Wizz Air - Erfaringer?

En liten tripp rapport: Vi var på flyplassen Stettin-Goleniow Solidaritet Airport 2,5 timer før avgang. Insjekk hadde på det tidspunkt ikke startet så vi satt ute og ventet i ca 30 min før innsjekk åpnet. Den lille flyplassen, som er litt mindre en Torp var for 15 år siden, har ca 50 seter ute, under tak på samme side som parkeringsplassen. og ca 30 inne. Det er 2 bladkjosker og en som solgte noe enklere mat og en liten iskremdisk. De har også en sak man kan putte håndbagasjen i for å måle om den er innenfor kravene. I sikkerhetskontrollen var de passe høflige og avslappede og ingen kø. Etter kontrollen var vi i et ommeråde med taxfree, en kjosk og en restaurant. total sitteplass kapasitet rundt 400 antar jeg, hvorav ca halvparten tilhørte Restauranten. skulle man handle i Taxfree var det 2 priser oppgitt, en med avgift og en uten. De hadde ikke Vin i Taxfree. bare sterkere saker, røyk og div. Skulle man til Non Schengen måtte man gå inn gjennom passkontrollen og ville ikke lenger ha tilgang til Taxfree butiken Det var ca 200 plasser og restaurant i den delen også. Jeg var litt overrasket over at vi måtte ha boardingkort for å få kjøpt Cola i Kjosken, men mulig det har med komisjon til Wizzair å gjøre. Så man ut fra Schengen seksjonen så så man bare skau og litt av rullebanen mot sør. Oppstillings ommerådet for flyene var under oppgradering med nytt betongdekke på den sørlige delen. I løpet av de nær 3 timene vi var på flyplassen, var det bare "vårt" fly som var innom. Litt sør for Terminalbygget stod det et mindre 2 motors passasjerfly, mulig en Saab og et lite privatfly. Ellers var det altså ingen flybevegelser. Pga opprustning av dekket stod flyet på den nordlige delen, der det kom inn og snudde før de begynte å tømme det.
Flyet var ca 15 min forsinket, men alt da det var en person med gul vest nær skranken, 15 min før flyet landet, begynte folk å stille seg i kø. Når flyet så hadde landet begynte de å sjekke folk igjennom, men bare for at de kunne gå til ommerådet rett utenfor. Der stod vi mens det ble tettere og tettere, helt til alle ca 140pax hadde blitt sjekket inn og vi kunne avmasjere de 150 metrene til flyet, der det var om å gjøre å komme først til flytrappen for å sikre seg et godt sete. Det var ingen kontroll av størelse på håndbagasjen, men flyvertinnen skulle nok en gang sjekke boardingkortet, (dette var 5 gang vi måtte vis det og med Taxfree på torp ble det 6 ganger) Vi fant 2 ledige ved siden av hverandre, midt og midtgang ca rad 22. Selv dama som er 150cm kommenterte at her var det trangt og for meg på 180cm med ikke spesielt lange ben gikk det akkurat. Liten håndbagasje som kan taes med gratis skal oppbevares under setet foran, men etter som det var nesten tomt i bagasjehyllen, puttet jeg det der, uten å få noen komentar på det. Flyet kom inn fra Sør og vi tok av mot sør, i sterk sidevind. Jeg har aldri før opplevd å bli kastet litt sidelengs i et flysete, så jeg lurer på hvordan landingen var, som ellers så helt grei ut. De foretok safety demo og alt som ble sagt på Engelsk ble sagt så fort at vi ikke fikk med oss noe som helst. Dersom de skal gi pax viktig info så må de faktisk lære seg å prate saktere. På turen leste vi inflight magasinet til Wizzair som var ganske greit og vi kjøpte ingen ting. Vi var i lufta ca 65min og landet bare 10 min etter ruta på Torp, fra Nord. Alt i alt en helt grei opplevelse, flyet var veldig trangt men jeg likte det brune skin/skai/hva det nå er på setene, heldig vis ikke i gørr kjedelig grått. Ellers var alt i vanlige "hvite" farger og ikke noe som RyanAir, som det ellers likner veldig på. Blir nok Wizzair ned igenn om ca 5 uker, men hadde jeg kunnet velge mellom Wizzair og Ryanair til samme pris så hadde jeg faktisk valgt Ryanair pga benplass, større håndbagasje enklere booking.

Last edited:
Wow, Wall of Text! Dette var strevsomt å lese. Hadde det vært mulig for deg å dele rapporten opp i avsnitt?

Uansett, takk for rapport! Greit å vite hva man har i vente hvis man skal hive seg på en hundrekronersbillett til Øst-Europa :drink

Ja da har undertegnede prøvd ut Wizzair. Turen var SVG-GDN-SVG. Dette er også min første reise med det jeg anser som et rent lavkost flyselskap, ser man bort fra DY da.

Aviator hadde checkin og det var smilende og hyggelig. Så noen som hadde glemt å skrive ut bordingkort, eller som ikke hadde kommet inn på nettsiden for bordingkortet som de selv sa. Så ut som de slapp unna gebyret med denne forklaringen.
Ellers spurte de bare oss kjapt om kabinkofferten passet i malen deres, uten å fysisk kontrollere dette selv.

