Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2014, 16:46   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Har siddet og sammenlignet lidt thrust for diverse flytyper, et spin-off af lidt læsning omkring udfasning af tri- og quadjets.

Et argument mod f.eks. A340 er, at de er relativt uøkonomisk pga. brændstofforbrug og vedligeholdelse. Så da jeg kom til at se på tallene, undrer det mig egentlig, at disse fly har ret meget thrust i forhold til maximum takeoff weight sammenlignet med A330.

Sammenligner man en A330-300 og A340-600, begge med RR-Trent-motorer, så har A330 ca. 1,3 kN/t (thrust i forhold til MTOW), mens A340-600 ligger på ca. 2,1 kN/t. I begge tilfælde regnet med "one engine out". Faktisk ville A340-600 have samme kN/t ved "two engines out". Flyene er jo på mange måder ret ens, med den ene en forlænget version af den anden med lidt ekstra motorer (forenklet sagt).

Så umiddelbart virker det jo til, at A340-600 har overdimensionerede motorer relativt til A330-300, og vel dermed også dyrere i drift? Der er vel en fornuftig forklaring og noget jeg ikke lige er klar over, som nogen vel lige kan forklare mig?
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 18:48   #2
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

A340-500 og 600 hadde vel sloganet 4 engines 4 long haul... Så kom 77L
Fry is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 19:59   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Så umiddelbart virker det jo til, at A340-600 har overdimensionerede motorer relativt til A330-300, og vel dermed også dyrere i drift? Der er vel en fornuftig forklaring og noget jeg ikke lige er klar over, som nogen vel lige kan forklare mig?
Tipper det er flere grunner:
-CFM56 tar tunet max til bruk i 343, og dermed måtte man opp på en større motor. Svært få moderne motorer i den aktuelle trust-området, valget falt på å utvikle en variant av den relativt store RB211, som blir brukt bl.a. på 744 og 767.
-Ving loading. Den er vesentlig høyere på 346 enn 333 (835kg/kvm mot 642kg/kvm), og da må man kompensere med større motorer for å oppnå tilfredsstillende performance.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 20:04   #4
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

De turene jeg har hatt med a346 så synes jeg den har klatra utrolig tregt. Det spøkes vel også med at eneste grunnen til att a340 når cruise-alt er pga jordkurvingen
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 20:20   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
De turene jeg har hatt med a346 så synes jeg den har klatra utrolig tregt. Det spøkes vel også med at eneste grunnen til att a340 når cruise-alt er pga jordkurvingen
346 er rimellig sprek. Det er -300 som ikke klarer oppoverbakken mellom Atlanta og her jeg bor.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 20:29   #6
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Tror de kjører de "pent" for å slite minst mulig. Hadde en tur forleden MUC-DXB med A346, en kort tur på litt under 6 timer, og vi brukte mye rullebane og klatret ikke spesielt raskt heller.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 20:32   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Som det har vært nevnt tidligere her inne så kjører man ikke motoren på 100% på avgang når det ikke er nødvendig pga. kostnader.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 21:35   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Re: Hvorfor har A340-500/600 så meget thrust?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
De turene jeg har hatt med a346 så synes jeg den har klatra utrolig tregt. Det spøkes vel også med at eneste grunnen til att a340 når cruise-alt er pga jordkurvingen

På endel hot & high destinasjoner kommer A340 ganske bra ut og får relativt mindre vekstrestriksjoner enn 777
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Embraer Preator 500/600 Someone Flyforum 2 14-05-2023 08:34
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 09:58
Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde? pk772 Flyteknisk forum 6 20-07-2009 11:14
sas 737-500-600-700 svgspotter Flyforum 34 20-02-2009 14:52
LH A340-600 SQ 777 Flyforum 2 31-10-2005 10:40


All times are GMT +2. The time now is 06:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.