 min og 45% som landet innen 16 min av oppsatt rutetid. Det er jo skandaløst dårlig, og til sammenligning lå OSL på 77,9% på avgang og 75% på ankomst. Er nok ikke Norse, men LGW det her.
Hadde vært interessant å se dette brutt ned til hvert av flyselskapene.
Riktig nok er det utfordrende med én rullebane og det antallet avganger Gatwick har, men jeg har også et distinkt inntrykk (basert på egen reiseerfaring) av at et visst flyselskap (EasyJet) har en større andel av disse.
Hadde vært interessant i denne sammenhengen å kunne sammenligne med DYs tall på LGW
Juli-tallene til LGW viser at rundt 32% av flyene tok av på tiden, og 37% av flyene landet på tiden. Det e sjokkerende dårlig
https://www.gatwickairport.com/globalassets/company/performance/2023/monthly-performance-report-jul-2023.pdf
At punktligheten til Norse i Juli er ræva er med andre ord ikke så rart siden mesteparten av avgangene er til eller fra LGW.. LGW er jo en farse.
Juli-tallene til LGW viser at rundt 32% av flyene tok av på tiden, og 37% av flyene landet på tiden. Det e sjokkerende dårlig
https://www.gatwickairport.com/globalassets/company/performance/2023/monthly-performance-report-jul-2023.pdf
At punktligheten til Norse i Juli er ræva er med andre ord ikke så rart siden mesteparten av avgangene er til eller fra LGW.. LGW er jo en farse.
Nå har jeg ikke oversikt over delaykoder for den nevte perioden, men det som er spennende er å så hvilke delaykoder og om det er innenfor 5 eller 15min etter STD delayene er.
Med stor sannsynnlighet er nok Norse selv skyld i deler av delayene siden de er så stor prossentandel, men det er ofte mange andre faktorer som er inne å delayer.
En skal ta av seg hatten for LGW. 32mill pax vs 9 mill på OSL. 217k vs 125k aircraft movements på OSL. Dette på en rullebane. Da er det klart at det går ut over regulariteten.
ATC er profesjonelle til fingerspissene, men det hjelper så lite når infrastrukturen ikke strekker til. Norse har 60% av operasjonen sin fra LGW. I tillegg flyr de til JFK, FCO og CDG der ingenting er på stell. 32% er lavt, men de har så godt som alle odds mot seg. Å si at Norse har litt skyld i det selv, er nesten som å si, hold dere borte fra LGW, JFK, LAX og FCO, for da går regulariteten opp.
Midtiblinken
18-08-2023, 12:45
Mye enig, men LAX funker faktisk veldig bra.
En skal ta av seg hatten for LGW. 32mill pax vs 9 mill på OSL. 217k vs 125k aircraft movements på OSL. Dette på en rullebane. Da er det klart at det går ut over regulariteten.
ATC er profesjonelle til fingerspissene, men det hjelper så lite når infrastrukturen ikke strekker til. Norse har 60% av operasjonen sin fra LGW. I tillegg flyr de til JFK, FCO og CDG der ingenting er på stell. 32% er lavt, men de har så godt som alle odds mot seg. Å si at Norse har litt skyld i det selv, er nesten som å si, hold dere borte fra LGW, JFK, LAX og FCO, for da går regulariteten opp.
Mja.GM har vel ikke 9m pax (ser på korona du) - nærmere 30m.
Og 18500movements i juli 2023 - 210000 årlig(?) - og har masse kapasitet ledig på dagtid og kunne selvfølgerlug tatt flere mov/pax.
Uansett: on-time-performance-deps totalt for Gatwick i juli var 32,84%. Arrivals 37,16% (innen 16min). Så generelt katastrofalt, og tilsynelatende en generell trend. Så at det er mye delaykoder ATC er vel sannsynig ;)
Ryktene sier at de hat fått daglig slot i Manchester fra 5. november, resten er uspesifisert
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Podcasten til Flightradar24 hadde sist uke med Charles Duncan hos Norse, verdt å høre på med noen punkter:
Soft produktet på premium economy er ikke godt nok, men skal lansere en forbedret versjon til høsten (men man må fortsatt kjøpe seg lounge tilgang)
Halvparten av salger i premium econoomy er oppgraderinger etter booking, en miks mellom direkte reklame og på flyplassen
Midnatt slots fra USA er ikke ideelt, men det får endel "walk up sale" rett før avgang på grunn av dette
Vil tjene penge i Q3, og fortsatt tape penger om vinteren
Trakk frem OSL-BKK som ruten som har størst (relativt) forhåndsalg kommende vinter og vurderer forlenge den inn i sommeren
Innrømmer at de burde jobbet mer med turoperatører til Karibia
Sommeren 2024 er taktikken være "kjedelig" i valg av ruter
Skal flåten utvides, skal det være med dealer som i dag ikke finnes i markedet
Den italienske eierfamilien bak shippingselskapet Scorpio har kjøpt seg opp til en eierandel i Norse på 10%
https://e24.no/boers-og-finans/i/dw8xBo/shippingfamilie-hamstrer-norse-aksjer-liker-det-vi-ser
Det Monaco-baserte familieselskapet Scorpio Holding har kjøpt seg kraftig opp i Norse Atlantic, viser E24s investorlister.
Tirsdag flagger selskapet at det har kjøpt seg opp til en eierandel på over ti prosent, en aksjepost som på dagens kurs er verdt rundt 150 millioner kroner.
Omtrent som ventet og varlset fra Norse. Minus -$35 mill før skatt (EBIT -$26 mill). Juni var første måneden med overskudd, men de flagger pluss i Q3
https://e24.no/boers-og-finans/i/Q7ARJ4/flyselskapet-norse-atlantic-fylte-kassen
Resultatregnskapet viser at selskapet fortsatt gikk i minus. Før skatt landet resultatet på negative 35 millioner dollar i andre kvartal, mot minus 36 millioner dollar i andre kvartal i fjor.
Inntektene økte til 100 millioner dollar fra 2,9 millioner dollar i andre kvartal i fjor da selskapet var i startfasen.
Ifølge Norse ble juni den første lønnsomme måneden for selskapet.
– Tredje kvartal er ventet å være vårt første finansielle kvartal med overskudd, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen i rapporten.
Imponerende ancilliary revenues. $120 per passasjer i Q2 og $138 i juli
Ellers så tyder tallene på at break even belegg ligger på rundt 80%
ENGM RAMP
01-09-2023, 10:25
Imponerende ancilliary revenues. $120 per passasjer i Q2 og $138 i juli
Ellers så tyder tallene på at break even belegg ligger på rundt 80%
Hva ligger SK og DY på av ancilliary for samme periode ?
Hva ligger SK og DY på av ancilliary for samme periode ?
Det er knapt nok relevant å sammenligne.
SAS oppgir ikke noe, mens Norwegian sier 178kr per passasjerer. Men det er vesentlig lettere å genere ancilliary revenues på longhaul vs shorthaul. Mye mer av det på en flight til New York enn et kort hopp til Bergen.
Til sammenligning hadde Wizz €36 og Ryanair €23
WSJ om Low cost Long haul.
Med fokus på Norse.
https://youtu.be/LHunQ9d2vFM?si=JnmYTx9BSr9MwHJt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå er ikke dette bare Norse relatert, men etter prinsippet "brent barn lukter svidd....eller var det skyr ilder", så holder kredittkortselskapene fortsatt igjen store beløp av forhåndbetalinger til flyselskapene. Og leverandørene er heller ikke slepphendte med kreditten
Men således så var jo deres Q2 cash flow egentlig langt bedre enn hva tallene egentlig viser
https://e24.no/boers-og-finans/i/APMvVq/flybransjen-blir-behandlet-med-stor-skepsis
På vei ut av kvartalet hadde Norse Atlantic 117 millioner dollar utestående hos kredittkortselskapene, tilsvarende rundt 1,25 milliarder kroner.
Men således så var jo deres Q2 cash flow egentlig langt bedre enn hva tallene egentlig viser https://e24.no/boers-og-finans/i/APMvVq/flybransjen-blir-behandlet-med-stor-skepsis
Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.
Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.
Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.
Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.
Får flyselskapene noe rente på alt som er utestående hos kredittkortselskapen ?
Det er jo veldig mye penger det dreier seg om
Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.
Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.
Ser jeg utrykte med litt klønete (og regnskapsmessig feil) men tar man med i regnestykket hold back i Q2, så var deres cash flow godkjent. Selv om ja, cash flow er det den er
Så kan man anta de vil ha samme utvikling som Norwegian hvor hold backs fortsetter krype gradvis nedover kvartal for kvartal
joandreas
07-09-2023, 19:14
wall street journal har video på lavkost langdistanse. Norse er nevnt ganske godt.
https://www.youtube.com/watch?v=LHunQ9d2vFM
Norse side augusttall er ganske like som i juli, dog er punktligheten vesentlig forbedret. Og de har også startet å lage en langt finere presentasjon av tallene sine :)
https://live.staticflickr.com/65535/53179336071_6dc51c3839_b.jpg
Den italienske eierfamilien bak shippingselskapet Scorpio har kjøpt seg opp til en eierandel i Norse på 10%
https://e24.no/boers-og-finans/i/dw8xBo/shippingfamilie-hamstrer-norse-aksjer-liker-det-vi-ser
De har økt til 12%
https://e24.no/boers-og-finans/i/GMmAkQ/shippingfamilie-fortsetter-aa-laste-opp-med-norse-aksjer
Den samlede beholdningen har nå en verdi på i underkant av 190 millioner kroner, tilsvarende rundt 12 prosent av de utestående Norse-aksjene.
14% nå for Scorpio. Samtidig er vel endel
Som kjøpte tidligere i år solgt seg ut med brukbar gevinst
https://e24.no/boers-og-finans/i/BW1AJQ/italiensk-familie-stoevsuger-markedet-for-flyaksjer-profilerte-investorer-selger
Shippingfamilien har bikket 14 prosent eierandel etter enda flere kjøp i Norse Atlantic. Forvalter Marius Borthen synes «det ble for risikofylt å sitte med flyaksjer».
14% nå for Scorpio. Samtidig er vel endel
Som kjøpte tidligere i år solgt seg ut med brukbar gevinst
https://e24.no/boers-og-finans/i/BW1AJQ/italiensk-familie-stoevsuger-markedet-for-flyaksjer-profilerte-investorer-selger
Det er blitt kjøpt mer....
https://e24.no/bors/nyheter/a/293684?pinnedEntry=293684
Aksjebeholdningen tilsvarer en eierandel på 15,32 prosent.
