• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Kommer det inn en ekstra maskin eller er dette omdisponering fra andre baser?
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Planen var å kjøpe Dreamliner, men fordi det har vært så mye problemer så ble det droppet. Så da er det nok omdisponeringer :)
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Planen var å kjøpe Dreamliner, men fordi det har vært så mye problemer så ble det droppet. Så da er det nok omdisponeringer :)

Hadde helt glemt denne, 787 gjør seg helt klart i WF livery!

Nuvel, back to topic.
 

Attachments

  • 787.jpg
    787.jpg
    9.3 KB · Views: 641
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Nå hadde sikkert en CS-100 eller CS-300 også gjort seg. Men det går nok ikke Hammerfest.

Og så blir det selvfølgelig et spørsmål om hva som vil tjene Hammerfest best. Større fly eller flere avganger. Jeg tror det vil være størst fleksibilitet med flere avganger fordi det er større sjanse for at det går et fly når du kan reise.
Og så er det viktig med gode forbindelser i Tromsø.

Så får en se hva som skjer når det skal bygges ny flyplass? Hvilken størrelse fly vil man bygge for?




Vidar
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Dette betyr nok et ekstra fly til tromsøbasen. Jeg ville tippet avganger fra tromsø kl 12 og 2000, mend ditto retur.
Hva skal flyet gjøre resten av tiden. Styrke andre ruter (Alta og kirkenes kansje), eller kansje nye ruter?
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Kan en Dash 8 -300 lande på HFT. Eller er det bare -100/200 som kan lande der pr nå?
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Kan en Dash 8 -300 lande på HFT. Eller er det bare -100/200 som kan lande der pr nå?

Er vel bare såvidt den får lande i BNN med 1199 m, så den går nok ikke i Hammerfest.
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Bare såvidt...?

I følge lokalavisa var det noe om og men før de fikk lande, og i starten måtte brannvesnet være tilstede under start og landing grunnet kort rullebane.
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Det har ikke med kort rullebane å gjøre, men hvilke beredskap som er påkrevd må være tilgjengelig på flyplassen når fly over en viss størrelse (fysisk og antall pax) benytter flyplassen. BNN tilfredsstilte ikke beredskapsnivået for å ta ned en -300 og da måtte de ha lokale forsterkninger tilgjengelig på plassen når det kom en -300. Hva som er status i dag vet jeg ikke, men jeg mener BNN er oppgradert slik at -300 nå kan komme og gå som de vil uten at det må planlegges og beredskapsforsterkninger innkalles.
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Kan en Dash 8 -300 lande på HFT. Eller er det bare -100/200 som kan lande der pr nå?

HFT er uaktuell for -300. Den ville nok klart både å lande og ta av, men da uten pax :)
 
Re: Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest

Det har ikke med kort rullebane å gjøre, men hvilke beredskap som er påkrevd må være tilgjengelig på flyplassen når fly over en viss størrelse (fysisk og antall pax) benytter flyplassen. BNN tilfredsstilte ikke beredskapsnivået for å ta ned en -300 og da måtte de ha lokale forsterkninger tilgjengelig på plassen når det kom en -300. Hva som er status i dag vet jeg ikke, men jeg mener BNN er oppgradert slik at -300 nå kan komme og gå som de vil uten at det må planlegges og beredskapsforsterkninger innkalles.

Du har sikkert rett, jeg bare henviste til det WF sa i media. (Eller kanskje riktigere: Det media skulle ha det til at de sa)
 
Back
Top