Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Widerøe erkjenner at det ikke dukker opp noen Dash-8100/200 erstatter på lenge, og har derfor inngått en avtale med De Havilland om å ytterligere forlenge levetiden på 10 maskiner fra 120.000 til 160.000 cycles under et program som heter Extended Service Program PLUS

Tidligere har de jo blitt forlenget far 80.000 til 120.000

https://newsroom.aviator.aero/indus...bust-de-havilland-canada-dash-8-100-aircraft/

Launch customer Widerøe signs up to increase the service life of ten Dash 8-100 aircraft to 160,000 flight cycles with options for another ten
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Ikke overraskende , snarere som forventet. Det betyr også at man er realistiske med forventninger til elektrisk drevne fly som ligger betydelig frem i tid og ikke 2025 som noen har fablet om tidligere.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Hvor omfattende er forresten denne prosessen med denne ytterligere livstidsforlengelsen?
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Mindre omfattende enn 80k-120k. Uten at jeg kjenner de tekniske detaljene.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Hva er rekord for antall cycles på en pax maskin av størrelsen Dash og oppover? Ser jo for meg at disse maskinene snart må nærme seg toppen av statistikken etter forlengelsen over flest antall cycles.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

WF har vel en Dash som vel er den mest brukte i verden om jeg ikke husker helt feil
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Spurte vennen min google. Fant en artikkel fra Simple Flying publisert i september i fjor. I følge tall fra CH-Aviation så leder LN-WIB statistikken i verden for flest cycles. Hele 109 976 cycles på 28 år. Tallene kommer fra mars 2021. Ser den står som parkert nå på planestpotters, men mulig den har flydd litt til siden da så tallet egentlig er enda høyere.

https://simpleflying.com/highest-hours-flight-cycles/
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Er vel ikke så mange andre passasjerfly i drift lenger som har vært "godt brukt" på FBU.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Spurte vennen min google. Fant en artikkel fra Simple Flying publisert i september i fjor. I følge tall fra CH-Aviation så leder LN-WIB statistikken i verden for flest cycles. Hele 109 976 cycles på 28 år. Tallene kommer fra mars 2021. Ser den står som parkert nå på planestpotters, men mulig den har flydd litt til siden da så tallet egentlig er enda høyere.

https://simpleflying.com/highest-hours-flight-cycles/

FR24 har siste flygning WF707 02.02.2022 BNN - BOO
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Det stemmer! Den kommer tilbake i lufta når den har fått tilstrekkelig med kjærleik i en hangar i Bodø.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Så får man se om noen av disse kan bli hybrid-elektriske etterhvert?

https://dehavilland.com/en/news/pos...ybrid-electric-aircraft-propulsion-technology

Pratt & Whitney Canada will target ground testing in 2022, leading to flight testing of a Dash 8-100 demonstrator in 2024
De Havilland Canada’s investment positions the company as the first manufacturer of regional aircraft collaborating in the development of hybrid-electric propulsion technology and is one of several initiatives that reaffirm the company’s commitment to support the “greening” of aviation and the operation of Dash 8 Series turboprops well into the future
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Så får man se om noen av disse kan bli hybrid-elektriske etterhvert?

https://dehavilland.com/en/news/pos...ybrid-electric-aircraft-propulsion-technology


Litt mer om dette, da P&W sitt konsept her skal kunne spare 30% i drivstoff forbruket. Så ikke umulig noen i Widerøe sitter å regner på det

https://newsroom.prattwhitney.com/2...,-Contributing-to-Canadas-Green-Recovery-Plan

The new hybrid-electric propulsion technology will drive significant improvements in aircraft efficiency by optimizing performance across the different phases of flight, allowing the demonstrator to target a 30% reduction in fuel burn and CO2 emissions, compared to a modern regional turboprop airliner. P&WC is working with De Havilland Aircraft of Canada Limited (De Havilland Canada) to integrate this hybrid-electric technology into a De Havilland Canada Dash 8-100 flight demonstrator.
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Har hørt noen veldig løse rykter om at man skal oppgradere små-Dashene til glasscockpit i forbindelse med levetidsforlengelsen. Noen som vet noe mer om det?
 
Re: Widerøe forlenger levetiden på små-Dashene

Har hørt noen veldig løse rykter om at man skal oppgradere små-Dashene til glasscockpit i forbindelse med levetidsforlengelsen. Noen som vet noe mer om det?


Det er nok mer enn rykter, og stemmer. Uten at jeg vet antallet
 
Back
Top