Widerøe Ground Handling etablerer seg på Oslo Lufthavn

Re: Widerøe Ground Handling etablerer seg på OSL

Blir spennende å se eventuelt hvilke andre selskap de etterhvert vinner

Jøss, dette var i grunn litt overraskende, hadde heller sett for meg at de tok over SGH på OSL som de har gjordt på alle andre norske flyplasser. Dette er vel også kanskje et stikk til SK, etter at Aviator vant flere flyplasser fra WGH ved siste anbudsrunde hos SK. Med andre ord, forholdet mellom WF og SK er ikke så rosenrødt som det en gang var.

Blir spennende å se hvem de også får kontrakter med i fremtiden, dagens DY-avtale med Menzies er vel fra 2015, så den skal vel kanskje fornyes snart.

Merkelig trekk. De prøvde for etpar år siden, men da ble de funnet for dyre for WF, så det ble lagt på is.
Nå, når de nedbemanner over stokk og stein og ber folk gå fra 100 til 25% stilling for å spare penger, så finner de råd til å starte opp dette.
Jaja:8:

Får om ikke annet håpe de som har fått oppsigelsesjule presang fra WGH får tilbud om de er interessert i å flytte på seg

Med tanke på hvordan Widerøe aktivt kommuniserte at handling var et satsingsområde når de overtok en haug av SK-stasjoner, så er dette ingen overraskelse. Aller minst for dem som jobber på OSL til daglig. Det verserer også rykter om at WF la planer om oppstart på OSL før de fikk SK-stasjonene, og at oppstart på OSL dermed ble utsatt slik at øvrige stasjoner kunne integreres skikkelig i WF-systemet.

Når da i tillegg Aviator gikk overende på OSL stod døren mer eller mindre på vidt gap. Og det at trafikken på OSL for tiden er lav trenger slettest ikke være en ulempe. Tenk litt på det: mange har de siste månedene fått avskjed fra Menzies og SGH, personer som allerede har opplæringen som trengs. Det er altså gode muligheter for å kunne starte opp med erfarent personell, både på innsjekk, gate og ramp...

Det verserer også rykter om at WF la planer om oppstart på OSL før de fikk SK-stasjonene, og at oppstart på OSL dermed ble utsatt slik at øvrige stasjoner kunne integreres skikkelig i WF-systemet.

.

Dengang var det overtagelse det ble snakket om. Det er det ikke nå. Dette er konkurrerende virksomhet, så det er noe helt annet.

Ok, det jeg mener jeg fikk med meg var planer om å bruke egenproduksjon til å starte opp egen avdeling på OSL. Men manns minne er som kjent skrøpelige saker. Uansett vet jeg at det har blitt snakket om på gulvet blant handlingansatte at man forventet at WGH ville etablere seg som handler nr. 3 om/når Aviator eller Menzies røk ut. Og nå er det vel ganske nøyaktig 3 år siden vi fikk beskjeden om at Aviator kastet inn håndkleet.

Og dersom jeg er korrekt informert, så er det en god del handlingkontrakter som utløper på våren og sommeren 2021, så det er nok i så fall også litt av grunnen til at etableringen kommer nå.

Antar det er klart til oppstart 1/5, men har de fått noen andre kunder enn Widerøe til nå?

Nå er det vel ikke de helt store volumer, men ser WGH har fått Aegean på OSL. Per dags dato flyr de litt charter til noen greske øyer

Forstår jeg det rett at WGH også skal tilby de-icing på OSL?

Re: Widerøe Ground Handling etablerer seg på Oslo Lufthavn

Ser ut som WGH har tatt over handling for DAT på OSL. Og at de også har fått Luxair

Nå tror jeg de ikke har signert noen langsiktig kontrakt, men ser WGH hadde handling på Norse, når første fly ankom OSL

Widerøe Ground Handling etablerer seg på Oslo Lufthavn

WGH skal handle Norse på OSL fremover

https://skrift.meltwater.io/site/6110d16114f5af00198faffa/article/61fa634b0bc59c0019d91b8f

Widerøe Ground Handling har i dag inngått avtale med Norse Atlantic Airways om bakketjenester ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Dette er en milepæl for selskapet på Oslo Lufthavn som skal ivareta innsjekking av kunder, bagasje og flyparkering for Norse Atlantic Airways’ flygninger til USA.

Ser på Linkedin at WGH har tatt over handling av SunClass på OSL nå fra desember av

Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Iberojet har begynt cruisecharter-sesongen til og fra OSL og BGO,
og WGH stakk av med kontrakten på Iberojet på OSL.

WGH har også overtatt handling av Air Alsie/Alsie Expres (når de er på vanlig terminal og ikke GA), Corendon Airlines (XC), Corendon Airlines Europe (XR) og Corendon Dutch Airlines (CD) - sistnevte hadde charter fra OSL 22. juni.

Så forøvrig at WGH stakk av med kontrakten på Fly4 Airlines. De er forøvrig tidvis ofte over på GA terminalen og hjelper både Sundt Air og Access Oslo ved handling av større maskiner, som f.eks Alpha Star med A340-200 forrige uke.

Så listen over flyselskaper WGH handler på OSL begynner å bli lang;
- Aegean Airlines
- Air Alsie/Alsie Express
- Air Serbia
- AlbaStar
- Atlantic Airways
- Braathens International Airways
- Braathens Regional Airways
- Corendon Airlines
- Corendon Airlines Europe
- Corendon Dutch Airlines
- Croatia Airlines
- DAT
- DAT LT
- Fly4 Airlines
- Freebird Airlines
- Freebird Airlines Europe
- Hainan Airlines (WGH med overwing, Menzies med underwing)
- Iberojet
- Icelandair
- Jettime
- Luxair
- Nesma Airlines
- Norse Atlantic Airways
- Norse Atlantic UK
- Sunclass Airlines
- Thai Airways
- Transavia
- Transavia France
- Widerøe