Mars 2012: Spotting & flyfoto: Fuerteventura (FUE/GCFV):

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Mars 2012: Spotting og flyfoto: Fuerteventura (FUE/GCFV):



Her kommer (en litt vel stor) serie med flybilder, fra den nest
største Kanariøyen: Fuerteventura (som ligger mellom Lanzarote
i øst, og Gran Canaria i vest). Mange av bildene bærer riktignok
preg av en del vind (selve øynavnet: Fuerteventura, betyr nettopp
"Sterk Vind"), i tillegg var det ganske så utfordrende lys til
tider. Så dersom du ikke klarer å se noen skjeve bilder o.l., er
ikke dette bildeserien for deg!

Jo da, visse selskaper er det en del bilder av. F.eks. av
Primera Air Scandinavia, siden de var innom med hele sin
flyflåte på totalt seks maskinen på Fuerteventura den 5.mars -
fordelt på fem stk. B738 maskiner samt den ene B73G som de har.


Generelt sett fordelte trafikken seg slik nede på FUE, denne
vintersesongen:


Mandager: Blandet dag, med hovedvekt på tysk og skandinavisk
trafikk, deriblant fem x Primera, samt flere Thomas Cook Airl. Scand.,
samt danske Jettime.

Tirsdager: Blandet dag, dog med hovedvekt på både tysk, engelsk,
og en del skandinavisk - mye B757.

Onsdager: "Engelsk dag".

Torsdager: Blandet dag.

Fredager: Blandet dag.

Lørdager: ukjent.

Søndager: I hovedsak engelsk dag, samt en del skandinavisk,
bl.a. tre SAS-maskiner, samt Primera og Jettime.


Bildene er tatt i perioden: 1. til 5. Mars 2012:



IMG_2055.jpg


IMG_2056.jpg


IMG_2143.jpg

Over: Spanske: "Mint Airways" med sin B757-200, og reg.: "EC-LHL",
flyet er hele 22 år gammelt - og har en imponerende lang forhistorie.
Opprinnelig levert ny til "Canada 3000" tilbake i April 1990, og har
siden tilbragt tiden hos: WFBN, National Airlines, North American Airlines,
Rubloff Jet Express, Aerosur, Zoom Airlines, Air Slovakia, Albanian Airlines,
PAL Principal Airlines, Thomas Cook UK (de to siste selskapene, leaset maskinen
fra Mint)


IMG_2065.jpg


IMG_2134.jpg

Over: Germania med A319-100, og reg: "D-ASTY". Maskinen er fire år gammel,
ble levert ny til Niki pr. feb. 2008. Overtatt av Germania: april 2011.


IMG_2070.jpg


IMG_2185.jpg

Over: Thomas Cook (UK) med A320-200, og reg: "G-DHJZ". Maskinen
er ni år gamel, og ble levert ny til daværende "My Travel Airways"
pr. april 2003. Vær siden hos enten My Travel, eller SkyService
(da som "C-FOJZ").


IMG_2083.jpg


IMG_2152.jpg

Over: Air Mediterreanee med A321-100 (-100 ja, ikke -200!),
med reg.: "F-GYAP". Maskinen er noe over 17 år gammel, opprinnelig
levert ny til daværende Swissair som "HB-IOA". Så overført til
nye Swiss International Airlines, videre til nåværende selskap
pr. april 2003 (leaset fra ILFC).


IMG_2088.jpg


IMG_2170.jpg

Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABDW". Maskinen er snart tre
år gammel, levert ny til selskapet pr. juni 2009.


IMG_2121.jpg


IMG_2122.jpg

Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOF". Maskinen
er 13 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 1999. Vær en snartur
hos Transavia Airlines fra mars 2003 til sept. 2003 - ellers hos
Condor.


IMG_2148.jpg


IMG_2149.jpg

Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg: "D-ABOI".
Maskinen er 12 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 2000.


IMG_2064.jpg

Over: Condor / Thomas Cook (DE) med A320-200, og reg.: "D-AICD".
Maskinen er ca. 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr.: okt. 1998.


