Widerøe nødlandet på BOO

Re: Widerøe nødlandet på BOO

Nå har det vel for lengst blitt slått fast at så lenge et fly ikke lander der det var planlagt så er det ei nødlanding (og at man kan kalle hvilket som helst stort fly for "jumbojet" hvis man vil).

Men i min kanskje snevre oppfatning av begrepet "nødlanding", så skulle man jo tro at hvis det er problemer med flyet mens det er i lufta som gjør at man må lande så raskt som mulig som er ei nødlanding. Bremsene brukes vel ikke mens flyet flyr? Så det mest ideelle her ville vel vært å ikke lande i det hele tatt! Men det er jo ikke noe alternativ, så da er det lurest å lande der rullebanen er lengst (og der man har base). Men "nødlanding"? Mnjtja...

Ser ut som det er LN-WIO på filmen på NRK, men på ''er flyet i rute'' hos widerøe så står LN-WIL som flyet som skulle fly ruta. Så?

Med tanke på de indikasjonene som er i cockpit på dashen så var det vel kanskje anti-skid systemet som meldte en feil, med mindre de hadde hydraulikkproblemer.

- En maskin fikk problemer med hydraulikk i bremsesystemet. Det var derfor nødvendig at flyet måtte lande på en lang rullebane. Derfor valgte det å snu tilbake til Bodø og vi bad om å få gjøre en prioritert landing, forteller kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

http://www.an.no/nyheter/article5437119.ece

Jeg kunne kansje skrevet Sikkerhetslanding istedefor Nødlanding ;)

Nå har det vel for lengst blitt slått fast at så lenge et fly ikke lander der det var planlagt så er det ei nødlanding (og at man kan kalle hvilket som helst stort fly for "jumbojet" hvis man vil).

Ja da hadde vi fått mange nødlandinger daglig. Med weather divertions bla. :p

Med tanke på de indikasjonene som er i cockpit på dashen så var det vel kanskje anti-skid systemet som meldte en feil...

Så vidt jeg vet må de ha operativ anti-skid på kortbanene.

Back