Widerøe nødlandet på Værnes

Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Nå er det jo et kjent tema, men dette var ikke en nødlanding!

Totalt unødvendig å skrive om noe slikt! Adressa prøver tydeligvis å skape overskrifter..

Selvfølgelig skal de skrive om det. Når folk ser så mye utrykningskjøretøy rundt en flyplass, er det greit å fortelle hva som har skjedd.

An emergency situation is one in which the safety of the aircraft or of persons on board or on the ground is endangered for any reason.

Om det som står i artikkelen er korrekt vedrørende bremsene vil jeg si at det ikke hører inn under definisjonen av "emergency situation" :)

Har i ettertid snakket med Brannmannskapet hos Stjørdal Brannvesen, de fikk beskjed om at denne NØDLANDINGEN kunne bli vanskelig for mannskapet da det fra ca. 17.00 til ca 18.00 var ganske kraftig vind på bakken, fra siden og en del turbulens og sidevind fra nord inn mot landing og som sagt kunne bremsenne ha sviktet... så dette var ikke en sikkerhetslanding som mange andre ville kalt det.

De har fortsatt alternate brake...
Nå er det et par år siden jeg fløy 300, men jeg kan ikke huske at det var noe lys som viste at bremsene ikke virker.

Last edited:

Har i ettertid snakket med Brannmannskapet hos Stjørdal Brannvesen, de fikk beskjed om at denne NØDLANDINGEN kunne bli vanskelig for mannskapet da det fra ca. 17.00 til ca 18.00 var ganske kraftig vind på bakken, fra siden og en del turbulens og sidevind fra nord inn mot landing og som sagt kunne bremsenne ha sviktet... så dette var ikke en sikkerhetslanding som mange andre ville kalt det.

Ja, da har dem kontakt med virkeligheten. Etter å ha sjekket dagens METARs for ENVA har det vært vind fra vest hele dagen og maks opp i 11 kts. Det vil si motvind og enkle landingsforhold.

Ja, når bremsene er ødelagt flyr flyet fortere og fortere og fortere. Må få landet får det bryter lydmuren. Det er ikke lov

Hvis du snur chemtrailsprøytene, får du en fin bremseeffekt.

Ref artikkelen på http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article5642749.ece.

Ifølge lufthavnsjefen fungerte beredskapen på Værnes godt i forkant av og under nødlandingen. Tre ambulanser og en rekke brannbiler tok oppstilling på rullebanen i påvente av landingen.
Hadde jeg vært i det WIF-flyet hadde jeg vært mer bekymret for at rullebanen var full av kjøretøyer da jeg skulle lande.. mulig de var satt opp som en mur for å bremse flyet? :)

De har fortsatt alternate brake...
Nå er det et par år siden jeg fløy 300, men jeg kan ikke huske at det var noe lys som viste at bremsene ikke virker.

De har altså et hovedsystem?

Hva er alternate brake? Er det et tilsvarende system, et backupsystem?

Er det slik at det finnes et "håndbrekk" i tillegg?

Samme systemet som brukes til parkbrake (eller håndbrekket om du vil siden den opereres med hånden).
Mener hovedsystemet benytter hydraulikksystem #1, mens park brake sitter på #2. Om du begge hydraulikksystemene skulle falle ut har du en akkumulator som skal holde til å trykke inn bremsene ca. 6 ganger, altså pumpe bremsene 6 ganger sålenge akkumulatoren er full. Dette litt på husk.
Utifra det jeg husker er var det ikke noe lys som viste problemer med bremsene, med unntak av anti-skid, så det er mulig de egentlig hadde problemer med hydraulikken eller noe annet. Men det er det sikkert noen som vet :)

Back