Flyprat

Go Back   Flyprat > Samlerhjørnet
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2010, 17:08   #1
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Default Min samling av 1:400

Nå har jeg lyst å presentere ”barna” mine for dere. Jeg har samlet 1/400 siden 2003, og har til dags dato kommet opp i 45 eksemplarer. Det morsomme med min samling er at jeg bare samler på fly jeg selv har fløyet med. Dermed blir hver enkelt modell også et minne om en eller flere flyreiser jeg har gjort.

Dette medfører selvsagt en del utfordringer: Det hender jo at man ikke rekker å fly et fly før modellen er utsolgt. Da blir det mye leting på ebay og tråling av bakgater i Hong Kong for å finne akkurat den butikken som kanskje har det ene eksemplaret som fortsatt er til salgs. For meg er dette et av de morsomste aspektene ved å være samler. Likevel har jeg flere ganger fått høre at jeg ikke er en ekte samler, siden jeg ikke kaster meg over siste fristende A380 straks den kommer på markedet.

Det kan selvsagt bli dyrt, da flere sjeldne modeller må handles på ebay. Jeg har fortsatt ikke kommet dithen at jeg må stå opp midt på natta for å få det siste og avgjørende budet i runden, men jeg føler på meg at jeg ikke har langt igjen før jeg er der.

Det å samle på denne måten kan føre til ganske interessante ferieplaner. Jeg planlegger ikke ”model-runs” slik andre drar på mileage runs, men jeg velger gjerne strekninger og flighter på bakgrunn av selskap og flytype hvis jeg likevel skal den veien (men det gjør vel de fleste flyfreaks uansett).

Høyest på ønskelista nå står en Spantax DC8, så her må Aeroclassics få ut finger’n. Dernest kommer flere Fokkere og Dash’er, og selvsagt flere BU og SK-modeller (skjønner ikke at det er så få av dem). Jeg ser selvsagt at samlingen min aldri vil bli komplett, rett og slett fordi mange av flyene jeg har fløyet aldri vil manifestere seg i 1/400-skala. Men det er nå litt av sjarmen, da.

Jeg er ikke så nøye med registreringer og sånt, men liveryen må stemme ganske godt med det flyet jeg har fløyet. Likevel tar jeg meg visse friheter: For eksempel har jeg Air France A319 Dedicate. Jeg har ikke fløyet denne all-biz-versjonen, men en helt vanlig AF A319. Noen kameler må man svelge. Dere vil også se at jeg har to nesten helt like TG A300. Den eneste forskjellen er et emblem på en dør. Så gal er jeg. Men jeg har fløyet begge to, så klart.

Her har dere samlingen, og hvis det er greit for mod’s planlegger jeg å bumpe denne tråden med oppdateringer hver gang en ny modell kommer inn for landing.

Vi begynner med en fransk familie på tre. A319 (Oslo-Paris), B777-200 (Paris-Beijing) og B747-400 (Ho Chi Minh-Bangkok)

Storebror ville ha sitt eget bilde.

Et par av de nyeste tilskuddene til samlingen er Dragonair A320 (BKK-HKG-BKK) og A321 (Bangkok-Shanghai)

Så er det brødrene Hansens tur. Lillebror har fløyet meg litt rundt omkring, blant annet til Frankfurt, Istanbul og Porto. Storebror har tatt meg fra Frankfurt til Lisboa og fra Porto til Frankfurt.

Så en kanarifugl fra Thailand – Nok Sabai (Bangkok-Krabi-Bangkok)

En fugl til – fra et selskap med en fantastisk fantasi når det gjelder liveries.

Air Asia flyr overalt, og har fløyet meg til både KUL og Kinabalu, i tillegg til en del innenriks i Thailand. De er også kjente for sine logojets. Karen i forgrunnen reklamerer for Carabao, som både er en styrkedrikk og et thailandsk rocke-/køntriband.

En sjelden fugl – Boeing 717. Bangkok Airways flyr i samrøre med Siem Reap Airways. På motsatt side har den PG-titler. ”Sukhothai” fløy meg til Samui.

Noen av verdens beste. I bakgrunnen 777-200 (BKK-SIN-BKK), og foran megatopen 747-400 (SIN-SYD-SIN).

Så et par representanter fra våre kommunistiske venner: SU TU154 (SVO-OSL-SVO) og Air China 747-400 (BJS-CPH).

Denne ville ha nærbilde – en flott modell

Våre venner fra alpelandet stiller med 777-200 (BKK-VIE).

...og her litt snadder for den musikalske, A340-300 Wiener Philharmoniker (VIE-BKK). En fantastisk detaljert modell!