Grei pris til Nord-Norge, men du må starte i USA, de har også slik lav pris til Berlin, men fra Miami, etc.
Grei pris til Nord-Norge, men du må starte i USA, de har også slik lav pris til Berlin, men fra Miami, etc.
Fet annonse som viser bilde av Nord-Norge hvor Norse ikke flyr... Villedende? Klart det.
Burde kanskje fremkommet at man må fly videre med SK eller DY. :D
Fet annonse som viser bilde av Nord-Norge hvor Norse ikke flyr... Villedende? Klart det.
Burde kanskje fremkommet at man må fly videre med SK eller DY. :D
Det er Norge de reklamerer for, så trenger ikke flisespikke heller
Da er det vel rett før første tur til OSL - MIA reiser i vei. LGW - MIA er allerede i lufta.
Det koker vist litt på Facebook siden til Norse nå. De har kanselert en del flighter fra LGW til både SFO og LAX. Visstnok noe JFK til Roma også. Er det noen som vet hva dette er for noe?
Det klages også over at de ikke har blitt informert, men finner det ut når de sjekker avgangen selv.
132,556 passasjerer og 78% belegg i september
https://newsweb.oslobors.no/message/600989
132,556 passasjerer og 78% belegg i september
https://newsweb.oslobors.no/message/600989
Det var overraskende svakt i en måned som fortsatt er preget av høysesong. Det blir spennende å se hvor langt ned loaden går når vinteren for alvor setter inn, og om de har nok cash til å komme gjennom vinteren uten å hente mer.
Det var overraskende svakt i en måned som fortsatt er preget av høysesong. Det blir spennende å se hvor langt ned loaden går når vinteren for alvor setter inn, og om de har nok cash til å komme gjennom vinteren uten å hente mer.
Kursen er ned 7% i dag så det ser ut som om det er flere som er skuffet over trafikktallene
Kursen er ned 7% i dag så det ser ut som om det er flere som er skuffet over trafikktallene
Bortimot alt av flyaksjer er ned i dag, dog er Norse litt mer ned enn de fleste andre
Akkurat nå står det en Norse maskin på gate på non-Schengen, en i DY hangaren, med halen stikkende utenfor og en utenfor hangaren, ved siden av den rødnese 787 som mangler en motor. Er det noen som har oversikten over hvor mange maskiner de trenger for å få produksjonen til å gå? Og hvor mange de trenger for å få vinterprogrammet til å gå?
Jeg trodde Norwegian hangaren hadde plass til en 787, eller var det i en hangar de har kvittet seg med?
Forøvrig nytt flash-salg i dag hos Norse, Men datoen jeg skal hjem fra BKK (04.02)er det ikke noe tilbud på
Edit: Og så kom det mail fra Norse om at avgangen fra BKK 04. feb. er fremskyndet med 5min fra 12:30 til 12:25 ankomst OSL er utsatt fra 19:30 til 20:40 altså 1:15 i økt flytid.
Airbus 330
12-10-2023, 17:42
Akkurat nå står det en Norse maskin på gate på non-Schengen, en i DY hangaren, med halen stikkende utenfor og en utenfor hangaren, ved siden av den rødnese 787 som mangler en motor. Er det noen som har oversikten over hvor mange maskiner de trenger for å få produksjonen til å gå? Og hvor mange de trenger for å få vinterprogrammet til å gå?
Jeg trodde Norwegian hangaren hadde plass til en 787, eller var det i en hangar de har kvittet seg med?
Forøvrig nytt flash-salg i dag hos Norse, Men datoen jeg skal hjem fra BKK (04.02)er det ikke noe tilbud på
Edit: Og så kom det mail fra Norse om at avgangen fra BKK 04. feb. er fremskyndet med 5min fra 12:30 til 12:25 ankomst OSL er utsatt fra 19:30 til 20:40 altså 1:15 i økt flytid.
Den Norse du ser halen stikker ut på, er ikke Norwegian hangaren, men gamle Braathens hangaren. Norse leier hangarplass der.
Norwegian hangaren har nå ingen Dreamlinere inne, da de har kvittet seg med alle sammen.
Norse har vedlikhold på henholdsvis ex LN-LNC (på OSL) og LN-LNE (på ARN). Norse har ingen hangar på ARN så de har prioritert å gjøre klar LNE nå i sommermånedene. LNC vil de begynne på til vinteren siden de har hangarplass. Gjøre flyene klar har vist seg å være en mye større jobb enn først antatt. Dessuten har ingen av flyene motor enda, noe som gjør testing av systemer vanskelig. Håpet har jeg forstått er at LNE skal overleveres til Avianca til våren.
Sommerprogrammet til Norse er ferdig i slutten av måneden. Da begynner også et større vedlikeholdsprogram på flyene. G-CKWT ble fløyet fra LGW til OSL i begynnelsen av uka, så det er den ene av maskinene du ser ved hangaren. Den blir stående et par måneder visstnok.
Norse har vedlikhold på henholdsvis ex LN-LNC (på OSL) og LN-LNE (på ARN). Norse har ingen hangar på ARN så de har prioritert å gjøre klar LNE nå i sommermånedene. LNC vil de begynne på til vinteren siden de har hangarplass. Gjøre flyene klar har vist seg å være en mye større jobb enn først antatt. Dessuten har ingen av flyene motor enda, noe som gjør testing av systemer vanskelig. Håpet har jeg forstått er at LNE skal overleveres til Avianca til våren.
Sommerprogrammet til Norse er ferdig i slutten av måneden. Da begynner også et større vedlikeholdsprogram på flyene. G-CKWT ble fløyet fra LGW til OSL i begynnelsen av uka, så det er den ene av maskinene du ser ved hangaren. Den blir stående et par måneder visstnok.
Hæh? LNC er vel verken eller skal til Norse?
Hæh? LNC er vel verken eller skal til Norse?
Norse får betalt (av eieren) for å gjøre vedlikehold på disse to. De skal ikke inn i Norse-flåten.
EspenLia
12-10-2023, 21:57
Skal de gjøre LNE i stand å frakte den til OSL var det sånn å forstå?
14% nå for Scorpio. Samtidig er vel endel
Som kjøpte tidligere i år solgt seg ut med brukbar gevinst
https://e24.no/boers-og-finans/i/BW1AJQ/italiensk-familie-stoevsuger-markedet-for-flyaksjer-profilerte-investorer-selger
Rett under 20% nå og de er nå største aksjonær
https://e24.no/boers-og-finans/i/9zAdow/shippingfamilie-tar-over-som-stoerste-norse-aksjonaer
Scorpio-gruppen er nå registrert med 13,29 millioner Norse-aksjer, tilsvarende 19,98 prosent av selskapet. Verdien er på 247 millioner kroner.
Det viser E24s investorlister.
Shippingfamilien dytter dermed grunnlegger og toppsjef Bjørn Tore Larsen ned en plass. Han eier 19,86 prosent av selskapet han tok på børs i 2021.
Skal de gjøre LNE i stand å frakte den til OSL var det sånn å forstå?
Nei , i utgangspunktet skal denne gjøres klar for Avianca som mach86 skriver. De holder på å source motorer i markedet for kjerra. Markedet for å lease motorer for 787-8 er stramt.
EspenLia
18-10-2023, 23:02
EC-NVZ (LN-LNF) Har stått i Madrid siden midten av august 23. Hva skyldes dette? Delemangel på 788?
Rett under 20% nå og de er nå største aksjonær
https://e24.no/boers-og-finans/i/9zAdow/shippingfamilie-tar-over-som-stoerste-norse-aksjonaer
Over 20% nå, med 20,16%
ENGM RAMP
19-10-2023, 20:46
EC-NVZ (LN-LNF) Har stått i Madrid siden midten av august 23. Hva skyldes dette? Delemangel på 788?
Skal tilbake til Norse, både denne og de andre 788 som er utleide
Skal tilbake til Norse, både denne og de andre 788 som er utleide
Det er visstnok mer aktuelt at Air Europa forlenger leasing avtalen.
Det er blitt sagt at de heller vil forsterke posisjonen de har fremfor en hodestups vekst. Øke produksjonen i sommeren som var, med 6 fly var å strekke strikken til det ytterste. Men når en ser at det har vært 3-4 kanselleringer (noen på grunn av vær) på halvannet år med produksjon, må en vel si at det er bra?
LGW skal etter det jeg forstår ikke ha noe økning i produksjonen neste sommer, men mer en blåkopi av årets, minus SFO
CDG får en liten økning i produksjon.
Men det kan jo fort komme noen overraskelser fra kontoret i Arendal. :)
Jeg blir ikke forbauset om det blir en 787 til på norsk register om litt :rolleyes:
anders320
20-10-2023, 11:07
Det er visstnok mer aktuelt at Air Europa forlenger leasing avtalen.
Det er blitt sagt at de heller vil forsterke posisjonen de har fremfor en hodestups vekst.
Hvordan ser ekspansjonen for S24 ut nå for Norse per idag? Ingen nye fly i flåten for sesongen, og AE forlenger leasingen?
Hvordan ser ekspansjonen for S24 ut nå for Norse per idag? Ingen nye fly i flåten for sesongen, og AE forlenger leasingen?
Det diskuteres mye innad i selskapet, men det som alt tyder på er at alle 788 forblir i AE. En stund var det snakk om å ta tilbake to 789. Siste som ble hvisket til meg var at ingen kommer tilbake, men det er ikke siste ord.
Med å starte CDG-LAX er de i manko på en LN maskin så noe må de foreta seg.
Jeg gjetter på at en UK maskin blir Norsk igjen, men det ren gjetting.
https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner
Norse er tomme for penger, og kommer ikke gjennom vinteren uten påfyll. De skriver at hovedårsaken er at de er truffet av "adverse working capital movements in Q3". Kan det være kredittkortselskapene som har tatt grep?
Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.
ENGM RAMP
01-11-2023, 08:01
https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner
Norse er tomme for penger, og kommer ikke gjennom vinteren uten påfyll. De skriver at hovedårsaken er at de er truffet av "adverse working capital movements in Q3". Kan det være kredittkortselskapene som har tatt grep?
De er vel ikke akkurat tomme for penger enda, men de trenger penger gjennom vinteren for å overleve
https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner
Norse er tomme for penger, og kommer ikke gjennom vinteren uten påfyll. De skriver at hovedårsaken er at de er truffet av "adverse working capital movements in Q3". Kan det være kredittkortselskapene som har tatt grep?
De har i hvertfall $100 mill tilgode hos dem, i følge rapporten og presentasjonen.
