Wideroe skal selges

Hvis man har i bakhodet at Braathen sitter i forhandlingsposisjon når man leser artikkelen, så forsøker han bare å skremme de andre aktørene og snakke ned prisen. Han bruker Finansavisen som et forhandlingskort.

Tja, man får vel nesten regne med at eventuelle andre interessenter er fullstendig klar over dette spillet, og at slike utspill dermed ikke påvirker hverken det ene eller det andre.;)
 
Selvfølgelig, men han kommer ikke med slik utspill uten grunn midt i en budrunde/forhandlingssituasjon.
 
Om eierforholdet i Fjord1 sier hjemmesiden:

"Fjord1 AS er eigd av Sogn og Fjordane fylkeskommune (59 prosent) gjennom det heileigde dotterselskapet F1 Holding, og Havilafjord AS (41 prosent)."

Og Havilafjord sin andel var den delen Møre og Romsdal fylkeskommune eide, men som de valgte å selge for en tid tilbake.

SAS bør gjennom mange år ha vist at skattepenger ikke bør brukes til å eie flyselskap. Overlat det til folk som kan og vil!
 
Er det realistisk at noe skjer på generalforsamlingen kl 14:00 i dag?
Personlig tror jeg ikke SAS har fått milliardbudet de venter på.
 
WFkørv;833926 said:
Er det realistisk at noe skjer på generalforsamlingen kl 14:00 i dag?
Personlig tror jeg ikke SAS har fått milliardbudet de venter på.

Nei, da generalforsamlinger normalt ikke behandler slikt. Dette er en styresak
 
Sikkert riktig, men noen her inne som vet noe, har egentlig veldig lyst til å fortelle tror jeg!
 
Re: Swissport vil kjøpe SAS Ground Handling

Problemet med Widerøe salget er at Widerøe skylder SAS 700 millioner kroner. Med den gjelden stående i Widerøe er det neppe noen som vil overta selskapet uansett pris.

SAS kan ettergi gjelden, men det vil trigge etterbetaling av skatt og også straffeskatt i Widerøe. I tilegg vil SAS selvsagt lide 700 mill tap.

Widerøe kan betale SAS for gjelden, men det trigger samme skattekrav.

Årsaken til den låste gjelden er finans akrobatikk i SAS konsernet for å unngå skatt på overskudd i Widerøe i tidligere år.
 
Re: Swissport vil kjøpe SAS Ground Handling

Når overskuddet i Widerøe er på 50 millioner ifjor og SAS ønsker en milliard skr.
Etter min mening mener jeg det er en alt for høypris.
Skal jo betale avdrag og renter av lånet.
Hvis en regner att overskuddet blir 50 millioner i 20 år.så vill da ta den tiden til å tllbake lånet uten renter.
Må vel også kjøpe nye fly.:8:
 
Re: Swissport vil kjøpe SAS Ground Handling

Om man kjøper en bedrift, er målet å få større avkastning på investeringen totalt sett enn man ville ha fått om man plasserte pengene i noe annet. Ikke nødvendigvis å nedbetale lån man eventuelt måtte ta opp for å kjøpe.
 
Re: Swissport vil kjøpe SAS Ground Handling

Problemet med Widerøe salget er at Widerøe skylder SAS 700 millioner kroner. Med den gjelden stående i Widerøe er det neppe noen som vil overta selskapet uansett pris.

SAS kan ettergi gjelden, men det vil trigge etterbetaling av skatt og også straffeskatt i Widerøe. I tilegg vil SAS selvsagt lide 700 mill tap.

Widerøe kan betale SAS for gjelden, men det trigger samme skattekrav.

Årsaken til den låste gjelden er finans akrobatikk i SAS konsernet for å unngå skatt på overskudd i Widerøe i tidligere år.


Nå er ikke dette en unormal eller unik situasjon ved salg av datterselskaper, snarere tvert i mot.
Ved oppkjøp av større selskaper pleier det å følge med mye gjeld, og dette er er bare en del av regnestykket


Når overskuddet i Widerøe er på 50 millioner ifjor og SAS ønsker en milliard skr.
Etter min mening mener jeg det er en alt for høypris.
Skal jo betale avdrag og renter av lånet.
Hvis en regner att overskuddet blir 50 millioner i 20 år.så vill da ta den tiden til å tllbake lånet uten renter.
Må vel også kjøpe nye fly.:8:

Om man kjøper en bedrift, er målet å få større avkastning på investeringen totalt sett enn man ville ha fått om man plasserte pengene i noe annet. Ikke nødvendigvis å nedbetale lån man eventuelt måtte ta opp for å kjøpe.