IMG_2093.jpg

Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200,
og reg.: "EC-KSG". Maskinen er i underkant av fire år, levert
ny til Naysa pr. juni 2008. Bærer navnet: "Malvasia Volcanica",


IMG_2097.jpg

Over: Hermes Airlines (i "Air Mediterranee"-farger), med A320-200,
og reg.: "SX-BHV". Opprinnelig levert til Air Malta pr: mars 1992
som "9H-ABQ. Maskinen var innblandet i hendelse pr. januar 2004,
store skaderpå vinge og fuselage ved taxing etter ublidt møte
med objekt. Tilbake i drift pr: mai 2004.


IMG_2101.jpg

Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIL". Maskinen er
i underkant av fire år, opprinnelig levert ny til Hamburg
International pr. juli 2008 - som igjen opphørte
pr. 19 okt. 2010.


IMG_2118.jpg

Over: Germania med B737-700, og reg.: "D-AGEQ". Maskinen er
ca. 13.5 år, levert ny til Germania pr. juli 1998. Maskinen
ble så leaset til Hapag Lloy Express pr. des. 2002, så leaset
av TUIfly (DE) pr. jan. 2007 - tilbake eieren Germania
pr. feb. 2008.
 
IMG_2113.jpg

Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, og reg.: "G-TCDA".
Maskinen er 8.5 år gammel, levert ny til daværende My Travel
Airways pr. nov. 2003 som "G-JOEE", så pakert fra des. 2004 -
før maskinen ble kjøpt av THY Turkish Airlines pr. mars 2005
og fikk reg.: "TC-JMG". Så kjøpt tilbake til Thomas Cook (UK)
pr. mai 2009 og fikk dagens reg.


IMG_2157.jpg


IMG_2159.jpg

Over: Condor (Berlin) med A320-200, og reg.: "D-AICA" i
fine retro-farger. Maskinen er litt over 14 år gammel,
levert ny til Condor pr. feb. 1998.


IMG_2166.jpg

Over: TUIfly (DE) med B737-800 og reg.: "D-AHFI". Maskinen
er 13 år gammel, levert ny opprinnelig til Hapag Lloyd
pr. mars 1999. Over til TUIfly pr. januar 2007.


IMG_2199.jpg

Over: Condor med B757-300, og reg.: "D-ABOB". Maskinen
er 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr. mai 1999.


IMG_2005.jpg

Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-LKK".
Maskinen ankommer her fra LPA (Las Palmas: Gran Canaria), maskinen
er litt over 16 år gammel, opprinnelig levert ny til "Air Guadeloupe"
pr. des. 1995 som "F-OGXF". Så over til "Air Caraibes" pr. juli 2000,
så til "Airlinair" og fikk reg: "F-GVZF". Så til nåværende selskap
pr. januar 2011, bærer navnet: "El Hierro" (en av de mindre kanariøyene).


IMG_2042.jpg

Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg: "D-AHFY". Maskinen
er 11 år gammel, levert ny opprinnelig til Hapag Lloyd pr.
feb. 2001. Over til TUIfly pr. jan. 2007.


IMG_2211.jpg

Over: Air Mediterranee med A321-200, og reg.: "F-GYAQ".
Maskinen er ca. 14 år gammel, levert ny til daværende
Swissair pr. mai 1998 som "HB-IOI", overført til Swiss
Int. Airlines pr. mars 2002. Så til nåværende selskap
pr. januar 2004.


IMG_2216.jpg

Over: Danske "Jettime" med B737-300, og reg.: "OY-JTE".
Maskinen er 17 år gammel, levert ny til daværende Maersk Air
som "OY-MAS", så over til GB Airways pr. nov. 1998. Videre
til "bmibaby" pr. april 2004, så satt til oppbevaring pr.
mars 2009. Så til nåværende selskap pr. april 2009 (leaset).