Finner her:
https://newsweb.oslobors.no/message/602665
Så en rask oppsummering:
CASK USD 3.63 in Q3
Net profit USD 16 mill excl. non-cash lease/EBIT på $10 mill
Trenger fylle på kassen med $45 mill
Planlegger 12 fly i drift i 2024, så betyr 3 fly må leases ut eller parkeres, da de jo før de 5 flyene tilbake fra Air Europa ila 2024
Scorpio inviteres inn i styret
Cargo opplever dårlige priser
Oppe i $131 i ancilliary revenues per passasjer
Flere flyselskap ska ha visst interesse i å investere i Norse
Scorpio og Bjørn Tore Larsen virker å skal bidra i emisjonen
De er vel ikke akkurat tomme for penger enda, men de trenger penger gjennom vinteren for å overleve
Ikke uenig, men det pussige er det de skriver her "negotiation with a key supplier, that will require a payment plan to be accelerated". Jeg leser den som at de har en stor regning som de ikke har cash til å betale, men trenger en avbetalingsplan for å få gjort opp. Spørsmålet er hvilken leverandør dette er og hva kostnaden gjelder.
De har i hvertfall $100 mill tilgode hos dem, i følge rapporten og presentasjonen
Ja, fra Q2 til Q3 så har tilgodehavende fra kredittkortselskapene kun gått ned fra 116 MUSD til 100 MUSD samtidig som billettgjelden har gått fra 117 MUSD til 59 MUSD. Dvs kredittkortselskapene har økt holdback kraftig og betaler ikke ut på forskudd lenger.
MountainDew
01-11-2023, 09:36
Ble dårlig tatt i mot dette. Norse aksjen er ned 33% på 30 minutter.
anders320
01-11-2023, 10:04
Ikke uenig, men det pussige er det de skriver her "negotiation with a key supplier, that will require a payment plan to be accelerated". Jeg leser den som at de har en stor regning som de ikke har cash til å betale, men trenger en avbetalingsplan for å få gjort opp. Spørsmålet er hvilken leverandør dette er og hva kostnaden gjelder.
https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner
Kan det være dette?
Selskapet er i forhandlinger med en nøkkelleverandør, som nærmer seg slutten. For å akselerere denne prosessen er det behov for en betalingsplan.
Pressen ble visstnok nektet adgang på deler av investorpresentasjonen....
https://twitter.com/thor_chr/status/1719688143077564508
Norse Atlantic inviterte til presentasjon av kvartalsresultatet, og nektet pressen adgang! Jeg trodde dette var noe man sluttet med for 20 år siden. Et klassisk rødt flagg. Krisen er større enn jeg trodde.
Twin Otter
01-11-2023, 15:09
Blir det rutestart til Bangkok i morgen?
EspenLia
01-11-2023, 15:18
https://www.flightradar24.com/data/flights/n091
joandreas
01-11-2023, 16:07
complaints gruppen har noen klager på kansellerte flygninger. så de kansellerer bare på uprofitabel flygning regner jeg med. der bangkok er trygt for nå.
om ikke drivstoff eller fly leverandør skulle kreve penger. på bedrift er hvem man betaler regninger til først viktig.
Intervju med sjefen på Finanavsien TV.
https://youtu.be/wcC6SYAKt4k?si=e7tjP-yGkUwWsIWK
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner
Kan det være dette?
Stiller meg det samme spørsmålet. Flyene er vel leaset med fast månedsleie (minus power-by-the-hour avtalene) og lønn betales jo hver måned. Så kan det da være drivstoff?
Ellers er det jo ikke første gang vi hører fra folk som driver flyselskap at nå er det siste gang vi skal hente penger.
Uten inntekter fra Air Europa i vinter, kan det være at kontantstrømmen blir i tynneste laget. Det var vel det som berget dem i fjor ...
Stiller meg det samme spørsmålet. Flyene er vel leaset med fast månedsleie (minus power-by-the-hour avtalene) og lønn betales jo hver måned. Så kan det da være drivstoff?
Tror ikke det er drivstoff, du har ikke mye forhandlingsmakt der. Tror ikke en fuel leverandør lar deg betale fuelregning på avbetaling, da slår de av krana i steden. De andre områdene du har "key suppliers" i flybransjen er vel lease og vedlikehold. Beskrivelsen fra Norse gir også et inntrykk av at dette var en uplanlagt/overraskende kostnad, det får meg til å tro at det er vedlikehold. Kanksje alle de korte sektorene mellom OSL og LGW har medført betydelige vedlikeholdskostnader, spesielt på motor. Dreamliner er jo ikke akkurat bygget for å fly kort. Eller er det lease hvis de har trodd at de skulle klare å forlenge PBH gjennom vinteren men ikke lykkes med det?
I intervjuet på FA.tv så var de veldig fornøyde med at leasing-kosten ikke kunne inflasjonsjusteres på 10 år. Så fly er det nok ikke. Virket også som at han mente at andre også ville få denne «overraskelse» da det gikk på betalingsmodell.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hentes penger til en kurs på 11kr, til sammenligning er det 12kr på børsen akkurat nå en liten rabatt. Men den var jo over 18kr før Q3 tallene
BT Larsen og Scorpio har garantert for 300 av de 500 millionene og virker som de i praksis har garantister for de siste 200 de trenger. Privat plassering, så småaksjonærer blir som vanlig skrudd
https://newsweb.oslobors.no/message/602987
Arendal, 3 November 2023: Norse Atlantic ASA ("Norse" or the "Company") hereby
announces a contemplated private placement of the NOK equivalent of approx. USD
45 million (equal to approx. NOK 501 million) (the "Offer Size") by issue of new
shares (the "Offer Shares") in the Company (the "Private Placement"). The
subscription price per Offer Share in the Private Placement will be at a fixed
price of NOK 11.00 (the "Offer Price"). The Company has received pre-commitments
covering the entire Offer Size.
joandreas
03-11-2023, 11:58
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.
Det blir spennende, hva slags mat får vi nå?? Maten hittil har vært mer "OK på turistklasse på fullservice selskap" standard. Ett lite knepp opp, så man føler at man reiser på noe ekstra, tror jeg de fleste er klare for. (bortsett fra rett før middnatt avganger fra USA, der man ønsker å gå rett til sengs) og betalingsvillige for. Ser man på Youtube videoer om Norse sin PE, så er det veldig mange som omtaler det som "bussniss" og med den setekomforten og benplassen de tilbyr, så har ikke maten stått helt i stil. Pledd og pute fikk vi da på nattflightene før også?? Jeg skulle gjerne sett at de øker temperaturen ombord med en grad eller to, da jeg synes det har vært kaldt. Med en tynn sommerbukse, har jeg tatt på stillongs, før jeg har satt meg til å sove.
Norse økte for et par uker siden flytiden på BKK-OSL, med 1t15min. Om noen timer lander første flight fra BKK, på OSL. For øyeblikket ligger den an til ankomst 1t22 min før rutetid.
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.
Så bilder fra den oppgraderte klassen…de bruker jo veldig mye plastikk ombord - noe som vel ikke er premium eller bærekraftig.
Så bilder fra den oppgraderte klassen…de bruker jo veldig mye plastikk ombord - noe som vel ikke er premium eller bærekraftig.
Tre bestikk fra Europa til USA, plastikk bestikk på returen fra USA.
Kan se ut som det er litt trøbbel hos TUI UK? G-CKOF er i skrivende stund på vei LGW til PUJ. Har ikke hørt at Norse har noen charter kontrakt med TUI, så det er mulig det er rescue flight for en evt. AOG?
Kan se ut som det er litt trøbbel hos TUI UK? G-CKOF er i skrivende stund på vei LGW til PUJ. Har ikke hørt at Norse har noen charter kontrakt med TUI, så det er mulig det er rescue flight for en evt. AOG?
Det sto å lese ett eller annet sted at de skulle fly noen ruter for dem. Ellers fløy de mye wetlease i fjor vinter, da de hadde ledig kapasitet. Blir sikkert en del denne vinteren også.
Tipper det var et ad-hoc oppdrag for TUI Airways, Norse sendte jo ned LN-FND tidlig i morges til LGW for å ta opp ev. rute G-CKOF var planlagt på.
Interessen for å putte i friske penger her var såpass stor, så de økte emisjonen fra $45 til $55 millioner.
https://newsweb.oslobors.no/message/603049
Following strong demand, the offer size of the Private Placement has been increased from the NOK equivalent of USD 45 million to USD 55 million
Oktober endte med 102.410 passasjerer (+68%) og et belegg på 75% (+15pp)
De største eierene skal ha vært negative til styrets forslag om å finansiere seg meg gjeld, fremfor nye egenkapital, for å komme seg gjennom vinteren
https://e24.no/boers-og-finans/i/JQdE4P/vurderte-aa-laane-seg-gjennom-vinteren-storeiere-satte-ned-foten
Flyselskapet Norse Atlantic vurderte flere alternativer for å fylle kassen før lavsesongen. De største eierne ville imidlertid ikke støtte at selskapet lastet opp med gjeld.
Etter emisjonen er gjennomført eier da Bjørn Tore Larsen 19.86% av aksjene, mens Scorpio 22.32%
https://www.ch-aviation.com/portal/news/134552-norways-norse-atlantic-raises-47mn-in-private-placement
Norway's Norse Atlantic raises $47mn in private placement
raider66
29-11-2023, 15:01
Etter emisjonen er gjennomført eier da Bjørn Tore Larsen 19.86% av aksjene, mens Scorpio 22.32%
https://www.ch-aviation.com/portal/news/134552-norways-norse-atlantic-raises-47mn-in-private-placement
Er det noen som forventer større endringer eller et skifte i kurs etter dette? Eller forventes det business as usual? Har lest noen uttalelser fra Scorpio som mest tydet på det siste, men det er kanskje ikke så vanlig å si så mye hvis man planlegger en kurs eller fokusendring?
Espen
Oppstart av to nye ruter i dag. MBJ og BGI fra LGW.
For å få den kabalen til å gå opp har LN-FND reist til LGW for wet-lease for Norse UK.
Litt AOG om dagene. Står et par fly nå uten thrust reversere. Lang leveringstid på deler. Begynner å bli et kjent problem å luftfarten.