Vi holder oss i Alpene. Swiss’ A321 og MD11 tok meg fra Lisboa via Zurich til Bangkok og tilbake

Så tar vi tidsmaskinen tilbake til 80-tallet. Dette er dronninga i samlingen min, og mitt aller aller første fly her i livet: Spantax’ CV990 Coronado (SVG-LPA-SVG).

En pent parkert kenguru-jet, dette. Qantas 747-400 (LHR-BKK-LHR)

Noen charterturer har det blitt (det er ikke alltid man velger selv). Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de landet på navnet ”MyTravel”. Det høres ut som ”My little fun plane” eller "My little pony" for meg. Men fargene er stilige på denne A333, det skal de ha!

Og i de gode gamle dager så den slik ut (litt lys blåfarge her, tror jeg)
Old 21-02-2010, 17:08   #2
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Default Re: Min samling av 1:400

Hvis JEG får velge, blir det CX. Her en velutrustet A343 (BKK-HKG). I bakgrunnen en noe mer beskjedent utstyrt søster, A333 (TYO-HKG-BKK).

Søstrene stiller seg i bakgrunnen og beundrer storebror langemann, B777-300. Husker spesielt denne flighten fra HKG til TYO, fordi vi ble koblet til en push back traktor og tauet inn til gate (det var trangt om plassen).

Dette liveryet er det mange som liker. Jeg synes det blir for mørkt og grønt. Denne CX 747-400 tok meg, av alle ting, fra BKK til SIN en gang.

Det aller aller første flyet som landet i samlingen min, kjøpt på Toy Studio i MBK-senteret, Bangkok. SK 737-600, og den flyr jo overalt!

SK MD82, joda jeg er også blant dem som kommer til å savne denne. Det har jo blitt noen turer i denne gamle arbeidshesten, senest CPH-OSL. Her har de ikke vært helt heldige med fargene...

MD90. Jeg mener bestemt at jeg har fløyet denne fra CPH til BGO en gang. Jeg vil helst ikke korrigeres på dette...

Hva var det nå denne ble kalt, i sin tid? Blåmann? CPH-BGO her også. For å få denne i samlingen måtte jeg også kjøpe den røde. Men hvor har den blitt av?

Så en 767 i Janne-farger (ARN-BJS). I bakgrunnen en mer moderne dekorert variant (ARN-BKK)

Så til det selskapet som har bidratt mest til samlingen min, med sin enorme variasjon av flytyper i både nytt og gammelt livery. Vi begynner med en av de minste og en av de største, 737-400 og 777-300 (BKK-KBV-BKK og CNX-BKK).

Så et par A300 – den forreste med emblemet for kongens 60-årsjubileum på tronen. Disse arbeidshestene flyr overalt, omtrent.

Fortsatt flyr vel noen A300 rundt i gamle farger. Jeg har bak meg en hel drøss flighter CNX-BKK i disse, men også en tur/retur HKG og en tur Yangon-BKK

Et par A330-300 i nytt og gammelt fargeskjema. Også disse brukes både hit og dit (en del innenriks men også BKK-SGN sist november, for eksempel).

Så en pen 777-200, og det var akkurat dette individet som fløy meg OSL-BKK i høst. I bakgrunnen en noe eldre variant, som en gang fløy meg BKK-CNX med noen av de hardeste setene jeg noensinne har sittet i.

The Queen of the skies! Snart skal de få en velfortjent overhaling innvendig, men utvendig flyr noen fortsatt med gamle farger. (ARN-BKK, CPH-BKK og en del innenriks)

Og her har vi Hariphunchai – et av de to første fly som landet på Suvarnabhumi (dette var under den første åpningsseremonien, ett år før flyplassen var klar). Samme dag fløy denne meg fra HKT til DMK på sete 1A – min første og eneste gang på første klasse!

Dett var dett – så langt. Men det kommer helt sikkert flere modeller inn for landing etterhvert.

Last edited by Spantax; 21-02-2010 at 17:12.
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 17:12   #3
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Meget flotte bilder av noen utrolig nydelige modeller!
Old 21-02-2010, 17:18   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
For meg er dette et av de morsomste aspektene ved å være samler. Likevel har jeg flere ganger fått høre at jeg ikke er en ekte samler, siden jeg ikke kaster meg over siste fristende A380 straks den kommer på markedet.
En ekte samler setter sine egne forutsetninger. Jeg samler etter samme prinsippet, men siden jeg er i bransjen sier jeg 'fly jeg har forhold til' - og det kan være flydd i eller jobbet med/for. Liker best 1:200, men 1:400 er littt med plassvennlig .. Men de gjør seg ofte godt sammen i hylla,
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 17:21   #5
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Flott samling! Syns egentlig det er kult at du bare samler på fly du har flydd, blir en litt mer personlig samling.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 17:27   #6
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Mange fine godbiter her. Har kun en av alle flyene dine. Thai 330 . Menn for all del fine bilder og fly!
Old 21-02-2010, 21:41   #7
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Mye fint her (alt) Sammlemani er en fin hobby.

