• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

WTO mener Boeing mottar ulovlige subsidier

gustavf

Moderator
Medlem
WTO har nå konkludert med at Boeing mottar ulovlige subsidier, noen måneder etter at de kom til samme konklusjon for Airbus.

http://www.avweb.com/avwebflash/news/wto_boeing_ruling_government_203300-1.html
The World Trade Organization (WTO) says Boeing has benefited from billions in illegal government subsidies. The ruling comes three months after it issued a similar ruling against Airbus.

http://e24.no/makro-og-politikk/article3813099.ece
I en fersk kjennelse har Verdens handelsorganisasjon (WTO) fastslått at det amerikanske selskapet Boeing har fått omfattende statssubsidier

Hvor mange år og hvor mange mill har de svidd av på å finne ut det alle har visst hele tiden?

Jeg ser at Boeing stort sett er uenig med alle som mener at dette er et nederlag for Boeing, og dersom det skulle være det, så er det et lite nederlag sammenlignet med Airbus' nederlag. Høres ut som en klassisk pissekonkurranse, selv om Airbus ser ut til å kjøre en lavere medieprofil.
http://www.boeing.com/WTO/

Det kan ikke være mange i flybransjen som innerst inne tror at ikke både Airbus og Boeing har sugerør inn i statskassene.

Hvor mange år og hvor mange mill har de svidd av på å finne ut det alle har visst hele tiden?

De har brukt 6 år. Nå er det vel en smule for enkelt å skulle basere eventuelle inngrep utelukkende på "det alle har visst hele tiden". Jeg antar at sakskomplekset her er stort, uoversiktlig, særdeles komplisert både teknisk og økonomisk, slik at det er rimelig å forvente at slikt tar tid.

Statsstøtte er ikke alltid ulovlig, ikke alltid uheldig, og ikke alltid noe som "stirrer en i ansiktet". Spesielt er statsstøtte i forbindelse med FoU-prosjekter, som jeg antar er nokså tungt involvert i denne saken, ofte en god ting gitt at slik statsstøtte tilveiebringer teknologi/produkter som ellers ikke ville blitt realisert. En ytterligere kompliserende faktor er at her er to av de store økonomiske områdene i verden involvert (med EU på en side og USA på den andre siden).

Tro meg: Dette er ingen lett materie å trenge gjennom.

Har dette i det store og hele noen betydning? WTO har vel ikke noen form for represalier overfor hverken Boeing eller Airbus, eller?

Jovisst er det viktig!!!

WTO er nok ikke akkurat det samme som Norsk Supperåd, selv om spesielt amerikanere synes å være skeptisk til WTO når WTO kommer med anbefalinger som påvirker dem negativt. Kanskje våre norske medlemmer som har emigrert til USA er farget av den amerikanske holdningen....? ;)

WTO er flernasjonal organisasjon (jeg tror den har rundt 150 land som medlemmer), og er satt til å administrere GATS (General Agreement of Trade & Services) som etterfølger GATT-avtalen. WTO er ikke en overnasjonal organisasjon i den forstand at WTO fatter beslutninger om sanksjoner. WTO kommer med anbefalinger & analyser basert på GATS-rammeverket. Det er de respektive nasjonale medlemsland som håndhever den flernasjonale handelsavtalen gjennom handelssanksjoner som svar på brudd med den forpliktende avtalen som medlemslandene har skrevet under på.

Last edited:
WTO er nok ikke akkurat det samme som Norsk Supperåd, selv om spesielt amerikanere synes å være skeptisk til WTO når WTO kommer med anbefalinger som påvirker dem negativt. Kanskje våre norske medlemmer som har emigrert til USA er farget av den amerikanske holdningen....?

.

LOL - det er fredag.

Jeg tror WTO's rolle er lite kjent blant den jevne amerikaner og tror heller ikke at det er stor forskjell fra Norge i så måte.

Imidlertid er det så mange gråsoner og personlige interesser involvert at man vel neppe noen gang kommer helt til bunns i noen av disse sakene.

LOL - det er fredag.

Jeg tror WTO's rolle er lite kjent blant den jevne amerikaner og tror heller ikke at det er stor forskjell fra Norge i så måte.

Imidlertid er det så mange gråsoner og personlige interesser involvert at man vel neppe noen gang kommer helt til bunns i noen av disse sakene.

For ordens skyld: Det skulle vært et smilefjes etter spørsmålstegnet. Jeg er ikke helt humørløs...;)

Med amerikanere så mente jeg ikke den jevne mannen/damen i gata - men kanskje heller politikere og dets like.

Last edited:
Gammel tråd, men evigvarende sak:

Noen måneder etter EU og Airbus mottak nøyaktig samme konklusjon fra WTO om ulovlig statsstøtte er det nå Boeing og USA sin tur. Men hvis begge parter mottar ulovlig støtte, så konkurrerer de jo da sånn omtrent på like vilkår :p

https://www.dn.no/utenriks/usa/boei...nset-ulovlige-subsidier-til-boeing/2-1-576392

WTO har konkludert i den årelange striden mellom den amerikanske flyprodusenten Boeing og franske Airbus. – Boeing mottok ulovlige subsidier fra USA, sier WTO.

Back