Mindre dårlig enn i fjor, er vel det beste man kan si om novembertallene deres. Samt null kanselleringer. Men 61% belegg er jo litt problematisk
https://newsweb.oslobors.no/message/605768
Mindre dårlig enn i fjor, er vel det beste man kan si om novembertallene deres. Samt null kanselleringer. Men 61% belegg er jo litt problematisk
Enig, dette er ikke i nærheten av bærekraftig. La oss håpe for Norse sin del at dette er bunnen i kurven og det blir bedre utover vinteren. Med load på lavt 60 tallet med så liten produksjon som de har nå så renner pengene ut. Hvis man ser 50 tallet på load i januar så blir jeg ikke overasket dersom emisjonspengene ikke holder vinteren gjennom.
La oss håpe for Norse sin del at dette er bunnen i kurven og det blir bedre utover vinteren.
Det verste er nok fortsatt i vente er jeg redd, de virkelig tunge månedene er jo januar og februar så dette kan bli tøft.
Soleggen
07-12-2023, 11:45
Håper det er greit med et spørsmål fra en som skal på rundtur i asia snart.
Ville dere tatt sjansen på t/r OSL-BKK med Norse ca. 5. jan - 15. feb?
Håper det er greit med et spørsmål fra en som skal på rundtur i asia snart.
Ville dere tatt sjansen på t/r OSL-BKK med Norse ca. 5. jan - 15. feb?
Jeg har i alle fall tatt sjansen på retur fra BKK, etter min Asia rundtur, med dem 04 februar og jeg har til og med betalt med debet kort. Betaler du med kredittkort, får du jo pengene tilbake om de går konk.
Mindre dårlig enn i fjor, er vel det beste man kan si om novembertallene deres. Samt null kanselleringer. Men 61% belegg er jo litt problematisk
https://newsweb.oslobors.no/message/605768
Her er det inne oppstart til BKK og der er det vel ikke mye returlast for tiden samt at det har vært litt tidlig for de lengre vinteropphold. Avgangen til BKK om 75min har 22 ledige seter i både Premium og Economy, så 44 tilsammen. Det er nær 90% loadfaktor
Her er det inne oppstart til BKK og der er det vel ikke mye returlast for tiden samt at det har vært litt tidlig for de lengre vinteropphold. Avgangen til BKK om 75min har 22 ledige seter i både Premium og Economy, så 44 tilsammen. Det er nær 90% loadfaktor
OSL-BKK er kun en liten del av operasjonen deres, så selv om de hadde vært smekk fulle ville det ikke beveget tallene så mye
Her er det inne oppstart til BKK og der er det vel ikke mye returlast for tiden samt at det har vært litt tidlig for de lengre vinteropphold. Avgangen til BKK om 75min har 22 ledige seter i både Premium og Economy, så 44 tilsammen. Det er nær 90% loadfaktor
Kjenner ikke systemet deres, men jeg tviler på at du ser hele seteplanen. Seter som tildeles ved innsjekk, vil normalt ikke vises via nettsidene.
Da har de blitt med i TSA Pre-check ordningen.
https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-joins-tsa-precheck--program,c3896321
Norse Atlantic Airways is pleased to announce that starting today the U.S. Transportation Security Administration has approved the airlines' participation in TSA PreCheck®.
Da er det vel blitt bekreftet av Bjørn Tore Larsen at sommersesongen 2024 skal flys med 12 fly. Regner med det er ex. LN-LNO og LN -LNR som kommer tilbake fra Air Europa. Disse har 35 seter foran mot 56 i resten av flåten. Kan fort bli kluss når disse maskinene blir rotert inn der det var planlagt/solgt 56 premium billetter.
Da er det vel blitt bekreftet av Bjørn Tore Larsen at sommersesongen 2024 skal flys med 12 fly. Regner med det er ex. LN-LNO og LN -LNR som kommer tilbake fra Air Europa. Disse har 35 seter foran mot 56 i resten av flåten. Kan fort bli kluss når disse maskinene blir rotert inn der det var planlagt/solgt 56 premium billetter.Disse 2 individene har altså 3 rader med Premium Economy, byttet ut med 3 rader economy, som gir 6 seter mer. Hva gikk feil i planleggingen av interiøret i disse lurer jeg på....
Rad 5 har ikke vindu, så bestiller man bakerste rad, rad 8 og så blir flyttet til bakerste rad i en av de 2 andre, rad 5 så får man ikke vindu. Mine 3 PE flighter med Norse har jeg alle sittet på rad 8. Men nå skal vi prøve rad 2 G og J når vi flyr fra BKK 04.02
Disse 2 individene har altså 3 rader med Premium Economy, byttet ut med 3 rader economy, som gir 6 seter mer. Hva gikk feil i planleggingen av interiøret i disse lurer jeg på....
Rad 5 har ikke vindu, så bestiller man bakerste rad, rad 8 og så blir flyttet til bakerste rad i en av de 2 andre, rad 5 så får man ikke vindu. Mine 3 PE flighter med Norse har jeg alle sittet på rad 8. Men nå skal vi prøve rad 2 G og J når vi flyr fra BKK 04.02
Etter hvert som Norwegian tok i mot sine Boeing 787, så de at det var stor etterspørsel på Premium-produktet, derfor ble flere (fabrikkny levert) konfigurert med 56 premiumseter, isteden for 32 premiumseter som de første 787-9 fikk når de ble levert.
Norse-sjefen har vært en snartur innom CNN igjen. Ikke veldig mye nytt, men tror fortsatt på overskudd i 2024. Planen er 12 fly i drift.
https://edition.cnn.com/videos/business/2024/01/05/exp-norse-atlantic-ceo-intv-fst-12293pseg2-cnni-business.cnn
Trafikktall for desember: 79,240 passasjerer og 71% belegg
Det som overrasker meg, som ikke er i bransjen, er hvor mye "prøving og feiling" som er knyttet til rutenettverket. Det virker som det er veldig vanskelig å analysere seg fram til lønnsomme ruter fra skrivebordet.
Det som overrasker meg, som ikke er i bransjen, er hvor mye "prøving og feiling" som er knyttet til rutenettverket. Det virker som det er veldig vanskelig å analysere seg fram til lønnsomme ruter fra skrivebordet.
Norse har stort fokus på at rutene de skal fly, skal være økonomisk bærekraftig, hvis ikke skal de ikke fly dem. Det er nok derfor de har justert frekvens/kansellert ruter (i god tid).
Siden aksjekursen ligger over emisjonskursen fra i høst, så satser de nå på å gjennomføre den lovede reperasjonsemisjonen. Som kan innbringe opp mot 100 millioner kroner
https://newsweb.oslobors.no/message/608427
The subscription period for the Subsequent Offering commences today, 12 January 2024, at 09:00 CET, and will, subject to any extension, expire on 24 January
2024 at 16:30 CET
The Points Guy har testet Norse i begge klasser:
https://www.youtube.com/watch?v=UnGbFUlKa8M
Det gikk jo riktig bra. Jeg haaper de fikser et skikkelig samarbeid med noen partnere paa begge sider av dammen.
Da hentes det inn eksperthjelp
https://newsweb.oslobors.no/message/609014
Norse Atlantic Airways Formally Appoints Seabury Securities as Investment Banker
Dog er ikke Jensen i DN imponert
https://twitter.com/thor_chr/status/1749705354282254524
Sjef og storeier Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic har visst gått lei av flygreier og vurderer å la et annet flyselskap overta kontrollen. Åpenbart enten ved at Larsen dumper aksjer eller nok en konkurspriset emi rettet mot ny eier. Banana Airlines?
Da hentes det inn eksperthjelp
https://newsweb.oslobors.no/message/609014
Jeg tolker dette som en bekreftelse på at forretningsmodellen til Norse ikke er bærekraftig, dvs pengene som er hentet inn holder ikke for å bringe de inn i lønnsomhet. De er nødt til å få inn en kommersiell partner som kan komme med PAX for å lykkes. Det er også en bekreftelse på at flyene som selvstendige assets har ingen verdi, de har kun verdi i Norse som et opererende flyselskap. Det var ingen flyseselskaper som nappet da Norse begynte den strategiske prosessen og i prinsipp la seg selv ut til salgs så det blir spennende å se om dette fører til noe konkret. Skjønner egentlig ikke at kursen er opp på denne meldingen.
mlindgreen
23-01-2024, 11:20
Kunne dette ikke være interessant for SAS?
SAS er på vej ud af konkursbeskyttelsen, med nye ejere og ny kapital.
SAS søgte om slots i Gatwick, men fik det ikke.
SAS mangler kapacitet til Long haul expansion
Norse vil kunne bruges som operatør på Long haul turist destinationer, som F.eks. Condor eller Eurowings Discover gør det.
Det siste SAS bør gjøre er vel å kaste gode penger etter dårlige. Og før de er ute av ch.11 kan de uansett ikke gjøre noe.
Dessuten skal man ikke legge så mye vekt i at SAS søkte om LGW-slots. Det virker mer som et mer opportunistisk forsøk på å få tak i gratis-slots her. I et litt trangt London-marjet.
DN er ikke veldig imponert i dag:
"Flyselskapet Norse Atlantic stiger over åtte prosent på det meste tirsdag etter at selskapet har sendt ut en børsmelding om at den strategiske gjennomgangen kan ende med at Norse inngår et strategisk samarbeid med et annet flyselskap som kan få en betydelig eierandel i Norse.
Det var i november at Norse engasjerte Seabury Securities, en amerikansk investeringsbank som spesialiserer seg på å rydde opp i flyselskaper, for å vurdere Norses strategiske alternativer, som bare er et fint ord for å selge selskaper. "
En hver som har en kvart tå innenfor næringslivet vet at "strategisk gjennomgang" egentlig betyr "vi er i deep sh*t og håper å selge selskapet". Vært i et sånt selskap selv, og hoppet før jeg uansett mistet jobben.
https://www.dn.no/borskommentar/noe-narmere-mayday-kommer-vi-ikke/2-1-1587252
joandreas
23-01-2024, 16:07
monaco basert firma har 10% eierskap. så kan ha påvirket kursen noe. (bak betalingsmur) https://www.ch-aviation.com/news/131304-monaco-based-tanker-owner-ups-norse-atlantic-stake-to-102
monaco basert firma har 10% eierskap. så kan ha påvirket kursen noe. (bak betalingsmur) https://www.ch-aviation.com/news/131304-monaco-based-tanker-owner-ups-norse-atlantic-stake-to-102
Gammelt nytt, og det du linker til er fra august i fjor
Siden aksjekursen ligger over emisjonskursen fra i høst, så satser de nå på å gjennomføre den lovede reperasjonsemisjonen. Som kan innbringe opp mot 100 millioner kroner
https://newsweb.oslobors.no/message/608427
Resultatet ble rett under 70 millioner kroner
https://newsweb.oslobors.no/message/609224
By the end of the subscription period, the Company has received valid subscriptions for 6,312,261 Offer Shares in the Subsequent Offering. A total of 6,312,261 Offer Shares will be allocated and issued based on and in accordance with the allocation criteria set out in the prospectus dated 11 January 2024 (the "Prospectus"), raising gross proceeds of approx. NOK 69.4 million.