IMG_2221.jpg

Over: Luxair med B737-800, og reg.: "LX-LGT". Maskinen er
12 år gammel, levert ny til Hapag Lloyd pr. feb. 2000
som "D-AHFN". Så over til TUIfly (DE) pr. jan. 2007, videre
til nåværende selskap pr. nov. 2009.


IMG_2228.jpg

Over: SAS med A319-100, og reg.: "OY-KBP". Maskinen er
ca. 5.5 år gammel, vær hos selskapet siden sept. 2006,
og bærer navnet "Viger Viking" - ankommer her fra CPH: København
Kastrup.


IMG_2234.jpg

Over: Polske "Enter Air" med B737-800, og reg.: "SP-ENZ".
Maskinen er litt over 13 år gammel, første reg. er "N1784B"
med eier Boeing. Så over til Euroalair Horizons pr. jan. 199,
med reg.: "F-GRNA". Så til Air Horizons, Air Berlin, og så
hos nåværende selskap pr. jan. 2011.


IMG_2246.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-700 (B73G), og reg.: "OY-PSF".
Maskinen er nesten 14 år gammel, og er den eneste B73G-maskinen i
Primera-flåten. Maskinen ble opprinnelig levert ny til ILFC, som leaset
ut maskinen til Argentinske: LAPA som "LV-YYC", så videre til ARG, så
tilbake til leasingselskapet. Så til Air Mauritanie, og i juni 2002 til
daværende Sterling Airlines. Primera leaset maskinen fra mars 2009.


IMG_2250.jpg


IMG_2355.jpg

Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200, og
reg: "EC-LFA". Maskinen er to år gammel, levert ny til Naysa
pr. mars 2010 - bærer navnet: "Rapadura".


IMG_2256.jpg

Over: SAS ("Danmark") med A321-200, og reg: "OY-KBF". Maskinen
er ca. 9.5 år gammel, levert ny til SAS pr. sept 2002. Bærer
navnet "Skapti Viking" som på bildet ankommer fra CPH: København
Kastrup.


IMG_2260.jpg

Over: Binter Canarias (som også opereres av Naysa), med ATR72-200
og reg.: "EC-KYI". Maskinen er tre år gammel, levert ny til Naysa
pr. feb. 2009. Bærer navnet "Guarapo".


IMG_2264.jpg

Over: SAS ("Sverige") med B737-800, og reg.: "LN-RRH". Maskinen
er snart tre år, levert ny til SAS pr. juni 2009. Bærer navnet
"Freja Viking", ankom fra ARN: Stockholm Arlanda når bildet
ble tatt.



IMG_1950.jpg

Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOG".
Maskinen er 13 år gammel, levert ny til Condor pr. mars 1999.


IMG_2050.jpg

Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-KKZ". Maskinen
er ca. 4.5 år gammel, levert ny til selskapet pr. jan. 2007.
Bærer navnet: "Isla de Fuerteventura".
 
IMG_2334.jpg


IMG_2388.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSB".
Maskinen er ca. fem år gammel, levert ny til morselskapet: "JetX"
pr. mai 2007 (leaset fra ILFC) med reg. "TF-JXE".


IMG_2366.jpg


IMG_2434.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSA".
Maskinen er litt under fem år gammel, levert ny til morselskapet:
"JetX" pr. mai 2007 (også leasing fra ILFC).


IMG_2350.jpg


IMG_2384.jpg

Over: Eurofly / Meridiana Fly med A320-200, og reg.: "EI-EZO".
Maskinen er 10 år gammel, levert ny til daværende "GB Airways"
pr. mars 2002. Så over til EasyJet pr. mars 2008, så til Eurofly
pr. mars 2009.


IMG_2436.jpg

Over: Eurofly / Meridiana Fly med A320-200, og reg.: "I-EEZI".
Maskinen er ca. 14.5 år gammel, levert ny til franske "Star Europe"
pr. des. 1997. Vært innom "Star Airlines", "Air Transat", og så til
Eurofly pr. nov. 2004.


