Wright Electric - Elfly

Ingen her som har trua på elfly eller hybrid?

Det finnes vel andre diskusjoner om dette? Men det er nok et stykke til at man har batterier som kan løfte seg selv og 40-50 tonn over lengre strekninger enn det Wright Brothers fløy. Vi snakkes om 10-15 år .. ;)
 
Trua? Jo absolutt. Verden går til tross for en del motbør forover. Problemet i dag er som MOW også er inne på, batteriene. Eller egentlig en bedre egnet energibærer. For å sammenligne med biler: Med en kilo bensin eller diesel kommer du like langt som med 20 kilo batteri. (I hvert fall med en Golf / e-Golf)

Det som må komme på plass er mye bedre tekniske løsninger mht lading og energibærer. Hvis vi kan få til en effektiv lading via sollys/varme eller noe annet som kan lagres i en effektiv -og lett!- energibærer så er vi godt på vei.

Tilbake til bileksemplet; det er ikke mer enn 10-15 år mellom Think og Buddy til Tesla X. Ting tar tid og det er vel stort sett private midler som brukes til forskning på dette feltet, dermed blir det nok litt seig start for el-fly.

Men trua får vi ha!
 
Hmmm
Flyindustrien er jo allerede i dag skeptisk til større mengder batterier om bord i fly.
Vi husker jo problemene med dreamlinere som tok fyr i starten....
Hvordan skal det da bli med tonnevis av lithiumbatterier om bord ?
Dessuten anser man grensen for hva som kan lagres av Ah/kg i framtiden til å være maks tre ganger det man kan i dag.
Det vil si: glem det !
 
Hmmm
Flyindustrien er jo allerede i dag skeptisk til større mengder batterier om bord i fly.
Vi husker jo problemene med dreamlinere som tok fyr i starten....
Hvordan skal det da bli med tonnevis av lithiumbatterier om bord ?
Dessuten anser man grensen for hva som kan lagres av Ah/kg i framtiden til å være maks tre ganger det man kan i dag.
Det vil si: glem det !



Det kreves trolig at man kommer opp med bedre, les lettere, batteriløsninger enn hva dagens Lithium-teknologi kan levere.

På et tidspunkt vil man klare det, men når er nærmest umulig å spå
 
Back
Top