Hva betyr egentlig dette? 30 mill under det som var planlagt å hente inn.
Har folk ikke lenger trua på Norse?
Hva betyr egentlig dette? 30 mill under det som var planlagt å hente inn.
Har folk ikke lenger trua på Norse?
At det bare var 70% av de som hadde mulighet til å delta i reperasjonsemisjon gjorde det. Det er ikke helt unormalt, selv om det her var et relativt lavt tall.
Dette var jo også bare en reperasjonsemisjon, slik at eksisterende aksjonærer som ikke fikk deltatt på emisjon i fjor også kunne få være med.
Alltid noen som ikke bruker tegningsrettene sine, og det var av en eller annen grunn stengt for overtegning denne gang, så disse kunne ikke plukkes opp av andre som pleier å være normalen.
God plass ombord Norse sine maskiner med 64% beleggi januar. 65.000 passasjerer. Av produksjonen var ca 10% av flightene charter, så det vil trolig bety at beleggtallene egentlig er enda dårligere.
Norse forlenger fremleien på flere 787. Tre maskiner forlenges med ett år, og vil da først komme tilbake våren 2025. Mens en maskin forlenges med to måneder, frem til mai 2024.
https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/145357
Norse Atlantic Airways har inngått avtaler om å forlenge fremleie av fire Boeing 787-fly. Avtalen vil øke selskapets sikrede kontantfortjeneste i perioden
En av maskinene skal på tungt vedlikehold i PMI før den returneres til Norse. Etter hva jeg forstår tas den ut av produksjon i nær fremtid, for tilbakelevering i mars/april
Planene hos Norse varierer stadig, men det ryktes også at en Norse UK maskin overføres til Norsk AOC.
Med oppstart av CDG-LAX (1. mai), ATH-JFK (30.mai) samt en økning av FCO-JFK (28.mars) har de for lite materiell på den Norske AOC.
Ser de nå har fått tillatelse til å fly til Kanada. Ute. At jeg tror man skal legge for mye i det, men kan da blant annet fly charter dit da.
Minus $58 millioner pådriften (EBIT) i Q4 og totalt minus $130 mill for hele 2023.
Linker til presentasjon og rapport:
https://newsweb.oslobors.no/message/612018
Minus $58 millioner pådriften (EBIT) i Q4 og totalt minus $130 mill for hele 2023.
Veldig svake tall og det synes aksjemarkedet også, aksjen er ned over 20% i dag. Jeg sliter med å se hvordan de nok en gang ikke skal gå tom for penger. Tror det eneste håpet er at den strategiske prosessen kommer i mål.
Fra Jensen i DN
https://twitter.com/thor_chr/status/1762757460819886409
Norse Atlantic stuper 18% på skrekkelige Q4-tall. Nå gjelder det å få pumpet ut noen flere meldinger om at Banana Airlines vil by på selskapet.
anders320
28-02-2024, 13:16
Jeg er ikke så flink å lese regnskap, so please correct me.
- Norse tapte 680 millioner kroner i Q4 2023
- Norse hadde 580 millioner kroner kontanter og lignende ved utgangen av Q4 2023
Norse er nå i Q1 2024 og man kan sannsynligvis forvente et tap tilsvarende Q4 2023. Kan man forvente enda en emisjon før sommeren? Kontantene kan neppe vare lenge....
Det som har berget Norse så langt er deres utleie til andre selskaper. De tjener bedre på dette enn egen drift, så hvis det stopper opp, stopper nok resten også. Det ser ikke ut som at de klarer å tjene penger på de rutene de har i dag.
Jeg er ikke så flink å lese regnskap, so please correct me.
- Norse tapte 680 millioner kroner i Q4 2023
- Norse hadde 580 millioner kroner kontanter og lignende ved utgangen av Q4 2023
Norse er nå i Q1 2024 og man kan sannsynligvis forvente et tap tilsvarende Q4 2023. Kan man forvente enda en emisjon før sommeren? Kontantene kan neppe vare lenge....
Uten å svare på spørsmålet utover å si det ikke er et aksje jeg hadde investert i, så kan man ikke helt regne det på denne måten. Men må skille mellom regnskap og kontantstrøm. På kort sikt henge de ikke sammen
Deres EBIT/driftsoverskudd var på minus $58 mill, mens cash flow fra drift var minus $34 mill i Q4.
Cash i Q1 vil jo påvirker av hvor mye cash de brenner, justert for forhåndsalget minus hva kredittkortselskapene holder tilbake. Dog så fikk de jo inn litt cash gjennom reperasjonsemisjonen i januar.
Det som har berget Norse så langt er deres utleie til andre selskaper. De tjener bedre på dette enn egen drift, så hvis det stopper opp, stopper nok resten også. Det ser ikke ut som at de klarer å tjene penger på de rutene de har i dag.
Ja, men fremleie, charter og annet utgjorde riktignok kun 17% av inntektene i kvartalet. Selv om de har rett i at det er dårlig inntjening på egne ruter som er problemet.
Uten å svare på spørsmålet utover å si det ikke er et aksje jeg hadde investert i
Jeg er helt enig, det eneste Norse har klart å bevise er at de ikke klarer å skape en bærekraftig forretningsmodell som gir 12 måneders lønnsomhet. Gevinsten ved å videreleie noen fly er ikke i nærheten av å kunne redde lønnsomheten.
Legg også merke til hvor høy leverandørgjelden er, ser nesten ut som om de utnytter leverandører ved kvartals slutt for å kunne rapportere en høyere cash beholdning.
Det eneste håpet nå er oppkjøp, men det forutsetter at man finner noen som ikke bare er interessert i flyene, de må jo også ta over basestrukturen, alle de ansatte og alle kontrakter/forpliktelser som finnes i Norse. Klarer ikke helt å se hvem det skulle være.
Ja, men fremleie, charter og annet utgjorde riktignok kun 17% av inntektene i kvartalet. Selv om de har rett i at det er dårlig inntjening på egne ruter som er problemet.
Litt om hva som blir presentert fra selskapet om den kommende sesong:
«Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are up approximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore, charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-round basis»
Charter blir nok en større del av produksjonen om vintrene fremover. Kunden var svært tilfreds med operasjonen til DAC og LOS i den seneste tiden og har signalisert at det er flere turer i tiden fremover.
raider66
28-02-2024, 20:35
Kan en mulig strategi være å satse mer på ACMI og charter? Med det engelske AOC som utgangspunkt, for å forsøke å holde lønns- og driftskostnader sånn nogenlunde på samme nivå som de andre europeiske operatørene?
Espen
Kan en mulig strategi være å satse mer på ACMI og charter? Med det engelske AOC som utgangspunkt, for å forsøke å holde lønns- og driftskostnader sånn nogenlunde på samme nivå som de andre europeiske operatørene?
Espen
Det er en dristig forretningsmodell med dyre, nye fly. Men med power-by-the-hour, funker det bedre. Er ikke sikker på hva de har nå. Men med full lease-betaling, må man holde flyene i luften. ACMI er normalt lav utnyttelse ..
I følge E24 er det slutt på den tiden at en ikke betaler leie når flyene står på bakken.
https://e24.no/boers-og-finans/i/BWo7Qw/norse-atlantic-tallene-lover-ikke-godt
I følge E24 er det slutt på den tiden at en ikke betaler leie når flyene står på bakken.
https://e24.no/boers-og-finans/i/BWo7Qw/norse-atlantic-tallene-lover-ikke-godt
Vet ikke status i dag men i følge Q4 rapporten var deler av flåten på power-by-the-hour da.
Vet ikke status i dag men i følge Q4 rapporten var deler av flåten på power-by-the-hour da.
Fra prospektet fra rep emisjonen nå i januar:
December 2021 the Company took delivery of the first of 15 aircraft, while the final aircraft was delivered in December 2022.
The Lease Agreements include a flexible price structure for the initial periods based on a price per flight hour per aircraft for the first year from delivery. For the second year, the lease rent is structured as a fixed minimum amount plus a price per flight hour per aircraft for the AerCap Leases, and a fixed lease amount for the BOCA Leases from the second year of delivery of each respective aircraft.
Dvs ren PBH utløp på alle fly i desember 2023. Aircap flyene har en fast del + timedel i år 2, men besparelsen her er ikke voldsom sammenlignet med de rene PBH avtalene de hadde i år 1. BOCA flyene har ordinær lease fra år 2.
Ser på LinkdIn at Longship Maintenance har sikret seg avtale med Qatar Airways på Oslo lufthavn der de skal stå for teknisk support til Qatar sine fly. Regner med det da også inkluderer 777 og 350 (?).
Fra prospektet fra rep emisjonen nå i januar:
December 2021 the Company took delivery of the first of 15 aircraft, while the final aircraft was delivered in December 2022.
The Lease Agreements include a flexible price structure for the initial periods based on a price per flight hour per aircraft for the first year from delivery. For the second year, the lease rent is structured as a fixed minimum amount plus a price per flight hour per aircraft for the AerCap Leases, and a fixed lease amount for the BOCA Leases from the second year of delivery of each respective aircraft.
Dvs ren PBH utløp på alle fly i desember 2023. Aircap flyene har en fast del + timedel i år 2, men besparelsen her er ikke voldsom sammenlignet med de rene PBH avtalene de hadde i år 1. BOCA flyene har ordinær lease fra år 2.
Se i tidligere innspill i denne tråden.
Norse har 11 års lease agreement som gir en besparelse ut fra
ordinære leaser rater på 300 mill over de 11 årene.
72% belegg og 50.694 passasjerer i februar. Riktignok bedre enn i gjor, men.....
72% belegg og 50.694 passasjerer i februar. Riktignok bedre enn i fjor, men.....Noe av problemet er også at maskinene står mye. At de har kuttet OSL-NYC hjelper på load faktor, men når maskinene står halve uken, så taper de penger. BKK maskinen står i Oslo fra ankomst på søndag kveld, til den går til BKK på torsdag formiddag kl 13:15. Ja da, de kan ha charter oppdrag under ståtiden på OSL, men i all hovedsak så står den på OSL.
