Re: Youtube: Landinger på Bardu...Sinkrate! -foss.
Tar for meg forklaringen på 737 med EGPWS, den kjenner jeg ganske greit
Hvorfor kommer det "Sink rate"-melding?
Sinkrate-meldingen er koblet til EGPWS systemet og kommer dersom man har excessive sinkrate per definasjon, altså at flyet har for mye gjennomsynkning /descent i forhold til standarden som er satt. Det kan være 900 eller 1000 fpm. (Står i AOM for flyet, jeg kan sjekke det nøyaktige senere).
Er det fordi de "dukker under" innflyvningsprofilen?
Nei, det er grunnet hendelsen beskrevet over
Skal det ikke være to hvite og og to røde lys når du er akkurat på rett innflyvningsprofil?
Dette stemmer! (For visse innflyvningslys-typer, andre har bare 2 lys, noen har 3 og noen har bare ett). Gjelder for visuell innflygningsprofil. G/S (instrument) er ikke alltid identisk og følger sin egen bane. G/S antennen er gjerne plassert lenger inn på banen enn strålen fra PAPI/PLASI/VASI (lysene)
Synes det ser ut som de har fire røde, altså at de er under den optimale profilen. Er dette noe som gjøres for å utnytte rullebanen bedre, altså lande litt tidligere?
Jeg trodde også det forholdt seg slik, men etter å ha spurt flygerne, sier de at du bruker _lengre_ bane ved denne teknikken da profilen blir slakere. Når man har et bestemt anslag/touch down så går mye energi ned i bakken og man vil kvitte seg med en del energi og dermed bruke kortere banelengde ved å følge profilen enn å ligge lavt.
Nå skal det sies at jeg har hørt begge versjoner av piloter som har fløyet. En kar i SAS fortalte meg at han fløy inn på 4 røde (var i Alta på RW11) fordi banen var litt glatt. Dette husker jeg greit, da jeg har innflyvningen på film. Men det riktige er nok at man for bremselengden OGSÅ bør holde seg på angitt visusal profil (etter lysene). Det er også et annet spørsmål, når man egentlig skal forlate G/S og gå over på lysene. Dette er også et essensielt spørsmål om å følge glideslope eller følge lys. Følger man lys vil man vel (usikker, ikke drep meg forumister

) få glideslope warning av EGPWS. Jeg har mye erfaring med cockpitsitting, mindre med selve flygingen, men hørt ofte disregard for glideslope, dette kommer av at de har visuel kontakt.
Kort fortalt: "Glideslope" betyr at du er under glidebanen (instrument) "sink rate" betyr at gjennomsynkningen er for høy i forhold til en angitt verdi! : )