Blackhawk
ScanFlyer Gold
Mars 2012: Spotting og flyfoto: Fuerteventura (FUE/GCFV):
Her kommer (en litt vel stor) serie med flybilder, fra den nest
største Kanariøyen: Fuerteventura (som ligger mellom Lanzarote
i øst, og Gran Canaria i vest). Mange av bildene bærer riktignok
preg av en del vind (selve øynavnet: Fuerteventura, betyr nettopp
"Sterk Vind"), i tillegg var det ganske så utfordrende lys til
tider. Så dersom du ikke klarer å se noen skjeve bilder o.l., er
ikke dette bildeserien for deg!
Jo da, visse selskaper er det en del bilder av. F.eks. av
Primera Air Scandinavia, siden de var innom med hele sin
flyflåte på totalt seks maskinen på Fuerteventura den 5.mars -
fordelt på fem stk. B738 maskiner samt den ene B73G som de har.
Generelt sett fordelte trafikken seg slik nede på FUE, denne
vintersesongen:
Mandager: Blandet dag, med hovedvekt på tysk og skandinavisk
trafikk, deriblant fem x Primera, samt flere Thomas Cook Airl. Scand.,
samt danske Jettime.
Tirsdager: Blandet dag, dog med hovedvekt på både tysk, engelsk,
og en del skandinavisk - mye B757.
Onsdager: "Engelsk dag".
Torsdager: Blandet dag.
Fredager: Blandet dag.
Lørdager: ukjent.
Søndager: I hovedsak engelsk dag, samt en del skandinavisk,
bl.a. tre SAS-maskiner, samt Primera og Jettime.
Bildene er tatt i perioden: 1. til 5. Mars 2012:
Over: Spanske: "Mint Airways" med sin B757-200, og reg.: "EC-LHL",
flyet er hele 22 år gammelt - og har en imponerende lang forhistorie.
Opprinnelig levert ny til "Canada 3000" tilbake i April 1990, og har
siden tilbragt tiden hos: WFBN, National Airlines, North American Airlines,
Rubloff Jet Express, Aerosur, Zoom Airlines, Air Slovakia, Albanian Airlines,
PAL Principal Airlines, Thomas Cook UK (de to siste selskapene, leaset maskinen
fra Mint)
Over: Germania med A319-100, og reg: "D-ASTY". Maskinen er fire år gammel,
ble levert ny til Niki pr. feb. 2008. Overtatt av Germania: april 2011.
Over: Thomas Cook (UK) med A320-200, og reg: "G-DHJZ". Maskinen
er ni år gamel, og ble levert ny til daværende "My Travel Airways"
pr. april 2003. Vær siden hos enten My Travel, eller SkyService
(da som "C-FOJZ").
Over: Air Mediterreanee med A321-100 (-100 ja, ikke -200!),
med reg.: "F-GYAP". Maskinen er noe over 17 år gammel, opprinnelig
levert ny til daværende Swissair som "HB-IOA". Så overført til
nye Swiss International Airlines, videre til nåværende selskap
pr. april 2003 (leaset fra ILFC).
Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABDW". Maskinen er snart tre
år gammel, levert ny til selskapet pr. juni 2009.
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOF". Maskinen
er 13 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 1999. Vær en snartur
hos Transavia Airlines fra mars 2003 til sept. 2003 - ellers hos
Condor.
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg: "D-ABOI".
Maskinen er 12 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 2000.
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med A320-200, og reg.: "D-AICD".
Maskinen er ca. 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr.: okt. 1998.
Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200,
og reg.: "EC-KSG". Maskinen er i underkant av fire år, levert
ny til Naysa pr. juni 2008. Bærer navnet: "Malvasia Volcanica",
Over: Hermes Airlines (i "Air Mediterranee"-farger), med A320-200,
og reg.: "SX-BHV". Opprinnelig levert til Air Malta pr: mars 1992
som "9H-ABQ. Maskinen var innblandet i hendelse pr. januar 2004,
store skaderpå vinge og fuselage ved taxing etter ublidt møte
med objekt. Tilbake i drift pr: mai 2004.
Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIL". Maskinen er
i underkant av fire år, opprinnelig levert ny til Hamburg
International pr. juli 2008 - som igjen opphørte
pr. 19 okt. 2010.
Over: Germania med B737-700, og reg.: "D-AGEQ". Maskinen er
ca. 13.5 år, levert ny til Germania pr. juli 1998. Maskinen
ble så leaset til Hapag Lloy Express pr. des. 2002, så leaset
av TUIfly (DE) pr. jan. 2007 - tilbake eieren Germania
pr. feb. 2008.
Her kommer (en litt vel stor) serie med flybilder, fra den nest
største Kanariøyen: Fuerteventura (som ligger mellom Lanzarote
i øst, og Gran Canaria i vest). Mange av bildene bærer riktignok
preg av en del vind (selve øynavnet: Fuerteventura, betyr nettopp
"Sterk Vind"), i tillegg var det ganske så utfordrende lys til
tider. Så dersom du ikke klarer å se noen skjeve bilder o.l., er
ikke dette bildeserien for deg!
Jo da, visse selskaper er det en del bilder av. F.eks. av
Primera Air Scandinavia, siden de var innom med hele sin
flyflåte på totalt seks maskinen på Fuerteventura den 5.mars -
fordelt på fem stk. B738 maskiner samt den ene B73G som de har.
Generelt sett fordelte trafikken seg slik nede på FUE, denne
vintersesongen:
Mandager: Blandet dag, med hovedvekt på tysk og skandinavisk
trafikk, deriblant fem x Primera, samt flere Thomas Cook Airl. Scand.,
samt danske Jettime.
Tirsdager: Blandet dag, dog med hovedvekt på både tysk, engelsk,
og en del skandinavisk - mye B757.
Onsdager: "Engelsk dag".
Torsdager: Blandet dag.
Fredager: Blandet dag.
Lørdager: ukjent.
Søndager: I hovedsak engelsk dag, samt en del skandinavisk,
bl.a. tre SAS-maskiner, samt Primera og Jettime.
Bildene er tatt i perioden: 1. til 5. Mars 2012:



