Widerøe med beste halvårs resultat noen sinne.

dash-7

ScanFlyer Blue
Widerøe med beste halvårs resultat noen sinne.

Etter en periode hvor kostnadene steg mer enn inntektene, har Widerøe i 2007 maktet å snu utviklingen. Selskapet utnytter i dag sine ressurser mer effektivt, og kostnadene er senket betraktlig. Widerøe har i år hatt langt færre innstilte avganger, og flere passasjerer på sine flyvinger. Slikt blir det resultforbedringer av, sier Watle. Selskapet hadde 566 færre avlyste avgangerførste halvår sammenlignet med første halvår i fjor. Kabinfaktoren økte fra 56,6% til 58,9% og regulariteten gikk opp fra 95,8% til 96,7%.

- Det skal ikke stikkes under en stol at vi for tiden har et svært godt reisemarked akkurat nå. Men vi hadde ikke kunnet ta del i det hvis vi ikke hadde klart å snu den trenden vi var inne i 2006, sier Watle. – Gode tider varer som kjent ikke evig. Ved hjelp av de tiltak som er gjennomført, er vi også i ferd med å sko oss bedre for et strammere marked og økt konkurranse.

Fornøyd, men fortsatt bakkekontakt
På tross av et resultat som er over 76 millioner bedre enn i fjor, er Watle opptatt av å fortsette innsparingsprogrammet som ble startet for et år siden. – Vi er halvveis i RLC+-omstillingen i Widerøe, men vi har et godt stykke igjen, og det er viktig at vi ikke tar seieren på forskudd, sier Watle.

Av forbedringer kan 47 millioner kroner tilskrives kostnadsreduksjoner, bedre driftskvalitet og ruteendringer i omstillingsprogrammet vårt.Det øvrige kan relateres til bedre konjukturer, inntektsoptimering og godt salgsarbeid.

Siden vi startet omtillingsprogrammet (inngangen 2006) - har vi gjennomført tiltak som på årsbasis forbedrer resultatet vårt med 186 millioner kroner.Målet er 309 millioner kroner innen 2008.

Sier PAW.

Kanskje det er noe i de ryktene om 5 nye Q400 til våren 2008

Re: Widerøe med beste halvårs resultat noen sinne.

Ja dette var bra!
Regner med at forhandlingene for oss pilotgutta tipper vår vei nå:D

Originally posted by F35Landing

Ja dette var bra!

Dere piloter tjener jo så det holder. Hva med å gi litt til oss på bakken.

Hvor mye må WF bidra med til eierne (SAS) ??:question:

Originally posted by dash-7

Ja dette var bra!

Det der er en litt typisk feil oppfatning. Jeg tenker da mest på nyutdannede piloter som må jobbe for småpenger i forhold til hvor mye de har i gjeld etter fullført utdannelse. Det er noe som heter markedslønn som selskapene bør forholde seg til.

Og det blir feil å si at enkelte grupper skal gi til andre grupper. Det fungerer jo ikke slik i praksis at pilotene må gi til de på bakken for at de på bakken skal tjene mer. Realiteten er jo at hver yrkesgruppe kjemper hver for seg. Eller er det slik at dersom pilotene mener de får et dårlig oppgjør, så kan de skylde på de på bakken fordi de bakkeansatte gikk prosentvis opp mer i lønn enn pilotene? :)

Jeg synes heller flygelederne kan gi til de bakkeansatte :p

Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Gulboble

Who cares?

I care !
Jeg går jo ut ifra at SAS tar ut konsernbidrag fra WF ?
Ellers er dette en innsats det står respekt av.
Prøver ellers selv å fly WF ut fra TORP (innenlands) så ofte jeg kan (har blitt lite i det siste). Tidliger også utenlands, men foretrekker nå heller TRF-AMS > ut i verden i stedet for TRF-CPH-FRA, LHR osv > ut i verden.
"ROGER UT"

Originally posted by LN-BRK

Ja dette var bra!

Det der er en litt typisk feil oppfatning. Jeg tenker da mest på nyutdannede piloter som må jobbe for småpenger i forhold til hvor mye de har i gjeld etter fullført utdannelse. Det er noe som heter markedslønn som selskapene bør forholde seg til.

Og det blir feil å si at enkelte grupper skal gi til andre grupper. Det fungerer jo ikke slik i praksis at pilotene må gi til de på bakken for at de på bakken skal tjene mer. Realiteten er jo at hver yrkesgruppe kjemper hver for seg. Eller er det slik at dersom pilotene mener de får et dårlig oppgjør, så kan de skylde på de på bakken fordi de bakkeansatte gikk prosentvis opp mer i lønn enn pilotene? :)

Jeg synes heller flygelederne kan gi til de bakkeansatte :p

dem kan heller gi litt til oss agenter, siden vi ligger under WF-ansatte i lønn :)

Ja dette var bra!

Pilotyrket er så dårlig betalt i Norge (for de uten ansinitet) at jeg rett og slett ikke har råd til å begynne å fly på fulltid..... :(

Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Gulboble

Who cares?

Who cares? SAS selvfølgelig. Så har de ihvertfall noe å dekke opp for ulønnsomme ruter med SAS IC :p

Originally posted by LN-BRK
Det er noe som heter markedslønn som selskapene bør forholde seg til.

Har du hatt sokkene mine i salaten din? I fly-bransjen, og spesielt i SAS-konsernet, heter det: fagforening. Ikke markedslønn. ;)

-A

Ja dette var bra!

Ja, det er nok AKKURAT DET WF trenger nå... Get real.

Mvh Onkel Viggo

Angående konflikten, så kan det være verdt å merke seg at det ikke er lønn det krangles om og som har ført til at forhandlingene ender opp hos Riksmeklingsmannen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151264

Falcon Onkel Viggo, skjønte ikke helt posten din...please utdyp :)

Og i dag fikk jeg fly med Widerøe's Dash 8Q-400 for første gang, og første gang jeg har vært innom Torp. Artig liten flyplass. Fikk til og med med meg Ryanair's Dreamliner 738, eneste Ryanair gris som er fin!

Forrige gang jeg skulle fly WF's Q400, fikk vi snag og måtte jeg tilbake til gaten ved BGO, så kom ikke lengre enn til rullebanen.

Når lønnsforhandlingene nevnes her, har WF en todelt flåte, slik at noen flygere flyr -100/300 og andre Q400? Eller flys alle flyene om en annen?

Originally posted by LN-AFG

Når lønnsforhandlingene nevnes her, har WF en todelt flåte, slik at noen flygere flyr -100/300 og andre Q400? Eller flys alle flyene om en annen?

Man flyr 100 og 300, eller 300 og Q400. Man kan altså ikke fly kombinasjonen 100 og Q400. Begrensningen skyldes kortbaneoperasjonen som er litt spesiell og hvor 100-maskinen benyttes. Det er kun Torp-basen som har Q400, og fordi dem da kun flyr "langbane" så får dem ikke lov til å fly 100 på kortbane. Det er ellers ingen lønnsforksjeller på de som flyr 100/300 og 300/Q400.

Type ratingen på Dash8 gjelder for øvrig både 100/200/300/400. Man trenger kun et ekstra lite kurs mellom hver av typene.

Kanskje det er grunn til at WFP flyr rundt med Appelsin-/Epledrikk - å finansiere lønnstillegget til pilotene ;)

KGL_0114.jpg

Årets lønnstillegg gis i form av gratis appelsin- og epledrikk! :p

Back