Wideroe skal selges

Det skjer ikke noe med Blue1? Det vil fortsette som datterselskap i SAS? Verdien her er vel ikke like stor som WF, men kunde vel uansett bringet inn mer penger til selskapet?
 
Hva med "Statens pensjonsfond" det hadde vært kjempe gøy og se norske politikere svømme gjennom den gråsonen:) hihi, men artig vinn vinn situasjon. Vet ikke om det er samme departement som forvalter fondet, som styrer aksjene i SAS:)

Kjetil
 
Det skjer ikke noe med Blue1? Det vil fortsette som datterselskap i SAS? Verdien her er vel ikke like stor som WF, men kunde vel uansett bringet inn mer penger til selskapet?

Blue1 heter nå SAS Finland. Blue1 er en mye mer integrert del av SAS enn Widerøe.
 
Hva med "Statens pensjonsfond" det hadde vært kjempe gøy og se norske politikere svømme gjennom den gråsonen:) hihi, men artig vinn vinn situasjon. Vet ikke om det er samme departement som forvalter fondet, som styrer aksjene i SAS:)

Kjetil

Fondet forvaltes av Norges Bank (NBIM), mens SAS posten ligger under Næringsdepartementet.
 
En annen ting jeg lurer på ifm at ansatte ønsker å kjøpe Widerøe.
SAS selger vel til høystbydende, dersom det er flere interessenter? Det er vel ikke sånn at det er satt en pris på WF og at de ansatte automatisk kan kjøpe WF?
 
En annen ting jeg lurer på ifm at ansatte ønsker å kjøpe Widerøe.
SAS selger vel til høystbydende, dersom det er flere interessenter? Det er vel ikke sånn at det er satt en pris på WF og at de ansatte automatisk kan kjøpe WF?

WF og SAS skal jo fortsatt sammarbeide. Så de selger nok ikke til hvem som helst...
 
Hvor lenge får WF beholde dagens ansettelsesforhold? Ny eiere, nye krav til lønnsomhet.

Blir noen annet å stå på egne bein. Ja, jeg vet at de flyr på anbud, men anbud kommer og anbud går. Jeg tror dette på sikt vil åpne opp for nye aktører på kortbanenettet....
 
En annen ting jeg lurer på ifm at ansatte ønsker å kjøpe Widerøe.
SAS selger vel til høystbydende, dersom det er flere interessenter? Det er vel ikke sånn at det er satt en pris på WF og at de ansatte automatisk kan kjøpe WF?

En annen detalj er at denne prsonen har visst ikke spurt de han hevder han representerer, det er mer et soloutspill.
 
Dessuten investerer det ikke i Norge. Folketrygdfondet er nok heller ikke aktuelle.

[OT]
Du har rett selv om det ble litt feil.

Under Statens Pensjonsfond ligger både Statens Pensjonsfond Utland og Statens Pensjonsfond Norge. Disse er tidligere kjent som Oljefondet og Folketrygdfondet. Virkeligheten er ikke fullt så enkelt men poenget er at Statens Pensjonsfond finnes i 2 utgaver :-)
[/OT]
 
Hvor lenge får WF beholde dagens ansettelsesforhold? Ny eiere, nye krav til lønnsomhet.

Blir noen annet å stå på egne bein. Ja, jeg vet at de flyr på anbud, men anbud kommer og anbud går. Jeg tror dette på sikt vil åpne opp for nye aktører på kortbanenettet....

WF driftes svært bra i dag og jeg vil gjerne se de eierne som kan gjøre det bedre enn nåværende eiere.
Et salg av WF vil i seg selv ikke ha noen betydning for hvorvidt det kommer nye aktører på kortbanenettet.
 
Hvordan kan man si at WF skal fortsette samarbeidet med SAS.
Det høres jo meget logisk og sannsynlig ut at det blir slik, men det må da være opp til de nye eierne?!
 
Last edited:
Hvor mye statsstøtte pg evt annen støtte får Widerøe pr år?Er dette nok til at det å kjøpe WF innebærer vesentlig mindre risiko enn ved andre flyselskap?

Torghatten eier for eksempel mange selskaper innen tranport som er inne i anbudsrunder, så de vet nok hva de evt. går til. Anbud kan også være risikosport, plutselig kan man miste alt over natta.

Hvaordan kan man si at WF skal fortsette samarbeidet med SAS.
Det høres jo meget logisk og sannsynlig ut at det blir slik, men det må da være opp til de nye eierne?!
Det kan være en del betingelser knyttet til et salg som gjør at det fortsetter nesten som før.
 
Er det mulig at WF nå vil søke om å bli tatt opp i Star som fullverdig medlem? Eller koster det for mye til å være lønnsomt for et så lite selskap som WF?
 
I følge NRK nå så har Torghatten forhandlet med SAS en periode. Også smilte Ola Giæver lurt i sjegget når han ble spurt om det var akutellt å sammarbeide med Torghatten.
 
Last edited:
Hvordan kan man si at WF skal fortsette samarbeidet med SAS.
Det høres jo meget logisk og sannsynlig ut at det blir slik, men det må da være opp til de nye eierne?!

Når det gjelder anbudsrutene er det jo stilt visse krav ifht. å tilby gjennomgående reise. Tror det ville bli vanskelig å finne en egnet partner utenom SAS (i hvertfall så lenge DY ikke er interessert).
 
Torghatten har hatt mye med Widerøe (og luftfart generelt) å gjøre gjennom tidene. De hadde anbudet på å drifte handling på BNN i en årrekke og hadde også handling på heliporten til Securitas tok over for noen år siden. De bygde en ny hangar i BNN til 18 millioner og det uten å ha leietakere på forhånd. De har/hadde en god del aksjer i Norwegian og var inne med penger når de startet opp for fullt.
Spennende om de blander seg inn i budrunden (synes jeg som har en tilknytning til Torghatten).
 
Back
Top