Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2013, 18:51   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Høy thrust på 737 nødvendig?

Hei!

Inspirert av denne tråden så lurer jeg på over mange flyplasser i SK sitt rutenettverk som krever høy thrust rating på motorene. Som kjent har jo SK mange forskjellige versjoner i sin flåte. Er det noen flyplasser i SK nettverket som kun får besøk av 73G med 24k rating? I såfall hvilke? Vet om GZP. Noen flere?



http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113975
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2013, 19:33   #2
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Til Chios (JKH) bruker SAS maskiner med 24k rating.
Dette skyldes den korte rullebanen som bare er 1511m.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2013, 19:48   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2013, 22:39   #4
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 463
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.
Så vidt jeg vet, er det bare tre av TU*-serien som har 24K-rating; TUI, TUJ og TUK. De øvrige har 22K, med et lite forbehold om TUH som kanskje er den eneste med 20K av de 9 som ble med til SASBraathens. TUB, TUC, TUE og TUG var vel alle 20K-rated.

Last edited by ENBO; 26-01-2013 at 22:54.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2013, 23:00   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

LN-TUA, LN-TUD, LN-TUF, LN-TUI, LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL, LN-TUM, SE-RET og SE-REX har 24K rating ifølge planespotters. Og det stemmer også med denne posten: http://forum.flyprat.no/showpost.php...96&postcount=6

Mens SE-RJS og SE-RJR som kommer i 2014 har 26k rating...

Last edited by Dash; 26-01-2013 at 23:08.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2013, 00:44   #6
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 463
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
LN-TUA, LN-TUD, LN-TUF, LN-TUI, LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL, LN-TUM, SE-RET og SE-REX har 24K rating ifølge planespotters. Og det stemmer også med denne posten: http://forum.flyprat.no/showpost.php...96&postcount=6

Mens SE-RJS og SE-RJR som kommer i 2014 har 26k rating...
Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2013, 02:38   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?
Status da jeg sluttet i SAS Norge:
TUA: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUD: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUF: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUH: 20K rating, 60328 kg MTOW, (oppgradert til 64328 MTOW i SAS, såvidt jeg har fått med meg.
TUI: 20K rating, 60328 kg MTOW, oppgradert til 24K rating/69626 kg MTOW i BU.
TUJ: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUK: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUL: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUM: 24K rating, 64863 kg MTOW

TUB/C/E/G var som TUH, dvs 20K/60328kg MTOW i BU.

Last edited by Stone; 27-01-2013 at 02:50.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2013, 10:41   #8
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 463
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Takk for utmerket oversikt, Stone!
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2013, 19:02   #9
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Mest spennende er det kanskje med dere som klarer å irritere dere så mye over dette...
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hodetelefoner på charterfly - nødvendig? OSL-MRU Flyteknisk forum 22 06-11-2013 21:10
Er det nødvendig å printe ut billetter lenger? Twin Otter Reiseforum 13 28-06-2011 19:33
KLM 737 Classic/NG Engine Thrust Northrider Flyforum 2 01-11-2008 16:53
Ryanair et nødvendig onde i luftfarten??? dash-7 Flyforum 15 26-10-2006 02:53


All times are GMT +2. The time now is 13:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.