Fysikeren
18-05-2014, 16:46
Har siddet og sammenlignet lidt thrust for diverse flytyper, et spin-off af lidt læsning omkring udfasning af tri- og quadjets.
Et argument mod f.eks. A340 er, at de er relativt uøkonomisk pga. brændstofforbrug og vedligeholdelse. Så da jeg kom til at se på tallene, undrer det mig egentlig, at disse fly har ret meget thrust i forhold til maximum takeoff weight sammenlignet med A330.
Sammenligner man en A330-300 og A340-600, begge med RR-Trent-motorer, så har A330 ca. 1,3 kN/t (thrust i forhold til MTOW), mens A340-600 ligger på ca. 2,1 kN/t. I begge tilfælde regnet med "one engine out". Faktisk ville A340-600 have samme kN/t ved "two engines out". Flyene er jo på mange måder ret ens, med den ene en forlænget version af den anden med lidt ekstra motorer (forenklet sagt).
Så umiddelbart virker det jo til, at A340-600 har overdimensionerede motorer relativt til A330-300, og vel dermed også dyrere i drift? Der er vel en fornuftig forklaring og noget jeg ikke lige er klar over, som nogen vel lige kan forklare mig? :)
Et argument mod f.eks. A340 er, at de er relativt uøkonomisk pga. brændstofforbrug og vedligeholdelse. Så da jeg kom til at se på tallene, undrer det mig egentlig, at disse fly har ret meget thrust i forhold til maximum takeoff weight sammenlignet med A330.
Sammenligner man en A330-300 og A340-600, begge med RR-Trent-motorer, så har A330 ca. 1,3 kN/t (thrust i forhold til MTOW), mens A340-600 ligger på ca. 2,1 kN/t. I begge tilfælde regnet med "one engine out". Faktisk ville A340-600 have samme kN/t ved "two engines out". Flyene er jo på mange måder ret ens, med den ene en forlænget version af den anden med lidt ekstra motorer (forenklet sagt).
Så umiddelbart virker det jo til, at A340-600 har overdimensionerede motorer relativt til A330-300, og vel dermed også dyrere i drift? Der er vel en fornuftig forklaring og noget jeg ikke lige er klar over, som nogen vel lige kan forklare mig? :)