Widerøe med ny reklamefilm og nytt slagord

Re: Widerøe med ny reklamefilm og nytt slagord

Fra et markedsførings synspunkt så syns jeg slagord er midt i blinken! Det ligger nok en del arbeid bak den vil jeg tro, good job to anyone involved :)

Videoen var jo kjempe stilig, pirrer nysgjerrigheten til å se hele istedenfor å bytte kanel o.l., meget bra!

Har fortsatt ikke at æren av å ha flydd Widerøe, that must change!

Fra mitt ståsted var videoen elendig:colgate:

Tenke seg til å bruke så mange sekunder på "preik" og så til slutt bare vise et Widerøefly i det fjerne:cry:

Er det verre enn SAS, som ikke en gang har et fly i sine reklamer? ;)

Kreativt og artig. Men slår ikke den forrige, den var peeerfect.

Målet med reklamene er ikke bare at vi skal like å se dem, men også at vi skal huske og ønske å kjøpe produktet. Det største problemet med disse reklamene er at den eldste kom samtidig samtidig med større kampanjer med SAS og den nyeste samtidig med en større kampanje med Norwegian og det uten å klart nok vise hvem det er reklame for, man viser kun en logo helt i slutten av filmen og i resten av filmen er det ikke mulig å se hvem det er reklame for.

Om man viser bilde av "blåsemmannen" så vil en stor andel av tilfeldige personer si at det var en reklame for Norwegian og da har de bommet ganske kraftig selv om mange likte filmen.

Jeg er dypt uenig. Dette er en setting som man ikke forbinder med Norwegian i det hele tatt. Responsen vi ser tyder også på at budskapet har nådd fram.

Er det noen som har fått med seg slagordet? Det nevnes jo ikke engang i reklamen. Reklamer hvor produktet kun fremkommer som (rulle)tekst helt i slutten er vel stort sett bortkastet og like mye husket som rulletekster på spillefilmer.

Har det vært gjort noen målinger for denne reklamen? Jeg kan ikke dokumentere det, men er overbevist om at mange vil si at de tror den siste reklamen til Widerøe er for Norwegian. Jeg baserer min tro på en serie undersøkelser som Dagens Nærlingsliv hadde med en rekke kjente reklamefilmer for noen år siden. Det viste seg at for flere av de tilsynelatende gode reklamefilmene så trodde flertallet at det var reklame for en konkurrent.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror man har truffet bra her. Vi får se når målingene kommer - det er vel litt tidlig ennå. :)

Robertaas, du om dine meninger. Det er sikkert og visst.

Fra meg og min nord-norske families synspunkt er denne trivelig, viser en del av kjernepoengene med Widerøe og er lett å forbinde med Widerøe. Det kjernenorske for min del, nemlig landsbygda, respekt for de eldre (aka besteforeldre), reisen "hjem" og ikke minst det lille ekstra som Widerøe alltid tilbyr. Nei dette var SKIKKELIG bra, enn den forrige bråkete grusomme reklamen som jeg (og resten av familien) alltid raskt trykka unna fordi det bare var bråk og jårr :) Her har noen gjort 100% rett - IMO!

Polaris, jeg tror du har misforstått meg. Jeg synes reklamen var både morsom og trivelig. Og om målet med filmen var å lage en morsomt og trivelig kort scene å vise i programmpauser så har de nådd målet her.

Reklame har imidlertid vanligvis et annet mål, å få folk skal huske Firma/produkt og få lyst til å kjøpe det. Det kjernenorske og landsbygden er jo nettopp det Norwegian akkurat har brukt og bruker i reklamekampanjen de har kjørt en stund og da er det veldig lett å bli forvekslet.
http://www.youtube.com/watch?v=sn46ffaoxlw

Du må også huske at mange zapper når reklame kommer eller gjør annet slik at de følger dårligere med og da vil de ikke få med seg alle detaljene slik som (rulle)tekst på slutten av reklamen som gjerne flynerder får med seg.

Den forrige kampanjen til Widerøe mener jeg gjorde feilene å bruke de 2 elementene SAS har brukt: gratis kaffe og at du kommer frem i tide. Det gjør at mange ville huske den som en SAS-reklame.

At Norwegian "prøver" seg på noe kjernenorsk, så betyr det ikke at alle blir masselobotomert og ikke klarer en selvstendig tanke lenger...

Jeg for min del forbinder Norwegian med fyllahelgeturer med gutta boys/jentegjengen, intra Europa. Ikke fordi jeg har dratt på en eneste fyllahelgetur, men fordi det er det Norwegian oftest brukes for innen min aldersgruppe.

Synes ikke Norwegianreklamen gir meg noe særnorsk følelse i det hele tatt; den grå fargeløse stemningen er alt annet enn særnorsk, en åpenbart dataanimert hytte i et landskap som ikke umiddelbart skriker Norge - og med en voiceover som er en dårlig etterligning av amerikanske filmtrailer-stemmer. Det føles kunstig, uekte og kaldt.