Som NickF korrekt er innepå så vil en proffesjonell investor se på forventet avkastning og hva en alternativ investering ville gi. Ikke hva en eventuell nedbetaling av lån vil være, selv om det er en grad av sammenheng. Men det skal sies at det neppe er noen som vil gi 100% lån til et oppkjøp av et flyselskap, så her må det endel egenkapital til

Dessuten, hva Widerøe tjente i fjor er ikke lenger relevant, da det man ser på
er hva man vil tjene i fremtiden og hva man har av eiendeler og gjeld.
Men hva dette er/blir aner jeg ikke, og har heller ikke behov for å sitte hjemme og gjette hva Widerøe er verdt basert på mangelfull informasjon
 
Re: Swissport vil kjøpe SAS Ground Handling

... Må vel også kjøpe nye fly ...
Päkostninger til innkjöp av nye fly inngär i resultatregnskapet som bokförte nedskrivninger. Der hvor SAS har "kokt" bokföringen i Wideröe i koncernsammenheng er at istedenfor ä benytte de gode drifts-resultatene i datterselskapet til ä kjöre frem en mer aggressiv nedskrivning av "fly" i aktiva, har de päfört Wideröe "gjeld til morselskapet", som idag viser seg ä vaere en tung strategisk feil fordi det veier ned pä salgsverdien i datterselskapet. Slik man rer sin seng, fär man sove .... SAS som gikk med minus-resultat pä koncern-nivä har ikke hentet noen fordel av bokföringen tidligere annet enn kosmetisk pynt, mens bakdelene fremstär nu krystallklart fordi cash-verdien i "Wideröe" som en aksjepost kan svekkes sterkt !
 
I min optik var det bedre at beholde og udvikle WF...WF kunne udvikles til at flyve f.ex
danske indenrigs, men også nogle af de nære ruter, især de ruter som lige nu flyves af
QA og andre inchartrede selskaber.
Men når det så ikke kunne lade sig gøre, er det bedst at få det solgt til bedst mulig pris, synes jeg
Hilsen Ole
 
I min optik var det bedre at beholde og udvikle WF...WF kunne udvikles til at flyve f.ex
danske indenrigs, men også nogle af de nære ruter, især de ruter som lige nu flyves af
QA og andre inchartrede selskaber.

Og det er jeg egentlig ganske sikker på også er ønsket til ledelsen i SAS. Salget var vel et krav fra den norske næringsministeren for at Norge skulle kunne akseptere den videre finansieringen av SAS. Begrunnet med Widerøes betydning i norsk infrastruktur og usikkerheten dersom SAS skulle gå konkurs. Salget skulle være med på å styrke likviditeten i SAS.

Men når det så ikke kunne lade sig gøre, er det bedst at få det solgt til bedst mulig pris, synes jeg
Hilsen Ole

Solgt til best mulig pris kan fort bli en lav pris. Dersom SAS må selge Widerøe kan det bety en relativt lav pris, sett i lys av at det vel var forventet mellom 1 og 1,5 milliard for selskapet. Og ser man hvordan SAS skal få inn sine 3 milliarder på salg,hvor motorer og eiendeler utgjør 0,7 milliarder og SGH 2-300 millioner må SAS få 2 milliarder for Widerøe for å oppnå målet. Ellers må andre eiendeler legges inn i potten. Hvilke eiendeler kan SAS selge uten at det skal få preg av slakting av bedriften?




Vidar
 
Solgt til best mulig pris kan fort bli en lav pris. Dersom SAS må selge Widerøe kan det bety en relativt lav pris, sett i lys av at det vel var forventet mellom 1 og 1,5 milliard for selskapet. Og ser man hvordan SAS skal få inn sine 3 milliarder på salg,hvor motorer og eiendeler utgjør 0,7 milliarder og SGH 2-300 millioner må SAS få 2 milliarder for Widerøe for å oppnå målet. Ellers må andre eiendeler legges inn i potten. Hvilke eiendeler kan SAS selge uten at det skal få preg av slakting av bedriften?




Vidar

http://touch.vg.no/article.php?artid=10102012

Widerøe selges ikke vist ikke prisen er bra nok, ifølge Gøran Jansson...
 
Back
Top