Noe av problemet er også at maskinene står mye. At de har kuttet OSL-NYC hjelper på load faktor, men når maskinene står halve uken, så taper de penger. BKK maskinen står i Oslo fra ankomst på søndag kveld, til den går til BKK på torsdag formiddag kl 13:15. Ja da, de kan ha charter oppdrag under ståtiden på OSL, men i all hovedsak så står den på OSL.
Vel, de mener selv at hadde de fløyet mer i lavsesongen ville de tapt enda mere penger.
Man tjener ikke penger på å la fly stå, men det er når de er i luften de virkelig store pengene kan tapes.
Norse har i den siste tiden hatt mye charter for TUI UK. G-CKWN har gått 5 dager i strekk, og mer ser det ut til å bli. Allikevel ser det ut som G-CKWT (er vel den som står på TWY U på OSL?) har gått siste tur på G- registrering på en stund. Den er på vei tilbake til LN-FNL registrering når den har fått thustreversere og litt stell.
Samme kilde fortalte meg også at spanske Norse mekanikere er i PMI og etterser EC-NVY som det er planen skal tilbake til LN-LNR innen slutten av måneden.
LN-FNL, LN-LNO og LN-LNR ligger nå inne i flightplanning systemet. Norse UK har måtte gi fra seg G-CKWT som er blitt -FNL.
Fasiten blir vel at Norse vil ha 7 maskiner og Norse UK vil ha 5 gjennom sommeren.
3 maskiner forblir hos Air Europa ett år til
Tallene for mars, kanskje hekket bedre enn tidligere?
https://live.staticflickr.com/65535/53640977112_5c7bd150ae_b.jpg
Norse har fått en kassekredit på $20 mill fra sine to største eiere. Ellers var kontantbeholdningen på drøye $31 mill ved utgangen av første kvartal.
https://newsweb.oslobors.no/message/615690
Norse Atlantic ASA (the "Company" or "Norse")
has secured a USD 20 million revolving credit facility (the "Facility") from its
two largest shareholders Scorpio Holdings Limited and B T Larsen & Co Limited
Norse har fått en kassekredit på $20 mill fra sine to største eiere. Ellers var kontantbeholdningen på drøye $31 mill ved utgangen av første kvartal.
Minimum 15,5 av kontantene er restricted cash, dvs depositum de har måttet stille som de ikke har tilgang til. Da står du igjen med 15,5 MUSD i kontanter, det er ikke mye penger for å drifte et flyselskap i lavsesong. Så jeg forstår godt at eierne må låne de 20 MUSD. For deres skyld så håper jeg den strategiske prosessen fører frem før høsten kommer
Fra ryktebørsen: De er fornøyd med salget for kommende sommer, og ligger over det de har budsjettert for så langt i år.
Selv om LAS ikke starter før september er salget godt i gang og ser lovende ut.
Førstkommende torsdag kommer neste rute nyhet for vinter 24/25. Forsto det dithen at det var en vinter rute som skal betjenes av den norske AOC.
joandreas
24-04-2024, 22:23
Bare de fikser punktlighet, da nye regler der.
Automatisk refusjon på mer enn 6 timer forsinkelse.
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/662962b4d8c0efe664ba8cae/flypassasjerer-far-sterkere-rettigheter-i-usa
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Med åpning av CDG-LAX og BER-JFK er 5 «norske» maskiner beskjeftiget. LN- LNR står på OSL og må vel være klar innen 15 mai da flygingene fra OSL starter opp etter vinteren. EC-NVX må vel snart være på vei hjemover skal den bli klar til ATH-JFK starter opp i slutten av måneden.
Airbus 330
02-05-2024, 19:09
Med åpning av CDG-LAX og BER-JFK er 5 «norske» maskiner beskjeftiget. LN- LNR står på OSL og må vel være klar innen 15 mai da flygingene fra OSL starter opp etter vinteren. EC-NVX må vel snart være på vei hjemover skal den bli klar til ATH-JFK starter opp i slutten av måneden.
LN-LNR stå inne med rompa stikkende ut av gamle Braathens hangaren i dag, skal vel fikles litt på slik at den er klar snart vil jeg tro.
April endte på 98.542 passasjerer og en fyllingsgrad på 79%
April endte på 98.542 passasjerer og en fyllingsgrad på 79%
Er kabinfaktoren med eller uten charterflyvningene?
680 mill i minus siste kvartal.
Jeg undrer litt på hvor lenge denne sjappen holder åpen..
Tall, presentasjon og rapport her:
https://newsweb.oslobors.no/message/618518
Hittil har de ikke akkurat levert på det de skriver
Norse will continue to focus on careful and profitable growth.
Er kabinfaktoren med eller uten charterflyvningene?
Den er med charter som er inkludert med 100% loadfaktor. Justert for den så er vel scheduleproduksjonen nede og lukter på 60 tallet i loadfaktor?
Den er med charter som er inkludert med 100% loadfaktor. Justert for den så er vel scheduleproduksjonen nede og lukter på 60 tallet i loadfaktor?
Charter/wetlease er vel bare 100% hvis flyet faktisk er fullt? selv om det ikke er Norse's problem, og belegg måles på "butt-in-seats"?
Er kabinfaktoren med eller uten charterflyvningene?
Charter/wetlease er vel bare 100% hvis flyet faktisk er fullt? selv om det ikke er Norse's problem, og belegg måles på "butt-in-seats"?
Nei, rapportert loadfaktor beregnes som RPK/ASK, hvor RPK = revenue passenger kilometer. Dvs solgte seter, ikke antall pax ombord. På charter er 100% av setene solgt for Norse, uavhengig av hvor mange pax er ombord.
Fly number 11 ble satt i drift i dag. LN-LNR er i skrivende stund på vei til JFK for en charter fra JFK til Polen. De har hatt noen av disse charterene de siste månedene.
Ser Flightradar24 ikke har fått satt en Norse sticker på LNR.
Kan se ut som de plasserer både LN- LNR og LNO i CDG i sommer. Med 344 seter på disse to maskinene vil jeg tro at det kanskje er OL de har i tankene?
Kan se ut som de plasserer både LN- LNR og LNO i CDG i sommer. Med 344 seter på disse to maskinene vil jeg tro at det kanskje er OL de har i tankene?
Jeg tror ikke man skal overdrive OL-effekten. Det er jo første et kortvarig arrangement, og ofte rapporterer flyselskapene om en negativ påvirkning av trafikken. Blant annet gjorde British Airways det etter OL i 2012. Selv om mange kommer for å se OL, så holder samtidig de vanlig turistene seg unna, og det blir nærmest full stopp i forretningstrafikken.
Med første flyging på JFK-ATH i dag er vel hele sommer programmet i gang. Av det jeg klarer å se, kan det se ut som loadfactor for øyeblikket er langt høyere fra USA mot Europa. Men det jevner seg vel ut etterhvert som de skal hjem igjen etter endt ferie?
Mai-tallene
https://live.staticflickr.com/65535/53775147154_aacce5bdac_c.jpg
Da er vel årets flåte økning ferdig. Maskin nummer 12 er i drift. LN-LNO er på vei til BKK på sin første tur for Norse.
Da gjenstår det å se om disse tre 788 kommer tilbake til Norse neste år.
De sliter tydeligvis med å finne en ny kjøper/investor/partner.
https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/update-on-strategic-options-being-explored-in-collaboration-with-advisors-seabury-securities,c4005116
One strategic investment option in advanced stage of discussions has ended with no formal agreement reached. The company will continue to work closely with Seabury Securities going forward to ensure that potential opportunities are carefully considered for the benefit of our shareholders and customers.
De sliter tydeligvis med å finne en ny kjøper/investor/partner.
https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/update-on-strategic-options-being-explored-in-collaboration-with-advisors-seabury-securities,c4005116
Meldingen her er ordentlig ikke bra. Kan ikke forstå annet enn at årsaken til at de sender denne meldingen er at de har vært så nærme løsning at de har bedt børsen om utsatt offentliggjøring og er nå nødt til å utligne informasjon i markedet siden motparten har trukket seg og vil ut av innsideposisjon. Hvis de har vært så nærme en løsning så har det har blitt gjennomført en DD av selskapet, og tydeligvis så har ikke motparten likt det de har fått innsikt i. Dette betyr at det p.t. ikke finnes noen reelle alternativer for strategiske løsninger og Norse må leve av egen finansiering. Det betyr ny emisjon i løpet av høsten. Blir spennende å se hvor mye ned aksjen går på mandag morgen.
Er egentlig hele Norse til salgs?
Dette betyr at det p.t. ikke finnes noen reelle alternativer for strategiske løsninger og Norse må leve av egen finansiering. Det betyr ny emisjon i løpet av høsten. Blir spennende å se hvor mye ned aksjen går på mandag morgen.
Det er mange aksjonærer som kaster kortene i dag. Aksjen er p.t. ned 25%, og det er vel ny all time low?
Situasjonen er ikke veldig god nei. Her maa det mer penger inn ellers er det kroken paa doeren.
Fra DN.no (bak betalingsmur)
https://www.dn.no/borskommentar/banana-airlines-vil-visst-ikke-kjope-selv-til-brannsalgspriser/2-1-1665809
Flyaksjen Norse Atlantic stuper 24 prosent på det meste mandag etter at selskapet på søndag meldte at forhandlingene med en strategisk investor er terminert. Norse får bistand fra den amerikanske corporate-rådgiveren Seabury Securities – som er spesialist på investment banking og restrukturering av flyselskaper – etter at Norse tidligere meldte om interesse fra to uidentifiserte flyselskaper om å kjøpe en strategisk aksjepost i Norse. Dette kunne åpenbart ha ført til et fullstendig oppkjøp av Norse.
Det er mange aksjonærer som kaster kortene i dag. Aksjen er p.t. ned 25%, og det er vel ny all time low?
Nye 10% ned i dag. Tror investorene endelig har forstått at Norse ikke er et asset play, dvs at "billige" leaseavtaler på fly ikke har noen reell verdi utenfor et fungerende og lønnsomt flyselskap. Tror aksjen skal videre ned når flere av de store aksjonærene tar dette innover seg. Jeg tror også forpliktelsene som ligger i Norse er til hindring for andre strategiske løsninger.
Kapitalgrep skal annonseres.
https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/luftfart/ny-krisemelding-fra-norse-varsler-mulige-grep-etter-svak-utvikling/2-1-1670186?abtest=a&abtest=A
Utviklingen har vært svak i sommer, men selskapet forventer pluss for Q3 og 4.
Hvem kan være interessert i å investere i dette?
Også en måte si at kassen snart er tom på.
June passasjertall vedlagt:
Også en måte si at kassen snart er tom på.