Over: Spanske: "Mint Airways" med sin B757-200, og reg.: "EC-LHL",
flyet er hele 22 år gammelt - og har en imponerende lang forhistorie.
Opprinnelig levert ny til "Canada 3000" tilbake i April 1990, og har
siden tilbragt tiden hos: WFBN, National Airlines, North American Airlines,
Rubloff Jet Express, Aerosur, Zoom Airlines, Air Slovakia, Albanian Airlines,
PAL Principal Airlines, Thomas Cook UK (de to siste selskapene, leaset maskinen
fra Mint)


Over: Germania med A319-100, og reg: "D-ASTY". Maskinen er fire år gammel,
ble levert ny til Niki pr. feb. 2008. Overtatt av Germania: april 2011.


Over: Thomas Cook (UK) med A320-200, og reg: "G-DHJZ". Maskinen
er ni år gamel, og ble levert ny til daværende "My Travel Airways"
pr. april 2003. Vær siden hos enten My Travel, eller SkyService
(da som "C-FOJZ").


Over: Air Mediterreanee med A321-100 (-100 ja, ikke -200!),
med reg.: "F-GYAP". Maskinen er noe over 17 år gammel, opprinnelig
levert ny til daværende Swissair som "HB-IOA". Så overført til
nye Swiss International Airlines, videre til nåværende selskap
pr. april 2003 (leaset fra ILFC).


Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABDW". Maskinen er snart tre
år gammel, levert ny til selskapet pr. juni 2009.


Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOF". Maskinen
er 13 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 1999. Vær en snartur
hos Transavia Airlines fra mars 2003 til sept. 2003 - ellers hos
Condor.


Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg: "D-ABOI".
Maskinen er 12 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 2000.

Over: Condor / Thomas Cook (DE) med A320-200, og reg.: "D-AICD".
Maskinen er ca. 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr.: okt. 1998.

Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200,
og reg.: "EC-KSG". Maskinen er i underkant av fire år, levert
ny til Naysa pr. juni 2008. Bærer navnet: "Malvasia Volcanica",

Over: Hermes Airlines (i "Air Mediterranee"-farger), med A320-200,
og reg.: "SX-BHV". Opprinnelig levert til Air Malta pr: mars 1992
som "9H-ABQ. Maskinen var innblandet i hendelse pr. januar 2004,
store skaderpå vinge og fuselage ved taxing etter ublidt møte
med objekt. Tilbake i drift pr: mai 2004.

Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIL". Maskinen er
i underkant av fire år, opprinnelig levert ny til Hamburg
International pr. juli 2008 - som igjen opphørte
pr. 19 okt. 2010.

Over: Germania med B737-700, og reg.: "D-AGEQ". Maskinen er
ca. 13.5 år, levert ny til Germania pr. juli 1998. Maskinen
ble så leaset til Hapag Lloy Express pr. des. 2002, så leaset
av TUIfly (DE) pr. jan. 2007 - tilbake eieren Germania
pr. feb. 2008.