Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Widerøe og Lufthansa har inngått codeshareavtaler på en rekke ruter fløyet av WF, primært fra BGO, men også et par fra TRD og TOS, fra 1 september.

I tillegg kan Lufthansa selge WF rutene MUC-BGO og BRU-BGO som "stand-alone", som det skulle vært en LH-rute

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...inngar-samarbeid?publisherId=17848248&lang=no

Nye Lufthansa codeshare-forbindelser fra Bergen til

Kristiansand (KRS)
Stavanger (SVG)
Haugesund (HAU)
Florø (FRO)
Ålesund (AES)
Molde (MOL)
Kristiansund (KSU)
Trondheim (TRD)
Bodø (BOO)
Tromsø (TOS)
München/Tyskland (MUC)
Brussel/Belgia (BRU)

Nye Lufthansa codeshare-forbindelser fra Trondheim til

Bodø (BOO)
Ålesund (AES)

Nye Lufthansa codeshare-forbindelser fra Tromsø til

Bodø (BOO)
Hammerfest (HFT)
Alta (ALF)
 
Last edited:
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Veldig spennende, og bra de er ute etter å sikre sin posisjon Norge til tross for at de mister SAS. Vil ikke overraske meg om de også sikler litt på DY sitt rutenett, og at det også kommer noe der bare norwegian får systemene for det opp og gå.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Strålende nyheter for Lufthansa sitt nettverk i Norge, og opplagt bra for konkurransen til den nye SK/AFKL dominansen på deler av innenriks.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Veldig spennende, og bra de er ute etter å sikre sin posisjon Norge til tross for at de mister SAS. Vil ikke overraske meg om de også sikler litt på DY sitt rutenett, og at det også kommer noe der bare norwegian får systemene for det opp og gå.
Lufthansa sitt problem er at de enten mister store andeler i et av de mest kjøpesterke markedene i verden, eller så må de akseptere å tilby kundene sine et produkt som er mange hakk under det de ellers har i samarbeidsporteføljen. Ingen enkel greie det der.. Jeg tolker WF-avtalen som et forsøk på å finne en mellomting mellom de to tingene-samarbeid med et selskap som ligger mellom SK og DY i kvalitet, samtidig som det er et selskap med et visst rutenett i Norge
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Lufthansa sitt problem er at de enten mister store andeler i et av de mest kjøpesterke markedene i verden, eller så må de akseptere å tilby kundene sine et produkt som er mange hakk under det de ellers har i samarbeidsporteføljen. Ingen enkel greie det der.. Jeg tolker WF-avtalen som et forsøk på å finne en mellomting mellom de to tingene-samarbeid med et selskap som ligger mellom SK og DY i kvalitet, samtidig som det er et selskap med et visst rutenett i Norge


Nå har du tatt for mye SAS-aid…..
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Nå har du tatt for mye SAS-aid…..
Hva mener du? Er det noen som er uenig i at Lufthansa tilbyr høyere kvalitet til kundene sine enn Norwegian, og at Widerøe er nærmere? Synes dette samarbeidet er veldig logisk
 
Last edited:
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Vi som bruker Kjevik kan ikke være annet enn glade.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Lufthansa sitt problem er at de enten mister store andeler i et av de mest kjøpesterke markedene i verden, eller så må de akseptere å tilby kundene sine et produkt som er mange hakk under det de ellers har i samarbeidsporteføljen. Ingen enkel greie det der.. Jeg tolker WF-avtalen som et forsøk på å finne en mellomting mellom de to tingene-samarbeid med et selskap som ligger mellom SK og DY i kvalitet, samtidig som det er et selskap med et visst rutenett i Norge

Påstanden (om jeg forstår den rett) som går på at SK sitt produkt på en 40 minutters innenriks flight er vesentlig mye bedre enn det DY(eller WF) tilbyr må du gjerne få presisere? Da er det fastrack og servering av nøtter vederlagsfritt + eventuell lounge på OSL som er totalt utslagsgivende? Og det gjelder jo da for dem som flyr i SAS plus eller på status og ikke alle andre.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Påstanden (om jeg forstår den rett) som går på at SK sitt produkt på en 40 minutters innenriks flight er vesentlig mye bedre enn det DY(eller WF) tilbyr må du gjerne få presisere? Da er det fastrack og servering av nøtter vederlagsfritt + eventuell lounge på OSL som er totalt utslagsgivende? Og det gjelder jo da for dem som flyr i SAS plus eller på status og ikke alle andre.

