ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen

Someone

Moderator
Medlem
ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen

ZeroAvia som også har vært involvert i elfly, har fått mer penger og gått til anskaffelse av 2 Dornier 228 maskiner, som planen er å konvertere til hydrogendrift. Slik jeg forstår skal disse som demonstrasjonsflighter i utviklingen av et mer kommersielt prosjekt med hydrogendrift på lenger sikt

https://www.h2-view.com/story/zeroa...n-13m-secured-to-boast-aircraft-developments/

Continuing its trajectory towards zero emission flight, ZeroAvia has today (June 29) unveiled plans to utilise two twin-engine 19-seat Dornier 228 aircraft – one in the UK and one in the US – and convert them to hydrogen.
 
Re: ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen

Kvifor går dei "omveien" om brenselceller og el-motor, kan ein ikkje brenna hydrogen direkte, i ein tilpassa turbojet, på tilsvarande måte som ein brenn jet1A?
 
Re: ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen

Brenselceller har høyere virkningsgrad.
Hydrogen har i tillegg lav energitetthet, så volum er også et problem.
 
Re: ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen


Akkurat det ser ut som ikke skjedde, men det jobbes i hvertfall på maskinen på Kemble
https://twitter.com/BobFranklin3/status/1499765504076038150/photo/1

FNA8xXIXEAQhYE_
 
Re: ZeroAvia jobber med Dornier 228 på hydrogen

American putter inn mer penger her, sammen men en ikke bindende ordre på 100 motorer. Og ser på mulighetene for en CRJ-700 på hydrogen.

https://news.aa.com/news/news-detai...n-electric-innovator-CORP-OTH-07/default.aspx

In addition, American has increased its investment in ZeroAvia. American made its first investment in ZeroAvia in 2022 and has also now participated in the company’s Series C financing round. The engine agreement follows the Memorandum of Understanding the companies announced in 2022.
 
Back
Top