IMG_2455.jpg

Over: Eurofly / Meridiana med A320-200, og reg.: "I-EEZP". Maskinen
er 8.5 år gammel, opprinnelig levert ny til "TACA" med reg: "N489TA".
Maskinen ble overtatt av Eurofly pr. juni 2009.


IMG_2409.jpg


IMG_2492.jpg

Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med A321-200, og reg: "OY-VKA".
Maskinen er litt over ni år gammel, levert ny til daværende
"My Travel Airways AS" pr. april 2003.


IMG_2369.jpg


IMG_2429.jpg

Over: Air Berlin med A321-200, og reg.: "D-ABCB". Maskinen er
litt over tre år gammel. Levert ny til selskapet pr. des. 2008.


IMG_2352.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSE".
Maskinen er litt over 11 år gammel, opprinnelig levert ny
til Taiwanske: "Mandarin Airlines" med reg.: "B-16803"
(leaset fra ILFC). Så overtatt/leaset av Primera pr. jan. 2009.


IMG_2376.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSD".
Maskinen er 12 år gammel, opprinnelig levert til "Travel Service"
pr. april 2000 som "OK-TVQ" (leaset fra GECAS). Så over til Air
Berlin pr. april 2005 på leasing, så til "Pluna" pr. feb. 2007
på leasing. Så til Oman Air på leasing pr. mars 2007, før
JetX overtok maskinen april 2008, og overført internt til
Primera-gruppen pr. okt 2008.


IMG_2394.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSC".
Maskinen er litt over ni år gammel, levert ny til "BWIA Int."
med reg.: "9Y-GND" (leaset fra GECAS). Videre til Caribbean
Airlines pr. jan. 2007. JetX overtok maskinen pr. mars 2007,
så overført internt til Primera pr. okt. 2008. Siste Primera-
bildet i denne serien!



IMG_2311.jpg

Over: Italienske "Neos" med B737-800, og den svært passende
reg.: "I-NEOZ". Maskinen er ca. 5.5 år gammel, levert opprinnelig
ny til "AMC" med reg.: "SU-BPH" (leaset fra GECAS). Neos overtok
leasingen pr. jan. 2011.


IMG_2319.jpg

Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-IKQ". Maskinen
er litt over 15 år gammel, opprinnelig levert ny til Bangkok Airways
pr. nov. 1996 med reg: "HS-PGF". Overtatt av Islas Airways
pr. feb. 2003, bærer navnet: "Islas Canarias".


IMG_2323.jpg

Over: Travel Service med B737-800, og reg.: "OK-TVD". Maskinen er
snart 13 år gammel, levert ny til Royal Air Maroc pr. juni 1999
som "CN-RNO" (leaset fra GECAS). Hos Travel Service fra april 2003,
minus en leasingperiode hos Malaysia Airlines fra okt. 2005 til
mars 2006.


IMG_2331.jpg

Over: Aero Dienst (Ambulansefly) med Dornier 328-310 Jet, og
reg.: "D-BADA".


IMG_2348.jpg

Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-AHFX". Maskinen er 11
år gammel, levert ny til "Hapag Lloyd" pr. feb. 2001 med
samme reg.
 
IMG_2396.jpg

Over: Travel Service med B737-800, og reg: "OK-TVN". Maskinen
er ca. 4.5 år gammel. Opprinnelig levert ny til "Flyglobespan"
pr. juni 2007 med reg: "G-CEGO", selskapet lukket dørene pr. 17.
desember 2009. Maskinen gikk tilbake til leasingselskapet ILFC,
og videre til "Travel Service" pr. feb. 2010, en tur innom
XL Airways France fra apr. 2010 til mai 2010.


IMG_2412.jpg

Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIM". Maskinen er
tre år gammel, levert ny til Hamburg International pr. mars 2009 -
som lukket dørene pr. 19. okt. 2010 (leaset). Maskinen ble leaset
av Germania pr. mars 2011.


IMG_2415.jpg

Over: Air Berlin med B737-800, og reg.: "D-ABKW". Maskinen
er ca. seks mnd. gammel, levert ny til selskapet pr. 8. aug. 2011.


