• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

W6 Wizz Air sin flåte

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Wizz Air kjøper inntil 24 A320

Polsk-ungaske Wizz Air har inngått intensjonsavtale med Airbus om kjøp av 12 A320, med opsjon på ytterligere 12. Selskapet flyr i deg seks maskiner leaset fra debis, og skal lese ytterliere tre maskiner i løpet av de neste 8 månedene. De nye flyene skal leveres fra 2007 til 2008, og maskinene på opsjon er planlagt eventuelt levert mellom 208 og 2010. Opsjonene kan byttes til A319 om selskapet ønsker det. De nye flyene får International Aero Engines V2500-A5-motorer, som dagens flåte.

Re: Wizz Air kjøper inntil 24 A320

Mange seslakp som taper penger men samtidig bestiller nye fly...(..og det er no Airbus og Boeing glade for!!!)

Fra Flight Global

Central European budget carrier Wizz Air has placed an order for 50 additional Airbus A320s, increasing its firm commitments to 82 of the type.

media_object_image_lowres_A320_WizzAir_first_delivery_mr.jpg

Utrolig , her stikker Airbus av med enda av fet ordre.
Folk i Øst-Europa har nå tydeligvis bedre råd til å reise enn tidligere og bølgen med reiseglade Øst-europeere kommer i årene fremover slik Wizz bedømmer det.

Trodde ikke WizzAir gikk så bra jeg da... Men der tok jeg feil ja... Grattis til Wizzair og Airbus :)

Originally posted by ThomAAs

Trodde ikke WizzAir gikk så bra jeg da... Men der tok jeg feil ja... Grattis til Wizzair og Airbus :)

Nei, og der trodde du helt rett. Wizz Air taper penger så det suser......nesten noe Sterlingaktiv over operasjonene.

Men, de skal ha for at de angriper.......

50 virker i overkant offensivt med tanke på dagens operasjon, som sannsynligvis ikke er særlig innbringende.

Har hørt rykter om at russiske "investorer" har skutt inn penger i Wizzair og at disse transaksjoene sannsynligvis ikke tåler dagens lys. Blir nok ikke børsnotert med det første om dette stemmer. Noen som vet noe mer om dette eller evt kan avkrefte?

Originally posted by Fusentast
Har hørt rykter om at russiske "investorer" har skutt inn penger i Wizzair og at disse transaksjoene sannsynligvis ikke tåler dagens lys. Blir nok ikke børsnotert med det første om dette stemmer. Noen som vet noe mer om dette eller evt kan avkrefte?

Det er korrekt, russiske investorer er trolig involvert i litt av hvert som nok ikke tåler dagens lys, også innen luftfarten. Dessverre.

Ifølge Wikipedias Wizz Air-side er "Indigo partners" den største eieren. Hvem som skjuler seg bak det vites ikke.

EDIT: Fant følgende info om Indigo Partners LLC:
Indigo Partners LLC, a Phoenix-based private equity firm founded by managing partner William Franke, the former chairman and CEO of America West and current chairman of Singapore Airlines' low-cost start-up, Tiger Airways.

Fant dette om Indigo Partners:

Indigo Partners LLC, with offices in Phoenix, Arizona and Singapore, is a private equity fund focused primarily on investing in the transportation, airline and airlinerelated sectors globally.

Blir interessant å se hvor lenge de ønsker å beholde Wizz i porteføljen. 50 nye fly er vel et tegn på at det er langsiktighet?

Det var jo en voldsom ordne! Nesten større en DY sin. Vi må huske på at økningen på antall polakker som reiste med fly til Gardermoen var på 440 prosent mellom 2005 og 2006. Hva skal flyene brukes til? Satses det innenlands også?

Så en søndag morgen over Tjøme...hyggelig syn på en flott høstmorgen.

Det har vært snakk om dette en god stund. Noen som vet hvordan det går med Wizz Air økonomisk for tiden?[/QUOTE

Jeg fant denne informasjonen på centre for aviaton

The fast-growing Wizz Air Group, privately owned and not subject to the same financial and traffic reporting requirements as publicly listed companies, has remained a mystery when it comes to its cost structure and profitability.

http://centreforaviation.com/analys...ducer-may-be-looking-for-fresh-capital-103429

Wizzair er et spennende selskap slik jeg ser det. De vokser kraftig, og virker veldig proffe på det de driver med. Og mens Ryanar får pepper fra øst og vest, nord og sør, så får Wizzair jobbe i det stille med sin vekst - uten at noen bryr seg om DERES måte å drive på.

Jeg har aldri reist med Wizzair, men de er store på Torp, og jeg har vært med å handle de der helt til nylig. Og mitt inntrykk er veldig godt. Fine fly, svært vennlig crew, og meget gode priser.

Sitter med samme inntrykket. Utrolig lave priser, men unngår mye støy. Samme gjelder jo forsåvidt Easyjet også.

Wizz Air (W6, Budapest) is planning to commence A321 operations with effect from November 20 onwards ch-aviation can exclusively reveal. Information at hand indicates the Hungarian budget carrier will deploy its maiden aircraft of the type on a 3x daily Budapest-London Luton service while the second aircraft will be used on daily flights from Budapest to Brussels Charleroi, Eindhoven, and Istanbul Sabiha Gökcen from December 16 onwards. Thereafter, effective February 26, the third twinjet will be used to serve Stockholm Skavsta, Tel Aviv Ben Gurion, Alicante and Maastricht as well.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/36895-wizz-air-to-debut-a321-operations-this-november

Wizz air med kjempeordre idag

Wizz Air, the largest low cost carrier serving Eastern and Central Europe, has signed a Memorandum of Understanding (MoU) for the biggest single order for the popular A321neo aircraft. The deal signed at the 51st Le Bourget International Paris Air Show pushes NEO orders and commitments beyond 4,000. Significantly the order includes the latest A321neo Airbus Cabin Flex configuration with 239 seats in 18 inch comfort standard.
Currently Wizz Air operates 61 aircraft on one of Central and Eastern Europe’s most extensive networks with over 380 routes from 22 bases.

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/wizz-air-signs-for-110-a321neo-aircraft/

Back