Wizz Air starter London - Moskva/St. Petersburg

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Fra høsten (1. oktober) starter Wizz Air UK to nye ruter fra Storbritania til Russland:

London Luton - Moskva Vnukovo (1x daglig)

London Luton - St. Petersburg (1x daglig)

https://wizzair.com/en-gb/informati...es-two-new-routes-from-london-luton-to-russia

Wizz Air har vel åpent diskutert muligheten for å ruter mellom UK og Russland, som nå blir en realitet. Slik jeg har forstått det så er det to britiske flyselskaper som får fly til Russland, mens det for øyeblikket bare er ett som flyr, British Airways (som flyr fra London Heathrow til Moskva Domodedovo og Sheremetyevo). Tidligere flydde også easyJet til Russland, men ga opp ruta for noen år siden. Så da bruker Wizz Air sitt britiske AOC til å fylle "kvoten".

Wizz Air flyr allerede til Moskva Vnukovo fra Budapest og Debrecen i Ungarn.

Re: Wizz Air med London - Moskva og St. Petersburg

De har tydeligvis tilgang på avtaler med Russland som gjør at de kan fly dit fra flere steder enn sitt hjemland

De har tydeligvis tilgang på avtaler med Russland som gjør at de kan fly dit fra flere steder enn sitt hjemland

Dette er jo resultatet av bare noen uker gammel endring av lovverket i Russland, som åpnet opp for at flyselskap fra de fleste europeiske land nå kan starte opp ruter til LED (endringen omfatter enn så lenge kun ruter til St. Petersburg). Dette fulgte den nye visumliberaliseringen (ytterligere liberalisering er varslet).

Det tok bare noen få uker før noen slo til, så det overrasker meg ikke at Wizz Air var først ut. Blir nok flere som følger etter. Ryanair, som nå er i en slags "kald krig" med førstnevnte, er vel en god kandidat.

Men når man først er innenfor, er det noen reisebegrensninger?

Men når man først er innenfor, er det noen reisebegrensninger?

Ja, man kan ikke reise utenfor Leningrad Oblast, saa man maa holde seg innenfor stor St. Petersburg. https://www.evisasrussia.com/st-petersburg-evisa/

Slik jeg forstaar det er deg gyldig for 8 dager og visumet maa benyttes innen 30 dager etter utstedelse. Jeg leste ogsaa nylig en artikkel at flybytte ikke kan finne sted i Russland, f.eks. Moskva, m.a.o. innreise til Russland maa skje i St. Petersburg/Leningrad Oblast. Det er mulig aa reise inn paa alle maater, fly,baat, tog, buss. Bil er kanskje mulig, men etter hva jeg vet er det veldig strenge regler for forsikringer m.m. Dette visumregimet er baade mer fleksibelt og mer restriktivt enn i nabolandet Hviterussland. Der trenger man ikke registrere noe paa forhaand, men man maa ankomme landet via Minsk flyplass. Innreise ved andre grenseoverganger eller flyplasser er ikke mulig uten visum.

Det finnes et lignede system i for Kaliningrad.

Last edited:
Back