IMG_2425.jpg

Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-ATUL". Maskinen
er ca. 10 mnd. gammel, levert ny til selskapet pr. mai 2011
(leaset fra ILFC).


IMG_2456.jpg


IMG_2457.jpg

Over: Netjets Europe med Falcon 2000, og reg: "CS-DNR".


IMG_2465.jpg

Over: Air Nostrum / Iberia med CRJ-1000, og reg.: "EC-LPG". Maskinen
er knappe tre mnd. gammel her, levert ny til Air Nostrum pr. des. 2011.
Denne bilderseriens definitivt nyeste maskin!


IMG_2467.jpg

Over: Air Italy Polska med B737-800, og reg.: "EI-EOJ". Maskinen er
syv år gammel, opprinnelig levert ny til "Flyglobespan" pr. mars 2005
med reg.: "G-CDEG". Vært innom GMG Airlines, samt Norwegian Air Shuttle
fra nov. 2009 til sept. 2010 og hadde da reg.: "LN-KHD". Nåværende
selskap overtok leasing fra CIT pr. okt. 2010.


IMG_2482.jpg

Over: Air Europa med B737-800, og reg.: "EC-HKQ". Maskinen er
ca. 12 år gammel, levert ny til selskapet pr. mai 2000.
Ankommer her fra Madrid, hvor den returnerer tilbake til noe senere.


IMG_2473.jpg


IMG_2474.jpg

Over: Air Berlin med A330-300, og reg.: "D-AERK". Maskinen er
16 år gammel, levert ny til "LTU" pr. mars 1996. Ankommer
her fra Dusseldorf.


IMG_2002.jpg

Over: på vei til "spotteplassen" på sjøsiden ved starten
av "01R", kjører man delvis under denne VOR-antennen.
 
De syv utvalgte flybildene nedenfor, er dog ikke tatt fra flyplassen -
men faktisk fra solsengen utenfor leiligheten (i "Castillo / Caleta de
Fuste-området, for de som er lokalkjent i området). Sier litt om plasseringen,
og at man muligens ligger litt vel tett på innflyvnings-traseen:



IMG_1989.jpg


IMG_1718.jpg


IMG_1738.jpg


IMG_1790.jpg


IMG_1812.jpg


IMG_1881.jpg


IMG_1886.jpg






Så til slutt, noen "bonusbilder" - selvsagt litt bil. Denne gangen ble
det en gullfarget (av alle ting) Volvo S40 fra Cicar / Cabrera Medina
som leiebil, som vanlig med automatgir (selvsagt). Fordelen med disse
S40'ene er at de har fin-fin fem-sylindret motor, 2.4l. - dog ikke
mer enn 140 hk. Denne var en 2008-modell, i "Summum"-utgave som da
innebærer bl.a. skinninteriør, bi-xenonlys, regnsensor, aut. avblendbart
innv. speil, el. utv. speil, elektrisk innst. førersete,
"High Performance" lyd, osv osv.:



IMG_1921.jpg


IMG_2177.jpg


IMG_1927.jpg


IMG_1911.jpg


IMG_1914.jpg


IMG_1917.jpg


IMG_1934.jpg


IMG_1923.jpg






Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Fina bilder! Jag gillar när det stårmed historia om individerna.
En Volvo med 2.4i motor ska ha 170hk..
 
Takker for kommentarer og tilbakemeldinger!

Marcus W: ja 140hk er litt lite, men 2.4i-literen til S40
finnes i flere utgaver - og der nede har jeg kun kjørt
140-hesters utgaven (2.4i til S40, finnes både i
140 og 170 hesters utgave). Det som uansett er deilig
er såpass bra med dreiemoment, er ikke så vanlig med
5-sylindret motor og såpass stort motorvolum til en
såpass liten og lett bil.
 
Dette var knall! Utrolige morsomt å se - spesielt at det er mange flyselskaper man ikke pleier å se bilder av fra Norge. God jobb! :-)
 
Back
Top