Re: Widerøe historie
Det ble også forandret litt på bemalingen foran på flyenesen.Det står i boka om Twin Otteren "Trofast stormfugl" at denne forandringen som kom etter 10 år i 1978-79 kun var praktisk betinget.Iløpet av en uke ble tre fly utsatt for lynnedslag i lufta på Vestlandet.Dette skadet flyets nesetipp som måtte skiftes.Man fant ut at det var vanskelig å få den grønne stripen på reservedelen å stemme overens med stripen på flykroppen,og derfor ble nesen malt helt grønn.Et bilde med og uten helt grønn nese finnes i den nevnte boken,på Widerøe.no's billedgalleri og på airpics.Det er fra 1978 og viser LN-BNK og LN-BER:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=108218
Men begge disse mangler fortsatt "W" på halen.Det står å lese i boken at når de først hadde forandret nesen valgte man å gjøre samme løsning på halen.Det grønne båndet på toppen av halen var nesten umulig å få til å stemme med siderorets når dette måtte skiftes på flyet.Derfor ble sideroret helt hvitt,og den grønne stripen ledet opp langs haleflaten hvor den fikk en stor grønn W.Slik som vi kan se i bildene lenger opp her.
Her er et bilde av LN-BNH i helfigur tatt i 1982:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=32899
Da som nå så tok det litt tid før alle flyene ble malt om.Man kunne også på Widerøe's forrige fargeskjema se mange forskjellige eksempler på at de grønne stripene som startet på radomen på DASH-8 ikke stemte overens med de på skroget når radomen var skiftet.Ofte var den helt uten disse stipene og hadde bare den svarte snuten,men tilslutt forsvant den også.I det nåværende fargeskjemaet er helt hvit nese.Det er vel bare LN-WIN som har svart nese nå i kombinasjon med nye farger.Bilde fra mars 2007:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114640