Widerøe Presses av passasjerer

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Widerøe Presses av passasjerer

Det foregår en kampanje for å kreve bedre sørvis fra flyselskapet Widerøe, som ikke vil betale «tort og svie»-penger når fly står.

«Jo flere av oss som krangler, jo bedre blir de «opplært» på sikt», står det i en kjedeepost som nå sendes mellom personer i næringslivet i Hammerfest. Avsenderen er i en profilert næringslivsstiling, og medlem av et nettverk for kvinner i privat næringsliv og lederstillinger i Hammerfest. Hun synes at begeret er fullt.
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article4485274.ece
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

"Folk Flest" trur dei har krav på 250 EUR i kompensasjon berre flyet er innstillt. dette er sejlden eller aldri tilfelle, då dei aller fleste innstillingar er utanfor flyselskapet sin kontrolll...
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Hvor skal disse folka, da? Til TOS? Er TOS-Hammerfest innenfor eller utenfor anbudsrutene?

Sjekket for moroskyld rutetilbudet i dag:

Hammerfest-Tromsø: 11 avganger med WF
Bergen-Oslo: 7 avganger med SK
SVG/TRD/TOS-OSL: 6 avganger med SK
BOO-OSL: 5 avganger med SK

Så kan man jo lure på hvem som har best mulighet for å komme seg avgårde hvis en avgange er kansellert :rolleyes:
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Ak ja, kjøpe billett for under 500 kroner og få over 2000 kroner i retur som plaster på såret. God bussines det.

Men spøk til side så er det selvfølgelig frustrere og ofte problematisk når fly blir innstilt. Det som er problematisk for flyselskapene er at en del tror de vet hva de har krav på uten å ha satt seg inn i regelverket.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Hammerfest har også fått noen restriksjoner ved landing med tanke på vind, mulig det er WF som selv har satt disse restriksjonene etter at LN-WIK havna i rullebanen der, som gjør den ekstra utsatt for kanseleringer ved vind.

Stemmer det. Hammerfest er en av plassene WF operer på som har strengest restriksjoner på visse vindretninger/styrker både ved landing og avgang. I perioder på flere dager i slengen kan det være helt umulig å operere der. Det burde ikke være noen overraskelse for brukerne av plassen.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Men spøk til side så er det selvfølgelig frustrere og ofte problematisk når fly blir innstilt. Det som er problematisk for flyselskapene er at en del tror de vet hva de har krav på uten å ha satt seg inn i regelverket.


Det er også frustrende at flyselskapene også til tider er kreative på kanselleringer....

Så det går vel begge veier også ;)
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Så er vel reglene også forskjellige for dem som bare skal fra A til B i forhold til dem som også reiser via C, D og E og plutselig sitter fast på D...?
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Er flyene innstilt pga. vær, så blir pax sendt via Alta. Og da har man vel ikke krav på komp?

Så de kommer seg frem, men må via en annen flyplass med buss....så sant veien ikke er stengt grunnet vær.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Tja, Snøhvitekspressen (båt) er vel også et alternativ dersom veien er stengt? Mindre tid tar det også...
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Og hadde kommunestyret i Hammerfest ikke brukt for mange år på å bestemme seg kunne de fått ny flyplass heeeelt gratis av Turid Josefsson, men hun ble forståelig nok lei av å vente og trakk tilbake tilbudet...
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Det var vel snakk om å utvide nåværende av fru Josefsen ( Hun er norsk, ikke svensk;) ). Det hadde løst lite av problemene med fallvinder på finale uten at jeg kjenner detaljer.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

All den ventingen har vel også litt å gjøre med at Hammerfestingene også ivrer for å bygge ny flyplass på Grøtnes, og da med 2km rullebane så de kan få direkterute til Oslo...
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

At sykefravær blant eget personell regnes som utenfor selskapets kontroll virker søkt på meg. Ingen andre enn selskapet selv kan bidra med tiltak som gjør at innstillinger på grunn av sykefravær reduseres eller bortfaller.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Det er vel vanskelig for etthvert flyselskap å redusere farene for sykdom fremkalt av virus som influensa, skader og andre ting som vanskelig lar seg kontrolere.
Derimot arbeidsmiljørelatert sykdom er vel til en viss grad innenfor selskapets kontroll, å dets egen interesse å hodle på ett minimum da det koster selskapet penger uansett kompensasjon til passasjerer eller ikke.
Men det er vel noe vanskelig å fastslå om sykdommen er innenfor det selskapet kan ha påvirkning på eller ikke.
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

At sykefravær blant eget personell regnes som utenfor selskapets kontroll virker søkt på meg. Ingen andre enn selskapet selv kan bidra med tiltak som gjør at innstillinger på grunn av sykefravær reduseres eller bortfaller.

Er antagelig litt avhengig av hvor stort sykefraværet er
....caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.

Hvis WF kan vise til at de har standby-ordning som dekker opp normalt fravær og litt til er det ikke mye mer de kan gjøre innenfor rimelighetens grenser.

Egentlig litt tåplig hele kompensasjonsgreia i enkelte tilfeller. Noen ser på kortbanenettet som en nødvendig offentlig kommunikasjon. Som en erstatning for tog/buss o.l. Hvis...når toget står på Østlandet jeg bruker ikke kommer meg på jobb så blir det null-og-niks kompensasjon for det, og har man månedskort har man sågar betalt for turen man ikke får. Hvis flyet står og man blir sendt med buss eller neste fly Mosjøen - Mo i Rana så vil man ha €250 for det. Forskjellen er at det er flyet og ikke toget som står, men ut over det? :rolleyes:
 
Re: Widerøe Presses av passasjerer

Noen ser på kortbanenettet som en nødvendig offentlig kommunikasjon. Som en erstatning for tog/buss o.l. Hvis...når toget står på Østlandet jeg bruker ikke kommer meg på jobb så blir det null-og-niks kompensasjon for det, og har man månedskort har man sågar betalt for turen man ikke får. Hvis flyet står og man blir sendt med buss eller neste fly Mosjøen - Mo i Rana så vil man ha €250 for det. Forskjellen er at det er flyet og ikke toget som står, men ut over det? :rolleyes:

http://www.nsb.no/betingelser/rettigheter-ved-forsinkelser-og-avvik-article31580-2661.html
1. Dagens transportvilkår

Hvor lang forsinkelse gir erstatning?
NSB kompenserer i dag kundene for direkte kostnader til alternativ transport når det foreligger vesentlig forsinkelse frem til bestemmelsesstasjon, slik det er omtalt i våre transportvilkår, §7. Med vesentlig forsinkelse mener vi forsinkelser på 30 minutter på lokaltog og 60 minutter på regiontog.
...
Når får du ikke erstatning?
Du har ikke krav på kompensasjon når forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor NSBs eller Jernbaneverkets kontroll. Dette kan for eksempel være ekstraordinære værforhold som gjør at toget ikke kan kjøre på en strekning

------------------

Det kommer om ikke lenge en ny EU-forordning som gir flere rettigheter.
 
Back
Top