June passasjertall vedlagt:
Fint med masse grønne piler som peker oppover som gjør at småsparerne tror det går bra:stir
Jeg gir de frem til 31.03.25. Er vel grenser for hvor mange fler emisjoner folk gidder å være med på, ref. Flyr…
joandreas
02-07-2024, 10:17
aksjen stanset idag. (Gjenopptatt med 50% ned)
"Flyselskapet har pengemangel og venter på kredittkortinnbetalinger."
https://e24.no/boers-og-finans/i/KMnL55/norse-varsler-grep-frykter-likviditetskrise
I en oppdatering tirsdag kommer selskapet med flere nedslående nyheter:
Andre kvartal er under forventningene på tross av høy fyllingsgrad og sterke inntekter på såkalte tilleggsytelser (ancillary revenue). Blant annet lavere billettpriser enn ventet påvirker situasjonen negativt, ifølge Norse.
Flere faktorer har påvirket selskapets kortsiktige likviditetssituasjon, noe som gjør at Norse skal ta flere kapital-grep.
Huff, dette ser ikke pent ut, er redd de legger inn årene før året er omme slik det går nå.
De skal nå ha fått bedre betalingsvilkår fra kredittkortselskapene, uten at det kvantifiseres.
https://newsweb.oslobors.no/message/624226
Norse Atlantic Airways announces improved payment terms with credit card payment providers
joandreas
30-07-2024, 16:41
Huff, dette ser ikke pent ut, er redd de legger inn årene før året er omme slik det går nå.
Brenne opp kapital før sommersesong er over sier litt.
eller offer for ai boblen.
Brenne opp kapital før sommersesong er over sier litt.
eller offer for ai boblen.
Hva er det med AI å gjøre?
Føler det nesten er et rødt flagg når de sender ut en børsmelding om dette (https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1310513&postcount=157). En charter er da ikke relevant for børs og IR, men noe PR avdelingen kunne tatt seg av på sosialemedier alene, og fått en clickbait artikkel i VG.
Føler det nesten er et rødt flagg når de sender ut en børsmelding om dette (https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1310513&postcount=157). En charter er da ikke relevant for børs og IR, men noe PR avdelingen kunne tatt seg av på sosialemedier alene, og fått en clickbait artikkel i VG.
Det er jo ikke engang en revenue flight, men en ferry ... Lett patetisk ...
Loadfaktor på 83%, ned 2% fra juni og i fjor. Dette er svake tall i høysesong, tror pengene fortsetter å renne ut og ny finansiering tvinger seg frem raskere enn forventet.
https://newsweb.oslobors.no/message/624593
Loadfaktor på 83%, ned 2% fra juni og i fjor. Dette er svake tall i høysesong, tror pengene fortsetter å renne ut og ny finansiering tvinger seg frem raskere enn forventet.
https://newsweb.oslobors.no/message/624593Deres opperasjoner er en god del større i år, enn i fjor. Athen og Roma var ikke på ruteprogrammet i fjor. Om Paris var på programmet husker jeg ikke. Også Bangkok er ny i år. De vil vel trenge litt tid på å bli kjent i markedet.
MountainDew
07-08-2024, 21:27
Ble ikke godt mottatt. Ned 5% på børsen.
Aksjeverdien av selskapet er nå helt nede i 367 millioner kroner.
Tror ikke de vil klare å hente mer penger ved å trykke flere aksjer. Samme som skjedde i Flyr.
EspenLia
07-08-2024, 22:45
Er det liv laga for dette selskapet tro? Tåler de en vinter til?
Er programmet så stort på sommeren att alle maskinene kan være på jobb uten att en eller to blir stående mye?
Er det liv laga for dette selskapet tro? Tåler de en vinter til?
Er programmet så stort på sommeren att alle maskinene kan være på jobb uten att en eller to blir stående mye?
Med 83% load i høysesong så klarer de ikke å bygge opp cash før lavsesongen begynner. Jeg tror eneste utvei for Norse er at de blir kjøpt opp, men jeg ser ikke helt hvem som vil gjøre det. Hvis de skal hente penger så må de hente over en milliard, og jeg ser ikke helt hvem som er villig til å gjøre det, selv med 100% utvanning.
Something
08-08-2024, 18:18
De skal nå ha fått bedre betalingsvilkår fra kredittkortselskapene, uten at det kvantifiseres.
https://newsweb.oslobors.no/message/624226
Ja det skulle tatt seg ut om de hadde sagt ja til dårligere villkår.
Jeg tipper at "bedringen" går på utbetalingstidspunkt og at kostnaden er luksusfellerente
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.
De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.
Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene
Q2 presentasjonen er linket til i børsmeldingen
https://newsweb.oslobors.no/message/626389
Furthermore, the Company is working on a revised business plan that may imply
more of the fleet's capacity and revenue being locked into longerterm contracts,
leaving Norse with a business model carrying lower market risk going forward.
Norse is currently in negotiations with several airlines regarding multi-year
contracts for fleet allocation, some of which would have an impact from the end
of 2024 if they materialize. Such business plan may also imply significant cost
reductions. Norse will share further updates from the outcome of the process
later in the fall, " said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse Atlantic
Airways.
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.
De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.
Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene
Q2 presentasjonen er linket til i børsmeldingen
https://newsweb.oslobors.no/message/626389
Markedet er ikke saerlig imponert, et kraftig fall paa boersen idag. DN mener selskapet ikke er i alvorlige vansker.
https://www.dn.no/borskommentar/kan-vi-na-please-enes-om-at-det-hele-har-vart-en-fiasko/2-1-1699894
Sakset fra FlightGlobal i dag :
Norse withdrawing its sub-leased 787-8s to focus exclusively on 787-9 fleet
Wed, 28 Aug 2024 06:58:00 GMT
Scandinavian carrier Norse Atlantic Airways is to withdraw its three Boeing 787-8s, in order to establish a uniform fleet of 787-9s.
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.
De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.
Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene
Jeg tror det er et klokt valg og ikke ta tilbake de 3 787-8. Det er nok med å ha 787-9 med to forskjellige konfigurasjoner, om ikke de skulle blande en tredje konfigurasjon. 787-8 passer uansett dårlig inn i Norse sitt rutenett med vektene på 787-8 vs 787-9.
Å vokse koster også en masse penger. For å komme seg gjennom sommeren har det vært trening av mannskap, samt innleie av instruktører. Det har vært stort press på instruktører, noe som har medført en masse fridagskjøp, noe som er dyrt.
I Q2 ligger også dette med kredittkort selskapene. Mye av Passasjerene som har fløyet i Q2 vil bli bokført i Q3. Dette kommer også av at det er mye «last minute» bookings. Med den gamle avtalen ville en «last minute» booking i juni bli utbetalt i august. Med en ny avtale er denne tiden redusert.
CDG rutene under OL har vært en stor skuff. Dette går også igjen hos AF-KLM
Når en går inn i 2025 har nok selskapet fått statistikk nok til å se hvor pengene ligger. Jeg tipper på at sommer 2025 blir veldig lik sommer 2024.
Trodde de tjente penger på subleasen til Air Europa?
Trodde de tjente penger på subleasen til Air Europa?
Det gjør de sikkert, men den varer jo ikke evig ...
Tjente, eller tapte mindre?
Det er stor etterspørsel etter 787. Forsinkelser fra fabrikk gjør at selskaper ser seg om etter ledig kapasitet. Etter hva jeg forstår får Norse en god kompensasjon fra leasingselskapet for å levere dem tilbake før lease’en utløper. Regner med leasing selskapet allerede har en kunde som etterspør. Norse har også stor pågang som forespør om de har ledig kapasitet til å utføre ad-hoc eller ACMI
Trodde de tjente penger på subleasen til Air Europa?
Faktisk meget godt.
Faktisk meget godt.
…men kanskje ikke nok?
…men kanskje ikke nok?
Jo , isolert sett for hvert individ i markedet. Mach 0.86 har gitt en grei betraktning for disse kjerrene.
Nå har også Economy Light(EL) fått 10kg håndbagasje, i tillegg til en personal item, dermed får man med seg minst 15kg i alle klasser. Premium Light(PL), som jeg pleier å bruke, gikk for ca 6mnd siden opp til 15kg + personal item, så der får man med seg 20kg totalt. Bortsett fra EL og PL så er 23kg innsjekket inkludert for alle klasser og det er bare EL som ikke har et måltid inkludert
Pax har vært «så flinke» til å kjøpe med stor håndbagasje når de har bestilt billettene sine, at Norse ikke så nødvendigheten av og kjøre FR/W6-style lengre. Spørs om de har funnet en annen smart løsning for å skaffe ekstrainntekter en plass i «løpet».
August-tallene
https://live.staticflickr.com/65535/53966954757_7c251a10bc_c.jpg
Er flyvningen til Lagos for Air Peace over? Når slutter/sluttet de?
Jeg skulle prøve å bruke dem til Lagos i juleferien, men alle avganger er med B777.
Vel, vel, det er mange andre morsomme alternativer som kommer opp
Er flyvningen til Lagos for Air Peace over? Når slutter/sluttet de?
Jeg skulle prøve å bruke dem til Lagos i juleferien, men alle avganger er med B777.
Vel, vel, det er mange andre morsomme alternativer som kommer opp
Var bare for 2 måneder.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=158317
Kan Norse være oppkjøps eller samarbeidspartner for Norwegian når de vil begynne å fly litt lenger?
Kan Norse være oppkjøps eller samarbeidspartner for Norwegian når de vil begynne å fly litt lenger?
Nå er det jo slik at Norwegian helst ikke vil fly "litt lenger" med widebody. Det er allerede prøvd, vi vet hvordan det gikk og hvor lite heldig Norse er med en blåkopi av hva Norwegian gjorde.
Har gått litt under radaren men LGW-LAS startet for et par dager siden. Flygingene startet med fulle fly fra LGW. Kan se ut som LAS flighter er litt impuls «ferier» da jeg ser at det fylles opp en del, kort tid før avgang.
Om godt og vel 14 dager starter også flightene for Neos. Jeg har enda ikke sett programmet, men det kan se ut som en del av produksjonen for Neos er flyttet fra FCO til MXP.
Septembertallene:
https://live.staticflickr.com/65535/54049252000_621b6de93d_c.jpg[/url]
DN.no melder at selskapet har fått flyttet forfall på lån stort 20 mill US dollar, fra 15. oktober til 15. desember.
DN.no melder at selskapet har fått flyttet forfall på lån stort 20 mill US dollar, fra 15. oktober til 15. desember.
