Winglets til A320-familien kommer

Winglets till 737NG minskade bränsleförbrukningen markant.
Tror ni sharklets på A32X kommer minska bränsle förbrukningen minst lika mycket?

"Wing tip devices", som winglets, vil redusere indusert motstand fra vingen med opptil 6 %, og dermed ha betydning for fuelforbruket. På en A320 estimerer man at fuelforbruket reduseres med ca 3,5 %, noe som gir en "payload increase" på 500 kg (ca 5 pax ekstra med bags).

Nå har A320-familien allerede winge fence's, som gir noe av denne effekten, og jeg kjenner ikke til hvor mye ytterligere besparelse som ligger i den nye "winglet'en". Man skal også regne med kostnadene med å modifisere vingen på de eksisterende A320.

Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).

Boeing 757 er et vakkert fly, og med bedre endurance enn A321. Men er ellers er fly som er langt etter utviklingen av en A320 / A321.

Tally-Ho

Tally-Ho;693459Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).Tally-Ho[/QUOTE said:
Vil det si at forskjellige modeller av A32X har forskjellig typer flaps? (Må desverre innrømme at når det gjelder slike detaljer er jeg rimelig grønn)

Vil det si at forskjellige modeller av A32X har forskjellig typer flaps? (Må desverre innrømme at når det gjelder slike detaljer er jeg rimelig grønn)

---
A320 har single slotted flap på hver ving, mens A321 har double slotted flap.

Dette gir litt forskjellig pitch ved forskjellig flap-setting ved landing.

Itillegg til å tilby sharklets på fabrikksnye fly så arbeider også Airbus med muligheten for ettermontering på eldre fly, og de tror det skal være mulig på maskiner yngre enn LN1000-1200

http://www.flightglobal.com/news/ar...-a320-family-sharklet-retrofit-launch-369667/
As it continues flight testing for its fuel-saving Sharklet for introduction later this year, Airbus is nearing launch of a retrofit plan for existing A320 aircraft with entry into service slated for 2014.

Da har første fabrikksnye A320 med sharklet rullet ut fra fabrikken, og vil etterhvert få selskap av seks andre maskiner for å ta fatt på de 600 testtimene som er nødvendig før sertifisering kan finne sted. Første levering forventes mot slutten av 2012

http://www.airbus.com/no_cache/pres...sharklet-equipped-a320-completed-in-toulouse/
Airbus has produced the first new-build A320 with Sharklets. Depicted here at its roll-out in Toulouse, MSN 5098 will be one of several A320 Family aircraft in the certification flight-test campaign starting in May this year and lasting around 600 flight hours.

SAS har vist liten interesse til å installere winglets på 737'ene, så jeg ville ikke satse no' særlig på det ...

Det obligatoriske spørsmålet. Er SAS sine a321 og nå nye a320 yngre enn LN1000-1200? I tilfelle vil jo sikkert Sharklets være aktuelt...
Eldste SK A321 er OY-KBK med LN1587, 319'ene er jo nyere så svaret er ja. Også IndiGo-maskinene er langt innenfor.
Men SE-RJE (ex Spanair) er LN1183, så den er i grenseland.

Men om de gjør det er vel avhengig av eierforhold og om eieren er interessert i å spytte litt i kassa.... 737WL ettermontering i SK er vel bare gjort på eide maskiner, dvs eid av selskaper innen konsernet, dvs "SAS Struktur".
Og så er jo ikke kassa helt velfylt, heller....

SAS har vist liten interesse til å installere winglets på 737'ene, så jeg ville ikke satse no' særlig på det ...

Men er det ikke slik at det kun lønner seg vist flyene brukes på lange hopp? Det er vel derfor at SAS kun har winglets på noen av 737ene. Og a321 brukes jo ofte på litt lengre hopp og mye charter.

Winglets er mere drivstoff økonomiske uansett. På SAS sine eldste NG700/800 er det en del jobb og ettermontere. 600 er ikke sertifisert med winglets. Allt er vel et kostnads spørsmål. Kan tenke meg at leasing selskapene ikke vil ta kostnaden

Back