Wien-Brussel med SN Brussels

hanswest

SAS Customer
Medlem
Med en god magefølelse etter et bra møte delte jeg taxi med en sveitisk kollega ut til flyplassen. Jeg hadde bFlex Economy, eller hva SN Brussel nå kaller det, på SN2906 til Brussel. Jeg ankom flyplassen litt tidligere enn hva innsjekken hadde bestemt seg for at var et ok tidspunkt å åpne på, så det ble litt tudling rundt mens jeg ventet på at de åpnet. Østerrike har ikke norske røykelover, så jeg mistet lysten på en liten øl mens jeg vemtet. Etter hvert åpnet innsjekken, og jeg spurte om jeg kunne få sete ved nødutgangen, og gjerne med ledig siden av meg. De tre damene hadde en grei måte å ordne det på, jeg fikk 10D, og så ga ”min” innsjekker beskjed til de to andre om å la 10E være i fred. Nå viste det jo seg etter hvert at flyet hadde masse tomme seter, men i alle fall…
Jeg gikk innenfor, som i Wien ikke betyr innenfor sikkerhetskontrollen, bare innenfor ombordsstigningskontrollen, og fant Austrian sin Senator-lounge. Den var liten og trang, og jeg fant fort ut at eldre østerrikere i dress er arrogante. Dem om det! Jeg ventet der med litt jobb, og etter hvert gikk jeg ut til utgang 31, gjennom sikkerhetskontrollen, og så var det å vente litt mer, sammen med de andre:

Venteomrdetutg31Wien.jpg


Etter hvert fikk vi gå om bord, jeg stusset litt da jeg så at det var en Airbus320, SN Brussel har ikke slike? Jeg hadde fått sete 10D ved nødutgang, ingen på de to andre setene, og god plass:

BeinplassSN2906.jpg


Folk vil ha litt kabinbilder, så her er et:

KabinOO-SSU.jpg


Jeg oppdaget at dette var en Airbus319, med to dører over vingene, meg bekjent er det bare EasyJet som har bestilt dette, så nå var nysgjerrigheten tent, dette måtte sjekkes! Maskinen var OO-SSU. Når jeg senere fikk internett igjen, fant jeg ut at joda, dette kan jeg: Flyet ble levert til EasyJet i mai 2000. SN Brussel overtok det i august i fjor.

Etter hvert ble det avgang på rullebane 11, og ferden gikk greit mot Brussel mens jeg fikk litt mat:

MatSN2906.jpg


Det var to hyggelige damer og en hyggelig mann som jobbet i kabinen. De snakket nederlandsk, eller flamsk, med hverandre, og dette språket fikk rangen foran fransk også under sikkerhetsdemonstrasjon og alle annonseringer.

Vi landet på rullebane 25L, og takset bort til den gamle terminalen på BRU. Der ble vi plukket opp av en buss, som svingte til høyre, slik at vi ble satt av i den nye terminalen, og derved kunne gå tilbake til den gamle. Mosjon er bra!

Bagasjen kom, og jeg kjøpte billett til toget. Belgia er et snålt land, ganske så delt i to. Siden flyplassen ligger i Flandern, så bruker man jo ikke fransk:

Togbillett.jpg


Togtidflyplass.jpg


Toget var i rute inn til byen, et gammelt slitt lokaltogsett med to vogner, velkommen til Europas hovedstad:

TogtilBrussel.jpg


Jeg hadde bestilt rom på IBIS Off Grand Place, sentralt og greit:

IBISHotellrom.jpg


IBISBad.jpg


Det er masse kiosker rundt det lille i torget, og i motsetning til i Norge så er ikke øl i kiosk farlig i Belgia, så da ble det med en stk av Belgias goder opp på rommet før man falt i søvn:

Leffe.jpg


Hjemtur i morgen med SAS via Oslo, rapport følger!
 
Flott rapport :)

Ser at du har en del "upcoming" som ikke er SK-flighter nå. Teller disse på opptjeningen i henhold til Pandion-statusen elller er det kun på SK-metall?

Og ikke minst; grattis med fornyet Pandion-kort :)
 
Jeg oppdaget at dette var en Airbus319, med to dører over vingene, meg bekjent er det bare EasyJet som har bestilt dette

Det må da være flere enn EasyJet som har slike. Germanwings, f.eks:

boarding4u.jpg


Har prøvd både EasyJet og Germanwings, og syntes faktisk at benplassen var OK hos begge to.

Utmerket trip-rapport, forresten.
 
737-405: Det er nok bare SK, WF og KF som teller til Pandion. Det ble noen "ikke-SASgruppe-turer", men litt artig å prøve litt annet også, når prisen er om trent det samme.

LN-MOW: Er blitt gammel og konservativ, de har nok skiftet litt på navnet ja!

Artig at folk liker å lese!
 
Interessant å vite, takk for den :) Jeg er enig med deg-hvorfor ikke prøve noe annet spennende når man har anledning til det ;)? Det er vel en grunn til at vi kalles "flyinteresserte".
 
Flott rapport. Bra bilder og tekst, takker for info og plassene og turen så bra ut. Så også ut til og være lite folk ombord på turen på vei ned, men alt blir bra dersom turen går knirkefritt.
 
Back
Top