PDA

View Full Version : Høy thrust på 737 nødvendig?


Dash
26-01-2013, 18:51
Hei!

Inspirert av denne tråden så lurer jeg på over mange flyplasser i SK sitt rutenettverk som krever høy thrust rating på motorene. Som kjent har jo SK mange forskjellige versjoner i sin flåte. Er det noen flyplasser i SK nettverket som kun får besøk av 73G med 24k rating? I såfall hvilke? Vet om GZP. Noen flere?



http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113975

Glenn
26-01-2013, 19:33
Til Chios (JKH) bruker SAS maskiner med 24k rating.
Dette skyldes den korte rullebanen som bare er 1511m.

LN-TIB
26-01-2013, 19:48
Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.

ENBO
26-01-2013, 22:39
Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.Så vidt jeg vet, er det bare tre av TU*-serien som har 24K-rating; TUI, TUJ og TUK. De øvrige har 22K, med et lite forbehold om TUH som kanskje er den eneste med 20K av de 9 som ble med til SASBraathens. TUB, TUC, TUE og TUG var vel alle 20K-rated.

Dash
26-01-2013, 23:00
LN-TUA, LN-TUD, LN-TUF, LN-TUI, LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL, LN-TUM, SE-RET og SE-REX har 24K rating ifølge planespotters. Og det stemmer også med denne posten: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=452296&postcount=6

Mens SE-RJS og SE-RJR som kommer i 2014 har 26k rating...

ENBO
27-01-2013, 00:44
LN-TUA, LN-TUD, LN-TUF, LN-TUI, LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL, LN-TUM, SE-RET og SE-REX har 24K rating ifølge planespotters. Og det stemmer også med denne posten: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=452296&postcount=6

Mens SE-RJS og SE-RJR som kommer i 2014 har 26k rating...

Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?

Stone
27-01-2013, 02:38
Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?

Status da jeg sluttet i SAS Norge:
TUA: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUD: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUF: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUH: 20K rating, 60328 kg MTOW, (oppgradert til 64328 MTOW i SAS, såvidt jeg har fått med meg.
TUI: 20K rating, 60328 kg MTOW, oppgradert til 24K rating/69626 kg MTOW i BU.
TUJ: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUK: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUL: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUM: 24K rating, 64863 kg MTOW

TUB/C/E/G var som TUH, dvs 20K/60328kg MTOW i BU.

ENBO
27-01-2013, 10:41
Takk for utmerket oversikt, Stone!

LNv22
27-01-2013, 19:02
Mest spennende er det kanskje med dere som klarer å irritere dere så mye over dette...