Widerøe og Svalbard?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Widerøe og Svalbard?

Jeg lurer på hvorfor Widerøe ikke flyr til Svalbard ? Er det rett og slett fordi det er for langt for den type fly de har ?

Re: Widerøe og Svalbard ?

Blandt annet. SAS flyr jo dit allerede, og foreløbig går det fortsatt under samme konsern :)

Blandt annet. SAS flyr jo dit allerede, og foreløbig går det fortsatt under samme konsern :)

Joda og Norwegian begynner i mars. Syns bare det er litt rart at Widerøe ikke har en Trømsø - Svalbard rute ... Men det er kanskje for langt å fly med det utstyret de har ...

Men det er kanskje for langt å fly med det utstyret de har ...

TOS-LYR er kortere enn TOS-BGO som de flyr idag. Dog strekker BGO-ruta strikken langt ifht. hva som er praktisk å fly med turboprop mtp. at hastigheten er endel lavere enn med jet.

Iflg. gcmap bør heller ikke 60 minuttersregelen (dersom ingen av Dashene har ETOPS) være noe problem mellom TOS og LYR.

Det er jo også fryktelig langt til passende alternate. Spørsmålet er jo da om man kan ha brukbar payload hvis man på nordgående alltid må ha pålagte reserver. Jeg har mine tvil...

Q400 har rekkevidde på ca 2500km, så det skulle teoretisk være mulig. (TOS-LYR-ALF er rett under 2000km). Med fulle tanker, har man max payload ca 6700kg, og det betyr ca 70 pax hvis man regner 95kg for pax/bag. Vet ikke hva som er standard for tiden, men jeg tipper jeg ikke er langt unna. Uansett - man får restriksjoner.

Det er jo også fryktelig langt til passende alternate. Spørsmålet er jo da om man kan ha brukbar payload hvis man på nordgående alltid må ha pålagte reserver. Jeg har mine tvil...

Du har et poeng. Hvor lang rullebane kreves for alternate til Dash? Hvordan takler de grusbane? Man har jo Sveagruva i nærheten med 860 m grusbane. Ville det gått an å lande en Dash-3/400 der ved ZFW, samt ta av uten last for tomflygning til LYR?

Du har et poeng. Hvor lang rullebane kreves for alternate til Dash? Hvordan takler de grusbane? Man har jo Sveagruva i nærheten med 860 m grusbane. Ville det gått an å lande en Dash-3/400 der ved ZFW, samt ta av uten last for tomflygning til LYR?

Svea har vel ikke tilfredsstillende brann/havaritjeneste, så det er uansett ikke aktuelt. Man kan heller ikke lande på grusbane uten modifisering.

Svea har vel ikke tilfredsstillende brann/havaritjeneste, så det er uansett ikke aktuelt. Man kan heller ikke lande på grusbane uten modifisering.

Men må man ned, så må man. Og da duger den vel?

Vidar

Det er nevnt det med vanlig bagasje til Pax'en, men veldig mange av de som reiser til Svalbard har med seg flere kolli og kanskje store bokser med forskningsutsryr, så en Q400 måtte hadde ekstra stort cargo-rom vis man skulle fløyet ruta.

WF fløy TOS-LYR for SAS en sommer for noen/mange år siden da rullebanen på LYR ble asfaltert og bare deler av den kunne brukes. Tror det var med -300.

Re: Widerøe og Svalbard?

Sendes også mye TUNG cargo til LYR, så en HEA på 400 kg fyller vel fort opp en Q400, om den ikke tar den ut av trim relativt raskt når man har litt bag i tillegg.

84 kg er vel det som er vanlig hvis man ikke skiller mellom kvinner og menn(88kg menn, 78kg kvinner), 35 på barn og 0 på infants. 11kg standard bagasjevekt innlands, 13 i Europa og 15 på interkontinentalt. Dette er det som brukes mest, mange charterselskap skiller mellom vekt på kvinner og menn, samt har en betydelig høyere standardvekt.

Back