Synes ikke Norwegianreklamen gir meg noe særnorsk følelse i det hele tatt; den grå fargeløse stemningen er alt annet enn særnorsk, en åpenbart dataanimert hytte i et landskap som ikke umiddelbart skriker Norge - og med en voiceover som er en dårlig etterligning av amerikanske filmtrailer-stemmer. Det føles kunstig, uekte og kaldt.
Jeg synes også at filmen til Widerøe er ektere, norskere, morsommere og mere troverdig, men det er ikke det som er problemet. Problemet er at de har med de samme elementene i sin reklame som et større selskap som samtidig kjører sin kampanje og at mange derfor vil huske dette som en Norwegian-reklame. Det som avgjør hvilket av selskapene folk vil huske er avsender:
-hvem som er størst/mest kjent (Norwegian)
-hvem som startet sin kampanje først (Norwegian)
-om man tar med elementer man selv eller konkurrenten er kjent for (fikk ikke med meg spesielle elementer, "en gang til" var alt som ble sagt i reklamen så det er veldig åpent hvem dette er for)
-hvem som er flinkest til å få frem hvem de er i reklamen (her gjorde Norwegian en litt bedre jobb, men kunne vært enda bedre. Med å si at de hadde holdt på i 10 år og hadde planer om å fly til nye kontinenter var det lettere å identifisere det som Norwegian)

Sagt på en annen måte så kunne man vist en logo for SAS eller Norwegian på slutten av reklamen til Widerøe uten at det ville skurret.

Elemeter som jeg knytter til Widerøe er det at du sitter langt uttpå landet inni fjorder og daler, og vips så er det et fly på utflyvning. Det kan ikke være noe annet enn Widerøe, da hverken SAS eller Norwegian flyr på kortbaner eller i slike landskap.

Dessuten har Widerøe en ekstrem sterk stilling som "den som bringer deg hjem" siden det er nettopp de som flyr "ut på landet". Du kan ikke fly DY eller SK til Mehamn, Namsos eller Ørsta/Volda. Det er jo det som er cluet. For mange studenter og skoleelever flyr Widerøe deg hjem til ho mor og han far til hver jul, til hver sommerferie. Man besøker besteforeldre, tanter og onkler.

Og dermed passer det så fint med han gutten og bestefaren. Bestefaren gjør noe utrolig spennende, det er sikkert sommerferie (tatt miljøet rundt) - og gutten fra byen har en opplevelse han sitter igjen med gode minner om resten av livet. Hvem gjorde det mulig at han er der? Widerøe.

For meg kunne ikke dette vært noen andre enn WF. Og som jeg sa for et par posts tilbake: innertier av WF! :)

Du må ikke glemme at det er en veldig liten andel av Norges befolkning som bor i slike strøk. Om de som bor slik kun har Widerøe som tilbud så vet de det antagelig allerede. Var målet med reklamen bare å gi en godfølelse til de som allerede er kunder?

Og SAS har lenge kjørt på at de bringer deg hjem i tide slik at du får med deg det som skjer der. Jeg vil derfor påstå at det er SAS som "eier" det å fly folk hjem. Konsekvensen er at om andre sier det i sin reklame som vil folk oppfatte det som en reklame for SAS.

Reklame har imidlertid vanligvis et annet mål, å få folk skal huske Firma/produkt og få lyst til å kjøpe det. Det kjernenorske og landsbygden er jo nettopp det Norwegian akkurat har brukt og bruker i reklamekampanjen de har kjørt en stund og da er det veldig lett å bli forvekslet.

Jeg ville heller snudd på flisa.. Widerøe er, og har alltid vært, ekte norsk, jordnært og lokalt. Norwegian har alltid vært storbyer til lowlow priser. Det er heller større risiko for at folk vil oppfatte DY sin reklame som Widerøe, selv om jeg ikke tror det skjer så ofte heller.

Uansett er jeg et bevis på at Widerøe brander seg godt. Jeg har aldri flydd med Widerøe, men allikevel vet jeg med sikkerhet at de er ekte norsk, og leverer et solid produkt og kanon service.
Kanskje jeg bør ta melkeruten til WF hjem en dag for å sjekke om produktet faktisk lever opp til brandet :)

Last edited:

Jeg ville heller snudd på flisa.. Widerøe er, og har aldri vært, ekte norsk, jordnært og lokalt. Norwegian har alltid vært storbyer til lowlow priser. Det er heller større risiko for at folk vil oppfatte DY sin reklame som Widerøe, selv om jeg ikke tror det skjer så ofte heller.

Uansett er jeg et bevis på at Widerøe brander seg godt. Jeg har aldri flydd med Widerøe, men allikevel vet jeg med sikkerhet at de er ekte norsk, og leverer et solid produkt og kanon service.
Kanskje jeg bør ta melkeruten til WF hjem en dag for å sjekke om produktet faktisk lever opp til brandet :)

Hvis du setter pris på din kaffekopp hjem, så ikke gjør det. Om du treffer en fin dag, og ønsker å se naturen over fjellet på nært hold, så ja, hopp på! (dessverre er det vanskelig å planlegge en finværsdag flere dager i forveien).

Jeg ville heller snudd på flisa.. Widerøe er, og har alltid vært, ekte norsk, jordnært og lokalt. Norwegian har alltid vært storbyer til lowlow priser. Det er heller større risiko for at folk vil oppfatte DY sin reklame som Widerøe, selv om jeg ikke tror det skjer så ofte heller.
Det er veldig mye i reklamen som sikrer at dette ikke skjer:
-"folket som søkte ut, oppdagerne". Her er det naturlig å tenke på nye spennende reisemål i utlandet og ikke en fjordarm i Norge.
-"noen ble holdt igjen av høye priser". Widerøe har på tross av at de ofte har lave priser ikke brukt dette for å forme sin profil.
-"10 år" Widerøe har ikke noe jubileum
-"snart til alle kontinenter". Helt klart ikke Widerøe.

Back