Wizz Air UK starter opp

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Wizz Air har nå opprettet et britisk datterselskap - Wizz Air UK.

Wizz Air forbereder seg på Brexit og vil nå søke britisk AOC.

Central European budget carrier Wizz Air is formally seeking a UK air operator's certificate and operating licence.

It intends to place "several" aircraft on the UK register, the airline states, and will begin associated operations in March next year.

Wizz Air had confirmed to FlightGlobal on 4 October that it was establishing a UK division, as it prepared for the potential impact of the UK's withdrawal from the European Union in 2019.

It says that this division, Wizz Air UK, will encompass its London Luton base and, as such, employ over 100 personnel – including pilots and cabin crew – by the end of next year.

https://www.flightglobal.com/news/articles/wizz-air-opts-to-pursue-uk-aoc-442270/
 
Her er første fly...
39710385702_c2cd8c4ac2_k.jpg

17 Jan. 2018 © xfw-spotter
A320-232SL, WIZZ Air UK, D-AVVL, G-WUKA (MSN 8097) Sharklets (WZZ,W6) XFW
F1: 23 Jan. 2018 (Call Sign AIB082A, Hex:3C1206) XFW-HAM, time: 11:36-13:24
https://xfw-spotter.blogspot.no/2018/01/a320-232sl-wizz-air-uk-d-avvl-g-wuka.html
 
er det egentlig lov å ha et annet flagg i nærheten til registreringen når det er flagget til et annet land en det som flyet er registrert i? har også sett volotea med spansk flag og irsk reg... litt snodig eller?
 
er det egentlig lov å ha et annet flagg i nærheten til registreringen når det er flagget til et annet land en det som flyet er registrert i? har også sett volotea med spansk flag og irsk reg... litt snodig eller?

ICAO annex 7 er standarden som forteller reglene for dette, med mindre en nasjon/stat har andre regler de velger å følge.
Den sier:

3.1 The nationality or common mark and registration mark shall consist of a group of characters.
3.2 The nationality or common mark shall precede the registration mark. When the first character of the registration mark is a letter, it shall be preceded by a hyphen



Nationality mark er statens identifikasjon i registreringen og registration mark er selve IDen til flyet.
Står ingenting jeg kan finne om krav til flagg.

Easyjet flyr for eksempel med britisk reg og EU-flagg.
 
Ser Wizz Air nå rekrutterer nye ansatte i Birmingham og Sheffield, så selv om det ikke er offesielt annonsert så tyder mye på at BHX og DSA blir nye baser for Wizz Air i Storbritannia, i tillegg til LTN.
 
Wizzair UK, får sin andre base når de fra høsten av baserer en A320 i Doncaster Sheffield Airport og åpner ruter til: Alicante, Malaga, Larnaca, Faro, Lublin, Kosice og Suceava

Dog er ikke flyplassen ny for Wizzair, da de allerede er største selskap der og flyr dit fra deres eksisterende baser i Øst Europa

https://flydsa.co.uk/latest-news/the-only-way-is-dsa-as-wizz-air-uk-announces-second-uk-base/

Wizz Air, has announced it will open a second full-based operation for its UK-registered and licensed airline Wizz Air UK, at Doncaster Sheffield Airport, creating new routes and increasing the annual capacity of Yorkshire’s favourite airport by 300,000 seats.
 
Gatwick er nettopp annonsert som deres 3. UK base, og vil basere en A321 der og fly til blant annet Napoli, Malta, Lanzarote og Aten fra slutten av oktober

https://travelweekly.co.uk/articles/383157/wizz-air-to-open-gatwick-base

Four new routes are being introduced by Wizz Air this winter with the creation of a new UK base at Gatwick .

Fra før flyr Wizz in inn LGW fra deres baser i Bucharest, Budapest, Krakow, Gdansk og Sofia
 
Wizz Air fortsetter å satse i disse ustabile tidene. Storbritannia gjeninnførte to ukers karantene for reisende fra Spania for noen uker siden. Det er nå veldig høye smittetall i Spania, med over 130 nye smittede per 100 000 innbyggere de siste to ukene (høyeste i EU) og økende. Situasjonen i Malta er ganske lik, hvor man også nærmer seg 100.

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Så spørs det om engelskmenn komme til å flokke til land som Spania og Malta. Men to måneder er en hel evighet i coronasammenheng. F.eks har Italia, som tidligere var selve episenteret for coronavirus i Europa, har nå lavere smittespredning enn Norge. Så er helt håpløst å planlegge nye flyruter på bakrunn av nåværende smittesituasjon uansett, da ting endres raskt.

Wizz Air og andre selskaper kan jo alltids håpe på en en god senhøst eller vinterferie-bonzana når bølgen av økt smitte vi ser nå forhåpentligvis dabber av.
 
EasyJet går til motangrep mot Wizz Air og annonserer betydelige økninger i frekvensen fra Gatwick til Lanzarote, Athen, Napoli og Malta.

Easyjet will offer more flights from the site next year travelling to several summer holiday destinations.

This includes increasing its services to Lanzarote from ten flights a week to twice daily and Athens will now be served by an extra four weekly flights, rising from 13 each week to 17. Flights to Malta will increase by three flights a week and easyJet journeys to Naples will climb from 14 a week to 18 a week, with three flights-a-day on Tuesdays, Thursdays, Saturdays and Sundays.

https://www.theargus.co.uk/news/18668611.easyjet-announces-expansion-services-gatwick-airport/
 
Gatwick er nettopp annonsert som deres 3. UK base, og vil basere en A321 der og fly til blant annet Napoli, Malta, Lanzarote og Aten fra slutten av oktober

Wizzair presser på for at alle flyselskap som i dag har slots på LGW men som ikke bruker dem på grunn av korona skal miste disse. Deres planer da er å basere inntill 20 maskiner på LGW

https://check-in.dk/wizz-air-oensker-at-placere-20-fly-paa-gatwick-base/

Ubenyttede start- og landingstilladelser i Gatwick Airport bør frigives, mener Wizz Air. Selskabet åbner base i Gatwick til oktober og er klar til at øge til 20 fly i løbet af et år.
 
Wizzair presser på for at alle flyselskap som i dag har slots på LGW men som ikke bruker dem på grunn av korona skal miste disse. Deres planer da er å basere inntill 20 maskiner på LGW

Gatwick bør bare stryke alle slots og starte fra scratch med de som vil operere ...
About 600 jobs could be lost following an 80% reduction in the number of passengers.

The airport is running at about 20% its usual capacity for August, with only the North Terminal open.

https://www.bbc.com/news/uk-england-sussex-53919226
 
Ser ut som Cardiff blir deres 4. base i UK. Foreløpig er det slik jeg skjønner dog snakk om en enkelt A321neo fra midten av mai og fly på typiske feriedestinasjoner ved Middelhavet og Kanariøyene
 
Godt å lese. Dette selskapet har jeg endel dårlige erfaringer med. Det sier sitt når de kan se på saker opptil seks år tilbake i tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Godt å lese. Dette selskapet har jeg endel dårlige erfaringer med. Det sier sitt når de kan se på saker opptil seks år tilbake i tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Foreldelsesfristen på pengekrav er i UK seks år for krav som b.la. stammer fra breach of duty, så de nevner nok det for å si "Ikke be de se på eldre krav enn dette, da det er fånyttes".
 
Back
Top