Ombordstigning gikk relativt greit for seg. Jeg og fruen var ett stykke bak i køen, men fikk sete på siden av hverandre. Antar kabinfaktoren var ca 90%. Pushback var 5 min før oppsatt tid, så kan ikke klage.

Ombord var nok seteavstanden ikke all verden, men med mine 176cm så hadde jeg ikke noe å utsette på dette for en flytur på halvannen time.
Kabinpersonalet var ellers smilende og hyggelige. Serveringen utførte de i mine øyne kjapt og effektiv.

Samme opplevelsen på returreisen, selv om avgangen var forsinket med en time. Men dette var nok tåken sin feil og ikke Wizzair.

Kort oppsumert var det som en hvilken som helst flytur i økonomi og fullt på høyde med DY.

Så Wizzair får godkjent og en anbefaling av meg.

Har prøvd å reise med de.
Men flyet var overbooket...
Ventet en time ved checkin.
Då måtte vi springe, for de sa der var plass.
men gakk, neida! Flightpersonell sa nei.
Alt i alt en mega dårlig opplevelse.
Da vi ville klage å få kompensasjon var pludselig alle wizzairfolkene borte vekk.
Elendig service. Klagen ligger inne. Må bare ve nte på resultatet.
Hotellet i Gdansk gjir en natt i kompensasjon. Håber wizzair kompenserer den andre.
Fy faen!:headbang

Skal reise til Gdansk fra Ålesund på tirsdag. Har betalt for "stor håndbagasje", høyden der er begrenset til 56 cm, men jeg har en som er 58 cm høy. Det er vel grunn til å tro/håpe på at at man AES-folka ikke er så ekstreme på dette at jeg må ut med NOK 515,- (!!) for å ta den med som innsjekket? Nå koster det uansett mer enn turen totalt å legge sjekke inn selv på nett, så tror jeg får ta sjansen.....

Noen som vet spesifikt hvor strengt de sjekker i Ålesund?

Skal reise til Gdansk fra Ålesund på tirsdag. Har betalt for "stor håndbagasje", høyden der er begrenset til 56 cm, men jeg har en som er 58 cm høy. Det er vel grunn til å tro/håpe på at at man AES-folka ikke er så ekstreme på dette at jeg må ut med NOK 515,- (!!) for å ta den med som innsjekket? Nå koster det uansett mer enn turen totalt å legge sjekke inn selv på nett, så tror jeg får ta sjansen.....

Noen som vet spesifikt hvor strengt de sjekker i Ålesund?

Nei, men de kan av erfaring være strengere i GDN.

Men det at du faktisk har betalt for håndbagasje teller en del. De er mest "ute etter" de som prøver seg på større bagasje uten å betale for hverken innsjekket eller stor håndbagasje.

Ok - takk, rapport følger - jeg krysse fingre for at det går bra. Det ville være litt surt å måtte ut med et gebyr som koster like mye som billetten. :)

Har hatt en del reiser mellom ENTO - EPWA/EPMO (den tiden W6 floy dit). Seteavstand varierer veldig. Har hatt flyvninger med veldig god boltreplass og andre med krampe etter 1.40 i lufta.

Det virker aa ha blitt mye mindre kaos i kabinen under boarding etter det nye reglementet ifb haandbaggasje ble innfort. Mye sansynlig siden differansen mellom stor haandbaggasje og innsjekket baggasje er liten.

Erfarte dog at nodutgang er billigere aa kjope enn stor haandbaggasje. Kravet for liten haandbaggasje er at den skal passe under setet foran, men paa nodutgang ble den pent liggende over, selvom dimensjonene var for store. Ingen kommentarer paa det hehe.

Alt i alt godt inntrykk. Stort sett vaert heldig med CC og Flightdeck, spesielt mtp spraak og informasjonsflyt. Syns generelt det er mye mindre mas ombord en hos konkurrenten (FR).

Og nå som de har innført allokerte seter, kan det bare bli enda bedre. Sete på forhånd betyr mindre stress for alle parter ved boarding.

Det var en strålende tur AES-GDN! Ingen sjekk av bagasjen. 95+ prosent fullt fly, og AB var fylt opp på min rad der jeg hadde C, dog var DE ledig over midtgangen, så spurte umiddelbart etter boarding completed om jeg kunne bytte til D og fikk "of course, dog virket det å være noen krøll, så en ung mann havnet på C-setet likevel. Men for meg var det perfekt.

Avgang på tid og ankomst 15 min før tid. Til dels pene og blonde flyvertinner som var blide, hyggelige og smilende hele tiden. Kjøpte meg 2 øl på tilbud, 6 euro for to. Hyggelig tur. En blanding av polakker og nordmenn om bord. Litt fascinerende å sitte på et fullt fly fra Ålesund til Gdansk en tirsdag ettermiddag - en rute som ikke eksisterte for noen år siden.

Har nå tatt inn på Kobza House, billighotell, men sentralt - bare broa over til sentrum av Gamlebyen, så dette blir bra.

Back