• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøes 2020 resultat

Someone

Moderator
Medlem
Widerøes 2020 resultat

Widerøe sine 2020 tall er nå tilgjengelig hos proff.no, og ser man på deres konsernregnskap ble dette tallenne for 2020

Inntekter: 4,07 mrd, hvilket var omtrent en milliard mindre enn i fjor
Driftsresultat: -56,8 millioner

Dette er jo langt bedre marginer enn hva bortimot alle andre selskap klarte. Og dykker man litt ned i tallenne, så kan man ta ut 407 millioner og av- og nedskrivinger, slik at fra driften i seg selv, så genererte Widerøe ca 350 millioner i cash. Trekk fra 50 millioner i netto finanskostnader, så betyr det roughly 300 millioner generert i cash, gitt det ikke skjuler seg for mange "hemmeligheter" i tallenne der.

Ser man på balansen, så ser det ut som mye av dette gikk med til å redusere gjelden
 
Last edited:
Re: Widerøes 2020 resultat

Er vel ikke så mange andre selskap som får betalt for å fly med tomme fly, så ikke overmåte overraskende.

Sent fra min LE2123 via Tapatalk
 
Re: Widerøes 2020 resultat

. gitt det ikke skjuler seg for mange "hemmeligheter" i tallenne der.

Dem er vel ikke så flink å koke bøker som i USA?
Husker et selskap jeg jobbet for som hadde litt “cash flow” problemer for å si det mildt.
Alt var belånt til pipa, men kostbare reserve deler kunne man få lån på, med delene som sikkerhet naturligvis.
Så sjefen ba mekanikerne å ta deler av flyene, legge dem på lager, få inspeksjon av banken, deretter fine lån.
Så straks lånet var på plass kom delene tilbake på flyene og lageret var tomt. :cry:
Det var dog som å tisse i buksa for å varme seg i kulden: Hjelper ikke lenge.
Tilslutt ble det konkurs uansett og på slutten var det ubehagelig, flygerne måtte betale for drivstoff og hoteller rundt om i verden, var ikke noe å få på krita lenger. :cry:

Det går nok bedre med Widerøe ja.
 
Re: Widerøes 2020 resultat

Det er vel uansett begrensa hvor mye man kan låne på DH8-deler!
 
Re: Widerøes 2020 resultat

Det er vel uansett begrensa hvor mye man kan låne på DH8-deler!


Ja, og i motsetning til stort sett alle andre selskaper, unntatt de som har vært gjennom en rekonstruksjon/konkurs, så har Widerøe redusert sin gjeld gjennom 2020
 
Re: Widerøes 2020 resultat

Widerøe er vel også nå et av få "gamle" selskap som i disse dager ansetter både foran og i kabin, mens det fleste andre selskaper i denne delen av verden, ennå lenge må hente tilbake oppsagte
 
Back
Top