Fasttrack og lounge på OSL (og andre steder) kan LH ordne selv. Det handler vel mer om in-flight -- om noen bestiller en reise med LH i en øvre klasse så forventer man et visst nivå på service hele veien. Ja, SAS Pluss på innenriks er ikke all verden, men det er ihvertfall noe service involvert.

Likevel, nå har LH og DY-konsernet snakket sammen, da er det ikke unaturlig at ting kanskje utvikler seg over tid.

De kan jo også muligens kjøpe opp DY... om de er veldig seriøse ifht det skandinaviske markedet. Hadde ikke passet så verst i porteføljen deres.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Jeg følger deg 100% på den , jeg ser virkelig ikke den store forskjellen når vi snakker om forholdsvis korte innenriks ruter.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Påstanden (om jeg forstår den rett) som går på at SK sitt produkt på en 40 minutters innenriks flight er vesentlig mye bedre enn det DY(eller WF) tilbyr må du gjerne få presisere? Da er det fastrack og servering av nøtter vederlagsfritt + eventuell lounge på OSL som er totalt utslagsgivende? Og det gjelder jo da for dem som flyr i SAS plus eller på status og ikke alle andre.
Her snakker vi nok forbi hverandre. Helt enig i at forskjellen på det du omtaler, 40 minutters leg, ikke er veldig forskjellig, hvertfall ikke at SK er «vesentlig mye bedre» som du sier. Men dette var ikke poenget heller, ei heller var min personlige opplevelse av ombordprodukter. Jeg har ganske inngående kunnskap om hva Lufthansa ser etter i sine samarbeidspartnere, og det jeg kan si er at per i dag er det noen ting som ville vært utfordrende i forhold til et eventuelt samarbeid. Meeen, who knows, plutselig ser verden annerledes ut i fremtiden.

Merk at dette ikke er noen kritikk av Norwegian. Se i år, de går som det suser, mens Lufthansa sliter. Jeg sier bare at de har forskjeller, thats all, og jeg sier dette fordi jeg stadig ser at folk snakker om Norwegian som en «opplagt» oppkjøpskandidat for Lufthansa. Min «kvalifiserte gjetning», basert på mine tall, er at slik ting er nå, drifter de to best hver for seg. LH-WF er en bedre match i mine øyne
 
Last edited:
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Nå har du tatt for mye SAS-aid…..

Mye "Geir Karlsen Saus" på forumet også da eller?

Har ca 400 ish flighter med sas innenlands siste 10 årene.
200 med WF

Jeg kan telle med fingrene på en hånd hvor mange kukerier SAS har prestert for min del (sett bort fra en IT avdeling som må ha seriøse issues)
Widerøe derimot... gått fra å være en god og trygg leverandør til å ha opparbeidet seg ett dårlig rykte i heromkring og hvor jeg arbeider. Eskalert siste 5 år. Jeg har rett å slett ikke tillit til at de kan levere lenger. De velges faktisk bort i stor grad av våre ansatte. Og vi har underleverandører som delvis nekter å fly med de.
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Mye "Geir Karlsen Saus" på forumet også da eller?

Har ca 400 ish flighter med sas innenlands siste 10 årene.
200 med WF

Jeg kan telle med fingrene på en hånd hvor mange kukerier SAS har prestert for min del (sett bort fra en IT avdeling som må ha seriøse issues)
Widerøe derimot... gått fra å være en god og trygg leverandør til å ha opparbeidet seg ett dårlig rykte i heromkring og hvor jeg arbeider. Eskalert siste 5 år. Jeg har rett å slett ikke tillit til at de kan levere lenger. De velges faktisk bort i stor grad av våre ansatte. Og vi har underleverandører som delvis nekter å fly med de.

Hva dreier dette dårlige ryktet seg om? Hva gjør at de har mistet tilliten deres og din? 🤔
 
Re: Widerøe og Lufthansa med codeshare og utvidet interline

Hva dreier dette dårlige ryktet seg om? Hva gjør at de har mistet tilliten deres og din? ��

Mye kanseleringer/innstilte, lite/sen info, lite rasjoneller rerutinger, mangelfull service i utfordrende situasjoner på flyplassene. Ett søk i jobbmail gir 9 innstilte WF avganger fra 2019 til sist nå i Januar. Hadde nok blitt enda fler om jeg hadde søkt på kanselert og ikke slettet 60% av epostene.

Skal sies at for min del så har widerøe sin chat tjeneste assistert meg på god måte to ganger når de på flyplassen gir beskjed om at "nei, det er ikke mulig"

Typisk WF beskjed på flighter med dårlig belegg på nordvestlandet....
 

Attachments

  • wf standard.PNG
    wf standard.PNG
    19.2 KB · Views: 339
Last edited:
Back
Top