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 02:11   #8
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Very nice! Flott og personlig samling dette.

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 02:13   #9
meliiis
ScanFlyer Silver

akkurat som jeg skulle gjort det selv ja, kun fly jeg har flydd med eller hatt noe med og gjøre samme som hard rock cafe samlingen min, kun glass fra der jeg har vørt, mye gøyere da
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 22:09   #10
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Nå har jeg lyst å presentere ”barna” mine for dere. Jeg har samlet 1/400 siden 2003, og har til dags dato kommet opp i 45 eksemplarer. Det morsomme med min samling er at jeg bare samler på fly jeg selv har fløyet med. Dermed blir hver enkelt modell også et minne om en eller flere flyreiser jeg har gjort.

Fint å treffe på en som også samler det han har fløyet. Selv har jeg ca 70 1:400 av det samme

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 20:45   #11
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Her er siste tilskudd til samlingen - SAS MD82 i Star Alliance livery. Denne trodde jeg faktisk at jeg hadde fra før, men en gjennomgang viste at det bare var esken jeg hadde

Old 04-04-2010, 00:07   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Dette var en virkelig fin posting, som jeg likte godt! Takk for det!

Du var også veldig heldig med bildene! Vanligvis synes jeg de minste flyene blir små i 1:400 (737/MD80 osv) men det inntrykket fikk jeg ikke av bildene dine. De gjør seg kanskje bedre på bilde enn i virkeligeheten??

Takk igjen!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2010, 13:22   #13
andreas97sas
ScanFlyer Silver

Dritfin samling
andreas97sas is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2010, 19:30   #14
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Dette var en virkelig fin posting, som jeg likte godt! Takk for det!

Du var også veldig heldig med bildene! Vanligvis synes jeg de minste flyene blir små i 1:400 (737/MD80 osv) men det inntrykket fikk jeg ikke av bildene dine. De gjør seg kanskje bedre på bilde enn i virkeligeheten??
Tusen takk for hyggelige ord, Bizflyer! Veldig kjekt å lese sånt :-)
Jeg strevde fælt for å få til brukbare bilder, og måtte gå "tett på". Jeg synes de gjør seg godt i virkeligheten også jeg, ikke bare på bilder. En av grunnene til at jeg liker 1:400 så godt, er at man kan få veldig detaljerte modeller, til tross for den beskjedne størrelsen.

Takk igjen :-)
Old 21-08-2010, 23:16   #15
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Jeg er så frekk at jeg løfter min egen tråd her. Siden sist har det kommet noen tilskudd til samlingen, som nå er oppe i 49 eksemplarer. Selvsagt har jeg fløyet alle sammen

Her har vi BAs A319 (OSL-LHR-OSL)

Så har vi en av nierne til SAS - god gammel traver.

...og siste tilskudd er en moderne variant av nier'n, SAS CRJ900 (min reise OSL-CPH med denne er beskrevet her) Modellen er utrolig detaljert med tanke på størrelsen (ja Bizflyer, den ser langt større ut på bildet).

Den fikk ikke være lenge her i huset før mindreverdighetskompleksene begynte å gjøre seg gjeldende Litt av en forskjell!

Dett var dett så langt - men det kommer nok flere etterhvert. På tide med en A380 nå!
Old 21-08-2010, 23:41   #16
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Hvor handlet du den SAS MDen og hvilken modell er det?

Flott den CRJ modellen! Har en selv og en til salgs om noen er ute etter en.

Min flysamling Her

Old 21-08-2010, 23:44   #17
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Hvor handlet du den SAS MDen og hvilken modell er det?
Hvilken av dem tenker du på?
Old 21-08-2010, 23:51   #18
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Denne og den i Star Alliance farger:

Min flysamling Her

Last edited by Robin882; 21-08-2010 at 23:56.
Old 22-08-2010, 00:42   #19
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Den i Star Alliance farger er en MD82 fra Dragonwings. Den andre er en DC9-41 fra AeroClassics. Begge er kjøpt på ebay.

Posting Rules