• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøefly nær krasj med drone på vei inn til Flesland

C130

ScanFlyer Gold
Widerøefly nær krasj med drone på vei inn til Flesland

Et Widerøefly under innflyging til BGO var nær ved å kollidere med en drone i dag:

Fra Bergensavisen:

Dronen befant seg på 5500 fot mellom Halhjem og Os.

Det var et fly fra Sandefjord/Torp lufthavn som var på vei inn til Bergen lufthavn som kom farlig nære den ubemannede farkosten.

– Det var piloten som oppdaget dronen. Da holdt flyet en fart på 450 kilometer i timen, sier operasjonsleder Morten Kronen ved Vest politidistrikt.

http://www.ba.no/nyheter/bergen-luf...ar-50-100-meter-unna-wideroe-fly/s/5-8-334879
 
Re: Widerøefly nær krasj med drone på vei inn til Flesland

Dronen hadde fire propeller, var hvit og litt oransje.
Det var antagelivis en DJI Phantom drone. Jeg har selv versjon 3 som har innebygget kamera som sender livebilder ned til mobiltelefonen med info om høyde, fart, kart osv.

Dronen veier 1216 gram og er bygd i relativt spinkel plast, så man skulle tro at det kunne tilsvare en måke om flyet skulle bli truffet. Uansett idiotisk å fly såpass høyt maks lovlig er vel 100 meter tror jeg.


Phantom 3 og nyere er begrenset til en flyhøyde på 500 meter fra takeoff punktet, jeg har selv vært oppe i 50 meter og det holdt i massevis.
Det er lagt inn blokkering for å ta av innenfor en radius på 2km fra en flyplass. Jeg ser at bare OSL er lagt inn slik at det ikke er mulig å ta av. De andre store flyplassene i Norge inkludert BGO gir bare en advarsel. Dette bør noe i Luftfartstilsynet få DJI til å endre på. KRS og TRD mangler helt.
attachment.php


Her kan man se hvor DJI har lagt inn restriksjoner.

https://www.youtube.com/watch?v=YoXAMRQoIAA
 

Attachments

  • DJI_No_Fly_Zones_Norge.jpg
    DJI_No_Fly_Zones_Norge.jpg
    157.7 KB · Views: 816
Back
Top