Wideroe skal selges

Last edited:
Widerøe ble solgt som følge av press fra Giske

SAS hadde intet ønske om å selge Widerøe. Det var den norske stat som forlangte at selskapet måtte selges, slik at SAS sikres en ny kassakreditt.
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Derfor-presset-Giske-SAS-til-a-selge-Wideroe-2795718.html

Samtidig lurer jeg litt på dette utsagnet.. Har ikke DY tidligere valgt å avstå fra et samarbeid med WF?
- Det innebærer at kunden er innelåst i Widerøe/SAS-systemet fra kortbanenettet. Dagens monopol vil på ett vis fortsette. Vi vil selvsagt ønske å kunne samarbeide tettere med et nytt Widerøe, og det tror jeg ikke minst de reisende fra kortbanenettet som ønsker seg billigere billetter ville satt pris på, mener Skånvik.
 
Widerøe ble solgt som følge av press fra Giske


http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Derfor-presset-Giske-SAS-til-a-selge-Wideroe-2795718.html

Samtidig lurer jeg litt på dette utsagnet.. Har ikke DY tidligere valgt å avstå fra et samarbeid med WF?

Før Norwegian er villige til (kanskje dei er det?) å tilby gjennomgåande reiser saman med andre flyselskap kan aldri Norwegian "overta" etter SAS. Og som kortbanepassasjer veit eg at eit stort poeng (og noko ein betaler for) er at ein kan reise på gjennomgåande turar med transfertider under timen der rutene passar slik. Slik det er no, kan ingen konkurrentar til SAS "kjapt overta" dette. Hadde Norwegian og Widerøe også kunne tilby gjennomgåande reiser, då har vi eit alternativ til SAS + WIF.
 
Giæver sa jo at han skulle komme med info før kl 12 i går. Fremdeles har han ikke meldt noe, så man kan jo ikke si at mannen virker særlig troverdig.

Infoen han kom med er kanskje den infoen som står på Boarding? Noe annet spennende har de neppe å komme med så lenge de ikke fikk oversendt "salgsdokumenter" fra SAS før i går ettermiddag.
 
Hovedkonkurrent Norwegian har foreløpig ikke vurdert kjøp. I en e-post til Aftenposten advarer kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik mot at de ansatte får kjøpe Widerøe, fordi hun mener det vil bety en videreføring av det tette samarbeidet med SAS.

- Det innebærer at kunden er innelåst i Widerøe/SAS-systemet fra kortbanenettet. Dagens monopol vil på ett vis fortsette. Vi vil selvsagt ønske å kunne samarbeide tettere med et nytt Widerøe, og det tror jeg ikke minst de reisende fra kortbanenettet som ønsker seg billigere billetter ville satt pris på, mener Skånvik.

Lurer på hva Skånvik egentlig roter med her. Slik jeg har skjønt det er en del av salgspakka av Widerøe at Widerøe fortsatt skal være sterkt tilknyttet SAS. Om det da er de ansatte som eier eller om en større investor kjøper 100% av selskapet, har da ingenting å si. Og hvis WF skulle begynne å samarbeide og feede DY i stedet for SAS, vil ikke det bli en like mye monopolsituasjon (i Skånvik sine øyne) som at WF feeder SAS? Logikk er noe dritt Skånvik.
 
Lurer på hva Skånvik egentlig roter med her. Slik jeg har skjønt det er en del av salgspakka av Widerøe at Widerøe fortsatt skal være sterkt tilknyttet SAS. Om det da er de ansatte som eier eller om en større investor kjøper 100% av selskapet, har da ingenting å si. Og hvis WF skulle begynne å samarbeide og feede DY i stedet for SAS, vil ikke det bli en like mye monopolsituasjon (i Skånvik sine øyne) som at WF feeder SAS? Logikk er noe dritt Skånvik.

Det er vel ikke slik at "enten eller" er de to eneste alternativene. "Både og" er også et alternativ. Jeg vet ikke hva som har ligget på bordet av muligheter for at DY skal interline med WF, annet enn at jeg ser at folk her mener at det er DY selv som har valgt dette bort.
 
Jeg vet ikke hva som har ligget på bordet av muligheter for at DY skal interline med WF, annet enn at jeg ser at folk her mener at det er DY selv som har valgt dette bort.

Det ligger vel inne i FOT-kravene at WF må interline med de aktører som ønsker det. Eller tar jeg feil?
 
Hvem kan vi se for oss å kjøpe WF? Mine forslag:

1. Giæver/Torghatten(mest torghatten)
2. Braathen(de regner nok på det, om de byr blir vel en annen story)
3. Flybe
4. Et eller flere PE firma
5. Lufthansa
6. Øst-Europerer med for mye penger?

Det er vel kanskje de to nederste som er mest fare out there. Men hvis jeg var Lufthansa så ville jeg har regnet på det. WF går med overskudd, de har regional selskaper fra før. Noe som gjør at de kjenner bransjen. Lufthansa vil kunne dekke opp de funksjonene som WF kjøper fra SAS. Men den viktigste grunnen sett med mine øyne, WF vil gi Lufthansa en lokalt forankret virksomeht i Norge/skandinavia som de kan utnytte hvis SAS skulle gå konkurs. På denne måten ville de stå stærkere hvis plutselig alle kaster seg inn i det Norske/skandinaviske markedet.
 
Hva som skjer med WF er spennende. Jeg tror det mest sannsynlige er at et naert samarbeide med SAS fortsetter, da dette gir begge selskaper fordeler. JEg tror mest paa at de ansatte tar over, muligens sammen med en investor (Torghatten f.eks). Braathens er en mulighet, men det ville nok blitt endel endringer i rutestrukturen for at Braathens selskaper og WF kunne dra nytte av hverandres ruter. Flybe er ogsaa interessant. Jeg har ikke tro paa saa mange adnre alternativer, men jeg er jo amatoer.
 
mode-note

Då har vi splitta ut ein diskusjon om lønsvilkår i ein ny tråd - lat oss halde oss til Salget av Widerøe som er tema i denne tråden.
 
Ett lite spørsmål.

Hvis SAS går konkurs før Widerøe er solgt. Hva skjer da?? Alle Q400 eies(Leid) av SAS, leies så ut til Widerøe. Vil ikke disse da gå inn i konkurs boet?
Det betyr ikke dette at Widerøe er konkurs i samme slengen?
 
Ett lite spørsmål.

Hvis SAS går konkurs før Widerøe er solgt. Hva skjer da?? Alle Q400 eies(Leid) av SAS, leies så ut til Widerøe. Vil ikke disse da gå inn i konkurs boet?
Det betyr ikke dette at Widerøe er konkurs i samme slengen?

Cimber fløy jo sine 4 CRJ200 for SAS under konkursen, da dette var regnet som overskuddsaktivitet :D
 
Ett lite spørsmål.

Hvis SAS går konkurs før Widerøe er solgt. Hva skjer da?? Alle Q400 eies(Leid) av SAS, leies så ut til Widerøe. Vil ikke disse da gå inn i konkurs boet?
Det betyr ikke dette at Widerøe er konkurs i samme slengen?

Henter inn denne fra den andre tråden om WF etter SK:

Insolvens er vel eneste krav til å kunne melde oppbud? Dersom styret i SAS gruppen melder oppbud kan jo boet selge Widerøe - da dette selskapet har en stor verdi, og boets plikt er jo å maksimere boets verdi for å redusere kreditorenes tap.

w
 
Back
Top