Er det lånet til de to største eierene, så når Larsen sitter på begge sider av bordet, var det sikkert en kurrant sak å bli enige.
Er det lånet til de to største eierene, så når Larsen sitter på begge sider av bordet, var det sikkert en kurrant sak å bli enige.
Man slapp trolig vente på postgangen, ja.
For øvrig er markedet kortsiktig positive og sender kursen luftige 8% opp i skrivende stund, med god medvind i oljeprisen. Tross det faktum at utsettelser av forfall ikke sjeldent er beheftet med utfordringer knyttet til betjeningen av disse, men det trenger man jo ikke tenke på før om et par måneder.
Er det lånet til de to største eierene, så når Larsen sitter på begge sider av bordet, var det sikkert en kurrant sak å bli enige.
Var lånet til BTL og Grekerne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vurderes eller varsles om kutt ved hovedkontoret i Arendal.
https://e24.no/boers-og-finans/i/yEmG0x/norse-atlantic-vurderer-jobbkutt-i-arendal
Norse Atlantic vurderer jobbkutt i Arendal
Var lånet til BTL og Grekerne.
Italiensk, men nesten det samme. :stir
Og der stakk kommunikasjonsdirektøren, i følge et innlegg av han på Linkedin.
Da ble jobbkutt bekreftet i Arendal.
http://https://e24.no/boers-og-finans/i/0V3OpG/fagforening-norse-atlantic-nedbemanner-i-arendal (http://e24.no/boers-og-finans/i/0V3OpG/fagforening-norse-atlantic-nedbemanner-i-arendal)
Hvor mange jobbet egentlig for Norse i Arendal? Når de sier opp 22 på heltid og 12 på deltid, så må det ha vært en del.
Ser de på Twitter melder de skal åpne et kontor i Riga, uten at det står så mye om hva som skal foregå der.
Ser de på Twitter melder de skal åpne et kontor i Riga, uten at det står så mye om hva som skal foregå der.
Erstatte de som fikk sparken i Arendal?
Erstatte de som fikk sparken i Arendal?
Vil ikke overraske meg ,1/4 del av lønnsnivået her i fedrelandet.
Vil ikke overraske meg ,1/4 del av lønnsnivået her i fedrelandet.
Er vi helt sikre på at det fortsatt er slik, i 2024? Med tanke på hvor mye prisnivået generelt har steget i Latvia de siste årene.
Ser de på Twitter melder de skal åpne et kontor i Riga, uten at det står så mye om hva som skal foregå der.
Har er litt mer utfyllende:
Norse Atlantic announces new charter/ACMI and shared service office in Riga, Latvia.
We are pleased to announce that the company will open a corporate office in Riga, a city rich in specialized talent that will be an asset to our business.
Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying, we have identified the Baltics, specifically Latvia, as a centre of excellence for such operations.We have had fruitful meetings with the Latvian authorities at the highest level including Invest in Latvia, and are certain that Riga will be a goodlocation for this important office.
Our Riga office will complement our existing offices in Arendal, Oslo, London, Paris and Fort Lauderdale.
Norse Atlantic´s long term competitiveness will depend on us maintaining the best cost base in the industry. We will therefore continuously review all options to further improve our efficiency, including better use of technology as well as using specialized subcontractors when beneficial.
Kilde: Norse Atlantic Airways på LinkedIn.
"Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying..."
Det var ikke så lett å fly lowcost/longhaul likevel? Det er vel ACMI-kontraktene som holder hele longhaul-virksomheten i gang.
Reklame i Vegas
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241029/18227fb1967d3c96fa62a2efd667de1f.jpg
...
Our Riga office will complement our existing offices in Arendal, Oslo, London, Paris and Fort Lauderdale.
...
Snart har Norse mer offices enn de har fly i flåten ... :colgate:
Gunnar90
31-10-2024, 08:46
"Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying..."
Det var ikke så lett å fly lowcost/longhaul likevel? Det er vel ACMI-kontraktene som holder hele longhaul-virksomheten i gang.
Konseptet om at de "ikke vil ta i en eneste transitt-koffert" er heller ikke det heldigste med vår langstrakte geografi. Da ekskluderer de store deler av det norske markedet. Ikke alle bor i overkommelig avstand fra OSL.
Overraskende fully fly for Norse i oktober?
https://live.staticflickr.com/65535/54125139954_c3cda9f72c_z.jpg
raider66
08-11-2024, 12:58
Er det noen som vet hvilke flyginger som ikke ble gjennomført i oktober?
Er det noen som vet hvilke flyginger som ikke ble gjennomført i oktober?
Norse kansellerte 2 tur/retur LGW-MCO i forbindelse med orkanen Milton 9./10. oktober - og det tilsvarer 1% av Norse sine flyvninger i oktober.
Minus $6.1 mill i tredje kvartal. Bjørn Tore Larsen putter inn ytterliggere $15 millioner, hvor $6.3 er lån og $8.7 nye aksjer.
https://e24.no/boers-og-finans/i/8qxnE1/grunderen-skyter-inn-mer-penger-i-tapstyngede-norse-atlantic
Gründeren skyter inn mer penger i tapstyngede Norse Atlantic
Ser de er nær ved å inngå en langtids wetleasekontrakt for 6 fly
Norse therefore is happy to announce that the Company in the form of a detailed letter of intent in principle has agreed commercial terms with a reputable
international airline for a longer-term ACMI/wet lease agreement for the full
capacity of six aircraft, two aircraft being deployed in February 2025 and
additional four aircraft being deployed in September 2025
Presentasjonen finnes også her:
https://newsweb.oslobors.no/message/633466
Det sagt, når de med 86% belegg, sommersesong, lavere kostnader etc, ikke klarer tjene penger, så har de et problem.
Ser de er nær ved å inngå en langtids wetleasekontrakt for 6 fly
Presentasjonen finnes også her:
https://newsweb.oslobors.no/message/633466
Det sagt, når de med 86% belegg, sommersesong, lavere kostnader etc, ikke klarer tjene penger, så har de et problem.
Hmm, forblir da noen fly som Norse ha i eget risiko? Eller blir man 100% ACMI Provider?
Hmm, forblir da noen fly som Norse ha i eget risiko? Eller blir man 100% ACMI Provider?
Hei R, ja , men det er snakk om å de-riske operasjonene og utvikle ACMI som egen aktivitet i tillegg til schedule services som vil bestå.
Men flere fly på utleie vil vel bety færre fly i egen operasjon som er vel det R spør om?
Something
29-11-2024, 18:02
Vanskelig å se at dagens posisjon er verdt de fire milliardene som er brukt på å komme hit. Å kutte for å " prioritere lønnsomhet" er vel lønnsom i betydningen å blø saktere.
Men flere fly på utleie vil vel bety færre fly i egen operasjon som er vel det R spør om?
Etter de 3 787-8 som fløy for Air Europa er avhendet, sitter de igjen med 12 stk 787-9 maskiner. Det kreves 2 stk for å opperere BKK operasjonene i 25-26 vinteren fra OSL og ARN. Da har de 4 maskiner igjen til flyvninger over Atlanteren. Da må det være en del ruter som kuttes eller reduseres kraftig. Så er jo spørsmålet, er det 6 maskiner på vinteren og 2 hele året, så er det definitivt innen for, men 6 på Wetlease på helårsbasis, da er det ikke mye igjen av rute operasjonene.
Kan se ut som det blir litt omrokkeringer i flåten til våren, Norse UK mister en maskin som skal over på Norsk AOC. Individet har jeg forstått er G-CKWP, som atter skal bli LN-FNJ.
Etter hva jeg har hørt, har også pilotene på Norse UK blitt spurt hvem som har EASA sertifikat. Kan se ut som det følger noen piloter med flyet over på Norsk AOC.
Trafikktall november:
https://live.staticflickr.com/65535/54186372866_3aff726de7_c.jpg
Bra kabinfaktor, men hva skjedde med punkligheten?
raider66
07-12-2024, 10:49
Teller de pax på ACMI-operasjonene også?
MountainDew
07-12-2024, 16:41
Teller de pax på ACMI-operasjonene også?
Det jeg lurer på også. Vil i så tilfelle være svært villedende informasjon ovenfor aksjonærer.
Teller de pax på ACMI-operasjonene også?
Det jeg lurer på også. Vil i så tilfelle være svært villedende informasjon ovenfor aksjonærer.
Ja, det står i andre setningen på infografikken:
The Company operated 352 flights and transported 94,612 passengers across its network and ACMI/charter operations…
MountainDew
07-12-2024, 17:36
Mao det pyntes på tall. Hadde Charter/ACMI dratt ned load factor hadde det aldri blitt inkludert.
Bra kabinfaktor, men hva skjedde med punkligheten?
Det som er blitt meg fortalt:
Uten å stigmatisere en hel gruppe så er det noen som er kjent for å sage av greina de sitter på. Disse «aksjonerer» litt i det stille, med å ikke være spesielt fokusert på on-time performance.
(Håper dette var politisk korrekt nok ;) )
raider66
07-12-2024, 18:08
Ja, det står i andre setningen på infografikken:
Jeg leste også dette. Men disse passasjerene er vel strengt tatt andres passasjerer, og nokså opsiktsvekkende å ta med disse i eget regnskap. Når maskinene er på ACMI-oppdrag kunne de vel strengt tatt fløyet tomme i Norse sine øyne? Jeg kan ikke så mye om dette, men denne praksisen er ganske så overraskende i mine øyne :8:
Jeg leste også dette. Men disse passasjerene er vel strengt tatt andres passasjerer, og nokså opsiktsvekkende å ta med disse i eget regnskap. Når maskinene er på ACMI-oppdrag kunne de vel strengt tatt fløyet tomme i Norse sine øyne? Jeg kan ikke så mye om dette, men denne praksisen er ganske så overraskende i mine øyne :8:
Skal ikke si meg direkte uenig - men la oss si at de fløy 50 flighter uten noen som helst pax hadde også sett rart ut :D.
Da har de kommet seg inn i GDSene.
https://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-expands-ticket-sales-channels-to-global-distribution-systems--gds--through-ap,c4082694
Norse Atlantic Airways, the affordable long-haul airline, is excited to announce a new partnership with Air Promotion Group (APG) to expand the distribution of its ticket sales. Through this collaboration, Norse Atlantic's flights are now available across the Global Distribution Systems (Amadeus, Sabre, Travelport) via the APG Interline E-Ticketing (IET) system and on APG's B2B platform, APG Connect, providing greater convenience for travel professionals to book and manage flights.